{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
639 visninger | Oprettet:

Sandhed eller skrøner!!! {{forumTopicSubject}}

Nogen der kan hjælpe mig har læst og hørt folk på gaden sige at jo mere indavl der er i hunden jo mindre bliver de??

Har også lige læst på en side at e hund med pletter og striber er mere aggresiv... Tror nu ikke den er sand for så er man på røven hvis man har en dalmatiner...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sandhed eller skrøner!!!
  • #1   21. aug 2007 ja og der findes også UFOer...*S* ej jeg tror nu ikke på de skrøner

  • #3   21. aug 2007 hahah det med striber og pletter er noget værre pis. Silver var stribet og ham kunne man sparke i røven (ikke at jeg prøvede det) og så ville han vende sig rundt og sige undskyld smiley verdens mest rolige og dejlige hund. Han kunne med alt og alle og andre dyr. han gjorde ikke nogen noget så det er i hvert fald ikke rigtigt.

  • #4   21. aug 2007 patricia H >> Hvem siger der ikke findes UFO'er? *S*

  • #5   21. aug 2007 uhhh så skal jeg da af med Nala og Gimli *gyyyys*

  • #6   21. aug 2007 Der var for nyligt en artikel i Illustreret videnskab om sammenhængen mellem hundens farver og aggressionsniveau. Den var lavet på et lille grundlag og var derfor ikke specielt videnskabelig eller troværdig..

    Ikke desto mindre viste den, at aggresionsniveauet var forskelligt fra farve til farve - så vidt jeg husker var den brune mest aggressiv og den hvide mindst. Men hæng mig ikke op på det ;o)

    Med hensyn til størrelsen - den hopper jeg ikke på. Hvis der (ind)avles på store hunde, så vil hunden selvsagt blive større og større... Men risikoen for sygdom vil øges...


  • #7   21. aug 2007 Det med striber og pletter er vist en skrøne..

    Men at indavlede hunde er mindre end normalt skal nok passe..


  • #8   21. aug 2007 Mia - hvorfor skulle indavlede hunde være mindre?

    Kan du give mig tankerækken op til din konklusion?


  • #9   21. aug 2007 Må så lige fortælle at der er forskel på sorte, brune og hvid/sorte newfoundlændere temperamentsmæssigt :o)

  • #10   21. aug 2007 Ok.. så blev jeg da lidt klogere men stadig en gåde for mig hvorfor en/flere hunde eksperter fra usa mener at netop hunde med pletter og striber er mere aggresive..

    har aldrig mødt en aggresiv dalmatiner eller stribet hund der var aggresiv???


  • #11   21. aug 2007 Marianne, Albert og Louis .

    Ok det er da rart at vide så blev jeg så meget klogere for det viste jeg faktisk ikke.. Så tak for det altid rart at lære noget nyt


  • #12   21. aug 2007 Problemet er nok, at vi alle kan komme med vores individuelle oplevelser af hunde, vi har mødt eller hørt om igennem tiden - men der er nok ikke egentlig undersøgelser der kan be- eller afkræfte disse oplevelelser som værende noget generelt.

    Indtil der foreligger nogle ordentlige undersøgelser, så kan vi gætte lige så tosset vi vil smiley


  • #13   21. aug 2007 Fik også at vide, at der var forskel på sorte og lyse labradorer af en dame, der som selv havde labrador...Meeen om det passer????

    Det med at de bliver mindre af indavl er da meget muligt, hvis man (ind)avler efter at gøre racen mindre...

    Har haft en beagle fra en kennel, hvor alle hundene var rimelig store i forhold til racestandarden - og kan se på dens stamtavle at der er "foregået linjeavl" - og det er der også i mange andre kuld (deres stamtavler ligger på nettet) derfra.....

    De er blevet avlet frem til at have et bestemt udseende - så i nogle tilfælde er det da rigtigt at de kan blive mindre (eller større) af linjeavl eller indavl - men det er et bevidst valg fra opdrætters side - ved linjeavl....

    Hold da op for en smøre.....


  • #14   21. aug 2007 Enig Rie ;o)

  • #15   21. aug 2007 Rie J

    Ok tak for det.. Så blev man igen klogere på området..

    Fik lige et nyt indlæg på mailen om hunden og dens aggresivtet.. Der står at en kennel der avler dalmatinere mener at en dalmatiner med mange pletter er farligere en dem med færrere pletter.. Så er spørgsmålet hvordan har de fundet ud af det?? De må da næsten ha siddet og talt samtlige pletter på hundene også sammenlignet hundene eller er det bare mig der ikke kan se andre måder at finde ud af det på???


  • #16   21. aug 2007 Men hvordan er kennelen kommet frem til netop det resultat er for mig en gåde???






  • #17   21. aug 2007 Om man kan udlede noget så konkret som "den og den farve er så og så aggresiv..." (måske inden for linier i en bestamt race, men generelt) Tvivler jeg stærkt på...
    Men den russiske forsker Belyaev lavede faktisk tilbage i 60'erne og helt op til 90'erne, et forsøg med pelsfarm ræve. Hvor de selekterede på rolighed, håndterbarhed, og mindre flugt afstand hos rævene (mindre aggression og frygt). I løbet af ganske få generationer så man unger med aftegninger, hvide områder, kip-øre, anderledes hår strukturer osv...
    Dette kunne tyde på at går man ind og rør ved temperamentet, kan man også ubevidst pille ved udseenet... Så måske det også gælder med omvendt fortegn...?

    Det mest spændende er selvfølgelig at de fleste af vores tamdyr har sådanne ensartede aftegn... og især hvis man tænker på hunden...

    http://www.americanscientist.org/template/AssetDetail/assetid/15642/page/1;jsessionid=baa-%20kLlpU8bzAM


  • #18   21. aug 2007 julie B >> Altså jeg har så oplevet flere dalmatinere som var hidsige anlagt. Men har også hørt at det er fordi det er en hund som har utroligt meget behov for mental stimulans, og hvis et individ ikke får den stimulans den har brug for (gælder jo for os alle) så bliver vi frustrerede og til tider aggressive, fordi vi måske ikke kan forklare hvad det er der er i vejen og vi samtidig har en masse overskud i hovedet som bare skal ud på en eller anden måde...

    Det er bare hvad jeg har hørt.


  • #19   22. aug 2007 Tja ...Jeg hopper nu altså ikke på den der med med pleterne , min onkel havde to engelske settere på en gang en af hvert køn. Hanhunden havde langt flere pletter end tæven, men var meget mere venlig og rolig.
    Mentænkte det KUNNE jo være et enkeltstående tilfælde...man KAN jo aldrig vide.....Vel?


  • #20   22. aug 2007 julie B >> Skrev faktisk også i mit indlæg at jeg havde hørt det ikke var fordi de havde pletter men fordi de kræver utrolig megen aktivering... *S*

Kommentér på:
Sandhed eller skrøner!!!

Annonce