{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.223 visninger | Oprettet:

DKK - Det Kloge Køb!! {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver så ofte kontaktet af mennesker der ønsker min hjælp til at finde den helt rette hvalp eller hund til dem...
De første ting jeg spørger ind til, er altid hvad de mener de er i stand til at byde denne hvalp, om de har erfaring som hunde ejere eller om de er helt nye i gamet...
Jeg spørger også ind til aktiviteter i familien, om der er børn, om de bor i hus har have, er i lejlighed osv...

Og når alt dette så er på plads, og man får retning af hvilken type hund der vil være passende for dem i deres liv og hverdag, så kommer vi frem til det med - hvor denne hvalp skal komme fra!!

I min verden, er der jo KUN en mulighed hvis man ønsker en hvalp, det er at finde sig en rigtig god opdrætter, da jeg mener det er første vigtige skridt til succes... Jeg råder til hver en tid, at folk finder en god DKK opdrætter, søger på DKK og specialklubbernes hvalpelister og ringer, får gode lange samtaler, samt besøger flere DKK kenneler - inden de vælger det sted deres hvalp skal komme fra....
Mange har efterhånden bedt Mig om også at gøre dette for dem, men så er det at jeg forklarer at det ikke er vigtigt at JEG føler mig godt tilpas med en opdrætter de skal have hund fra, men at DE gør!!

Jeg tager meget gerne kontakt, men når den er skabt, så er det derfra op til de kommende hvalpekøbere at tage den derfra... Jeg tager også gerne med ud og besøger kennelerne, så de kommende købere lige har én at vende oplevelsen af stedet med, så de føler sig godt tilpas ved tingene!!

Jeg oplever at der er folk der springer fra, og siger at de godt vil finde deres hvalp selv, fordi de ikke går op i det der med tavler, men en del af disse har så også fået lært på den hårde måde, at det er med god grund jeg siger de skal vælge en opdrætter der handler med Stambogsførte hunde!!
Og ja, jeg er sgi også begyndt at sige at folk kan kigge efter hvalpe med DRU tavler, hvis det drejer sig om købere der bare ønsker en hvalp, der er med tavle, men måske ikke helt tænker over det med sikkerheden med den store organisations jurister bag sig, udstillinger, og de mange tilbud man har som medlem af DKK med sin hund!

Og hvis folk endelig melder blankt ud, og siger... Jamen vi vil bare have en hund, det behøver ikke være en bestemt hund, bare en vi kan nyde at have i vores liv, ikke en med tavle og alt det fine racehalløj, så er det at jeg smiler stort, og henviser til at de kontakter og besøger de mange internater vi har i landet, for der kan de finde præcis det de søger, bare de venter længe nok, for der er en udskiftning på de hunde der er der, så der skal med sikkerhed nok dukke en op der LIGE er HUNDEN for dem!!

Men jeg fraråder til hver en tid, at folk går ud og køber en ofte ret så dyr hvalp, hos de der laver hvalpe, igen og igen på deres tæver som har tavle, oftest af modehunderacerne,og sælger hvalpene uden tavler af nogen art... For i min verden er avls restriktionerne så få og så enkle - at enhver kan bringe sine hunde igennem, hvis ikke disse lider af en eller andet racerelateret sygdom, eller genetisk defekt osv...

Og vælger folk at tage en hvalp fra en af de steder jeg fraråder - så er det da også ok med mig, det er ikke mig der risikerer at stå med en syg hvalp, en hvalp der falder helt ved siden af race standarden osv..

I min verden står DKK for - Det Kloge Køb, det skal der ikke herske tvivl om, men inden for det seneste lille år, har selv DRU fået en chance hos mig...

Og jeg har det sådan, at man så ligeså godt kan hjælpe en af de mange internats hunde, hvis man ikke vil have tavlen med!!!

Hvad mener i andre herinde, er det helt forkert at råde folk i den retning? Skal jeg helt lade være, og så bare lade folk tage deres egne erfaringer på godt og skidt??
Eller vejlede anderledes end dette??
Kom med gode ideer og in put.... og argumenter der kan rykke mig ;O))
Og hold venligst debatten i en sober tone tak...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK - Det Kloge Køb!!
  • #1   27. apr 2012 100% enig !

  • #2   27. apr 2012 Min næste hund bliver fra DKK.
    Men lige mht. den Jack Russell min Mor skal have, går jeg altså langt udenom DKK.


  • #3   27. apr 2012 Jeg har også støttet dårlig avl - det gør jeg aldrig igen - Kan jeg klare at jeg ikke ved hvad der er i min hund .

    Min næste hund bliver en DKK hund - og det bliver den "rigtige" om jeg så skal lede og vente i 2 år smiley


  • #5   27. apr 2012 Jeg har jo en blanding og den næste bliver nok en af samme blanding, men jeg syntes at hvis folk beder dig om hjælp så skal du hjælpe ud fra hvad du mener er rigtigt, hvis de ikke er enige så kan de jo købe hvad og hvor de vil. Det vigtigste for mig er at hunden og forældre er sundheds tjekket og opvokset i en godt miljø.
    Til sidst uanset om de vælger en du anbefaler eller ej så har de hvis de har slået ørene ud, lært noget af dig og dine erfaringer. Så forsæt som du gør idag :-))


  • #6   27. apr 2012 Må ærligtt indrømme at jeg kigger på hvalpen, moderen og eventuel faderen dertil, stedet og dernæst om det er DKK, jeg er hamrende ligeglad med det stykke papir, har utrolig dårlig erfaring med sygdom fra tidligere hunde med DKK tavler og alverdens fine papire.
    Den eneste som jeg vil ha, som bare skal ha papire på, det blir en broholmer, men det er udelukkende fordi jeg vil være med til at føre den race videre, ellers så er det mig underordnet om mine hunde har papire eller ej.

    Men vil så gerne også lige sige at jeg sys det er fedt at der findes avlere der bruger så enormt lang tid på tavler og den slags. Det burde være lovkrav, men så længe der findes blandiger og andre hunde uden tavler, så er jeg fløjtende ligeglad med det..

    I know, bare kald mig dobbel moralsk.


  • #7   27. apr 2012 Jeg synes det lyder til, at du giver en god vejledning.
    Jeg er selv ejeren af to hunde uden tavle. Vores DSG købte vi fra hvalp, og I dag kan jeg godt se, at det var et frygtelig sted vi støttede.
    Sygdomsmæssigt er der absolut ingen problemer. Men sindmæssigt, ja, der har det vidst ikke været så god en avl.
    Den anden fik vi som 2 årige, og han har heller ingen sygdomsmæssige problemer og sindmæssigt er han perfekt.
    Men han var som sagt også 2 år, da vi tog ham til os, så der var det lidt lettere at se.

    Havde jeg vidst, der fandtes mennesker, som kunne hjælpe mig med en god vejledning, så havde vi nok aldrig købt vores dsg.
    Og jeg er ikke i tvivl, næste gang vi skal have hund, så bliver det med DKK stamtavle, også vil jeg søge råd som en hos dig. Blot inde for den race, som jeg gerne vil have.
    Så synes det er godt, der findes nogle som dig. Så kan man jo selv bestemme, om man vil lytte eller ej.


  • #8   27. apr 2012 Soren

    Det er jo ikke dobbeltmoralsk.
    Du fortæller jo om at "bruge øjnene", og det er også een af de vigtigste ting, når man vil have hund.


  • #9   27. apr 2012 Det behøver absolut ikke være et klogt køb at holde sig til DKK registrede hunde, fordi klubberne uden for DKK også har seriøse opdrættere, som gør et stort arbejde med sundehedsundersøgelser og avlskåringer.
    Når jeg læser flere tråde her på HG er det ligesom DKK´er gerne vil fremhæve sig selv på bekostning af andre. En DKK er ikke mere værd end hunde med tilsvarende krav fra opdrætterne uden for DKK. I både DDH,DRU og DHL er der feks. udstillingspligt/pligt til avlskåring, så man er sikret at standarden overholdes - en vigtig ting efter min mening. Det er bortfaldet som krav i DKK - altså ved hvalpekøberen ikke om de kommende hvalpe bliver korrekt typemæssigt, eller om der kommer et forkert (arveligt) bid,for ikke at snakke om mentaliteten er i orden hos disse hvalpe. Alle ting, som er vigtigt for en hvalpekøber, som skal have glæde af hunden i mange år frem.


  • #10   27. apr 2012 Pomrus

    Det er din mening, og det er helt fint.
    Tråden er som jeg ser det ikke en generel fremhævelse af nogen, men en persons måde at hjælpe andre med at købe hund, og hendes mening om hvordan hun ønsker at gøre det.
    Alle er jo velkomne med hvordan de ser på tingene.


  • #13   27. apr 2012 The one&only, enig med dig.

    Jeg synes det er rart der er nogen der råder og giver deres erfaring videre, jeg kunne godt havde brugt andres erfaring for en ca. 10 år tilbage i tiden, men måtte lære det på den hårde måde ved at havde købt billigere end jeg burde, så jeg ønsker flere på banen som dig ;o)
    Det er jo også helt op til hver enkelte om de tager det til sig eller ej, men så har man jo gjort hvad man kunne for at videregive sin erfaring, hvilket jeg synes er en god ting :o)

    Jeg har selv en ST blanding som jeg har haft siden hvalp, har fået den foræret af mine forældre, jeg fik her øjnene op for ST og købte senere en med DKK bog da han var 8 måneder, ca ½ år efter (måned 5 2011) begyndte vi at kigge hunde - opdrættere, da vi går i udstillings/og opdræt tanker, vi har ikke købt en hun endnu, da vi først har villet "skrabe" en masse viden til os, men føler os snart parate til at springe ud i det :o)

    Jeg vil også selv råde folk til en DKK hund, eller f.eks. DRU... ikke fordi jeg ikke finder blandinger søde, alle hunde er søde! blandinger er endda lidt "unikke" da de ikke ligner "alle andre" ;o) men man bør havde i tankerne med en blanding at den er udsat for flere race relateret sygdomme end en ren racet hund med bog. Så er der også det med hvordan den bliver når den er fuldt udviklet, sind, temperament osv. dette er også svært at vide med en blanding.

    Det var så min 5 øre ;o)


  • #14   27. apr 2012 Min næste hund bliver en DKK-hund. Ingen tvivl derom.

    Det er lettere at sætte sig ind i anerne bag, og derved gøre et godt køb, OG man kan meget mere med hunden.
    Udstille og deltage i stævner.

    Jow jow, min næste hund bliver en DKK-hund.


  • #16   27. apr 2012 Troede aldrig jeg skulle sige det, men min næste hund bliver oss DKK. Om 10 til 15 år vil jeg gerne have en Irsk ulvehund, og så vidt jeg kan læse, og har hørt skal de købes med DKK tavle =)

  • #17   27. apr 2012 DKK uden tvivl, på dkk´s hjemmeside ligger der et link til en god artikel om hvorfor man skal købe en dkk hvalp/hund. Jeg linger ligeledes til artiklen på min kennelside på FB
    http://www.facebook.com/KennelXpectedDiamond


  • #18   27. apr 2012 Enig med Maj-Britt..
    Hvis jeg (forhåbentlig) kan forsætte med at have samme race, så er DKK/FCI vejen frem, da de andre klubber ikke har den repræsenteret..
    Det samme med den race jeg har i tankerne hvis et forbud skulle ramme rotten..

    Og der ud over, så har jeg altid været tilhænger af DKK, ja deres udstillingskrav er bortfaldet, men det står jo stadig en frit for at være kritisk mht. hvilke hunde man køber hvalp efter..
    Personligt kunne jeg aldrig finde på at købe hvalp, efter forældre hunde der ikke er udstillet og fundet i orden i forhold til race standarden smiley


  • #19   27. apr 2012 Mama Anita

    Det glæder mig utroligt meget.
    Der er ikke noget bedre end når man prøver at fortælle ud fra sin bedste overbevisning, at det så også lykkes. Som du skriver, eller hvalpekøbere hvor det bare går så fint.

    Sådan tror jeg alle opdrættere har det.

    Charlottes start på tråden er meget flot, og jeg håber det kan være inspiration til mange hvalpekøbere, om hvordan de skal se efter hvalp.


  • #20   27. apr 2012 personligt skal jeg aldrig have en hund uden DKK (eller fci hvis den er fra udlandet) stamtavle

    har en blanding, min første hund og han har da lært mig "den rette vej"
    ville også altid anbefale DKK og så måske en internat hund - men ingen andre end de to muligheder



  • #21   27. apr 2012 Flot indlæg TS...
    Jeg har også brændt nallerne på en stamtavleløs hund - gør det aldrig igen. Jeg er direkte krakilsk ang. sundhed


  • #22   27. apr 2012 Godt oplæg!!!

    Jeg er enig - jeg vil kun have DKK hunde, hvilket der er flere grunde til, bl.a lever DKK op til FCI standarderne, hvilket er meget vigtigt for mig og så er der krav til sundheden - også yderst vigtigt!!!

    Ser jeg i andre klubber herhjemme er der intet udvalg, der er 1-2 opdrætterei de forskellige klubber - med hunde der mildest talt ikke kan begå sig, så bare af den ene grund, er det ikke en mulighed for mig at købe andet end DKK hunde.


  • #23   27. apr 2012 Ja svært er det.... mine 2 første skotter var stueopdræt, ægte men uden tavle, den 3. med DKK tavle (fandt dog senere ud af at opdrætter ikke havde det bedste ry), og de 2 jeg har nu ligeledes og fra estimerede DKK opdrættere der bl.a tager det at tilføre nyt blod til racen seriøst og det at kigge grundigt efter at diverse lidelser racen kan være kendt for ikke bæres videre...
    Må dog sige at ingen af de øvrige har besøgt Dr. Dyr så meget i starten af deres liv hos mig som de 2 sidste har... så jag synes det er svært...
    Jeg vil nok stadig være til tavle hund, men det at man er sikker på at købe sundhed fordi man køber tavle, den hopper jeg ikke på....


  • #24   27. apr 2012 Kun DKK hunde her i huset smiley

  • #25   27. apr 2012 Der er ingen der siger man køber sundhed fordi man køber med tavle! Tavlen er et redskab, og bruger man ikke tavlen kan man lige så godt købe uden.

  • #26   27. apr 2012 Nahla: Hvordan kan det lade sig gøre at blandingshunde er sundere ? I øvrigt kan man ikke bruge statistik fra 4 hunde til en dyt. Er din hund testet for alle de sygdomme der typisk rammer de racer den er en blanding af? Er den ikke det kan du ikke udtale dig om hvor vidt den er 100% rask eller ej.

  • #27   27. apr 2012 Anne, det er jo det, nogen hunde er også bedre til at skjule ting end andre.... man kan være uheldig - heldig om det er blanding eller en hund med bog, bogen betyder ikke = sygdomsfri, men er et redskab til at lure linjerne :o) denne mulighed har man jo desværre ikke ved blandingerne :o/

  • #28   27. apr 2012 Nalah hvad døde din hund af - og hvad har de været "møg syge" af?

    Din nye hund er kun en hvalp endnu, så du kan ikke vide om den har et bedre immunforsvar end de to hunde du har haft med tavle.


  • #29   27. apr 2012 Tavlen er et redskab, og bruger man ikke tavlen kan man lige så godt købe uden.

    <-- Det er nemlig humlen i det hele.. For selvfølgelig kan tavlehunde være ligeså syge som tavleløse..
    Men undersøger man anerne, indextal osv, så har man en bedre baggrundsviden og dermed en større tryghed..

    At blandinger er sundere end tavle, kæft troede sgu ikke den myte stadig levede..
    Selvfølgelig er de ikke det.. Men tavlehundes sygdom står sort på hvidt, det gør balndingers ikke i en samlet stat!


  • #30   27. apr 2012 En hund bliver sku ikke sund af at bliver parret på kryds og tværs af racer.

    Nej at købe med tavle er ingen garanti for en 100 procent sund hund, men man er et skridt nærmere, men er bedre stillet, man ved hvad man har med at gøre osv.


  • #31   27. apr 2012 Præcis det er en myte og jeg forstår ikke folk stadig hopper på den.

  • #33   27. apr 2012 Ja Maj-Britt, det er da indlysende, er det ikke?
    De skavanker forsvinder som dug for solen, bare man husker og blande dem godt og grundigt sammen..


    Nooooooooooot!


  • #34   27. apr 2012 Det er klart at de oplevelser man har så også farver ens syn på tingene.
    Men ganske få hunde giver dog ikke et korrekt billede af tingenes tilstand.
    Desværre vil Dyrlægeforeningen i Danmark ikke være med til en sundhedsundersøgelse af hunderacer, herunder blandinger, så det er svært at finde ud af hvor vi står.
    Derfor har jeg så også før skrevet, at der findes mange DKK'ere, og andre med stamtavler) der undersøger sundhedstilstanden for deres hunde i avl. Og der findes også opdrættere af blandingshunde, der gør det samme.
    Men meget tyder på at der desværre er meget få med blandingshunde, der laver de undersøgelser. Jeg har ikke fundet een eneste tråd eller udsagn fra een af disse opdrættere. Så hvor er de?
    Og med de sundhedsundersøgelser mange racer fortetager sig (tvunget eller frivilligt), så vil det selvfølgeligt forbedre sundheden i det lange løb - op mod manglende check af baggrunden for sundhed.
    Ellers ville de mange undersøgelser jo ikke være noget værd. Og det er vel ikke rigtigt.

    At vi i den sidste ende også er underlagt naturen gælder alle. Alle levende væsener kan blive syge og dø af et eller andet - uden at vi skal råbe om "dårlig avl" eller lignende.


  • #35   27. apr 2012 Maj-Britt, det giver hvalpe der er allergisk overfor HD ;oP Må heller nævne det er Dril så ingen tager det alvorligt.

  • #36   27. apr 2012 Godt skrevet Peter :o)

  • #37   27. apr 2012 Tak for alle de gode indlæg, jeg lægger meget stor vægt på at få ledt folk der ønsker hjælp i den rette retning...

    Derfor hjælper jeg jo netop også i det vedr at læse tavlen, så de får den bedst mulige start på tingene, fremfor bare vælger den hvalp der lige ser sødest ud... Og mange nye hvalpekøbere aner jo slet ikke hvad tavlen skal benyttes til, men det lærer de så undervejs, og det giver nogle fantastisk stunder, og en del AHA oplevelser for de fleste!! ;O))

    Jeg siger på ingen måde, at tavlen er en garanti for sundhed, men den er et rigtig fantastisk stykke værktøj, til at komme et godt stykke af vejen, og det finder jeg vigtigt!!

    Jeg er rigtig glad for at dette er så positiv en tråd, det takker jeg jer alle for, det er dejligt...

    Søren... Jeg mener heller ikke at dit indlæg er dobbeltmoralsk, for du gør jo det Du finder korrekt, og ser på hundene, og bruger din erfaring, fremfor bare at falde for en eller anden lille nuttet hvalp, som ser sød ud...

    Og ja, det er nemlig også rigtig fedt, at der er så mange opdrættere derude, der virkelig bruger tiden, energien og pengene på at få den helt rigtige hanhund til deres tæver... Og ikke bare lige vælger den man tilfældigvis lige har hjemme, godt nok er den ikke den bedste, men han er jo lige der og gratis i brug... Eller napper den fra nabobyen, hvis man ingen har selv, fordi det er bekvemt... Næh de bruger tid, leder efter HAM der passer, om så de skal rejse udenlands!!


  • #38   27. apr 2012 Maj-Britt * DKK snob * - Mindes jeg ikke at have læst engang, at hvis du avlede inden for DKK, så ville du aldrig sælge til købere som havde en hund i en anden klub som f.eks. DRU? Eller er det en anden person? Jeg undrer mig bare når du her skriver at din første hund var en "underlig bastard".

  • #39   27. apr 2012 * CTC *

    Jeg vil lige sige, at jeg mindes godt at der har været skrevet sådan, og som jeg mindes det, var det i en tråd hvor en skrev at man ville købe en fra hver klub, udelukkende for at mixe de to...
    Jeg forstår godt de opdrættere der ønsker at deres opdræt bliver i klubben, og ikke benyttes til at avle udenfor det klub regi...

    Jeg kender også til opdrættere der i kontrakterne indfører at man netop ikke må benytte hunden i avl i anden klub, eller til blandingshvalpe, da det vil kunne indløse en bod på et eller andet beløb størrelse for at undgå dette...


  • #40   27. apr 2012 CTC tror mange DKK'er ville være kede af at se deres hvalpe ende i andre klubber ligeså vel som en fra de andre klubber f.eks. DRU som du nu nævner ville være kede af at se en af deres hvalpe ende op i f.eks. DHL...

  • #41   27. apr 2012 Men det ville jo nemt kunne ordnes med en kontrakt eller neutralisering smiley
    Det ville jo være ærgeligt at vælge potentielle købere fra, fordi de har hund i en anden klub, når de nu er blevet klogere og vil have en DKK hund smiley


  • #42   27. apr 2012 CTC hvorfor skulle man vælge dem fra hvis man tilføjer f.eks. sådan en bod som The one&only foreslår i tilfælde de ikke gør som aftalt i kontrakten, det skriver de jo under på og så er det vel sådanne :o)

  • #43   27. apr 2012 Også er det nok ligegyldig hvor deres forrige hund er fra eller hvad klub de køber hund fra, aftales det sælger og køber imellem og med underskrift så kan man vel ikke løbe fra det vil jeg mene :o)

  • #44   27. apr 2012 Aino - Jeg tror du misforstår det jeg skriver. Jeg mener netop ikke at man skal vælge gode købere fra bare fordi de har en hund fra en anden klub.

  • #45   27. apr 2012 L&M.

    Heldigvis kan man jo så stadig som køber vælge at købe ved de opdrættere der sørger for at have HA og AD status på deres avls hunde....

    Jeg syntes heller ikke om at der er slækket på kravene, men så må vi jo netop være endnu mere fremme i skoene og vejlede folk til at købe fra de opdrættere der vælger at have deres sundhed i top!!


  • #46   27. apr 2012 CTC så misforstod jeg dig ikke, det var lige sådan jeg synes du skrev ;o) hvis en opdrætter virkelig føler det vil være rette sted, så tror jeg også de får lov til at købe også selvom de har hund i anden klub end den hund som de er ved at købe er i, men tænker at de nok så skriver sådan en bod som The one&only snakker om at få skrevet i kontrakten, så f.eks. aftalen om ikke at bruge den nye hund andre steder end i den klub hvor den høre hjemme :o) tænker at jeg måske fik skrevet mit så du misforstod mig, håber du forstår nu :o)

  • #47   27. apr 2012 LM.

    jeg har givet dig ret i at det ikke er optimalt at det er fjernet en gang, for det er det bestemt ikke...

    Og derfor er det så meget vigtigere at vælge den rette opdrætter, der netop sørger for at have sundheden i top...

    Det er dejligt at du har fundet en der avler med sundheden i højsædet, og gør det uden at lave tavler på dem... MEN det er YDERST sjældent at dette gøres når der avles uden tavler...
    Der er det ofte hunde med tavler der avles på, som af den ene eller den anden årsag ikke har kunne godkendes i avlen i den klub de er stambogsført i... Og som du selv er inde på, så er restriktionerne faktisk ikke så vanskellige at forholde sig til, med en sund og rask hund, der lever op til racestandarden... så når man nu alligevel avler, det ene kuld efter det andet, og mange af dem indenfor flere forskellige moderacer, så er det jeg råber vagt i gevær... For det er her man virkelig skal være på vagt, overfor det man står med!!

    Desværre er der mennesker derude, der vælger at sætte hvalpe til verden, trods det at de er fuldt ud klar over at deres hund lider af en eller anden skavank, eller racerelateret sygdom, eller endda bevist avler på farver der genmæssigt er kendt for at skabe syge hunde, allergi, blinhed osv... Disse sælges så som renracede i "sjældne" farver....
    Alle disse avlere er der udelukkende af en årsag... PENGE!!!
    Og det er dem man skal sørge for at komme i en stor bue udenom!!!

    Og derfor er det langt nemmere at vejlede folk, til at vælge en race hund, MED tavle, fra en opdrætter der virkelig har brugt tiden og energien på at opdrætte de sundest mulige hvalpe - samt sælger under de garantier der gives indenfor DKK!!!


  • #48   28. apr 2012 Jeg vil aldrig, restriktioner eller ej, købe efter forældredyr som ikke er gennemtestet for arvelige sygdomme og udstillet!!

    Og eftersom ingen andre end DKK hunde (generelt) er testet, så er der kun ET valg for mig:-)


  • #49   28. apr 2012 Kathine, jeg er 100% enig med dig, specielt de sidste 2 afsnit, godt skrevet smiley

  • #50   28. apr 2012 Katrine - du skriver "visse racer døjer med indavl", underforstået at det jo er tavlehundene.
    Hvilke racer tænker du specielt på?
    Er det DKK hunde kan man jo på hundeweb tjekke indavlsprocenten på kombinationen, så jeg tror ikke det er noget stort problem, ihvertilfælde ikke indenfor de fleste racer.


  • #52   29. apr 2012 Enig med Kennelmor og Pia H.

  • #53   26. jul 2012 Hmm kan godt se at dette er en lidt ældre tråd. Men jeg må indrømme at jeg finder DKK/DRU diskussionen en smule fordrejet. Vi har ledt efter en hvalp i lang tid efterhånden og har besøgt både DKK opdrættere og DRU opdrættere - Der har været gode og dårlige oplevelser på begge sider. At give en hel klub et dårligt ry eller et "de er mindre værd" pga. enkelte opdrættere virker helt håbløst. Der er fordele og ulemper ved begge klubber og jeg vil medgive at DKK på nogle områder virker en smule mere organiseret - Men der er ingen tvivl om at det til enhver tid er de individuelle opdrættere som sammen udgør den enkelte klub og som mange også påpeger er der mange grelle eksempler på opdrættere fra DKK også. Har vi desværre her i huset selv været vidne til smiley
    Mit råd ville være at sætte sig ind i sagerne omkring den race man vil have (vi ved jo alle at der kan være store variationer og at en race kan være bedre repræsenteret i en klub fremfor en anden) men at man så når man finder nogle opdrættere sørger for at besøge flere, se hvordan hundene har det, høre hvilken tests de får lavet, se papirerne og helst også ser hunde fra tidligere kuld.

    Vi har Pt en hund med DKK tavle og en med DRU (også en blanding uden smiley ) - Men jeg kan ikke sige at den ene klub (af dru og dkk) er bedre end den anden. Og jeg er bange for at det at udpege en "den bedste klub" vil få købere til at glemme at de kun har 1 egentlig sikkerhed og det er det hjemmearbejde de selv laver.


  • #56   27. jul 2012 Uanset hvilken klub en raceren hvalp kommer, fra skal dens forældre være undersøgt for de arvelige problemer, som findes for racen + de skal være udstillet/avlskåret, så man kan regne med at hvalpen vil være racetypisk efter FCI standarden.
    I DKK behøver forældredyrerne ikke at blive udstillet/avlskåret = fysiske og mentale skavanker kan avles videre!!!!!!!
    Angående sygdomsundersøgelser har DKK også slækket på flere krav = arvelige lidelser føres videre!
    Kan man så sige at DKK er den eneste klub som dur -NEJ,NEJ det kan man ikke mere.
    Klubberne udenfor DKK går den modsatte vej - nemlig udstillingspligt og indførelse af flere tvungne sundhedsundersøgelser, så det vil forhåbentlig ende op med at hvalpe fra disse klubber er et mere sikkert køb for de kommende hvalpekøbere.


  • #57   27. jul 2012 Palle: Nalah er en slettet bruger.

  • #58   27. jul 2012 Jeg er helt enig med Fru Pomrus - Jeg forstår simpelthen heller ikke at man kan slække på testene for de arvelige sygdomme smiley
    Jeg opdrætter selv katte og de bliver hjertescannet, dna-testet, farvedna profilering, blodtype bestemt, BAER testet osv osv.At man ikke gør alt hvad man kan for at undgå disse kedelige sygdomme og forbedre den race man har valgt at opdrætte, det kommer jeg aldrig til at forstå.
    Og jeg har altid synes at det var en hel genial regel at hunde skal udstilles inden de må avles på - Så man har en eller anden forsikring for at netop dette individ lever så meget op til standard at den er forsvarlig for racens fremtid, at avle på. Tænk hvis alle avlede på hunde med fejl indenfor givne race? Der ville jo ikke gå længe før standarden skulle ændres, så ændres igen og igen og hvor er vi henne til sidst?
    Stamtavlen er god at se på mht linjer - Men ellers går jeg ind for at bruge den sunde fornuft. At se test resultater, forældre dyr, andre kuld, at se hvor hvalpene bor og hvordan de bor. At besøge hvalpene flere gange og sørge for at de har det ønskede temperament. Det er virkelig vigtigt at møde forældrene og se deres temperament, det er trods alt derfra hvalpene får deres arvemasse (50%fra mor og 50%fra far).
    Også selvfølgelig at hvalpen er sund og rask.


  • #59   27. jul 2012 Jeg synes du lyder som en fornuftig vejleder ;o) Du måtte meget gerne komme med mig ud og kigge hvalp, der går dog nok nogen år før vi skal ud og have en lille DKK hvalp =)

    Det er super du tilbyder at hjælpe folk så meget. At de er noget kvaj, og ikke tager imod det, er noget andet... :b


  • #61   28. jul 2012 Så lidt, Palle. Ja, nogle gange kommer der liv i gamle tråde smiley

  • #63   28. jul 2012 Jeg får aldrig slettet abonnementer, så nogle gange kommer der noget MEGET gammelt op..

  • #64   29. jul 2012 *Angående sygdomsundersøgelser har DKK også slækket på flere krav = arvelige lidelser føres videre!
    Kan man så sige at DKK er den eneste klub som dur -NEJ,NEJ det kan man ikke mere.*

    Det afholder jo ikke en fra KUN at ville købe hvalp efter udstillede og gennemtestede forældredyr?

    Ligesom med alt andet gælder det om at bruge sin sunde fornuft!!



  • #66   29. jul 2012 Labberne har aldrig haft udstillingspligt. Og HVIS, gud forbyde det, at avlskravene bortfalder, ville jeg stadig KUN købe en hvalp efter forældre, hvis bagland jeg kan kontrollere sundhed og udstilling på i mange generationer bagud. Og selvfølgelig skal forældredyrenes sundhedsoplysninger være tilgængelige. Så for MIG er der kun ET sted, hvor jag kan få dette. Og det er hos DKK.

  • #67   30. jul 2012 TrustNoOne...

    Du siger da bare til, hvis du vil have min hjælp, og det er som en rigtig god ide at starte med at se sig omkring i god tid smiley

    Fru Pomrus...

    Da jeg var herinde tidligere, inden jeg valgte at holde en pause herfra der varede 2 års tid, mindes jeg at du var voldsom fortaler FOR DKK.... Hvad er årsagen til at det nu er modsat?
    Til at du ved hver given lejlighed der byder sig, vælger at give DKK en sviner med på vejen??

    Jeg skriver meget klart i mit start indlæg, at jeg har åbnet mig for hunde stambogsført i DRU også, hvilket jeg jo netop gør at der ikke er den store skævvridning i netop dette.. Men jeg mener stadig at DKK har så meget mere at tilbyde medlemmerne.. Og derfor vil DKK til hver en tid være den klub JEG selv vælger hund fra... og jeg finder det svært at rådgive til at tage hund fra klubber jeg ikke selv føler jeg kan se meget i...

    Mht at DKK har slækket så meget på avlsrestriktionerne, er vi faktisk mange der er rigtig kede af, hvilket de hos DKK heller ikke er i tvil om.. MEN det har så åbnet for en lind strøm af opdrættere fra andre klubber, ved jeg - og ja, det kan jo så undre hvorfor de først dukker op nu, og ikke mens der var restriktioner og udstillingskrav!!
    Det forhindrer dog ikke købere at se sig godt for, og vælge de opdrættere der stadig udstiller, samt sørger for at have sundheden i top.. Det er jo heldigvis sådan at det netop er på denne måde fårene skilles fra bukkene og det står købere frit for at tænke sig om, og ikke lade sig Nøjes med 2. sorterings varerne.. det ville vi jo ikke gøre når vi ellers køber vigtige ting, som bil - møbler osv!!!

    Så gør man sit forarbejde ordentligt, tjekker opdrætterne grundigt bla via hundeweb, som jo er et fantastisk stykke værktøj, så er man sikker på at få den bedste vare på markedet!!!


Kommentér på:
DKK - Det Kloge Køb!!

Annonce