{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.401 visninger | Oprettet:

Er alle råd gode.. {{forumTopicSubject}}

...bare de kommer fra rette sted? Jeg faldt over Irene Jarnveds brevkasse på vi med hunds hjemmeside. Nærmere bestemt faldt jeg over et brev om en labrador der jagtede fugle.
Læste svaret -og nu sidder jeg og klør mig lidt i håret og undrer mig. Hun er jo en ret anerkendt adfærdsbehandler og træner, og mange følger jo nærmest blindt hvad der kommer fra hende -og det synes jeg da tiltider er skræmmende. Dette gælder self ikke kun Jarnved, men osse andre kendte/anerkendte trænere og i særdeleshed adfærdsbehandlere -det var blot hendes svar jeg faldt over i dag:o)
Det er muligt hun kan meget godt, og ved meget om mange ting -men netop dette brev er jeg meget forundret over, så her kommer det:



Hej Irene Jarnved,

Min hund, som er halvt labrador og halvt noget andet (formentlig også en jagthund), er begyndt at jagte fugle.

Hun har tilsyneladende haft held til at fange nogle stykker, eftersom vi har fundet tre døde fugle i haven inden for den sidste halvanden måneds tid. Når jeg nu går i parken, hvor man må lade hundene gå løs og lege med hinanden, er hun ikke længere interesseret i at lege med andre hunde, hvilket hun var vild med før i tiden. Hun tilbringer al sin tid med at jagte fuglene på plænerne uden at ænse omverdenen. Hun ser nærmest ikke de andre hunde og reagerer ikke på, at jeg kalder.

Forleden dag sad jeg på en stol i min have og betragtede hende jagte fugle i to og en halv time. Hvad kan vi gøre?

Mange venlige hilsner fra Anne Knudsen



Kære Anne,

Din hund er et godt eksempel på, hvad jeg kalder, at have fået "trykket på genknappen". Med det mener jeg, at du er ejer af en jagthund, der har opdaget, hvad hun er avlet til!

Jeg ser mange hundeejere, der køber en jagthund uden at skulle bruge de egenskaber, den er avlet til - nemlig at gå på jagt. Ligesom nogle hundeejere af hyrdehunde ikke skal hyrde får med deres hund. Eller ejere af vogtende hunde, der ikke skal have bevogtet deres ejendom.

Fælles for ejerne, der ikke skal bruge hunden til andet end en aktiv familiehund er, at de synes, den er problematisk, hvis/når den viser de egenskaber, som den i bund og grund er født til at udvise.

Men det er den ikke! Hunden viser nemlig blot en normal adfærd for dens race eller type. Og hvis den først har "fundet sin rette arbejdshylde", hvor den oplever, at den får alle sine behov opfyldt, kan det ikke fjernes igen. For det er kort og godt en del af hundens personlighed.

Det, som du kan og bør gøre, er at udnytte din hunds fantastiske evne til at jage fugle. Du skal selvfølgelig justere og kontrollere din hunds enorme iver, så hun ikke bare farer hovedløst af sted og jagter alt, hvad der kan flyve i timevis. Og det gør du igennem træning.

Jeg vil foreslå dig, at du kontakter en jagtforening, hvor de anvender venlige træningsmetoder (ring og forhør dig om metoderne, inden du melder dig til et kursus). Eller tager enetimer hos en træner eller adfærdsbehandler, der kan lære dig grundprincipperne i jagthundearbejdet - specielt med vægt på apportering, som jo er en labradors foretrukne.

Indtil du kommer i gang med træningen, skal du sikre, at hun ikke løber rundt og jagter helt på egen hånd, som du fortæller, at hun gør nu. For jo flere gange hun lærer at værdsætte sin "jagtfrihed", jo sværere bliver det at lære hende at jage under kontrol. Jeg vil foreslå dig, at du har hende i en lang line (husk at give hende sele på), når du går tur med hende. Så kan hun stadig få motion og lege med andre hunde, men hun er forhindret i at løbe rundt og jagte fugle på egen hånd.

Rigtig god jagttræning fraIrene H. Jarnved



Nu sidder jeg som sagt og undrer mig lidt over det svar -er jeg den eneste?

(og til de der ikke forstår hvad jeg undrer mig over er jo en mulighed for selv at overveje det lidt *S*)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er alle råd gode..
  • #1   1. jul 2008 du er ikke den eneste. dog er jeg mere til Victoria Stillwel metoder (;

  • #2   1. jul 2008 Jeg synes egentlig det er et mærkeligt spørgsmål, og et lige så mærkeligt svar..... jeg tror ikke helt jeg forstår nogle af dem.

  • #3   1. jul 2008 Team -dejligt jeg ikke er den eneste:o)
    Det er i øvrigt ikke så meget et spørgsmål om at rakke Jarnved og hendes metoder ned, eller sige at en anden er bedre. Blot en oprigtig undren og konstatering af at hun virkelig IKKE ved alt (hvis jeg skulle have været i tvivl i forvejen)



  • #4   1. jul 2008 De ting jeg falder over i korte træk er:

    1) du har en jagthund der udlever sin neturlige adfærd (normal adfærd siger hun endda). En labrador samt andre jagthunde er jo IKKE lavet til at tæske rundt efter alt vildt og slå det ihjel. Og slet ikke på en sådan måde (tonse rndt i 2½ tim efter fugle), det er i mine øjne IKKE normal adfærd.

    2) Det kan ikke afhjælpes

    3) Sæt sporline på hunde, så kan den stadig lege med andre hunde (undskyld leg i snor?)


  • #5   1. jul 2008 mic; Det var heller ikke sådan ment. har bare altid synes Victoria var mere intr ;D

  • #6   1. jul 2008 jeg har ikke en skid forstand på jagt, så jeg undre mig lige over hvad i undre jer over i det svar hun kommer med....



    og nej alle råd er ikke rigtige, jeg har mine som jeg lytter meget til, men jeg sortere stadig hvad jeg selv kan bruge....


  • #7   1. jul 2008 Hmmm...
    Normalt er jeg ikke lige til Jarnved, synes ofte blot hendes løsninger består i mere aktivering, og mere tænker på at fjerne symptomer fremfor problemer, men lige netop her synes jeg da det lyder fornuftigt!


  • #8   1. jul 2008 Jeg har netop skrevet hvad jeg undrer mig over i hendes skrevne:o)

  • #9   1. jul 2008 ok, men sådan forstår jeg det bare ikke....

    1 mon ikke hun bare mener at det er normal adfærd at en jagthund, jagter noget....

    2 det vil jeg da mene er rigtig du kan da ikke fjerne de den er avlet til, du kan dæmpe det...

    3 hvis det er en lang line, er det da bedre den leger i den end, at jagte, noget, og hun ikke har styr på den....


  • #10   1. jul 2008 Jeg synes faktisk det er et ret fornuftigt svar.

    1. hun gør klart at det er instinktivt at jage og apportere og at det skal være udganspunktet for arbejdet med hunden

    2. hun anbefaler ejeren at arbejde med instinktet og derigennem styre det

    3. hun anbefaler ejeren at gå til træning med folk der har forstand på netop racen og brugsegenskaberne.

    Jeg synes i øvrigt det er en fremragende idé at holde snoren i sporline indtil hun kan begynde på træning.. det ville jeg selv have gjort.

    Hvad angår de døde fugle, så lyder det altså lidt sært. Men labber kan altså godt komme til at "sutte" fugle ihjel. Selvom de ikke knækker halsen på dem og dræber dem, kan de, hvis de ikke er under opsyn, ligge og gumle lidt i fugle. Så dør fuglene ofte af stress. Har mistet et par høns på den bekostning.


  • #11   1. jul 2008 En jagthund der ikke bruges på jagt farer altså ikke rundt i haven og jagter fugle i flere timer. Det er et mærkeligt svar hun giver. Hunden har af en eller anden grund fået den meget underlige vane, men hvorfor.....?

  • #12   1. jul 2008 Patricia

    1) jagthunde er ikke lavet til at jagte vildtet. En labrador er lavet til at hente det UDEN tandmærker vel at mærke (osse selvom det kun er anskudt og stadig bevæger sig). Dvs at slå ihjel er nærmest en dødssynd for en sådan hund.
    Der er self osse jagthunde der er lavet til at opspore vildtet osv. Men ikke til at løbe rundt efter vildt helt i blinde og uden omtanke for omverdenen. Det er ikke normal adfærd (og slet ikke for labrador, men denne er self blandet med noget andet)

    2) self kan du fjerne en uhensigtsmæssig adfærd, som hunden jo ikke er genetisk betinget for (idet dens race(r) ikke er genetisk disponeret for at tåge hjernedød rundt efter fugle)

    3) At lade en hund lege med snor på synes jeg er MEGET uhensigtsmæssig. I så fald må den "nøjes med" at lege på lukkede områder /områder uden større fugle at jage (ja de findes. Min egen hund har haft samme problem, hvilket i øvrigt nu er trænet næsten væk, trods det at den er avlet til at jage fugle væk, og vi leger ikke på områder med store fugle). At lade hunde lege sammen mens en er i snor, mener jeg er temmelig tåbeligt.


  • #13   1. jul 2008 Birthe -min umiddelbare tanke er (uden hverken at kende ejer eller hund self) stress/kedsomhed...

  • #14   1. jul 2008 Tante -netop. Og selvom den så er blandet med anden jagtrace, så avler man jo ikke jagthunde til at rende rundt på den måde mellem vildtet/fuglene...

  • #15   1. jul 2008 pjuske -jamen jeg synes bestemt osse at det er en god idé at træne, og da osse gerne noget jagtrelateret. den del er jeg slet ikke uenig...

  • #16   1. jul 2008 Michelle: Jeg må altså også indrømme at jeg har tabt meget for Irene og hendes råd.
    min veninde havde en springer spaniel på knap 4 mdr der ikke kunne være alene, da hun kontaktede Irene var rådet køb en hund mere for det er en social race.
    Det skal lige siges at lige inden min veninde forlod hvalpen om morgnen brugte hun 1 1/2 time på at kaste bold med hvalpen, frem og tilbage og så lige hjem og efterlade hvalpen.....

    Jeg har det sårn, at man kan godt spørge til råds men hver kritisk.


  • #17   1. jul 2008 Maya -som sagt var det ikke ment som en kritik af Irene Jarnved som sådan. Blot et eksempel (blandt mange andre anerkendte adfbehandlere), på at ma godt må være kritisk med de råd ma modtager, OSSE når de kommer fra ellers meget anerkendte folk.

    -så mi mening om hende som træner og adfærdsbehander beholder jeg for mig selv lidt endnu;o)

    Men er ellers enig i at det dog var et besynderligt råd til din veninde.


  • #18   1. jul 2008 en jagthund er en jagt , jeg synes godt om hendes svar.
    Min hunds far kan være på fuglejagt 4-5 i træk, men det er under konrolleret form.
    Det er det Irene foreslå, lær hende det rigtig


  • #19   1. jul 2008 rettelse en jagthund er en jagthund

  • #20   1. jul 2008 Alice -men jagthunde er jo ikke avlet til at jage alt der bevæger sig. Så at det er generne der slår igennem holder ikke. Det er ikke det de er avlet til.

  • #22   2. jul 2008 Ulven -jeg er ikke enig med dig i din sammenligning med hyrdeinstinktet. En hyrdehund der jager cykler, biler og andet gør det pga hyrdeinstinktet (så langt er vi helt enige), men det er altså ikke en jagthunds instinkt at jage fugle (og da slet ikke uden sans for omverdenen).

    En jagthund der jager dyrene er ubrugelig på jagt (vi taler jo netop ikke om at bruge næsen til at støve vildt op eller noget), og derfor avles der heller ikke imod en hund med et meget stærkt instinkt for at jagte fuglene (ok, jeg giver mig, ved ganske få jagthunderacer er det tilfældet, men for langt de fleste er det det ikke), så det er netop IKKE normaladfærd (fagsprog eller ej), og da slet slet ikke for en retriever.

    At hunden skal holdes i snor er jeg jo heller ikke imod -men at den skal have snor på og lege med andre løse hunde mens den selv er i snor, DER ser jeg et problem...

    Og jeg er skam ikke lallende idiot -jeg er godt klar over der kan ligge meget andet bag -hvilket jo nærmest er min pointe her. Jeg mener ikke dette kan tilskrives hundens genetiske "forprogrammering".

    Derudover er jeg dybt uenig i at dette ikke kan løses andet end ved at bruge hunden til jagt/jagt-træning. (selvom det self ikke er en dårlig ting at træne den slags -det er bare ikke umuligt at løse uden at bruge hunden til jagt)


  • #23   2. jul 2008 Sonia -en labrador ER en retriever jo:o)

    Og nej den henter ikke bare fugle til hende. En labradors fornemste opgave er at kunne hente vildtet uden at skade det. Dvs ingen tandmærker i vildtet, ingen rusken, og henter den en anskudt fugl (altså en fugl der endnu ikke er død), må den ikke slå den ihjel, men skal bringe den tilbage til jægeren i hel stand.
    Så at jage fugle og slå dem ihjel er altså IKKE noget en retriever er avlet til, tværtimod.


  • #25   2. jul 2008 Ulven -jeg er helt enig i at hunden sandsynligvis er både understimuleret, utrænet og alt muligt andet. Netop derfor mener jeg heller ikke dens opførsel kan betegnes som "normal adfærd", ig forhold til dens genetiske ophav (det er jo altså det Irene gør. Hun siger at pga dens genetiske ophav må man forvente at hunden opfører sig sådan, hvis ikke den bliver jagt-trænet).
    Og det har intet med forskellig forståelse af begrebet normal adfærd at gøre -for hun forklarer jo ganske tydeligt hvad denne normal adfærd er, og hvorfor den er sådan.

    Jeg har en hund der ER lavet til at jagte fugle og andet i bevægelse (som du jo allerede ved), og for pokker han har givet mig grå hår. Han har helt tjek på indkaldet -eller det troede jeg. Indtil første strandtur hvor jeg slap ham løs, og måtte jagte ham i 1½ time for at få ham fanget ind igen -der var nemlig måger.
    -selvom adfærden for mig er yderst uønsket er den jo normal for racen -altså "normal adfærd".
    På trods af at han er genetisk forprogrammeret til denne handling (omend i en mindre udstrækning end den dag på stranden), så gør han det faktisk ikke mere. Han vil gerne -men masser af lineføring og fri ved fod har lært ham at lade være når det ønskes.

    -så her er det 100% et opdragelses spørgsmål, og handler ikke om at træne noget han er lavet til (altså som jagt træning for jagthunden)

    Så kan man lære en IF ikke at jage fugle i tide og utide -så kan en labbe dælme osse da den på ingen måde er lavet til det.

    Så hele vejen igennem (minus at det da ganske givet kunne være sundt for hunden at træne et eller andet) synes jeg det hun skriver er sludder.

    Men kan da se vi ikke er så langt fra hinanden alligevel så...


  • Tine P
    Tine P Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 144
    #26   2. jul 2008 1: Der er ikke tale om en ren labrador. Så dens gener er ikke kendt, og jeg kender da til flere hunde hvis instinkt er at jage.

    Svaret i brevkassen er nu ikke undrende. I det store hele er svaret bare, at hunde trives bedst når de bruges til det de er tiltænkt. Og bare fordi man bahandler sin hund som familiehund, kan der latent være mere i den.


  • #27   2. jul 2008 Jeg har ikke læst alt - så svarer lige ud af posen...

    Jeg tror nu ikke, det er jagthundegenet, der er blevet tændt på den hund. En labrador er ikke en hund, der jager vildt og nedlægger det - men det kan da være, at den anden hund, den er en blanding gør. Jeg har ikke meget forstand på jagt, men så vidt jeg ved, kan en hund med stærk byttedrift ikke bruges til jagt - og det er jo det, denne hund har.

    Det kan godt være, der er blevet trykket på genknappen, men det er ihvertfald i mine øjne ikke jagthundegenet..

    Jeg synes jeg får beskrevet en hund der er ved at kede sig halvt ihjel, og har stimuleret sig selv ved at jagte fugle. Den kunne ligeså godt have jagtet sin hale.
    På et tidspunkt er hundens byttedrift blevet trigget, men er slået over i stress og selvstimulans.
    Når hunden i mere end to timer vælger at jagte fugle frem for at være sammen med andre hunde og mennesker, mener jeg ikke længere det er normaladfærd.

    Så jow - jeg undrer mig også over svaret. Og får endnu engang bekræftet, at de mange drifter hunden har ikke er noget, man som adfærdbehandler beskæftiger sig ret meget med.


  • #28   2. jul 2008 Pjuske -men denne hund render jo ikke bare efter fugle. Den er fuldstændig tabt omverdenen, ænser ikke hverken ejer eller andre hunde osv. Det er altså ikke normalt.

  • #29   2. jul 2008 Pjuske, mener du det er normaladfærd for en hund med høj byttedrift at jage fugle mens der er hunde og mennesker omkring den?

    Min hund har udpræget byttedrift - men er der en hund i nærheden, så kan harer være harer... så er de helt ligegyldige..

    Jeg mener IKKE, det er normaladfærd.


  • #31   2. jul 2008 Pjuske - ja, det er det, jeg mener..

    HVIS den valgte at løbe efter haren, ville det under alle omstændigheder være kortvarigt. At jage en fugl i flere timer uden kontakt til omverdenen, det lyder for mig som usundt. Også for en hund med udpræget byttedrift.


  • #32   2. jul 2008 ..synes det er et udemærket og klart svar + løsnings model.

  • #33   2. jul 2008 Pjuske -det er jo slet ikke det der stilles spørgsmåltegn ved. For det DU beskriver ER normal adfærd. Men Jarnved kalder netop denne hunds adfærd normal.
    Og ifølge det skrevne så jagter den jo ikke bare en fugl i ny og næ. Den render rundt i 2½ time fuldstændig tabt for omverdenen og uden sans for hvad der sker omkring den. Og DET er ikke normalt, og kan i mine øjne ikke tilskrives at det er en jagthund


  • #34   2. jul 2008 Pjuske -jamen det er jeg sådan set enig i. Men du skriver blot flere gange at det hunden gør er normalt (i hvert fald gentager du mange gange at du kender jagthunde der jager fugle). Det er jo netop IKKE normalt.
    Og da SLET ikke "forprogameret" i hunden at gøre som hunden brevet, og derfor er jeg temmelig uenig i Jarnveds svar.


  • #35   2. jul 2008 Pjuske -jeg mener ikke at hunden skal have lov til at opsøge fugle, men det er self en anden sag:o)

    Men som både CH og jeg flere gange har skrevet, så er det at ræse rundt fuldstændig blind for omverdenen for at jage fugle, det der ikke er normalt. Ikke at der vises interesse for fugle


  • #36   2. jul 2008 nu er hunden jo kun halv labrador, hvem siger den anden halvdel ikke er en selvstændigt jagene, måske endda stødende hunderace og det er derfor problemet opstår...
    Tysk ruhar kan feks. når den er understimuleret finde på lign adfærd, dog normalt på hårvildt. simpelthen for at få afløb for adfærden.

    Jeg synes svaret er en udemærket førstegangs hjælp


  • #37   2. jul 2008 Sussan, du mener at en hund, der uden omtanke for omverdenen jagter fugle i 2½ time viser normaladfærd?

    Jeg må indrømme, at selv en hund med den mest udprægede byttedrift, ville jeg betragte som en hund med problemer med den beskrevne adfærd.


Kommentér på:
Er alle råd gode..

Annonce