{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
629 visninger | Oprettet:

Isa
Isa
Tilmeldt:
16. maj 2019
Følger: 10 Emner: 4 Svar: 2

Hvalpevaccination med forskellige mærker {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vores hvalp er blevet vaccineret på to forskellige dyreklinikker, da han henholdsvis var 8 og 12 uger.

Da vi for nyligt tog ham til en tredje dyrelæge, fik vi at vide at der var forskel på indholdet i en af vaccinerne, som han har fået 1. og 2. gang.
Det handler om vaccinen mod Leptospirose. Hvor han første gang fik vaccinen Nobivac L4 og anden gang fik Versican Plus L4. Forskellen skulle ligge i, at der i Versican Plus L4 ikke er taget højde for bakterierne i Københavnsområdet (rotter osv.), som der er i vaccinen Nobivac L4. Eftersom at vi bor i København, har vi nu fået at vide af den tredje dyrelæge, at vi bliver nødt til at få foretaget nye vaccinationer af vores hund.

Vi har ringet ind til andre dyrelæger, for at blive rådet og vejledt, men det ser ikke ud til at andre klinikker har hørt noget om, at der skulle være forskel.

Måske er der nogle af jer andre der har hørt lignende? og som måske kan fortælle om jeres erfaringer?

Vh. Isabella


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpevaccination med forskellige mærker
  • #2   18. aug 2019 Vi giver Lmulti da vores. Dyrlæge selv er opdrætter og aldrig har oplevet syge hunde med dén vaccine. Da vi så sidste år sælger en af airedalevalpene til Gentofte, så ringer ejer efter 12 ugers vaccinen og siger at hendes dyrlæge har fortalt at den ikke er dækket ind og den skal have en L4 igen som 16 uger udover dén deres dyrlæge gav som 12 uger. Var jeg vred? Det tror jeg da nok!
    Vi giver kun mod leptospirose da vores egne fanger rotter hvis de får muligheden. Ellers havde jeg ikke gjort det.


  • #3   18. aug 2019 Oplevede det samme med Coco. Hun blev vaccineret tre gange som resultat.

  • #5   19. aug 2019 Det er de fordi Leptospirose desvære er i kraftig fremmarch i Danmark pga det lidt mildere klima vi har fået; den ses langt hyppigere end fx. hundesyge. Hundene bliver alvorligt syge og dødeligheden er høj pga nyresvigt. Og nej, vaccinen ødelægger ikke nyrene - men det gør tilgengæld leptospirose smiley
    Både Nobivac og Versican Plus L4 virker mod de samme serogrupper (Icterohaemorrhagiae, Canicola, Bratislava og Grippotyphosa), men der er lidt forskellige i serovar. Og Nobivac indeholder de mest almindeligt forekommende i DK.
    En af mine hunde var som unghund ved at dø af leptospirose; hun var knapt et år om at komme sig og fik en nyreskade så hun lever på en diæt der skåner nyrene (hun er 7 år nu og hun bliver jo nok ikke rigtig gammel før nyrene står af).
    Traditionelt sagde man at det kun var hunde man brugte på jagt og andre hunde der kom i forbindelse med fx rotter og mus man skulle vaccinere. Men sådan er det ikke mere; nu får alle mulige andre hunde også Leptospirose; min må have fået det på gåtur, i haven eller på træningspladsen (Køge/Herfølge og omegn).
    Var det min hvalp så ville jeg faktisk give den en tredie vaccine med Nobivac L4.


  • #6   19. aug 2019 Den leptospirose der normalt er inkluderet i Nobivacc virker kun mod to serogrupper; derfor giver man L4.

  • #7   19. aug 2019 Mette hvad med Eurican Lmulti?

  • #9   20. aug 2019 Hvor findes den mistanke dokumenteret ? Er det bare sådan noget 'hear say' eller er det rent faktisk noget lidt mere konkret evidens ?

  • #10   20. aug 2019 @7: Den virker kun mod Icterohaemorrhagiae, Canicola og Grippotyphosa.

  • #13   20. aug 2019 I min optik ikke gode kilder, men det ser vi nok forskelligt på smiley
    Med ALT medicin skal man opveje virkning og bivirkning og sansynligheden for at få sygdommen vs sansynligheden for at opleve en bivirkning. Der er bivirkninger ved AL medicin.
    Jeg bor i et område med høj forekomst af leptospirose og har selv oplevet min hund tæt på at dø af skidtet. Det var bestemt ikke nogen rar oplevelse og hunden var næsten 1 år om at komme ovenpå igen og den har fået en permanent nyreskade.
    Jeg vælger vaccinen vel vidende at den kan have bivirkninger- dem har jeg heldigvis aldrig hverken oplevet eller hørt om nogen der har smiley


  • #15   20. aug 2019 "I human medicin ville en vaccine der dræber 1 ud af 25.000 ret hurtigt komme af markedet. " Den slags afhænger nu ikke kun af dødligheden af en vaccinenes bivirkninger, men lige så meget af hvor smitsom og hvor dødelig, den sygdom den skal beskytte imod, er. I tilfælde med ekstremt smitsomme sygdomme med dødeligheder på op mod 100% ville man mod ret stor sansynlighed acceptere at 1 ud af 25.000, der fik vaccinen døde smiley
    Og nej, i den liga finder man ikke leptospirose, men man skal huske at have med i sine overvejelser af det er en meget alvorlig sygdom og at det er en zoonose. Dvs. du kan selv få sygdommen. Hunden skal den håndteres med gummihandsker og isoleres. Man skal sikre sig at andre hunde, andre mennesker og vilde dyr ikke kommer i kontakt med spyt, blod, urin og fæces fra den syge hund. Og du skal selv undersøges og embedslægen skal blandes ind i det. Det var ikke nogen spøg at have en hund med leptospirose smiley


  • #17   20. aug 2019 Der er en gruppe på fb som hedder Nobivac L4 - pur experiences. Eller noget lignende. Den har jeg fulgt nogle år. Der er meget skræmmende historier.

Kommentér på:
Hvalpevaccination med forskellige mærker

Annonce