{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.456 visninger | Oprettet:

Hvilken race / DKK Udstilling eller? {{forumTopicSubject}}

Ja sagen er den at vi ved herhjemme ved at hund nr.2 skal være en mellemstor hund (under 30 kilo) når den tid kommer til det.
Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal finde ud af hvad der passer til os. Min kæreste vælger hund efter hvordan de ser ud og jeg vælger efter hvilket egenskaber hunden har, det er nemlig mig der træner hunden og har mest med den at gøre.

Jeg ved med mig selv at næste hund skal være en mindre hund, men jeg har jo stadig nogle krav til hunden.
Jeg har flere bøger med racer, men synes bare ikke der står nok.
Jeg tænker derfor at det måske ville være en rigtig god ide at tage på hundeudstilling og på den måde se forskellige typer hunde og møde opdrætterene bag.

Men jeg har ikke været på hundeudstilling før, kun katte udstilling så jeg ved ikke hvilke regler der er som tilskuer og om der overhoved er mulighed for at snakke med opdrætterene derude, kan forestille mig der er en del stres (i hvert fald menneske stres hehe)

Hvordan har i gjord da i skulle vælge hund og hvad vil i anbefalde?
Evt gode råd.
Første hund er blanding, men vi vil gerne have en med tavle næste gang. Der er minimum 2 år til vi skal have den næste, men vil gerne bryge tiden til at finde det bedste matchs.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken race / DKK Udstilling eller?
  • #1   22. jun 2011 Det er en rigtig god ide at tage på udstilling og kigge. Nogle mennesker stresser mere end andre, men min erfaring er dog at de fleste grene vil fortælle om deres race (hvis de ikke lige står og skal i ringen)


  • #2   22. jun 2011 Et godt udgangspunkt hvis du tager på en udstilling for at snakke med forskellige opdrættere, så spørg dem hvis race du er interesseret i, om de har tid nu eller om du må vende tilbage senere samme dag, få evt. et cirka tidspunkt for hvornår de tager hjem, så du ikke kommer for sent.
    På den måde giver du de opdrættere der stresser før de skal i ringen, mulighed for at sige f.eks. kom igen om en time, så har jeg tid og ro til at fortælle dig alt.


  • #3   22. jun 2011 En udstilling i polarhundeklubben vil ikke altid hjælpe interesserede i racerne. Mange hunde lever nemlig udelukkende i hundegård, og derfor kan de slet ikke give et korrekt indtryk for hvordan racen vil være som familiehund.
    Jeg vil i stedet anbefale at besøge hundeejere af de racer, du har interesse i. Specialklubberne har ofte offentlige medlemslister - og ellers kan racerepræsentanterne hjælpe dig.

    Før vi købte Lúa besøgte vi flere store kenneler. Det gav os et indtryk af racen som slædehund, men slet ikke som familiehund.


  • #4   22. jun 2011 Vi startede også med at tage en test på nettet, hvor vi svarede på ting som størrelse, motion, krav til pelspleje osv. På den måde fik vi det snævret lidt ned en mellemstor hund er jo et vidt begreb smiley Så begyndte vi at læse om racerne og besøge opdrætter. God fornøjelse med det smiley

  • #5   22. jun 2011 Du vil altid være i mit hjerte min skat... V
    Som sagt ved jeg ikke hvordan det foregår, jeg ved bare at i katte verden der er de som bliver betgnet som de anderkendte opdrættere slet ikke til at få fat i. Ikke fordi de ikke vil, men fordi alle skal snakke med dem plus katte/opdrætter venner selvfælgelig også skal snakke med dem.

    Anne R *I love my Silky's* - Tavlemafioso .
    Det var en god ide, den der med at vende tilbage.

    Nicolai & Malene - med Kennel Mesmocan .
    Jeg har aldrig interesseret mig for hunde under 30 kilo og når jeg kigger racer i mine 2 hunderacebøger er der heller ikke noget der tiltaler mig sådan lige, det er derfor jeg gerne vil ud og se og opleve forskellige hunde, derefter høre opdrættere om deres race passer til mig.
    Men jeg kan godt se hvad de mener og vil helt klart være en fordel når jeg først har fundet de racer jeg skal se nærmere på.

    Anne-Kathrine K

    Hvad test er det?
    Jeg har prøvet den inde på gi pote, men der hjælper mig ikke rigtig synes jeg.


  • #6   22. jun 2011 Kan det forresten passe der ikke er flere DKK udstillinger på Sjælland i år??

  • #7   22. jun 2011 Heidi K - ja det kan godt passe.

    Hunde under 30 kilo - der er da mange? EURASIER for eksempel smiley


  • #8   22. jun 2011 En udstilling kan være et glimrende sted at møde en masse forskellige racer.

    Folk vil normalt gerne fortælle om deres racer og lade dig hilse på deres hunde, så længe man self ikke lige fanger dem umiddelbart inden de skal ind i ringen.

    Det er dog en rigtig god idé at indkredse dine ønske-racer en smule, for du kan jo næppe nå rundt til 400racer på en dag eller to;o)

    Så læg ud med at strege de hunde af listen som du ved lidt læsning kan sige ikke er noget, så du kun har en håndfuld racer du skal kigge på til udstillingen.

    Og så vil jeg sige at for brugsracer (jagt-, hyrde- osv) kan det måske være mere givtigt at tage ud til et special-klub-arrangement, hvor man kan se flere typer af samme race både i udstillingsringen og i brug.

    Her tænker jeg f.eks. på retrieverne som er meget delte i brugs- og udstillingshunde. På en retrieverdag kan du se begge typer, og på den måde bedre vurdere hvad der falder i din smag.

    Og noget lignende findes osse for andre brugsracer


  • #9   22. jun 2011 Lisbeth B ~ Kennel Arachun ~
    Ja der er nemlig mange hunde ;O) Men de skal også være egnet til lydighed på konkurrence plan så det snævre det lidt ;O)

    Tak Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen !
    Da jeg skal bruge hunden til lydighed, så vil det være brugshundene jeg går efter. Så det var en rigtig god ide tage til klub arrangement.


  • #10   22. jun 2011 Hvor er jeg dog overrasket over hvor dårligt vores søgefungtion er herinde.

    Nogle der kan hjælpe? Skal finde en tråd omkring en hund der havde fået et græs strå i snuden/halsen inden jeg ringer til vagt dyrlægen, men har bare inegn tålmodighed.


  • #11   22. jun 2011 Hmm ja okay Heidi, så er det næppe vores race, du skal gå efter smiley Men held og lykke med søgningen smiley

  • #12   22. jun 2011 Lisbeth B ~ Kennel Arachun ~

    De er ellers lækre hunde, en anden katteudstiller jeg snakker en del med fik af slagsen for nogle år siden og nej hvor var hun bare lækker. Jeg tør slet ikke vise min kæreste den race, han synes nemlig udseende er meget vigtigt og han ELSKER langhåret hunde ;O)


  • #13   22. jun 2011 Det er langt fra alle der er interesseret i at tage en snak med tilfældige(som du selv siger grundet stress), men hvis du er heldig at fange en opdrætter mens de pakker sammen, tror jeg da ikke de har noget imod lige at tage en snak. :o)

    Men jeg kan varmt anbefale Irish Glen of Imaal Terrieren, som jeg har to af. De er UTROLIGT dejlige, og de er store, robuste hunde på meget korte ben :o) Mine vejer 15 kg begge to, men det er lidt for småt, i forhold til racen. En tæve vejer normalt mellem 16 og 18kg, mens nogle af de største hanner KAN komme op på 25kg (ikke så tit, dog). De er nemme at træne, men utroligt intelligente. De fungerer godt med andre hunde, men er selvfølgelig terriere, og har deres helt egne meninger :o)
    De er utroligt skønne, og du skal være mere end velkommen til at skrive til mig, hvis du vil høre mere, og du skal også være velkommen til at møde mine, hvis du skulle få lyst. :o)


  • #14   22. jun 2011 Der findes rigtig mange racer der egner sig godt til lydighed - de belgiske hyrdehunde er helt klart med i toppen :O)) De egner sig godt til al slags hundesport; lydighed, spor, agility og ipo.. Og er gode familiehunde smiley

    Og de kan måske også leve op til din kærestes krav til udseendet - både tervuren og groenendael er langhåret smiley


  • #15   22. jun 2011 hej
    jeg ved der er en udstilling mere her på sjælland i år klubben for små selskabshunde. det er i gørlev. du kan også se på deres hjemmeside (kss)
    her kan du også læse om racerne mm



  • #16   22. jun 2011 Plejer der ikke at være hundens dag i Tivoli? Det er så vidt jeg ved bl.a. for at præsentere racerne.

    Det kan også være der er et skue på sjælland.

    En collie er langhåret og oftest under 30 kg smiley og nogle klarer sig fint til lydighed http://collies.dk/


  • #17   22. jun 2011 Jo der er hundens dag i tivoli, mener det plejer at være omkring september må¨ned, nogen gange slut august smiley

  • #19   23. jun 2011 Hundens dag i Tivoli er den. 14. august i år
    Jeg har jo valgt corgien da jeg syntes det er en utrolig dejlig race, det er en stor hund i en mindre , hvis man kan sige sådan.Den er klog, lydig, børnevenlig, super på træningspladsen, både til aggiliti m.m. men kig forbi min hjemmeside, der kan du læse meget mere om den.


  • #20   26. jun 2011 sorry det er d. 13. august der er hundens dag.

  • #21   26. jun 2011 Det bedste er at have udset sig et par racer, som man ved opfylder de krav som man har og så kigge på dem, på udstillinger. Hvis man går rundt på må og få, så bliver det oftest udseenet man kommer til at falde for og ikke egenskaber

  • #22   26. jun 2011 Hvis man ved hvilken race man ønsker, findes der også andre arrangementer end lige udstillinger. F.eks. gåture eller træf.

Kommentér på:
Hvilken race / DKK Udstilling eller?

Annonce