{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
968 visninger | Oprettet:

Stamtavle til Hvalpe {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Tror at jeg har tidligere har opretter et emne med nogenlunde sammen spørgsmål smiley smiley men er stadig forvirret... Hvis man har tænkt sig at få hvalpe ( og har en tæve og han ) der begge har stamtavle (DKK ) men ikke har været på udstilling, kan de så føre stamtavlen videre til hvalpene.

Tak På forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stamtavle til Hvalpe
  • #3   20. jan 2017 Udstillingspligten blev afskaffet generelt for alle racer for adskillige år siden, så det er sundhedsundersøgelser, der skal være tjek på.

  • #6   20. jan 2017 Og kan man jo altså godt sætte barren lidt højere, end det absolutte minimum....

  • #7   20. jan 2017 Du skal leve op til racens avlskrav i DKK, for at der kan laves tavle på hvalpene (basis stamtavle).

    Hvis du vil have basis+ stamtavle, så skal du leve op til specialklubbens avlsanbefalinger.

    Det er meget sjældent at egen hanhund er bedste match til en tæve. Hav lige det i mente.


  • #8   20. jan 2017 Hvis hanhunden ikke har været udstillet skal der være en dyrlægeattest på at den har begge sten nede.

  • #9   20. jan 2017 I øvrigt så er der enormt stor forskel på specialklubberne. Hos nogen af dem skulle man ikke tro, at de rent faktisk kan lide den race de er specialklub for.... smiley

  • #12   20. jan 2017 En basistavle er pænt kedelig og viser jo kun at man liiige holder sig på mindstekravene.

    En plus-tavle giver en smule mere arbejde, men til gengæld også en langt højere kvalitet og sikkerhed for køberne.


    "Avlsrestriktion:
    Det skal på behørig vis dokumenteres, at faderen til et hvalpekuld har normale testikler på normal plads.
    Der henvises herudover til DKK’s stambogsføringsregler.

    Avlsanbefalinger:
    For at få påtegningen ”Denne hund er avlet efter Klubben for Små Selskabshunde’s og DKK’s avlsanbefalinger” på stambogen skal følgende være opfyldt:

    1. Begge forældredyr skal før parring være præmieret på en FCI/DKK anerkendt udstilling med mindst Very Good eller være eksteriørgodkendt på et eksteriørarrangement.

    2. Begge forældredyr skal før parring være undersøgt for Patella Luksation (PL) og have en status 0 eller 1 registreret i DKK. PL status 1 må kun parres med PL status 0. Undersøgelsen kan tidligst foretages, når hunden er 12 måneder gammel og skal kun foretages én gang.



    3. 1. Begge forældredyr skal før parring være øjenundersøgt af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel eller anden af DKK godkendt øjendyrlæge og fundet fri for tegn på PRA. Første undersøgelse skal være foretaget inden første parring, dog tidligst når hunden er 12 måneder gammel. En øjenattest må ikke være mere end 12 måneder gammel på parringstidspunktet.

    Indført 1. januar 2013


  • #15   20. jan 2017 Basis plus stambøgerne var mere et ønske fra specialklubberne, der ønskede flere krav end DKK var villige til. 2 niveauer af stambøger var kompromiet. DKK fik gjort det nemmere at få stamtavle og specialklubberne fik noget til de opdrættere, der ville gøre det ekstra, som specialklubberne ønskede.



  • #18   20. jan 2017 Tja, DKK ønskede altså, at der skulle være færre krav. Og med det som udgangspunkt synes jeg, det er fint nok, at der er anbefalinger, som er målrettet de forskellige racer. Så er det jo op til opdrætterne, om man vil teste for mere end mindstekravet, og det tror jeg, der er en del, der gør. Jeg gør det selv.

    Jeg synes egentlig, at det er udmærket, at så stor en del som muligt af beslutningen vedr. ens opdræt overlades til opdrætteren. Det er trods alt opdrætteren, der skal lægge navn og økonomi til kuldet.
    Når man vælger at lave flere sundhedstest end krævet, er det vel fordi, man tror på, at det hjælper. Tror på, at man på den måde laver sundere hvalpe, og derved også reducerer risikoen for at skulle betale erstatning for et problem, hvor man sparede testen væk.

    Selvfølgelig ville det være rart, hvis hvalpekøberne havde kendskab til de to forskellige niveauer på stamtavlen, men det kommer forhåbentlig hen af vejen. Det vil jo så vise sig om der på den lange bane kan ses en forskel i sundhedsresultater i linjerne med overvejende status plus stamtavle i forhold til linjer med overvejende basis stamtavlen


  • #22   20. jan 2017 Så vil jeg lige indskyde at plus stambøger ikke eksistere for alle racer, i min race kan man tjekke for alt der eksistere men der findes kun en stamtavle.


  • #26   21. jan 2017 I lederen i Hunden for ikke så længe siden påstod Hindse Madsen, at der i dag er flere krav, end der var, da man genforhandlede kravene for 5-6 år siden. Jeg har ikke selv talt efter, så jeg aner det ikke, men umiddelbart vil jeg tro, at påstanden er sand, simpelthen fordi det vil være for dumt at lyve om og det ville kunne modbevises, hvis man gjorde en indsats for det.
    Men antallet af krav er jo ikke det eneste væsentlige, niveauet af kravene kan jo være faldet, som det f.eks. er tilfældet med HD.

    Jeg tror da også gerne DKK vil stå for kvalitet, men de vil og skal ikke være en lille elite klub, de er som eneste fci relaterede klub den store klub, klubben der skal dække både toppen og bredden i opdræt og brug af stambogsførte hunde.
    Jeg ved ikke, hvordan det ser ud i andre racer, men for pyreneere er DKK's krav fuldt på linje med de fleste andre lande, vi normalt ville sammenligne os med, og klart bedre end størstedelen af lande.

    Jeg går ikke ind for en meget styrende kennelklub, jeg støtter op om, at både opdrættere og købere må tage en stor del af ansvaret for det bedst mulige resultat. Så er det fint, at der er nogle minimums krav, og jeg havde da gerne set at f.eks. totalforbuddet på avl på påvist hd d og e ikke var blevet fjernet, men DKK skal give retningslinjer, oplyse, samle tilgængelige informationer (Hundeweb), forsøge at påvirke i rigtig retning, men ikke styre avlen.


  • #27   21. jan 2017 Tusind Tak allesammen smiley

    Så avlsrestriktioner er det der skal till for at få basis stamtavle og avlsanbefalingerne er et krav for at få plus stamtavlen smiley



Kommentér på:
Stamtavle til Hvalpe

Annonce