{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.939 visninger | Oprettet:

Hvordan er boxer at træne med ? {{forumTopicSubject}}

Overvejer alvorligt om næste hund skal være boxer, men hvordan er de at træne med ?
Jeg har jo været vant til en meget ivrig og "på" hund der kunne blive ved og ved, men som også let kammede over i stress.

Jeg ønsker en hund med drift og drive. den skal være tændt og arbejdsivrig uden at være for skarp.
Den skal have lyst til samarbejde både tæt med fører og på større afstande som feks i eftersøgninger.
Noget af det vigtigste er at den skal have en sluk knap og ikke have tendens til at kamme over i stress

Kan det forventes af racen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan er boxer at træne med ?
  • #1   6. jan 2011 Er på pb med platugler :o)

  • #2   6. jan 2011 det var bare for at få så mange input som muligt

  • #3   6. jan 2011 Er der virkelig ingen der vil putte noget ind ??

  • #4   6. jan 2011 Ej det lød forkert *GG*

    Er der virkelig ingen der vil komme med input ?


  • #5   6. jan 2011 er lige her smiley men som sagt, så har vi taget den over pb

    en boxer er bestemt en trænbar hund... det er en brugshund, men den er ikke en pleaser som en schæfer feks


  • #6   6. jan 2011 tror vi skal have patricia på banen smiley

  • #7   6. jan 2011 Kom lige til at tænke på sådan noget som eget køns aggression...
    Er de "slemme" til det ?


  • #8   6. jan 2011 Det kunne egentlig være lækkert at opleve en boxer i træning så jeg kan danne mig et bedre indtryk af hvordan den er:
    Altså observere hund og fører... Ikke selv træne en andens boxer

    Her tænker jeg selvf træning på et middelhøjt - højt niveau


    Og så tror jeg vist jeg har en seng der kalder.. Er alvorligt bagud i søvn


  • #9   6. jan 2011 en boxer kan bestemt være kønsagressiv, men ikke noget der betyder de er svære at træne.

    Malinois: nu er der jo andre ting end at stå øverst på skamlen og jeg ved at Tina ikke ønsker dem der stresser nemt - det har hun prøvet. Det er jo kendetegnet for maller og schæfer.
    En boxer skal trænet på en anden måde, men dermed ikke sagt at de ikke kan være dygtige.


  • #10   6. jan 2011 Jeg har trænet 3 boxere i lydighedsprøver og 3 boxere i brugsprøver altså både spor lydighed og forsvarsarbejde. Den ene blev jeg også Danmarksmester med.

    Boxeren er en pragtfuld hund og de fleste vil meget gerne arbejde. De er fantastiske sporhunde og de elsker at går spor. Her kan både trænes vha byttedrift altså bidepølse/bold eller mad. I c-arb. har de fleste boxere en høj byttedrift så med en god figurant og ihærdig træning går det godt. mht lydighed er der stor forskel fra hund til hund. Her skal der motiveres og positiv forstærkning til og korte intervaller. Boxeren kan være en rigtig god hund også lydigheds mæssigt- men kun når den selv vil. Har den en dårlig dag skal man stoppe og arbejde videre en anden dag.
    Det er som der også er skrevet før ikke en pleaser hund, men der er som sagt stor forskel på individerne og på din tilgang til at træne.

    Hvis du vil vide mere kan du bare skrive. Ellers vil jeg anbefale at du tager ud til en af de boxergrupper der er placeret rundt om i landet og ser hvordan de træner!


  • #11   6. jan 2011 Der er da utrolig mange boxer der tager en IPO - så jeg kan virkelig ikke se problemet

  • #12   6. jan 2011 Didde R -

    Hvad var det for et danmarksmesterskab du vandt med din boxer ?

    Og enig med Anne .. den har bevæget sig lige vel langt væk fra dens oprindelse som brugshund.


  • #13   6. jan 2011 lydighed er nok boxerens kæphest, fordi den ikke er en pleaser - men c arbejde er de rette hunde super til og det samme med spor.

    Min kæreste har sendt flere af hans boxer til IPO træning ved en rigtig dygtig mand i tyskland og på under 12 uger består de en IPO1 - jeg ved godt at det ikke er noget der sidder fast på samme måde som noget det bliver tænet over længere tid, men det viser at de kan gøre det og har evner til at indlære det. Dette har været rå udstillings/sofa hunde smiley

    Vores han er trænet på samme måde og fået sin prøve, og vi har overhovedet ikke brugt det siden - alligevel er der meget der sidder fast og han ved hvad tingene betyder nu 4 år senere.


  • #14   6. jan 2011 platugler ;

    Der findes skam også schæferhunde, der bliver sendt til "dygtige mænd" i Tyskland og kommer hjem efter et par uger / mdr med et stempel i resultathæftet om bestået prøve ..




  • #15   6. jan 2011 Martine. ja og ??? det pointere bare at boxeren har egenskaber til at blive trænet ... bare fordi den ikke er en schæfer eller malle, så betyder der ikke at den ikke vil passe super til visse menneskers ønske om træningsform. I Tyskland er der utrolig mange boxer klubber og de tager det meget alvorligt med træning... det er nok fordi racen egner sig.
    Der er vel ikke kun en type der dur??


  • #16   6. jan 2011 Det er faktisk set at en boxer får fuld point.

    I 2010 til de tyske mesterskaber for brugshunde... altså også rotter, maller osv har jeg fået at vide at en boxer løb med sejeren ??


  • #17   6. jan 2011 platugler ;

    Hvis du tror på at en hund der er fuldstændig rå kan bestå en IPO1 prøve på mindre end 12 uger, tager du ganske enkelt fejl !

    Jeg har været en "dygtig dame" i Danmark og uddannet en hel del schæferhunde til IPO1, og tro mig - det tager mere end 12 uger, med mindre du laver nogle fiks fakserier hen ad vejen.

    Det du skriver med at "den har egenskaber til at blive trænet" .. hvad mener du med det ? Det har vel alle hunde ...

    Ja, jeg ved godt at der er flere boxerklubber i Tyskland, og at de afholder mesterskaber for deres boxere .. men hvis racen var så velegnet, ville man så ikke se den til IPO-VM også ?

    Til konkurrence brug på topplan er der kun to racer der dur - det kan du vælge at blive sur over eller lade være .. men det er sådan tingene forholder sig.

    Jeg vil godt understrege at boxeren garanteret er en sød og sjov hund, som mange mennesker vil nyde at rende rundt og træne lidt med - men som IPO hund ? Nope, der ville jeg vælge en anden.




  • #18   6. jan 2011 hmm, kan ikke finde det - kan kun vidre fortælle hvad en tysker har fortalt mig.

  • #19   6. jan 2011 Matine: så¨er du ikke dygtig nok... denne mand kan det og det er der også andre der kan.... og så er det eller slut med at diskutere med dig... det kommer der jo aldrig noget kontruktivt ud af - det ved vi jo alle.

  • #20   6. jan 2011 <i>I 2010 til de tyske mesterskaber for brugshunde... altså også rotter, maller osv har jeg fået at vide at en boxer løb med sejeren ??</i>

    Kan du komme det lidt nærmere ? Jeg sidder inde på working-dog under resultater og kan umiddelbart ikke finde noget om det - men de har en masse forskellige mesterskaber så det er lidt svært at finde rundt i.


  • #21   6. jan 2011 platugler ;

    Så er jeg ikke dygtig nok ? Aj, nu må du prøve at tage dig lidt sammen !

    Tror du at du på under 12 uger kan lære en hund et helt IPO1 program ? Det kan IKKE lade sig gøre !
    Det har INTET med dygtighed at gøre - det har noget at gøre med, at en helt rå hund ikke kan kapere så meget indlæring på så kort tid .. længere er den ikke !

    Det er jo heller ikke for sjov skyld at et par af de "dygtige mænd" i Tyskland og disse "dygtige mænds endnu dygtigere dommere" er blevet frataget deres bestalling og hundenes prøver annuleret ..

    Det drejer sig om kroner og øre, længere er den ikke. '

    Det er så morsomt med dig, at du vælger at blive tøsesur over at du ikke bare kan få ret ...


  • #22   7. jan 2011 For nu at vende tilbage til trådens udgangspunkt - boxeren - synes jeg at du (ts) skal finde ud af, helt præcis hvad du vil træne med din hund, hvad dine mål er, og hvor meget du gider træne.

    Er dit mål deltagelse i FCI DM og VM - så er det ikke en boxer du skal ud i.

    Men vil du "bare" have en hund du kan træne med når du har tid og lyst, og du ikke har de store VM drømme, så ville jeg uden problemer vælge en boxer.

    Jeg synes personligt det ville være trist, hvis vi en dag vågner op og ALT på træningsbanerne er enten hylende eller hurtigtløbende - det er i forvejen ærgerligt, at vi ikke ser (med ganske få undtagelser) andre racer end sch og malle til IPO konkurrencerne, så jeg er klart fortaler for at andre folk forsøger andre racer.

    Mit krav til mine hunde er tårnhøjt og derfor vælger jeg naturligvis en race, der kan goutere dette krav. Jeg vil også bare understrege at hvis jeg en dag ikke gider træne IPO mere, bliver det IKKE en malinois jeg har ! Gider man ikke træne med sin hund, skal man ikke have sådan en race. Den SKAL bruges - det er jo det, den er avlet til - og er det ikke det man vil, findes der andre racer.

    Men er det ikke en træningsnarkoman du er ude efter, kan jeg godt forestille mig at en boxer ville kunne være det, du er ude efter. De eksemplarer af racen jeg har kendt, har været glade hunde med stor livslyst - og jeg kan umiddelbart ikke se at de ikke skulle kunne være fine træningskammerater, hvis man er faldet for racen som helhed. Jeg kunne også forestille mig, at hvis det nu var boxerens temperament og udseende man var glad for, ville man godt nok blive slemt skuffet, hvis det var en mainois man endte ud med smiley

    Jeg ville dog ikke købe i DK - det er udstillingslinier vi har her - men kigge sydpå til Tyskland, hvor de heldigvis stadigvæk bruger boxeren til andet end udstilling.

    Jeg tillader mig at smide et link til nogle videoer med boxere i IPO - du kan også se deres stamtavler ved at klikke på den enkelte hund .. så kan du se om det er noget du kunne falde for.

    http://www.working-dog.eu/meistersch_anz_jahr.php?tID=20&tName=ATIBOX+World+Championship

    Der er nogle af videoerne du skal have betalt medlemsskab af siden for at kunne se - men også nogle, der er frit tilgængelige. Og så må jeg hellere huske at tilføje, at mht sundheden på disse linier aner jeg intet - jeg bedømmer dem udelukkende på hvad jeg ser på videoerne - og det er noget anderledes end den gennemsnitlige boxer på de danske træningspladser smiley



  • #23   7. jan 2011 Hold da op en tråd der blev ud af det.
    Tusind tak for alle de fantastiske vinkler I er kommet med.

    Tak for link Martine. Det vil jeg lige se på.

    Mht mine forventninger og mål:
    Jeg kan lide at træne med min hund.
    Jeg synes det er dejligt samvær
    Når jeg stiller op til konkurrencer har jeg forventninger til mig selv og hunden om at komme på skamlen ( med mindre det er en hund der endnu er uvant med konkurrencer)
    I første omgang er det bare DcH programmet men kunne godt tænke mig noget IPO / K9-prosport jeg ved bare ikke rigtig noget om hvor osv endnu.
    Jeg har ikke ambotioner om VM, men vil da bestemt tage afsted hvis vi kvalificerer os
    Jeg har før haft tervueren og det eksemplar jeg havde kørte nok højere end de fleste tervueren. Med hende nåede jeg i DcH A lydighed.. Vi kom ikke længere pga en alvorlig skade med et flænset ben og efterfølgende min problematiske graviditet... Og nu lever hunden ikke mere.
    I og med at vi nu har et barn på 14 mdr ( der går nok 2-4 år før vi skal have ny hund ) skal det ikke være en hund der kræver at arbejde hver dag.. Der KAN blive dage hvor der bare ikke sker noget for hunden og det skal den være i stand til at affinde sig med. Det er bla. derfor det ikke bliver en belgier igen. Ikke lige foreløbigt ihvertfald.
    Hverken jeg eller min mand bryder os om schæferen. Det er dem der skaber de problemer der er på vores træningsplads med bla at fare frem og gø af dem der går forbi, eller benytte et frit øjeblik til at starte et angreb på en anden hund. Jeg bryder mig ikke om at de er så vokale og ingen af os er trygge ved dem.. Synes de er luskede og utilregnelige.

    Min mand kan godt lide muskelhundene af udseende og hvis man skal have en der ligner lidt men ikke lige umiddelbart bliver ulovlig, så er boxeren et bud.
    Rottweiler er jeg utryg ved. Ved ikke hvad det er med dem men jeg synes de er luskede. Det bunder måske i at min tervueren og jeg blev angrebet bagfra af en rotte engang. Den stod bundet men sled sig løs kun for at angribe. Hverken jeg eller min hund havde lagt specielt mærke til den før den var der.
    Jeg kan godt lide dobermann, men jeg har indset at det går min mand aldrig med til.

    Spørgsmålet er nok om jeg kan vænne mig til en ikke pleasende hund


  • #24   7. jan 2011 Hvorfor ville din mand aldrig gå med til en Dobermann...?

    Jeg træner en del sammen med en meget dygtig boxer mand, som nu har bestået ipo 2 med hans tæve, hun er ikke 3 år endnu og har endda haft et kuld hvalpe.
    Jeg ved, at han stiller til ipo 3 her i foråret 0g at han de sidste ja rigtig mange år har haft boxer.
    Jeg kan sende telefon nummer til dig i en PB hvis du er interesseret i, at snakke med en MEGET dygtig og MEGET erfaren hundefører.


  • #25   7. jan 2011 Han synes dobermann er grim og ranglet og ustabil Hitler hund
    Han er mere til en fedtbolle med rynker i panden og hængekæber, der savler.

    Meget gerne et tlf. nr i pb på ham du kender.. Men vær lige sikker på at kan gider snakke med mig først :o)



  • #26   7. jan 2011 Den er da bare ikke til at stå for -

    http://www.youtube.com/watch?v=KvssnHntKjs&feature=related


  • #27   7. jan 2011 Tina: Hvis du er vil med bygningen på en dobber og din mand er til rynker og savl, kan jeg da anbefale Rhodesian Ridgeback.
    Den kan også trænes med, men har nok lidt det samme egensindige og knap så pleasende sind.
    Det er godt nok ikke en "fedtbolle" - men den har masser af rynker (og charme) og savler som en utæt vandhane :o)


  • #28   7. jan 2011 Kaospiloterne : Nåååreh... Nuser

    Anne: Fordi.. Hmm
    Jeg ønsker en hund der er knap så skarp og stressende og som kan affinde sig med "lav ingenting dage"

    Gitte: RR er en smuk hund, men jeg tror ikke dens sind passer til mig.
    Tror den er ALT for selvstændig til det jeg vil bruge den til


  • #29   7. jan 2011 sådan som jeg vil beskrive boxeren, så er det en hund som er glad for at arbejde, specielt i spor og c-arbejde, lydighed skal du please den lidt op til, men hvis man først får gjort det, er der ingen problemer, så går den gladeligt... det er selvfølgelig ikke en pleaser, men en legesyg og driftig hund, men slet ikke på niveau med malle og schæfer.

    hvis du gerne vil træne dch og ipo kan du fint vælge en boxer men hvis du regner med at komme til tops, skal du ikke vælge den...

    mht eget kønsaggression, så sys jeg det lægger meget i linjerne, et tydeligt eksempel er min lennox og ferrari... lennox er så kølig at han kan finde på at pisse på de andre hanhunde, og er der optræk til noget vender han væk, hvorimod ferrari som er en bette skid, ikke står i vejen for noget...
    du skal være meget obs på hvad for nogle linjer du vælger for nogle linjer er lidt af nogle sofaflødeboller...

    der er stor forskel på hvor mentalt stabile de er, ronja feks er meget blød og skal have det meget positivt, hvorimod lennox skal have en lidt mere råt...


    grunden til man ikke ser så mange boxere i klubberne er de fleste vælger at træne i specialklubberne. da en boxer er meget anderledes at træne med end en schæfer....

    tina jeg sys du skal komme ud og kigge i århus hvor jeg træner, og se boxerne, der er både dem der hyggetræner, og så dem der vil noget mere seriøst...

    boxeren er den ideele hund for mig i og med jeg har piskesmæld så det ikke er alle dage jeg kan lave noget med dem, og så vil jeg ikke have de render på væggene,. mine køre hurtigt op men et tryk på knappen og de er nede igen...


  • #30   7. jan 2011 Patricia: Er det boxerklubben du træner i ?
    Jeg vil meget gerne komme og kigge en dag. Hvornår træner I ?

    Jeg vil kunne vinde lydighedsklasser i DcH.. Meen så svært er det såmænd heller ikke.. Jeg har da engang præsteret at få en 2.plads uden at få oprykningspoint i B klassen.

    Ej en medløber: Ja det er noget af et spring, men er blevet vant til en amr. bulldog / bullmastiff... Og den kan man jo ikke bruge til noget som helst ud over fyld i sofaen ;o)
    Tervuerenen havde nogle super kvaliteter, men bestemt også nogle kedelige sider.. Muligvis skyldes det de specielle omstændigheder for lige netop min hund ( omplaceret), Men hun var slem til at overtolke signaler mellem mennesker.. Feks en fremstrakt hånd til goddag til mig kunne tricke hende. Jeg groede øjne i nakken da jeg havde hende og lider stadig lidt af det.. Jeg tror jeg ubevidst vil påvirke en ny tervueren negativt fordi det sidder så dybt i mig. Hvis jeg er på vagt overfor hvor folk på gaden befinder sig i forhold til mig og hund, så mærker hunden det.. Især en så følsom race som tervueren.
    Og så kan en belgier ikke tåle ikke at lave noget.. Og de dage vil komme. Det er naivt at tro andet med et børnehave barn.
    Jeg forventer ikke en boxer er som en tervueren, men jeg opfatter den som en brugsrace der kan præstere rimeligt


  • #31   7. jan 2011 Fedtmule *GG*
    Det skal ihvertfald undersøges nærmere... Vi har formegentlig nogle år endnu før det bliver aktuelt, så hvem ved..


  • #32   7. jan 2011 Malinois fan: Min kunne ikke tåle det... Ikke før hun var 7-8 år.
    2 dage uden træning eller 3 timer gåtur og vi kom hjem til et eller andet ødelagt... det kunne være en æggebakke eller det kunne være en kradset dør eller et slagtet tæppe eller...


  • #33   8. jan 2011 tina ja det er boxerklubben i århus jeg træner i.... vi starter op igen den 30 januar..

  • #34   8. jan 2011 Ej en medløber : Magneter på tingene LOOL.. Jeg kan lige se det for mig.
    Men det kræver også elastik i armene, for der er max 2 meter line...

    Man skal bestemt se sig godt for når man vælger tervueren... med tilnavnet nervueren...
    Der er som i så mange andre racer nogen der tænker mest på at lave pyntedukker til udstilling og så slækker man lidt på krav til bla sind for at få en så fin og smuk hund som muligt ( bræk)

    Jeg har oplevet meget rolige tervueren... Kedeligt rolige .. Lidt " tyren Ferdinand" agtige, men det er også for meget af det gode hvis de slet ikke kan tændes.

    Patricia: Areh.... I træner også om søndagen så... hvad tid ?
    jeg har selv et hvalpehold søndag formiddag her om vinteren.. om sommeren træner vi onsdag aften


  • #35   8. jan 2011 vi starter kl 9 med spor, kl 11 er der lydighed, og lidt over 12 c-arbejde...

    om sommeren er det os søndag og onsdag....


  • #36   9. jan 2011 Ok. Så må det vente til sommer..

Kommentér på:
Hvordan er boxer at træne med ?

Annonce