{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.123 visninger | Oprettet:

Matadoravlsgrænse..møgregel! {{forumTopicSubject}}

Øv..et surt opstød...
Jeg er ellers glad for DKK og de fleste af deres regler...meen..lige det med matadoravlsgrænsen kan godt gøre mig lidt pissed...

En Bullmastiff må få 13 hvalpe i hele dens levetid..hvilket jo er ingenting for en sund og rask tæve(og da slet ikke for en sund og rask han med gode gener)
Min tæve Dina har fået 10hvalpe i første kuld og 5 i det næste..hun er stadig frisk og frejdig,ser pæn og velholdt ud og er en god og kærlig mor...men øv bøv..nej hun må ikke få flere hvalpe iflg DKK's regel...

det er jo umuligt at få hævet grænsen for hvor mange hvalpe en hund må få, eftersom der vil blive avlet færre hvalpe end der blev før i tiden...-og hvem vil hive importer hjem til 15-25.000kr når man ved at indtjeningen aldrig vil kunne matche udgiften..suk..synes at DKK dødsdømmer mange "små" racer til enten "indavl" eller næsten ingen avl....

øv,øv,og mere øv...Hvad synes i andre der er berørt af denne avlsgrænse?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Matadoravlsgrænse..møgregel!
  • #1   10. jan 2007 tror nok at matadoravlsrænsen er på 2 hvalpe for Mastino Napolitano...a hva for noget?-tænker man da bare!
    De er en race der gør rigtig meget for at sikre at de hunde de bruger i avl er sunde og raske..på alle måder!
    men hvordan skal man dog kunne "overleve" som opdrætter, når hundene kun må få 2 hvalpe...? (tænker ikke kun på økonomi,men også reklameverdien i at ha et kennelnavn med hunde af god kvalitet..en kvalitet man ikke kan oparbejde når man ikke kan avle mere end max. ét kuld pr hund)


  • #2   10. jan 2007 Nej...det er der ikke... man kan vælge at ta chancen, og så vil det blive meddelt pr post fra DKK at den pågældende hund skal tages ud af avl...
    Men det er jo også lidt af et dårligt signal at sende til andre medlemmer af racen..at man bare skal bryde reglerne....-og for nye tilkommere af racen kan det hurtigt lyde meget negativt at man med fuldt overlæg bryder reglerne,selvom det er gjort i en mening for racens bedste....synes det stiller én i lidt af et dilemma...


  • #3   10. jan 2007 Hold da op...........det var da skrappe begrænsninger.

    Hvad skal avleren så gøre, hvis de får for mange hvalpe ?...........hvad gjorde du da dina fik 5, men kun måtte få 3 ?


  • #4   10. jan 2007 Ja på mine landseere er grænsen 2. Den vil de fleste hurtigt overskride da de tit får store kuld (10 -12 hvalpe).

  • #5   10. jan 2007 Bullmastiff racen er for stor til at man bare let og elefant kan få dispensation..desværre...

    reglen er ikke således at man skal aflive alt over 13hvalpe...man skal bare stoppe avlen på den pågældende hund...eller søge om disp. og krydse hvad der krydses kan for et positivt svar....


  • #6   10. jan 2007 Jeg har snakket med Dkk om det for acd-har en matadorgrænse på 3. De er altså ikke så strenge med regelen ved de små racer, for de kan sagtens se at det ikke går at overholde helt ved de små grænser.
    Hvis de kan se at der hvert år kun er den samme far, så er det måske noget andet, men de kan jo også se at vi gør hvad vi kan for at give vores race variation i avlen


  • #7   10. jan 2007 Jeg synes nu det er en udmærket regel, for det stopper til dels dem der driver rovdrift på deres hunde.
    Min klare mening er at en tæve ikke bør ha mere end 4 kuld MAKS 5.( Dinky har fået kuld nr 3, og det er måske hendes sidste)
    Og med hensyn til Hannerne, så er det jo ikke en hund som min Gizmo, der har lavet 2 kuld , men derimod de hanner der laver 100-vis af kuld, så forsvinder variationene der er meget vigtig.


  • #8   10. jan 2007 man skal ikke vælge at være opdrætter for at leve af det...det er mildest talt næsten umuligt... man skal vælge at være opdrætter fordi man mener man har noget godt at tilbyde i avlen og vil gøre sit bedste for at fremavle gode,sunde individer i racen...hvilket kan være svært nok med det lille udvalg der er, -og reglerne for at bruge udenlandske avlsdyr gør det heller ikke nemmere.... ;o)
    tror jeg er i et rigtig brokke humør i dag..undskyld fordi i må høre på det...G*


  • #9   10. jan 2007 Annika C.. lige præcis i de tilfælde du nævner er reglen rigtig god...men tror nu nok at dkk har opfundet reglen om matadoravlsgrense fordi de ikke har mulighed for at kigge alle opdrættere/hundeejere efter i sømmene, og som regel opdager for sent at en hund er blevet alt for dominerende inden for en race...så er det vel nemmere at skære alle over med en kam....?-så reglen gælder for alle racer..store som små..

  • #10   10. jan 2007 Nellys race må få 17 hvalpe og Murphys race 75!

    Synes også reglen rammer de små racer urimeligt hårdt, men jeg har hørt at man kan få dispensation plus at DKK vist ikke har sikret sig retligt på dette område...

    Men ja det rammer især på importlysten - negativt...


  • #11   10. jan 2007 Min importlyst er dog ikke helt forsvundet...selvom jeg har en HD regel,AA regel,Mental regel og mindsandten også en matadoravlsgrænse regel...flere regler tak?(niks)...

    Ventede lige en halv time for at snakke med Marianne Højer DKK...jeg kan godt søge dispensation, men der er lille chance for en godkendelse...selvom min tæve er sund og med gode hofter...
    Tror bare jeg må lede efter en super han med super sundhed(gør vi alle ikke det?) og så medsende hans resultater også - det må da gi et llille extra plus...

    Problemet med at finde den han er så..de findes ikke i udlandet da det er de færreste lande der fotograferer deres hunde..og det enda kun på hofterne-jeg skal også ha albuerne med...
    (er det så nu man skal gi op eller hva?)


  • #12   10. jan 2007 Kan da godt forstå dit sure opstød, og fortvivlelse over at skulle trække en god tæve fra avlen fordi hun har haft 15 hvalpe på to kuld.

    Burde DKK ikke skrotte matador grænsen og i stedet gøre sådan at man skal have godkendt tæve og han inden paring så man på den måde sikrer sig at en tæve ikke får 10 kuld og en han ikke 100vis af afkom. Det vil nok kræve betydelig større resourcer fra DKK, men ville det ikke også sikre racerne bedre??

    (kender ikke meget til avl eller DKK's regler så ret mig endelig)


  • #13   10. jan 2007 Jeg ville mene at det bør være nok at DKK holder lidt bedre øje med deres medlemmer og sørger for at der ikke bliver drevet rov på nogle af avlsdyrene...sker det at der bliver trukket for mange kuld på en tæve,eller en han dominerer alt for meget inden for en bestemt race, bør der nedlægges avlsforbud på den hund og en advarsel bør gives...det vil jeg mene er nok..men alligevel er det nok for svært for dem at kontrollere?

  • #14   10. jan 2007 Jeg har fundet tallene for min race på hundeweb.dk
    Tror nok de også står på Dkk´s hjemmeside


  • #15   10. jan 2007 Specialklubberne er magtesløse medmindre de slår sig sammen...og det bør ikke være nødvendigt for at blive hørt!

    Jeg kan godt se logikken i reglen, hvis det er indavl man er bange for..men de fleste avlere vælger at finde nyt blod udenlands og derved komme med fornyelse til racen..og det bør jo bakkes op af DKK at en så lille klub har få parringer med indenlandske hunde, og derved også dispencere lidt mere for lige det tiltag... altså lette lidt på reglerne når det er import sæd eller parring fra udlandet...men hvem vil gøre sig de anstrengelser når der i sidste ende er risiko for at man ikke har noget avlsmateriale tilbage fra ens egen linie pga en matadoravlsgrense..?


  • #17   10. jan 2007 Jeg synes også at det er en latterlig regel, ikke fordi jeg skal klage, for rottweilere mener jeg har en matador avlsgrænse på 130, så det kommer ikke på tale ved tæverne, kun ved hannerne, der hvis de er af en vis kvalitet nemt kan lave så mange hvalpe.

    Men for andre racer, hvor der ikke bliver registreret ret mange hvalpe pr år, er det åndsvagt. Jeg mener at det er bedre at vurdere hver enkelt hund, ud fra hvor mange kuld den har fået smat antal hvalpe, så kan de f.eks have en "alarm" i deres system, der siger, at nu har en tæve haft f.eks 5 kuld, så skal der laves en vurderíng af om hun skal ud af avl(den kan jo i princippet have fået 2 kuld kun med en hvalp i hver, ud af de 5)

    Men det der med avlsforbud efter matador avlsgrænsen, man skal først tage hunden ud af avl, når der kommer brev fra DKK. Og det er ikke altid, at selvom hunden har nået grænsen, at den så skal ud af avl, det kommer lidt an på hvor mange avlsdyr, der er inden for racen. Men reglen er lavet for at en enkelt hund ikke skal sidde på hele "markedet".


  • #18   12. jan 2007 Det er ikke kun vejledende... snakkede med DKK i går og jeg skal søge om det, da de vil være mere opmærksomme på overskridelser i fremtiden..og jeg vil ikke stilles som et eksempel med en disiplinærsag og hvalpe uden stamtavle fordi jeg har overtrådt en regel..

    At andre overskrider deres race's grænse er jo ikke ensbetydende med at jeg så også må! ! (latterligt argument)

    -Og nej..jeg synes faktisk at min tæve er en udemærket mor, et godt eksemplar inden for racen og med en næsten uddød blodlinie i DK med en dertil uset fremragende sundhed...Derfor vil jeg godt trække et sidste kuld hvalpe på hende...


Kommentér på:
Matadoravlsgrænse..møgregel!

Annonce