{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.467 visninger | Oprettet:

Skal man træne ro? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes det er et spændende emne.

For mig kommer ro naturligt når hunden har en slukknap (arveligt) og hunden ellers får hvad den har behov for (miljø)

Jeg fornemmer at mange tolker 'ro' forskelligt.
Det jeg forstår ved det får jeg automatisk, når hunden får sine behov opfyldt.

at den så måske i en periode har behov for i en specifik situation at lære selvkontrol, kan ske. Men det vælger jeg så at arbejde med i den situation og derefter ikke mere.

et eksempel var da jeg fik Aslan og han hoppede højere end mig når han skulle ud af døren. Det var lidt irriterende så han lærte at blive på jorden. Var han i ro? fandeme nej! han sitrede. Men jeg fik fire poter på jorden og det var det jeg gik efter.

Herefter trænede jeg det ikke mere.

Jeg synes mange flere hunde, jeg møder, trænger til at give den gas end være i ro.

Jeg er spændt på at høre hvad I tanker om ro.
Hvad er det for jer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal man træne ro?
  • #1   13. feb 2023 Ro er for mig når hunden ikke spænder rundt, eller vimser rundt, men forholder sig i lavt gear, fx ligge og lege med et legetøj eller gnave i et ben er for mig stadig ro

  • #2   13. feb 2023 Det er helt blæst i min verden.
    Jeg ser i et Boxerforum adskillige unghunde der er “problembørn” da de bider i ærmer, gummistøvler, snor m.m. Jeg er af den overbevisning at de er dybt frustrerede, men rådet er at lukke dem i bur, give hunden en metalkæde på, og så træne ro ved enten at sidde stille eller stå alt imens den her unge hund stresser for til sidst at ende med at blive apatisk. Bider den i ærmer eller gummestøvler ignorer vi den eller tager den ind.
    Jeg får knopper og bliver så ked af det på hundens vegne.
    Spørger man om hunden får lov at gasse af, så er svaret jada, men den bliver så stresset. Så har den i min verden ikke fået afløb for energien. Der skal leg, motion og træning til.
    Jeg fatter ikke de opdrættere der sælger deres hunde tilsådan nogle.


  • #3   13. feb 2023 Jeg træner ikke ro som en "øvelse". Hos mig er ro en del af hverdagen. Jeg sørger for at mine hunde er velstimuleret og så forventer jeg at de holder sig nogenlunde i ro, når de ikke stimuleres.


  • #4   13. feb 2023 Jeg har trænet ro siden jeg fik Bowie som 9 uger gammel. Det har jeg gjort på 2 måder:

    1. Jeg har håndfodret hende med hendes tørfoder imens jeg har talt roligt til hende "stille og rolig" og "slap af" har jeg sagt imens.

    Nu kan jeg bede hende om at ligne en der slapper af ved at sige "slap af" men jeg er bestemt ikke sikker på at hun altid gør det smiley Nogle gange lægger hun bare hovedet ned og ligner en som slapper af men i virkeligheden venter hun utålmodigt på godbidden........ Det har også lidt resulteret i at når vi f.eks. kører i bus og hun sidder og synes at hun skal have en godbid - så sænker hun hovedet for at ligne en som slapper af men i virkeligheden ligner hun en der bliver slået..................

    2. Jeg har når hun har været ved at "halvsove" eller bare ligget og slappet af derhjemme eller på jobbet - smidt en godbid hen til hende i ny og næ. Og generelt rost hende når hun lå og var rolig.

    Det (tror jeg?) har resulteret i at Bowie er rigtig god til at ligge og slappe af når vi er på job i butikken til hverdag. Hun får i hvert fald enormt meget ros og folk kan slet ikke forstå at hun kun er 5 måneder når hun er så rolig... Men det kan også sagtens bare være sådan hun er, det ved jeg jo ikke? smiley Jeg oplever hende bestemt ikke som "slukket" eller deprimeret fordi hun er i ro.

    Jeg har ikke problemer med at få hende op i gear og hun ELSKER at træne og spæne rundt og vi er bestemt aktive hver eneste dag...... Så hun kan sagtens være aktiv ude selvom vi har trænet ro inde... Men jeg bliver da i tvivl nu om hele min træning har været nødvendig, måske er hun bare rolig af sind smiley

    For mit vedkommende troede jeg bare det var en nødvendighed. Vi bor i lejlighed, hunden skal med mig på job til daglig og jeg har valgt en blanding med nogle rimelig aktive racer i sig.......og så var det dét jeg læste om og hørte om alle steder at man skulle gøre.....


  • #5   13. feb 2023 Cookie - jeg ser også de råd. Det er meget udbredt i usa i visse kredse især at løse alt på den måde. Jeg håber ikke det kommer til dk som en trend....

    Jeg oplever hunde med stress keder sig og savner især at løbe frit. Gerne en times tid hver dag.

    gør ejeren det så forsvinder mange problemer på magisk vis.

    Vi kan jo ikke kræve roen uden at opfylde hundens behov. Det er unfair synes jeg

    Stress behandles derfor ofte med en blanding af at fjerne det der trigger stressen, plus motion samt mental aktivering. Roen kommer af sig selv, når kortisol niveauet sænkes via ovenstående.

    Men en hund må jo også gerne være hund.... bevæge sig, også indendørs.
    Der er forskel på racer også her. Så mener jeg at man må vælge en det matcher en bedre.

    Jeg får fx aldrig en jagthund. De ville give mig stress. Min venindes setter står lige frem i tomgang og ryster ind imellem i stuen.

    Men det er verdens bedste hund for hende.


  • #6   13. feb 2023 NHG - Mit bud er at din hund er velstimuleret og derfor finder en naturlig ro.

    Jeg tror bare jeg ville lade hende hvile når hun hviler. Det er jo belønnede i sig selv at hvile når man er træt.

    Lidt ligesom når nogle roser hunden for at tisse. Belønningen ligger i adfærden, i at få tømt blæren.

    Jeg har overvejet hvor disse råd kommer fra? Jeg ser dem også men det virker lidt som om de er taget fra en adfærdsregulerende træning og så overført til en hund uden problemer.

    Det eksempel jeg beskriver herover med min gamle hund var et problem for mig. Jeg var også bange for at han kom til skade på glat gulv. Men jeg brugte indlæring af selvkontrol i nogle uger (to tror jeg) så gik han bare ud af døren derefter.

    Målet var at stoppe med at hoppe. Målet var ikke 'ro' men at lære ikke at handle på hans første impuls. Han var aldrig i ro når han forlod huset, men det var heller ikke nødvendigt. Han var glad og ivrig og det måtte han gerne være. Han skulle bare lære at vise den glæde med alle fire poter i jorden.

    Da han havde lært det, stoppede træningen. Adfærden var reguleret.

    Jeg fornemmer at nogle af de her ting stammer fra den adfærdsregulerende træning men at folk bruger dem på hunde uden problemer og bliver ved med det.

    Det undrer mig.
    Måske en ejer har haft en god adfærdsregulerende træning og så giver rådet videre?

    Men umiddelbart er det jo ikke noget en almindelig hund, nogle med mere krudt i end andre, behøver hvis dens adfærd ikke generer eller kan skade den.

    og selv da kan man jo lære hunden at beherske sig men uden at gøre det forbudt at vise glæde og være fuld af energi.



  • #7   13. feb 2023 Herhjemme træner vi ikke ro.
    Da de var små kunne de få gnaveting i deres bure, primært for ikke at det at ligge i bur skulle være en straf og så de ikke udvikler resourceforsvar.
    Så har de ro til at få spist det de blev tildelt.
    Det er så blevet til at de ret hurtigt kun kom i bur når vi selv skal spise.
    Dolly har en ting med at stjæle fra bordet og det er ligegyldigt med den straf hun får for det. Og da jeg ikke har lyst til at tæve hende eller på anden måde virkelig være fysisk hård ved hende, kommer hun i bur.
    De kommer ud når de beder om det i løbet af dagen og giver den gas med leg og søg af foder og dyrevildtspor.
    Så er de faktisk pænt rolige inde. De begynder så at lege vildt når vi nærmer os spisetiderne. Men så leger de vildt og…….
    Enten kan man ikke holde det ud, så må de enten ud eller have mad, eller også er det skidesjovt og så leger vi allesammen og de får mad når vi ikke gider det længere..


  • #8   13. feb 2023 Lens: det er herhjemme i STOR stil. Der har aldrig været så megen stressforskrækkelse og hunde der ikke må lege hverken trækleg eller boldlege. Hunde skal helst være rolige.
    Selv brugshunde opdrages på den måde. Kender op til flere Boxere der trænes i ro konstant. Og det ender med at de aldrig kommer udenfor matriklen fordi de så stresser og skider sig selv ihjel da de bare ikke kan håndtere det pga de aldrig får afløb for deres kæmpe energi.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 749
    #9   13. feb 2023 Herhjemme har min mand helt alene ansvaret for, at træne ro og han er hammer god til det smiley

    Jeg aktiverer og når vi er færdig med aktiveringen, så ligger min mand, når han er hjemme på sofaen og holder samlings ro foran fjernsynet smiley smiley smiley smiley smiley

    For meget og for lidt.......... Jeg er enig i, at hvis hundene bliver aktiveret mentalt/fysisk, kommer der en helt naturlig ro på dem.


  • #10   13. feb 2023 Jeg undrer mig over at man kan bruge en hund som det til brugshunde arbejde..... men det kan man måske heller ikke?

    Jeg tænker den ikke 'virker', hvis man dæmper den i et væk.... Jeg træner det ikke men forestiller mig at man skal have en vis energi i sådan en hund for at nå nogle steder med den. Ellers har den vel ingen pondus.

    Det er mærkeligt hvor det kommer fra generelt. Der er vist også nogle rådgivere der går og siger det.... Jeg tror vi skal til at stille spørgsmål ved det, hvis vi hører det nævnt.

    For hvad er stress?
    Ved de overhovedet det?
    Eller mistolker de simpelthen almindelige glæde, iver og arbejdslyst med stress?

    Jeg synes det er et problem for folk lytter jo til dem. Hvis I sidder på et foredrag eller lignende så prøv at spørge ind.

    For det er jo ikke stress at være glad. Min Aslan var da ikke stresset der, da han skulle ud af døren. Han glædede sig og havde ikke lært at tage den lidt roligere fordi han var vant til hundelem.....

    Stress var da han lå med hele snuden i et åbent sår under mit bord, kort tid efter han var flyttet ind. Det var tæt på at koste mig tilliden.... især da jeg måtte indlægge ham i en uge.... men det gik. Ikke pga træning. Han kom sig over traumet selv. Og tilgav mig måske...

    Men at hoppe foran en dør et jo ikke stress...

    så måske begrebet simpelthen bruges forkert?





  • #11   13. feb 2023 CM åh ?? Det er også min mands opgave.

    hårdt arbejde!


  • #12   13. feb 2023 De fleste boxere bruges ikke. Det er udstillingshunde og familiehunde der måske lige går til hvalpetræning og så er det det.
    Mange er også for døde at træne med i min verden. Jeg har selv en af hver. Beholdt 2 tæver fra sidste kuld, og den ene mangler det der ekstra spunk men har det smukkeste hoved, men i min verden alt for tung at danse med.Hun mangler meget drift og er samtidig lidt usikker (pga den manglende drift garanteret) Den anden lille, fræk og fandenivoldsk. Det er tyvetøsen. Som en sagde i kreds 24 at man skulle jo tro hun var en schæfer, under en apportøvelse. Det er vist en rimelig fin ros at få på en Boxer som ikke du’r til ret meget smiley
    Ingen af dem kommer videre i avl.


  • #13   13. feb 2023 Vi diskuterer det rigtig meget nede i min DcH-klub. Nogle sværger til at “træne ro”, andre siger at det jo bare er en sindsstemning. Jeg hælder til det sidste smiley

    At “træne ro” er i mine øjne at træne selvkontrol/ro på post. At VÆRE rolig, fx hjemme, er en sindstilstand, som er modpolen til stress. Og så giver det for så vidt mening at hjælpe hunde til at slappe af hjemme. Enten ved at stimulere dem bedre/mere passende, eller fjerne det der stresser dem.

    Jeg har en unghund, som er ekstremt god til ro, men ikke til selvkontrol. Står vi og hyggesnakker, lægger hun sig og slapper af. Går vi og træner, gakker hun helt ud, hvis der er andre omkring os, for hun vil være med i alt alle gør smiley Så vi træner selvkontrol, men bestemt ikke ro.

    Det må være forfærdeligt at have en hund, der stresser i hjemmet, og ikke kan finde ro af sig selv smiley Både for hunden og ejeren!


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 749
    #14   13. feb 2023 Der er sund stress og der er dårligt stress. ( Nu kan jeg ikke huske, hvor jeg læste det faglig forklaret helt specifikt, men det var på mennesker).

    Vores hunde bliver ikke trænet til robothunde, men måske jeg er blevet for slap i koderne smiley Min ældste datter siger indimellem, de hunde i har nu, er de mest uopdragne hunde i nogensinde har haft smiley Måske det er fordi de er små, måske det er pga mandens og min alder........... Når det er skrevet, så får jeg ofte ros af ikke hundeminded mennesker om, at man ikke kan mærke, hvor mange hunde der er (når hilse situationen er overstået smiley )

    Min mand har brugt tidligere hunde på job, da han var hundevægter, når hundene havde fri (Rottweilere og en enkelt dobermann) Lå de og flød i sofaerne og var rolige og venligt mod børn/voksne, folk undrede sig, de mente ikke de kunne bruges som vægterhunde og folk der så deres opførsel i arbejdsbilen, der godt kunne bevæge sig, når folk kom for tæt på, sagde : Dem kan man da ikke have sammen med familien.

    Uanset hvad man skal bruge sin hund til, så elsker jeg, når de viser deres personlighed smiley Og den får man ikke frem, ved at kommandere deres liv 24/7 smiley De har brug for frirum på lige fod som os andre.


  • #15   13. feb 2023 Stress kommer jo ofte af de ting vi ikke gør eller kan gøre.... Måske af at sidde fast i et ubehag.

    Det skaber kortisol. Får vi ikke mulighed for at hvile efter en kortisol påvirkning kan vi skabe mere og mere og det holder os i gang.... for en periode. så kommer problemerne.


    Den onde cirkel af kortisol brydes ved adfærdsregulerende træning som anvendes i en periode. Herefter ikke. Adfærden skal jo ændres varigt.

    Træningen består i store træk af motion og mental aktivitet, kombineret med den naturlige ro som dukker op som følge af dette.

    Er der en trigger som skaber stress minimeres den eller fjernes. Alternativt lærer hunden at tolerere den.

    Det sidste kan være to tæver i samme hjem, der slås. Her vil de fleste ejere vælge at gå af med den ene hund.

    Er det naboens hund som gør af din i haven og truer dens territorium kan man lære din hund at ignorere det eller snakke med naboen. Alternativt kan man lære din hund at se denne ene hund som en mindre trussel.

    Osv.

    Normalt vil ting der skaber glæde og behag ikke udløse stress.

    Det er fx leg mm. Det udløser kortisol kortvarigt men ikke konstant som en trussel gør.

    Så det er ufarligt.

    Det er der hvor hunden oplever at den trues på livet eller lignende ubehag fx smerter ved sygdom at vi kan tale om at der kan være behov for at regulere kortisolen efter at triggeren er væk eller begrænset.

    Det er sjovt at lege, tumle, træne og løbe mm. Bagefter hviler hunden så godt.

    Det er ikke sjovt at gå rundt på tæerne fordi en hund har overfaldet dig på en gåtur og du nu holder øje med alle hunde for en sikkerheds skyld.

    Det sidste kan gøre at du sover dårligere...
    Og dårligere. Din lunte bliver kortere. Du har det skidt generelt. Ejeren stopper med at gå med dig fordi du er farlig....

    Sådan en hund har behov for hjælp.
    Dens kortisol niveau eksploderer.

    Og en af måderne at hjælpe den er blandt andet at give dens energi mulighed for at komme ud.

    Gør vi ikke det så mislykkes vi.
    Sådan en hund kan slet ikke vise ro.
    Den er i alarmberedskab, tænker på sin egen overlevelse. For den hund giver det den gør mening. Også når den æder naboens hund den dag den får chancen..

    Hvordan i alverden skulle det at sidde og give den mad for at ligge stille hjælpe den?

    Det er det jeg ikke forstår.
    Men nogle må gå rundt og udbrede den slags sludder....



  • #16   13. feb 2023 Jeg er iøvrigt stresset pt over at skulle flytte på tirsdag

    hvis der kom en og gav mig kage for at sidde stille ville jeg næppe reagere roligt smiley

    Nej at pakke og få overblik hjælper mig. Og at min ven kom i dag og tømte mit kælderrum for skrammel.

    Jeg burde løbe en tur. og følge mine egne råd...Få en hel nats søvn og stå op i morgen og se anderledes på det hele... tankevækkende smiley Tak for den. Jeg sover virkelig for lidt i denne tid.

    Men det er en normal reaktion. Den går over.

    Problemet er hvis jeg altid har det sådan. så skal jeg nok have set på mit liv generelt....

    Jeg tænker hunde er ret ens med mennesker på det område.

    distress (negativ) og eustress (positiv) hedder det.

    den sidste skubber os frem, giver os mulighed for at handle og give den en skalle.

    Den sidste låser os fast


  • #17   13. feb 2023 For mig er det to helt forskellige ting, som flere blander sammen (både her i tråden og ude i verden).
    Derhjemme bør ro være en selvfølge. Når ikke man er i aktivitet, er man i ro. Kan hunden ikke det, er der noget grundlæggende galt.
    På træningspladsen eller ude i verden kan det være vigtigt at træne ro, lige så vel som man træner alt muligt andet. Hvis en hund udelukkende lærer, at man er i høj aktivitet ude, kan der komme udfordringer på sigt. Hunde skal kunne forholde sig roligt under instruktioner, ventetid, banegennemgang osv osv. Og denne ro kommer bare ikke naturligt for alle.
    Hos mig træner vi ro på alle hvalpehold, dvs hvalpene lærer at forholde sig roligt fx mens de andre hvalpe går rundt. Er det indlært som hvalp, kommer resten ofte naturligt. Jeg ser så også hvad der sker, hvis ikke man får lært sine hvalpe denne del. For dem der ikke naturligt finder roen, er det nærmest umuligt at forholde sig i ro fx under instruktion, velkomst mv.


  • #18   13. feb 2023 #17 - Jeg har også trænet ro med Bowie på det hvalpehold vi gik på og det har jeg også taget med mig på det hold vi nu er startet på. Bowie ville meget gerne lege med alle de andre hvalpe og jeg ved ikke hvordan vi skulle være kommet igennem lektionerne hvis ikke hun lærte at forholde sig i ro. jeg tror aldrig helt hun slappede 100% af men hun blev god til at ligge stille, holde fokus på mig og ligne en der slapper af når jeg bad hende om det smiley :P

  • #19   13. feb 2023 Ja, selvfølgelig kan man træne ro og jeg mener på ingen måde, at det at træne ro betyder at man er stressforskrækket eller at ens hunde er nedtrykte eller lider på nogen måde.

    Jeg er så ro-crazy, at jeg træner mine hunde i at tage dybe vejrtrækninger på signal-




  • #20   13. feb 2023 Er der et rigtigt eller forkert svar her?

    Vi træner vel alle det vi og vores hunde har brug for... uden det behøver at være helt ude i yderkanterne af en skala... smiley


  • #21   13. feb 2023 Malene - Er det ikke bare at træne hunden i at holde fokus? Og igen selvkontrol, altså at hæmme første impuls?

    Den med hvalpeholdene.

    Jeg tror det er vigtigt at kalde tingene noget meget konkret.

    Ellers kan ejere misforstå det.

    'Fokus på ejer' og at 'ignorere forstyrrelser' er for mig mere konkret og brugbart end 'ro'

    Hvordan ved man egentlig at man træner ro... tager man en puls... nej jeg joker men jeg kalder ikke den øvelse ro.

    Mht ikke at kunne fastholde positionen i forskellige øvelser så mener jeg ikke, at det at kunne det, kræver, at hunden er i 'ro'... mange af de bedste hunde jeg har set arbejde - og vinde - holder ikke positionen i ro.

    De bliver på stedet men er total KLAR.

    Det er for mig derfor ikke en øvelse der kræver ro.

    således også ved banegennemgang mm. Jeg synes ikke jeg kan se det smitte af på resultaterne, heller ikke hvis hunden larmer i en bil indtil den skal på. Med mindre den er angst og så ville den alligevel ikke være nået til det niveau , tænker jeg.


  • #22   13. feb 2023 Hvordan lærer man sine hunde at trække vejret dybt?

  • #23   13. feb 2023 Randi - på signal. den må du uddybe. Det har jeg aldrig hørt om. Kun dem der puster bobler under vand smiley

  • #24   13. feb 2023 Malene, mener du at ro er det samme som impulskontrol? Ro er (for mig) at slappe af og ikke lave en skid. Træner I virkelig at “sove” på hvalpeholdene?

    Det lyder for mig, som om I træner impulskontrol. Der er andre hunde, der er ting der er spændende, men det blander vi os uden om, og sidder bare her.

    Når du mener at begreberne er blandet sammen, hvordan adskiller din type ro sig så fra impulskontrol? Jeg har virkelig svært ved at se forskellen.


  • #25   13. feb 2023 Hmm, både og.

    Selvfølgelig er det arveligt hvor god en "tænd og sluk-knap" hunden har. Men den hjælper ikke hunden fra dag 1 i alle situationer - vi er jo også nødt til at lære vores lille hvalp hvornår den skal forvalte den, så at sige.

    Jeg har trænet "passivitet" (vælger jeg at kalde det) med Umi: fx at kunne ligge på et tæppe udenfor og betragte verden, at slappe af i en kurv et fremmed sted.. forholde sig roligt i en taske.. og så er der hele træningsaspektet som at være bundet eller sidde i bur, men det er lidt noget andet for mig.

    Det kan godt være at nogen mener, at hundene bare skal give mere gas, og når de har fået deres behov opfyldt, så sker det automatisk. Det skete/sker så ikke altid her. Fx. da hun var yngre og ikke kunne finde ro, selv efter en dag med gåture og træning. Hvis jeg bare gav mere og mere gas til Umi, når hun har været sådan, så ville jeg ende med et rundtosset lille kræ. Til gengæld fik jeg nogle rigtig gode råd herinde om sele og snor, og lærte min hund at chill the fuck down.

    Jeg er bestemt ikke fortaler for at hunden skal ligge passivt i ro konstant og at alt skal trænes, men jeg tror nogle vaner er gode at indarbejde i hunden fra hvalp. Også selvom den har det i genetikken.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #26   13. feb 2023 Er der noget galt med en hund som ikke falder til ro når den kommer hjem?.

    Det vil jeg nu ikke forvente af en ung aktiv hund. Her mener jeg man skal passe på. Der er ikke nødvendigvis noget galt med en hund pga at den ikke er som mange andre.


  • #27   13. feb 2023 Max - Jeg vil være stresset af en hund det vimser rundt hjemme..



  • #28   13. feb 2023 Max - man skal huske raceforskelle. Der behøver ikke være noget galt, nej.


  • #29   13. feb 2023 Jeg oplever også, at min hund automatisk er rolig, når han får opfyldt sine behov for mental og fysisk aktivering. Men han kan også sagtens forholde sig roligt, hvis jeg en dag/nogle dage pga. sygdom eller travlhed ikke giver ham særligt lange ture. Det er i mine øjne ret vigtigt, at en hund kan acceptere “kedelige” dage - selvfølgelig forudsat, at den generelt har en indholdsrig hverdag! Jeg ved ikke, om jeg nogensinde decideret har trænet ro. Jeg havde hvalpegård til ham som lille. Og jeg gav ham tit godbidder, når han af sig selv lagde sig i sin kurv. Men i dag synes jeg det virker som om, at han selv har brug for/lyst til at slappe af på de tidspunkter, jeg også ønsker det. Så jeg tænker ikke så meget over det. Jeg tænker, det er meget forskelligt fra hund til hund, om der er behov for decideret at træne ro. Og hvad består denne træning egentlig af?

  • #30   13. feb 2023 Den udviste ro afhænger både af race og af individuelle forskelle. Men nok mest racen.
    Når jeg kom ind i stuen med Chili (amerikansk bulldog), skulle jeg bare bede hende om at koble ud, så indtog hun sofaen i majestætisk stil. Får Conor (irsk terrier) samme besked, oversættes den straks til "hop op i vindueskarmen og spil idiot". Jeg skal som regel lige op og markere(et par gange), før han falder lidt til ro. Meget charmerende - de første par hundrede gange smiley


  • #31   14. feb 2023 Jeg er ikke enig i at træning + aktivitet i elle tilfælde fører til at hunden automatisk falder til ro. Det gør nogle, men ikke alle hunde.

    Lens: Hvad er en tænd sluk knap? Altså jeg ved godt hvad du mener med det, men hvilke egenskaber skal hunden besidde for at have en god tænd-sluk-knap? Og har du evidens for at det er arveligt?
    Ellers forbeholder jeg mig retten til at mene at "tænd-sluk-knappen" i høj grad er noget tillært.

    Af praktiske grunde træner jeg mine hunde i at være på en station. Der skal man blive og holde mund og derudover er der frie rammer.
    Det er smart når jeg fx træner fitnes-øvelser eller lignende indendørs og jeg gerne vil skifte mellem hundenen. Jeg ser det egentlig ikke som om træning af ro, men en praktisk foranstaltning. Det samme når vi spiser, er der kun et sted at tigge om mad fra bordet, Nemlig i hundesengene, ligger man der kan man være heldig at få lidt fra min talerken, Står man og savler ved bordet får man ikke noget.

    Jeg er i gang med "Control Unleashed" instruktør-uddannelse og der træner man ro, nærmest som en slags meditation. Jeg var pænt skeptisk og mente egentlig ikke mine hunde havde brug for det, men hvis jeg vil kunne kalde mig Control unleashed-instruktør, skal jeg lave videoer af hunde, som laver forskellige ro-øvelser, blandt andet at trække vejret. Det blev så mine egne hunde der blev forsøgskaniner.

    Jeg er ret positivt overrasket over lige præcis den øvelse. I stedet for at gø og gå bonanza når GLS manden kører ind i gården, kan hundene får besked på at trække vejret et par gange og gå hen og lægge sig igen.

    Se her hvordan man kan træne det https://youtu.be/IHCfKsNNt8A





  • #32   14. feb 2023 Selvkontrol og ro er ikke det samme - hvis jeg slæber hunden med på café, og den stresser og ikke kan slappe af, så er det altså ikke hverken aktivering eller selvkontrol der skal trænes, men ro.
    At kunne finde ro midt på gågaden e.l. er ikke en selvfølge for alle hunde, så det kan give fint mening at træne ro... hvis problemet er, at den ikke kan slappe af derhjemme, ville jeg i stedet kigge på aktivitetsniveau i dagligdagen.


  • #33   14. feb 2023 Hvis en hund har været stresset (distressed) i sit liv gennem en årrække (7-8år), hvor længe kan man så forvente, der vil gå, inden den finder en rimelig ro og afslappethed med sig selv, hvis den bliver flyttet over i et standard roligt hjem og stimuleres mere korrekt for racen?

  • #34   14. feb 2023 Jeg træner Miley i at stå bundet og forholde sig roligt ved bane opsætning, oprydning, banegennemgang m.m.
    Det vil jeg betegne som “at træne ro”
    Vi træner også at “man ikke skal jagte alle andre der løber agility”.
    Det betegner jeg som impulskontrol. Men det kan man måske også kaldes ro.


  • #35   14. feb 2023 Synes der er nogle der glemmer hvor stor forskel der er på racer, individer og hvordan vi holder vores hunde.
    Når i er på arbejde i 8 timer så er jeres hunde vel i ro?
    Når i til træning sætter hunden i bilen så er det vel også at nu skal du forholde dig i ro?
    Når i er til konkurrencer, hvor meget af tiden er hunden så ikke i bur/bil.


  • #36   14. feb 2023 Jeg har to rimeligt aktive racer. Ireren er noget mere 'laid back' end doberen. Men det er stadig en hund der ret let kommer til at bounce rundt smiley Jeg har simpelthen aldrig haft behovet for at træne at de kan være i ro og må tilstå at jeg ikke ville aner hvordan det skulle gribes an. Når vi er hjemme forlanger jeg ikke at mine hunde bare smider sig og snorker på sofaen. De må gerne lege og vimse rundt, hvis det er det de føler for. Hos mine hunde er det at være i ro meget nært koblet til om de har fået opfyldt deres behov for at bruge deres krop og deres hoved. Igår eftermiddags gik jeg et langt spor med Penny, så gik vi en runde på marken inden jeg kørte til rally med Clinton. Penny var med og hun får i øjeblikket altid lige de sidste 20 min af timen hvor hun er inde på rallybanen og træne impulskontrol (hun vil meget gerne hen til andre hunde) og lydighedsøvelser og leg med mig. Da vi kom hjem fik de mad og så gik de begge to omkuld. På dage hvor det glipper lidt med aktiveringen pga travlhed er der noget mere fysisk aktivitet hos hundene om aftenen. Jeg synes egentligt at det ville være lidt unfair at bede dem forholde sig ro hvis de stadig har en masse 'myrer i kroppen'. Især ville jeg ikke forvente at en aktiv ung hund på 16 mdr skal kunne være rolig hvis ikke den er blevet aktiveret nok. Hun skal lige have myrene ud så kan hun godt ligge og putte i sofaen.
    Jeg må indrømme at jeg også synes det er skræmmende så mange der har så stort fokus på at hundene skal være rolige. I øjeblikket ser man det fremhævet hele tiden; 'det er en rolig hund', 'hvis man gør xxxxx, så får man en rolig hund', 'forældrene er rolige hunde' osv osv osv. Hvorfor pokker er det så vigtigt at en hund er rolig? Er det fordi man i virkeligheden ikke vil have den 'uro' og det liv i huset en hund giver? Er det fordi hunden bare er et tilbehør til det perfekte glansbilled og i virkeligheden er den bare megameget til ulempe?
    Jeg har godt nok også ofte fået spørgsmålet; 'hvordan får jeg ham/hende rolig?' Til det er mit svar som regel. 'Hvorfor og hvad mener du med rolig?'. Når folk uddyber er svaret ofte: 'det gør du ved at sørge for at din hund er mental og fysisk velaktiveret.'


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 749
    #37   14. feb 2023 Anna skriver: Nogle sværger til at “træne ro”, andre siger at det jo bare er en sindsstemning. Jeg hælder til det sidste.

    Og jeg er enig i at det er en sindsstemning, der kommer når hunden er tilfreds = har fået den aktivering, der gør at den kan få følelsen af ro og bare slapper af, af sig selv.

    AG skriver: Jeg træner Miley i at stå bundet og forholde sig roligt ved bane opsætning, oprydning, banegennemgang m.m.
    Det vil jeg betegne som “at træne ro”

    For mig har denne træning intet med at træne ro, at gøre. Det er en træningsøvelse om, at hunden skal vente/blive i ro, men det får den ikke sindsstemningen af ro af. Tænker den er forventningsfuld (hvis man må bruge det ord om en hund).

    En hund der er stresset, kan ikke få sindsstemningen af ro.

    Stress her kan enten være forventningsglæde, der kører hunden op (sund stress) Eller hvis samme øvelse blev trænet derhjemme uden, at hundens aktivering var blevet indfriet negativ stress, udløst af indestængt energi, der ikke blev brugt = negativ stress (usundt) Her tager jeg udgangspunkt i en hund uden angst.

    Så ro kan trænes, men træning kan ikke skabe stemningen for hunden, fordi det er en følelse/sindsstemning.

    Herhjemme er vores hunde ikke under kommandoer, når de er indenfor. De er løbende blevet "opdraget"/trænet ved f.eks. i spisesituationer, at der ikke vanker noget under spisningen, nogen har forsøgt at komme op, men de bliver fysisk guidet ned, stille og roligt med et : Jeg spiser og ellers blevet ignoreret, så i dag kan vi sidde ved sofabordet, hvis vi lyster med hundene omkring os uden, at de tigger (nogen kan stadig lige lægge en pote på låret og gøre opmærksom på, at de er der). De må kigge alt hvad de vil og de må være lige, hvor de vil, men igen er de opdraget til ikke at være på bordet. Så f.eks. ord som nej og ned bliver brugt, men det er for mig ikke træning/kommando, det er opdragelse. Huset er frirum, hvor sindsstemningen ro kan indfinde sig.

    Vores hunde ligger ikke i ro konstant, når vi er inde, men det forventer jeg heller ikke. Men jeg forventer at de hver især selv kan få sindsstemningen af ro.

    Jeg har med vilje hunde, hvor jeg ved, at jeg kan indfri deres aktivitetsniveau. Det aktivitetsniveau som er ok for vores hunde, ville aldrig være nok for en jagthund, der har et helt andet aktivitetsniveau og som jeg ville føle mig tynget af, at skulle indfri.

    Så selvfølgelig er der forskel på racerne, men selv hunde med højt aktivitetsniveau, har brug for ro. De skal fyre den af i aktivitet og efterfølgende være tilfredse/tilpasse, så de kan finde ro'en.

    Måske det netop er fordi folk ofte i dag ikke får valgt en race, der matcher deres egen aktivitetsniveau, at stress hos hunde, fylder så meget og har så stor bevågenhed. Rigtig mange mennesker lever et stresset hverdagsliv og er man selv stresset, påvirker sindsstemningen i en selv og i hjemmet generelt også hundens sindsstemning.


  • #38   14. feb 2023 AG - ikke at jage andre ville jeg også kalde impulskontrol. Medmindre du da specifikt træner, at hunden skal være AFSLAPPET, mens de andre løber, så kunne man kalde det ro.

    Jeg skrev mere det ift selvkontrol vs ro, fordi TS i startoplægger lader til lidt at sidestille de to?


  • #39   14. feb 2023 Jeg kom til at tænke på vores gruppedæk i DcH. I gamle dage var det 5 minutter i A og 10 minutter i E. Mindst 3, max 10 hunde, og med forstyrrelser.

    For Bella var øvelsen en "tag en lur"-øvelse. Hun var totalt afslappet, og ikke sjældent lå hun på siden, når jeg kom tilbage til hende smiley For hende var det absolut "ro". Andre hunde ligger spændt som en fjeder. For dem er øvelsen impulskontrol.

    Måske derfor er det så svært at blive enige om, hvad ro er, og hvordan man får sin hund i ro smiley


  • #42   17. feb 2023 Randi - se de forskellige linjer i nogle racer. Arbejdslinjer har et andet fokus i avlen end mange udstillingslinjer. fåreavlere i det skotske højland står ikke og træner ro. Kan en hund ikke finde fx naturlig fokus i dens job kan den ikke bruges. Derfor bruger man hunde i avlen som kan.

    A-S- kortisolen tager i gennemsnit tre måneder om at falde til normalt niveau, viser nogle studier, men det er meget individuelt. Ofte ser man i virkeligheden en markant bedring inden for en til to uger.



  • #43   17. feb 2023 Lens det er en påstand, uden nogen form for belæg.
    jeg synes jeg ser noget andet i mange jagt- og hyrdehunde og jeg tror at en del der køber den type hunde er skideligeglade.
    Nu kender jeg ikke nogen skotske fåreavlere, men jeg kender et par danske og walisiske og de er pænt ligeglade. Hunden arbejder eller er i fyrrummet - der kan den gøre hvad den vil. Hvis bare hunden kan bruges når den skal det og hos nogen, hvis bare den kan vinde konkurrencer, så skidt med om den kan slappe af.

    Du kan sige at så er de linjer og hunde jeg kender til dårlig avl og det er de da måske, men jeg har svært ved at tro at de alle er det - og hvad er i øvrigt dårlig avl? Hvis hunden er fysisk godt skruet sammen og den kan arbejde er det så dårlig avl fordi hunden skal lære at slappe af og ikke kom med det.

    Hvilke egenskaber mener du giver en "tænd-sluk" knap?


  • #44   17. feb 2023 Jeg kender en hel del turbo jagtmodel labradors, der bruges til jagt og i DcH programmet. Er der noget mange af dem ikke er i stand til så er det at være i ro smiley De 'vimser' smiley De kan godt være i 'ro på post' men det er ikke fordi de sidder roligt. De har bare lært at blive siddende og vente og vente og vente. De er spændte som flitsbuer mens de sidder i 'ro' smiley
    Jeg har også flere gange funderet over hvad man egentlig mener med en tænd/sluk knap. Første gang jeg stødte på det var hos en schæfergut på et kursus jeg var på først i 90'erne. Han fortalte om sin schæfers gode tænd/sluk knap. I virkeligheden bestod det af at han dækkede sin hund af og så skulle den blive liggende. Han bandt dens snor til at stoleben og satte sig på stolen. Sekundet efter røg hunden afsted igennem lokalet og manden lå på gulvet smiley
    Måske er det man i virkeligheden sigter til når man snakker om 'tænk/sluk-knapper' afreaktionsevne? Altså evnen til at ryste en ubehagelig oplevelse af sig. Det er lidt derhenaf og så alligevel ret langt fra. Afreaktionsevne er i den grad arveilgt.
    Jeg er af den opfattelse af 'ro' er en sindstilstand. Jeg tror godt på at den kan trænes; man kan jo træne sig selv til at kunne finde en sindstilstand man kan kalde 'ro'. Så kan man givetvis også hos hunde, da det jo efterhånden er ved at gå op for os at deres følelsesliv minder meget om vores. MEN jeg opfatter at det meste af det folk træner når de tror de træner ro er 'selvkontrol/impulskontrol' og ren lydighed.
    Jeg fik lidt at tænke på ved at kigge på videoerne om 'take a breath'. For mig gav de faktisk rigtig god mening. Jeg har for et stykke tid siden opdaget at jeg kan få Penny til at trække vejret dybt, når jeg laver yoga-øvelser. Hun kommer gerne og skal være 'med' når jeg laver vejrtrækningsøvelser. Hun sætter sig foran mig og trækker vejret dybt når jeg gør smiley
    .. for Clinton er yoga bare en mulighed for en lur på yogamåtten smiley


  • #45   17. feb 2023 Vi har også leget med at lære at tage en dyb indånding, mest bare lidt for sjov - som med så meget andet, Sten kan herhjemme, er det dog ikke muligt at få ham til det (på signal altså) udenfor... udenfor er han nemlig ret ligeglad med, at han kan få en kiks eller what ever for den slags (og her taler vi altså ikke om, når han er oppe at køre eller super distraheret smiley ).
    I øvrigt synes jeg det var mega svært at indlære - måske han er dummere end gennemsnittet (det tror jeg nu ikke), men selvom han er mega tydelig i sin vejrtrækning og video siger timing har været god, så tog det godt nok afsindig mange sessioner før det gik op for ham, hvad han blev belønnet for.
    - nu kan han så det, men ser meget lidt anvendelse for det. Og ja, i teorien kan jeg godt se anvendelsen, i praksis fungerer det ikke her, eller i hvert fald kan jeg ikke se fidusen, men det et da meget sjovt at kunne få et dybt suk på signal smiley


  • #46   17. feb 2023 På post er de jo også på job, Mette. De skal være klar tænker jeg.

    Jeg synes ikke hunde af arbejdslinjer vimser når de har fri. Der er energi i dem men det er jo ønsket. Men jeg ser mange udstillingslinjer der ikke kan finde ro naturligt af sig selv, og det kan der være flere årsager til naturligvis men opdrættere synes jeg ikke skal fritages helt for ansvar også

    At adskille miljø og arv helt er svært men genetikken spiller en stor rolle ved vores hunde. De er ikke et blankt ark papir som vi får, det er helt sikkert.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #47   17. feb 2023 Selvfølgelig er det arveligt. Der kan være kæmpe forskel på hvordan en hund reagere efterfølgende.

    Det giver god mening at en hund kan tænde og slukke fra det den laver. Ikke mindst for den selv.


  • #48   17. feb 2023 "Jeg synes ikke hunde af arbejdslinjer vimser når de har fri. Der er energi i dem men det er jo ønsket." Ja, det jeg så nogle stykker der gør smiley

  • #49   17. feb 2023 Naturligvis, og det kan der jo være mange årsager til. Det er jo desværre ikke sådan at genetik ikke kan påvirkes af miljø... og samtidig kan det netop heldigvis påvirkes... smiley

    At være arbejdslinje behøver jo heller ikke betyde at en dygtig opdrætter står bag.



  • #51   17. feb 2023 At være arbejdslønnen betyder også noget ret forskelligt afhængig af hvilken race, der er tale om - nogen racers job indebærer meget "være på" 24/7, andre er på job i kort tid ad gangen og slapper af resten af tiden osv.
    -det kan jo også komme til udtryk i hjemmet, hvir den ene type går hjem og holder fyraften på sofaen, mens den anden luge skal patruljere hjemmet eller springer op ved lyde osv.

    Og så er der vel ikke noget galt med at vimse omkring - det er jo ikke i sig selv = stress eller manglende evne til at slappe af.


  • #52   17. feb 2023 For mig er tænd/sluk-knappen ret tydelig, og ret vigtig.
    Jeg har faktisk en forventning om, at mine hunde "går på pause", når deres aktivitetsbehov er opfyldt, og der ikke lige "sker noget".
    JJ kan godt have brug for en lille bitte smule hjælp. Sidst på aftenen, når alt sjov er overstået, kan han godt blive lidt rastløs, dybest set fordi han er træt, og gerne vil ned i seng (han er endnu ikke nået til det punkt, hvor han går ned i soveværelset alene)
    Men et stille og roligt "JJ du kan godt ligge dig ned - der sker ikke noget lige nu", er som regel nok til, at han går omkuld på gulvet.

    På Nimbus har det været ekstra tydeligt. Fra han var helt lille, har han haft en virkelig tydelig tænd/sluk. Han kan løbe agility for fuld hammer, og når hans tur er færdig, så krøb han op på mit skød, eller lagde sig for mine fødder, og hvilede indtil han skulle på igen. Også når der var løbende, gøende hunde omkring ham.

    Og hans "vente"-position ved start, har næsten været lidt for komfortabel. Han sætter sig virkelig til rette, og ligner én, der er tæt på at lægge sig ned og sove. Men kun lige indtil han får sit release - så er der fuldt energi og fokus.
    Det gør helt sikkert både hans og mit liv lettere smiley

    Huskyer er vist også født med tænd/sluk, men det skal de jo også være. Hvis man skal trække en slæde i høj fart over lange afstande, så er man nødt til at kunne lægge sig ned og slappe af, når muligheden er der. Og det er de så også nærmest urimeligt gode til smiley


  • #53   17. feb 2023 @Karina forklaret på den måde giver det ret god mening. Så må jeg konkludere at mine er ret gode til tænd/sluk smiley
    Jeg fundere bare stadig over hvad det egentig er for grundlæggende mentale egenskaber der gør at nogle hunde kan det mens andre ikke kan og skal have temmelig meget hjælp til det.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #54   17. feb 2023 Det er vil race og avl.

    Man ser utroligt mange ting folk skal træne i dag. Har selv været der.

    Det er så meget lettere når hunden har det. Så kan man bruge tiden på det som man har lyst til.


  • #55   17. feb 2023 Hvis bare hunden kan bruges når den skal det og hos nogen, hvis bare den kan vinde konkurrencer, så skidt med om den kan slappe af.

    Det går ikke i min sport .. Der er sq ingen hund, der vinder, hvis den ikke kan finde ud af, helt af sig selv, at slappe af når den ikke er på banen.

    Da jeg fik Esh havde han udelukkende været i hundegård. Aldrig været indendørs - undtagen hos opdrætter - blot i hundegård og på træningsbanen.

    Han skulle naturligvis lige se sig lidt omkring - han var 1½ år, nyt sted, nye mennesker, to ældre hanhunde, men ...

    Jeg så aldrig stress, jeg så ingen "vimsen", jeg så en hund som undersøgte, snuste.
    Første bytur, hvor ham og jeg endte i det lokale ishus og sad og delte en is på terrassen. Da vi var færdige med det, lagde han sig ned og lå bare og betragtede den nye verden.

    Men tag ham ind på en bane og der er edderdylme knald på.
    Tænd - sluk .. ikke indlært, men blot god avl.


Kommentér på:
Skal man træne ro?

Annonce