{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.707 visninger | Oprettet:

Hund med dårlig lever/leversvigt {{forumTopicSubject}}

Monty har næsten lige fået konstateret dårlig lever/leversvigt smiley

Er der nogle herinde der har haft en hund med samme diagnose, som har lyst til at fortælle om forløbet?

Her er Monty's forløb indtil videre, det bliver nok lidt langt.

Monty havde tilbage i april 2-3 dage med manglende appetit og utilpashed, jeg snakkede med en dyrlæge som bare anbefalede at sørger for nok vand og selvfølgelig holde godt øje med ham. Det gav god mening da det var ret varmt og jeg havde næsten lige tømt en balje med vand ude i haven som han var ret glad for.(Han havde stadig hans vandskål indenfor)

Set tilbage kan jeg måske godt se at han var mere træt end han plejer i løbet af sommeren, men han har aldrig været den mest aktive hund når varmen rammer, også taget i betragtning at han er en stor hund på 6 år med dårlige hofter, så bemærkede jeg det desværre ikke.

I midt/sidst august fik han en af disse episoder igen, nogle dage med nedsat appetit og utilpashed.
Vi snakkede med dyrlægen og blev enige om at det nok var hofterne der var begyndt at indhente ham, så vi fik ham på fast smertestillende og han virkede umiddelbart bedre efter vi begyndte på det.
Han begyndte også at drikke meget mere omkring denne tid men det kunne være en bivirkning fra medicinen.

Han havde igen sådan en episode i september, dette varede dog kun 1 dag og vi skulle afsted til dyrlægen alligevel pga han havde fået noget på poten som skulle tjekkes, han kom på antibiotika og binyrebarkhormon i en lille periode.
Efter behandlingen prøvede jeg lige at lade være med at give ham smertestillende i en uges tid, for at se om han fortsat drak meget.(Han virkede tilpas og ikke generet af smerter)

Han havde stadig det der lignede en begyndende knude på poten og drak stadig rigtig meget, så vi skulle igen snakke med dyrlægen.

Han valgte dog i mellemtiden at spise en ble og måtte akut til dyrlægen for at få ham til at kaste op.
Eftersom han umiddelbart virkede okay, så ventede vi omkring 1 uge med at få tjekket op på poten, så han lige kunne få lidt ro på efter alle disse besøg.

Vi kommer atter afsted til dyrlæge, der bliver taget blodprøve og en vævsprøve af poten.

Torsdag ringer dyrlægen, hun har fået svar på blodprøverne og vævsprøven.
Der var intet unormalt at se i hans vævsprøve men desværre viste blodprøven at han har dårlig lever/leversvigt.

Han skal nu på special foder og så må vi bare nyde den tid vi nu engang har tilbage smiley
Jeg fik ikke spurgt ind til hvad tallet lå på men det virkede til at det stod ret slemt til.

Vi er blevet enige om at hvis han får en af de der episoder igen med nedsat appetit og utilpashed efter han er kommet på special foderet, så er det nok tid til at sige farvel. smiley

Jeg ved at forløbene kan variere en del men det kunne være rart at vide hvordan og hvorledes det kan gå osv.

Til jer som formår at læse det hele, tak for at i ville tage tiden til at læse min måske alt for lange tekst.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund med dårlig lever/leversvigt
  • #1   9. okt 2021 Åh, hvor er det trist smiley

    En træningskammerats hund har dårlig lever. Den er på diætfoder, og der er noget man skal være OBS på i forhold til godbidder m.m., men den trives fint. Jeg kan høre hende om det med foder og godbidder, hvis du mangler inspiration.

    Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt, at I tager tingene som de kommer. Overvej om librela og cartrophen er vejen frem for hofterne. Det har så godt som ingen bivirkninger og organpåvirkning.

    God bedring med ham smiley


  • #2   9. okt 2021 Vi har fået anbefalet Royal Canin Hepatic fra dyrlægen, vi har bestilt det og venter bare på at det bliver leveret.
    I forhold til godbidder må du meget gerne spørger, det fik jeg slet ikke spurgt dyrlægen om, det var ret uventet at det stod så slemt til.

    Vi giver i forvejen kosttilskud med glucosamine og andet godt til hofterne men jeg har kunne læse mig frem til at leveren vidst godt kan fremprovokerer ledsmerter, så han får smertestillende efter behov.
    I samråd med dyrlægen blev vi enige om at fortsætte med smertestillende hvis han havde brug for det, også selvom det kan tage ham fra os tidligere da han ikke skal gå og have smerter.

    Lige nu krydser vi bare fingre for at foderet kommer til at hjælpe.


  • #3   9. okt 2021 Jeg hører hende lige i morgen, og vender tilbage.

    Librela er et nyt produkt, som skal sprøjtes ind en gang om måneden. Jeg er ikke så god til at forklare det, men når der er gigtsmerter, er det 3 forskellige ting, der giver smerterne. Den ene af de ting, er nogle særlige nervesmerter, der hedder nerve growth factor (NGF). Librela sætter NGF ud af spil. Så der kan stadig være smerter, men nervesmerterne fortager sig. Det har ingen bivirkninger, og ingen organpåvirkning. Til Bella koster det omkring 300 kr. om måneden (hun har kun fået det én gang, og jeg er i tvivl om jeg har betalt for hele flasken, som rækker til 2 behandlinger).

    Du kan spørge dyrlægen næste gang I alligevel er der. Det kan jo også være at det ikke er nogen dyrlægen vil anbefale til din hund, men det er da værd at undersøge smiley


  • #4   9. okt 2021 Mange tak smiley

    Jeg vil da i hvert fald kigge nærmere på det, nu skal vi også se om foderet giver nogen effekt da han ikke har været generet af smerter før det her forløb.
    Det er heller ikke til at vide om det rent faktisk leveren der spiller ind eller om han har ramt den alder hvor hofterne er begyndt at indhente ham.


  • #6   10. okt 2021 Det gør mig ondt at læse.
    Mine forældres tidligere hund havde dårlig lever/nedsat funktion. Hun fik RC Hepatic og marietidsel https://barf-foder.dk/da/marietidselpulver-524.html
    Hun fik da nogle år efter diagnosen var stillet.


  • #7   10. okt 2021 Det der Marietidsel ser ret interessant ud, det må vi helt bestemt prøve.

    Udfra de symptomer han har/har haft så tør jeg ikke at håbe på mere end nogle måneder. smiley


  • #8   10. okt 2021 smiley

  • #9   10. okt 2021 Hmmm, jeg har spurgt veninden, og hun kan ikke huske præcist hvad dyrlægen sagde var ok, men bare at tørret kylling og tørret fisk er ok som godbidder.

    Jeg tænker at du skal spørge dyrlægen hvad der kan fungere, ud over specialfoderet. Og spørge specifikt til godbidder.

    Jeg ville ønske at jeg kunne give dig et mere fyldestgørende svar.


  • #10   10. okt 2021 Tak fordi du gav dig tid til at spørger smiley

    Det er godt at vide at der i det mindste er nogle godbidder han gerne må få. smiley


  • #11   11. okt 2021 Karla havde dårlig lever i det sidste år af hendes liv - hun havde dog ingen symptomer overhovedet, det blev kun opdaget grundet en blodprøve, da hun skulle lægges i narkose for at få fjernet en flækket kindtand. Hun halverede sine høje levertal i løbet 2-3 måneder på en ren leverdiæt (jeg lavede selv + lever special tørfoder). Derudover fik hun marietidsel og zentonil som tilskud. Der er en del youtube videoer hvor folk giver opskrifter på lever hundemad og godbidder. Men en hurtig opsummering er at hvid fisk, kylling, kalkun, æg er de bedste proteinkilder, og at man evt kan give noget af proteinet som hytteost istedetfor animalsk - men ingen indmad, og at pasta, ris og kartofler er at foretrække som kulhydratkilder.

  • #12   15. okt 2021 Monty har flere symptomer, derfor tør jeg ikke at forvente mere end nogle måneder hvis overhovedet det. smiley

    Tak for de gode råd, hans nye foder kom igår så vi må krydse fingre for at det hjælper og vi er selvfølgelig blevet ekstra opmærksomme på hvad han ellers får.
    Er der egentlig nogle grønsager han gerne må få?

    desværre havde han det skidt her for nogle dage siden og en smule misfarvning i tandkødet, så mine forventninger er ikke særlig høje lige nu smiley



Kommentér på:
Hund med dårlig lever/leversvigt

Annonce