{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.540 visninger | Oprettet:

Sådan takler politiet strejfende hunde {{forumTopicSubject}}

Opfordrer folk til at læse denne sørgelige tråd og hvis i har prøvet noget lignende så fortæl jeres historie og send til mailen nederst i tråden.. :-S

Søgte forgæves hjælp hos politiet:
HUND FRØS IHJEL

Endnu engang er Hundeloven fortolket på en måde, der ikke tilgodeser hunde. Denne gang kostede det en retriever, der var kommet på afveje, livet. Trods tre henvendelser blev hunden ikke optaget af politiet


En sen aften lige før årsskiftet bliver Laila Gdowski og Jan Nielsen, Tuse Næs, opmærksom på, at en golden retriever sidder helt alene ved deres havelåge. Ved nærmere eftersyn kan de konstatere, at hunden ikke har halsbånd på eller er øretatoveret. Parret har selv hund og kender områdets øvrige hunde, men har aldrig set retrieveren før. De ringer til politiet og melder den herreløse hund, men får det svar, at de skal slippe den løs. Det er de ikke meget for og spørger betjenten, om der ikke er andre muligheder. Jo, de kan da ringe til Falck. Hos Falck får de en imødekommende medarbejder i røret, der desværre ikke kan hjælpe, fordi henvendelser om herreløse hunde skal komme fra politiet. I øvrigt får de også at vide, at det er normalt at blive afvist af politiet, når man ringer om herreløse hunde.

Politiet vil ikke betale
Frustrerede beslutter Laila Gdowski og Jan Nielsen, der ikke selv har mulighed for at huse hunden, at gå rundt i kvarteret med den, men ingen af dem, de møder eller ringer på hos i den sene nattetime, kender noget til retrieveren. Derfor ringer de atter til politiet og fortæller, hvad de har fået at vide hos Falck om, at det er politiet, der skal rette henvendelse, før Falck må hente hunden. En gang til får parret at vide, at de bare skal lade hunden gå – politiet vil ikke betale for at få den hentet, er meldingen.
Næste skridt er at ringe til en overordnet hos politiet. Selvom Jan Nielsen påpeger, at politiet ifølge Hundeloven skal optage herreløse hunde, lyder svaret for den overordnede betjent, at den første betjent har give korrekt vejledning – hunden skal slippes, og så gider han for øvrigt ikke diskutere med Jan Nielsen, for det har han for travlt til, siger han. Det var jo noget af en besked at få. Til sidst ser Laila Gdowski og Jan Nielsen ikke andre udveje end at føje politiet og slippe hunden løs.

Blev fundet – men for sent
Retrieveren blev passet det sted, den forsvandt fra, og den var således ikke stedkendt. Derfor vandrer den rundt i området i fire dage, indtil nogle forbipasserende finder den meget afkræftet og stærkt nedkølet i en nærliggende skov. Hunden bringes til dyrlægen, der langsomt varmer den op og forsøger at redde dens liv – men forgæves; den forkomne retriever dør.
Efterfølgende har Jan Nielsen klaget skriftligt til politiet over sagens forløb. Det har krævet flere forsøg. Da en lokal journalist, der arbejder på retriever-sagen, spørger til klagen, har politiet slet ikke registreret nogen klage. Derfor fremsender Jan Nielsen klagen endnu engang – og denne gang beder han om en kvittering for, at klagen er modtaget. Det eneste svar, han p.t. har fået, er, at klagen er modtaget og har fået et journalnummer.

Ingen fast procedure
Da HUNDEN ringer til Midt- og Vestsjællands Politi for at høre lidt nærmere om, hvorfor det gik, som det gik, lyder svaret, at en strejfende hund betragtes som hittegods, og at man derfor skal indlevere den hos politiet, hvis man finder en af slagsen. - Det er bare at starte Folkevognen og bringe den ind til os. Vi har ikke ressourcer til at køre rundt efter hunde eller betale andre for at gøre det. Det koster jo, lyder det.
- Det ligner desværre et automatsvar, som politiet tilsyneladende benytter i rigtig mange hundesager, siger DKK’s kommunikationskonsulent, Vibeke Knudsen, som har sæde i Justitsministerens hundeudvalg. - Det kan godt være, at politiet synes, at hundesager ikke hører til den mest ”sexede” del af politiets arbejde. Men politiet bliver nødt til at forstå, at hunde i dag i mange hjem er en del af familien. Og så skaber det en meget negativ oplevelse af politiet, hvis man oplever manglende vilje eller evne til at løse opgaven. Hundesagerne er nemlig et af de områder, hvor almindelige, lovlydige borgere har brug for politiet, og så er det skidt for opfattelsen af politiet, hvis borgerne ikke føler sig ordentligt behandlet.
På spørgsmålet om, hvorvidt politiet har en fast procedure for, hvad man gør, når der anmeldes en strejfende hund, lyder svaret fra Midt- og Vestsjællands Politi ”Nej”.

Hvor ligger pligten?
For at komme lidt dybere til bunds i, hvordan sager om strejfende hunde skal håndteres af politiet, kontakter HUNDEN Rigspolitiet. Men selv så højt oppe i systemet lykkes det ikke at få et klart svar på, hvordan politiet skal agere i forhold til henvendelser om strejfende hunde. Der foreligger simpelthen ingen faste procedurer herfor. Og den konkrete sag om retrieveren kan man ikke kommentere på, da klagen stadig er i systemet.
Ifølge Hundeloven (§3) skal politiet optage strejfende hunde:

”Såfremt hunde (…) færdes løse uden at være ifølge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen.”

Men hvor meget klogere bliver man egentlig af formuleringen ”lader dem optage”? Den fortæller jo ikke, hvem der har ansvar for, at en strejfende hund rent faktisk bliver ”samlet op fra gaden” – om finderen skal indlevere den, eller om politiet har pligt til at hente den/foranledige, at den bliver hentet af f.eks. Falck, som det er praksis mange steder.

Den gode nyhed
Den gode nyhed, der er at hente hos Rigspolitiet, er, at der er vejledninger omkring politiets håndtering af hundesager på vej. De vil blive formuleret i løbet af foråret, og så skal det afklares med Justitsministeriet, om de straks skal sendes ud til landets politikredse, eller om man vil levere en ”samlet pakke”, når den nye hundelov træder i kraft, formentlig til sommer. Rigspolitiet overvejer, om man vil nøjes med at sende de skriftlige vejledninger rundt til politikredsene, eller om man vil supplere med undervisning.

-----
CITATER
PLACERET VED ET AF DE FØRSTE TRE AFSNIT:
En hurtig opringning fra politiet til Falck om at optage hunden kunne have reddet dens liv

PLACERET VED ET AF DE SIDSTE TRE AFSNIT:
Hvor ligger ansvaret for, at der bliver taget hånd om de strejfende hunde?
--------------
BOKS
Klag, klag, klag
Fra bl.a. DKK og via pressen har Rigspolitiet kendskab til sager, der er identiske med retriever-sagen, men de har ikke modtaget formelle klager over sådanne sager. Rådet fra Rigspolitiet lyder, at man skal rette en skriftlig klage til den lokale politikreds, hvis man er utilfreds med et sagsforløb. Og man skal huske at bede om en bekræftelse på, at klagen er modtaget. Er man efterfølgende utilfreds med politiets afgørelse af klagen, kan man klage til Rigspolitiet, så sagen kommer højere op i systemet. Derved åbnes mulighederne for, at der bliver kigget på området og vurderet, om der evt. skal justeringer til.
----
BOKS M. EN FORM FOR EFFEKT MED DKK-LOGO
DKK på barrikaderne for hunde og ejere
DKK har rejst spørgsmålet om politiets manglende håndtering af hundesager i justitsministerens hundeudvalg, som står midt i sit arbejde. Det er DKK’s oplevelse, at løsningen af problemerne kræver, at der ”skrues på flere håndtag”.
Der skal være den nødvendige hjælp til politifolkene i form af helt faste procedurer for, hvordan forskellige typer af hundesager gribes an. Politifolkene skal være undervist i procedurerne, så man er sikker på, at de er kendt.
Der skal være en lille, fuldtidsfungerende ”task force” et centralt sted i politiet, hvortil andre politifolk kan ringe, hvis de er i tvivl om noget med en hundesag.
Der skal være økonomiske ressourcer øremærket til formålet, så man f.eks. ikke skal høre, at politiet sender en hund ud i trafikken med risiko for både hundens og andres liv, men – f.eks. via Falck – kan lade den afhente og anbringe i hundepension, som ejeren naturligvis skal betale for.
Rigspolitiet og ledelsen af de enkelte politikredse skal følge op med stikprøvekontroller for at tjekke, at området fungerer efter de beskrevne procedurer.
----------
BOKS
Har du oplevet noget lignende?
Hvis du – i 2009 eller 2010 – har oplevet, at det var umuligt at få politiet til at tage sig af en hund, som du havde fundet, eller hvis du har oplevet, at din egen hund blev væk og heller ikke kunne få politiet til at tage sig af sagen, så vil vi gerne have en kort beskrivelse af forløbet.

Det kan sendes til post@dansk-kennel-klub.dk. Skriv Hundesag – politiet i emnefeltet på mailen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sådan takler politiet strejfende hunde
  • #1   9. mar 2010 Det er SIMPELTHEN for dårligt!!!

  • #2   9. mar 2010 Tja -et eller andet sted er den jo gal, hvis ikke politiet har ressourcer til at tage sig af herreløse hunde o.l.
    Og det burde man gå videre til politikerne med, og ikke kun til politiet selv.

    Jeg forstår ikke at man kan slippe hunden løs... At man ikke selv kan huse den er jo en ting. men der findes jo så dyrlæger o.l. der i reglen gerne hjælper i det omfang det er muligt, så jeg vil tro jeg havde henvendt mig hos min dyrlæge hvis ikke jeg kunne få hjælp andet sted fra (jeg ville heller ikke selv kunne beholde den).

    Men alt i alt er det jo en rigtig trist sag, og de er næppe et enestående tilfælde. Så jeg håber da at man vil blive ved at prøve at råbe politikerne (og politiet) op...


  • #3   9. mar 2010 Jamen det er jo frygteligt at det skal være sådan... Hvad f... skal vi bruge politiet til hvis de ikke vil hjælpe os...
    Jeg tror måske jeg selv ville vælge at køre til en dyrlæge for at finde en evt chip og ejeren hvis jeg fandt en hund.. Meget muligt det ville koste en slat penge, men det ville jeg hellere end gerne betale for at hunden kunne overleve og komme hjem til sin familie... Og hvis der var nogen der gjorde det med min hund skulle jeg så sandelig nok betale dem tilbage hvad de havde betalt for at finde mig...
    Det danske offentlige system funker bare slet ikke!!!


  • #4   9. mar 2010 det er sygt og det får jo de folk der har opdaget hunden til at føle skyldfølelse over den dør. Jeg havde sgu personligt samlet den op og kørt ind til politiet med dyret hvis ikke jeg kunne huse den. Så kunne de stå med problemet

  • #5   9. mar 2010 Jeg vil sige at det er en af min mands kollegaer der har oplevet denne sag.. men har selv oplevet en lignende sag, hvor jeg står med en hund der er løs på en traffikeret vej og hverken vil eller kan slippe den løs, men havde mine egne hunde i bilen og kunne heller ikke tage den med.. og politiet afviste os totalt.. så jeg har tænkt mig at skrive min historie og sende ind i håb om at det kan hjælpe sagen..

  • #6   9. mar 2010 Har heldigvis ikke oplevet noget ligende. Hvor er det frygteligt, at det kunne ske, stakkels hund.

    Det bevidner bare min indstilling til politiet, de er fuldstændige ligeglade med dyr, og de "siger" de ikke har resurcer til det, men så vidt jeg ved SKAL de hente en omstrejfende hund, og indlevere den til et dyreinternat.



  • #7   9. mar 2010 i øvrigt tror jeg jeg kunne være flabet nok til at sige til betjenten at jeg nægtede at slippe hunden løs igen, og at han kunne forvente at have mig i telefonen hver 5. min til han havde lovet at den blev hentet (og så i øvrigt gøre alvor af det;o))

  • #9   9. mar 2010 Må indrømme jeg havde heller ikke sluppet den løs om jeg så skulle dele huset op i to, hvis min hund ikke kunne enes med den anden.

    Havde også puttet den ind i bilen og kørt til Falck eller dyrlæge for og se om der var en chip.


  • #10   9. mar 2010 Pinky babs:
    Problemet er at det koster vist 500 kr at indlevere et dyr på et internat... Jeg havde som sagt med glæde betalt, men jeg kan et eller andet sted godt forstå at der er nogle som ikke vil eller kan betale så mange penge bare for at aflevere et dyr... Men så er det jo netop at politiet skal træde til og hjælpe....

    Umiddelbart kan jeg heller ikke helt forstå at de ikke tog hunden ind, som Lone og Zico siger så del huset op eller hav hunden i et bryggers eller noget i den stil, bare så den kommer ind i varmen indtil man har fundet ud af hvad man kan gøre for at hjælpe den yderligere....
    Og stakkels ejere, der får beskeden om at deres hund er død af kulde, bare fordi politiet ikke vil hjælpe... Jeg var blevet fuldstændig knust og SÅ tosset på det danske system og det skulle de så sandelig nok få at vide...


  • #11   9. mar 2010 Jeg har engang ringet til politiet da jeg havde 2 fremmede hunde til at rende rundt i min have. Der fik jeg blot beskeden at hvis jeg havde en riffel kunne jeg bare skyde dem. hmmmm

  • #13   9. mar 2010 Maria S :

    Jeg har hørt (Brande dyreinternat), som har sagt, at hvis man finder optager en herreløs hund, SKAL politiet hente hunden, og køre den til nærmeste internat.
    Er enig med dig, det Danske system/politi fungerer ikke, politiet er da ligeglade, og kommer bare med undskyldningen "ingen resurcer"


  • #14   9. mar 2010 Charlotte:
    Ja jeg ville jo bestemt også mene at det er politiets opgave at tage sig af hunden og aflevere den.... Men hvad gør man når man får beskeden om at det vil/kan de ikke???
    Det er jo et kæmpe dilemma at stå i, for man ved jo at hvis man ikke selv gør noget så går det ud over hunden, men gør man noget og selv afleverer den skal man frem med pengepungen... Det er jo virkelig frustrerende at man som venlig menneske der gerne vil hjælpe, egentlig ikke har muligheden for det.


  • #15   9. mar 2010 Lonny: Har historien på mail da det er min mands kollega der har oplevet den triste historie.. Så har desværre ingen side det er taget fra..

  • #16   9. mar 2010 SBHT: Sikke en idiot!!!!

  • #17   9. mar 2010 Maria S du skriver det koster penge at indlevere en herreløs hund på et internat.
    Jeg har 2 gange indleveret herreløse hunde (der hverken havde halsbånd eller var mærket), det har aldrig kostet én krone.
    Jeg havde i begge tilfælde underrettet politiet først, jeg har nemlig hørt de ikke ville modtage hunde/katte hvis ikke politiet var underrettet først, men jeg kører gerne selv ud med hundene, politi/falck gider jeg ikke vente på.
    Så det med, det koster penge vil jeg gerne høre mere om, det kunne jo klart afholde folk fra at hjælpe en anden gang.

    Hej fra Lene og Athena


  • #18   9. mar 2010 Lene og athena:
    Mine forældre fik engang besøg af en kat og ville så aflevere den, men fik at vide at det kostede 500 kr....
    Måske der er forskel på hvilke internater det er?
    Jeg har aldrig selv stået i situationen, men hvis det viser sig at det ikke koster penge, så kan jeg da slet ikke forstå at folk ikke selv aflevere hunden/katten når de ikke får hjælpe af politiet....


  • #19   9. mar 2010 Øv en trist historie, politiet er tit lige til at lukke op og s.... i smiley
    Kunne nu aldrig selv ha´ sluppet hunde igen, havde kørt på internat, dyrlæge eller lign..
    Men det der undrer mig er, at det da er DB der betaler falck for at hente skadede/hjælpeløse dyr, så hvor faen er de henne i alt det her???


  • #20   9. mar 2010 En frygtelig historie fra det virkelige liv......
    hVOR NÅR går det reelt op for den danske befolkning, at de gode tide er passe.
    Hvis politiet ikke har tid til at dukke op ved røveri eller simpelt tyveri, hvor for tror man så, at de dukker op for at tage sig af en hund.....
    Det sidste har de forøvrigt ALTID haft svært ved at have tid til synes jeg.
    Så vældfærdssamfundet er en saga bliot, og det bliver kun værre. Tænk på de mishandlede børn rundt omkring i landets kommuner, som ikke får hjælp fordi der ikke er penge til det.
    På sygehusene som fyre folk, plejehj. hvor de gamle må ligge i sengen fordi der ikke er personale til at tage dem op.
    Håber folk kan finde ud af at sætte deres kryds det rigtige sted når der bliver valg.....
    .


  • #21   9. mar 2010 Trist historie, men som andre siger, så fatter jeg ikke de slap den løs. Jeg ville have beholdt den til næste morgen og så ville jeg troppe op på politistationen eller ved en dyrlæge eller lignende

  • #22   9. mar 2010 Ej hvor er det bare trist for den stakkels hund,jeg bor lige over på den anden side af Tuse Næs og havde den bare kommet forbi min have så skulle jeg da med glæde have taget den ind til den kunne afleveres et sted...ej hvor er det bare synd.

    Og øv hvor dårligt af politiet at de ikke lige kunne ha hentet den,det kunne have taget dem 1/2 time at hente den og kørt dem til dyrenes beskydtelses internat der ikke ligger så langt væk heller...øv øv


  • #23   9. mar 2010 Da vi fandt en løs newfer en sommerdag og tog den med hjem i lejlighed (på 3. sal) og ringede til politiet, kom de i løbet af nogle timer og hentede ham.


  • #24   9. mar 2010 Jeg har oplevet næsten nøjagtigt det samme. Jeg optog en løs labrador, som kom løbende op til mig og mine hunde på en gåtur.

    Jeg ringede efterfølgende til politiet og fik at vide, at jeg skulle slippe den løs for at den så kunne finde hjem igen.

    Jeg brokkede mig godt og grundigt, - fremførte bl.a. det argument, at der var mange befærdede veje og om man fra politiets side ville have, at man skulle slippe en hund løs, så den måske kunne løbe ud og forårsage div. biluheld?

    Der var en del surhed i den anden ende af røret, - og jeg fik at vide, at jeg skulle ringe til en anden afdeling i politiet, men til sidst gav de sig. De ringede til et sted, som de havde kontakt til og manden fra pensionen kom og hentede hunden.

    Den var heldigvis chippet og fandt sin ejer dagen efter.

    Jeg ville ALDRIG have sluppet en hund løs igen, - om jeg så skulle stå foran politistationen og råbe af mine lungers fiulde hals.


Kommentér på:
Sådan takler politiet strejfende hunde

Annonce