{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.042 visninger | Oprettet:

Foder {{forumTopicSubject}}

Jeg har gennem lang tid været heldig, at jeg igennem en bekendt, har kunne købe foderet essentiels til en rigtig god pris. Her til sidst gav jeg 420 kr, men kan se, at det koster over 700 kr. på nettet og i butikker. Da min bekendte er stoppet med at forhandle. Må jeg enten give fuld pris eller finde et andet foder. Da jeg ikke syntes, at gemalen skal leve af vandgrød smiley Har jeg besluttet at skifte til et andet, kvalitets foder. Der skal være billigere. Jeg har aldrig gået meget op i foder. Ved at det skal have høj indhold af protein og ikke være fuld af affaldsstoffer og tilsætningsstoffer. Ser på om min hunde, kan lide det, hvordan deres pels er og hvad der kommer ud i den anden ende. Jeg har læst lidt om de forskellige foder. Faldt over Real Nature Wilderness. I maxi zoo er hver femte sæk gratis. Syntes det lød som et godt foder.
Hvad foder i jeres hunde med? Vil gerne høre jeres erfaringer og hvad i syntes et godt foder er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder
  • #2   24. aug 2022 Essential - fordi jeg simpelthen ikke kan finde andet af samme kvalitet til en bedre pris (vi køber med opdrætterrabat).
    Hvis jeg skal finde noget billigere, er vi helt nede på omkring 30% kød, og det er bare ikke godt nok, synes jeg.


  • #5   24. aug 2022 Prøv at tjekke Alpha Spirit - på den tyske zooplus koster det omkring 400-450 kr for 9 kg i portionspakker, og så 450-600 kr for 12 kg i sæk.

    Det er imo et langt bedre foder end Essentials smiley


  • #6   24. aug 2022 #2

    Jeg var også fortsat med Essiential hvis jeg stadig havde haft mulighed for at købe det billigt. Men syntes, at Real Nature Wlldeness lyder som et godt foder. Det har efter hvad jeg kan læse et højere proteinindhold end Essientials.


  • #7   24. aug 2022 #5

    Det skal jeg helt sikker have kigget på.


  • #8   24. aug 2022 #5

    Syntes det ser tiltalende ud.



  • #9   24. aug 2022 Kunne godt tænke mi at vide, hvorfor i har valgt det foder, som i giver jeres hunde.

  • #11   24. aug 2022 Jeg fodre med Acana da i deres hvalpe fodre er på 70%kød min kræsen labrador elsker det, der er nemlig ikke altmulig tilsætning i det. Samt så får ham og katten lakseolie sammen med, som de begge spiser i ren form.
    Jeg har fundet det billigere på nettet end ved maxizoo.


  • #12   24. aug 2022 Kunne godt tænke mi at vide, hvorfor i har valgt det foder, som i giver jeres hunde.

    Jeg har haft for mange gode "oplevelser" med det, til at få lyst til at skifte. De gange jeg har forsøgt andet, har det bare ikke været ligeså godt for dem. De får så lidt andet også - lige pt er det Kynovital - men "hovedfoder" er og vil altid være, Royal Canin.

    Jeg har iøvrigt også kigget på det der Real Nature som "lidt andet" - synes det ser fint ud smiley


  • #13   25. aug 2022 Jeg bruger Royal Canin. Det har jeg gjort i mange år. Jeg har flere gange prøvet noget andet, men ender altid med at gå tilbage til RC. Grunden er den simple at mine hunde ser ud til at trives bedst på det. Jeg har tre gange haft hunde, der permanent eller i længere perioder, har skullet leve af foder der tager højde for en eller anden defekt/diagnose. Her har RC hver gang været de eneste, der havde et foder, som passede og som hundene kunne lide og trivedes på.
    Det eneste andet foder jeg synes jeg har haft success med er Acana.


  • #15   25. aug 2022 Jeg blandingsfodrer, men de seneste seks år har Platinum været mit grundfoder til både voksne og hvalpe, det udgør ca. 50% af deres energiindtag.

    Resten består af en blanding af råt, dåsemad, rester og et kornholdigt foder, typisk Royal canin eller Britt care.

    Mine trives ikke udelukkende på kornfrit foder, der skal ekstra kulhydrater til også, det kan dog lige så vel være gennem en skive brød, eller andet menneskeføde smiley

    Jeg holder fast ved Platinum fordi mine hunde trives på det, de er i super kondition, har praktisk taget aldrig dårlige maver, selv om de også selv går og snasker i alt muligt "lækkert" (de er meget ude og vi har stor grund) og så gider de også spise det som træningsgodbidder. Yderligere fåes det med forskellige proteinkilder og jeg kan godt lide at fodre varieret.

    For mig er det vigigt at fordøjelsessystemet fungerer optimalt, da det jo er basis for at kroppens andre funktioner også holdes i gang smiley


  • #16   25. aug 2022 Vi brugte Essential i mange år. De seneste synes jeg mindre og mindre om det. Vores ene hund kastede op sidst på natten, fordi hun ikke var mæt natten igennem. Pelsene var heller ikke optimale.
    Jeg blev så anbefalet Sams Field, og må indrømme at alle 4 trives storartet. Hundene er mætte, afføringen er mindre end på Essential og Pelsene pænere end længe. Det findes gluten- eller kornfrit. Ydermere er det vildt prisvenligt.


  • #18   25. aug 2022 Arion er bare virkelig langt fra Essentials, når man kigger på indholdet. Det giver slet ikke mening at sammenligne dem.

  • Hera-pigen
    Hera-pigen Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 52
    #19   25. aug 2022 Jeg veksler mellem Alpha Spirit og Platinum - har altid gang i to sække samtidig, og giver afvekslende fra dag til dag.
    Jeg synes det er godt foder, min hund elsker det og trives fint: smuk, blank pels og fine pøller når det kommer retur smiley


  • #20   25. aug 2022 Carnilove kunne måske være et bud også smiley

  • #22   25. aug 2022 Conor får Orijen, Royal Canin eller Acana sådan lidt tilfældigt. Han elsker alle mærkerne og fungerer fint på dem.
    Jeg har ikke selv smagt på dem. Der går min grænse.


  • #23   25. aug 2022 #15

    899 kroner for 15 kg smiley smiley smiley smiley

    Er du millionær, eller har en mand, der er det smiley

    Kæft, det er dyrt smiley


  • #24   25. aug 2022 Martine - Nej absolut ikke smiley jeg får det med opdrætterrabat smiley

    Samtidig er den mængde whipperne skal have ikke så stor som på meget andet foder, jeg bruger ca. 5 kg om ugen til 6 hunde + et par kilo af andet tørt og så hvad jeg lige falder over af vådt, datovarer og rester


  • #25   25. aug 2022 Nå okay - nærer bare ret stor respekt for din viden om hundeernæring, så gik ind og tjekkede foderet .. og WAUW smiley smiley smiley smiley

    Tak for svar smiley


  • #27   25. aug 2022 Martine - Det var så lidt smiley Jeg fodrer såmænd bare med det der virker for mine hunde uden at være religiøs smiley

    Specielt de unge whippets kan ligne noget der er løgn, hvis de ikke fodres korrekt, det problem har jeg ikke. De tre på billedet her er 9 måneder gamle, de to "høns" til højre er mine, hannen til venstre deres bror, som fodres på samme måde som mine og så bliver man da bare glad, når man ser så fin muskelsætning og pels på så unge hunde smiley


    profilbillede
  • #30   25. aug 2022 Checkede Platinum ud. Det lyder godt nok som et godt foder smiley Men phew en pris - det ser dog ud til at jeg fx ville skulle fodre med en lidt mindre mængde end med RC.

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #31   25. aug 2022 https://www.happydoguk.com/pages/dry-dog-food-fresh-meat-vs-dried-meat

    Jeg ville sådan ønske at folk forstod at 80% frisk kød er MINDRE end 30% tørret kød. og at det friske kød selvfølgelig også bliver tørret inden det bliver lavet til foder.

    Så når man bruger betegnelsen frisk kød i hundefoder,er det vildledning af sandheden om kødindholdet, intet andet.


  • #32   25. aug 2022 Jinx, hvis folk begyndte at gå op i det, var der jo nogle her i tråden der ville droppe Essential smiley

  • #33   25. aug 2022 Her i huset er vi glade for Wolf of Wilderness fra Zooplus.

  • #35   25. aug 2022 #34, tja ikke dumt?? Men hvor skriver de at produktet inderholder 80%kød? Det er jo ikke rigtig;) faktisk indeholder produktet stort set det samme som et hvilket som helst andet godt foder smiley prisen er bare væsentlig højere smiley man jo nogen vil bare snydes.

  • #36   25. aug 2022 Julia, nej, det er bestemt ok. Men det er bare ikke så fantastisk, som det tit gøres til. Der er omkring 30-32% protein i deres foder, og man kan få mange, mange alternativer med samme mængde protein (fra kød).

  • #37   25. aug 2022 Min største anke (ud over at ingen af mine hunde til dato har fungeret på foderet) er, at jeg simpelthen ikke kan gennemskue indholdet.

    Så 80% kød og æg, heraf 45% frisk. Så står der i opskriften “ Frisk kylling & and, tørret kylling & and, sød kartoffel, ærter, frisk laks & ørred, hørfrø, friske hele æg”. Hvor meget sød kartoffel og ærter er der reelt i det foder? Jeg forstår ikke deres aversion imod at sætte procenter på de forskellige ting, med mindre det er for at forblænde kunderne.

    Tørret and og kylling må udgøre 35%. Der står ikke andre tørrede kødingredienser. Det friske, som i alt er 45%, må så betyde at der er over 35% frisk kylling og and. Så må der være max 10% frisk laks og ørred. Og så mellem 10 og 35% hhv. sød kartoffel og ærter.

    Hvorfor ikke bare skrive ligeud, hvor meget der er af de forskellige ingredienser?


    profilbillede
  • #39   25. aug 2022 Jeg kender flere som har droppet at fuld fodre med Platinum, da hundene konstant havde lid/tynd mave.

    Jeg kan selv finde på at bruge det som godbidder indimellem, da det er semimoist.


  • #40   25. aug 2022 Jeg fodrer med Orijen Regional Red, Acana Grass-fed Lamb eller Acana Free-run Duck med lakseolie på. Jeg bruger det, fordi min hund elsker det og er flot i pelsen, osv. smiley

  • #42   25. aug 2022 Når vi har disse fodertråde, så er der altid en masse mere eller mindre skjulte dagsordener, men vi har vel også alle lært at filtrere indholdet bare en lillebitte smule. Ind i mellem er der endda forhandlere, som lige giver sit belyv med. smiley

  • #43   25. aug 2022 Ida, var det ikke den amerikanske undersøgelse for nogle år siden (som så selvsagt ikke havde Essentials med), hvor der meget forsigtigt og usikkert blev peget på, at hunde som blev fodret med kornfrit måske havde en lidt større risiko for visse hjertelidelser? Og undersøgelsen pegede på, at det lave taurinindhold nok var årsagen?

    Hvis ikke - kan du linke til den du nævner?


  • #45   25. aug 2022 Julia: Det er kortfrit foder, der har erstattet korn med bælgfrugter. Bælgfrugter er sat i forbindelse med hjertesygdom.

  • Leif K
    Leif K Online Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 180
    #47   26. aug 2022 Der er noget ved Essential opskrifter der absolut ikke passer, det kan ikke lade sig gøre kun at få 31% protein af 45% frisk kød og 35% tørret kød

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #48   26. aug 2022 Mindmindre man kan bruge "dobbelt" betegnelse frisk/tørret om den samme kylling.?

    De køber produktet frisk og skriver frisk i indholdsfortegnelsen, men de laver jo alt frisk kylling til tørret kylling inden de laver deres foder, men bruger de så også den nye betegnelse tørret om den friske kylling, og kan de på den måde "øge" kødindhold visuelt ved at vildlede på indholdsfortegnelsen?

    Er der en lovgivning på det område der sikre det ikke sker, eller er der en gråzone der kan udnyttes?

    ps. Jeg tænker bare højt her


  • #49   26. aug 2022 Oveni skal så lægges at produktet også indeholder ærter som faktisk er meget proteinrige ;);

  • Leif K
    Leif K Online Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 180
    #50   26. aug 2022 Har altid ment at lovgivningen om deklaration på hundefoder er forkert man burde deklarere hvad det færdige produkt indeholdt af de forskellige ingrediens , så var det mere gennemskueligt, da der på nuværende måde kan deklareres helt skævt for at få en bestemt ingrediens til at stå først, feks majs kan deklareres som : hele majs, majsmel, majsflager og fuldkorns, når så alle ingredienser, uanset om det er animalske eller vegetabilske bliver fint formalet inden de blandes og presses i piller, så kan det let give en falsk følelse af at et foder indeholder meget kød.
    Samtidig burde der også deklareres hvor stor en andel af proteinerne der var animalske, da meget foder er fyldt med vegetabilske proteiner, som er vanskelig for hunden at omsætte


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #54   26. aug 2022 Meget enig Leif K ! Vi bliver vildledt smiley

    Jeg savner ligeledes information om mængden af kulhydrater i tørfoderet en del tørfoder indeholder for mange kulhydrater i forhold til, hvor meget hundene aktivt bruges og det sætter sig som fedtdepoter eller en hund der mentalt kører i højt gear.

    Tror der render en del hunde rundt med fedtdepoter og ser overvægtige ud, samtidig med de er undernæret på det deres krop rent faktisk kan bruge (behøver).


  • #55   26. aug 2022 CM, jeg synes at huske at jeg har en gammel tråd om noget med hunde og kulhydrater. Sidst jeg tjekkede, var artiklen blevet en betalingsartikel, men måske er den pengene værd. Konklusionen er noget i stil med, at nogle hunde ikke bare tåler, men har brug for kulhydrater, imens andre hunde slet ikke kan bruge dem til noget. En ledetråd er at kigge på hvad en hunds mor trives på.

    Jeg har jo hvalp efter forældre, som får meget kulhydratholdigt foder. Og det er egentlig mit udgangspunkt. Bortset fra at jeg så kan mærke, at hvalpen får nogle sukkertrip, hvor dens hjerne brænder helt sammen. Jeg har hele tiden blandet kornholdigt og kornfrit, vådt og råt. Og lige nu sørger jeg for at give hende få kulhydrater morgen og aften, og så en god røvfuld kulhydrater til frokost - så vi kan brænde dem af sammen.

    Sådan ret sigende - den morgen hun havde fået tørfoder med ris til morgen, havde hun holdt fest imens hun var alene hjemme. Her til morgen, hvor hun havde fået vådfoder og lidt råt, var der ikke en eneste lyd imens jeg var på job. Det er vildt hvor meget sukker kan gøre!


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #56   26. aug 2022 Jeg kan ikke huske nogen tråd, men har også været ude i en lang periode fra HG.

    Du må gerne linke til artiklen, hvis du kan smiley



  • #57   26. aug 2022 Anne - Det lyder sandsynligt at der er forskel. Whipperne har generelt brug for en del kulhydrater i deres foder.

    Jeg har tidligere prøvet at fodre et par unge whippets med kornfrit foder, bl.a. Orijen, den ene var en stor tæve på 16 kg., hun skulle have 600 gram for bare at holde vægten, fik hun Royal Canin kunne hun klare sig med 300-350 gram


  • #58   26. aug 2022 Kirsten det oplever vi også her med terrierne. Er der ikke kulhydrat nok i foderet, så kan hundene selv danne det udfra proteinerne. Møg smart, men hvor stor en mængde protein bliver så omdannet, og hvor meget optages som protein. Processen slider på nyrerne. Om det var derfor vores en tæve fik nyresvigt, tør jeg ikke sige. Hun er altid foderet kornfrit/råt. Nu kører vores på foder med ris, og de fungerer simpelthen så godt.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #59   27. aug 2022 Anne mener du dette link, hvor artiklen er lavet om til kurser ? https://thesciencedog.com/2018/08/25/dogs-and-carbs-its-complicated/




  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #60   27. aug 2022 Kulhydrat findes i andet end korn, så det er for mig ikke et spørgsmål om tørfoder med korn eller uden.

    Men et spørgsmål om hvor mange kulhydrater, der er i alt i tørfoderet. Det er helt uigennemskueligt., men har stor betydning. Kan huske at hundefodernørden havde et regnestykke på sin hjemmeside,
    (manual) så man kunne "splitte" tørfoderet i atomer og reelt finde ud af, hvad tørfoderet indeholdt. Desværre har hun fjernet alle sine artikler inkl. dette regnestykke.

    Alle hunde skal have kulhydrater (grøntsager og frugt) De kan ikke leve af kød alene.



  • #61   27. aug 2022 Ja klart der findes kulhydrater i andet end korn. Derfor jeg skrev, at vi bruger et foder med ris.

    Det er nemlig rigtigt, at alle behøver kulhydrater. Især hvalpe/unge hunde og drægtige tæver.


  • #62   27. aug 2022 CM, ja, det er den.

  • Leif K
    Leif K Online Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 180
    #63   27. aug 2022 I alle vegetabilske råvarer findes der kulhydrater.
    Det er let nok at finde kulhydrat indholdet i et foder, tag og læg alle % tallene fra indholdet sammen og træk det tal fra 100 så har man andelen af kulhydrat


  • #65   27. aug 2022 Leif, det er jo ikke nødvendigvis mængden af kulhydrat, der er interessant, men hvor stor del af ME der kommer fra kulhydrat.

  • Leif K
    Leif K Online Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 180
    #66   27. aug 2022 Med ME mener du så energifordelingen

  • #67   27. aug 2022 Ida ris er en kornsort der tilhører græsserne. Så jeg strækker mig. Med korn mener jeg de gængse kornsorter. Ris er som havre glutenfrit.

  • #68   27. aug 2022 Med ME mener jeg metaboliserbar energi, så ja, hen ad energifordelingen.

    Der er jo stor forskel på om der er tale om hvide ris, gule ærter, hestebønner eller roer.


  • #70   27. aug 2022 Ida - Der er også gluten i byg og rug smiley

  • #72   28. aug 2022 Havre er glutenfri helt på samme måde som, at der ikke er alkohol i øl. Begge dele er forkert, men man kan vælge at synes det er ligegyldigt, med mindre det rent faktisk er vigtigt. Fx hvis man faktisk ikke kan tåle gluten (så skal man ikke spise havre) eller man skal køre bil (så er det smart at holde øje med antallet af øl) smiley

    *min evige kæphest*



  • #73   28. aug 2022 Anne jeg troede reelt at havre i sig selv er glutenfrit. Da det oftest forarbejdes samme steder som flutenholdige produkter, så emder der gluten i.
    Man kan købe flute frie Havregryn. Har dog ldrig prøvet dem, da jeg ikke spiser havregryn.


  • #74   28. aug 2022 Du bor på landet, ikke? Har du nogensinde set en HELT ren mark, hvor der kun er dén afgrøde på, som det bliver høstet som?

    Glutenfri havre stammer fra marker, som ikke kan kontamineres. Der “tillades” 20 ppm (20 mg/kg) gluten, for at kalde noget for glutenfrit. Almindelig havre er langt over den grænse. Hop eventuelt ind på cøliakiforeningens fb og se deres opslag fra tidligere på ugen om netop dét emne.

    Vi har diskuteret det før, hvor du ikke “syntes” der var gluten i havre. Og så sammenligner jeg det med at synes, at der ikke er alkohol i øl smiley


  • #75   28. aug 2022 Det giver jeg dig helt ret i. Men havre som ikke er kontamineret, er i sig selv glutenfrit. Det er byg ikke.

  • #76   30. aug 2022 Sikken en masse spændene læsning. Bliver helt klog af at være på HG smiley Men også lidt forvirret, for det lader til, at alle har en mening om hundefoder smiley Jeg må til at sætte mig mere ind i det. Det er næsten en større videnskab end mad til mennesker.

    Jeg har en hund, der godt må tabe sig. Har i et godt råd til et godt slankefoder. Jeg har brugt essientials contur. Det tabte han sig ikke af. Det skal være et foder, der giver en god mæthedsfornemmelse.


  • #77   30. aug 2022 Skal det være kornfrit?

  • #78   30. aug 2022 Det behøver ikke at være kornfri

  • #80   30. aug 2022 Jeg fodrer med både vådt, råt og tørt. Tørfoderet er Eden, vådfoderet veksler mellem det, der er på tilbud på Zooplus og det rå er også forskelligt.

    Jeg har tidligere fodret med RC og Hill's uden problemer.

    Til gengæld kunne jeg ikke drømme om at støtte Essential. Jeg påpegede at deres Gressingham Ducks ikke var fritgående, og i flere måneder enten ignorerede de mig eller svarede virkelig, virkelig flabet.


  • #81   30. aug 2022 #79#

    Det lyder som en god mligghed. Er der nogle herindefra der kende RC Satity ?


  • #82   30. aug 2022 Hvor meget vejer hunden, hvad bør den veje og hvilken vægt giver du hunden mad efter?

    Oplever at folk fodrer Fido ud fra hvad den vejer, som overvægtig i stedet for efter hvad den burde veje.
    Samt, at man også bør kigge på, hvad hunden ellers får i løbet af dagen, godbidder til træning, tyggeguf, snacks.

    Et andet godt sted at starte, er at veje hundens mad, ikke bare tage fodermålebægeret og skovle et bæger foder op.


  • #83   30. aug 2022 #81 den brugte vi for mange år siden til en tæve. Hun tabte sig faktisk lyn hurtigt. Der var/er vist også en Obesity.

Kommentér på:
Foder

Annonce