{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Hanhund & tæve sammen?! {{forumTopicSubject}}

Vi overvejer at få endnu et familiemedlem om 1-1½ års tid, men allerede nu har vi en del vi skal have klarhed over inden vi tager den endelige beslutning.

Sagen er den at vi har en hanhund, som vi pt. ikke har planer om at skulle kastere, idet vi vil forsøge os med udstilling i det kommende år.
Hvis det viser sig at han ikke er egnet til udstilling vil en kasteration være til overvejelse.
Vi har aldrig haft en kønsmoden ikke kast. hanhund idet vores gamle han kom ud for en ulykke med pungen som 5-6 måneder gammel, hvilket efter 2 operationer endte med en kasteration.

Vores evt. nye familiemedlem skal være en tæve. Muligvis skal hun bruges til udstilling hvis hun (og jeg) egner os til dette.

Men hvad nu hvis vi ikke kasterede vores han hund og fik en tæve hvalp? så går jeg ud fra at den første løbetid kommer ca. 6 måneder efter hun er kommet hjem til os. Vi har ingen planer om yderligere familieforøgelser såsom hvalpe, så de skal vel holdes 100% fra hinanden i x antal uger?

Er det ikke noget med at man kan give hunde en sprøjte for at se effekten for en evt. kasteration/sterilisation ? I såfald er den også virkbar i forhold til drifterne ? og hvis ja er den holdbar under første løbetid ? Så vi evt. har lidt mere tid til fremtidsplanerne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hanhund & tæve sammen?!
  • #2   1. jan 2012 Krumme - det var også min tanke, altså at det ikke er 100% holdbart.

  • #5   1. jan 2012 Jeg har en hanhund og en tæve (som desuden pt. er i løbetid) - der er ikke de store problemer med at holde dem fra hinanden. Han har aldrig sprunget på hende, og virker heller ikke særlig interesseret andet end han snuser lidt mere til hende. Hvis han bliver lidt for interesseret siger vi bare nej til ham, og så stopper han uden problemer - og lider ingen last. De opfører sig begge som de plejer.
    Jeg tror det er forskelligt fra hund til hund, og måske også fra race til race.

    Jeg har dog hørt at sandsynligheden for at tæven kan blive falsk drægtig er større hvis der bor en hanhund sammen med hende. <i>Ane</i>r ikke om det passer.
    Chelsy blev falsk drægtig under første løbetid, og hvis det sker igen denne gang skal hun steriliseres, hun skal alligevel ikke have hvalpe - men jeg hader bare alt det med operation osv.
    Rocco kan pt. ikke kastreres pga. overvægt.


  • #7   2. jan 2012 jeg har en intakt han, en kastereret han og 2 intakte tæver

    her når tæverne er i løb holder jeg dem adskildt i de 3-4 uger de dufter
    de er i stuen i hold, har mine bure i stuen så dem der er i bur er stadig "med" i hvad der sker

    alternativt er der mange der sender deres hanhund væk til familie/venner i den periode

    jeg ser det ikke som det store problem, men jo det er da hårdt og noget mere besværligt, men altså ikk til ikk at holde ud


  • #8   2. jan 2012 Jeg synes ikke det er holdbart for nogen parter at have intakte hunde af begge køn sammen.
    langt de fleste hunde vil stresse over at blive lukket væk under løbetiden, samt stresse over at kunne lugte tæven uden at få lov at parre.
    Hvis du absolut vil holde hunde af forskelligt køn, så få hannen passet de fire uger løbetiden varer.
    At stole på sin hanhund, og tro at den ikke vil parre en højløbsk tæve er i mine øjne direkte stupidt. Det tager to sekunder, så er der hvalpe på vej!


  • #9   2. jan 2012 Jeg synes det er svært. Umiddelbart er vi ikke int. i at skulle have hvalpe på tæven. Det tror jeg slet ikke at jeg/vi har overskud til.

    Vi må vist gå i tænkeboks.

    Hvor tidligt plejer en tæve at komme i sin første løbetid?


  • #10   2. jan 2012 det er meget forskelligt, mine kom som 6 måneders og som 11 måneders

  • #11   2. jan 2012 det er kun min blanding der ikke er intakt og sådan forbliver det også

    de to røde har jeg planer om parringer på og Incy er jo ulovlig at parre med, men vil nu stadig holde hende intakt, da jeg ikke vil lade hende sterrileserer "bare" for det bliver nemmere for mig selv, det er jo trods alt en gang i narkose


  • #13   2. jan 2012 i mit tilfælde fjerner jeg ikk stress fra hanhunden da jeg har to tæver smiley

    men ja ka godt se hvor du vil henaf


Kommentér på:
Hanhund & tæve sammen?!

Annonce