{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ? om patella-undersøgelse
  • #2   5. aug 2009 Jeg har ingen mistanke om, at mine hunde har patella-problemer, men vil gerne have lavet undersøgelsen på i hvert fald den i forbindelse med avls-forarbejde.

  • #3   5. aug 2009 Du kan vælge dyrlæge, når du bestiller attesten. Alle dyrlæger kan foretage en undersøgelse for patella luksation. Det er ikke svært. Mange får det gjort pr. rutine ved den årlige vaccination.

    Testen foregår ved at dyrlægen prøver, om han/hun kan rykke med knæskallen. Det tager 2 min og hunden skal ikke bedøves (nogle hunde kan det være nædvendigt at give noget beroligende, hvis de er uhåndterbare).


  • #4   5. aug 2009 Jeg fik det gjort hos min egen dyrlæge da hundene skulle til deres årlige check og vaccination.
    Selve undersøgelsen foregik ved, at han med to fingre prøvede at skubbe knæskallen ud af positionen. Ingen af mine hunde fejlede noget, så det var meget fredeligt.
    Hvis knæskallen kan skubbes så kigger han på om den selv finder på plads igen eller om han skal hjælpe. Jeg vil gætte på, at det ser mere voldsomt ud, men det er der sikkert andre der kan fortælle om.


  • #5   5. aug 2009 Ok - så vil jeg få det gjort i forbindelse med næste kontrol hos min egen dyrlæge.

    Sidste spørgsmål.
    Skal man vente til hunden er nået en bestemt alder - jeg tænker på at den f.eks. skal være udvokset ?


  • #6   5. aug 2009 Jeg gør det flere gange i løbet af hundens liv. Regner med at få den første officielle attest på min lille tæve, når hun er 1½ og så igen et par år efter. Hun har fået tjekket 2 gange allerede (er 1 år) og så tjekker jeg jo også selv, for at få følelsen i fingrene.

  • #7   5. aug 2009 Tjekke inden hver parring ?
    Jamen, hvis hunden er vokset op og ingen patella-problemer har, så burde det da ikke være nødvendigt inden hver parring medmindre at man mistænker at der skulle være sket noget med knæene.

    Troede at det med patella, var noget som var medfødt (primært) og derfor ville vise sig i opvæksten - når hunden var blevet voksen.
    At den evt. får løse knæ senere i livet, kan jo vel lige så godt skyldes en skade og derfor ikke vil blive avlet ned i hvalpene.


  • #8   5. aug 2009 Anne R.: Det er meget fornuftigt at undersøge flere gange i løbet af livet.

    At man gør det ved 1½-2 år er en god ting, men en arvelig PL kan sagtens vise sig senere. PL pga. skade er meget sjældent og vil altid opstå akut og man er ikke i tvivl - det gør ondt!


  • #9   5. aug 2009 Ok tak. Troede bare at var den gal med patellaerne, så ville det vise sig tidligt i hundens liv, dvs. indenfor de første måske 2-3 år.

  • #10   5. aug 2009 Det er også det mest typiske. Men da en del (især små hunde) får første kuld ved 1½-2 år, er en undersøgelse sjældent nok.

    Men... i langt de fæeste tilfælde er man sikker, hvis hunden er ok ved 1½-2 år... man kan bare lige så godt få det undersøgt. Og man behøver jo ikke smide penge i hovedet på DKK hver gang. Bare man selv ved, at hunden er ok, er et eller 2 reultater på Hundeweb jo helt fint.


  • #11   5. aug 2009 Selvfølgelig smiley

  • #12   5. aug 2009 Jeg vil have registreret mine hundes patella-undersøgelser hos DKK, da jeg synes at det er der hvor folk kan kigge hvis de søger hanhund til parring.

  • #13   5. aug 2009 Synes det er en god idé at have det på Hundeweb, så man ka følge udviklingen i racen.

    For den enkelte opdrætter er det selvfølgelig sådan umiddelbart ligemeget, men i længden er det rart at have nogle fakta om sin race.

    Men gør man det bare "for sig selv" er det selvfølgelig også ok - man får jo samme resultat (større sandsynlighed for raske hvalpe)


Kommentér på:
? om patella-undersøgelse

Annonce