{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.585 visninger | Oprettet:

Guide til opbevaring og håndtering af tørfoder {{forumTopicSubject}}

Det er vigtigt at opbevare tørfoder under de rigtige forhold for at forhindre en eventuel bakterievækst af Clostridium dificile ( giver diarre ) eller Bacillus subtillus ( nedbryder blod ).

Korrekt oplagring er VIGTIG:

Bakteriernes svampesporer kan aktiveres når foder forbindes med fugt. Fugt kan forekomme når varme og kulde mødes. Det kan du undgå ved:

-opbevaring under konstant temperatur for at sikre sig mod kondensdannelse.
-åbninger til udendørs område skal holdes lukket for at holde samme temperatur i rummet
-foder skal altid opbevares på paller/hævet fra gulvet for at undgå kondens
-foder skal opbevares i fodersække med min. 5 cm afstand til vægge (gælder også indvendige vægge) for at undgå kondens
-foder må ikke stå i fuld sol, da kondens opstår meget hurtigt pga. de kraftige temperaturforskelle

Hvis foderet bliver vådt bør du smide det væk for at undgå bakterievækst.

Hvad sker der når en fodersæk åbnes ?

Fodersække er konstrueret så de er lufttætte. Når en fodersæk åbnes kommer der ilt til foderet og fedt harskner ved iltning (oxidering). Oxidering giver mulighed for dannelse af peroxider/brintoverilte som ødelægger/nedbryder musklerne.

Det er derfor meget VIGTIGT at fodersække opbevares tørt og at fodersækken straks lukkes efter brug. Køb mindre fodersække så oplagringstiden bliver minimal.

Det anbefales IKKE at anvende fodertønder til at opbevare tørfoder i, da fodertønder ofte ikke er luft- og fugttætte. Da der næsten altid ligger rester fra tidligere foder tilbage i tønden, kan disse forhold give anledning til at bakteriernes svampesporer aktiveres. For at slå bakterierne ihjel skal rengøring af foderspande foregå ved opvarmning på 160o C - 180o C over 3 timer, hvilket er særdeles vanskeligt.

Hvordan serveres foderet?

For at undgå at få bakterier ned i posen bør du vaske hænder før du rører ved foderet, du må heller ikke bruge skålen til at tage nede i posen, fordi du risikerer at bakterievækster fra skålen kan vokse nede i foderet. Endnu værre er det at hælde uspist foder tilbage i sækken.

Husk at vaske hundens skål efter hvert måltid med sæbe og varmt vand, ideelt skal du skolde skålen med kogende vand jævnligt, f.eks en gang om ugen.

Du bør også bruge en skål lavet af et hygiejnisk materiale, det bedste er en metalskål men en keramik eller porcelænsskål er også en god løsning. Plasticskåle bliver ridset og revnet med tiden – i disse revner og ridser sidder små fodermængder fast som bakterierne kan gro i.

For hygiejnens skyld er det en god idé at vaske hænder efter du har håndteret hundefoder.

Husk at bruge dine sanser, om foderet lugter grimt, dårligt, smag evt. på det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Guide til opbevaring og håndtering af tørfoder
  • #1   27. mar 2012 Altså det skal nok passe. Men efterhånden er alt med foder sgu da en videnskab, jeg overholder cirka intet af ovenstående. Maden bliver hældt i en kasse, skålene vasket efter behov, måske en gang i mdr. Og har da sunde og raske hunde

  • #2   27. mar 2012 Hæhæh, det er sgu da utroligt, at mine hunde stadig er i live smiley Der er heller intet af det der, som jeg overholder. Jo lige det med, at jeg lader foderet blive i sækken, og putter sækken ned i spanden. Men det er da også det eneste.

  • #3   27. mar 2012 Hvis hunden ikke kan klare lidt bakterier, jamen så afliv den da! Come on... de spiser lort uden at blive syge... så kan de altså også klare foder fra fodertønde.
    Jøsses.


  • #4   27. mar 2012 Kæfttjuhalden, min skulle være død nu.... Arggg mon ikke vi skal tage tingene med et gram salt...Og no way jeg har tænkt mig at smage på min hunds mad....

  • #5   27. mar 2012 Casper, jeg MÅ bare spørge ;o) overholder du selv alle de råd ? for det lyder som arbejdsgangen på Intensivafdelingener på div.hospitaler.
    Sorry kunne ikke dy mig for self.er der rigtigt, men selv på hospitaler overholdes mange hygiejneforholdene langt fra.


  • #6   27. mar 2012 UHA Charlie får sit foder på græsplænen UDEN at jeg har vasket og skoldet den først. Er der nogen der ved hvordan man nemmest vasker en græsplæne? Og med hvilken slags sæbe? *GG*

  • #7   27. mar 2012 self. er DET rigtigt, sku der self.ha stået. Go`morn Anita *Ggg*

  • #8   27. mar 2012 LOL .Margit Den var go`. ;o))

  • #9   27. mar 2012 @Anita: Nej det gør jeg ikke. Hvis man han en sund og rask hund er det selvfølgelig (for?) langt at gå.

    Men jeg sælger foder til problemhunde (allergi, sart mave, dårligt helbred etc.), og for dem er det vigtigt at udelukke så mange smitteriscici som muligt. Når man har set en lille dansk-svensk gårdhund hyle af smerte p.g.a. sart mave må man jo gøre noget.

    Derfor har jeg lavet denne guide så andre ejere af hunde med fordøjelsesproblemer kan få lidt hjælp til at gøre livet lettere for deres hund


  • #10   27. mar 2012 Er livet værd at leve, hvis maven er SÅ sart? Det er da i hvert fald ikke for hundens bedste.

  • #11   27. mar 2012 @ Nicolai & Malene : Det ved jeg ikke - men jeg ved at det ikke er op til dig eller mig at afgøre hvad der for den enkelte hundeejer er et godt og værdigt hundeliv.

  • #12   27. mar 2012 Ok, så forstår jeg dig Casper. :o)

  • #13   27. mar 2012 jeg synes det er meget godt at have i baghovedet hvordan det burde være, sådan er det jo med mange ting her i livet, at man bøjer reglerne lidt

    jeg smider aldrig foder tilbage i posen, der er nemlig aldrig foder tilbage og mine skåle bliver vasket hver dag, så langt så godt

    men fodret står i bryggerset op af væggen og når vejret er til det, så står der åbent ud til og sådan tror jeg det bliver ved med.


  • #14   27. mar 2012 Okay så giver det mere mening:o))

  • #15   27. mar 2012 Jeg blander gerne foderet og det er altså svært i 15 kg sække. Derfor hælder jeg det i en fodertønde og mine lever endnu

  • #16   27. mar 2012 @Cynthia J: jeg blander også gerne - jeg gør det bare lige inden servering med en målekop fra hver sæk

  • #18   27. mar 2012 Jeg køber som regel fodersække på 10-15 kg for at det ikke skal bliver for dyrt smiley

    Men nogle af tingene lever jeg da op til *GG*


  • #19   27. mar 2012 Alfisten: Hehe ja det tror jeg sgu også

  • #20   27. mar 2012 Det må vel nærmest betegnes som et mirakel at hunden overlever her i huset!

    Kunne godt nok ikke drømme om at stille foderet udendørs eller på nogen måde tilgængelig for feks. insekter og mus. Så en lukket tønde der er letter at holde lukket end en foder sæk. Jeg vil nok mene at 85 grader skulle være tilstrækkeligt til at eliminere sygdomsfremkaldende "baksiller"og andet stads - har en mistanke om at spanden ikke overlever 180 grader... målebægret der bor i spanden kan heldigvis godt tåle de 85 grader, så madskålen kommer ikke i spanden. Og med hensyn til mad der evt. kunne blive levenet...hæ, hæ...hunden ligger flad af grin ved tanken...
    Det er muligt at vi et sted ude i fremtiden bliver så pyldrede at hundemad skal købes i portionsanretninger, men der er vi ikke kommet til her i huset.


  • Mads  T
    Mads T Tilmeldt:
    jul 2021

    Svar: 1
    #21   2. jul 2021 Jeg vasker min hunds skål hver dag, jeg tænker at hvis jeg ikke selv vil spise af en beskidt skål/tallerken skal den heller ikke og lige som mennesker kan vi tåle rigtig mange bakterier men der også nogle vi kan blive meget syge af. Og campylobacter, e coli og salmonella som kan opstå ved dårlig hyggeejne eller rådt kød kan en hund heller ikke tåle i store mængder. Så jeg bruger lige de 2 sekunder på at vaske min hunds skål nar jeg alligevel selv vasker op. For en sikkerhed skyld og dens sundhed:)

  • #22   2. jul 2021 Mads, tråden er fra 2012 smiley

Kommentér på:
Guide til opbevaring og håndtering af tørfoder

Annonce