{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

Hvor længe gælder Købeloven? {{forumTopicSubject}}

Hej alle kloge opdrættere!

Kan I hjælpe mig med følgende spørgsmål:

Hvis man har solgt en hvalp, som viser sig at have en "fejl" - en fejl, som ikke som udgangspunkt har betydning for hundens velbefindende, men gør at den f.eks. ikke bør avles på (ligegyldigt, idet hunden er solgt som familiehund), og køber reklamerer ved at gøre opmærksom på, at "hvis det skulle give problemer senere i livet" - kan man virkelig det?

Hunden blev solgt for 1½ år siden - kan køber gøre opdrætter ansvarlig hele hundens liv igennem for en fejl, som ikke giver problemer før efter udløbet af de to års reklamationsfrist?

Hvis jeg har formuleret mig kluntet, så I ikke forstår problemstillingen, så spørg endelig. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor længe gælder Købeloven?
  • #1   22. jun 2017 Køber kan reklamere i 24 mdr fra købsdato.


  • #2   22. jun 2017 Der er to års reklamationsret på hunde, som på alt muligt andet. Og selvfølgelig kan de reklamerer på noget der potetielt kan give problemer senere, hvis fejlen er opdaget nu

  • #3   22. jun 2017 Så i princippet kan en køber komme igen om ti år og sige, at nu er der opstået problemer i forbindelse med fejl? Der er slet ingen forældelse på den slags?

  • #4   22. jun 2017 Der er 2 års reklamation ikke 10

  • #5   22. jun 2017 Ditte, det er jeg klar over. smiley Jeg forstod bare på dit forrige svar, at køber selvfølgelig senere kan komme og kræve afhjælpning af manglen, hvis de har reklameret rettidigt inden de 2 års udløb.

    Køber har gjort mig opmærksom på problemet nu, men har ikke stillet krav om noget - mit spørgsmål gik herefter på, om køber senere - efter udløbet af de to års reklamationsfrist, kan gøre et krav gældende for en fejl, der ikke udgør et problem på nuværende tidspunkt og ikke har betydning for hunden som familiehund?


  • #6   22. jun 2017 Fejlen skal opstå inden for 24 mdr fra købet, og den skal kunne henvises til opdrætter, dvs have været til stede ved købet eller være arveligt betinget (uopdaget, dvs køber ikke blev oplyst om fejlen ved købet).
    Er man oplyst om en fejl ved indgåelse af handlen, kan der ikke senere reklameres over fejlen.


  • #7   22. jun 2017 Hvilken fejl drejer det sig specifikt om?

  • #8   22. jun 2017 Det drejer sig om et par manglende tænder. Hunden er som sagt solgt som familiehund, og købers dyrlæge skriver, at bidet er normat i øvrigt og at behandling ikke kræves.

  • #11   22. jun 2017 Nej, det er også min umiddelbare tanke, da det jo trods alt er et relativt almindeligt forekommende problem, som ofte ikke volder hunden nogen problemer. Men køber gør som sagt heller ikke et krav gældende nu, men gør mig bare opmærksom på fundet - men ville et krav være gyldigt efter udløbet af de 2 års reklamationsfrist? smiley

  • #12   22. jun 2017 Manglende tænder udløser ikke umiddelbart erstatning på en familiehund. Det skulle da være fordi opdrætter har avlet på forældredyr med kendte tandfejl eller et forkert bid på hunden eller lign.

  • #14   22. jun 2017 Jeg tænker det samme som Trine.
    Hvis de manglende tænder udløser et helbredsproblem, og der er gjort opmærksom på dette inden for de første to år, så kunne man godt blive erstatningsansvarlig.
    Jeg tænker dog, at den slags viser sig inden for perioden, da hunden jo er færdigudviklet med to år.


  • #15   22. jun 2017 jeg gætter på tand 208 og 408 smiley
    det vil med stor sandsynlighed ikke skabe bid problemer senere hen smiley


  • #16   23. jun 2017 Jeg har haft flere hunde gennem tiden der har manglet 1 eller2 tænder. Der er meget almindeligtog giver kun yderst sjældent andledning til problemer for hunden. Jeg har end ikke skænket det en tanke at man kunne forsøge at få nedslag i prisen pga det. Jeg har haft en enkelt med bidfejl: kæmpe overbid. Den blev solgt med et nedslag på 25% idet den jo aldrig ville kunne udstilles eller komme til at indgå i avl. Det var ikke noget der generede hunden og det fungerede fint som LP og AG hund med sit overbid smiley
    Jeg tror simpelthen ikke at der er noget at komme efter sålænge hunden er solgt som familiehund. Det er noget andet hvis det er en avlshund man har købt så kan det jo betyde at den ikke kan bruges alligevel (i nogle racer anses 1-2 mangelende tænder ikke for et problem.


  • #17   23. jun 2017 Jeg tænker da ikke, at man kan komme efter otte år og kræve erstatning, blot fordi man fortalte om problemet indenfor de første to år.

    Min umiddelbare tanke er, at når du har opdaget en fejl nu, så kan de reklamere den nu og få afgjort sagen i den forbindelse, herunder evt. for en økonomisk kompensation, der står mål med fejlens omfang og betydning. Jeg mener bestemt ikke, at man gøre opmærksom på en fejl, og dermed så har ret til at komme rendende adskillige år senere og kræve kompensation.

    Men vil du være sikker, kan du jo kontakte DKK's jurister, hvis du opdrætter under DKK.

    Og et par manglende tænder vil jeg så i øvrigt ikke mene giver anledning til kompensation hverken nu eller senere.
    Reiki mangler 6 fortænder og en kindtand (som følge af uheld dog) og største problem med dette, er at han efterlader lidt af en sø rundt om vandskålen smiley


  • #18   23. jun 2017 Jeg tager lige kontakt til DKK's jurist på mandag for en sikkerheds skyld, bare for at vide, hvad man har med at gøre.

    Mange tak for alle jeres svar! smiley


  • #19   23. jun 2017 Giv meget gerne en update så vi andre også kan blive klogere smiley

  • #20   23. jun 2017 Har køber skrevet det som en sikring i tilfælde af senere problemer eller er det ment som en nyttig oplysning i dit fremtidige avlsarbejde ?

  • #21   24. jun 2017 Jeg er nu ret sikker på at man efter de 24 mdr ikke har krav på erstatning, selvom sælger er gjort opmærksom på at den mangler tænder inden reklamations rettens udløb. Men ja giv meget gerne en update af hvad DKK siger

Kommentér på:
Hvor længe gælder Købeloven?

Annonce