{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

line a
line a
Tilmeldt:
28. dec 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

valg af hund? {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg er igang med at lave lidt "research" på hvilken hunderace som kunne passe til min levemåde. Jeg har læst en masse racebeskrivelser, men søger også personlige erfaringer med nogle racer.

man kan jo ikke undgå at forelske sig i nogle bestemt racer rent udseendemæssigt, men derudover skal hundens temperament og motionskrav også matche ens levemåde.

Jeg er en travl pige med fuldtidsjob og hest. Underviser nogle dage om ugen og min plan ville være, at det er en, som kan komme med mig ud til hesten samt når jeg ellers er "på vejen". Dog er det nok nødvendigt at den kan være hjemme når jeg er på job. her ville der evt være mulighed for at den kan lege med en anden hund på matriklen nogle timer af dagen, da ejerne af bygningen typisk er hjemme om dagen.

Jeg har haft følgende racer oppe og vende og ved der er forskel i den måde de skal håndteres på og motionskrav:
eurasier, dværgpinscher, dansk spids, dansk svensk gårdhund, samojede og andre af de små spidshunde.

Er der nogen som har nogle forslag til hva der ville matche ?

Og allervigtigst hvilke erfaringer har i med de ovenstående racer i forhold til motionskrav, temperament, lærevillighed, imødekommenhed over for andre hunde.??

Håber ikke det er blevet alt for langt smiley
Det skal lige siges at det vil være min første egen hund. Har stort kendskab til hunde, har dog bare aldrig haft muligheden for at have min egen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  valg af hund?
  • #1   25. aug 2011 Hvornår vil du bruge tid kun på din hund? Træne, aktivere, motionere?

  • #2   25. aug 2011 Jeg har erfaring med to af racerne: Dansk svensk og dværgpinscher.

    Dansk Svensk:
    Vores kræver faktisk meget motion - frit løb uden snor uden for matriklen dagligt. Derudover kræver han mental træning hver eneste dag, for at fungere optimalt. Den er enormt lærevillig, og man kan lære den alt - Men det er en egenrådig hund, det vil sige selv om den kan en masse ting, og er meget lydig, så er det kun, når den selv vil (på trods af, at det ikke er en terrie). Vores kan til tider godt være lidt hidsig, men er god til alle små hunde. Vi kæmper en del med store hunde - men det er ikke race betinget, det skyldes at han er blevet overfaldet 3 gange af store hunde, samt han kommer fra et meget dårligt opdræt.

    Dværgpinscher:
    Igen kræver faktisk en del motion. Dog har han ikke lige så stort et løbe behov, men kræver at komme ud og gå lange ture et par gange om dagen. Næsten lige så let at lære noget. Lidt langsommere i opfattelsen, men villig nok. Denne er tilgengæld ikke lige så egenrådig, og ham stoler jeg 100% på. Han kan med ALLE hunde store som små. Roligt temperament - gør en del, men kan lære at stoppe på kommando - vi har ingen problemer.

    Det er mine hunde, og mine erfaringer. Begge hunde bliver brugt til agility 2-3 gange om ugen. Dette gør, at de hviler i sig selv og ikke stresser rundt (mest den dansk svenske) - men om det gælder racen generelt, ved jeg ikke.
    Uanset hvad du vælger, så vælg med stamtavle.
    Jeg taler af erfaring. Mange af de problemer vi har med den dansk svenske og og andre hunde kunne være undgået, hvis han kom fra et godt og ordentligt sted.


  • #3   25. aug 2011 Men som Julie skriver, hvornår vil du have tid til hunden.
    Som du kan læse om mine hunde, så kræver de motion, lange gåture, mental træning hver eneste dag og hundetræning et par gange om ugen.

    Jeg har af samme grund valgt heste fra, for jeg har ikke tid til det, når jeg også har fuldtidsjob.


  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #4   25. aug 2011 Julie: Motion ville den få både morgen, middag og aften og jeg ville træne og aktivere den hver aften. Især når jeg er ude ved hestene vil den få masser af motion og blive aktiveret. Og lydighedstræning osv. ville jo så være en del af aftenrutinen smiley

  • #5   25. aug 2011 Du kan eventuelt prøve den her test:

    http://animal.discovery.com/breedselector/dogselector.do

    Ved ik om den findes på dansk

    Jeg prøvede lige inden jeg købte min hund (havde nu besluttet mig for racen) Racen passede 97% til mig smiley


  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #6   25. aug 2011 MB: nej det er også derfor jeg forsøger at høre lidt erfaringer, da jeg ikke står lige nu og er på nippet til at købe hund.. Jeg undersøger bare mulighederne for om det kan lade sig gøre for mig at tilbyde en hund det der skal til for at den får opfyldt sine behov...
    Bare rolig jeg er ikke en som kaster sig hovedløst ud i at købe en hund for så at indse at jeg ikke har tid til den,,.

    smiley


  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #7   25. aug 2011 MB: og tak for svaret det var rigtig godt lige at høre dine erfaringer med de to racer smiley har nemlig hørt at dværgpinscher kan være hårde overfor andre hunde og have en tendens til at være "styrende"-


  • #8   25. aug 2011 uuuh den er svær, vil du have en hvalp, eller en unghund, eller lidt ældre ? smiley Der er meget meget arbejde med hvalpen de første 4-8 uger. Det hele skal trænes, læres, og tilvænnes smiley det kræver meget tid. Men kunne jeg forestille mig det også gør med en lidt ældre hund, den skal også lige vænne sig til det.

    Men hvis du vil have en hvalp og have den med ud til hesten, er det begrænset det første års tid hvor meget hunden kan komme med, hvis du havde tænkt dig den skulle løbe ved siden af mens du red smiley ?
    Eller skal den bare med op i stalden smiley ?

    En dansk svensk er meget aktiv, hende vi har et par gange om ugen, er en rigtig vildbasse, med krudt bagi. Selvom vi har været på stranden og svømme og løbe, har hun stadigvæk masser af krudt når vi kommer hjem, så søger vi efter godbider i haven, og så får hun lov til at lege med doggy brain train smiley så det ved at være tid til at sove lidt smiley


    de andre racer ved jeg ikke rigtig lige noget om smiley


  • #9   25. aug 2011 Line: Hvordan vil du aktivere en hund, mens du underviser og passer hest? Jeg må indrømme, at jeg synes, at det lyder til, at du har nok på din tallerken og ikke vil kunne finde tid til en hund også.

  • #10   25. aug 2011 den dværg pincher vi har i vores legegruppe ( en rotweiler, to amstaff blandinger, en schipperke mix og en dværgpincher ) hun styre det HELE. Det hende der bestemmer så snart hun træder ind på vores grund. De andre har bare af at makke ret. Men de lader hende også styre det hele. Muligvis fordi hun er en tæve , og hun er ældst. smiley eller måske fordi hun har ekstrem meget selvtelid og bare sætter dem på plads hvis det ikke passer damen smiley

  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   25. aug 2011 Julie: ja jeg har en del at se til.. Men er også en pige med krudt bagi, og ville have energi nok til også at aktivere hunden. Men som jeg skrev før, er jeg også bare ved at undersøge muligheden for det.. Dermed ikke sagt at jeg i morgen farer ud og reserverer den første og bedste. Jeg er nysgerrig omkring jeres erfaringer og er glad for du stiller spørgsmålstegn ved om min tid rækker smiley Det er jo hundens tarv der skal tages hensyn til smiley

  • #12   25. aug 2011 Fælles for alle spidserne er, at de er selvstændige. Meget selvstændige. Flere kan ikke gå løs. Indlæringen sker på hundens præmisser, og det er dig, som skal bevise noget overfor hunden. Nemlig, at der er et formål for hunden i at gøre, som du siger. Hvis ikke hunden kan se en fordel ved det- jamen så gør den det ikke. Der bliver ikke gjort noget for at glæde dig, og hvis du en gang ikke viser en fordel, jamen så starter man forfra. De er utroligt intelligente og kræver tænkearbejde for at fungere.

  • #13   25. aug 2011 Line:
    Lige for god ordens skyld, så er aktivering for hunden ikke, når du er hos hesten. Det er når du aktivere hunden ved at være til stede ved hunden.
    Personligt synes jeg ikke, det lyder til, at du har tid til at tage en hund ind også. Men altså ved da, at andre har det i din situation, og jeg er nok bare typen, som går meget op i, at hunden bliver aktiveret og motioneret sammen med dets menneske, ikke alene. Mine hude er min fritid, jeg har valgt alt andet fra, for at have ordentlig tid til dem smiley

    Med hensyn til at dværgpinscheren kan være hård og styrende, så er det slet ikke den opfattelse jeg har af dem. Hverken af min egen, eller af dem jeg kender smiley Jeg synes på alle måder, det er en fantastisk hund.


  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #14   25. aug 2011 A.c.n
    Den skal ikke løbe ved siden af hesten - den skal med op i stalden og hygge sig hvis det er muligt mens jeg gør hesten klar osv. og så er der altid mulighed for en laaang gåtur da der er masser af skov og marker omkring stedet. Ja en hvalp kræver jo en del mere træning i starten, og tilvænning. Men alt dette er jeg vant til fra hestene ( ved godt det slet ikke er det samme dyr, men træning af dyr er jeg efterhånden ved at være godt vant til).


  • #15   25. aug 2011 ehm.. Du er en travl pige med hest osv..

    Hvor er din tid til en så aktiv hund som du snakker om du gerne vil have?

    og det med at ejeren af bygningen somregel er hjemme.. glem det.. Det er ikke ham/hende der har valgt at få hund.. det er DIG!

    At hunden bare bliver noget du gerne vil ha for din egen skyld, det bliver noget rod.. Du skal fanme være sikker på at du har tid til den..

    hva nu hvis hunden ikke kan lide hestene og derfor ikke kan komme med? hvor bliver tiden til hunden så af?


  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #16   25. aug 2011 Mb, nej det var nok ikke det rette ordvalg jeg havde der..Mente nok mere motion. Jeg kan fuldt ud forstå dig smiley og jeg ville heller ikke købe en hund medmindre jeg er helt overbevist om at tiden er der smiley det er derfor jeg stadig ikke HAR en smiley

    Så dette er stadig meget i fremtidsovervejelserne, og det var mere for at høre erfaringer med racerne osv. ang dværgpinscheren så lyder det godt -der kan jo være stor forskel på temperament osv selv indenfor den samme race ( men mon ikke det meste også er miljøbestemt . altså opdragelse aktivering osv. ) smiley


  • #17   25. aug 2011 Line:
    Det tror jeg bestemt du har ret i... Vores hviler enormt meget i sig selv.


  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #18   25. aug 2011 Molly-kiki som jeg lige har skrevet flere gange så vil jeg heller ikke købe en hund medmindre jeg er sikker på at have tid nok til den. Eller for den sags skyld skabe tid til den.. Det ville kræve noget omstrukturering af min tid osv, det er jeg godt klar over.. Dermed sagt at jeg ikke vil anskaffe mig en hund medindre jeg er sikker på jeg kan give den et godt hjem......

  • line a
    line a Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   25. aug 2011 Det var rart lige at høre lidt meninger - tak for svarene alle sammen smiley og rart at der bliver tænkt meget på at der skal være tid til hunden:-) tror jeres vovser har det særdeles dejligt hos jer smiley

  • #20   25. aug 2011 line - super smiley så er jeg med igen. Tænkte lige ååååh nej, da jeg troede den skulle løbe ved siden af hesten. Der går lidt tid for den kan klare det smiley Men en dejlig lang gå tur med masser af nye dufte på vejen , og en masse heste at studere , det ville gøre min vaps træt . han er 10 uger gammel, og er en schipperke.
    Når de er helt små kræver de en masse oplevelser. og delvist meget motion. Kan godt værej eg er for forsigtig. men ludo får lov til at gå 1 km, nogle gange 1½ , så kommer han på armen resten af turen. eller også går vi hjem med ham, de andre to hunde får en tur på 4-5 km. Pluds strand, skov, søge i haven, spring, løb, og sofa hygge smiley er hjemmegående, så har heldigvis tiden til at tage mig af alle tre. Havde jeg nu også da jeg havde arbejde. smiley

    hvor meget fritid har du hver dag ? smiley


  • #21   25. aug 2011 tror sku ikke at jeg som aktiv hestepige ville anskaffe mig en hund..
    Har selv tidligere været utrolig aktiv hestepige, både med undervisning, hjælperytter for handicappede børn og egen hest osv.. Så jeg ved hvad det kræver af tid med hesten.. og jeg ved også at jeg ikke ville kunne klare at have en hund ved siden af..

    For hvis det er en hvalp, så skal den altså bare lære SÅ mange ting i dens første tid sammen med dig, og hvor skal tiden komme fra når hestene kræver så meget?
    Den er bare IKKE eksisterende når man har så travlt i forvejen..
    jeg har fået hund fordi jeg ved at jeg tilbringer stort set al min tid udenfor arbejdet hjemme og ikke er så udfarende en type smiley


  • #22   25. aug 2011 jeg ville IKKE vælge en eurasier.

    De er ikke specielt motionskrævende - er det over tyve grader, kan det være direkte farligt for en eurasier med løb/cykling da den har meget pels.

    De stikker af - eurasiere er selvstændige, og den ville være nød til at være bundet i stalden. Ikke specielt morsomt..

    sluttelig, eurasierpels tager imod lugt så man tror det er løgn. Ergo ville hunden lugte af stald derhjemme

    Og jeg har også haft hest i mange år - og haft min eurasier med i stalden - men droppede hurtigt ideen, for det matcher ikke særlig godt! Få dig hellere en race, som er mere menneske-orienteret og knapt så selvstændig smiley


  • #24   25. aug 2011 De heste mennesker jeg kender har alle hund. Det er typisk labrador eller schæfer - har selv haft en dansk svensk gård hunde (blanding) men hun ville i hvertfald ikke egne sig i en hestestald - alt for livlig, egenrådig og larmende.



  • #25   25. aug 2011 Synes du skal prøve at tage testen, jeg synes den er god til at få et overordnet indtryk af hvilken race der kan passe til ens hverdag

  • #26   25. aug 2011 Marie:
    ulempen ved den test er jo blot at ex. den dansk svenske er med...


  • #27   25. aug 2011 Ved ikke hvilke racer der er med i testen, kun at den indeholder 200 racer. Testen beslutter jo ikke hvilken hund man skal købe, men kan give en ide om hvilke racer der fx passer til ens eget aktivitets niveau osv - + der er beskrivelse af alle racerne - er ret sikker på at hvis Line tager testen så passer dansk svensk gårdhund ikke 100 % til hende - men det er jo kun Line selv der kan svare på spørgsmålene.


Kommentér på:
valg af hund?

Annonce