{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.667 visninger | Oprettet:

Labrador kennel {{forumTopicSubject}}

Nå HG.

jeg begynder så småt at gå med tanker om min næste hund.

Der går et godt stykke tid endnu.
i hvert fald ikke før engang til næste år.

Men jeg leder efter anbefalinger.

Det er et krav at der er tavle og at der er tjekket for racerelaterede sygdomme.

Ønsket er en brun Labrador
EDIT: ønsker mig ikke en tung udstillingsmodel

Hit me

Og hvis der er nogen jeg absolut skal gå udenom så vil jeg gerne have det i pb, ønsker ikke en slettet tråd

Kommentarer på:  Labrador kennel
  • #1   12. aug Min eks ..

• #2   12. aug hva?

• #3   12. aug Skal du holde dig fra ..

Ej han opdrætter også Labradors.

• #4   12. aug Må jeg spørge hvorfor en brun ? Det er ikke i de linjer det er lettest at finde drømmehunden både sundhed- og sindsmæssigt. Dernæst hvad ønsker du af de din kommende lab?

• #5   12. aug Det Labsen siger.....

• #6   12. aug Jeg tager den tid det skal tage at finde den helt rigtige og hvis jeg skal vente et par år for at finde den er det det der skal til. Hvorfor brun? Godt spørgsmål altså har altid syntes de var fantastisk smukke og når jeg nu har mulighed for at vælge i farve hos drømmehunden, så gør jeg det

Er lidt i tvivl om hvad du mener med hvad jeg ønsker AF den

Jeg har ingen planer om konkurrencer, men skal da ikke afskrive det, men vil gå til almindelig lydighed og NW.

• #7   12. aug Uuh spændende jeg aner intet om labradeller eller de rigtige steder at finde dem. Jeg vil bare ønske dig god jagt

• #8   12. aug Det er vel fair nok at ønske en bestemt farve, er det ikke? Jeg tvivler på TS går på kompromis med sind og sundhed, men hvis man kan få det hele, hvorfor så vælge noget andet bare fordi det er lettere?
    Jeg kan ikke bidrage med kenneler etc. da jeg intet kender til lab, jeg kan altså bare ikke forstå det er forbudt at ønske en bestemt farve
    Jeg ser det lidt som at sind og sundhed er en selvfølge at det skal være i top. Derudover er der ønsker man kan have. Som f.eks. en farve. Sådan forstår jeg det

• #9   12. aug Selvfølgelig er det OK med en bestemt farve og det er faktisk RET normalt inden for Labben at vælge en bestemt farve.

• #10   12. aug Når jeg spørger hvad du ønsker af den, så er det fordi, at lige præcist i lablinjer er der stor forskel både på sind og udseende.

Når du ønsker en brun, bliver det jo så nok udstillingslinjer du kommer til at gå efter. Jeg har ikke kendskab til gode kenneler indenfor de brune, men jeg vil råde dig til, at kigge efter opdrætter der bruger sine brune til andet end show og ikke avler for tungt. Hav evt dine øjne åbne hos dem der går schwiss spor, der er af og til brune med.

God jagt.

• *Mike's Mor*
    *Mike's Mor* Hjælpe-administrator

Følger: 3 Følgere: 323 Hunde: 4 Emner: 348 Svar: 7.026
    #11   12. aug Den gang jeg troede jeg sku ha labradore var det også den brune jeg gerne ville ha

• #12   12. aug Marie Louise N Der er intet i vejen for at ønske en farve. Men når man vælger en brun lab, fravælger man nogle ting. Hvilket også er helt fint, når blot man er bevidst om det.

Vil godt understrege at jeg intet har imod brune labber, selvom det ikke er den slags linjer jeg personligt går efter

• #13   12. aug Ok

Altså jeg ved det er muligt at finde brune labber der ikke er tunge, og venter som sagt den tid det skal tage, men vil da gerne præcisere så det måske er nemmere at give anbefalinger at jeg ikke ønsker en tung udstillingsmodel, og SKULLE den perfekte hund dukke op i den "forkerte " farve vil jeg ikke afskrive den, men drømmen er klart en brun delle

• #14   12. aug Men som sagt vær kritisk med at opdrætter bruger dem, så der er fokus på sindet og ikke kun eksteriør

• #15   12. aug Brune labber har næsten alle lyse øjne.. Og brun snude. Det synes jeg ikke er pænt...

Og flere af de brune jeg har mødt har været "sære". De har nippet i mine fingre når de hilser.. Ikke så det gør ondt, -nærmest kærligt.. Men jeg bryder mig ikke om det... Ikke hos min egen hund..

Men hvis man har tiden til at vente på den rigtige hund, så findes der sikkert en "normal" brun lab... Jeg har bare aldrig set dem med en "ægte" labradors sorte øjne og sorte snude..

• #16   12. aug Åh, vi kiggede også rigtig mange brune labber igennem inden vi endte med vores gule prop. Vi havde også et farveønske, og jeg mener stadig at avlsmaterialet inden for labradoren er SÅ stort at man godt kan tillade sig at stille lidt flere krav end ellers. Så vidt jeg husker fandt vi faktisk nogle rigtig fornuftige kenneler af de brune, men på stående fod kan jeg selvfølgelig ikke huske navne. Men jeg vil da gerne prøve at nørde lidt i det hvis det er

• #17   12. aug det må du meget gerne Mille

Har været mange racer igennem efterhånden men bliver ved med at vende tilbage til labben, så det kan næsten ikke blive en anden race

• #18   12. aug Sådan helt uvildig, så forstår jeg godt hvorfor.

• #19   12. aug Jeg kender ikke opdrætteren personligt, men jeg ved at kennel rykind avler hunde som vist bliver brugt til lidt af hvert indenfor hundesport og nogle af dem bliver vist også brugt indenfor politiet. Og de har et par brune tæver, i hvert fald sidst jeg tjekkede. Så måske det var et kig værd

• #20   12. aug Jeg ved ingenting om labber
    Vil blot ønske dig god jagt og håber jeg kommer til at møde h×n til den tid

• #21   12. aug Therese:
    Vi kigger jo også selv efter en brun bamse til næste år og derfor studsede jeg over aldrig at være stødt på Kennel Rykind. Jeg kan nu se at der også er visse ting de afholder sig fra, deriblandt udstillinger. Ved du hvorfor? Og hvorfor at deres Brunhilde fra 2016 allerede er på de evige jagtmarker? Kan det skyldes AD2 statussen?

• #22   12. aug Therese:
    Jeg kan også læse at faren til deres brune tæve er testet bærer af Nasal parakeratose, men moderen slet ikke er testet. Er det noget man skal bide mærke i?

• #23   13. aug http://www.lablover.dk/ Line bruger også sine til prøver.

• #24   13. aug Jeg er virkelig ikke tilhænger af udstillingslinier... sorry.. og herunder så også brun.

Ja der er undtagelser som Fella, som er den lette type.... men oftest er de tunge, og virkelig ikke Labrador, som Labrador bør være. Hannerne er oversexede, og er mere interesserede i at lave alt andet end at arbejde.

Jeg havde ingen mening om Labber inden jeg fik min egen... efter at have set forskellen kan jeg have meget svært ved at forstå, at man ønsker en aktiv race, en pleaser som virkelig ønsker at arbejde, hvorefter man køber udstillingslinier...

Sort lab er mega leverpostej ... og ja gul sikkert også... men jagtlinier er bare så meget federe, og da det nu er en aktiv og arbejdsivrig pleasende race, så ville det også være fedest at få det.

• #25   13. aug Men det er jo så netop undtagelsen jeg leder efter som skrevet venter jeg gerne, og løber ikke bare ud og køber en hund

• #26   13. aug Har redigeret emnet

• #27   13. aug Den undtagelse er formentlig rent held.... igen har jagtlinier så meget bedre tænd/sluk knap... sind... ja og bygget så de kan udføre det racen skal kunne.

Den lille brune hvalp kan ende som en tung voksen...

Det er smag og behag... forstår nok bare ikke, at man ønsker udstillingslinier på en jagthund... farven ... ja brun er jo ikke i jagtlinier, og jeg foretrækker gul og sort uanset linier.

• #28   13. aug Nu er Fella så ikke den eneste brune lab jeg har mødt. Min gamle (sorte) lab kom fra et kuld med brune labber i også, og har kendt et par stykker igennem årene. og jo, nogen af dem er da meget tunge, men der er altså også mange rigtig flotte brune Labs. I mine øjne....

• #29   13. aug Kennel når der er tale om udstillingslinier bør begge hunde testes for HNPK, hvis den ene er bærer.

Ang Lablover, så ville det være synd at kalde deres brune for lette.

• #30   13. aug Ja men så kender du jo nogle, og så er det de linier du skal kigge på... jeg har ikke set de brune du nævner nogle steder... størrelsen er en ting, men der er stadig sind og arbejdsiver som halter... og som sagt så er farven og her udstillingslinier ikke ret attraktivt hos en jagtrace IMO.

• #31   13. aug Louise, jeg ved du mener det godt, men jeg føler lidt at du ikke læser hvad jeg skriver.

Jeg venter den tid det skal tage for at finde det RETTE match til mig. Jeg har et ønske om farve, og hvis det er svært at finde så må jeg jo væbne mig med tålmodighed og nogen der vil hjælpe mig med at finde det jeg leder efter.

• #32   13. aug Næh men du skriver jo du kender flere... og så skriver jeg blot, at så skal du da kigge på de linier... hvis du allerede kender fjere stykker, så er de jo ikke så svære at finde.

• #33   13. aug Kennel Hijacks - aner ikke noget om de der ting. Synes ikke der er mange informationer på deres hjemmeside, ærgerligt nok og jeg kender som sagt ikke særlig meget til dem. Ville bare nævne dem, fordi det umiddelbart virker som et sted, der måske kunne være værd at undersøge nærmere.

• #34   13. aug Som det ofte er tilfældet tager denne tråd lidt en drejning omkring for og imod udstillingslinjer og det synes jeg er ret synd, for det er jo 110% et spørgsmål om hvad man ønsker.

Der bliver skrevet at jagtlinier er fedest (jeg ved godt at Louise skriver at det er i hendes øjne:)), men en stor del af de hunde af jagtlinier jeg træner sammen med ville jeg ret hurtigt få lyst til at sparke halvvejs til månen ??

Så hvad der er fedest er jo helt op til hvad man er til.

Så i mine øjne er det eneste fornuftige råd at tage ud og snakke med forskellige opdrættere og møde de forskellige typer og finde ud af hvilken type der passer til dit temperament du synes bedst om.

Finder du ud af at du er mest til jagtlinier finder du dog ikke en fornuftig brun.

Når det er sagt, så er man derudover selvfølgelig nødt til at være opmærksom på de forældredyr som man ender med at ønske hvalp efter, for inden for begge linier er der også stor forskel, og man finder desværre udstillingslinier som er alt for tunge og ikke har den arbejdslyst som en labrador bør have og der er jagtlinier som er blevet så pleasende at de er alt for usikre på sig selv.

Men tag ud og besøg nogle opdrættere, de fleste vil altid gerne snakke lidt hund :):)
    Nu bor du lidt langt væk, men ellers er du selvfølgelig også velkommen til at komme og se mine hunde, sagde hende som elsker at arbejde med sine udstillingshunde.

Billederne er af min rallychampion Aiyo, min jagthund Kasia og min jagthund og pt rally øvetmester Sansa. Alle 3 enten nuværende eller tidligere udstillingshunde og avlstæver.

PS: selvom begge mine unge tøser bærer brunt er dette ikke en salgstale, for jeg kommer formodentlig ikke til at lave brune hvalpe på dem.

• #35   13. aug Kasia

• #36   13. aug Sansa

• #37   13. aug Juelsgaard... jep netop i mine øjne

• #38   13. aug Hvor pudsigt - jeg havde ellers et billede af dig Cecilie, som værende lige i øjet til en lille, fiks labbe af jagtlinjer, der matchede din personlighed som jeg har opfattet den her

Jeg synes det er en god anbefaling at tage ud at kigge på forskellige kenneler og forskellige typer af hunde - også indenfor de to varianter. Og så se på fsrver i 2. omgang

• #39   13. aug Min svigerfar bruger sin brune lab på jagt og kennelen har også brugt deres til schweiss.
    Men kennelen har vidst droppet labberne helt nu (efter han har fået hannoveraner)

• #40   13. aug Min kærestes gamle brune labrador bruges udelukkende til jagt. Han er dog uden stambog da "man valgte det fra"!! Nu skal han finde en ny, da den gamle er 11 år, men det er bestemt ikke let. De to sidste vi fik måtte den ene aflives som 7 mdr og den anden røg tilbage til opdrætter grundet tandfejl

• #41   13. aug Spændende, var det Ziva, som fik dig overbevist?

Jeg kender desværre ikke kenneler, som laver brune labbere, men vil bare ønske dig god jagt

• #42   13. aug Bigitta - det er da ikke så underligt, du ikke har mødt brune labber med sort snude og mørkebrune øjne. Det skal (og kan) de nemlig ikke have. En brun labbe skal have leverfarvet næse (og øjenrande) - det er ikke en fejl, det er skam helt korrekt farve, og ønsker man en brun labbe, så gætter jeg på, at man også synes dette er helt i orden.

Cecilie - jeg ville måske fokusere mindre på tung/ikke tung, og mere på, hvad det er linjerne indeholder. Det er ikke størrelsen, der er den væsentlige forskel. Vælger du brun, så vil det uværgerligt være udstillingslinjer (der kan self. være mikset med jagtlinjer, men rende jagtlinjer kan du aldrig få i brun). Så jeg ville følge Juelsgaards råd og komme ud at se repræsentanter fra forskellige både jagt- og udstillingslinjer og find ud af, hvad du er til. Så kan farven komme på spil, hvis du herefter fortsat ønsker udstillingslinjer

Og jeg har ikke et problem med farvepræferencer, og slet ikke i en så talrig race og med en farve der ikke er sjældent forekommende. Jeg tænker bare, det er vigtigt at vide, hvad det er, der er forskellen på de to typer, inden man helt fravælger den ene

• #43   13. aug Ziva er fra kenneltrofast.dk opdrætter Michelle.

• #44   13. aug #42 Michelle, det vidste jeg ikke, men jeg anede det....

jeg synes bare at det er grimt. På en lille hvalp er det charmerende... så man kan nemt falde i "hvalpefælden"..

De røde labber har også nogle gange lyse snuder og øjne, men ikke altid.
    Så HVIS jeg skal have hund igen efter Silke, bliver det måske en rød, letbygget lab.. med sorte øjne..

Og jeg VED godt at de "røde" labber ikke hedder røde, men gule.
    De kan forøvrigt have både lyse og mørke snuder og øjne.

• #45   13. aug Birgitta - de "røde" labber, som du kalder dem, har ikke leverfarvede næser og øjenrande. De kan godt have helt eller delvist kødfarvede snuder, men øjenranden vil normalt være sort og de vil normalt også have sort snude som hvalpe. Jeg ved faktisk ikke helt, hvad forklaringen på den kødfarvede næse er - har fået det forklaret engang, men husker det ikke. Hos nogen er det vist hormonelt betinget (har i øvrigt set det ved bl.a. samojeder også).
    Den kødfarvede næse har INTET med den brune labbes leverfarvede at gøre - den brune labbe SKAL netop have den farve næse og kan ikke hav det anderledes (tag et kig på brune/choko-farvede hunde i andre racer, det er helt det samme).
    At du synes det er grimt er jo fair nok - men det gør TS jo formentligt ikke, når hun ønsker sig en brun labbe, så hvordan er det konstruktivt at kommentere i tråden KUN med et "den hund du vil have er grim"?

• #46   13. aug Michelle,. Det er noget genetisk. Farverne i labs er ret komplicerede, som du sikkert er klar over. Derfor kan man heller ikke på avlsdyrene se, hvilken farve hvalpe, de vil få.
    Sort er sort, og brun er brun. Men gul labrador er en fejl på enten sort eller brunt gen..
    .....prøver lige at finde den korrekte formulering...

http://www.labrador-retriever.dk/side.asp?ID=26968

....det er så tilpas indviklet, så man ikke lige kan vide hvad tæven nedkommer med. Hverken hvad angår pelsfarve eller snude/øjenfarve.
    Den gule/røde pelsfarve er en genfejl....... ...men smuk er den...

Og de brune labs har ikke bare lyse øjenrande, men også ret lys øjenfarve..

....at jeg kommer med inputtet er lige så meget for at gøre TS opmærksom på, at der ER den lille variant. Hvis man er hooked på en brun lab, og man ikke har opdaget at den slet ikke har labbens udtryk, så er det rart nok at være obs på det faktum, inden man lægger depositum og bliver skrevet op til en hvalp.

Hvis Cecilie kan lide labradorer med lyse(nde) øjne, så gør det ingen forskel at jeg nævner at jeg synes at det er grimt på en lab. Jeg foretrækker de dybsorte bedårende øjne, gerne med mørke øjenrande. Men mørke øjenrande er for mig mindre vigtigt..

Hvis hun ikke har lagt mærke til det, måske er faldet for brune labs med sorte øjne, hvis de findes... så ER det altså relevant at gøre opmærksom på det. Synes jeg.

• Kennel Hearthitter
    Kennel Hearthitter Tilmeldt:
    jul 2017

Følgere: 1 Svar: 164
    #47   13. aug Det er ofte når man parrer brun med brun at de bliver lysebrune, har lyse øjne osv.
    En rigtig brun er lavet på sort og brun, og de er som regel mørk chokolade farvede.
    Jeg selv ville absolut vælge en brun ud fra kombinationen af sort og brun.

• #48   13. aug Birgitta, hvordan kan det nogensinde være relevant om du synes brune labber er pæne eller ej?! Cecilie spørger om hjælp til at finde en opdrætter, ikke hvorvidt folk synes en brun lab er pæn eller ej. Det er jo fuldstændig ligegyldigt - så længe Cecilie synes det er en smuk hund

Cecilie, jeg kan desværre ikke bidrage med hjælp til opdrætter. Men som jeg kender dig herindefra, så er jeg sikker på du nok skal finde en fin brun lab så længe du ikke har planer om konkurrence, men blot vil træne på hyggeniveau, så tænker jeg sagtens du kan få en fin lab af udstillingslinjer (og konkurrence kan ofte sagtens være en mulighed alligevel, hvis du skulle få lyst - så længe du ikke skal være hardcore elite) - så længe du har krav til sundheden. Og som du selv skriver, så venter du jo gerne på den rette. Og så længe du lader være med at fede den op til samme størrelse som udstillingslabber ellers er, så skal du NOK få en smuk brun lab held og lykke med jagten - glæder mig til at "se" dig med en hund igen!

• #49   13. aug Jeg vil råde dig til at få styr på dit issue med chokolade, før du vælger farven på hund

• #50   13. aug Kan faktisk ikke lide Chokolade

Tak for alle svarene. jeg er sikker på jeg nok skal finde min drømmehund.

• #51   13. aug Hvad er der galt med dig? Jeg er skræmt nu ..

• #52   13. aug Fordi jeg ikke kan lide Chokolade? Er mere til kage (bare ikke chokoladekage)

• #53   13. aug Alle kan lide chokolade

• #54   13. aug Nicole, hvordan kan det nogensinde være relevant om DU synes at det er relevant at JEG ikke bør synes at det er relevant at nævne muligheden for en hvalp, der aldrig kommer til at ligne sine eventuelt meget kønne forældre? ?
    Bland dig dog udenom, hvis du da ikke i ramme alvor synes at dit indlæg ER relevant?? Mere relevant end MIT?

Jeg græmmes... ......or not..

• #55   13. aug Birgitta, nu var det meste af mit indlæg sådan set et positivt indlæg henvendt til Cecilie. Så jo det synes jeg da er relevant. Nej jeg kender ingen opdrættere, men jeg har vel lov til at lade hende vide at jeg tror hun nok skal finde den rette lab og jeg glæder mig til at se hende med hund igen.

Det indlæg havde vidst mere sin berettigelse end at fortælle hende at man synes det er en grim hund hun leder efter... Hvilket jeg synes er noget virkelig underligt noget at skrive. Og ja det synes jeg du skulle vide

• #56   13. aug Nicole, du skriver jo ikke noget nyt til mig? Du gentager jo bare hvad Michelle lige har skrevet til mig.... og som jeg HAR svaret Michelle på?
    Så skal jeg vel ikke også svare DIG, --på det samme?
    Du kunne jo prøve at læse indlæggene.

Det er træls at sidde og svare flere brugere på de samme spørgsmål, fordi de ikke gider læse indlæggene..

• #57   13. aug Janni - jeg kendte en dreng (min lillebror's ven) der ikke kunne lide kage, is og slik som barn

• #58   13. aug Birgitta, du behøver ikke svare mig. Det var egentlig ret meget et retorisk spørgsmål om din kommentar nogensinde kunne være relevant.

Og så stopper vi. Tråden skal ikke ødelægges.

• #59   13. aug Hvad fejler den dreng??

• #60   13. aug I don't know... det var altid meget mærkeligt at have ham på besøg til fødselsdag

• #61   13. aug En kollegas dreng gider kun popcorn .. hvor nederen er det ikke lige?

• #62   13. aug Der er skisme da nogle mærkelige børn derude!
    Og så er der sådan en som min niece Filippa som bliver helt åndssvagt begejstret når hun ser kage og andre søde sager

• #63   14. aug Nicole, sjovt, og lidt gudeagtigt, når en ondsindet kommentar slutter med "og så stopper vi"

Lille ven, dog... Er det en vittighed? Jeg er næsten 3 gange så gammel som dig...

jeg tror jeg vil trække "alderskortet" lidt oftere..

• #64   14. aug Birgitta, jeg har sendt dig en pb. Jeg gider ikke ødelægge Cecilies tråd. Så har du flere nedladende kommentarer så kan du svare retur deri

• #65   14. aug Nicole, jeg gider da slet ikke læse nedladende PRIVATE kommentarer fra dig!
    Men så længe du nedgør mig her i tråden, så giver jeg igen!

Luk røven! Så hører du jo ikke mere fra mig! Og så ødelægger vi ikke Cecilies tråd!
    Der skal to til at "ødelægge" en tråd. Mindst!

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#66   14. aug Birgitta:

Du er SÅ meget over grænsen for almindelig opførsel..

• #67   14. aug Birgitta hvad dælen sker der for dig... du er altså helt grotesk i dine kommentarer.... kan du ikke stoppe dig selv????

• #68   14. aug #67... du har sat mig på filter? Men du vil gerne ødelægge ANDRES tråde ved at debattere med mig???

Ynkeligt? Eller endnu et gudekompleks?

• #69   14. aug Birgitta... der er en ynkelig her... og det er ikke Nicole... kan du ikke logge af i et par dage?

• #70   14. aug Birgitta, jamen her er min PB så:

"Birgitta intet i mine indlæg har været nedladende overfor dig - ikke personlige heller. Jeg påpeger at jeg ikke synes din kommentar om at du synes labben er grim er relevant og at den faktisk slet Ikke har sin berettigelse. Thats it.

Nu bliver DU personlig. Og jeg er da fuldkommen ligeglad med om du er ældre end mig. Ud fra de indlæg i tråden skulle man nærmest tro det var omvendt.. Så hvis du så gerne vil påpege du er ældre end mig, så opfør dig derefter - accepter at jeg ikke synes dine indlæg er berettiget, du behøver ikke være enig, men lad dog vær med at blive plat og personlig - og ødelægge Cecilies tråd."

Det er stadig ikke mig der er nedladende og personlig. Det er dig selv der påpeger du er ældre end mig - og jeg påpeger at din opførsel ikke afspejler det. Så lad være med at skrive at jeg sender dig nedladende PB'er.

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#71   14. aug Du er hermed anmeldt til HA'erne Birgitta..

• #72   14. aug Den eneste der lider af et gudekompleks er vidst den som tror hendes personlige mening om en hund på nogen måde gør sig gældende i en andens tråd om hunderacen....

Arrogant...

• #73   14. aug Mette med den sorte lig-slæber er rigtig god at alliere sig med, når der skal tjekkes sundhed Jeg er også ret sikker på, at hun kender nogle gode kenneler med sundhed i top, som avler brune chokofanter

Held og lykke med jagten på din nye bedste ven

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 98
    #74   14. aug Godformiddag Cecille

Tillykke med beslutningen om en Retriever vælg en golden af jagt linjer i stedet (joke til side)

Jeg har mødt RIGTIG mange brune labber (især den gang jeg selv havde lab, inden jeg skiftede til "the golden side") Vil sige at min opfattelse er at 1 ud af 100 er til den slanke side resten er smæller fede og alt for store - Kennel Brownhunt havde brune i gamle dage så hut jeg visker, de har ikke mere - men måske hun ved hvem der har?

Hav en dejlig dag

• #75   14. aug Har egentlig meldt mig lidt ud af min egen tråd.....

men tak for de brugbare svar der er kommet.

1 ud og 100 er slanke.... mon ikke det siger mere om ejerne end hunden. Og lyder sjovt nok som labradors i almindelighed. Tvivler på at fedme skyldes hundens farve......

• Kennel Hearthitter
    jul 2017

#76   14. aug Man bestemmer jo selv om man vil lave en kommodemodel ud af sin retriever.
    Jeg er ret sikker på det sagtens kan lade sig gøre at finde en brun Lab og lade den vokse op uden den bliver fed

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

#77   14. aug Hej Cecille & Kennel Hearthitter.

Kan godt se det blev formuleret forkert.
    Med slanke mente jeg at de er ALT for store af bygning efter min mening at de så er tykke hjælper heller ikke på det.

• #78   14. aug Selvfølgelig findes der brune labber derude, af slank bygning, med godt sind og sundheden iorden. Der har altså været rigtig fornuftig fokus på avl af brune labber over en årrække.

Brownhunt har ikke brune labber mere, og laver nu primært jagtlinjer.

• #79   14. aug Du skriver at resten er smælder fede. så tror ikke vi misforstår?

Men det du skriver gælder jo for labradors i almindelighed?

• #81   14. aug Lige et hurtigt indskud herfra.
    Man kan sagtens finde brune labbere med massere af drive i. min egen er der mere drive i, end familiens Border collie. Hun er adræt og hurtig til de konkurrencer, som hun går op til og kommer 95% af gangene hjem med placeringer. Den sidste prøve (første officielle i DK, vandt hun og kom hjem med i alt 5 førstepladser og 2 andenpladser). Og der var labbere af jagtlinjer, der deltog i den prøve, som ikke havde nær så meget drive i sig.
    Jeg træner selv med 3 andre brune labbere -alle sammen adrætte og slanke og med kæmpe arbejdsvilje, som også hiver flotte placeringer med hjem.
    Derudover kender jeg op til flere dyrlæger, med brune labbere, der klarer sig super indenfor jagt. Den ene har lige været til en prøve indenfor jagt (aner ikke en skid om det) med topkarakterer.

Så Cecilie, du kan sagtens finde en lækker, brun labbe med massere af drive (hvis det er dette du ønsker) som både er en fantastisk familiehund og en lækker arbejdshund.

Jeg forhører mig hos mine træningsmakkere og de dyrlæger jeg kender, omkring hvilke kenneler, deres hunde er fra

• #82   14. aug Cecilie
    Har du set på den svenske retrieverside? Der er en del brune lab-hvalpe.
    http://www.labradorklubben.se/ klik 'valpkullar'

• #83   14. aug Hvis man kigger på mange af udstillings labberne (uanset farve) og man lige piller nogle (*host* mange) kilo af dem, så vil der jo også gemme sig labber som pludselig ser væsentlig mere adrætte ud. Jeg er med på at der stadig er forskel på kropsbygningen og jagtlinjerne generelt avles mere adrætte - men shit de fleste udstillings labber er decideret smælderfede. Så selvom man ser forældrehunde der er for store til ens smag, så behøver man jo ikke fede sin egen op til samme størrelse

Gårdhundene er desværre også ramt af fedme-epidemien når det gælder udstilling. Og ja korrekt en gårdhund skal gerne være lidt kompakt, men det har da aldrig været mening at det skal være pga. fedt! Jeg har Vega som er gårdhund (med DKK tavle) og hun er virkelig adræt og sporty bygget. Enya (også med DKK tavle) er mere kompakt. Og hendes forældre er imo fede. De er to virkelig kønne hunde og der er en fin sundhed - men de er alt for tykke. Men den størrelse får Enya aldrig lov til at blive. Hun vil blive holdt til den slanke side.

Så jeg ville nu ikke være bange for at vælge en brun lab, selvom det er udstillingslinjer - bare der er fokus på sundheden og vil man gerne seriøs sport/konkurrence, så kan man jo vælge ud af de linjer der bruges til det

• Troels L
    Troels L Tilmeldt:
    jan 2016

#84   14. aug Hej Cecille

Prøvede bare at hjælpe dig, ikke at genere dig eller alle de tykke labradorer i DK.
    Jeg ville skrive til Brownhunt om hun kender nogle.

Over n Out.
    Håber der er lidt sol hvor du er.

• #85   14. aug Nu skal man altså passe på med at hoppe i den der fælde med "kraftige knogler". Det er lidt en skrøne...

Der er simpelthen så få forskelle i knogledensitet og det meste kan tilskrives at selvfølgelig er lårbensknoglen korrelerende større hos en grand danois end hos en chihuahua. Ud over det, ved to individer af samme race og størrelse vil "kraftigere bygget" oftest være et tegn på overvægt der er fordelt på "Pæn" måde proportionelt over hele kroppen...

Det ændrer dog ikke på at der under alt det flæsk gemmer sig en potentielt slank lab. Alt andet er genetiske tendens til overvægt der løber i visse linjer....og ejernes dårlige undskyldninger.

• #86   14. aug Du generer mig skam ikke. Er bare uenig i det du skriver

i lige måde

• #87   14. aug "Den er jo så sulten hele tiden...!" Ja for faen, det er jo en labrador!!!

• #88   14. aug Vores gamle brune lapper var nu slank lige til det sidste, og så aldrig skyggen af overvægt.

Opdrætteren vi købte hende af for snart 12 år siden, brugte tæven til jordskælvs hund, eller rednings hund om man så må sige. Hun var helt eminent og de vandt flere priser for deres arbejde. Vi blev endda kontaktet af "firmaet" da de var interesseret i at arbejde med vores, desværre var der ikke tid til det på givende tidspunkt så vi måtte takke nej.

Nanna var en helt fantastisk familie hund, hun var nervefast som bare pokker, havde et fantastisk drive og intelligens, og så var en jo helt enormt hengiven og en godmodig hund. Eneste minus ved hende var, at hun var lidt følsom omkring foder, hun skulle gerne have noget bestemt, ellers så bøvlede hun med pelsen. Det er selvfølgelig en del år siden vi købte Nanna, og hende vi købte hende af avler ikke mere, men som Fella the nose work dog skriver, så kan man sagtens finde en god brun lapper

På billedet var Nanna omkring de 8 - 9 år

• Salla
    Salla Online Tilmeldt:
    maj 2015

Følger: 31 Følgere: 355 Emner: 108 Svar: 3.603
    #89   14. aug I mens du venter på en smuk chokolab, så er der jo en masse du kan lave med Arne

• #90   16. aug Jeg tænker og tænker hele tiden og hvis i skulle anbefale en kennel. UDEN farve er en faktor. Hvem vil i så anbefale ud fra de ønsker jeg har?

• #91   16. aug Jeg har et godt indtryk af lablinka, uden at kende deres hunde så godt, men jeg kender deres datter og ved at de går meget op i deres hunde, og at lave sunde hunde med arbejdsglæde, men som også kan bruges på udstilling. Men de laver så ikke brune labber, tror jeg ikke

• #92   16. aug Jeg har selv kigget lidt på Brownhunt - kan godt lide deres ideologi, men må indrømme at jeg endnu ikke har kigget så meget på deres avl Der er jo forhåbentlig en del år, til jeg skal have den næste lab

• #93   16. aug Cecilie,der er hundeudstilling i Ballerup i september
    Hvis jeg var dig,ville jeg tage et kig derude og snakke med labbe folket

• #94   16. aug Brown hunts laver super lækre hunde. Vi har besøgt dem og deres hunde, men af flere årsager skulle/skal vi ikke have hund fra dem. Vores Sif er fra Chokolabs, men labshowtime laver også lidt af samme type. Der var vi også lovet hvalp fra, som desværre døde helt lille.

• #95   16. aug Du vil møde primært show-linier i Ballerup. Det du leder efter så tror jeg mere at du skal se på DRK prøver/skuer

Kommentér på:
Labrador kennel