{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Alene hjemme. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer !
Hvordan gør i andre, når i er på arbejde og er ene om hund ?

Jeg har altid svoret , at min hund skal være så lidt alene hjemme som muligt ! Og ikke over 8 timer.
Men nu ser min situation anderledes ud.

De fleste dage er Nones alene fra 6.30 til 13.20
Jeg har så enkle dage, hvor det hedder 6.30 til 15.20. 1-2 gange om ugen. Maks 2 dage.

Jeg har så dårlig samvittighed ! Selvom jeg ved, at mange hunde jo er alene hjemme langt mere end det.
Hvad er jeres rutiner om morgenen ? Hvor meget aktivering prioritere i ?

De dage jeg har lang vagt, står jeg op kl 5 og løber 4 km med ham i hundeskoven. Hjem i bad og så får han hans morgenmad i en aktivitets tingest.

Han hjælper med at smøre madpakke og så spiser vi min morgenmad sammen.
De dage jeg ikke skal være så længe væk, går vi bare 20 min, lidt forskellige steder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme.
  • #1   27. mar 2023 Tja, mine er alene mellen 7 og 9 timer dagligt og jeg gør ikke ret meget om morgenen - de kommer på et kort tissetur og that's it.
    Jeg er bare ikke morgenmenneske og da jeg tidligere havde en hund der ikke var glad for at være alene hjemme, prøvede jeg at skrue op for morgenaktivering, søg, træning, gåture mm, men det havde ingen effekt på hvor godt alene hjemme gik.

    Om eftermiddagen/aftenen får de tilgengæld masser af træning, fysisk motion og samvær med os. Jeg har tre hunde, der ikke har problemer med at være alene og jeg har ingen dårlig samvittighed over at være længe væk de dage jeg er det - mine hunde trives og dårlig samvittighed hjælper ingen.


  • #2   27. mar 2023 Ellie er lige blevet 10 måneder, og hun og Dorit er alene hver dag 7.15-15-30. Det er helt problemfrit smiley

    Vi går en almindelig morgentur på 2,5 km, hvor Ellie render frit hele turen. Hvis det pisser ned, går vi 1,5 km. De får morgenmad i skålen. Med andre ord, får de ikke rigtig nogen aktivering om morgenen.

    De får så fuldt fokus fra jeg kommer hjem og til vi går i seng. De er altid hvor jeg er, og vi sover alle 3 i soveværelset. Fordi Ellie er så ung, træner jeg hende hver dag. 2-4 gange om ugen træner vi med andre, vi går spor et par gange om ugen og andre dage træner vi noget hjemme på vejen uden for huset, eller træner lidt styrke/balance inde i gangen.

    Hvis jeg havde muligheden, ville jeg elske at lave en hundelem og udgang til en hundegård, men som huset er, kan det ikke lade sig gøre. Måske du kan? Det kan give lidt ro i maven, hvis han kan gå ud og kigge på fugle, tisse eller andet. Ikke at jeg tænker at Nonef (ja, det hedder han altså for mig smiley ) synes det er et problem at snorke i sofaen imens du er på arbejde smiley

    Så altså, hvis ikke der er et problem, så er der ikke noget at fikse smiley


  • #3   27. mar 2023 Mine har også en del alene tid og vores morgenrutiner på arbejdsdage er korte og kedelige, men det virker her..
    Direkte ud på ca 1 km tissetur når jeg står op, dernæst ind og have 15 min nus, foder imens jeg spiser og får tøj på og så en gnasketing når jeg går..

    Tilgengæld er eftermiddag og aften som regel helliget hundene med ture og træning.


  • #4   27. mar 2023 Umi er normalt alene de der 7-8 timer i hverdagen. Jeg er rigtig heldig at have sølle 10 minutters cykeltur på arbejde, men hver torsdag har jeg en længere vagt fra 7:30-16, og mine weekendvagter hedder også 11-20.

    Jeg har ikke dårlig samvittighed. Hun sover jo og slapper af, og så er hun klar til at give den gas når jeg kommer hjem smiley Jeg hviler rigtig meget i det faktum at jeg kan SE hun er tilpas og har slappet af, og hun er fuldstændig inde i rutinen med hvad det betyder at være alene hjemme i mange timer.
    Vi går en normal morgentur på ca. 25 minutter inden hun er alene. Så bruger jeg hendes morgenmad til at ordne negle, tænder e.l.

    Jeg prøver at give hende masser af træning og nærvær og hygge når vi er sammen. Man er jo også bare et menneske med et arbejde - det kan næppe laves om smiley


  • #5   27. mar 2023 Tak for svar ! Og nej, dårlig samvittighed hjælper jo ingen. Men den er der alligevel.

    Jeg ved egentlig heller ikke om løbeturen gør den store forskel for ham, tænker ikke det som sådan påvirker hans alenetid. Men så ved jeg han er blevet rørt lidt, og måske kan tage en ekstra lur.

    Vi er lige flyttet for 14 dage siden, og det i sig selv er jo en omvæltning. Han tager det heldigvis meget pænt, og har generelt ikke problemer med at være alene hjemme. Han kan få perioder hvor han lige hylder lidt, men det er når der er tæver i løbetid. Det svært at gøre så meget ved.

    Vi er selvfølglig altid sammen efter arbejde. Vi går gerne mellem 10-15 km om dagen, alt efter hvilken træning der er på programmet. Så jeg tænker ikke han mangler stimulering resten af dagen.

    Jeg var bare nysgerrig på, hvor meget i andre gjorde ud af jeres morgener smiley

    Jeg har desværre ikke mulighed for, at han kan gå ude alene. Jeg er også ret sikker på at han er for stor en kylling til det haha. Nonef hedder han også stadig ved dyrlægen smiley


  • #6   27. mar 2023 Nej, man er jo nød til at gå på arbejde.
    Nones har bare aldrig været vant til 8 timer plus. Førhen døjede han jo med maven, og der blev han hentet ved middagstid af min mor. Det er ikke en mulighed længere, dels fordi hun bor et stykke væk, og fordi hun ikke længere kan magte ham.

    Men selvfølglig kan han jo også være alene hjemme. Det bare mig der er pylret. - jeg tror jeg vil investere i et kamera. Så jeg kan følge lidt med.


  • #7   27. mar 2023 jeg havde en lem til hundegård da mine var alene i ni timer dagligt to gange i ugen tilgengæld var de med alle steder derefter.

    det gik fint.

    der er mange hunde som lever ved siden af familien der er hjemme. Det er sgu mere synd synes jeg.

    du lever jo med din hund, sammen med. som en del af.

    så jeg ville ikke være urolig


  • #8   27. mar 2023 Det er faktisk også en ting jeg tænker meget over.
    Normalt arbejder jeg 6-8 timer vagter og har så 30min hver vej. Det funker fint og det er jeg ikke bekymret over.
    Men der er dage, hvor vagten hedder 8.30 til 18 + kørsel. Pt. er jeg så heldig, at min far på de dage henter Tucker om eftermiddagen og lufter ham.. Men jeg tænker helt sikker på hvad jeg gør, når det ikke længere er en mulighed.

    Tucker er sådan set ikke svær. Han behøver ikke en masse om morgenen for at være selv.. men det ér mange timer og når jeg kommer hjem, er energien jo heller ikke just til 1-1½ times gåtur. Så pt. priser jeg mig lykkelig for hjælpen.. men gør mig helt sikkert også tanker om fremtiden.


  • #9   28. mar 2023 Sten er alene op til 8,5 time. De længere dage er han hos mine forældre, men inden det var en mulighed havde jeg en sød nabo til at komme og lukke ham i haven og være lidt sammen med ham, hvis jeg var væk i længere tid.

    Om morgenen går vi en lille tur og morgenmad bliver strøet ud i haven


  • #10   28. mar 2023 når hunden når en vis alder så tror jeg da bare den sover ..og udviser de ikke problemer med at være alene skal vi nok passe på ikke bekymre os unødigt ..

    vores sover helt klart om formiddagen, det kan vi jo så også mærke i weekenden og i ferier, når morgenrutinen er ovre så lægger de7den sig hen hvis ikke vi ligger op til noget andet ...


  • #11   28. mar 2023 En hund skal jo sove i ca 16 timer i døgnet, så det hør jo ingen forskel om den halve søvn er uden mig.

    De sover når jeg er på arbejde og så er de sammen med mig resten af aftenen. Nogle gange arbejder jeg også i min egen klinik efter normalt arbejde, så der er de alene igen ( men har jo hinanden). Sålænge de er stimuleret når vi er sammen, så gør det ikke den store forskel for dem


  • #12   28. mar 2023 Tja jeg er så en af dem som aldrig kunne drømme om at have hund hvis den skulle være alene så mange timer, hvorfor ikke få nogle til at komme og hente hunden efter nogle timer?
    Jeg køber simpelthen ikke den der med at hunden er ligeglad, gu er den da ej, det er et flokdyr vi taler om! Men det hjælper naturligvis på samvittigheden at bilde sig selv ind at den jo bare sover!
    Ja jeg har også været alene med hunde da jeg var ung, dengang var løsningen en sød nabo, det kostede ikke det vilde, i dag kan man oven i købet betale sig fra dagpleje smiley


  • #13   28. mar 2023 Når man har 3, så behøver de ikke dagpleje. Jeg bruger al min fritid på de hunde og træner flere gange om ugen. Der har været kæmpe forskel på deres træning fra hjemmearbejdsplads til kontor udenfor hjemmet. De er afslappet og langt mindre stresset når de får sovet i løbet af dagen.

    Og helt ærligt, sådan er vilkårene når man har fuldtidsarbejde. Det gjorde mine forældre og bedsteforældre altså også, og ingen af de hunde har lidt nogen som helst last


  • #14   28. mar 2023 Hunde har alle dage kunne finde ud af at være alene hjemme. Og det evner de sørme stadig.
    Det er sygt at gøre det til en videnskab at have hund og sygt at hakke på folk der har valgt at have hund og samtidig passer et job.
    Og jeg er rent faktisk en af dem, hvis hunde aldrig nogensinde er alene hjemme.
    Og jeg er også en af dem, hvis hunde altid har kunne være alene hjemme, da det var nødvendigt.
    Stop med at hakke på alle andre der ikke lige gør som dig selv, ingen siger at min eller din måde er mere rigtig end alle andres.


  • #16   28. mar 2023 Der er selvfølgelig noget rigtigt i, at svenskerne ikke lader hunde alene i mere end 6 timer. Og det ville da være dejligt, hvis vi havde samme muligheder herhjemme. Men det har vi ikke, og vi kommer næppe til at ændre hele vores samfundsstruktur for, at det kun er folk der kan gå hjemme (eller max være væk i 6 timer), der kan have hund. Herhjemme ville det kun være pensionister og arbejdsløse, der kunne have hund. Og ikke for noget, men over en kam, tror jeg ikke nødvendigvis at pensionist-hunde er dem der har det topfedeste liv. Altså med mindre det er selskabshunde…. En haps som Nonef skulle jo aflives, for en aktiv hund som ham, kunne næppe passes ind hos en pensionist smiley

    Personligt ville jeg nok også hellere undvære hund, end at have en selskabshund. Så når jeg engang kan leve op til ønskereglerne, er min fysik ikke til en rigtig hund. Så blev det sgu nok en kat i stedet (glæder mig allerede til kattegalleri smiley )


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #17   28. mar 2023 Enig med Zenta smiley

    Gruppe 9 i DKK er = selskabshunde over én kam uanset race smiley Det eneste de har til fælles i den gruppe, er deres størrelse !

    Vores hunde er alene max 10 dage om måneden. Jeg arbejder udelukkende om aften, så herhjemme sover vi længe, ingen stress for, at nå aktiviteterne inden job smiley

    Har før arbejdet om dagen og jeg gjorde ikke noget specielt inden job, hundene har altid vidst, at aktiviteterne nok skulle komme, når jeg kom hjem smiley



  • #18   28. mar 2023 Jeg aktiverer mere om morgenen de dage jeg er hjemme end de lange dage. Jeg har som regel mere brug for hun er velstimuleret fra starten af dagen, når jeg er sammen med hende hele dagen, for der er hun med mig i mine gøremål og ikke nødvendigvis (og faktisk sjældent) i fokus.
    I hverdagen kører jeg som regel kl. 6.50 og der har hun fået en lille gåtur på 15-20min inden. De dage hun er længst tid hjemme kommer jeg omkring 16.45, så det er lange dage, men hun er jo voksen, og det er måske 1-2dage om ugen. Ellers kommer jeg hjem kl. 14.45 som regel eller tidligere, og har også som regel en skemafri dag:)
    Og eftermiddagsturen er altid den gode længe tur, så det fungerer nu meget fint.

    Det er efterhånden nogle år siden at jeg lagde den dårlige samvittighed på hylden. Jeg kan ikke undlade at leve mit eget liv blot fordi jeg har en hund. Det er langt bedre at både hund og ejer har det godt smiley


  • #19   28. mar 2023 Anne, nu er en pensionist altså ikke nødvendigvis en gammel mimrende grønsag, der kun kan bevæge sig med stok eller rollator.

    Man er jo ikke nødvendigvis mindre mobil, når man er 67 år end da man var 66 år og altså ikke pensionist. Der er da masser af pensionister, der er aktive med deres hunde - og også brugs og jagthunde. Jeg kender flere pensionister med ruhåret hønsehund, og de nyder at træne deres hunde. Flere af dem er unge hunde, og ja de er livlige, men der er mig bekendt ikke planlagt aflivning af nogen af dem endnu.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #20   28. mar 2023 Skal en hund sove 16 timer i døgnet?. Så er der noget galt med de hunde jeg har haft.



  • #21   28. mar 2023 Nåh, Lene, jamen så never mind. Så venter jeg bare 25 år før jeg kan få en rigtig hund. I mellemtiden nøjes jeg med katten. Jeg er sikker på at mine hunde HADER deres liv, fordi de er nødt til at være alene i knap 9 timer de 5 dage om ugen jeg er på job. De er nogle stakler, er de. Eller noget….

    Sorry, men hvis Bodil kan sætte lighedstegn mellem alenetid og dårlig ejer, så må jeg også sætte lighedstegn imellem pensionist og ikke være i stand til at give en aktiv hund et godt liv smiley


  • #22   28. mar 2023 Jeg har faktisk ikke skrevet dårlig ejer har jeg?? Jeg har skrevet at JEG ikke ville have hund hvis den skulle være alene så mange timer;) og at jeg ikke køber den der med at hunden “jo bare sover”, jeg har også skrevet hvad løsningen kunne være for mig;)
    Det er dig der skriver dårlig ejer smiley


  • #23   28. mar 2023 Jeg er hjemme de fleste dage (og skriver mit speciale). Der sover hun altså bare hele dagen, hvis ikke jeg siger vi skal ud på tur.

    Er hun alene hjemme i 6-8 timer en sjælden gang, så sover hun altså også bare smiley

    Hun er sådan ligeglad med om vi er hjemme, hun sover om eftermiddagen, hvis ikke der sker noget.

    Har godt tænkt over når jeg starter job til sommer, men tror hun klarer det fint. Der bliver jo ikke rigtigt lavet nogle rutiner om, idet jeg alligevel er rimelig passiv derhjemme, når jeg arbejder.

    Ift. aktivering, så går vi et par km og småtræner om morgenen. Hverken hund eller ejer er gode til at stå tidligt op smiley
    Det meste aktivering foregår om eftermiddagen eller tidlig aften.


  • #25   28. mar 2023 Isabelle:
    Jeg kan for mit vedkommende sige flg til det med dårlig samvittighed:
    Jeg var på HG i nogle år inden jeg fik Coco, og blev meget præget af den generelle holdning herinde. Det resulterede i at jeg i nogle år efter jeg fik Coco ofte havde super dårlig samvittighed, hvis hun var alene i mere end 7-8timer. Og jeg gik voldsomt på kompromis med mine behov og velbefindende i min iver for at "gøre bod på" at mit liv efter studie skabte lange dage for hende.
    Da jeg så, som sagt, for nogle år siden, pga rigtig god terapi (fordi jeg havde det mentalt dårlig på flere plan) kom til et punkt hvor jeg kunne se at der var/er et behov for at sætte mig selv først, opdagede jeg sådan cirka INGEN forskel i Cocos adfærd og trivsel. Det gav mig jo så også en god ro til at kunne fortsætte den linje, heldigvis.

    Der er herinde en general tendens til at ophøje/rose det at man ofrer sig selv for sind hundes velbefindende. Personligt synes jeg ikke det er nogen specielt god ide. Som sagt, det vigtigste er at begge parter har det godt.

    Og så en lille note: jeg ser personligt folk som anvender de her "hundebørnehaver", som vi desværre har arvet fra USA, som "dårligere" ejere end folk, der har hunde, som er alene relativt længe, men som så får en masse kvalitetstid og gode gåture med deres ejere, når de kommer hjem...


  • #26   28. mar 2023 Vores er normalt alene tre dage om ugen i lige knap ni timer (ikke lige p.t., da jeg er gået på barsel), og jeg har i hvert fald ikke dårlig samvittighed.

    Vi har kamera i både stue og alrum, og de ligger vitterligt bare og bobler. Det samme gør de, når min bedre halvdel har hjemmearbejde mandag og fredag, eller når jeg har mine hjemmevagter. Der er ingen forskel på, hvad vi ser på en hjemmearbejdsdag, og hvad vi ser på kameraet, når de er alene.

    De får en halv times gåtur i skoven om morgenen, morgenmad og så en tyggesnack, når vi kører, og når de så er færdige med den, går de til ro. Det er rutinen hver gang de skal være alene fra morgenen.

    Nu hvor jeg går hjemme på barsel, kan jeg jo observere dem hver formiddag, og det er tydeligt at se, at det er ren rutine for dem, at formiddagen står på ro. Ulla er f.eks. sådan en hund, der bruger meget krudt på legetøj og er rigtig god til også selv at lege eller at komme og invitere os eller de andre til leg, men i det tidsrum, hvor vi normalt er væk hjemmefra, er hun helt flad og ligger bare og sover, også selvom vi er hjemme og sagtens kunne tage imod leg med et pivedyr etc.


  • #28   28. mar 2023 Nu handler emnet jo helt bogstavelig talt om dårlig samvittighed. Det er lige præcis dét TS har skrevet. Så det er nok derfor, at indlæggene i tråden drejer hen mod at have dårlig samvittighed eller ej smiley

    Når det gælder det dér med hvor mange timer man "kunne drømme om" at byde hunden, så er det vist en uendeligheds-diskussion. Som vi vist også har haft mange gange før.
    Jeg ville da elske hvis jeg havde friheden til kun at forlade min hund få timer ad gangen. Men jeg må også konstatere at det har jeg simpelthen ikke muligheden for - det har de færreste nok - og jeg kan simpelthen ikke se hvorfor jeg skulle få nogen til at komme og hente hunden bare fordi så var hun sammen med nogen..

    Det er jo ok, at nogen ikke ville lade deres egne hunde være alene i det tidsrum. Vi har alle forskellige prioriteringer. Men sådan en tone af "ej det kunne jeg aldrig BYDE mine hunde, jeg ville i hvert sørge for....." det er simpelthen pinligt og dårlig stil.
    Du har selskabshunde, Bodil, og Löwchen er notorisk kendt for at have alene-hjemme problemer. Jeg ville nok også reflektere over alene-tiden hvis jeg overvejede at anskaffe mig en race, der var 100% selskabshund og som ikke trives med det. Det er jo fair at DU tager nogle valg for dine hunde.

    Men måske man lige skulle tone ned for bebrejdelserne af andre, og forslagene om hvordan andre kan være lige så gode som dig. Vi snakker trods alt ikke om hunde som går uden samvær eller meningsfuld aktivitet eller vådt og tørt. Det er hunde der er alene mens ejeren er på arbejde.........


  • #29   28. mar 2023 Nones kender rutinen om morgenen, og er ikke stresset over jeg skal afsted. Han ved når det tid til jeg skal på arbejde og går egentlig bare i seng igen.

    Han har været vant til de 6 t og 30 min og det har aldrig været et problem. Jeg tror mest den dårlige samvittighed bunder i, at når jeg har et par timer mere, så bliver hans rytme også rykket. Jeg er næsten 100 på han står kl 13.15 og venter derhjemme. Og når jeg så kommer de par timer senere hjem så har han jo ventet, og måske haft trang til at skulle ud.
    - selvom de dage jeg er hjemme, der har han aldrig problemer med at holde sig eller lign.
    Det er nok mere i mit hovede, end at det egentlig er et problem for hunden. - Han har altid sovet og opdager først jeg er hjemme, når jeg smækker bildøren, de dage jeg er på arbejde.

    Det er ikke muligt at få folk til at komme og lufte ham, eller at sætte ham i dagpleje. Det vil ikke fungere for ham eller passer. Det er bare ikke en type hund man bare lige smider i pleje, eller betaler naboen for lufte.

    Tråden er oprettet for at høre hvad i andre har af ritualer om morgenen inden job. Alene hjemme fungere fint, og han er ikke ked af det hele dagen lang herhjemme.

    Men jeg kan konkludere, at folk ikke gør en helt masse ud af det så tidligt om morgenen. Og det er jeg egentlig glad for at høre, så kan jeg roligt hvile i det vi allerede gør.


  • #30   28. mar 2023 Vi har denne her diskussion med jævne mellemrum. Den starter nogenlunde sobert og sagligt, men derefter går det stærkt. Konkurrencen er i gang. Hvem er den bedste hundeejer? Det må nok være undertegnede.
    Vi går dagligt 6 ture på hver 12 km. Der i mellem fodres han med hjavstygget kobekød. Vandskålen, der er designet af Aalto, fyldes med vand hjemtaget fra Øvre Volta - lige for næsen af en tørstende jomfru. Han er kun alene, når én af os laver bummelum. Der må være en grænse for galskaben.


  • #31   28. mar 2023 Anne, nu digter du vist, eller også kan du ikke kende forskel på mig og Bodil. Jeg har ikke sagt noget om, at kun pensionister kan have hunde, eller har anklaget dig for at være en dårlig ejer.
    Jeg havde også hunde, da jeg gik på arbejde. De var almindeligvis alene hjemme - hvis man da kan være alene, når man er flere - i 9 timer 5 dage om ugen. Det var i hvert fald for mig nødvendigt som enlig med fuldtidsarbejde og noget transporttid. Og de forskellige forslag, der ind i mellem nævnes til pasning m.m., har aldrig været mulige her.

    De fik en god morgentur, ofte gik jeg to ture på grund af antal hunde, og det tog ca. 1½ time, så fik de morgenmad og en gnaveting, mens jeg spiste morgenmad, og så var de fint klar til lægge sig til at sove, når jeg tog afsted.
    Det fungerede udmærket, jeg ved fra mine naboer, at de ikke hørte noget til hundene, før den tid jeg normalt kom hjem. Og kom jeg en sjældent gang tidligere hjem, var det tydeligt, at de havde ligget og sovet, når jeg kom.

    Til gengæld er jeg ret overbevist om, at mine hunde nyder, at jeg har gået hjemme de sidste mange år. Både på grund af de mange flere lange skovture, men også bare det, at de ofte kan være ude hele dagen, er guld værd for dem.

    Men nej, jeg siger bestemt ikke, at man skal vente til man bliver pensionist med at have hunde, men på den anden side behøver man heller ikke nødvendigvis sætte sig hen i en gyngestol for at blive der resten af livet, fordi man bliver pensionist.



  • #32   28. mar 2023 Sam er alene hjemme 8 timer dagligt, 5 dage om ugen.
    Han får 35 min. morgen tur, på den tid kan han nå og få tisset af og lavet sin morgen klat.
    Han er trænet godt op i alene hjemme, så han har en klar rutine, får sin morgenmad i aktiverings dimser og lidt hygge snacks, når han er færdig med det, lægger han sig op i sofaen og sover, vågner kun for at ændre stilling.
    Jeg har kamera på, så jeg kan se hvad han laver, mønstret er altid fuldstændig det samme, han ved jeg tager afsted, han lægger sig op og sover.
    Det kan jeg simpelthen ikke se noget synd i overhovedet?
    Når jeg kommer hjem fra arbejde, er det første jeg gør, at være aktiv med Sam, og vi laver mange forskellige ting i løbet af ugen, og går mange spændende steder, træner på forskellige ting.

    Jeg ville da elske hvis jeg kunne være sammen med ham hele tiden, men det er bare ikke en mulighed, for så har jeg ikke råd til have ham smiley


  • #34   29. mar 2023 Isabelle: det synes jeg ikke du skal have. Da jeg for fem år siden stoppede al træning blev mit og Cocos forhold enormt meget bedre. Langt færre konflikter (selvfølgelig skabt af mig oprindeligt) og mere fredsfyldt. For Coco var det ikke lykken at træne, så det gør vi ikke. Og hvis det ikke er lykken for dine hunde, skal du da heller ikke træne med dine:)
    Gåtures længde kan jeg ikke udtale mig om. Hvis jeg skulle gå 3-4timer, når jeg kommer hjem kl.16.45, ville jeg jo ikke have tid til forberedelse eller noget som helst andet, så det har jeg aldrig praktiseret.
    Men altså, you do you smiley


  • #36   29. mar 2023 Så længe man har en have de kan komme i, så er går den slags jo også smiley

  • #37   29. mar 2023 For mine har det været en tillært rutine.

    De har ikke savnet noget.
    Deres aktiviteter lå på andre tidspunkter af døgnet.

    Det kan hunde sagtens lære at tilpasse sig.

    Nogle er aktive med dem om morgenen, andre om eftermiddagen.

    nogle sover 8 timer hver nat, andre mindre og så mere om dagen.

    osv

    I sidste ende går det jo op.


  • #39   29. mar 2023 Jeg forstår ikke hvad du mener?

    Tillært hjælpeløshed er en patologisk tilstand som det heldigvis skal ret meget ubehag til at frembringe

    Jeg er ikke bekendt med det i sammenhæng med separationsangst hvis det er det du tænker på? Der ødelægger de normalt (reagerer ud) ting, udgange eller sig selv/anden hund) i stedet for at forstene pga flooding medfødt af en oplevelse af at uanset hvad de gør så ændrer det ingenting ved ubehaget


  • #40   29. mar 2023 Da Sten var yngre prøvede jeg ihærdigt at træne om morgenen, så han var godt aktiveret før alene hjemme. Men jeg er udpræget B-menneske og Sten er ditto hund, så træningen blev bare lidt noget juks, som jeg egentlig kun tror Sten deltog i, fordi jeg sagde han skulle.
    Så det droppede vi, og han lader bestemt ikke til at mangle det - nu får han lidt med i haven i stedet og er godt tilpas med det.


  • susi j
    susi j Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #41   3. apr 2023 Vi er ´´på´´ vores 6te hund nu. Og jeg kan med stolthed sige at ingen af dem nogensinde -som i aldrig- har været alene! Vi har så klaret det med: forskellige arbejdstider,med på arbejde, utrolig søde naboer, store skolebørn, familie og venner. Alle passede på skift, når nødvendigt.
    Nåh ja; og så ´´overlappede de en smule´´. Har også hørt om at folk havde to hunde, eller en kat! Det er bare om at finde en løsning - den er der et sted. (Hundeluftere for penge er også ved at vinde frem i Danmark)


  • #43   3. apr 2023 Jeg kan så med stolthed sige at jeg evner at lære mine hunde at være alene hjemme .. Hvis det kræves. Men sådan er der så meget.

  • #45   3. apr 2023 Det gør jeg heller ikke Isabelle, jeg synes nok bare at det er en mærkelig måde at skrive på. I det hele taget med hele tiden at hakke på folk der ikke gør som om selv.

  • susi j
    susi j Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 14
    #46   3. apr 2023 Hunde er flokdyr, og vil selvfølgelig helst være sammen med deres flok, så meget som muligt. Derfor med ´´stolthed´´. Jeg skriver så også lige en del løsningsmodeller. Så kan folk jo selv vælge - eller lade være. Det har intet at gøre med at hakke på nogen! Men LP spurgte jo, og skrev at hun havde dårlig samvittighed. Derfor nogle evt. løsninger. Hvad har det at gøre med at hakke?

  • #47   3. apr 2023 Susi, så når hunde er flokdyr, er det fjong at
    - finde en hundelufter/nabo/whatever
    - købe en hund til hunden
    - købe en kat (????) til hunden

    Så deres “flok” er alle levende væsener der kommer forbi, eller? Uanset om det er samme art, og uanset hvor længe de har kendt hinanden?


  • #48   3. apr 2023 Forskellige arbejdstider kræver jo så, at man bor med nogen og med på arbejde er LANGT fra en mulighed for alle.
    Ift "overlappede en smule" - skal det forståes som at fordi der er to hunde, så er de ikke sådan rigtigt alene, for i så fald er der dælme pludseligt mange hunde, der aldrig er alene hjemme, selvom de bliver forladt af deres mennesker mange timer om dagen.

    Ift dårlig samvittighed så har jeg det noknsådan, at det gider jeg ikke have, når jeg kan se, min hund trives og gar det godt. Men ideelt set gad jeg da godt, at han højst var alene omkring de seks timer. Det er så bare ikke en realistisk mulighed, når jeg bor alene og ikke har en rig onkel, der betaler mine udgifter...
    Og igen, han trives og fritiden står der hund på, så det er jo nok ikke helt galt, det liv han bydes smiley


  • #49   3. apr 2023 Lige et hurtigt spørgsmål. Fører jeg fortsat jvf #30? Eller er det en stadig ok andenplads?

  • #50   3. apr 2023 En anden meget vigtig del af hundes behov er ro. At få lov til at sove simpelthen.

    Uden at blive forstyrret.

    Iøvrigt opfører tamhunde sig slet ikke som flokdyr når de forvildes. De er mere at sammenligne med gruppedyr.



  • #52   3. apr 2023 Søren, kun hvis du kan slå det her “Jeg aktiverer ham mere end den gennemsnitlig hundeejer tror jeg, altså ikke dem fra HG. ”

    smiley smiley smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #54   3. apr 2023 Mange her inde går jo meget op i deres hunde. Så kan ikke rigtig se problemet i om en hund er alene x antal timer når den trives med det.

    Der er andre ting som er vigtigere. At hunden har et formål og indhold i sin hverdag. Det er der mange hunde som ikke har.

    Hvad hjælper det så hvis de aldrig er alene. Jeg ved godt hvad jeg ville vælge som hund.


  • #59   4. apr 2023 Jeg er med Julia. "Vi" kalder det også kennel når de går ude i hundegårde.

    Men jeg er også typen som får grå hår af "stueopdræt" som værende noget en registreret kennel ikke kan. Brug af ordet "avler" i stedet for opdrætter. Og så videre. Der burde nok være en fælles ordbog blandt os hundefolk ??


Kommentér på:
Alene hjemme.

Annonce