{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
580 visninger | Oprettet:

Dominerende eller?? HJÆÆÆÆLP!! {{forumTopicSubject}}

Vi har en hund på 1½ år og en på ½ år.. De har altid leget fint sammen, men den yngste har dog altid haft lidt af et temperement.. Deres leg ender oftere og oftere med at den lille går fuldstændig amok og angriber den store uden umiddelbar grund. Hun bliver så arrig at hele gebisset kommer frem og hun nærmest hviner af arrigskab.. De er også begyndt at knurre af hinanden når de er i nærheden af hinanden nogle gange.. også selv om ingen af dem spiser noget de skal passe på.. Den lille går også sommetider forbi den store og letter ben op af hende (uden at tisse).. bare for at dominere..

Når man så skælder den lille ud er hun fuldstændig upåvirket af det.. hun kigger bare fjollet op på en og går logrende videre..

Hun har altid været vild, siden hun var helt lille har hun kun sovet om natten, aldrig til middag.. hun er næsmest helt hyber.. og man kan ikke bare lege stille med hende, så snart man finder et pivedyr frem eller andet legetøj er hun helt oppe og ringe og kan komme til at bide hvis man ikke hurtigt stopper igen.. ååååhhh altså...

Hun har selvfølgelig også sine blide stille øjeblikke, men hun er meget ukoncentreret.. det er også svært at lære hende tricks og sådan for man har kun hendes opmærksomhed ganske kort..

Vi er ved at være en smule desperate, for hun er virkelig svær at opdrage på!!!!! Og vi har endda overvejet om hun ville have bedre af at komme hen et sted hvor der ikke er andre hunde.. For vores ældste hund er meget påvirket af hende og ikke glad som hun plejede..

Tror i det går over? Hvad kan vi gøre?
Lidt gode råd ville absolut falde på et 'tørt' sted!! =o(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dominerende eller?? HJÆÆÆÆLP!!
  • #1   29. jun 2007 Jeg tror at den lille er lidt overstimuleret - den skal simpelthen lære, at der skal soves flere gange dagligt. Stop legen og bed dem om at lægge sig/falde til ro.

    Aldersforskellen er ikke stor, så jeg tror at den store derfor har lidt svært ved, at få sagt ordentligt fra. her må du træde til og hjælpe med at stoppe den lille smiley


  • #2   29. jun 2007 hejsa vi har faktisk det samme problem der hjemme bare med han hunde og at den dominerende smider sig på ryggen med det samme vi skælder ud, men springer så på dsen storet lige så snart han har lyst igen, og vi skrev også ind og bad om nogle råd, men nu forstår jeg nok bedre der næsten ingen der har svaret, men som en af dem skrev så er det faktisk svært at give nogle råd når man ikke kender eller har set det.... men her ihvertfald et bud, vi har fundet ud af at det nogle gange hjælper at smide 'problemet' i kurven noget tid, og at nogle gange skal han blive der når vi leger eller snakker med den store, det er lidt som om det giver den store et lille pusterum når han ved at vi sørger for at den lille bliver....

  • #3   29. jun 2007 Ja.. damp hund plejer vi også selv at kalde hende hehe..

    Nej selvfølgelig kan vi ikke lave om på at hun er en hvalp, men hun er en meget vild og dominerende en af salgsen..

    Det rører hende ikke den mindste smule at få skæld ud..

    Vi har næsten lige afsluttet hvalpe træning og kører så ofte vi kan rundt til træf og sådan..

    Vi aktiverer hende hver dag, men det kan være vi skal prøve nogle andre ting..

    Vores store hund prøver alt hvad hun kan og skabe respekt, men så bliver den lille bare endnu mere hysterisk og arrig..

    Når det kommer til mad så skal den store bare kigge på den lille og så ved hun godt hvem der bestemmer..

    pyha.. det er nok lidt sværere at se hvad man kan gøre når man står i det =o)


  • #4   29. jun 2007 Ja det kunne være vi skulle prøve at 'lægge hende i seng'.. Men vil jo nødigt have at kurven bliver et straffested..

  • #5   29. jun 2007 ja vi ved sku heller ikke rigtigt med vores, kan høre det er det samme problem med mad... vores lille tyran var i forvejen rigtig glad for kurven, og det har ikke ændret sig, siden det også er blevet til skammekrogen....

    men da det er en hvalp kan jeg ihvertfald huske at nogle gange med hvalpe skal man egentligt lære dem til at slappe af, da de sku bare går i selvsving når de når en vis grænse...


  • #6   29. jun 2007 Jeg syntes så ikke at man skal skælde ud - bed hellere problembarnet om at stoppe, og evt. gå hen i sin kurv.

    forbud og skæld ud, som alligevel ikke virker, giver bare en endnu mere døv og ulydig hund.

    Mine hunde ved, at herinde leger vi ikke, her ligger de stille og sover. De er selvfølgelig både ude at lege og ude at gå tur flere gange dagligt smiley


  • #7   29. jun 2007 ja.. Vi fjerner den lille når hun går amok og det hjælper også en tid.. liiiige indtil hun springer i hovedet på den store igen..

    Men den der med at lægge hende i seng vil jeg forsøge at praktisere!! =o) Det kunne muligvis virke lidt..!



  • #8   29. jun 2007 Det kommer an på hvad man lægger i skæld ud.. her hos os er skæld ud et meget bestemt NEJ!! og så aktivering med noget andet..

    Jeg vil ikke forhindre dem i at lege indenfor.. det er der ingen grund til synes jeg ikke.. så ville de godt nok kede sig hvis de bare altid skulle ligge stille indendørs..


  • #9   29. jun 2007 Nej okay, kan se at det jo også er små hunde du har. sorry smiley

  • #10   29. jun 2007 hihi du skal da ikke undskylde.. =o)
    Er bare glad for de gode råd jeg har fået..


  • #11   29. jun 2007 Jeg tror du skal holde for øje, at den lille er lige midt i sin kønsmodningsperiode lige nu.
    Hormonerne raser og hun er fantastisk følsom - og skal også behandles følsomt.

    Jeg kunne godt tænke mig at vide, om hun nogensinde har bidt hul, eller det bare er lyde og udseende, hun turer frem med?
    Hvis det kun er det sidste, så ville jeg lige klappe hesten og så i øvrigt lade den store få lov til at løse sine problemer.
    Hvis det viser sig, at det er den lille, der ender med at have bukserne på, så er det noget, de har fundet ud af indbyrdes. Hvis i tvinger en unaturlig rangorden igennem hos de to, så vil I opleve, at konflikterne bare fortsætter.

    Og så skal den lille i øvrigt have noget arbejde til sit hoved. Hun har ikke brug for mere stimulans med legetøj, der bare får fluerne til at flyve endnu hurtigere i hovedet. Hun skal have noget at tænke over.
    Sporsøg er en af de bedste aktiviteter til en hund, der kører i de høje gear.
    Giv eventuelt hundene deres mad udendørs på græsset og lad dem finde godbider, der er gemt godt indendørs.

    Og så synes jeg faktisk godt I kan tillade jer at lade de to hunden opholde sig lidt hver for sig, i hvert deres rum. Både for at I kan få præget den lille på jer og for at den store kan få lov at være lidt i fred.
    Sandsynligvis de begge vil få lidt mere ro og lidt mere søvn på den måde.
    Gør det endelig ikke til noget negativt, tværtimod, opfat det som et privilegie for dem begge, at de kan få ro.

    MEN - som sagt først - pas på hende lige nu, hun er meget modtagelig og jeg ville ikke bruge skældud. Hun er i gang med at lære sin verden at kende og bliver forstyrret af sin egen natur og krop - giv hende lidt tid til at finde ud af sagerne....



  • #12   29. jun 2007 Jeg glemte lige at sige, at det, at den store knurrer af den lille er rigtig fint - lad hende endelig.
    Lad dem finde ud af det selv, det er klart det bedste...


  • #13   29. jun 2007 Mange tak for dint fine lange svar med en masse brugbare råd =o)

    Alt det med hjerneaktivitet bruger vi.. de spiser et måltid om dagen udendørs som de selv finder (når vejret er til det). Og indendørs får de også lov at løse opgaver med forskelligt aktivitets legetøj som de fordyber sig meget i =o)

    Mht. Skæld ud.. så har jeg skrevet at skæld ud her hjemme er et bestemt NEJ.. Hvis jeg ikke må det, hvad skal jeg så gøre??

    Hun har aldrig bidt hul!!!! men hun bider hårdt.. også selvom den store siger stop.. hun bider i benene, halen ørerne ja alt hvad hun kan få fat i.. alt er sjovt for hende også selvom den store ikke bryder sig om det.

    Vi bryder aldrig ind med mindre den lille går totalt amok.. så stopper vi hende og siger NEJ!!

    Det med at gøre ting med dem hver for sig er en rigtig god ide!! Det vil vi helt sikkert gøre mere.. Vi plejer at træne dem hver for sig for ellers er der ingen koncentration, men vi lufter dem altid sammen og det skal vi nok lave om på tror jeg!! I hvert fald så en af dagens gåture bliver hver for sig..


  • #14   29. jun 2007 Jeg tror det er en virkelig god ide at lufte dem hver for sig!

    Du skriver, at det er lykkes hende at bide hul, men alligevel siger min mavefornemmelse, at det er vigtigt at den store lærer at sige fra selv.
    Som regel er tæver jo gode ved hvalpe og man ser meget ofte den dynamik, som du beskriver - at hvalpen hænger i ørerne, benene og alle vegne i pelsen på den ældre hund. Ofte er der stor tålmodighed fra den ældre hunds side, men det stopper på et tidspunkt - nemlig når kønsmodningen indtræffer.
    Den periode kan meget vel trække tænder ud for sådanne to tæver og de fremstår temmelig hysteriske og højlydte. Men jeg tror stadig, at I bliver nødt til at lad den store sige fra. Og det gør hun først, når den lille er gået så langt at grænsen for hende, når at blive overskredet...

    Det er så spændende i denne periode - vi ved jo allesammen at to tæver kan være rent djævelskab at have sammen, så jeg tror det bedste I kan gøre er at styrke jeres forhold til begge hundene individuelt. Altså opbygge et forhold til dem, hvor de ihvertfald ved, at I er dem, de kan regne med altid.
    Måske det kan tage lidt af hysteriet fra dem, når de nu føler, de kan slappe af i forhold til rangorden.

    Og så tror jeg, at jeg i stedet for at sige nej ville forsøge med afledning, hvis det går fuldstændig i spin....


  • #15   29. jun 2007 UUUPS - sorry - du skriver at hun aldrig har bidt hul ... smiley

    Jeg læste galt - så stoler jeg endnu mere på den mavefornemmelse ;o)


  • #16   29. jun 2007 Ja det lyder meget fornuftigt alt sammen =o) pyyyha det er rart at høre det udefra.. Det kan føles lidt håbløst når man synes man prøver at gøre alt det rigtige..

    De er jo også utroligt glade for hinanden, de sover altid tæt sammen og nusser og pudser hinanden..

    Men der hvor vi føler vi er nød til at stoppe hende går hun altså virkelig amok!! Ville ønske jeg kunne filme det så du kunne se det..

    Vi stopper hende kun fordi vi er bange for at hun gør skade på den store.. når får sig raserianfald bider hun helt vildt og ofte i ansigtet på den store så vi er bange for at hun laver skade på hendes øjne..???


  • #17   29. jun 2007 hun hænger ikke kun i pelsen.. hun bider i ørerne og haserne..

  • #18   29. jun 2007 At hænge i ørene og haserne er også ganske almindeligt... det gør de præcis så lang tid, de overhovedet kan komme til det...
    Og det er indtil den voksne hund siger bestemt fra.

    Det hænder, at den voksne hund aldrig gør det. Jeg har i min familie set et terrorregime afholdt af en lille lhasa apso i forhold til en stor blanding mellem en schæfer, labrador og st. bernhard. Den store var en godmodig han og den lille en hysterisk tæve.
    Det synes jeg heller ikke er optimalt, men jeg tror nu nok, at jeg lige ville vente et par måneder - og som minimum indtil et stykke tid efter den lilles første løbetid inden jeg ville blive nervøs for fremtiden....

    Kommer den store aldrig til at sige fra, så ville jeg stadig forsøge at styrke forholdet mellem jer individuelt og lave masser af afledning og hjernearbejde.


  • #19   29. jun 2007 Okay =o) Jeg vil gøre alt hvad jeg kan =o)

    Og håbe at den store får lidt mere mod og den lille slapper lidt af..

    Tusind tak!!


  • #20   29. jun 2007 God arbejdslyst ;o)

Kommentér på:
Dominerende eller?? HJÆÆÆÆLP!!

Annonce