{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DHL- stambøger
  • #1   20. jun 2008 det er ikke det samme som DKK - DHL er en meget mindre klub, som ikke er anerkendt af DKK

  • #2   20. jun 2008 DHL er ikke under fci som DKK er:-)

    Kig på klubbernes hjemmesider, så kan du se forskellen, og find ud af hvilken af klubberne der passer til dine holdninger


  • #3   20. jun 2008 Anne Kathrine - Jeg syntes du alleførst skal gøre op med dig selv, hvad du vil med en tavlehund og hvad dine forventninger er i forhold til, avl, udstilling, opdrætter, hundens sundhed osv.
    Hvad forventer du af den stambogsførende klub, hvis du f.eks. er så uheldig at blive uenig med opdrætter om f.eks. sundhed.

    Det virker måske lidt underligt, at du skal tage stilling til det allerede inden du har købt hunden, men det er meget ofte man hører om godtroende hvalpekøbere er blevet snydt og bedraget af opdrætter og siden er blevet ladt i stikken af den stambogsførende klub, fordi de blindt har troet på de ting som opdrætter har fortalt. Meget ofte hører man om opdrættere uden for DKK, binder køberne historier på ærmet om stamtavler der kommer senere, satens kan flyttes til DKK osv - men det viser sig bare ikke at være tilfældet.

    DKK har strenge regler for opdrætterne, og forlanger at de er deres ansvar bevidst - og hjælper og er imødekommende for deres købere, hvis uheldet skulle være ude. Gør de ikke det, får du hjælp af DKK til at komme over ens med den opdrætter du er blevet uenig med.
    DKK har også strengere sundhedsregler end flere af de andre klubber.

    Forskellen på DKK og "de andre" er mange - og så vidt jeg ved er største parten af medlemmerne hos de andre klubber tidligere medlemmer af DKK, der enten er blevet smidt ud eller er gået fordi deres hunde faldt for DKKs avlsregler - også er de blevet flyttet over i en klub, hvor man kunne bruge dem alligevel....


  • #4   20. jun 2008 okay, det lyder ikke godt smiley jamen jag vil bare gerne have en dejlig familie hund, som er sund og rask. en jeg kan tage med til træning, så som agility evt. små udstillinger smiley

    jeg vil jo bare sikre mig, at hunden har haft en ordentlig opvækst i prægningsfasen, og der ikke er avlet på "sygdomme" smiley


  • #5   20. jun 2008 hvad med DRU, er det så importerede hunde?

  • #6   20. jun 2008 det er ikke stambogen der afgør om hunden har haft en dårlig opvækst -

    find et par opdrætter du har lyst til at kigge på hund fra og tag ud og besøg dem, det er dig der vudere om du ønsker at købe hund fra en kennel og ikke hvilken stambog der er på hunden - der er brodne kar i alle foreninger


  • #7   21. jun 2008 JEG ville uden tvivl vælge DKK, uanset hvad hunden så skal bruges til.

    Men med det sagt -læs hvad Smydi har skrevet, det er jeg ret enig i.

    Og så skal du ikke tro at tavle = hvalpen er super præget. Tag ud at se og snak med flere opdrættere af racen. Se deres (voksne) hunde osv


  • #8   21. jun 2008

    så hvis det bare var en "hygge" hund, at kan jeg være ligeglad med tavle ? hvordan sikre jeg så, at den ikke er opkøbt i udlandet, at dens forældre er ffri fra arvelige skavanker og at den er raceren !


  • #9   21. jun 2008 AK -jeg ville uanset hvad hunden skulle bruges til købe med tavle. Ikke kun af hensyn til om den er fra udlandet, men osse af hensyn til at den rent faktisk er den race jeg ønsker, og med henblik på at kunne undersøge sundheden tilbage i linierne.



  • #10   22. jun 2008 AK - hold dig fra tavleløse hunde, det var egentlig mit budskab..... Rigtig mange ejere af tavleløse hunde, har fra start forestillet sig at hunden skulle være hygge/klappe hund, også får de lyst alligevel til lidt udstillinger osv - og det kan man altså ikke.....

    Tavle er ikke lige med sund og rask hund, eller at de har haft supre opvækst. Jeg ved ikke hvordan det er i de andre klubber, men i DKK har vi altså kennelinspektioner - både anmeldte og uanmeldte...

    Og nej DRU er ikke nødvndigvis importerede hunde. DRU står for Dansk Racehunde Union. Heller ikke FCI godkendt.


Kommentér på:
DHL- stambøger

Annonce