{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Aktivering.. {{forumTopicSubject}}

Selvfølgelig skal hunde aktiveres...

men nogen gange tænker jeg på om vi måske kan være så forhippede på at aktivere vores hunde at vi skaber en forventning i hunden om at der altid skal ske noget.. Og dermed er medvirkende til stress hos hunden..

Kunne det ikke være en ide også at fokusere på "stille tid" ?
Så hunden lærer at forholde sig roligt, når der ikke skal ske noget.

Bare en lille eftermiddags tanke herfra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktivering..
  • #1   27. jun 2009 Er der virkelig ingen, der har en mening om det ??

  • #2   27. jun 2009 Ja jeg mener at de kan blive overstimuleret. Herhjemme ved hundene godt at fra middag og indtil sidst på eftermiddagen der sover de middagslur.

  • #3   27. jun 2009 Jo, jeg har helt sikkert en mening om det :o)

    Det vigtigste er jo balance.

    Og det er vældig svært at rådgive andre omkring aktivering, for balancen er jo ikke den samme fra race til race - ikke engang fra individ til individ.

    Jeg synes ikke en hund skal aktiveres hele tiden. Og jeg synes heller ikke, man bør fylde dens tid med noget, som vi kunne klasificere om kvalitetsted - nogle gange skal tiden bare gå og tingene være lidt tilfældige.

    Det, der er hele humlen er, at man skal lære at læse sin egen hund og lære at vurdere, hvad hunden har brug for nu og her. Nogengange er det ro, andre gange er det aktivering - selvom adfærden ligner hinanden.


  • #4   27. jun 2009 Her er det lidt af begge dele. Måske fordi jeg har en ældre dreng der hurtig bliver træt. Har skam også min overenergiske, gøende schnauzer som kræver en del aktivering - men det foregår også igennem leg med bamserne og intelligent legetøj.

    Samtidig bor vi i lejlighed så sørger for lange ture på engen hvor de kan løbe uden snor.

    Men er sikker på at hvis du konstant aktivere din hund så regner den jo også med det - så er sikker på at stille tid er ligeså vigtig hvor hunden enten kan slappe af eller aktivere sig selv


  • #5   27. jun 2009 Jeg mener bestem sagtens en hund kan være overstimuleret men tror nu langt de fleste hunde er understimuleret!

    Min arbejder dagligt men kommer ik selv rendene og maser på for at skulle ud og igang! Hun ved at vi kun træner når kædehalsbåndet er taget frem og indtil da er hun altid rolig og afslappet.
    Jeg har nu heller aldrig brugt sådan noget aktiverings legetøj osv. til hende da jeg nu også tror da kan køre dem op hjemme og jeg er ik interesseret i min tror man skal arbejde indefor eller i haven. Der holder vi fri!


  • #6   27. jun 2009 Jeg kommer til at tænke på en tråd herinde for laaang tid siden..

    En ung pige spurgte til råds om hendes Amstaff-unghund og aktivering.
    Hun synes slet ikke at den blev træt og hun syntes ellers at hun aktiverede den rigtigt meget.. Så remsede hun ellers op hvad der stod på programmet for den aktiveringsforkælede hund *G* ...

    Faktisk hele dagen stod på hundeaktivering, kun afbrudt af pauser på ½-1 time...
    Og 'dommen' var klar fra stort set alle der svarede i tråden : Du overstimulerer din hund...

    Dette var jeg også enig i, tror at hunde kan blive forvirrede af at der HELE tiden sker noget hvor den er i centrum..


  • #7   27. jun 2009 Jeg mener så ik "dufteture " er stimulering nok for ret mange hunderacer og ville aldrig byde nogen af mine hunde kun det med mindre de var gået på pension og ik kunne så meget andet! Fordi de går og lugter lidt til hva andre signaler andre hunde har sat sætter jo ik ligefrem hunden til at tænke ret meget selv og løse problemer!

    Mener man som minimum bør lade sin hund arbejde lidt for føden ved at lade den finde den selv eller gå spor med den!!!!



  • #8   27. jun 2009 Går hverken spor eller lader min hund finde sin egen mad og hun har det altså meget godt...

    Går heller ikke særligt meget med hende.
    Hun får næsten altid en morgentur, ellers går hun i haven og tisser.
    I disse sommerdage er jeg udenfor hver eftermiddag med ungerne hvor jeg sidder på græsset med vores mindste menneskeunge som kun lige er begyndt at kravle , mens vores 2 årige render rundt og leger med bolde, pinde, går på legeplads osv..
    Der er hunden med ude og løber bare frit rundt og gør hvad hun har lyst til..
    Nogen dage kommer der mange af hendes hundelegekammerater forbi og andre dage slet ingen..
    Vi har en bold med og sådan en kastearm til at fyre den ad H til.. Så kaster vi lidt med den indtil at hun skal ha' vejret igen..

    Ellers er hun bare med ude når jeg henter vasketøj, går over med skrald og hvad man ellers kan gå udenfor egen martrikel for at gøre ( uden snor )

    De fleste dage ser hendes liv sådan ud og hun er en ret tilfreds og velstimuleret hund når man oplever hende smiley

    ( Andre dage er vi til hundetræf, går almindelige ture osv )


  • #9   27. jun 2009 Hov skal lige siges at "gør hvad hun har lyst til" betyder selvfølgelig at hun løber rundt og gør hvad hun har lyst til mens jeg har et øje på hende, så når der kommer folk forbi så kalder jeg hende lige til mig..


  • #10   27. jun 2009 Det er sikker også fint nok for din hund men min ville blive verdens mest fustreret hund hvis den ik opleve mere i dens dagligdag! Mener hunde der er skabt til at lave en bestemt form for arbejde ja de bør altså stimuleres og ja selv små selskabs racer nyder nu også at komme ud og bruge deres hjerne men hvis de aldrig har prøvet det ved man jo heller ik hvor glade de kan blive af det!

  • #11   27. jun 2009 Stine -
    Jeg mener bare at der er mange hunde der kan 'nøjes' med hyggeture og leg på engen..
    Min hund er en aktiv og glad hund med krudt i måsen. Hun leger med mange hunde og er med på græsset hver dag ( billeder af "græsset" kan ses i hendes profil )
    Men selvom at hun er en aktiv hund, behøver jeg ikke at gå til masser af træning med hende, gå spor, cykle, lave masser af andet næsearbejde og gå 10 km ture for at hun sover tilfreds om aftenen..

    Idag har vi været ude på græsset i 1½ time hvor hun løb rundt og hyggede sig og nu ligger hun og daser ude i gården..

    Og hun har prøvet masser af andet, hun er ikke en lille skødehund smiley


    Men kan godt forstå at din hund skal aktiveres meget mere, det er jo også en krævende hundetype smiley ( ikke krævende i en negativ måde )


  • #12   27. jun 2009 Jeg har været på klikker kursus idag..
    Vi lavede ikke noget specielt og nåede ikke ret meget-.... Følte jeg
    Men det er en gammel lydighedshund . En så kaldt Crossover hund.
    Hun har virkelig skullet tænke for at finde ud af hvad den nye leg gik ud på. Shaping er helt nyt for både mig og hunden.

    Vi har en time transport hjem.. Og da vi kom hjem sov hun i 4 timer mere..

    Normalt kan jeg træne konkurrencelydighed i 1½ time efterfulgt af ½ time agility på konkurrenceplan..
    Så er hun træt i ca 1 time.. men klar hvis det ser ud til der skal ske noget..
    jeg kan gå tur 3 timer i skoven og hun er klar til mere..

    men klikkertræning.. Hold op hun er rolig idag :o))

    men jo mere aktivitet man vænder hunden til, des mere vil den forlange.

    Hører også tit den med at " Jamen vi spiller bold med hunden i ½ time inden vi skal til at gå og hunden skal være alene.. Forstår ikke hvorfor den ikke er træt og bare lægger sig og sover resten af dagen"...



  • #13   28. jun 2009 Ja det er svær den der synes jeg...
    Jeg prøver virkelig at finde en ballancegang, men hvornår kan man se på hunden om den er stresset, HVIS man kan se / mærke det ??

    Jeg går ca. ½ times tid med hende om morgenen (hvor vi øver lidt kontaktøvelser, indkald osv), hvorefter hun finder sin mad i haven - det er en time alt i alt. Så sover hun og går lidt rundt i haven og gnasker på nogle grene resten af formiddagen, hvis det er det hun vil. For hun er TRÆT efter vores morgenritualer :o)

    Til middag får hun lidt mad i en aktiveringsbold eller lidt smidt i haven og vi øver måske lidt kontaktøvelser. Hvis vi er hjemme på det tidspunkt.
    Så sover hun godt igen...

    Om eftermiddagen går vi en lille tur igen eller hun leger med en anden hund. Vi er i hvert ude, udenfor hjemmet.

    Nu her hvor det er så varmt, får hun som regel sin aftensmadmad i en skål og vi øver somme tider lidt inden hun skal spise. Men kan godt mærke på hende, at hun er mere frisk om aftenen, de dage hvor hun ikke finder sin mad selv, det er hun vandt til fra lille.

    Lyder det ikke ok - Tina ?? :o)


  • #14   28. jun 2009 Joo
    Og man skal jo også tage hensyn til racen.
    Hvordan kan man se hunden er stresset ?
    Puster meget uden fysisk aktivitet
    Fælder
    Skæl
    Rastløs og kan ikke finde ro
    Følger ejer rundt altid.. Kan ikke bare blive liggende og slappe af.
    Kort lunte / irritabel
    Destruktiv adfærd
    Vil / kan ikke æde (høj stress påvirkning)
    Sterotyp adfærd ( som en løve i bur.. Gentager samme bevægelse igen og igen)

    Det er nogle af tegnene


Kommentér på:
Aktivering..

Annonce