{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Jeg er realistisk mht racer.... {{forumTopicSubject}}

Ved ikke om nogen vil kalde dette ENDNU en tråd om kamphunde, mundkurve eller hundeloven. Jeg er ikke længere så aktiv herinde som da jeg havde mine hunde men, never the less, så har jeg en mening jeg gerne vil dele med Jer;

Jeg er ikke i tvivl om, at når jeg skal have hund igen, så skal det være en bullterrier og jeg ved også hvor den skal komme fra, og det betyder også DKK stamtavle.

MEN det betyder også, at jeg allerede nu må være realistisk og forestille mig risikoen for, at det kan blive påkrævet min fremtidige hund at den skal bære mundkurv når den bliver måske 6 mdr. Men hvis man virkelig brænder for en race - er det så så slemt? Jeg mener den mundkurv er jo kun når vi går tur i offentligheden, og ikke når min hund og jeg er one-on-one i træning/arbejde eller har private "hunde-legs-dag" på privat ejendom.

Så jeg tænker, realistisk set, er et påbud om snor og mundkurv så ikke bedre end et totalt forbud af visse racer?

Jeg ved godt, at mange snakker om "kørekort" til hunde, totalt forbud osv osv. Men er man ikke nødt til at være realistisk, og fair? Både overfor ærlige og dygtige avlere men også overfor de hundeejere som har de stakkels hunde som det ofte går ud over?

Til trods for, at mine yndlings racer er Bullterrier, Amerikansk Bulldog og Staffordshire Bullterrieren - så krymper jeg mig hver gang jeg hører om endnu et angreb på en stakkels uskyldig hund. Burde man så ikke - istedet for at råbe og skrige om, at "det kunne min hund aldrig finde på", råbe og skrige om at der bliver fundet en fornuftig løsning for alle?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg er realistisk mht racer....
  • #1   27. maj 2009 Jo, du har fuldstændigt ret. I stedet for at fornægte problemet vil man få meget mere ud af at gøre sig til en del af løsningen.

  • #2   27. maj 2009 Anne-savner at have hund *

    Præcist! Thombs up herfra


  • #3   27. maj 2009 Søster & Karin: Jamen, jeg har det lidt sådan, at havde jeg haft en hund af anden race - altså fx en af Jeres racer, ville jeg også være sindsygt utilpas når der kom en utilpasset kamphund for tæt på - uanset om der er en ejer en meter bag ved i snoren.... Jeg tror meget af det også handler om, at man magter at sætte sig ind i andres tankegang og reaktion.... Vi er jo nødt til at tage hensyn til hinanden - og os som vælger en bestemt type af hunde, må jo bare vide at en del af ansvaret bag racen også ligger i at vise hensyn til andre hundeejere....

  • #4   27. maj 2009 enig

  • #5   27. maj 2009 Betsmt enig

  • #6   27. maj 2009 Jeg syntes det er skide godt skrevet.
    Thumps up herfra!


  • #7   27. maj 2009 Tanken om, hvor mange der bruger udsagnet: "det kan jeg ikke forstå-det har han aldrig gjort før" skræmmer mig... Især når man så læser ejeren af en lille tæppetisser hund herinde skrive at hendes hund har reageret fuldstændig modsat af hvad hun havde troet at den ville.... Det betyder jo bare - at det vitterligt KAN ske for alle - uanset race - så hvorfor ikke også kamphunde...??? Indrøm nu bare at det også kan ske for netop DIN hund - og ergo - må vi, som gerne vil beholde racerne, jo kæmpe for, at vi ikke behøver at bruge den sætning....! Den sætning giver mig myrepatter.... Eller gåsehud om I vil....

  • #8   27. maj 2009 K&B: Hvad vil et påbud om snor gøre godt for hvis en 16 årig tøs med små arme kommer med hendes kærestes eller egen store kamphund og den ser sig ond på en hund der kommer forbi? Hvem tror du vinder den kamp om styrke???? En snor er en snor er en snor... Du kan ikke altid være sikker på, at den i den anden ende kan holde igen...

  • #9   27. maj 2009 K&B - ja den hører man uanset størrelsen på hunden. Men det er bare lidt mere skræmmende når det er en kæmpe hund med store muskler end en lille tæppetisser....

  • #10   27. maj 2009 K&B: Altså, jeg mener jo ikke at mundkurven er den nemme løsning - men den "blide" løsning for mange ejere. Snoren derimod tror jeg ikke kan ændre en disse. Jo, hvis man kombinere de to - både snor og mundkurv. Jeg synes jo selv at jeg er rimelig robust (eller det var jeg dengang-nu er jeg jo 15 kg lettere hi hi) men jeg kunne ikke holde Freja da hun satte sig for at en anden hund skulle "væk".... Jeg havde ikke en chance for at holde igen....

  • #11   27. maj 2009 K&B: Når du skriver større alm familiehunde - hvad mener du så? Schæfer, rottweilere eller lab og goldens? Fordi uanset - som skrevet før, handler det om at hver ejer tager ansvar for egen hund. Men du ser sjældent en lab eller golden angribe, stikke af, for så at vende tilbage og flå mavesækken op på offeret.... ! Der er så stor forskel på kraft og handling...

    Og nej, man kan ikke bare sidde og vente og se hvad der sker. Man er nødt til aktivt at deltage i debatterne.... Og give sin mening med...


  • #12   27. maj 2009 Men ville du foretrække et totalt forbud? Det kan det jo reelt ende med... i værste fald i hvert fald. Men jeg ved godt, at din Lucky er sød og velopdragen og at det ville være uretfærdigt hvis I blev påduttet en mundkurv - men synes du ikke selv, at det er den mest fornuftige løsninger af dem der er på bordet hos politikerne lige nu? Din hund tager jo ikke skade af en mundkurv - og det værste er, når du skriver at han skal kunne forsvare sig - så betyder det, at når en kamphund forsvarer sig, ender det stadig som forsidestof fordi det er dén der gør størst skade.
    Jeg mener hvis en anden hund springer på din og du har din i snor og med kurv på - kan du så ikke træde ind og forhindre angrebet? Så længe din er i snor? Jeg mener bare, at så kommer man måske slet ikke i den situation med at en anden angriber...


  • #13   27. maj 2009 Kiki - du kender mig jo lidt, og ved at jeg brænder for disse racer, og det ikke bare er fordi jeg "kamphunde-ond" - jeg tænker bare længere frem end lige til den næste gå tur. Men ja, ingen tvivl om, at det vil være rigtig uretfærdigt hvis din hund bliver angrebet mens den har mundkurv på - men er det ikke i princippet noget som man må tage stilling til hvis man vil have disse racer? Igen må jeg pointere at en mundkurv er bedre end et totalt forbud. Og hvis man så kunne, som nævnt før kombinere det med, at alle hunde skal bære snor uden for privat grund og hundeskove - så er man også foruden problemet med at andre hunde angriber din.
    Men hvis din hund går amok i selvforsvar og slår en anden hund ihjel - hypotetisk set - hvem tror du så får skylden og får krævet sin hund aflivet?
    Vi kan nu engang ikke komme uden om, at de gør den største skade på andre hunde - og det må vi respektere.

    Du kan godt få en mundkurv (så vidt jeg husker) hvor hunden stadig kan få godbidder -ergo kan du stadig træne. Okay, du kan ikke lege med pind og lignende - men det må du så gemme til at I kommer hjem.

    Det er jo en prioriterings sag om hvorvidt vi vil have vores racer - godt nok læser de avisen på deres gå ture - men hele deres liv er ikke baseret omkring de gå ture...


  • #14   27. maj 2009 Anne-savner og have hund. Kom og få en krammer. Det er dog det mest fornuftige jeg længe har læst.

  • #15   27. maj 2009 *Anne-savner at have hund *: Jeg synes det er kanon godt skrevet dog kan jeg ikke lige se hvad folk der bor i lejlighed uden have skal gøre, hvis hunden altid skal have mundkurv på når man går udenfor en dør. Hvordan skal man så komme til at lege med hunden? Det er da langt fra alle der har hund, som bor i eget/lejet hus, hvor der er en tilhørerne have til. Hvor skal man så kunne gå hen for at bruge tid på sin hund med henholdt til leg med hunden.

  • #16   27. maj 2009 Anne. Jeg syntes du er MEGET.. fornuftig.. smiley Dejligt at læse.. Jeg vil også mene det er bedre med mundkurv end et total forbud af racerne.. Jeg syntes alle racer har lov til at være her.. Men det betyder selvfølgelig også at der skal opdragelse til.. Enhver hund kan finde på at angribe.. Det samme kan en "kamphund" Det ville da være meget, meget mærkeligt hvis ikke de kunne.. smiley Jeg syntes ikke at en mundkurv er værre end at gøre det til.. Det er trods alt en sikkerhed, når man går tur med sin hund.. Det farlige er jo at når hundene løber løs rundt, så sker der ofte et eller andet, hvis den anden hund ikke lige er med på den..

    Så jeg syntes også snor på hunden og mundkurv på tur.. også må hunden være løn på egen grund.. smiley


  • #17   27. maj 2009 Jeg ved det sg* ikke...synes egentlig, det lyder meget forbuftigt, men mere end en gang har jeg set sådan en mundkurv blive flået af...og så er idéen jo ligesom "slået hjem".

  • #20   27. maj 2009 Hvis det "bare" var tilfældet - snor og mundkurv - ville det sikkert løse en masse - om ikke andet end for os der er bange for vores hunde skal blive overfaldet.


  • #22   30. maj 2009 Dejligt og høre, at der er nogen som er enige :O) - og Sorry for det sene respons, men har ikke lige været online siden jeg skrev sidst...

    Og vil egentlig ikke sige en hel masse andet end lige og svare: * Tjeaz & Selina * - hvis man ikke har have, skulle man måske overveje hvilken type hund man bør have i sin lejlighed. Et eller andet sted, er det jo en vurderingssag/ prioriteringssag. Om ikke andet må man jo så få en hund man godt må have uden mundkurv.
    Jeg siger absolut ikke der er noget galt i at have en hund i lejlighed uden have til - men jeg kunne personligt aldrig drømme om, at anskaffe mig min drømme Bullterrier før jeg ved jeg har et sted hvor der er tilhørende have og passende forhold.
    Hvis man allerede har hunden, og et påbud om mundkurv kommer - så må man tænke kreativt - så må man tænke over, om man måske kender nogen som har en have man kan låne indimellem, eller om der er et lukket område hvor man kan tale med ejeren om at låne lidt udendørs plads indimellem hvor der ikke kommer andre hunde.
    Jeg ved godt, at det er hyggeligt og lege med en hund - men en hund bliver jo ikke stimuleret af leg, men af træning - og den træning kan sagtens foregå indendørs. Jeg kender flere, som når de lufter deres hund, så er for at hunden kan komme ud og snuse lidt rundt omkring I SNOR, og derhjemme træner de så med fx at åbne køkkenskabe og andre sjove ting, som er sjove både for hund og ejer og som stimulere hunden mentalt så den kan gå hen og lægge sig og være velafbalanceret bagefter... ;O)

    God pinse folkens....



Kommentér på:
Jeg er realistisk mht racer....

Annonce