{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.175 visninger | Oprettet:

Uden stamtavle? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Sagen er, at jeg har et pragteksemplar af en fransk bulldog ifølge to dyrlæger. Men da jeg ikke har stamtavle på ham, er det så umuligt at få lavet et kuld eller to efter ham? - Og kan jeg tage ham til udstilling?
Altså hvad betyder stamtavlen, når hunden er sund og rask? Hvilke muligheder har jeg, når jeg ikke har en stamtavle? Og hvad er holdningen til at have en hund uden stamtavle?
Håber I kan hjælpe - på forhånd, tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Uden stamtavle?
  • #1   21. maj 2017 Nej, du kan ikke udstille din hund når ikke den har stamtavle.

    Og det er en rigtig dårlig ide at avle med ham når ikke han har stamtavle, for de franske er utrolig hårdt ramt af arvelige sygdomme, og når ikke du har en stamtavle, så er det jo ikke muligt at tjekke op på, hvilke sygdomme der ligger bag din hund.
    At han ikke viser tegn på arvelige skavanker lige nu er ikke ensbetydende at han ikke har nogen.
    Han kan være bærer og give det videre til hvalpene. Endvidere, så er der sådan noget som Demodex og allergi, det viser sig mange gange først omkring 2 års alderen.
    Uden stamtavle ved du jo hellere ikke om du laver indavl.
    Det kunne jo ske, at du får lavet en parring med søskende, halvsøskende eller andre nære familiemedlemmer til ham.
    Nyd dit pragteksemplar og lad dem, som har forstand på det om at avle, endvidere er han jo hellere ikke gammel nok til at han skal avle
    og husk, at der er to års reklamationsret på eventuelle hvalpe, hvis det skulle vise sig at de har arvelige sygdomme.


    Hvis du vil avle, så synes jeg, at du skal anskaffe dig en racetypisk hund med stamtavle hvor man kam tjekke op på anerne og sygdomme. Chancen for at det går galt og der kommer syge hvalpe er alt for stor, speciel ved den race, som er total skamavlet


  • #2   21. maj 2017 Alt hvad Anni skrev smiley
    Det er umuligt at vide om så ung en hund som din er et pragteksemplar, men den er uden tvivl vildt sød. Men der er ingen grund til at sætte flere tavleløse FB'er i verden, de er ikke en mangelvare (har selv et pragteksemplar af samme slags, han skal heller ikke i avl)


  • #3   22. maj 2017 Jeg er enig med Anni.

  • #5   22. maj 2017 det er nogle flinke dyrlæger du har smiley
    Din hunden uden tvivl et pragteksemplar af en familiehund og er sund og rask og god.
    Men vil man avle så er de ting bare ikke nok, så går man lige en skridt længere - nemlig i stedet forat se på hunden er sund og rask på overfladen, så søger man efter genetiske sygdomme racen har tendens til.
    Dvs selvom hunden aldrig har været syg, så tester man lige for ledsygdomme, rygproblemer med røntgen foto. Selv om hunden aldrig har udvist tegn på dårlige knæ, så tjekker man alligevel lige om knæleddet er helt i orden. Og sådan gør man ( eller bør man gøre) med alle de sygdomme en given race har tendens til.. For de franske er det en del..
    Deter netop for at undgå at avle på en hund man tror er i orden, men som har en skavank skjult et sted man ikke har opdaget smiley


  • #6   22. maj 2017 Med så ung en hund, kan med ikke vide om det er et pragteksemplar eller ej. Vejrtrækningsproblemer viser sig f.eks. ofte først, når hunden er færdig udviklet ved 2-3 års alderen. Har dyrlægerne tjekket hans bid? Har han korrekt bid, uden at mangle tænder eller have fejlplaceret tænder, også en almindelig fejl ved den franske bulldog.
    Derudover ser det ud til at din hund mangler pigment på næsen, hvilket ifølge racestandarten er en diskvalificerende fejl.
    http://www.dkk.dk/xdoc/120/Fransk_Bulldog.pdf

    Nyd din hund og lad være med at bruge ham i avl.


  • #8   22. maj 2017 Jeg ville ikke avle FB uden stamtavle udelukkende fordi det stort set er umuligt for køber (og dig) at gøre det samme forarbejde som man kan med de oplysninger. Din hund er kun et år. Vent og se, hvordan han udvikler sig, og hvis du meget gerne vil avle tavleløst senere, så få ham først undersøgt ordentligt for racerelaterede lidelser (HD, AD, øjne, ryg, luftveje og hvad der ellers er), og herefter kan man så vurdere, om man etisk set kan gå videre med de resultater man har fået smiley

  • #9   22. maj 2017 Jeg ville slet ikke avle på en FB overhovedet smiley

Kommentér på:
Uden stamtavle?

Annonce