{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.551 visninger | Oprettet:

Avl på c-hofte? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og kigger lidt på hundeweb i anden anledning.

Finder en schæfertæve med C-hofter som har haft 6 kuld hvalpe. Ialt 47 hvalpe.

Tævens indeks er 79.

Under tævens sundhed står der: *Hunden er afprøvet (DNA-test), men at dens afstamning ikkenødvendigvis er korrekt.*

10 af disse hvalpe er HD fotograferet.

1 har A hofter.
4 har B hofter
1 har C hofter
4 har D hofter

Albuer:

8 er fotograferet.

4 har 0
3 har 1
1 har 3

Så sidder jeg og tænker: STAKKELS de mennesker som ikke kender til "Hundeweb" og har mulighed for at tjekke linier.

Hvad er det der retfærdiggør at man avler 6 kuld på denne tæve??? Det er jo ikke ligefrem en race med få avlsindvider. Det MÅ sq kunne gøres bedre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl på c-hofte?
  • #1   2. jan 2011 Helt enig smiley

  • #2   2. jan 2011 Det kan garanteret gøres bedre.

    Faktisk kan det jo være værre end, hvad der fremgår af hundeweb..
    Skulle da undre mig, hvis ovennævnte tæve kun har fået 10 hvalpe, fordelt på 6 kuld.


  • #3   2. jan 2011 Det er da helt utrolig man kan være så skruppelløs!

  • #4   2. jan 2011 Nåh.. Du skriver jo også hun har fået 47 hvalpe smiley

  • #5   2. jan 2011 Trist læsning smiley Det er simpelthen ikke i orden at avle så mange kuld på en tæve uanset hvad. At indeks og afstamning heller ikke er i orden er sørgeligt. Ærgeligt at DKK ikke griber ind.
    Og ja øv for de hvalpekøbere som handler i god tro


  • #6   2. jan 2011 Ja Helle.....*GG*

    47 hvalpe fordelt på 6 kuld.


  • #7   2. jan 2011 DKK kan jo intet gøre:-(

    Det ER tilladt (så vidt jeg ved) at avle på en C-hofte:-(


  • #8   2. jan 2011 Det er bare princppet i at man laver så mange hvalpe på en tæve, som tydeligtvis giver en del HD...... Og at man ikke afventer resultater af tidligere parring inden man parrer igen.

  • #9   2. jan 2011 En kuldsøster til denne tæve har D-hofter:-(

  • #10   2. jan 2011 Det er under al kritik at avle på C-hofter .. og en hund med et index på 79 er jo helt forrykt ! (Går ud fra at det er et dansk index vi taler om).

    Men desværre er det jo ikke enestående - jeg er lige faldet over en DdB der bliver udbudt til avl .. med C-hofter og 1 i albuerne. Super flot med en så tung race !!

    Folks skruppelløshed kender tilsyneladende ingen grænser smiley


  • #11   2. jan 2011 Hvad er index på hendes hvalpe?
    Selvom det selvfølgelig heller ikke giver et realistisk billede, når under 1/4 er fotograferet..


  • #12   2. jan 2011 Ja der skal da godt nok nogen tungtvejende argumenter til for at avle på en hund med C-hofter:o/
    Og med et index på 79, burde man jo ikke så meget som overveje det...

    En race som schæferen burde have rigeligt med avlsmateriale, så jeg har svært ved at se hvilke argumenter man kan have for denne parring udover "fordi man kan".

    Jeg forstår ikke at schæferklubben ikke endten dropper avl på C-hofter eller i det mindste laver krav til index hvis der skal avles på dem.

    Islandsk fårehundeklub tillader avl på C-hofter -men de har så restriktioner på at de KUN må parres med en hund med A-hofter, og der er krav til index.
    Nu er den race jo antalsmæssigt lille, så der har man ikke råd til at udelukke så mange hunde.
    Det burde man have ved schæferen.


  • #13   2. jan 2011 Martine:

    Det er dansk indeks. Dansk avlet/ejet tæve.

    Helle:
    De 5 kuld ligger i indeks fra 72 og op til omkring 90....... Det sidste har e indeks på 107 (men her har faderen også et imponerende indeks på 136.


  • #14   2. jan 2011 ville i tilsvarende forsvare at lave et enkelt kuld på en dygtig, køn og velafballanceret tæve med index 89?

  • #15   2. jan 2011 Marie-Louise:

    Det kommer HELT an på hvad hun kan bidrage med i avlen.... OG hvad hanhundens indeks er.

    Men generelt vil jeg aller helst over 100 for hver af avlsdýrene.


  • #16   2. jan 2011 Næh -jeg mener ikke KUN man skal kigge på status, men osse på index.

    Jeg synes det er ligeså trist at avle på en hund med B-hofter, men et råddent index, som at avle på en med C-hofter...

    Osse selvom den er dygtig, køn osv


  • #17   2. jan 2011 Hundeweb gemmer på og formår at afdække utroligt mange "gemte" sager .. !

  • #18   2. jan 2011 Imponerende ringe ;-(

    Kan ikke huske min hunds index, men det ligger da et godt stykke over 100, så vidt jeg husker..


  • #19   2. jan 2011 hun har et helt fantastisk sind smiley
    OG index 89 efter hun selv er blevet fotograferet.


  • #20   2. jan 2011 Helle

    Din har et indeks på 107:-)


  • #21   2. jan 2011 Nåh.. Ja, så er det jo ikke så meget over 100..
    Men hun skal heller ikke i avl.


  • #22   2. jan 2011 Ja ved godt at det ikke er det store DKK kan gøre, men de kan dog lave restriktioner såfremt anbefalingerne om avl ikke overholdes. Og de anbefaler MAX 4 -5 kuld og der må ikke avles på kombinationer som der er kendskab til giver arvelige sygdomme videre. Men ja den er svær. Bliver bare ærgelig.

    Bemærk venligst:
    Gentagne og/eller markante tilsidesættelser af DKKs etiske anbefalinger kan medføre begrænsninger i en hunds avlsret – evt. nedlæggelse af avlsforbud - i henhold til DKKs stambogsføringsreglers pkt. 11.



  • #24   2. jan 2011 Mine har indeks på 105 (Lotus) oig 109 (Kaido)

  • #25   2. jan 2011 Tina:

    Ja, men skal der andre avlsrestriktioner (strammere), er det schæferhundeklubben der skal tage affære.


  • #26   2. jan 2011 Så lægger jeg mig lige i midten af dine smiley


  • #27   2. jan 2011 Karin:

    Vi er HELT enige:-((


  • #28   2. jan 2011 Men der er da masser af avlsmateriale indenfor Schæferen, så fatter ikke, at det er nødvendigt at avle på en tæve med så lavt et index. Og så drive rovdrift på hende smiley

  • #29   2. jan 2011 Har selv haft 3 Schæfere med dårlige hofter. Den første, som blev købt med hovedet under armen, blev kun 6 mdr.

  • #30   2. jan 2011 Kan en hunds HD ændre sig med årene dvs fks være A som 12 måneder og så være B som 5 års.
    Baldur blev nemlig undersøgt da han var 12 mdr og havde A hofter men ejeren sendte ikke resultatet til DKK.
    Jeg skal så have ham undersøgt snart og håber det stadig er A
    Jeg kan desværre ikke huske hans index men det er over 100


  • #31   2. jan 2011 Hmm jeg aner ikke engang hvad indekstallet er på Nala. Er der en der vil tjekke det for mig? (sorry for det for tråden ligegyldige indlæg)

  • #32   2. jan 2011 Med alderen må man jo forvente et vis slid på kroppen, og det gælder osse hofterne.
    Men A skulle ikke gerne blive til f.eks. D eller E, medmindre der da er tale om en skade.

    Med islænderne kan de dog først fotograferes ved 18 mdr, da de er længe om at vokse færdigt -hvis resultatet skal tælle self.





  • #33   2. jan 2011 Reikis index ved jeg så heller ikke hvad er, har ikke tjekket det siden de ændrede måden at regne index ud på.

    Men med en hel familie med ret gode hofter, skulle det jo næppe være blevet helt skidt, selvom det regnes anderledes ud nu:o)


  • #34   2. jan 2011 Nalas er på 105.

  • #35   2. jan 2011 Woooooooow...... Reikis er på 124:-)))

  • #36   2. jan 2011 Hmm eller nej, det kan vel ikke gøres før hun er fotograferet?

    Ved ikke så meget om det indeks smiley


  • #37   2. jan 2011 Ohh tak smiley Bliver vist nødt til at melde mig i DKK så jeg kan komme ind og snage smiley

  • #38   2. jan 2011 Wow. Det lyder næsten som min gamle hunds mor :o(

  • #39   2. jan 2011 Tak Michelle smiley

    Jeg synes at når man vælger at avle samtidig også forpligtiger sig til at tilføje sunde og raske gener til de kommende generationer, det er jo trods alt det der betyder mest hvis vi skal kunne bevare gode og raske hunde fremover.



  • #40   2. jan 2011 Mette kan du se Baldurs ? 23026/2005

  • #41   2. jan 2011 Bente. 107:-)

  • #42   2. jan 2011 Mette -så har det stort set ikke ændret sig siden før index'et blev ændret:o)

    Opdrætter gør meget for at så mange som muligt af "hans" hunde bliver fotograferet -synes det er fantastisk med index der ikke bare er baseret på meget få hunde i familien:o)


  • #43   2. jan 2011 Mette. Tak for det, det var også der omkring jeg mente det var.

  • #44   2. jan 2011 En DKK amstaff med HD D 6 kuld dog kun 1 kuld efter avlsforbud på alt over c hofter...

  • #45   2. jan 2011 Bente:

    Hans farfars mog og hans morfars mor er den samme:-)


  • #46   2. jan 2011 Christina:

    PB med navn/stambogsnummer??


  • #47   2. jan 2011 Ja det ved jeg godt, skal han avle skal han bruge en tæve med helt andre gener


  • #48   2. jan 2011 Michelle:

    Kaidos opdrætter har klausul på kontrakten. Vi SKAL HD- og AD fotografere og meget gerne øjenlyse.

    Så er der noget at gå efter:-)


  • #49   2. jan 2011 Og en med sbt herinde der avlede på HD D dog et kuld med tavle og et uden og nu prøvede han at sælge hvalpe med SKK tavle efter den han herinde...

  • #50   2. jan 2011 Christina:

    DEN staff blev spottet:-(


  • #51   2. jan 2011 Mette -det har Reiki's opdrætter osse. Han betaler so ½-delen når man får fotograferet, og opfordrer til at få fotograferet sammen med resten af kuldet.

    Det var super hyggeligt da Reiki blev fotograferet -han blev fotograferet sammen med et af hans andre kuld osse, så der blev rigtig snakket om race, de enkelte hunde osv, mens vi sad og ventede på at hundene skulle vågne op igen:o)


  • #52   2. jan 2011 Det kan godt være at jeg burde vide det, men hvad er indeks?

  • #53   2. jan 2011 *Dansk Kennel Klub beregner løbende HD indeks for alle hunde som er stambogført i Kennel Klubben.

    Populært sagt, så udtrykker indekstallet hvordan den enkelte hunds HD egenskaber er i forhold til hele racen. Tallet varierer typisk mellem 50 og 150, hvor et tal på 100 er gennemsnittet og jo højere tallet er jo bedre er hundens HD egenskaber.

    En hund med et tal over 100 vil statistisk set have bedre HD egenskaber end gennemsnittet og avl på denne hund vil statistisk set give hvalpe med HD egenskaber som er bedre end gennemsnittet af racen.

    HD Indekset for den enkelte hund beregnes på baggrund af HD status for både hunden selv, hundens forældre og evt. afkom. Derved får man et rigtigt godt udtryk for de arvelige egenskaber som hunden har på HD området. Selve hundens egen HD status er en kombination af både de arvelige egenskaber og den miljøpåvirkning, som hunden har været udsat for under sin opvækst. Det er årsagen til at hvalpe fra samme kuld kan få henholdsvis HD status A og HD status D.

    Sikkerhedstallet varierer mellem 0 og 1. Det er et udtryk for hvor mange informationer der ligger bag beregningen af den enkelte hunds HD indeks, og dermed hvor "sikker" man kan være på resultatet. Et sikkerhedstal under 0,5 indikerer en stor usikkerhed om indekstallet. Fra 0,5 til 0,75 bliver tallet mere til at stole på, og over 0,75 er der så mange informationer (læs kendte HD resultater omkring denne hunds arvelige egenskaber) at man virkelig kan regne med det.

    For en uddybende forklaring af HD indekset henvises til Dansk Kennel Klubs officielle beskrivelse.*



  • #55   3. jan 2011 Anne -men det er jo så det man har sikkerhedstallet til. Det er nemlig osse værd at kigge på.

    Det er klart at index ikke er meget bevendt, hvis kun f.eks. forældrene og hunden selv er testet, men det fremgår jo af sikkerhedstallet om mange eller få hunde i hundens familie er testet



  • #56   3. jan 2011 Det er så sørgeligt, men alligevel også så typisk for Schæferen smiley
    Der findes i mine øjne ingen gyldig grund til at avle på det skidt.. smiley


  • #57   3. jan 2011 Anne: ret mig gerne, m,en jeg tror du misforstår index smiley

    du skriver at index kan være misvisende - ikke hvis du samtidig kigger på sikkerhedstal. jo højere sikkerhedstal, jo sikrere index. hvis en han som udgangspunkt har et højt index, men han avler hvalpe m HD, vil hans index falde, efterhånden som hvalpene fotograferes, og sikkerhedstallet vil stige.

    synes personligt at selve HD status kan være misvisende.

    Det kan jo lyde fint, at hunden har A hofter, men hvis den blot er et genetisk kuriøsitet efter to C hofter, er status misvisende, hvor et lavt index er den reelle sandhed.


  • #58   3. jan 2011 Ren rovdrift og kan kun være pga. penge man vil være det bekendt:-( Tænk bare på kvinder der har alvorlig bækkenløsning og hvor ondt de har under deres graviditet, men trods alt vælger de selv... Og her er der jo ikke tale om at det nødvendigvis er noget man "sender" videre..
    Synd for tæven, hvis jeg må sige min mening.


  • #59   3. jan 2011 Når JEG tjekker hvalp til mig selv på "webben" så tjekker jeg forældre, bedsteforældre, søskende til forældre, alle disses tidligere kuld. Det gør jeg med ALLE de sygdomme som jeg overhovedet kan undersøge.

    Udover det skal det være en gennemtænkt parring!!

    Forældredyrene skal være præmieret rimelig højt og teperamentet på forældredyrene skal være i top.



    ET eneste parring/kuld "fandt nåde" for mine øjne da jeg skulle have Kaido......... Og det var Kaidos kuld. Der var en enkelt øjenlysningsanmærkning på en oldeforældre. Jeg havde fat i 3 forskellige dyrlæger hvoraf den ene er øjendyrlæge. ALLE 3 sagde god for kuldet og hvalpen.

    Så nej, jeg går IKKE kun efter indeks.

    Men jeg vil IKKE købe en hvalp efter en C,D eller E hund!!!!

    Ingen kan garantere mig at min hundikke får HD eller AD, men det er den største "garanti" jeg kan få. Nemlig at købe fra 2 A-hunde med 0 på albuer. Hvor "baglandet" også har A eller max. B hofter.

    Så kan JEG ikke gøre mit forarbejde bedre:-))

    Så skal jeg tage de hensyn som man selvfølgelig skal tage i opvækstfasen med en hund med risiko for HD- og AD...... Men det er logik for mig:-)


  • #60   3. jan 2011 min hund må ha et indxe på 0 for der står ikke noget. men er også lige glad med hans indxe har ikke hørt om en finsk hyrdehund med d eller e hofter..

    Jeg har kenskab til en rotte der har 3 i albure og der er lavet 13 hvalpe på hende 2 af hendes søskende er fotograferet og har 2 og 1


  • #61   3. jan 2011 din hund skal være ud af fotograferede linjer, eller selv være fotograferet for at have et index smiley

    enkelte racer har for lille en population til der kan laves index.


  • #62   3. jan 2011 ja hans famille er HD fotograferet men det er i Svrige og finland så det må jo ikke tælle med

  • #63   3. jan 2011 nej, kun danske resultater smiley

    hvad er forældrenes index?


  • #64   3. jan 2011 der stå ikke noget da hans mor og far er fra sverige og da tæven var 4 da hun kom til danmark så står der ikke noget

  • #65   3. jan 2011 jamen det ved du vel fra da du købte din hvalp? smiley

  • #66   3. jan 2011 Har ikke læst alt, men vi har da avlet på vores hanhund med C-hofter, han har ganske enkelt nogle værdier vi ikke ville lade gå til spilde, han er så kun parret med A-hofter, og vores planer ser ud til at ha´ virket, hans afkom er kommet ud med de gode værdier som vi mener er godt for racen, og hans afkom er kommet ud med B1 (Tyskland) som er status tættere på A end på C) Vores egen tæve efter ham har A på den ene, og kun en grad skiller hendes anden hofte, fra at det havde været en ren A hofte..

    Vores A-hofte hanhund er parret med en A-hofte tæve, dem der er fotograferet er kommet ud med C

    Min pointe, at avle på C-hofte behøver nødvendigvis ikke at være skidt, bare man har planer med det, og tænker sig om i fremtidige parringer..


  • #67   3. jan 2011 jeg mener ikke at problemet er at der er blevet lavet et kuld på denne tæve.... problemet kommer da opdrætteren ikke lære noget af det ... altså ikke før der bliver brugt en han med høj index.
    De er jo ikke prøveklude, de kære hvalpe


  • #68   4. jan 2011 Anne:

    *Mette, men når man kigger labber er der jo masser af B´r? *

    Ja da...... Mange mennesker lægger stor vægt på brugsegenskaber. Det gør jeg til dels også. Men det er ikke der min interesse ligger:-)

    Jeg skriver også at "baglandet" skal have max. B-hofter:-)

    Jeg HAR haft en hund med HD før og jeg vil kæmpe med næb og kløer for ikke at få det igen.

    Men andre kan have andre "interesser" og andet at gå efter:-) Jeg kan kun tale for mig selv:-)


  • #69   5. jan 2011 Anne -det kan jo være svært at håndhæve kravet om fotografering, hvs hvalpekøberne "glemmer" det.
    Og så tror jeg mange der opdrætter, ikke har det store forhold til de hvalpe der forlader huset.
    Det er trist, men det er i hvert fald hvad jeg synes jeg ser. Self er der mange opdrættere der virkelig yder en indsats og osse kigger længere end bare til egne hunde. Men der er osse mange der bare laver et kuld, sælger hvalpene, og så er de faktisk glemt igen.

    Ang labberne, så ja, der er mange andre ting end sundheden at gå op i.

    Personligt (hvis jeg skulle have labbe altså), er der flere ting jeg ville vægte lige højt.
    Det er sundhed, sind og brugsegenskaber. Alle tre ting er lige vigtige for mig. For hvad skal jeg med en sund hund, hvis den ikke er til andet end at have liggende i sofaen? Eller hvad skal jeg med en hund med fremragende brugsegenskaber, hvis den brænder en sikring ved synes af fremmede mennesker?

    Så der er flere ting der skal gå op i en højere enhed. Jeg mener godt at man i enkelte tilfælde kan forsvare avls på C-hofter. Men i racer som labrador, schæfer o.l. er der jo MASSER af avlsmateriale at vælge imellem, og jeg kan ikke forestille mig at det at udelukke C-hofter (eller sætte krav om minimums-index ved brug af C) ville betyder at man så skulle gå på kompromis med sind eller brugsegenskaber (eller eksteriør for de der er til udstillingsmodellerne)


  • #70   5. jan 2011 Den perfekte hund findes jo næppe -og da slet ikke i hobetal. Og det uanset race;o)

    Men når jeg har været ude til markprøver, så kan jeg da se at der deltager rigtig mange hunde. Ser man på resultaterne bagefter, har mange af disse osse fået udemærkede præmieringer og går da ikke udfra de alle har C-hofter eller værre;o)
    Så selvom man uden tvivl skal lede længe efter en der BÅDE kan være med i udstillingsringen OG være med hvad brugsegenskaber angår, så mener jeg godt man kan tillade sig at lave et krav om index eller helt udelukke C-hofter.

    Islænderen er en antalsmæssig lille race -alligevel fungerer det fint med at udelukke hunde med C-hofter hvis ikek deres index er i orden.
    Så jeg kan ikke tro at man i så store racer som labber og schæfer, ikke kan gøre det samme.

    Hvad rotten angår, så har der jo ikke ligefrem været hovedvægt på brugsegenskaber de siste mange år.
    Så jeg kunne forestille mig at vil man have brugsegenskaber osse, så må man gå på kompromis andre steder.

    Det må man jo så osse ved labben -men den er så delt at jeg ikke finder det realistisk at forsøge at samle den alligevel, så der må man jo vælge hvad man vægter højst


  • #71   5. jan 2011 Anne -det er jo i princippet det man gør, når man stiller krav til hundens eget index, forældrenes samlede index og at C kun må parres med A

  • #72   5. jan 2011 Ikke for alle racer (tror jeg da) -men det er det for nogen.

    Goldens har så vidt jeg husker osse restriktioner på C-hofterne.

    Det kunne jeg godt tænke mig blev mere udbredt


  • #73   5. jan 2011 Jamen det er der jo så nogen der gør -eller om ikke andet nogen der ikke ved bedre.

    Der er ikke, så vidt jeg ved, krav om hvad en C'er må parres med (udover hvad de enkelte specialklubber vedtager self), og så længe noget ikke er et krav, ved vi jo desværre osse at ikke alle ejer "almindelig sund fornuft".

    Og så kunne jeg jo så godt tænke mig at der, udover krav om kun at parre C med A, osse var krav til index. SKAL man bruge en C'er, så skal den i det mindste være udaf stærke linier.


  • #74   5. jan 2011 Hos goldens må man kun avle på en C-hofte med raceledelsens godkendelse.

    Og nej, jeg mener heller ikke at det ville tynde voldsomt ud i den seriøse lab-avl, hvis man forbød C-hofter i avlen.

    Det er også super HVIS man kan få alt til at gå op i en højere enhed. MEN indimelem må man gå på kompromis.

    Og JEG vil hellere have en sund hund, både fysisk og mentalt, som måske ikke er lige egnet til markprøver, men som man måske kan bruge til andre ting, end jeg vil have en super markprøvehund, som har D hofter!

    Men sådan er vi jo så forskellige:-)


  • #75   5. jan 2011 Mette -jo, men jeg vil jo så gerne have det hele *G*

    Og så må man jo lede til man finder det -det mener jeg nu osse godt man kan:o)


  • #77   5. jan 2011 Anne:

    Indlægget var slet ikke møntet på dig:-) Det var i al almindelighed:-)

    Du skriver at rotterne ville "uddø" (forstå mig ret) hvis man kun måtte avle på A og B.

    JEG taler for labberne. Og de ville IKKE "uddø" hvis man kun måtte avle på A og B.

    For min skyld kan man avle på hvad som helst (groft sagt) bare man gør KØBER opmærksom på hvad og hvorfor man har lavet det. Jeg kan jo bare gå udenom og vælge det der ser rigtig ud for MIG:-)


  • #78   5. jan 2011 Det er jo lidt et problem, for en hund med rigtig gode brugsegenskaber og D-hofter, kan jo ikke holde til det, den er skabt til...

  • #79   5. jan 2011 Fik sendt for tidligt smiley

    Så står man med en frustreret hund, som ikke får opfyldt sit behov for at arbejde.


Kommentér på:
Avl på c-hofte?

Annonce