{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.894 visninger | Oprettet:

Udgifter ved at få hvalpe {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Til jer der avler, eller bare har prøvet at få hvalpe:
Hvad koster det (i forhold til faste udgifter), at få et kuld hvalpe? Jeg tænker fra de bliver født og til de er salgsklare i forhold til udstyr, dyrlæge besøg og behandling, udgiften til foderet kan selvfølgelig variere en del, men vil også gerne høre bud på den del smiley

Jeg er godt klar over at udgiften også vil afhænge af hvor mange hvalpe der er i et kuld, så måske nogen har regnet ud hvad det koster for dem pr. hvalp smiley ?

God fredag!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udgifter ved at få hvalpe
  • #1   19. jan 2017 Udgifter til stamtavle er lige en lille tilføjelse smiley
    Jeg spørger til emnet, da vi er i tvivl om vores kommende hund skal være en hanhund eller tæve. Hvis vi vælger en tæve, så kunne jeg rigtig godt tænke mig at vi bevidst valgte at købe en med stamtavle, som ville være spændende at avle videre på. Derfor vil jeg gerne sætte mig lidt mere ind i avlsdelen med hunde, da jeg på nuværende tidspunkt er grøn på området..


  • #2   19. jan 2017 Hvad med alle udgifterne inden hvalpene kommer?
    Udstillinger, sundhedsundersøgelser, træning, evt. brugsprøver/mentalbeskrivelse alt efter racen, parring, scanning? smiley


  • #4   19. jan 2017 Hvis vi tæller indkøb af tæve, evt. udstilling, prøver osv. fra, så er der udgifter til:

    Progesterontest og vaginoskopi (1000-3000)
    Transport til hanhund (varierer)
    Parringsafgift (8-12.000)
    Særligt foder til tæven (700)
    Scanning (1000)
    Røntgen (600)
    Tjek af mor og hvalpe efter fødsel (1500)
    Ormekur (500)
    Foder til hvalpe (1500)
    Kiropraktik (det får alle mine hvalpe inden de flytter) (2500)
    Øjenlysning (afhængigt af race) (3000)
    Chipmærkning, vaccination og pas (3000)
    Hvalpepakker (2000)

    Det her er jo så forudsat at alt går efter planen smiley
    Det her er bare en estimeret pris, beregnet udfra ca. 5 hvalpe.


  • #5   19. jan 2017 Nogle af udgifterne ved mit sidste kuld på 6 whippet hvalpe, det er tævens 2. kuld. 5 stk. er solgt til 9000 kr./stk., den sidste er blevet her.
    Der er ikke medregnet avlsgodkendelse, indkøb af hvalpegård/fødekasse, tabt arbejdsfortjeneste (4 ugers ferie + 2 ugers selvbetalt frihed)

    Progesterontest 4200
    Parring 8500
    Kørsel 1600 km + broafgifter = 3200
    Overnatning 900 kr
    Stambog + hunderegister 4200
    Vaccination + sundhedsattest hvalpe 1600
    Kejsersnit 4800
    Hvalpefoder, legetøj, mv. 3000

    Selv om du køber en hvalp med stamtavle af gode linjer, kan du ikke være sikker på, at den som voksen er værd, at avle på.
    Vil man være sikker på at få en hund, som er egnet til avl, er der kun en vej og det er at købe en voksen hund smiley

    Ghini er min 3. whippet, de to første var også med gode stamtavler, men absolut ikke avlsmateriale, den ene havde for mange eksteriørmæssige fejl, den anden et atypisk temperament.


  • #6   19. jan 2017 Det kommer også an på hvornår hvalpene bliver solgt smiley 3 hvalpe som 6 måneders er ikke billigt smiley
    Men 25-45.000kr er ikke usansyneligt i udgifter til et kuld.


  • #7   19. jan 2017 nu var mine uden tavle, men samlet med både udgift til foder, alt til hvalpene (inkl. hvalpepakker) samt cocos sundheds undersøgelser løb det op i omkring 22.000 smiley

  • #9   19. jan 2017 Jeg husker ikke de forskellige beløb på hver ting, men da min fik et "hul i hækken" kuld, kostede det mig 25.000 EFTER salg af de 6 hvalpe "Det er 2007 priser/kr" smiley hun fik, og jeg lod hende kun gennemføre drægtigheden fordi min DENGANG Dr.dyr overbeviste mig om at det var bedst for min hund da hun altid blev falsk drægtig og havde det af H til efter hun havde være i løb, så dumme jeg "der næsten altid kun havde haft hanner" lod hende få sit første og eneste kuld. Selvom jeg har haft flere hunde af gange "nærmest altid" så var det virkelig hårdt pludseligt at have 10hunde hvor de 6 var hvalpe der self. sov på skift smiley så jeg ikke selv følte at jeg fik nogen søvn i 2½ md. Man skal også lige huske på, at det IKKE er en dans på roser at have hvalpe, selv om man kun har moderen. JFYI smiley

  • #10   19. jan 2017 At købe en tavlehund er ingen garanti for at den egner sig til avl. Ønsker du en avlshund, så køb en voksen.
    Jeg har brugt på den gode side af 40.000 Kr. på min sidstindkøbte tæve, med store planer for fremtiden, og hun kan ikke indgå i avlen.

    Mht kuldudgifter bruger jeg mellem 30.000-40.000 Kr. når alt går godt + udgiften til tabt arbejdsfortjeneste.
    Avl er en hobby, ikke en økonomisk gevinst.


  • #13   19. jan 2017 Jeg var heldig denne gang - og kunne nøjes med to omgange. De laver også vaginoskopi samtidig, og det giver et ret godt billede, sammenholdt med progesterontest. Så jeg kunne nøjes med 2 omgange og så inseminering to dage efter sidste test smiley

  • #14   19. jan 2017 Mener jeg gav 1200 første gang og 800 anden.

  • #16   19. jan 2017 Hvor blev TS af?

  • #18   19. jan 2017 TS er løbet skrigende bort over jeres priser

  • #19   19. jan 2017 Ha ha ja det er jeg smiley ...Ej det er jeg nu ikke. Fik pludselig bare en travl dag, så jeg kunne logge på nu og nyde at der så var kommet en masse brugbare svar på mit spørgsmål smiley Så tak for det!
    Men nu er jeg jo ganske grøn på området, så er der please en der vil uddybe for mig hvad alle de ting hos dyrlægen er? Tænker det tæven skal igennem før og under graviditeten. Jeg er med på hvad scanning går ud på, det giver jo lidt sig selv smiley Men de andre ting er jeg ikke sikker på, at jeg ved, hvad går ud på smiley


  • #22   19. jan 2017 Aha okay, det vidste jeg jo ikke engang smiley
    Staffordshire Bull terrier smiley


  • #23   19. jan 2017 Progesteron test er for at måle hvornår tævens æg er klar til befrugtning.
    Så kan man time parringen optimalt = Større sikkerhed for hvalpe + større kuld. Nogle steder laver de desuden en vaginal undersøgelse også.

    Herpes vacciner giver man omkring parring og inden fødsel, for at undgå at hvalpene bliver smittede og syge af herpes - Rigtig mange har desværre oplevet at miste hele kuld pga. herpes smiley

    På scanning kan du som oftest kun se om tæven er drægtig eller ej.
    Nogle få steder er de så vildt dygtige at de kan anslå både antal og køn ret præcist ud fra en scanning, men det er ekstremt få i DK der kan det.
    Så mange vælger at røntgenfotografere for at vide hvor mange hvalpe der er, så man ved hvornår fødslen er ovre og er sikre på der ikke sidder en fast ol.

    I min race kommer der også øjenlysning af tæven inden parring + øjenlysning af hvalpene inden de flytter hjemmefra.
    Men kan nikke fuldstændig genkendende til de ting der nævnt her i tråden og prislejet for et kuld.


  • #24   19. jan 2017 Pia: Ja selvfølgelig hedder det drægtighed, måske det er fordi jeg sidder her og selv lige har været gravid, så det ord faldt mig lige naturligt, sorry smiley

  • #27   19. jan 2017 Tak for uddybelsen Menellis!!!

  • #29   19. jan 2017 Tak Pia!
    Ja det lyder da sådan Kenzie smiley


  • #31   19. jan 2017 #21
    Som sådan rigtigt, men heste og kaniner er ikke drægtige, men ifolede smiley
    Sorry, lidt ot smiley


  • #33   19. jan 2017 Jeg har selv hest og vi kalder det altså også at den bliver scannet drægtig. Omtaler man hoppen som bærer føl i anden sammenhæng, så ville jeg også sige ifolet smiley

  • #35   19. jan 2017 Engansudgifter:
    Sundhedsundersøgelse inden parring: 2700kr
    Fødekasse: 1600kr
    Vinylgulv til fødekassen (Lettere rengøring): 400kr
    Hvalpehalsbånd: 63kr
    Vægt: 650kr
    Brystpumpe: 70kr
    Termometer: 28kr
    Hvalpegård: 595kr
    3 x Vetved tæpper: 650kr

    Ialt = 6756kr

    Faste udgifter:
    Hvalpefoder: 1004kr
    Tisseunderlag (Til fødslen): 99kr
    1. Herpes vaccine: 598kr
    2. Herpes vaccine: 582kr
    Røntgen: 1200kr
    Hvalpepakke (3x ultralyd + førfødseltjek + efterfødseltjek + vaccination af hvalpe): 4000kr
    Parringspris: 8000kr

    I alt = 15483kr

    Denne gang var der derudover 732kr til retension af hvalp. Derudover mangler der udgift til Chip, ormekur og stambog. Skal deruover have købt hvalpepakker, og legetøj til hvalpene. Jeg brugte ikke progesterontest, men ramte ægløsningen.

    Jeg har altså brugt 22971kr indtil videre.

    Så har jeg derudover købt Zoolac, Puppyboost og et organisk rengøringsmiddel (Jeg er sart smiley ). Foruden altmuligt foder + råt, da min tæve blev ekstremt kræsen under drægtigheden, fra 2 drægtighedsuge, og frem til et par dage efter fødslen. Hun ville ikke spise sit normale foder, senere ikke tørfoder, og til sidst kun råt. Har slet ikke styr på det økonomiske dér.

    Har fået både ultralyd x3, og røntgen, hvilket måske er lidt overdrevet. Men jeg ville ikke undvære nogen af dem.
    Ved Ultralyden i 3 drægtighedsuge, fik jeg fik antallet at vide. Ved ultralyden inden fødsel fik jeg nogle af kønnene at vide, samt at et par af hvalpene ville komme ud ved sædefødsel, inklusiv den første hvalp. Ved ultralyd efter fødslen, fik jeg bekræftet at tæven var af med alle hvalpe + efterbyrd.
    Røntgen kunne jeg nok godt have undværet.


  • #38   20. jan 2017 Loppen - Du må da tro, hvad du vil smiley

    For mit vedkommende er det en hobby. Jeg brænder for min race og synes at avl er spændende.
    Økonomisk er det ikke en fed forretning og bliver det aldrig, når man kun har 3-4 hunde, vil gøre tingene bedst muligt og ikke engang laver et kuld om året.

    Jeg bruger megen tid på mine hunde og en bonus ved at have hvalpe er at man får kontakt med en masse dejlige hvalpekøbere, der er (næsten) lige så tossede med racen, som man selv er smiley

    Jeg kan ikke se, hvad jeg kan spare, min race er ikke stor, så bedst egnede hanhund finder man altså ikke rundt om hjørnet og det ville da være tåbeligt at køre mange hundrede kilometer efter en parring og så evt. ikke ramme det rigtige tidspunkt, hvor tæven er højløbsk.


  • #39   20. jan 2017 Jeg er ny opdrætter, og har forsøgt at gøre det billigst muligt. smiley Jeg kan måde skære røntgen og tisseunderlagene fra, altså 1299kr, men herres vaccinen, og undersøgelserne, dem vil jeg ikke undvære. Så kan næppe gøre det billigere end de 15000kr.

  • #40   20. jan 2017 Ork jo Loppen - Tro det eller lad være.
    Jeg opdrætter udelukkende fordi det er en hobby og sørme ikke for at tjene penge.

    Jeg gør det fordi jeg har utrolig svært ved at finde den type hund som jeg kan lide og skal bruge - Og så vil jeg gerne lave noget så tæt på det ideal jeg har af racen.

    Det er jo ikke nødvendigvis en underskudforretning at have udgifter for 30-40.000 for et kuld.
    Der skal jo typisk "bare" komme 4 hvalpe og så er alt derudover overskud.
    Så hvis det kan afskrække folk.... Så ved jeg sørme ikke.....

    Hvad kan undværes... Prog. test? Tjo... Men en lille udgift for at sikre der kommer hvalpe og flest mulige af dem.
    Herpes vacc.? og risikere at miste hele kuldet?
    Scanning el. røntgen kan man godt undvære, personligt synes både jeg og hvalpekøberne dog det er rart at vide nogenlunde hvor mange der kommer, men ja, det kan undværes.

    Parringen koster jo hvad den koster, hvis man har avlsmål og rent faktisk vil følge dem og ikke bare benytte den nærmeste og billigste hanhund.

    Sundhedsundersøgelser af tæve inden parring og tæve og hvalpe efterfølgende i processen? Njaa.... Ikke lige stedet seriøse opdrættere spare imo.
    Ormekure, vaccination, chipning og i vores tilfælde øjenlysning af hvalpe - Der kan man jo heller ikke spare.

    Stambogsføring omkring 400 pr. hvalp og yderligere 150 kr. fordi jeg reg. i ISDS også, der kan jo heller ikke rigtig spares.

    Udstyr? Heldigvis er en del jo genbrug når man laver flere kuld.
    Altså, fødekasse bestemmer man jo selv hvor dyr man vil lave.
    Wetbeds er virkelig svære at undvære.
    For hvalpenes skyld og for gulvet i ens hjems skyld er vinyl underlag en mindre udgift end nyt gulv.

    Hvalpegård er et must - Kan laves ret billigt for nogle 3-400 kr af komposthegn. Men med nogle racer er det nok ikke stabilt nok og så må man bruge pengene på noget der står bedre fast.

    Legetøj og div. til at stimulere hvalpene.... Tjaa... Tænker man kan lave rigtig meget selv og hvis man er lidt kreativ kan det gøres billigt. Heller ikke just min største post, da min mand elsker sådan noget smiley

    Mælkeerstatning, sutteflasker, puppyboost osv. osv. til hjemmeapoteket.
    Deeet ville jeg nok værge mig ved at undvære hvis hvalpene har brug for det smiley

    Kiropraktor? Jada, der kan man sagtens spare og de fleste hvalpe har jo heldigvis ingenting. Men trygheden i at vide at hvalpene er helt igennem i orden, synes jeg er rar for både køber og opdrætter

    Foder..? Nok heller ikke lige stedet at spare.

    Hvalpepakke - Det bestemmer man jo helt selv hvor meget hvalpekøberne skal have med.
    Man kan jo fint nøjes med at give et halsbånd, line og et lille tæppe med.

    Vi bestemmer jo desværre ikke priserne. Langt, langt de fleste udgifter er relateret til dyrlæge, sundhed og reg. af hvalpene.
    For mit vedkommende er de ting ca. 17-18.000 hvor der kan spares ca. 3.000 på scanning og røntgen.
    Dertil kommer 10.000 for parring...... Så.... Spare? Tjo, men det er de små ting der kan spares på og giver ikke den store ændring i regnskabet.

    Jeg er ærlig om udgifterne, vil også gerne lægge regnestykket for det kommende kuld op når de er flyttet hjemmefra.
    Hvis det skræmmer nogle fra at opdrætte? Måske det er ok?


  • #42   20. jan 2017 Loppen, det er jo netop fordi, at opdræt er en hobby for en del af os herinde, at vi gør det, som vi synes, at det skal gøres, i stedet for bare at have fokus på bundlinjen, som man ville hvis det drejede sig om at tjene penge på det. smiley

    Selvfølgelig er der ting, der kan gøres billigere. Jeg har store hunde og har haft flest store kuld, så foderudgiften bliver også stor. Den kunne f.eks. reduceres, hvis jeg købte mit foder i Aldi i stedet for at gå efter, hvad jeg tror er et godt hvalpefoder. Jeg ville bare ikke have det godt med at gøre det sådan, så derfor gør jeg det ikke.

    I en talmæssig lille race skal man ikke forvente, at der er en god hanhund i nærheden. Jeg parrer normalt mine tæver med udenlandske hanner og vælger efter en han, som jeg synes har noget at byde på i forhold til min tæve, men hvis jeg ikke var kræsen, kunne jeg nok finde en tættere på, og det ville da gøre det billigere. Men ville jeg synes, det var lige så interessant at få et kuld efter en mindre god han ? Nej, naturligvis ville jeg ikke det. smiley

    Der er helt sikkert mange ting, man kunne ændre på, og noget ville gøre det billigere, noget af det mærkbart andet i bagatel området. Men når man laver et kuld hvalpe, investerer man rigtig meget tid og penge i det, der er en risiko for at det ikke går godt og man mister sine penge eller nogen af dem. Der er også en chance for at man får et pænt overskud.
    Hvis ikke fornøjelsen ved det, spændingen, tilfredsheden, når tingene går godt opvejede risikoen ville jeg ikke gøre det.
    Det kan godt være, du synes vi prøver at skræmme andre fra at gøre det, men jeg synes tvært imod, at man skal gå ind i det med åbne øjne velvidende, at det kan gå både godt eller skidt. Og det gælder både det økonomiske og det følelsesmæssige.


  • #50   20. jan 2017 Vi havde engang et kuld hvalpe på vores DKK hund. Dengang kunne man sælge hvalpe inden for den race med DKK stamtavle, alle tjek og røngten i orden, udstilling klaret, og en rigtig god hanhund til 5000 kr for tæver, 4500 kr for hanhvalpe. Vi endte en fredag aften til akut kejsersnit (weekend OG nattakst), fordi en enkelt hvalp var lige rigeligt stor. Dyrlægen klippede iøvrigt ved en fejl øret af hvalpen. Der kom 4 hvalpe - 3 hanner og 1 tæve. Det var en underskudsforretning af dimensioner. Og vi havde da end ikke brugt penge dengang på progesterontests, særlig hvalpegård, legetøj, vetbeds osv.

    Nu er jeg lidt i en anden båd - jeg er forhåbentlig snart hvalpekøber, og jeg må da nok sige, at JEG går efter (hvad der efter min mening) er toppen. Jeg vil ikke gå på kompromis med om hofter og albuer øjne og diverse er OK, jeg vil ikke gå på kompromis med hvilken hanhund der er brugt fordi den muligvis boede lidt tættere på tæven, jeg vil ikke gå på kompromis med hvordan hvalpene bliver præget hos opdrætter (hvad det så kræver af udstyr), jeg vil ikke gå på kompromis med prøveresultater. Det koster bare mere at lave en hvalp som JEG vil stille mig tilfreds med. Vil man gå på kompromis med mange af de ting der er nævnt i tråden, så bør en hvalps pris i min verden også være lavere - og det er den da heldigvis også mange steder. Men så kan man jo igen diskutere om overskuddet reelt bliver større, når hvalpens pris er mindre?


  • #52   20. jan 2017 De fleste af mine kuld har faktisk krævet et nyt vinylgulv i køkkenet, simpelthen fordi det er lykkedes dem at lave et lille hul og så er resten simpelthen rykket i småstykker. Et kuld store hvalpe kan virkelig rasere et hjem, så det er ikke hverken luksus eller overflødigt at gå ud fra, at der kan komme uforudsete udgifter på den konto.

    Jeg fik lavet ny føde kasse til mit sidste kuld. Vi var nogle stykker, der selv lavede den, men den kostede alligevel ca 1500 i materialer. Jeg vedhæfter et billede, Der er ikke meget luksus over den, men det er en god solid kasse, der kan bære at både jeg og hundene opholder sig i den. Den sidste jeg havde holdt til 10 kuld. Fødekasse til store hunde fylder meget, så den skal kunne samles og skilles igen og det slider på samlingerne. Den skal naturligvis også kunne tåle vask.


    profilbillede
  • #55   20. jan 2017 @Lene - Ja, store hvalpe - stor slidtage smiley Der hvor jeg hentede min Dobermann var der 8 hvalpe. Lad mig bare sige at hJemmet så betydeligt pænere ud dengang jeg var der for at møde tæven, da hun lige var blevet parret end det gjorde da jeg hentede hvalpen smiley Det var endda en dejlig mild forsommer, så hvalpene kunne være meget ude = græsplænen trængte også til en rep....

  • #57   20. jan 2017 Loppen - Jeg tror hverken folk prøver at sige du ikke vil gøre det seriøst eller prøver at sige du vil fodre osv. forkert, det er nok bare mere holdningen "at det kan nok godt gøres billigere" der er problemet..
    Jeg lavede et tavle-løst kuld på min Coco og selvom det var tavle-løst gik jeg op i hun skulle tjekket i hoved og bag for alt. Selv i DKK bliver der ikke bedt om øjnlysning, HD/AD, tandtjek osv osv. for DSG racen, fordi det ikke ligger til dem, men det betyder jo ikke hundende ikke skal tjekkes alligevel.
    der er bare nogle ting man ikke går på kompromis med, som;
    Foder (vi havde 7 dsg i huset det løb op i omkring 1800 i foder,(vil lige sige det er modregnet hvad coco spiste, for hun skal jo have mad uanset hvad smiley ) fordi der ikke skal spares på kvaliteten!
    Hvalpekasse samt tæpper til hvalpekassen
    Sundhedstjek hos både hvalpe og forældre
    Hvalpe grej, dvs. Saks, puppyboost, suger, saltvandssprøjte, kalksprøjte osv osv. (i tilfælde af fødslen ikke går som den skal)
    jeg lavede hvalpepakker til alle hvalpene der indeholdt næsten 10 kg hvalpefoder, kurv, snor, mad og vandskål, legetøj, halsbånd, tæpper, et halvt ton godbidder, furminator til pelspleje, bolde jamen you name it, dette er selvfølgelig ikke nødvendigt, men det er en udgift.
    såvel som det er hvis hvalpene ikke kommer hjemmefra.
    jeg står nu med en Bob jeg beholder fordi han har en hjertefejl og en Uffe der blev fuldstændigt fejlplaceret, men der er ingen der vil have ham (ud over os selv selvfølgeligt smiley )
    Det er lige 9000 kr. der er i underskud bare ved de to drenge.
    for ikke at tage med jeg ikke have tænkt over puppyboost og mælkeerstatning da jeg fik hvalpene, og desværre fik en lille syg en som måtte plejes af h. til så der røg næsten 1500 mere til sutteflasker, mælkeerstatning, puppyboost osv. til hende, hun overlevede desværre ikke...
    Det hjælper ikke at gå på kompromis med hverken han-hund eller hvad man skal tjekkes for eller bruge, bare fordi man vil spare penge på det.
    at få hvalpe specielt med tavle kan da helt 100% være en mindre gevinst i, men det kommer igen an på omstændighederne!
    Ved i hvert fald at der intet kom ud af vores kuld andet end underskud, men det gør ingenting?
    det blev gjort ordenligt, bedre end så mange andre tavleløse vil jeg næsten tør sige, og der kom nogle små FANTASTISKE hvalpe ud af det, de er så skønne og har alle fået den bedste start på livet der kunne tænkes! og det var det værd! ville jeg gøre det igen! JA uden tvivl! nok ikke lige nu, men helt sikkert, det er skønt og man føler pengene bliver lagt i noget rigtig godt!
    (forresten lille opdatering! vi troede jo hvalpene havde en tandfejl, da de manglede tand 105 og 205 som 8 ugers, efter de har skiftet tænder, eller er påbegyndt tandskiftet er tænderne kommet på alle sammen, så det hele er bare som det skal være smiley )


  • #59   20. jan 2017 Jeg bliver SÅ inspireret af din legeplads, Isabelle smiley Kan godt se jeg skal på shoppetur

  • #62   20. jan 2017 Pia - vil lige sige hverken mor eller far manglede de tænder så vi var alle overrasket da ingen af hvalpene havde dem, og det blev selvfølgelig oplyst til ejerne! står også i kontrakten.
    Det med det er mælketænder, er så ikke helt sandt, både mine drenge og kuldets andre hvalpe ved deres egne dyrlæger er alle blevet tjekket og der er intet galt med tænderne overhovedet, de har alle rigtig fin tandstilling også tand 205 og 105 som først er kommet senere, hverken min eller andres dyrlæger har kunne forklare hvorfor de manglede og hvorfor de først er kommet senere (vil lige sige hvalpe tænderne kom og er blevet udskiftet, tænderne kom bare først da de har været omkring de 12 uger og så er de ved at blive udskiftet nu) så det kommer ikke til at skabe problemer, og det er ikke kun min egen dyrlæge der mener det.
    så de var manglede da de var 8 uger, men er kommet senere og er så ved at blive skiftet ud nu, som de er blevet ældre (næste gang 5 mdr.) så ja selvfølgelig er det altid godt at holde øje, men som det ser ud nu vil det ikke skabe problemer overhovedet.
    lidt som hvis de aldrig var kommet, så er det ikke tænder der bliver brugt alligevel så det havde heller ikke skabt nogle problemer. Den eneste hvalp hvor jeg vil sige tandsættet ikke er tilfredsstillende på er Alfred, men det er fordi han har et lille overbid, som hverken ejer eller dyrlæge er bekymret omkring smiley
    -men lad os hellere holde os til trådens emne! omkring det uanset hvad er mere værd at ligge mange penge i sine kuld og sørge for tingene bliver gjort helhjertet, end det er bare at smutte dem ud og sælge dem, da man ikke får noget nær så gode hvalpe af det smiley


  • #63   20. jan 2017 Man kan jo altid finde noget at spare på.

    Men hvor skal grænsen gå, hvis man vil lave et seriøst og ordentligt opdræt og sende så sunde, mentalt stabile og velfungerende hvalpe videre til køberne, som muligt?

    Hvad er det man skal give køb på, for at holde udgifterne nede, for at man selv kan tjene nogle flere penge?

    Progesteron test er som jeg tidligere nævnte et dumt sted at spare - Kan give større kuld og større chance for drægtighed. Det er ligesom den bedste mulighed for at tjene penge - At få nogle hvalpe og gerne nogle stykker smiley

    Ja, man kan undlade kiropraktik - Men hvad nu hvis man gerne vil sikre sig at hvalpene er helt 100% ok og f.eks første fødte ikke har skævheder fra at skulle udvide fødselskanalen?

    Man kan også undvære røntgen, hvis man føler man er så sikker på et fødselsforløb at man har helt tjek på der ikke er hvalpe tilbage i maven på hende.
    Og at man ikke vil advisere folk på ventelisten om hvor mange der forventes.

    Jeg involvere mine hvalpekøbere meget og jeg ved de allerede sidder på nåle og er ved at dø lidt af spænding over den snarlige løbetid. Det betyder rigtig meget for mine købere at de får de her små ting undervejs.

    Alle de her forskellige ting der i sig selv kun udgør små forskelle, men som i det store hele er med til at skabe rammerne om et sundt kuld hvalpe med alle forudsætninger for at kunne indgå i en familie og dyrke hundesport på det plan køberne gerne vil.

    Hanhunden til det næste kuld der er planlagt koster ud over parring en ferie, en sejltur og et ophold på hotel. Hvorfor? Fordi det er det bedste match, hvorfor skal mine hvalpekøbere have mindre end det bedste, fordi jeg skal tjene penge?

    Jeg kan sagtens spare det væk..... Men jeg vil virkelig gerne lave nogle rigtig sunde og godt prægede hvalpe til mine hvalpekøbere.
    Det er derfor jeg opdrætter - Så at spare på det..... Det foregår ved at manden bygger en hvalpekasse, legeting osv., at gulvet i hvalpekassen er købt som rester fra min onkel, at hvalpegården består af komposthegn osv. osv.

    Aldrig, aldrig på sundhedstjek, dyrlæge, miljøet omkring hvalpene og valg af den rigtige hanhund - Aldrig!!


  • #66   20. jan 2017 Loppen - dit rationale duer jo ikke.. Du tror ikke folk er hobbyopdrættere, og samtidig synes du de bruger for mange penge på opdrættet?
    Så hvis folk bruger færre penge på deres hvalpekuld, ser i gennem fingre med hvalpe der er skæve i knoglerne efter fødsel, ser i gennem fingre med genetisk variation i racen og vælger tætteste hanhund, ser i gennem fingre med at teste hvalpenes sind og potentiale inden salg, ser bort fra at teste optimalt parringstidspunkt så man ikke udsætter tæven for parring uden hun er klar... Altså hvis folk bruger færre penge og er mere ligeglade med hvad de laver - så bliver det mere hobbyopdræt?

    Det er jo netop i hobbyopdrættet man vælger de nogengange lidt dyrer valg, til gavn og glæde for racen, hvalpen, tæven, kommende ejer og fordi man synes det hører sig til at gøre sit allerbedste! Også selvom det koster mere på bundlinien...

    Jojo..


  • #67   20. jan 2017 Jeg har endnu ikke regnet sammen fra mit sidste kuld. Jeg tør næsten ikke smiley smiley

    Vi var til 4 progesteron tests, rejste til Holland, boede på hotel 2 dage, tæven måtte have fødselshjælp og kejsersnit grundet en atypisk komplikation (25.000kr - skulle ligges kontant samme nat) , der kom to hvalpe, hvoraf jeg beholdt den ene smiley Derudover har jeg store hvalpepakker med fuld str fodersække, custom made voksen og hvalpehalsbånd mv.. Ja og så er der jo alle de normale udgifter også smiley Til tavler, vaccinationer, ormekure, mad til hvalpene, ekstra mad til mor, scanning, røntgen osv smiley


  • #68   20. jan 2017 Og hvem gider egentlig lave et "nær ved og næsten"-kuld...

  • #69   20. jan 2017 Hold nu op der er gang i debatten og det er faktisk utroligt lærerigt for mig smiley Jeg har slet ikke kunnet nå at følge med herinde, så nu fik jeg endelig tid til at sætte mig ned og læse med på emnet.
    Isabelle: Hvor er din legeplads da bare skøn! Vildt fedt og inspirerende at se din bevidsthed om hvalpenes udvikling.
    Jeg er helt med på at der er mange til -og fravalg og at man må gøre op med sig selv, hvad der er vigtigt for en, i forbindelse med parring, drægtigheden, fødslen og hvalpene.
    Jeg må sige at jeg er glad for at deltage i denne debat med jer, allerede inden jeg overhovedet har anskaffet mig hunden, for I valget af tæven ligger der jo i sig selv også mange overvejelser!
    Hold da nu op, jeg er i hvert fald blevet en hel del klogere, både på priser og på hvad det indebærer at opdrætte hunde. Hatten af for jer der har kastet jer ud i det, det er uden tvivl et stort og vigtigt stykke arbejde smiley Jeg kan kun være enig med jer i, at det ikke kan (eller skal) gøres for at tjene penge på det, særligt fordi der er mange ting som pludselig kan ende anderledes end forventet.
    Tak for alle jeres relevante svar!!


Kommentér på:
Udgifter ved at få hvalpe

Annonce