{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.624 visninger | Oprettet:

Agressivitet - hvordan håndteres det? :s {{forumTopicSubject}}


Hej alle!
Jeg har verdens dejligste hanhund på 2 år, Nornoki. Han er en Coton De Tulear, og i bund og grund verdens dejligste hund!

MEN...

Vi har haft flere problemer med ham gennem de 2 år vi har haft ham - han er vores første hund, så vi har med garanti lavet mange fejl i hans opdragelse selvom vi startede ud med hvalpetræning smiley

For nylig fik vi ham kemisk kastreret, da vi også havde problemer, når vi havde gæster osv., hvilket også er forsvundet nu - men han er stadig agressiv overfor andre hunde ):

Første gang jeg så Noki blive agressiv, var da han var 10 uger gammel, og legede med en anden lille hunhund på hans egen str. - de legede rigtigt godt, men lige pludselig gik det for vidt, og han blev agressiv..
Midt i det løb han ind i mig (jeg sad på græsset), og snurrer så rundt og bider mig i benet - der går hul (skarpe hvalpetænder på sådan en lille én!), men vi tænker ikke mere over det.

Til hundetræningen var der alle str. hunde - små hunde og kæmpe hunde. Noki er meget utryg, men lærer efterhånden at gemme sig mellem mine ben, for at få fred fra de store "vilde" hunde.

Der udviser han på intet tidspunkt agressiv adfærd.

I en lang periode efter hvalpetræningen leger han ikke med andre hunde, da vi ganske enkelt ikke har tid til legeaftaler pga. vi var igang med en kæmpe renovation af vores hus.
Vi tager dog ofte hunden med på rideskolen, hvor han møder andre hunde, og der er INTET. Han bliver mere og mere opsøgende (i stedet for flygtende) og vi er jo bare glade.

En dag, da Noki er ca. 1 år gammel ér han på rideskolen og leger med to andre hunde.. Det går rigtig fint, indtil Noki lige pludselig slår klik og angriber en af de andre hunde imens han siger meget agressive lyde!

Når jeg tager fat i ham bider han efter mig, så jeg kan kun få ham væk fra en sådan situation ved at "satse" og så hive ham op i nakkeskindet :s

En anden dag gik han også amok på 2 andre hunde - hundene havde INTET gjort, de kom ligeså stille hen for at sige hej, og så klikkede han igen. Angreb (bider) og sagde lyde.. Jeg rykkede ham op i nakkeskindet og løftede ham 100 meter væk - i al den tid fortsatte han med lydene og sprællede helt vildt selvom jeg havde taget ham op og væk fra de andre hunde...

Nu er han nået til et punkt, hvor visse hunde bare skal komme i nærheden, og så flegner han.
Han bider, og jeg frygter at han en dag gør skade på en anden hund eller et menneske, for selvom han er en lille størrelse, så kan det stadig godt gøre meget ondt at blive bidt!

Vi håbede, at kastrationen ville hjælpe på det, men det har det ikke gjort. Den anden dag flegnede han på en 12 uger gammel gravhundehvalp??? Altså. Forhelvede.

Men andre hunde (specielt hun-hunde) kan han godt med.. Hanhunde med en rolig energi plejer han også at kunne med (bortset lige fra den hvalp dér?) ..

jeg tror måske, at det er den der ophidsede energi, som han reagerer på - men sådan er han jo også selv, han er bestemt ikke en "rolig" hund, når han møder andre hunde..

Det er ldit svært at forklare, jeg håber bare på, at der måske sidder nogle kloge hundemennesker derude, der ved, hvad jeg kan gøre ved det smiley ?

forresten, så er han ALDRIG agressiv i forbindelse med mad, men han kan godt blive agressiv, når han leger med pivedyr - han "dræber" sine pivedyr...

Gode råd søges, åndssvage kommentarer bedes i holde for jer selv smiley

Hvad kan vi gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Agressivitet - hvordan håndteres det? :s
  • #1   12. okt 2011 Han lyder rigtig usikker, og en kasteration vil 90 % sikkert kun gøre det værre.

    Nogle hunde dur bare ikke til at være sammen med andre hunde. Og det må man acceptere.

    Jeg ville simpelthen tage forholdsreglen, der hedder, at han bare ikke skal hilse på andre hunde. Din hund er ikke tjent med at skulle være usikker og føle, at han bliver nødt til at angribe, og de andre hunde er ikke tjent med at blive overfaldet og bidt.




  • #2   12. okt 2011
    Jamen andre hunde har han det super fint sammen med..
    En af mine bedste veninder har en stor, sort hunhund, der er lidt oppe i årene, og den enes han helt fint med, han ændrer fuldstændigt adfærd til det bedre, når han er sammen med den hund - når vi går ture sammen med dem, så reagerer Noki nærmest ikke, når vi så ser andre hunde osv..

    Jeg tror det må kunne arbejdes væk, for det er derinde et sted i ham, det tror jeg...

    Han har også en "ven" nede i den skov, hvor vi går tur.. En rottweiler blanding, som han bare er helt vild med. Den er kæmpestor, men den er rolig og rar som dagen er lang... smiley



  • #3   12. okt 2011 Jamen så nøjes med de to hunde. Min kan heller ikke med mange hunde, vilde hunde, store hvalpe eller hanhunde, så han nøjes med at være sammen med de 5-6 hunde han kender og kan med. Jeg vil ikke have, at andre hunde skal have dårlige oplevelser fordi jeg skal "træne" min hund. Og jeg synes heller ikke, at det er fair, at min hund skal presses ud i situationer, som han ikke kan magte

  • #4   12. okt 2011 Hunden skal - og skulle have haft - lov til at lade være med at være sammen med andre hunde.

    Den siger tydeligt fra og det skal respekteres. Ellers får man præcis den situation, som I har nu - at hunden farer ud.

    Så lad den være sammen med den få, den kan med - hvis den altså VIL. Hvis DEN har behov for det.
    Og lad den slippe for resten.


  • #5   12. okt 2011 Tilde: hvorfor skal en hund, som ikke kan lide det, tvinges til at være sammen med andre hunde? Hvorfor skal den kunne det?

  • #6   12. okt 2011 Og puf, væk var indlægget

  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #7   12. okt 2011 svært lige at komme til den uden at have hunden foran sig, men efter min erfaring tyder den på at den både er dominat, ikke treiototal, (da den er nem art fodre), lidt usikker, og homoner der spiller højt,( da 1 år alderen for mange hunde er der de ville parre eller slås om tæver) så den skal være rolig og i balance igen før evt kasteration ellers hjælper det ikke og små hunde er jo tidliger udviklet end store hunde

  • #8   12. okt 2011 For mig at se handler det ikke en pind om dominans eller territorialadfærd, men om en lille hund, hvis grænser ikke bliver respekteret.

    Den slags kommer til at koste på den lange bane, og det er på høje tid at på sagen fra hundens perspektiv.

    Hunde skal hverken have påduttet hunde eller mennesker, den ikke gider.


  • #9   12. okt 2011 Jeg ville stoppe med den kemiske kastrering. Som sagt, så er det svært at vurdere hvorfor hunden reagerer som den gør uden at have set den, men som *CH* synes jeg også det lyder som noget usikkerhed og her kan kastrering virke uhensigtmæssig.

    Og ellers ville jeg holde ham væk fra alle hunde, undtaget dem han lige kan med, og så ellers træne i at han skal lære at acceptere at fremmede hunde eksisterer, men at de skal ignoreres. Det kan gøres ved gradvis tilvænning til andre hunde (så langsomt at han ikke reagerer på dem) og ved "se på det" øvelser osv. Dertil skal du ind og tage styringen, dvs. kommer der en anden hund, så er det dig der tager stilling til på flokkens vegne, om hunden er venlig, om hunden må komme hen til jer og om I skal hilse (og det skal I så ikke).


  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #11   12. okt 2011 havde jeg ikke boet som jeg gør pt.( flyttet bssammen med min søster for at hjælpe hende pga hendes arbejde) så havde jeg tilbudt at tage den hjem for at rette op på den ,,,

  • #12   12. okt 2011 Der kan jo også være ting i andre hundes adfærd. som du ikke registrerer, og som får ham til at reagere.Har en jrt og det meste af tiden er der ikke problemer.Men ind imellem tænder han af ,og det er ikke altid jeg kan gennemskue årsagen.Samtidig passer jeg også på ikke hele tiden at blande mig , hvis han er "uenig" med en anden hund.Det bliver aldrig til mere en stiv krop,høj haleføring og snerren.Hvis det forsætter laver jeg indkald,og går videre.Han har kun bidt en enkelt gang.Det var en stor hund der skubbede ham omkuld 2 gange,og derefter stillede sig over ham og knurrede.Den bad den selv om..

  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #13   12. okt 2011 ja men har man selv en flok som kan hjælpe med at lære fra sig og som selv er i balance, og hvis når omgivelserne er det så hjælper det en del en metode jeg har brugt i 30 og lært af min papfar siden jeg var 6 år, utroligt hvor det hjælper, og det samme som hvis man har en total menneskesky hund, så bruger man en i balance til at hjælpe den svage hund med brugte jeg meget i 90ne og starten af 2000, da jeg kørte på det højeste og have i gennem snit ca 20 hunde inde+ mine ejne 8-10 stykker

  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #14   12. okt 2011 ja men det kræver at man kan læse hundene helt for at hjælpe den nye hund der kommer ind dvs kunne bede sine ejne hunde trække lidt når den anden begynder(tager det i optagtet) at vise sig svag for så at lade den der formidler (dvs den der går imellem) i ens flok tage mere og mere ens arbejde over,, men det kræver at man har 200% kontrol over sine, bare her i weekenden ude i hundeskoven var der 3 af 11 der ikke kunne med andre, og ejerene sagde det ikke kunne lade sig gøre, lavede et lille vædemål og ca 20 min efter legede alle 14 sammen

  • #15   12. okt 2011 Så du vil i princippet løse det her ved massiv flooding?

  • #16   12. okt 2011 Har du fået ham undersøgt for smerter? Mange små hunde har Hd og det værste af alt, løse hofteled. Og det er meget smertefuldt, har selv en lille hund med det. Og han kan helle ikke altid med andre hunde. De dage hvor han har ondt, skal andre hunde lade ham være i fred. Det vil sige, at jeg siger fra over for andre hunde og beder ejeren om at lade min hund være. Og det startede også i sin tid med, at han blev aggressiv over for andre hunde

  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #17   12. okt 2011 jep og tager en hund ad gangen stille og roligt, atl efter hvordan en hund er,da de ikke er ens, men har endnu ikke måttet opgive en hund, kun pga alder eller sygdom

  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #18   12. okt 2011 men der kræver jo også det at kende de enklte racer og deres væremåde for at vide hvordan de normalt reagere, kan se at din unge hund minder om ringo jeg selv havde avlet han var efter shirk von büldenrüber og bech lea to dejlige hunde hvad er din bedst til eller er den all roun *CH*

  • #19   12. okt 2011 Sabine, min nuværende er af brugslinjer.
    Jeg kan se at din hunds mor deler linjer med min første schæfer.


  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #20   12. okt 2011 det er nu en af mine tidliger hunde ellerv ville den have været gammel idag den her er fra ca 1989 og havde også en der hed bech unik samtidigt syndtes de var gode til spor, hvor imod min tysker var bedere til forsvar/bide arbejde

  • #21   12. okt 2011
    Okay prøver lige at svare på det i allesammen skriver:

    1) Min hund er ALDRIG blevet tvunget til at skulle være social sammen med andre hunde - han har bare kunne gå, og han har altid fået lov at "gemme sig" imellem mine ben, hvis han blev usikker.

    2) Jeg er meget sikker på, at min lille Noki ikke har HD smiley Han er enormt aktiv og han drøner rundt døgnet rundt, springer op i sofaen, i sengen osv. og viser INGEN ubehag ved det overhovedet smiley Han er altid glad (bortset fra det jeg skrev her) og ved godt mod, og virker bestemt ikke som en hund med smerter smiley

    3) Han søger altid selv kontakten - han bliver selv "vild", når han ser andre hunde og piiiber indtil han får lov at sige hej til dem..

    4) Han skal aldrig nogensinde bare hjem til nogen fremmede mennesker om så han bider hovedet af et spædbarn! Han har det rigtig godt her, hvor han bor, og han er utryg, når han ikke er sammen med en af os herhjemme fra eller er hjemme i vores hus smiley Han bliver her til den dag han falder død om smiley

    5) Nu er det ikek sådan, at min hund skambider de andre hunde - han bider højest og slipper igen med det samme. Han har aldrig bidt en hund, så man har kunne se et mærke eller hunden har ømmet sig eller noget som helst, han bider bare ud efter dem eller bider dem uden at gøre den store skade... Han har kun bidt hul én gang, og det var altså i mit ben med hans hvalpetænder i en megert presset situation smiley
    Problemet er, at han virkelig gerne VIL i kontakt med de andre hunde, men han kan ikke rigtigt finde ud af det, og pludselig bliver han agressiv.. Hvis han ikke gad de andre hunde så ville det da være vildt ligemeget, men han elsker andre hunde, jeg tror bare han har svært ved at forstå hundesprog smiley

    6) VI kan ikke stoppe den kemiske kastration, da det er sådan en lille chip agtig ting de får sprøjtet ind under huden smiley Den holder ca. 6 måneder, og så bliver han "normal" hanhund igen.. Vores dyrlæge sagde, at hans dårlige adfærd med 99 procents sikkerhed ville forsvinde efter det, men det har det desværre ikek gjort..

    * Min veninde har en gammel jagthund, som har enormt god indflydelse på min hund. Sidste gang jeg gik tur med den kunne jeg til sidst gå uden snor på min hund og kalde ham til mig selvom der kom andre hunde osv.
    - Når der så kom andre hunde, så kaldte jeg ham til mig, satte snor i, og så tog jeg ham om på udvendige side af min venindes hund (så den gik sådan længst væk fra den fremmede hund) og første gang stoppede han op og kiggede efter den fremmede hund og trak lidt i snoren, men vi ignorerede ham og gik videre - og han så, at den anden hund slet ikke reagerede.
    Næste gang vi mødte en hund kiggede han bare, men gik videre, og til sidst ænsede han ikke de andre hunde vi mødte på vejen..

    Det gav mig håb - han kan sagtens lære at ignorere dem og lade være med at hidse sig op, det er jeg helt sikker på - jeg er bare usikker på, hvordan jeg skal gribe det an??

    Han er som sagt vores allerførste hund, og vi anede intet om hunde, da vi købte ham... smiley






  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #22   12. okt 2011 der er du også inde på min metode, ide du bruger en hund der er rolig og afbalanceret, tag du bare flere ture med den type af hunde,,, smiller,,,
    og ang, det sidste lige opover dig var bare udveksling med ch angående bhp/ipo træning der lægges på scæffer og der er bidearbejde= fange forbrydereb´n og holde ham fast til man kommer , hvis han prøver at fløgte, lige som med politihunde


  • #23   12. okt 2011 Du kan ikke se om din hund har HD. Min hund springer også rundt på trods af, at han har så dårlige hofter, at han ifølge dyrlægen ikke burde kunne gå. Men det kan han og det gør han. Han hopper op og ned af senge, stole og andre høje ting. Han spæner rundt efter bold og frisbee. Men det er konstateret ved røntgen, og ved manipulation af hans hofter, at de er dårlige. Så det at din hund hopper og springer er ikke ens betydende med, at han ikke har ondt

  • #24   12. okt 2011
    Begge hans forældre er testet og mener også han er testet som hvalp smiley


  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #25   13. okt 2011 man hd fotografere når hunden er ca 1 år gammel eller for store racer bedst når de er 1½-2 år da de er længere om at vokse til,,, er du sikker på at det ikke er øjnelyste du mener det gør man bedst når de er 5-7 uger gammel

  • #26   13. okt 2011
    Det har jeg virkelig ingen idé om, men vi fik afvide, at det skulle vi ikke bekymre os om fordi hans forældre ikke havde det.. smiley

    Og desuden er jeg fuldstændigt sikker på, at han ikke har ondt nogen steder smiley


  • #27   13. okt 2011 Du er blevet helt forkert vejledt. Man kan på ingen måde konstatere, at en hvalp ikke har/får HD alene fordi forældrene ikke har det.

    Sådan fungerer den lidelse ikke.

    Smerte er - som andre før har nævnt - ikke noget man umiddelbart behøver at kunne se på en hund. Ofte opdager man det først, når hunden har fået smertestillende og den forandrer sig.


  • sabine m
    sabine m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 77
    #28   13. okt 2011 ok men du skal lige huske at mange dyr skjuller at de har ondt, som dem jeg har nu de sladder ikke, så der skal jeg være ops på dem

  • #29   13. okt 2011 jeg var også sikker på at min hund ikke havde ondt.
    men efter at han blev røntgenfotograferet og dyrlægen konstaterede de løse hofteled, blev jeg meget klogere.
    og efter han får smertestillende og kiropraktisk behandling, har jeg fået en helt anden hund.
    Så før du har fået din hund undersøgt(røntgenfotograferet) kan du ikke sige om den har HD.
    Og den dyrlæge der udersøgte min hund er knogleekspert. Og han fortalte, at rigtig mange små hunde har HD og løse hofteled, uden at ejeren ved det


  • #30   15. okt 2011
    Jamen min hund er altid glad og frisk, og det giver ingen mening..

    Han reagerer på hunde med ophidset energi... ikke andre smiley


Kommentér på:
Agressivitet - hvordan håndteres det? :s

Annonce