{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
935 visninger | Oprettet:

Hvalp og mad/godbidder {{forumTopicSubject}}

Hej med jer :o)

Choko er min Cocker Spaniel på 4 måneder (i går) og jeg er lidt i tvivl om, hvor meget forskelligt hun kan "tåle" i sit lille mave/tarmsystem. Jeg har derfor lige nogle spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Hun får pt. KUN mad og godbidder, som er beregnet til hunde - med undtagelse af wienerpølser i små bidder, når vi træner noget nyt (ca. en kvart pølse om ugen.)

Jeg har set hvalpelegetøj, hvor forhandleren foreslår, at man fylder det med leverpostej osv., jeg bliver jævnligt mødt med kommentarer som "det tager hun da ikke skade af", når folk gerne vil give hende lidt rester fra bordet osv., og lidt "himmelvendte" øjne, når jeg siger konsekvent NEJ.

Jeg bliver dog selv lidt forvirret en gang imellem, og tænker, at jeg måske er FOR hysterisk med det :o)

Hvor meget andet end foder kan en hvalp i hendes alder tåle, og HVIS hun skal have andet, hvad vil så være okay - f.eks. lidt ris blandet i foderet? Og i så fald, hvornår kan man begynde på det?

En anden ting er ben og godbidder - vi har brugt mange forskellige godbidder til Choko, da vi trænede renlighed, lydighed osv. Choko har fået gaver fra mange af min datters veninder, og nogle af dem er beskrevet "til voksne hunde" - hvornår er hunden voksen i den forstand, er det 12 mdr.? (dem har vi ikke givet til Choko endnu)
Mange godbidder sælges uden markering af hvor gammel hunden skal være, og dem har vi jo så købt, hvilket måske ikke er så smart igen?

Det skal siges, at Chokos mave fungerer fint, vi har ikke haft problemer overhovedet - endnu :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp og mad/godbidder
  • #1   8. jun 2008 Hov, glemte lige at skrive, at hun får Royal Canin som foder - det brugte vi også tidligere som godbid, men den tid er forbi, hvor hun gad at lave numre for, at få dén belønning :o)

  • #2   8. jun 2008 du må giv den alt hvad en hund nu kan tåle du skal også tænke på at jo mere du venter jo mere sart bliver dens mave det er vores menneskers skyld hvis den pludselig ikke kan tåle det. det er ligesom babyer over 8 mdr. hvis de ikke får alt fra himmel til jord kan de pludselig ikke tåle eller ikke lide det håber det hjalp lidt

  • #3   8. jun 2008 Mine hvalpe har fra de var 4 uger ud over Royal canin fået rå kød, æbler. pærer, banan, gulerødder, agurk, melon og helt tørristet toast. Fra 6 uger har de også fået rå kyllingelår.

  • #4   8. jun 2008 Jeg er enig med "Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog".

    Min mening er, at hvalpe skal have hvalpefoder og lækre, sunde godbidder. Jeg ville ikke give Frolic, Pedigree og den slags, men lave mine egne godbidder (ex. tørrede lever, kogt kylling mv.). Lidt frugt og grønt er også fint til en afveksling, hvis man mener det er nødvendigt.

    En hund kommer tids nok til at spise alt muligt junk (velmenende venner, familie og passere) og det er der ingen grund til at forcere. Hundens mave vil senere sagten kunne tåle ting som leverpostej og andet junk, så det skal man ikke bekymre sig om. Og skulle den få dårlig mave, må man jo lade være med at give hunden den slags! Det er ikke noget den nødvendigvis skal have.

    Hvis hunden skal have noget ekstra godt, kan man give ben. Disse skal være rå og hvis de gives sjældent, skal der ikke være for meget på dem. Man finder ud af, hvad maven kan klare, efterhånden som man lærer sin hund at kende.

    I det hele taget skal man bare tænke fornuftigt. Og hvis der kommer noget ned i mavsen, som hunden ikke tåler, er det overstået med lidt bræk og bæ og så ved man det til næste gang :o)


  • #5   8. jun 2008 Og ris på maden - ? Jamen hvorfor skulle hvalpen dog have det? Det eneste man kan få ud af det er, at den så ikke vil spise sit foder uden :o)



  • #6   8. jun 2008 Vores hvalpe (dem vi avler) og hvalp får lov at smage alt.

    De får et kvalitetsfoder og deri blander vi alt muligt. Hovedbastanddelen er stadig tørfoder, det skal man ikke glemme.
    Tun, fiskeboller, kød af forskellig art, kylling, ris, pasta, frugt, grønsager.

    Det er ikke hver måltid vi blander noget i, for hvalpen skal også lære at spise sin mad uden "tilbehør"

    Der er ikke noget værre end at få en hvalp der vrænger på næsen af alt fordi den ikke har prøvet det hos opdrætter.

    Og har så i øvrigt også hørt at jo mere forskelligt en hvalp får jo mindre skulle chancen for mad allergi blive.


  • #7   8. jun 2008 kiki fik tørfoder som hvalp og gerne blandet med lidt leverpostej(hun havde en ikke så god start med dårlig mave osv, så hun ville ikke spise det uden) så blev det til tørfoder blandet med lidt dåsefoder og nu tørfoder med omega 3=)

    af godbidder blev der brugt kogt lever og kylling til træning, kun sjællent købe godbidder og mest hvis vi var hos andre hun fik købegodbidder.

    jeg har tænkt mig at føre det med kylling og lever videre til den lille nye=)
    håber du er blevet inspireret smiley


  • #8   8. jun 2008 Tak for jeres svar - jeg er vist blevet lidt klogere, men flere svar er altid velkomne :o)

    Hvis en hvalp stort set kan tåle alt - i mindre mængder, hvad er så grunden til, at nogle ben og godbidder anbefales til voksne hunde, eller f.eks. hvalpe over 6 mdr., hvilket der stod på nogle hundekiks fra ZooCity - er der nogen der ved det?

    Choko har tidligere fået nogle tyggeben, hvor vi først efterfølgende fandt ud af, at disse var beregnet til "voksne hunde" - hendes mave lavede ikke problemer overhovedet. Min frygt for at give forkerte produkter går mere i retning af, at der kan være konsekvenser, som man ikke lige bliver gjort opmærksom på i form af opkast og dårlig mave.


  • #9   8. jun 2008 Hvis bare dit basisfoder er et godt hvalpefoder, skal du ikke være så nervøs for godbidder til voksne i moderate mængder. Det har mig bekendt ingen skadelige langtidsvirkninger.
    Jeg er lidt forsigtig med de færdiglevede produkter med mange E-numre mv., men det gælder nu både hvalpe og voksne.


  • #11   8. jun 2008 undskyld jeg bryder ind i din tråd men hvilket hvalpefoder kan i anbefale til en dværgpinscher?


Kommentér på:
Hvalp og mad/godbidder

Annonce