{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.424 visninger | Oprettet:

Farvegenetik (lilla/blå) chihuahua, hjælp! :) {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige igen og prøver at læse om farvegenetik, man bliver jo aldrig færdig med det emne, og da jeg kun kan finde ting på engelsk, går det langsomt men stille fremaf. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvornår man får lilla??

Jeg ved Blå kommer af en genetisk fejl, der gør at den sorte hunds farve bliver udvasket, og at der kan opstå nogle sygdomme pga farven.

Black og choko er B locus, og hedder BB og bb.
Blå er under D locus, og er dd.

Er Lilla det samme som Isabella eller er det to forskellige farver?
Isabella er så vidt jeg ved en udvasket choko/lever hund? altså en bbdd? smiley

Og så det sidste spørgsmål, kan en black and tan hund (med blå i linjen) og en lilla fawn hund, give lilla eller blå hvalpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farvegenetik (lilla/blå) chihuahua, hjælp! :)
  • #1   8. jul 2014 Fandt denne her side, ved ikke om du kan bruge den.. Der står vist noget om at lilla er en fortynding af chokolade smiley

    http://www.frebonas-chihuahua.dk/Genetik_farver.html


  • #2   8. jul 2014 Blå kommer ikke nu af en fejl, men det er rigtig at der kan være nogle sygdomme forbundet med den blå farve i nogle racer - men ikke alle!!! At en hund er blå betyder at den som udgangspunkt er sort dvs. den er BB eller Bb på b-locus og samtidig har den så dd på d-locus. D står for dilution=fortynding og det er lige præcis hvad det gen gør. En hund med dd for fortyndet sin grundfarve og sort bliver således blå (grå). En 'lilla' er en hund hvis grundfarve er brun (=bb) med dd på dilution genet så ja, den er bbdd og kan ikke give andet videre. En black and tan kan bærer både b og d skjult dvs. være Bb og Dd. Hvad præcist lilla fawn er for en farve har jeg lidt svært ved at se. Jeg googlede dem men synes ikke helt det ser ud somom dem der har lagt billeder op har helt styr på farvegenetikken ???? Og derfor kan det være meget svært at svar umiddelbart på dit spørgsmål.

  • #3   8. jul 2014 Tak for svarene. Den side var rigtig god smiley

    Jeg ved godt blå ikke er en fejl som sådan. Men ja en fortynding.

    Jeg ved ikke hvad lilla fawn er, har blot hørt om det, men bare læs det som alm. Lilla. smiley


  • #4   8. jul 2014 Og lige et spørgsmål til. Når en hund har fortyndings genet, altså ikke bærer men er enten blå eller lilla, så vil alt farve på den være fortyndet ikke ?
    Den kan ikke være lilla zobel f.eks. altså lilla med sort maske, så ville dens maske være blå ikke ? smiley


  • #5   9. jul 2014 Har hunden dilutiongenet i dobbelt dosis - og er den dermed blå eller lilla - så vil alt SORT/BRUNT pigment (eumelanin) blive fortyndet. Dilutiongenet påvirker IKKE pheumelaninet (rød). Fawn er normalt betegnelsen for en rød hund med sort maske (og rød kan altså være mange nuancer af rød lige fra nærmest hvid til meget mørk rød - mops er en af de racer der ofte er fawn). Lilla fawn må fænotypisk bør være en rød hund med lilla maske (dvs. i praksis lidt svært at se). Jeg synes ikke helt det er ikke helt det billederne af Lillac fawns viser ????
    Zobelfarven (sable på engelsk) er ikke det samme som at hunden har sort maske. Zobelfarven tilfører Agutiserien, der bestemmer fordelingen af røde og sorte hår i pelsen. Dette sidder på A-locus. Om hunden får maske eller ej afhænger af hvilke gener den har på E-locus smiley
    Denne her side omkring farvegenetik er rigtig god:
    http://www.doggenetics.co.uk/


  • #6   9. jul 2014 Hvor intens/'fortyndet' den røde farve er afgøres af I locus smiley

  • #7   9. jul 2014 Jeg ved godt hvad forskellen på fawn og zobel er, fik dem bare blandet sammen.

    men har 3 ting jeg ikke kan finde ud af.

    1 når en hund er lilla eller blå, er det så ikke alle farver der bliver fortyndet?

    2. kan en lilla hund have sorte hår/sort maske, jeg forestiller mig jo så at den er zobel og ikke lilla, da masken ellers ville være fortyndet så den var blå.

    3. Da blå og lilla, begge er D locus, da det begge er fortyndninger, vil de så kunne give hvalpe med fortyndningen uanset om hvalpen er sort eller brun? altså er det det samme de giver videre uanset farven?


  • #8   9. jul 2014 Der er en glimrende side med farvegenetik gældende for whippets her:

    http://runswiftwhippets.net/Genetics/Genetics%20old.html

    Der er mange eksempler på de forskellige farver og fortyndinger og det meste er alment gældende for alle racer.


  • #9   9. jul 2014 Tak det vil jeg kigge nærmere på smiley

  • #11   10. jul 2014 http://www.doggenetics.co.uk/

    Jeg synes selv det er en rigtig god og pædagogisk forklaring af farvegenetik hos hunde. Den forklarer også forskellen på de to pigmenter og lign. smiley


  • #12   11. jul 2014 @my only:
    1. Nej, ikke hvad der måtte være at rød farve på hunden. FX en 'black and tan' der pga bb er blevet til en 'brun og tan' kan fortyndes til en 'lilla og tan' pga dd. Tan (rød) vil stadig være tan.
    2. Nej en lilla kan IKKE have sorte hår nogen steder. Er der sorte hår er den ganske enkelt ikke lilla.
    3. Blå og lilla hunde har dd. Dvs. de kan KUN give d videre, men hvis de parres med en ikke fortyndet farvet hund så afhænger det af om avlspartnerern er bære af d (=fortynding). Er avlspartningeren DD vil alle hvalpe blive Dd og dermed ikke blå eller lilla, men tilgengæld bærer af blå/lilla. Er avlspartneren Dd vil halvdelen af hvalpene blive blå/lilla og den anden halvdel blive sort/brun men bærere af blå/lilla.


Kommentér på:
Farvegenetik (lilla/blå) chihuahua, hjælp! :)

Annonce