{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Regeringspartier vil slagte kamphundeloven
  • #1   23. jul 2012 YES. Endelig.

• #2   23. jul 2012 Kreativ journalist :

"Kamphundeloven" den har jeg aldrig hørt om

• #3   23. jul 2012 nej de er sku dygtige til selv at opdigte love smiley

• #4   23. jul 2012 Hvis det forbud nogensinde forsvinder, (hvilket jeg håber) så vil jeg rende op og ned af min vej og skrige af glæde smiley

• #5   23. jul 2012 Jeg tror på, at det sker. Det er jo ikke uden årsag, at dyrlæger, dyrenes beskyttelse, og andre fagfolk ligefrem siger, at loven er tåbelig. + mange dyrlæger nægter at aflive hundene. Politikerne må spænde hjelmen smiley

• #6   23. jul 2012 hehe hundene herhjemme skal hvert fald have den største hunde fest der kan laves smiley

• #8   23. jul 2012 men jeg tror desværre bare ikke at man sådan lige fjerne de tiltag der kom -

• #9   23. jul 2012 krumme
    er du blevet træt af boxer smiley

• #10   23. jul 2012 Så kan man da håbe på, at de hunde, der er på obs-listen ikke bliver forbudte smiley
    Men man ved jo aldrig med de politikere..

• #12   23. jul 2012 Krumme jeg vidste du ville komme med den kommentar smiley smiley

• #13   23. jul 2012 Krumme - sådan en hund vil vi også gerne have, men tror nu schæferen har en god virkning -

Er det din 3 boxer så? så er det da også noget af en flok i har jer smiley tillkke med familieforøgelsen

• #14   23. jul 2012 Kan da ikke bruge den artikel til noget når journalisten ikke har forstået at man ikke kan bruge de statistikker til noget som helst. De er SÅ misvisende.

Bortset fra det syntes jeg måske folk skulle begynde at overholde loven i stedet for at bekæmpe den.

Suk.

• #15   23. jul 2012 Så må tilhængere af loven efterhånden efterhånden mangle argumenter for at beholde den..?
    Alt for mange har kaldt den et nødvendigt onde, også selvom den stort set kun har ramt uskyldige.

Bliver spændende at se, om loven bliver fjernet.
    Så er der godt nok nogle polittikere der har blod på hænderne.
    Mange hunde er blevet aflivet pga en politisk populær lov, som blev lavet på trods af advarelser fra alle sagkyndige.
    Og nu bliver den måske fjernet fordi "det er populært" og at mange er modstandere af loven.
    Hele denne lov har været en farce og forløbet har været direkte pinligt.
    Polittikere har nærmest kæmpet om at se dum ud på tv, når de skulle komme med argumeneter for at loven skulle gennemføres.
    Hunde er blevet sammenlignet med løver og tigre, blevet sidestillet med skyde våben, samt fået mærkatet "ustabil" og at de ikke er hunde, men tikkende bomber.

• #16   23. jul 2012 Nu som medløber:

Så hvis schæferen bliver forbudt, så vil du ikke argumentere eller protestere det mindste..?

• #17   23. jul 2012 DU kan ikke samligne schæferen og muskelhundene. Det er ikke dem der skaber problemer.

Og nej jeg er hverken mavesur eller andet men kan ikke se den lov alligevel gør fra eller til jeg har endnu tilgode at opleve at folk overholder den.

• #18   23. jul 2012 Jeg er enig i, at den lov er ren populisme og hvis man vil ændre på noget skal man tage fat på en helt anden måde...

Så det håber jeg, de gør.

• #19   23. jul 2012 Er det ikke schæfere der skaber problemer??? De ligger på toppen af listen i selskab med rotten og gravhunden.

• #20   23. jul 2012 R, du har heller ikke forstået de statistikker.

CH jeg er enig. Den burde laves lidt om.

• #21   23. jul 2012 Nå, vil du forklare dem for mig så?
    Her er bid fra år 2011
    (link fjernet)

• #22   23. jul 2012 Så hvis statestikker har vist, at der havde været et stor fald i bidskader efter loven var kommet, så skal man ikke tro på det, da statestikker lyver..?

Og at mene en schæfer ikke bider eller kan lavce skade må jeg nok være uenig i.
    Rigtig mange mennesker er gennem tiden blevet bidt og kommet slem til skade af schæfere. Min fætter måtte feks syes med 25 sting efter bid fra schæfer.

Jeg syntes det er mangel på respekt og medfølelse, at bare fodi man har sit på det tørre, så mener man at dem som loven har ramt, bare skal stoppe med protestere, også når de egentlig har mange gode argumenter og beviser som støtter deres sag.

• #23   23. jul 2012 For at tage Schæferen, så er bid fra tjenestehunde med = flere bid fra den race.
    For igen at tage Schæferen, så er det en MEGET populær race, hvilket vil sige der er mange flere af dem end andre racer. Større antal hunde = flere bid.

Derudover er der nogle statistikker der deler hundene ind efter feks. Jagthunde og så så skriver antal bid. Men hvad er jagthunde?? Ret misvisende.

De kan ikke bruges til noget.

• #24   23. jul 2012 Hvor skriver jeg at en Schæfer ikke kan bide eller lave skade? Nej det skriver jeg ikke vel? Så lad venligst være med at påstå det.

• #25   23. jul 2012 Det var da på tide at politikerne erkender at de har dummet sig smiley Håber bare at de tænker sig bedre om når og hvis de skal lave en lov om hundekørekort, som jeg mener kan være en god ide, hvis den udformes rigtigt.

• #26   23. jul 2012 Hvor skriver jeg folk ikke må protestere?? Jeg skrev de burde begynde at overholde loven i stedet for. Det er vist ikke helt det samme.

Det vrimler med MH hvalpe og voksne hunde og der har aldrig været så mange "Boxer-blandinger" som nu. Jeg har endnu tilgode at se folk overholde loven.

• #27   23. jul 2012 Mamma
    Hahaha den var god den der smiley

"Det var da på tide at politikerne erkender at de har dummet sig"

det er vist aldrig sket endnu

• #28   23. jul 2012 Når det er sagt er jeg som skrevet enig i at loven burde laves om, den er alt for usikker nu og har ramt forkerte i nogle tilfælde.

• #29   23. jul 2012 Du skriver selv :
    Det er ikke dem der skaber problemerne..?

Går ud fra du så mener at schæfere ikke er "farlige" og ikke bider..?
    Jeg mener ellers et schæfer bid kan være et problem.
    Og jeg mener også bid mod mennesker er værre end bid mod dyr, og her er schæferen mere repræsenteret end nogle af de hunde på forbuds listen.

• #30   23. jul 2012 Og du skriver at de skal stoppe med at bekæmpe loven.
    Og det rigtig mange ved at protestere

• #31   23. jul 2012 Ja jeg mener at var det dem der var problemet så var det jo nok dem der var på listen. Derfor skriver jeg at det ikke er dem der skaber problemerne. Ligsom det heller ikke er gravhunden. Eller Collien, eller Puddelhunden. For så var de nok på listen.

• #32   23. jul 2012 Og så bruger du længere oppe statestikker til at argumentere dine påstande, mens du endnu længere oppe kalder statestikker misvisende

• #34   23. jul 2012 Hvor bruger jeg stastikker? Jeg forklare hvorfor man IKKE kan bruge dem til noget.

• #35   23. jul 2012 hvem er Janni?

• #36   23. jul 2012 Janni er "Nu som medløber".

• #37   23. jul 2012 "For at tage Schæferen, så er bid fra tjenestehunde med = flere bid fra den race.
    For igen at tage Schæferen, så er det en MEGET populær race, hvilket vil sige der er mange flere af dem end andre racer. Større antal hunde = flere bid."

Overstående har du selv skrevet.
    Der kommer du med 3 påstande/antagelser og de bunder vel i tal eller statestikker, eller er det bare noget du gætter dig til..?

Jeg syntes det er dumt at drage gravhunde og labradors ind i kamphunde debatten, men jeg mener i den grad at schæfere og rottweilere sagtens kan.
    Utallige episoder har gennem tiden vist, at det er hunde der kan lave stor skade.
    Og det også er racer som tiltrækker mange "forkerte" ejere.

Som skrevet længere oppe:
    Det er let at sidde og fortælle hvad andre skal, når man har sit på det tørre.

• #38   23. jul 2012 Øh er det ikke sådan at Schæferen ikke er på listen fordi den bruges meget som tjenestehund ?
    Nu mener jeg loven til at begynde med overhovedet ikke er gennemtænkt, men set udefra kunne Schæferen ligeså godt være på obs listen som Rotten.
    Jeg kan godt forstå at man vil beskytte sin race men realitisk så kan en schæfer i de forkerte hænder skade lige så meget som rotten og nogle af de andre.

• #39   23. jul 2012 Camilla vi har vel alle nogen racer vi ikke bryder os om? Jeg bryder mig ikke om Dobermanen jeg er selv blevet bidt 1 gang af en og min hund blev bidt to gange. (Boede i samme opgang for år tilbage), men derfra og så til at ønske den på listen er måske lige drastisk nok. Udover det tror jeg den havde været på hvis den havde de samme bidskader som MH.
    Ligsom Schæferen havde været på.

• #40   23. jul 2012 Mamma, de kunne jo lave så den kun måtte bruges som tjenestehund og ikke til private. Så nej.

• #41   23. jul 2012 Loven er noget lort - og det er fuldstændig meningsløst at diskutere hvilke racer der burde være på en lov, der burde ligge i en makulator i tusinder af stykker...

• #43   23. jul 2012 Tonny, jeg forklare hvorfor man IKKE kan bruge de statistikker. Bare lige for at skrive det en gang til.

• #46   23. jul 2012 Camilla du skrev hvilken race DU gerne så på listen hvis det endelig var, nemlig den race DU havde haft flest dårlige oplevelse med...

Og DET er Dobermanen for mig, så det må da være det samme?

• #47   23. jul 2012 Nemlig Camilla. Jeg prøver at forklare hvorfor man ikke kan bruge de statistikker til noget som helst og brugte nu bare Schæferen som eks. da den allerede var inde i billedet.

De er så misvisende.

• #49   23. jul 2012 Vil os gerne lige tilføje at jeg er FOR tavlepåbud, da jeg mener det ville kunne gøre meget for de 13 racer på listen. Det har jeg os skrevet i andre tråde.

• #51   23. jul 2012 Jamen Camilla de racer på listen må jo være dem der er "problemer med" ? Ellers havde de jo ikke været på den liste. Men igen jeg er enig om den liste burde laves om. Skriver det på den måde så ikke folk bliver stødte smiley

• #53   23. jul 2012 Er sikker på tavlepåbud er vejen frem for de racer. Det kan ikke gøre det hele, men en stor del kan det. Det er jeg sikker på smiley

• #56   23. jul 2012 Camilla, jeg er ikke enig i at de racer der er på listen har problemerne, nogle af dem har jeg aldrig set da der næsten ikke findes nogle i DK, så vi kan blive enige om at den liste er ikke værd papiret den er skrevet på.

• #58   23. jul 2012 ENIG i tavlepåbud Camilla. Det ville vi komme langt med.

Ja men nu er det jo ikke medierne der laver lovene herhjemme. Håber jeg da ikke! smiley

• #59   23. jul 2012 Den var nok til mig Camilla

• #60   23. jul 2012 Tavle påbud kan jo omgås, ligesom listen bliver.

• #61   23. jul 2012 Tavlepådug, NEJ TAK, det bliver forøvrigt heller aldrig relevant og er derfor ikke et alternativ til et evt kørekort eller en ny liste.
    Vi har i EU en lov mod monopol og alene af den grund vil tavle påbud aldrig blive aktuelt, derudover, hvad gør vi med alle ups hvalpene? idag har vi en liste der rammer en del uskyldige i blandt de 13 racer , tavlepåbud ville ramme mange mange flere, samt stoppe udviklingen af nye racer, friheden til selv at vælge og sidst men ikke mindst hvilke tavler?
    Og en ting til, kan tavle hund ikke bide ?

• #62   23. jul 2012 "Nu som medløber dkk snob"
    Altså for det første, sikke et navn at finde på, så ved man ligesom hvor dybt du synker. smiley

Må jeg hører hvilke "problemer" det er du mener muskelhunde skaber, som enhver anden hund ikke kunne i de "rigtige" hænder.? Især kunne jeg godt tænke mig at hører lidt om det mht. schæferen - hvilken egenskaber mener du schæferen besidder fremfor fx en amstaff der skulle gøre den "mindre" farlig?

• #64   23. jul 2012 Uha ja dit navn er da pænere Mathias. Eller noget smiley Allerede på den måde du starter dit indlæg på gør at man dårlig magter at svare dig.

• #65   23. jul 2012 Nej Mamma, selvfølgelig siger du da nej til Tavlepåbud, det er da klart.

• #66   23. jul 2012 Nu som..

"Ja men nu er det jo ikke medierne der laver lovene herhjemme."

Det tror jeg faktisk, det var, da de 13 racer blev forbudt, sammen med en latterlig undersøgelse. Et populistisk lovforslag, i den grad.

http://videnskab.dk/kultur-samfund/muskelhunde-lov-hviler-pa-historisk-tyndt-grundlag

• #67   23. jul 2012 Jamen Helle, de kan sku ikke lave lovene, det nægter jeg at tro på.

• #69   23. jul 2012 En schæfer er farlig i de forkerte hænder, en amstaff er farlig i de forkerte hænder.
    Der er edderbukme mange racer, der er farlige i selvskab med en ejer, der ikke forstår at tage højde for de specifikke egenskaber racen besidder.

Ignorerer, negligerer eller dyrker man de egenskaber, der kan gøre hundene farlige, så har man en potentiel voldsom skadevolder mellem hænderne.

Det er der, der skal tages fat - for man kan ikke lave en liste, der indbefatter alle de racer, der kan volde voldsom skade uden at man stort set fjerner arten.
    Og det tror jeg ingen ønsker.

Hundeejere, der tænker sig om ville give mening. Stop for import af hunde uden dokumentation for ophav ville give mening. Tavlepåbud for samtlige racer med risiko (Hvilket som sagt er rigtig mange).

• #70   23. jul 2012 Åhh jo..
    De skræmmer befolkningen med fede overskrifter, hvorefter politikerne laver en "hoved under armen" lov, for at stille deres vælgere tilfreds.

• #71   23. jul 2012 Enig CH.

• #72   23. jul 2012 Bare lad det ligge Camilla. Kan ikke tage det seriøst når han starter sit indlæg på den måde. Vil gerne svare ham, men magter det ikke når det skal være på den måde.

• #73   23. jul 2012 Men igen Helle, det er jo dem der har det sidste ord.

• #75   23. jul 2012 Camilla det rammer da alle med blandingshunde og hunde uden tavle også dem der ikke udgør nogen fare for noget.
    Men det er irrelevant da det aldrig kan blive aktuelt men den lovgivning der er i EU, og den kan jeg love dig aldrig bliver lavet om da det vil får store konsekvenser for det frie markedet.

• #76   23. jul 2012 Nu som..

Nej, det er vælgerne smiley

• #77   23. jul 2012 Ja Camilla, CH har den der evne som vi andre ikke kan finde frem smiley

• #78   23. jul 2012 I sidste ende er det jo de højere magter Helle smiley

• #79   23. jul 2012 minion, udvalgte racer, hvilke ?? og hvad vil det hjælpe idag er nogle racer helt forbudte og det har ikke gjort nogen forskel , hvilken forskel tror du tavle påbud ville gøre ?

• #80   23. jul 2012 CH skriver da ikke, at import skal stoppes. Hun skriver, der skal dokumentation for, hvad det er, der importeres?

• #82   23. jul 2012 At man undgår alle de blandingshunde.

Hvor tit høre du det er MH med tavle der bider?

• #83   23. jul 2012 "Loven mod muskelhunde bygger bl.a. på en lille politirapport fra Ishøj. Et nyt speciale tegner et unikt billede af politikere, der lovgiver på et løst grundlag udelukkende ud fra mediernes dækning og befolkningens frygt – og uden hensyn til fakta."

http://videnskab.dk/kultur-samfund/muskelhunde-lov-hviler-pa-historisk-tyndt-grundlag

• #84   23. jul 2012 En anden ting, der kunne være voldsomt relevant var at få indført langt skrappere krav til avlsdyrens væsen end der er i dag.
    Så vidt jeg ved er det kun hos rottweileren, man har skærpet efter de kom på obs-listen.

Desværre kan det medføre flere tab af brugsegenskaber, så også det er en hamrende svær balance - det skal være dygtige folk, der bedømmer den slags.

• #86   23. jul 2012 Jeg ønsker heller ikke andre på listen. Heller ikke Dobermanen som jeg har flest trælse episoder med.

• #87   23. jul 2012 DKK havde en artikel, da debatten kørte på sit højeste, hvor der stod, at kun ca. 2% af de amstaff, der bed, var med tavle.

• #88   23. jul 2012 Præcis Helle. Det er en meget lille procent del af de renracede MH med tavle der bider. DERFOR er jeg FOR Tavlepåbud.

• #89   23. jul 2012 Nu som medløber
    Var dette til mig ?
    At man undgår alle de blandingshunde. Hvad er der galt med dem ???? det er da ligeså diskriminerende som den liste om forbudte racer som vi har idag og som ikke er gennemtænkt

Hvor tit høre du det er MH med tavle der bider? Det har jeg faktisk ingen statestik på har du ??

• #90   23. jul 2012 Og nej lad nu være med at lave mine ord om til at hunde med tavle ikke kan bide, for det skriver jeg vist ikke.

• #91   23. jul 2012 "nu som medløber dkk snob"
    Det vil noget med hvordan man gerne vil fremstå over for folk man ikk kender, jeg vil gerne som Matias J(mig) du vil gerne som en medløbende snob.(passer nok meget godt)
    smiley

Men du havde ikk mod på rent faktisk at svarer mig? Det er også et svært spørgsmål

• #92   23. jul 2012 Se hvad jeg skriver længere nede Mamma, eller hvad Helle skriver.

Jeg hører aldrig at der er MH med tavle der bider. Eller jo 1 gang hørte jeg det. Ellers er det altid blandinger man høre om i medierne.

• #93   23. jul 2012 Helle, selvfølgelig har de det, det ville da være en falit erklæring hvis de ikke påstod det, jeg savner dokumentert beviser, ikke fordi jeg nødvendigvis mener at det er tavle hundene der bider, jeg ved det ikke men at DKK skriver det er ikke noget bevis for mig smiley

• #94   23. jul 2012 Helle - lige præcis. Og inden for min race må jeg da også sige, at væsenet er et issue - og hvis en opdrætter ikke tager højde for netop det, så er der en tikkende bombe ind the making.
    Og uden tavle ingen kontrol med linjerne. Som den mest populære race pt (et faktum, jeg begræder) laves der hvalpe i øst og vest uden nogen former for kontrol med om hovedet er sundt eller ej.

Så tavlepåbud for samtlige racer med risiko - det tror jeg på er vejen frem. Så kan man i det mindste pinpointe, hvis der er linjer, der har en overrepræsentation af problemer i den retning.

• #95   23. jul 2012 Igen den måde du skriver på Mathias gør at man ikke gider dig.

Hvis du var bare lidt bekendt med mig og den jeg er ville du vide hvorfor jeg har det navn jeg har, sorry to say smiley

Du kan starte med at skrive ordentligt, så svare jeg dig gerne. Jeg kalder ikke dig nogen andre navne end det du hedder.

• #96   23. jul 2012 Nu som medløber, nej det skriver du ikke men du vil have tavle på hundene fordi du mener at det er et godt alternativ til loven om listehunde, jeg efterlyser bare hvorfor det er et godt alternativ ?

• #97   23. jul 2012 Mamma, ja jeg skriver jeg er FOR tavlepåbud?

• #98   23. jul 2012 CH, som jeg har skrevet før så er tavle påbud ikke et alternativ, da det ikke kan lade sig gøre så længe vi er i EU.
    Derudover så har jeg stadigt ikke fået svar på hvordan et tavle påbud kan forhindre angreb, bid og ligenden. For jeg håber da ikke at I mener at alle opdrættere er i stand til at vuderer det, specielt ikke nu hvor mange udstillingskrav og for nogle racer sundhedskrav er væk. Jeg vil meget nødigt give nogen gruppe af mennesker den magt og hvis man mod forventning gjorde det, hvad skulle konsekvenserne så være når opdrætter tog fejl og solgte en hvalp der angreb? og hvilke seriøs opdrætter vil påtage sig det ansvar.?

• #99   23. jul 2012 Medløber har ret i at man ikke kan bruge statistikken til at se hvilke racer der er farligst.
    MEN det er ikke det artiklen handler om. Den handler om at det samlede antal bid, og alvorlige bid, ikke er faldet efter ændringerne af loven.
    Og det var vel meningen med loven at den skulle reducere det totale antal bid og alvorlige bid.

• #100   23. jul 2012 "Nu som medløber DKK snob. ."
    Haha nu er du sjov, læs hvad jeg skriver.. Det første folk ser er jo dit navn "Nu som medløber DKK snob. ."

Flot engelsk smiley Og nej jeg er ikke bekendt med dig, derfor syntes jeg det er mærkeligt at ville fremstå sådan overfor langt størstedelen her på siden(går ikk ud fra du kender alle og alle kender din grund). Og desuden - for at deltage på et online forum er ovenstående vidst ikk et krav

DESUDEN vil jeg lige påpege jeg ikke har kaldt dig andet end dit navn som er "Nu som medløber DKK snob. ." hvorefter jeg stillede dit et spørgsmål. Er du snart færdig med din tudekiks så jeg kan få svar på spørgsmålet?

• #101   23. jul 2012 Syntes ikke dine indlæg bliver pænere. Prøv og start med det.

• #102   23. jul 2012 Nemlig House de er meget misvisende.

• #103   23. jul 2012 Nu som medløber, ja det kan jeg se, og det skriver jeg også , jeg efterlyser hvorfor du mener det er et godt alternativ til loven som den er idag.
    Minion, enig i den første del om den ulovlige import.
    Hvad er en god opdrætter ??? Hvad er en ordentlig hund ?? det kan blive svært at lovgive om smiley

• #105   23. jul 2012 Mamma, som skrevet længere nede er det ikke de MH med tavle der bider, men dem uden. Og så skrev jeg at dermed ikke sagt at hunde med tavle ikke kan bide.

Men tavlepåbud er et godt sted at starte.

• #106   23. jul 2012 Jeg har hentet popcorn nu. smiley

• #107   23. jul 2012 Og p.s., mamma jeg er enig med dig hele vejen igennem, så jeg deltager ikke mere i debatten, you've said it all:-)

• #108   23. jul 2012 Nemlig Minion, jeg vil meget gerne svare Mathias, men helt ærlig, den måde han starter med at skrive til mig på gør at jeg ikke orker det.

Jeg svare som I kan se gerne jer andre, for I skriver i en pæn tone smiley

• #109   23. jul 2012 Medløber. Hvilke tavler skulle i følge "din" lov være gyldige?

• #110   23. jul 2012 Jeg er sikker på der vil komme mere kontrol med tavlepåbud, måske sortere nogle useriøse hundejere fra (jeps det skrev jeg), kun mentaltestede hunde i opdrættet osv osv .

• #111   23. jul 2012 Nu som medløber, nu må du sgi blive enig med dig selv, bidestatestikken kan ikke bruges når det gælder Schæfer ( houses indlæg) men når det gælder muskelhunde så kan den godt bruges, eller rettere jeg har stadigt ikke set en statestik men det er din erfaring. Jeg er nødvendigvis ikke uenig med dig men man kan ikke skrive at det er MH der bider uden af have dokumentation.

• #112   23. jul 2012 House, en eller flere klubber som stiller en hel række krav til hundene smiley

• #113   23. jul 2012 MH uden tavle der bider , skulle der stå smiley

• #114   23. jul 2012 Hvor kan den godt bruges Mamma? Jeg skriver netop at de ikke kan bruges. Det med at det ikke er tavlehunde der bider er hvad jeg læser på nettet og høre i tv. Det har jeg ikke fra nogle stastiskker og kendte ikke til de 2 procent Helle skriver om.

• #115   23. jul 2012 Jeg tror der er 2 grunde til, at der ikke er så mange bid fra tavle muskel hunde.

1. De udgør under 5%, så derfor vil de selvfølgelig ikke være ret meget repræsenteret

2. Ejere af tavle muskelhunde tror jeg i højere grad er mere ansvarlige hunde ejere, end gennemsnittet af ikke tavl muskel hunde. Køb af en tavle muskel hund er der større overvejelser bag, større købs pris, og evt lang vente tid på at få.

Naturligvis kan avl og andet også spille ind, men er helt sikker på, at det er de 2 overstående grunde som gør, at man ikke ser så mange bid fra tavle muskel hunde.

En tavle amstaff med brugs linier og gode drifter er lige så farlig som en tavleløs amstaff, hvis den kommer i de forkerte hænder.

• #116   23. jul 2012 Tonny, du skriver jo det jeg mener. Ang. tavlepåbud.

• #117   23. jul 2012 DKK's forklaring på de 2 pct. var, at Amstaff med tavle er mental testede. Det ærgrer mig, at jeg ikke kan finde artiklen. smiley

• #118   23. jul 2012 Jeg kan ikke forstille mig at tavle tvang er et realistisk forslag.
    Selv hvis der kunne findes et flertal for sådan en lov, ville der være alt for mange praktiske problemer med sådan en lov.
    Den vil muligvis reducere det samlede antal bid. Men det vil være fordi den vil reducere det samlede antal hunde.

• #119   23. jul 2012 Jeg kan nu sagtens forstille mig at tavlepåbud er vejen frem. Seriøse opdrættere, specielt udvalgte hunde, strenge krav, mentaltestede hunde osv.

• #120   23. jul 2012 Housebuster - og det er i mine øjne også en del af løsningen.

Det vil være en fordel for alle, hvis der var flere, der valgte hundehold fra. Og at hunde ikke så høj en grad var en populær vare.

• #121   23. jul 2012 Og så et lille pip om, at med med lovkrav om mentaltest af hunde, skulle der dælme gøres noget ved testene smiley

• #122   23. jul 2012 Hvorfor bliver der overhovedet diskuteret tavlepåbud, når det ikke er muligt pga. EU lovgivning?

• #123   23. jul 2012 Fordi det er vi en del der ser som vejen frem.

• #124   23. jul 2012 Medløber hvordan vil "din" lov forholde sig til import af hunde?
    Hvordan med racer der ikke er FCI racer?
    Hvem skal være autoriseret af staten til at mentalteste?

• #125   23. jul 2012 House, som skrevet så klubber der stiller strenge krav, kun bruger mentaltestede hunde, seriøse opdrættere, opdrættere der sørger for at vælge hvalpekøbere nøje ud osv.

• #126   23. jul 2012 Det er jo det samme, som at diskutere om dødsstraf skulle være lovligt. Det er heller ikke en mulighed, selv om nogen ser det som vejen frem.

• #127   23. jul 2012 Kan ik se hvorfor det ikke skulle være muligt.

• #128   23. jul 2012 CH hvis regeringen vil reducere antallet af hunde, vil det mest effektive være beskatning. Og det er et værktøj de er rigtig glade for at bruge

• #129   23. jul 2012 Hvem er så dommer for hvad der er strenge krav? Og hvem holder øje med, om opdrættere sørger for at vælge hvalpekøbere nøje ud?

Urealistisk hvis man spørger mig, verden er ikke sådan skruet sammen, der vil altid være brodne kar.

• #130   23. jul 2012 Jeg sammenligner heller ikke dødsstraf med MH, jeg sammenligner at diskutere noget urealistisk.

Det er ikke muligt, pga. patent, læs hvad mamma har skrevet tidligere.

• #131   23. jul 2012 Ville være rigtig dejligt , ville elske at kunne få en Boerboel igen. En ting er sikkert , glemmer ikke at lukke havelågen igen smiley

• #132   23. jul 2012 Nu går jeg udfra det ville være i de seriøse opdrætteres interresse at deres race kommer i de rigtige hænder og får et lidt bedre ry. Derfor ser jeg det ikke som et problem.

• #133   23. jul 2012 Det forstår jeg godt Keld smiley

• #134   23. jul 2012 Hehe Minion vi var vist ret enige smiley

• #135   23. jul 2012 Medløber jeg ser ikke svar på spørgsmålene.
    Du gentage dit ideal, men ikke hvordan det skulle kunne bruges som lov.

• #136   23. jul 2012 Hvad er det du spørger om som du ikke fik svar på House?

• #137   23. jul 2012 Jeg hverken tror eller håber at tavle påbud kan blive et alternativ, dels p.g.a loven om det frie markedet , det ville jo kræve monopol og monopol er ikke tilladt , når det er sagt så kan jeg blive meget urolig over at nogle herinde vil give den magt eller kald det ret til at styre hunde handlen herhjemme med den baggrund at de er seriøse, hvad det nu end indebærer smiley Det virker lidt på mig som om man får det grønne stempel bare man er DKK opdrætter og så enkelt tror jeg ikke verdenen er. Hvis alle klubber skal være berettiget til at sælge hunde så kan jeg jo åbne min egen kennelklub og lave mine egen tavler eller printe en på nettet smiley

• #138   23. jul 2012 Jeg tror stadig på et tavlepåbud. Helt sikkert.

• #139   23. jul 2012 Nu som medløber Nu går jeg udfra det ville være i de seriøse opdrætteres interresse at deres race kommer i de rigtige hænder og får et lidt bedre ry. Derfor ser jeg det ikke som et problem.
    Ja og her går det galt, man kan ikke gå ud fra at opdrætter eller for den sags skyld andre grupper altid vil gøre det bedste, det er naivt at tro og det vil de ikke, dernæst så er spørgsmålet hvad der er det bedste, for jeg er sikker på at i det spørgsmål er der lige så mange svar som der er opdrættere.

• #140   23. jul 2012 Ej men Mamma, helt ærligt. Jeg er helt sikker på det er i de seriøse opdrætteres interresse, hvorfor skulle det ikke være det?

• #141   23. jul 2012 Man bryder ikke noget monopol ved at kræve dokumentation for ophav.

• #142   23. jul 2012 minion, jo selvfølgelig må man komme med ideer, men det havde været en bedre debat om man også havde gennemtænkt detaljerne smiley tavle påbud kan ikke lade sig gøre uden at ændre en del lovgivninger som vil have store konsekvenser for resten af markeds handlen. Så det er ønsketænkning, hvorimod et hundekørekort er realistisk og måske endda det næste der kommer iflg en anden artikel herinde.

• #143   23. jul 2012 Har gennemtænkt detaljerne.

• #144   23. jul 2012 Jeg ser heller ikke et hundekørekort som noget der vil hjælpe.

• #145   23. jul 2012 Medløber jeg bad dig om et bud på dette:
    " hvordan vil "din" lov forholde sig til import af hunde?
    Hvordan med racer der ikke er FCI racer?
    Hvem skal være autoriseret af staten til at mentalteste?"

• #146   23. jul 2012 minion, magt eller kald det ret skriver jeg, smiley
    Nu som medløber, ja selvfølgelig er det i de seriøses interesse men hvem er seriøs? Jeg kan jo mene at XX er seriøs og du mener at det er XX ikke.
    CH nej men hvordan vil du kræve denne dokumentation uden at give tilladelsen til at udstede den til enkelte og dermed fratager du eks mig retten til at sælge hvalpe ( skal aldrig have hvalpe, tænkt eksempel)

• #147   23. jul 2012 Jeg har idag skrevet mit forslag til hundekørekort i en anden tråd, er taknemelig hvis du gider læse den der, orker ikke skrive det hele igen smiley

• #148   23. jul 2012 Mamma, det er jeg fuldstændig kold overfor.

Jeg synes på ingen måde at det er en menneskeret at producere dyrebørn. Til gengæld synes jeg den eneste ansvarlige måde at omgås potentielt farlige dyr (som ufattelig mange hunderacer er) er, at holde fuldstændig kontrol med avlen. Også langt langt langt bedre end man har gjort hidtil.

Og det kræver, at man har viden om de linjer man bruger.

• #149   23. jul 2012 Jamen hvis importhundene ville kunne leve op til kravene ser jeg egentlig ikke et problem. Men samtidig syntes jeg måske man skulle starte herhjemme som en start og derved udvide hvis det går godt.

Ang. ikke FCI så skrev jeg at så længe hundene/klubberne lever op til de evt. krav, mentalteste, osv, ja så ser jeg intet problem. Ja jeg er for DKK, men det er ikke det det handler om her og det behøves ikke være med DKK tavle, bare klubberne følger reglerne der evt. ville blive stillet til racen.

Hvem der skulle mentalteste det ved jeg ikke. Nogen der er uddannede i det og som har forstand på hunde og deres sprog/væremåde.

Lige nu er det jo kun et ønske fra min side af, men jeg ser det som vejen frem.

• #150   23. jul 2012 Mamma, de seriøse er dem der går ind for stamtavler og som vælger deres hunde med omhu, sørger for mentalteste og at vælge deres hvalpekøbere godt. De er altså ikke så svære at finde.
    Det skal kun være dem der ønsker at opfylde de krav der kan komme i betragning som opdrætter.

• #151   23. jul 2012 CH menneskeret nej det vil jeg nu heller ikke kalde det smiley men da hunde er en handelsvare så kan man ikke bare indføre restriktioner for salg, det skulle betyde at f.eks H&M ville kunne få eneret på at sælge børnetøj fordi de har den bedste policy omkring børnearbejde, forurening , truede dyre arter eller hvad ved jeg. Eller endnuj værre at Telia kun måtte sælge telefoner fordi de er størst, ( tænkte eksempler)
    Man kan ikke lave loven om for hunde, man kan muligvis ændre så loven ikke omhandler hunde/ dyr men det ved jeg ikke og jeg tror ikke det er realistisk.
    Sidst hvem skal kontrollere disse opdrættere og hvem sætter standarden for kontrollen ?

• #152   23. jul 2012 Medløber Skulle en dansk mental tester så sendes til det land man ønsker at importere fra. Så h'n kan mental teste forældrene til den hvalp man ønsker at importere?
    Hvordan tror du EU vil se på sådan en handels restriktion?

Så siger du starte her hjemme og så udvide.
    I den periode vil import da være ulovligt?

• #153   23. jul 2012 House, jeg skrev at jeg ikke så import som et problem så længe de følger de krav der er. Det med at starte herhjemme var bare et forslag. Her er jeg lidt splittet.

Nej de skal bare følge de regler og krav der er til hundene. Altså de hunde fra udlandet.

• #154   23. jul 2012 Minion Jeg vil gerne høre din holdning til, hvordan import af hunde skulle fungere, hvis der skal stilles krav om stamtavler?

• #155   23. jul 2012 Mamma - man kan sagtens regulere den slags. Eksempelvis er der sikkerhedsmærker på visse produkter der sikrer en hvis kvalitet. Det kan man sagtens overføre på hunde, som jo er under de helt samme regler.

• #156   23. jul 2012 Man kan ikke lave en lov baseret på "at man går ud fra at seriøse opdrættere vil gøre hvad de kan for at bevare racen" osv.
    Hvad der er seriøst er subjektivt, der er ikke noget "rigtigt" og "forkert", X opdrætter kan mene at en hvalpekøber er "værdig" til en hvalp, mens en anden opdrætter mener det modsatte.

Come on.

• #157   23. jul 2012 Nu som medløber, hvad nu hvis de ingen krav har i udlandet ? så får vi hunde ind i landet der kan være farlige og som man overikøbet avler på med tavle smiley

• #158   23. jul 2012 Medløber Hvordan kan en udenlandsk hund opfylde de danske krav om mentaltest?

• #159   23. jul 2012 Det er urealistisk at tro der vil komme et tavle påbud, samt at det så også vil virke.
    Der er alt for mange problemer omkring det.
    Feks vil folk avle som det passer dem. Det gør de også nu selvom der er forbud mod det, så kan ikke se hvordan det vil ændre noget.
    Noget andet er, at alt for mange uskyldige bliver fanget i det net, og til sidst så mangler man dokumentation på, at sådan et indgreb vil virke.

Jeg mener man skal lave en meget mere simpel hunde lov, hvor man går efter at straffe uansvarlige ejere og ikke efter hunden.
    Feks. kunne man lave tårn høje bøde straffe.

3000 kr. for en strejfende hund, anden gang 5000 kr, samt påbud om forsvarlig indhegning af grund, og bøder hvis dette ikke efterkommes.

5000 kr for manglende chip af hund efter en vis alder, samt hunden vil blive tvangs chippet på ejers regning.

Ved overfald på andre hunde / mennesker bøde på 5000 kr. samt påbud om snor/mundkurv, overtrædelse koster 10.000 kr. første gang og anden gang bøde på 20.000 kr, samt hunden bliver frataget ejer og aflivet, samt ejer får forbud mod at holde hund i 5 år.

Krav om købs aftale ved alle hvalpe kuld. Alle hunde skal registreres og det er opdrætters ansvar. Samt at opdrætter uanset tavle eller ej, gøres ansvarlig for avlen. Dette kunne feks. gøres ved, at opdrætter lovpligtig skal dække alle dyrlæge regninger i hundens 2 første år, undtaget kunne være orme kure, vaccinationer, helbreds tjek mm.

Lavede man en lov med overstående indhold, så ville det ikke have nogen konsekvens for den ansvarlige pitbull ejer, men det vil være dyrt for den uansvarlige hunde ejer uanset race/blanding eller andet.
    Samt meget nemmere at overholde, da man ikke skal ud i bevis byrder om hvilken race en hund er eller blanding af.

Straf uansvarlighed frem for hundene

• #160   23. jul 2012 Jamen kan de ikke leve op til kravene er der jo ikke noget af rafle om smiley

• #161   23. jul 2012 CH nej det kan man da ikke, da hunden er et levende væsen, man kan undersøge kød eller en bluse og stemple , man kan da ikke godkende en hund , da ejeren altid vil have en stor indflydelse på hvordan hunde bliver. Så at stemple en hund giver da ingen garanti for at den ikke bliver farlig .

• #162   23. jul 2012 Medløber Tak for svaret.
    Men dermed har du skudt dit eget forslag ned så længe vi er medlem af EU.
    Desuden ville alle små racer få alvorlige problemer med indavl efter bare få år.
    Mange små racer ville uddø i Danmark. Og ingen nye racer ville kunne introduceres i Danmark.

• #163   23. jul 2012 Tonny og Maja, det kan jeg holde med dig i , men det kræver kontrol ellers er det ikke nogen hjælp smiley

• #164   23. jul 2012 Mamma - det ser du vist heller ingen steder, at jeg har skrevet?

Dokumentation for ophav handler om at få begrænset hunde med dårligt væsen som er hele udgangspunktet for, at man overhovedet får en population af sunde hunde.

Jeg begriber ikke, at der ikke er større fokus på det.

Det handler ikke om at stemple nogen hund, det handler om at hunde bliver produceret med et minimum af omtanke.

• #165   23. jul 2012 ja House, og det gør du minion også ved at skrive FCI godkendt race, det er monopol.

• #166   23. jul 2012 Hvis loven bliver slettet, så håber jeg dælme at der kommer styr på hvilke ejere der får lov til at købe hunde. Ellers har jeg på fornemmelsen at det ender i masseavl og impuls køb fordi alle pludselig vil have en "kamp"hund, hvis de bliver lovlige. Se bare hvordan det ser ud nu, disse hunde er nogle af de mest eftertragtede, måske fordi folk drages af det de ikke kan få, hvem ved...

Jeg har overhoved intet imod muskelhunde, er selv glad for Amstaffs, men hvis de kommer i uerfarne hænder kan det jo altså ende helt galt, især overfor andre hunde, da man ikke kan komme uden om at mange af disse "kamp" racer har tendens til egetkøns eller hunde agressivitet.

• #167   23. jul 2012 House Rom blev ikke bygget på en dag. Og mine svar er jo bare forslag til det som jeg ser som en løsning. Ingen der siger at det skulle blive sådan eller at jeg ikke ville syntes godt om andre forslag folk kommer med.

Hvorfor ville mange små racer uddø?

• #168   23. jul 2012 CH Det handler ikke om at stemple nogen hund, det handler om at hunde bliver produceret med et minimum af omtanke.
    Den del er jeg enig med dig i , men hvad er et minimum af omtanke ? og så tror jeg stadig ikke det løser problemer med angreb og bid og derfor ikke et alternativ til den uduelige hundelov vi har idag.

• #169   23. jul 2012 Minion Dit forslag får også problemer med EU lovgivning. Her er problemet at du giver FCI klubberne monopol.

• #170   23. jul 2012 De små racer vil uddø, hvis import ikke er muligt, da der er ikke avls materiale nok i DK.

• #171   23. jul 2012 Yasmin, ja jeg håber ikke at de tager loven væk inden de har et alternativ, for så tror jeg du har ret og vi kan få store problemer.

• #172   23. jul 2012 Nu du skriver små racer, nogle bestemte du tænker på?

• #173   23. jul 2012 Mamma - hvis du havde forestillet dig at det her var noget man kunne løse ved lige at lave en enkelt justering, så tror jeg på, du tager fejl.

Hvis man for alvor vil reducere bidskader så skal man tage fat på flere niveauer og det handler BÅDE om at sikre at de hunde, vi har i landet er sunde i hovedet (og det kræver altså at man ved, hvad man IKKE skal avle på) og at folk, der køber de sunde hunde ikke ødelægger dem.

Bemærk i øvrigt at dokumentation for ophav ikke lukker for andre former for avl end den fuldstændig tilfældige og ukontrollerede.

• #174   23. jul 2012 Medløber nej det vil ødelægge alle racer, men jo færre der er, jo hurtige vil effekten vise sig.

• #175   23. jul 2012 Forstår det heller ikke lige Minion... Måske House vil uddybe smiley

• #176   23. jul 2012 Minion. Import forbud vil ødelægge racerne i Danmark.

• #177   23. jul 2012 CH, det har jeg vist heller ikke påstået smiley hvis det var så enkelt så tror jeg selv politikerne havde løst problemet nu smiley
    Men hvordan vil du sikre dig at hundene er sunde i hovedet og ikke bliver ødelagt af ejeren ?
    Og den dokumentation du snakker om skal jo udstedes af nogle og hvis man begrænser de nogle til nogle bestemte så er det monopol og det er ikke tilladt. hvis du ikke begrænser dem der kan udstede dokumentationen så kan jeg jo selv lave en stamtavle og så er din ide vel ikke så brugbar.

• #178   23. jul 2012 Syndes stadig at en hunde skat evt opkrævet sammen med ansvars forsikringen, Beløbet skulle så bruges til et dyrpoliti. Evt kombineret med tavlepåbud på potente racer, ville være den bedste løsning.

• #179   23. jul 2012 Hvordan man i et demokrati vil indføre tavlepåbud når et flertal af befolkningen er ligeglade med tavlen er nok IMO det største problem.

• #180   23. jul 2012 Haha gik først op for mig nu at du sikkert med "små racer" mener antalsmæssigt og ikke størrelsen på hunden smiley

• #181   23. jul 2012 Medløber skrev at hvalpe fra udlandet skulle leve op til de danske krav til avl. Det er et reelt import forbud, Eller så kraftig en restriktion at det har samme effekt.

• #182   23. jul 2012 Man bliver skør af varmen smiley

• #183   23. jul 2012 En anden god ting at lave, er en data base for alle hunde i Danmark.
    En data base tilgængelig for alle, hvor man så kan søge på chip nr.
    Her skulle alle besøg hos dyrlægen plottes ind (af dyrlægen selvfølgelig), så man kan se om hunden har haft nogle skavanker. Man skal også kunne se forældernes Chip nr, og så søge på dem.
    Det skal være en slags udvidet hundeweb, men med mange flere oplysninger og tilgænglighed for alle.
    Man skal selvfølgelig ikke selv kan rette i oplysningerne, men at dyrlæger kunne skrive der i, samt politiet ville være en god ide, så har man en slags "fuld servicebog" for en hund, som følger den hele livet, så er der heller ikke problemer med ejerskifte osv, hvor forskellige påbud ikke følger hund.
    Politiet kunne feks notere under hunden, hvis den har været involveret i bid episoder eller andet i den dur.
    Man kan som ejer/sælger så ikke holde noget skjult for en evt. køber, da tilgængligheden skal være for alle.
    Sundheds resultater og udstillings resultater og alt andet som hundeweb også har, skal selvfølgelig også være med.
    Man kunne så lave det til et krav at alle salgs annoncer skal indeholde chip nr, og så kan alle finde oplysninger om hunden og ophav inden køb.
    Man kunne evt gøre det ved at lave dansk hunde register om, og lade dem styre sådan en data base.

• #184   23. jul 2012 Mamma - som du ser i denne tråd, så har jeg kommet med forslag til EN af de mange sider, der skal ses på, hvis man vil reducere antallet af hundebid.

Det betyder ikke at jeg har gyldne forslag til dem alle - og da slet ikke at der lige ligger en praktisk mulig løsning på mit skrivebord.

Det, at man begrænser avlen så den minimerer forekomsten af hunde med væsensmangler laver ikke fantastiske hundeejere.
    Og fantastiske hundeejere løser ikke problemet med væsensmangler.

Den ene kan ikke så uden den anden - og så ledes er der flere vinkler i alt dette som er fuldstændig afhængig af hinanden og ikke kan stå alene.

• #185   23. jul 2012 House det er jo bare et forslag som jeg ser det.

Som Minion skriver så kunne man jo teste dem herhjemme inden man indføre dem.

• #186   23. jul 2012 Tonny

En sådan database ville nok betyde at rigtig mange hunde ikke ville komme til dyrlægen smiley

• #187   23. jul 2012 Medløber Hvordan mentalt tester man en 8 uger gammel hvalp?

• #189   23. jul 2012 Der må man jo gå ind og se på anerne og data omkring forældre. Og ellers sige hvalpen skulle testes ved en vis alder. Feks.

• #190   23. jul 2012 min veninde er ved at købe mundkurv til hendes rotte for at træne ham op i den, så han ikke går ¨amok¨ hvis liste hundene bliver ulovlige. hendes rotte er den kæreligste af alle. han er virkelig en rolig dreng,

hvor i mod jeg træner med en, ham kan jeg ikke lide.

det jeg mener med det hele er at hunden er som sin ejer, hvis du er kærlig med opdrangelse, og grænser, bliver det en rolig hund der viler i sig selv ofte.

mange hunde er som børn, hvis børn aldrig får et nej og kærlighed bliver de osse umulge, men dem afliver vi ikke smiley heldigvis.7

det er bare ikke alle mennesker der skulle have hund. man skulle på kursus eller sådan noget
    inden for heste verden skal man tage ride mærker hvis man vil starte stævner. brude osse være sårn i hunde verden

• #191   23. jul 2012 Nu som medløber, og hvem skulle kontrollere at den blev testet senere og om eventuelle brister var der før eller er opstået p.g.a dårlig ejer og hvis den ikke består skal den så sendes hjem, skal den udvises og hvem sørger for den ikke kommer ulovligt ind igen. Jeg tror at tavlepåbud ville komme til at kræve mange flere resurcer end et kørekort.

• #193   23. jul 2012 mikki:
    Opdragelse er nok omkring 50% af en hunds væsen.
    Gener er den anden halvdel og dem kan man ikke opdrage sig ud af.

Kender feks. flere staffordshire bullterrier hanner, som er søde, rolige og omgængelige, og har seriøse og ansvarlige ejere.
    De kan dog ikke udstå andre hanner, og vil nok forsøge at dræbe dem, hvis de får muligheden for det.
    Det har intet med opdragelsen at gøre, det er noget medfødt og det kan ingen træne væk.
    Man i bedste fald træne dem til at tåle andre hanner på´afstand, men de hunde vil aldrig kunne slippes løs med andre fremmede hanner.

Jeg ser det dog ikke som et problem, når ejerne bare erkender det, og sørger for det ikke sker.

• #194   23. jul 2012 Jamen Mamma, det må jo stå i papirene om den er testet og hvis ikke jamen så ville den jo ikke være lovlig.

Ser stadig, stadig, stadig Tavlepåbud som et godt bud.

• #195   23. jul 2012 Man tester avlsdyr, ikke hvalpe!

Derfor behovet for dokumentation for ophav.

• #196   23. jul 2012 Enig med Mamma, bureaukratiet med hver enkelt hvalps fødsel vil LANGT overstige det bureaukrati der vil være med at ruste hundeejerne bedre.

• #197   23. jul 2012 Medløber Jeg tror godt du kan se at dit forslag ikke er gennem tænkt.
    For nu åbner du for at man må have hvalpe fra ikke testede forældre indtil de når en hvis alder?

• #198   23. jul 2012 Tonny

Jeg har nu kendt både SBT og Amstaff der kunne med hunde af samme køn.

• #199   23. jul 2012 Og hvad med ups-hvalpene? Gasses?

• #200   23. jul 2012 CH
    Jamen jeg vil også gerne høre dit bud på hvordan udenlandske hunde skulle opfylde de danske krav til mentaltest?

• #201   23. jul 2012 House, nu er det jo ikke mig der bestemmer og laver love. Du bliver ved og ved at stille nye spørgsmål, jeg svare så godt jeg kan, jeg skriver os at Rom ikke blev bygget på 1 dag og at jeg er med på vognen hvis andre kommer med forslag jeg ikke selv lige havde tænkt over.

Jeg er for Tavlepåbud da jeg ser det som vejen frem. De evt. mindre detajler er mindre "vigtige" for mig og man skal jo starte et sted.

• #202   23. jul 2012 Sig mig, forventer folk, at man sidder med en færdig og køreklar løsning på HG?

Hvad med at prøve at tage ja-hatten på og så tænke i måder at gøre forslagene bedre og mere effektive end blot at skyde dem ned?

Tænker at ingen vel forventer at et kørekort vil kunne skaffe alle problemer ad vejen med et snuptag - eller der ingen praktiske problemer vil være ved den løsning??

• #203   23. jul 2012 Minion Så jeg må i følge dit forslag gerne importere en APBT med et hæsligt temperament, bare jeg ikke avler på den?

• #204   23. jul 2012 Housebuster - det er jo en opdrætters projekt at sørge for at finde en egnet avlspartner.

Hvad har du af gode forslag?

• #205   23. jul 2012 Ja CH det gør folk vist. Jeg har sku ikke en færdig og køreklar løsning men jeg har ideer og forslag omkring det.

Igen meget meget enig med dig.

• #206   23. jul 2012 Grunden til at jeg har "nej hatten" på er at, selv hvis der kunne samles et flertal for tavle tvang på alle hunde, så vil det blive skudt ned i EU

• #207   23. jul 2012 Men derfor må man jo gerne have ideer til det House. Noget skal der sku ske.

• #208   23. jul 2012 Minion artiklen drejer sig om alle 13 racer.
    Og det giver ingen mening at bare pille nogle racer af listen.
    Enten er man imod raceforbud, eller også er man ikke.

• #209   23. jul 2012 Minion En Ambull med FCI stamtavle?
    Hvor vil du finde sådan en ? smiley

• #211   23. jul 2012 Jeg kan ikke se meningen med at tvangsteste hunde i dansk avl, og så tillade frit import fra lande, hvor hvalpe i forvejen er billigere end i Danmark

• #212   23. jul 2012 Må sgu tage hatten af for dig Nu som medløber, du holder fast i dit forslag smiley dog er det jo stadig urealistisk, mht. EU, det kan vi jo ikke bare lige lave om på.

• #213   23. jul 2012 Så skal jeg ud og shoppe hund - en grim og ondskabsfuld jeg-æder-ALT-hvad-der-kommer-i-nærheden hund i overstørrelse, som skal bo i en hundegård i haven og hvis eneste formål skal være at komme med på de ture jeg et par gange om ugen går i offentligheden med mallerne - og så skal den ellers bare slå alt muskelhundelignende ihjel, hvis de nærmer sig en meters radius af mine maller .. og sådan en fætter kan jeg nu få lov til at eje helt lovligt !!!

• #214   23. jul 2012 Martine god ide, Og du kan så BARF fodre den med små børn og heste.

• #215   23. jul 2012 Housebuster, lige hvad mine indlæg angår, så håber jeg sørme du læser at jeg ikke nævner nogen forbund, blot dokumentation for aner. Og jeg har virkelig svært ved at se, hvordan det på nogen mulig måde kan være til ulempe for nogen.

• #217   23. jul 2012 House -

Mine hunde får Royal Canin ... dine underlige foderforslag må du give til dine egne hunde, hvis du har sådan nogen.

• #218   23. jul 2012 CH men vil du ikke tvinge opdrættere i Danmark til at mentalteste?

• #219   23. jul 2012 Wickie S

Min brors eks har en whippet som der er flere, der har spurgt om var "en af de der psykopathunde" .. så tør øjnene ...

• #220   23. jul 2012 CH og Nu som medløber, Jeg har skrevet mit forslag som jeg mener er mere realistisk og har færre huller end jeres. og min nej hat er på fordi det punkt 1 er urealistisk pga lovgovningen og dels fordi jeg som borger i et frit land ikke vil sættes under kontrol med hvem og hvilken hund eller andet jeg skal købe. Sidst fordi jeg ikke har hørt nogle af jeres ideer der kan gennemføres realistisk da de allerede har fejlet og er blevet gennemhullet herinde smiley
    Og ja i må gerne mene at tavlepåbud er vejen frem det er bare lige så urealistisk som når jeg siger at det aldrig regner i danmark:-)

• #221   23. jul 2012 Martine jeg svarede med et underligt forslag, på et underligt indlæg!

• #222   23. jul 2012 House -

Jeg synes ikke det er underligt - det er såmænd reelt nok. Dit forslag derimod - husker du at tage dine piller ??

• #223   23. jul 2012 Marine, jeg håber ikke at loven om listehunde bliver taget bort uden at man har et bedre forslag til at kontrollere disse hunde og deres ejere ( disse hunde og ejere er ikke alle med en ulovlig med dem der ikke er ansvarlige) og hvis dette forslag som jeg mener kunne være et hundekørekort eller licens kan få andre racers ejere til at tage mere ansvar så var meget opnået.

• #224   23. jul 2012 Og inden du går helt i selvsving i links til mere eller mindre dokumenterede undersøgelser, House - så tillad mig at fortælle dig, at jeg helt seriøst godt kunne finde på at købe en hund til beskyttelse af mine egne hunde.
    Mallerne har ikke en kinamands chance overfor muskelbasserne - så hvad er egentlig problemet i, at jeg ønsker at beskytte mine hunde ?

• #225   23. jul 2012 Mamma -

Når det er den siddende regering vi taler om, tror jeg ikke du skal sætte dine forhåbninger til gennemtænkning af noget som helst ret høje smiley

• #226   23. jul 2012 Tror også jeg skal have sådan et frådende monster, som Martine beskriver ;o)

• #227   23. jul 2012 Natasja !!!!!!

Længe ventet - endelig dukkede du op smiley

• #228   23. jul 2012 Martine Din debat stil så dejlig

• #229   23. jul 2012 TrustNoOne -

Så kan vi mødes og lade dem "lege" smiley

Det har jeg hørt er ret populært i visse kredse smiley

• #230   23. jul 2012 God pointe Natasja :o)

• #231   23. jul 2012 Uvidende mennesker kan se kamphunde i alle alle hunde. Det er måske ikke så mærkeligt at folk tror en boxer er en kamphund, er allerede blevet spurgt et par gange..

• #232   23. jul 2012 Jeg er heller ikke vild med din House - men det behøver jeg jo ikke fortælle nogen ..

• #233   23. jul 2012 Marine, nej men håbe kan man jo altid og håbet er lyserødt for i alle andre lov ændringer skal de gå på kompromis så det skal de vel også i dette tilfælde og så er det jeg håber at en lægger 2 og 2 sammen uden af få 5 smiley Jeg har læst at man faktisk overvejer en form for hundekørekort istedet men igen det ville jo kræve at de satte sig ned og tænkte sig om, ikke deres stærkeste side smiley og desuden har de ferie til oktober smiley

• #235   23. jul 2012 Marine, mener Martine smiley

• #236   23. jul 2012 Mamma, mener du reelt set, at et hundekørekort vil løse bare NOGEN af de problemer, der er med potentielt farlige hunde? Og at det er noget, der vil være enkelt at indføre?

• #238   23. jul 2012 Hvordan kan man løse problemet med hunde, der er tossede i hovedet og på ingen måder er repræsentant for sin race uden at man ved, HVOR de tossede hunde kommer fra?

At avle på linjer af hunde med dårligt væsen giver ingen mening - problemet er bare, at ved man ikke hvor filen de kommer fra, så er det lidt svært at komme uden om.

Så naturligvis bør der da være dokumentation for ophav - både for racehunde og blandingshunde.

• #240   23. jul 2012 Alfisten - se det er nemlig lige præcis rigtigt. Vi havde en god hundelov, der bare ikke bliver efterlevet.

Mit ydmyge ønske er, at hundehold holdt op med at være in og at folk ville tænke sig en smule mere om både når de køber, sælger, avler og holder hunde...

• #241   23. jul 2012 Fuck en klam samtale.. Alle hunde kan bide. Alle hunde burde være på listen

• #242   23. jul 2012 CH JA jeg tror det vil kunne løse nogle af de problemer med hunde der angriber, bider eller på anden måde er farlige, og ikke kun ramme nogle racer da disse hunde findes i alle racer men at de afhængig af størrelsen kan gøre mere eller mindre skade.
    Enkelt at indføre ?, det er der vist intet der er så snart det handler om love og offentlig administration, men jeg tror at det godt kan administreres.
    Den første forudsætning for at en lov skal fungerer er at den skal kunne kontrolleres, derfor bør vi have et "dyrepoliti" dette del financieres af en hundeskat, når man har taget kørekortet, eller licensen som jeg foretrækker at kalde den, så samkøres den med hunderegistret og skat. Kontrollen og opfølgningen foretages af dyrepolitiet samtidigt med de også kan varetage andre opgaver såsom dyremishandling.
    Jeg har skrevet i en anden tråd om samme emne fra idag hvordan jeg kan se en hundelicens sammensat så den ville fungerer, ikke 100% perfekt det er der ingen lov der gør men acceptabelt og retfærdigt. Jeg orker ikke skrive det hele igen så kig selv i den anden tråd. tak smiley

• #243   23. jul 2012 Ingen lov vil fungerer hvis den ikke kontrolleres og der vil altid være mennesker der ikke overholder loven, hvis de ikke fandtes så behøvede vi jo ikke politiet, så argumentet med at man kører bil uden kørekort, ja det er der nogle der gør men langt de fleste gør ikke og det gør de ikke fordi konsekvenserne er for store for dem. Det samme gælder hundeloven.
    Hvis man har den holdning at det intet hjælper fordi folk overtræder loven alligevel så lad os afskaffe politikerne, de laver jo bare love der ikke overholdes. smiley

• #244   23. jul 2012 Kinga Hvad mener du med:
    " Selv dem der har lavet loven er uenige med den"?
    SF var ikke i regering da loven blev vedtaget. (De stemte gult)

• #245   23. jul 2012 Kinga, wow jeg er for første gang i mit liv enige med SF om noget , hun lyder da helt fornuftig, nu håber jeg bare at de tænker lidt mere og detaljeret inden de fremstiller lovforslag om kørekort end de gjorde da hundeloven blev lavet.

• #246   23. jul 2012 Mamma, hundekørekort er så gennemhullet som virkemiddel mod de her problemer at det i sig selv også er tidsspilde at gå dybere ind i.

Problemet er, at enten er tingene uden virkning - som hundekørekortet - eller også er det umulige at gennemføre fordi det simpelthen kræver for meget.

Det eneste vi kan forvente af et politisk flertal er hurtige lappeløsninger som den, vi lige har set.

Det skader dog ikke at lege med tanken om den perfekte verden med den perfekte løsning.

• #247   23. jul 2012 Sikke en lang tråd smiley

• #250   23. jul 2012 R, ja jeg holder fast i mit forslag, det kan du bande på smiley

• #251   23. jul 2012 Mamma, færre huller end vores?? Jeg tvivler.

• #252   23. jul 2012 Er et tavlepåbud urealistisk så er et hundekørekort os smiley

• #253   23. jul 2012 Jamen - hvad ville så være realistisk?

• #254   23. jul 2012 Mia det er fordi der hele tiden bliver skrevet at tavlepåbud er urealistisk. Jeg ser det ikke som urealistisk.

• #255   23. jul 2012 Janni - nåååeh.. Jeg er da så langsom. smiley

• #256   23. jul 2012 Hehe Mia smiley

• #257   23. jul 2012 Enig med Atfist.
    Håndhævelse og måske flere lokale snore påbudslove, der hvor der måtte være problemer.

• #258   23. jul 2012 Nu som medløber, tavlepåbud er urealistisk fordi vi er i EU og har en lov om monopol , det frie markedet os.v så det er ikke op tll os i DK at beslutte et evt tavlepåbud. hundeloven kan gennemføres omend det kræver kontrol, administration og der vil altid være lov brydere, de ville også være at finde i tavlepåbud, og alle andre forslag der måtte komme.
    Alfisten ja for personligt ville det ikke røre mig, men det gør den vel ikke mere retfærdig, jeg troede at man ville af med listen fordi den ikke var retfærdig og andre racer kan hurtigt komme ind på den liste. Snorepåbud ved problemer, hmm men hvordan skal vi kontrollerer det ?

• #259   23. jul 2012 Mamma Det er da nemt for en betjent at se om en hund har snor på.
    At en hund ikke er under "fuld kontrol" derimod er svært at bevise.

• #260   23. jul 2012 Man kan GODT lave en mærkning af en vare inden for EU. Det gør man med indtil mange forskellige produkter, der skal leve op til nationale sikkerhedskrav.

• #261   23. jul 2012 hihih House, jeg troede at du ville give hunde der var potentiel farlige snore tvang eller hunde der havde vist tendenser til ar være farlige.
    Mener du snore tvang på alle hunde, NEJ TAK, jeg vil ikke rammes fordi nogle klaphatte ikke kan styre deres hunde, sorry men her er jeg egoistisk , jeg støtter gerne at få hundeloven lavet om fordi den er uretfærdig, og ikke hjælper en dyt, dette gør jeg selvom listen i dag eller obs listen ikke kommer til at røre mig, men er sætter jeg grænsen,:-)

• #262   23. jul 2012 CH ja men mærkningen gøres af alle fabrikante der vælger det. man kan ikke sige at kun denne fabrikant må mærke og sælge denne varer. Det er muligt at nogle varer kræver speciel sikkerhed, og regler ( våben b.la) men alle skal kunne få den viden og dermed kunne sælge produktet.

• #263   23. jul 2012 Jamen det kan hundeopdrættere jo så vælge, hvis de vil sælge deres hunde. Jeg har intet skrevet noget om hvem der må eller ikke må sælge en given vare - herunder hund - kun at der bør være et minimumskrav til varens kvalitet. Især hvad angår sikkerhed.

• #264   23. jul 2012 Dybest set undrer det mig såre, at folk der opdrætter hunde ikke selv har et ønske om at gøre et ordentligt stykke arbejde hvad angår at sælge hunde med et godt væsen....

• #265   23. jul 2012 Mamma Jeg mener lokale snor tvang. F.eks. hvor politiet af erfaring ved at der er problemer.
    Og selvfølgelig skal snorpåbud efter §6 bruges mere.

• #266   23. jul 2012 House så kan jeg holde med dig smiley

• #267   23. jul 2012 CH, jeg mener at alle har lov til at sælge en bestem vare ikke kun udvalgte ( opdrættere af en bestemt klub ) men du har svaret smiley og ja jeg forstår heller ikke de mennesker der opdrætter uden at sørge for at hunden er fri for arvlige sygdomme ( så godt man nu kan sikre sig) og at hvalpene får en god opvækst og en ansvarlig ejer, dette gælder allel både tavle og ikke tavle opdrættere, men det kommer desværre nok aldrig at ske da penge har så stor en inflydelse som de har hos mange.

• #268   23. jul 2012 Jeg har intet skrevet om opdrættere af en bestemt klub... Jeg har skrevet krav om dokumentation for ophav - både for racehunde og blandingshunde.

Ganske enkelt for at kunne pinpointe linjer, der er problemer med. Et værktøj der i mine øjne er et minimum for et ansvarligt opdræt.

• #269   23. jul 2012 ja det forstod jeg , dit forslag lyder fornuftigt men jeg tror ikke at det kan lade sig gøre, hvad med ups kullene, ? og hvordan skal man administrere det ?

• #270   23. jul 2012 Ups glemte lige, og så tror jeg ikke det hjælper meget, da en stor del af hundens adfærd kommer fra ejere.

• #271   23. jul 2012 Enig med CH. Jeg ser det ikke som urealistisk. Siger det lige en gang til for Prins Knud.

• #272   23. jul 2012 Nu som medløber, måske kan du får HG til at lave sådan en orange du har sendt besked,til os alle så behøver du ikke skrive det igen smiley smiley

• #273   23. jul 2012 Det er da et forsøg værd smiley

• #274   23. jul 2012 sig det igen Janni! smiley

• #275   23. jul 2012 Medløber og CH
    Måske skulle i sammen prøve at formulere et forslag, som I finder er realistisk.
    Prøv at tænke på, hvordan det skal håndhæves, og mest af alt hvilke følge virkninger der er.
    En hver hundelov er en balance mellem indskrænkning af rettigheder og positiv effekt på sikkerheden.
    Tænk også på at love I Danmark skal overholde EU regler.

• #276   23. jul 2012 Hold så op Mia!!!!! smiley

• #277   23. jul 2012 Housebuster - er vi til eksamen eller hvad?

Jeg er ikke politiker og skal ikke lave færdige forslag... Jeg er en hundeejer, der sidder på et debatforum og smider tanker frem.... Kom nu ind i kampen...

Noget helt andet er, så ser jeg ikke at Nu som medløber og jeg overhovedet skriver det samme - hvorfor skulle vi dog sætte os sammen? Skulle dig og Mamma så sætter Jer sammen, eller??

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #278   23. jul 2012 Hjælper ikke noget som helst at lave en lov om at hunden skal have tavle når de folk der køber dem ikke er egnet til at holde dyr.

Hvordan kan man udtale at loven ikke virker når man ikke er klar over hvor mange der vil være blevet bidt såfremt den ikke var lavet.

Kunne også være rart at se om det i forhold til overfald på andre hunde begået af hunde på listen er sket en forbedring.Er der det, så virker den jo.

Loven er fin som den er, men skal strammes yderligere op så der bliver mere tid til at straffe dem der ikke overholder loven.Bliver den fjernet må jeg få bestilt tåregas og finde køkken kniven frem.

• #279   23. jul 2012 Hvorfor er der en forestilling om, at man kan trykke på EN knap? Det her er et komplekst problem og har man et reelt ønske om at løse det, så er der altså mange ting, der skal pilles ved.

Dette med det i mente at den lovgivning vi havde før den idioti politikerne udøvede blev gældende ikke blev overholdt og ikke blev prioriteret fra myndighedernes side.

Når man kan se, at intet har forandret sig - når man laver en før og efter måling og tallene er ens, så tror jeg godt man kan konstatere, at der ikke er sket en prutfis. Hvilket i øvrigt var fuldstændig forventeligt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #280   23. jul 2012 Ch.Hvordan kan du se om der i forhold til dødelige overfald begået mod andre hunde af dem på listen ikke er sket en forbedring? det læser jeg ingen steder og det var jo en af grundene til at loven blev lavet.Måske man også skulle vente længere tid før man begynder at snakke om loven virker eller ej.

Som jeg læser det er der nogen der bare ikke ønsker at loven virker så alt kan komme tilbage til det gamle.Håber at det aldrig sker

• #281   23. jul 2012 Vi er vist til eksamen CH. Eller et krydsforhør. Men i det mindste har vi da nogle ideer som vi mener ville være en god start på at løse det her problem smiley

• #282   23. jul 2012 Nej CH og jeg er ikke enige i det vi skriver, ik det hele ihvertfald smiley

• #283   23. jul 2012 hvad med den tyske hundelov?? var den ikke meget realistisk?

• #284   23. jul 2012 Hvad går den ud på Heidi?

• #285   23. jul 2012 R
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/477645-tysk_hundelov__hvad_siger_i__

Og hundesskatten kunne så bruges til anskaffelse af ressourcer til at opretholde loven smiley

• #286   23. jul 2012 heidi, jeg syntes at den tyske lov lyder fornuftig kan specielt godt lige konsekvenserne for ikke at overholde loven, og jeg er helt enig i at en hundeskat kan finansiere en bedre kontrol.
    Så er spørgsmålet bare , hvilke hunde er farlige ?

• #287   23. jul 2012 Umiddelbart ser det meget fornuftigt ud, og hvis det virker for dem, ja hvorfor skulle det ikke virke for os også smiley forbudslisten har fejlet her i DK, ligesom den har i flere andre lande, så der må et alternativ til.

• #288   23. jul 2012 Den lov er der stadig ingen der har kunne fortælle, hvor den skulle værre gældende.
    Den popper op en jævne mellem rum, en ingen kan svare.

• #289   23. jul 2012 House, jeg skal tjekke med naboen når hund kommer hjem fra ferie om nogle uger hun har boet flere steder med hund dernede og har også måtte mental teste sin Riesen i en delstat hvor alle hunde over ca 40 cm skal testes sammen med ejer, en test der er meget mere uddybende end den vi kender.
    Jeg prøver forøvrigt lige at sende hende en mail, så vi måske kan få hurtigere svar.

• #290   23. jul 2012 Det lyder godt Mamma.
    Hvis du bare finder ud af hvilken delstat, eller by det drejer sig om, så kan jeg nok godt stave mig gennem det, selvom jeg er elendig til tysk

• #291   23. jul 2012 House, jeg har sendt hende teksten i en mail, vender tilbage så snart jeg ved mere.
    Og ja du må selv stave dig igennem, mit tyske er forsvundet smiley

• #292   23. jul 2012 Det er også interessant hvordan loven i Schweitz, fungerer.
    De har indført hvad der lyder som "hundekørekort" ca samtidigt med at vi ændrede loven her..

• #293   23. jul 2012 House iflg min nabo gælder denne lov i hele Tyskland, jeg kan desværre ikke tysk og kan derfor ikke finde den, jeg har bedt hende prøve at finde den.

• #294   23. jul 2012 Det tager din nabo så helt fejl i.

• #295   23. jul 2012 House, jeg har bedt hende om en link, håber hun sender den i morgen, tror hun er gået i seng nu. Jeg vender tilbage.

• #297   23. jul 2012 Jeg læsste om et brutalt hjemmerøveri. Så det er heller ikke sikker at blive hjemme smiley

• #298   23. jul 2012 Housebuster..
    Jo så skal man bare anskaffe sig en stor grim mother..... af en muskelhund - så kommer der med garanti ikke nogen ind der ikke er velkomne smiley

• #300   24. jul 2012 Jaaaaaaa, så vil jeg have et par amstaff. Så skal de rende løse og terrorisere alle andre hunde smiley

• #301   24. jul 2012 Anne er det den måde du holder hund på nu?

• #302   24. jul 2012 Nej ,for jeg har en schæfer og den gør ikke sådan noget smiley

• #303   24. jul 2012 Jamen lader du din schæfer rende løs, og terrorisere?
    Hvis ikke hvorfor vil du så lade din næste hund gøre det?
    Hvis du er en ansvarlig schæfer ejer,hvorfor vil du så ikke være en ansvarlig amstaff ejer?

• #304   24. jul 2012 House. Beklager men jeg gider ikke diskutere med dig. Det var ironisk, men det forstod du vist ikke. Suk..

• #305   24. jul 2012 House - så hold dog op med at hænge dig i alt hvad folk skriver...

• #306   24. jul 2012 R
    Jeg synes også den er meget fornuftig smiley og jeg kan ærlig talt ikke se hvad 1000 kr. om året skal gøre så folk med små hunde ikke kan have hund. Det er sure penge ja, men det forstørre ikke udgiften ved at have hund ret meget om måneden. Og dem der så virkelig brænder for de "farlige racer", de må betale størstedelen (udgift pr. år) af finansieringen til at opretholde loven, så der ikke render tumper rundt og ødelægger det for dem igen.

De farlige hunde vil jeg mene i forvejen er dem der på listen, og obslisten sammen med bullykutta, bullygullterr, schæfer som ikke er tjenestehund, reisen og sikkert nogle flere.

grunden jeg vil have schæfer på, er fordi som ch siger, så er den heller ikke for sjov i forkerte hænder + jeg tror det vil få færre uegnede tumper til at købe den, da Det er en super dejlig hund, og det er synd de ødelægger det for andre.

• #307   24. jul 2012 hvis nogen kan finde den tyske hundelov på nettet, må i gerne sige til. når jeg søger på Hunde erlaubt, kommer der kun noget frem med når man skal have hunden med på ferie ;-/

• #308   24. jul 2012 Nej jeg vil også mene, at hvis man virkelig vil ha hund, så gør lige under 100 kr i måneden ikke meget. Jeg giver det hvert fald gerne, hvis vi kan komme af med den latterlige lov, vi har nu smiley

• #309   24. jul 2012 Ja også mig smiley og jeg har ikke hund, men to farlige kampmisser smiley

• #310   24. jul 2012 He he du må hellere anskaffe dig mundkurv til dem også, det bliver det næste, det er jeg sikker på! smiley

• #311   25. jul 2012 Berlingske 23. juli:

»Kamphundene« har taget skylden for familiehunden.

De ulovlige hunderacer har i mange år fået skylden for at være de mest bidske, men i virkeligheden er det schæferen, der er skyld i flest bid på mennesker, viser undersøgelse. Loven skal ændres, lyder det fra politikerne.

Af Michala Rask Mikkelsen og Johan Blem Larsen, Berlingske Nyhedsbureau
    23. juli 2012, 17:26

»Dræberhunde«, »kamphunde« og »muskelhunde«. Sådan kender vi bedst de såkaldte listehunde. Den amerikanske bulldog, pitbull terrieren og den amerikanske staffordshire terrier blev sammen med 10 andre hunderacer forbudt fra 1. juli 2010 efter en række angreb mod børn i sommeren 2009.

En ny undersøgelse baseret på tal fra blandt andre dyrlæger og politirapporter viser dog, at det faktisk ikke er disse racer, der er skyld i de fleste bid på mennesker. Det er schæferen. Men listehundene blev ikke desto mindre forbudt, og flere af dem blev aflivet som konsekvens af loven.

- Der var nogen, der skulle vise politisk vilje, og ligesom i så mange andre lande går politikerne ud og viser handling, når der sker noget i medierne. Problemet her er bare, at handlingen ikke var baseret på faktuel viden, som de af en eller anden årsag ignorerede, siger Charlotte Andersson.

Hun er formand for foreningen Fair Dog, som er imod hundeloven og står bag den nye undersøgelse.

Den viser, at schæferen ligger nummer et på top-10 over bidskader forårsaget af hunde i alle tre undersøgte perioder, som strækker sig fra 1. juli 2009 til 1. juli 2010 - inden loven trådte i kraft - og fra samme periode i 2011 og 2012, efter at loven var trådt i kraft.

Listehundene optræder kun på top-10-listen i første periode. Her figurerer de på en ottendeplads.

Tal fra Odense Universitetshospital viser ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten desuden, at effekten af hundeloven er ikke-eksisterende.

Det får regeringspartierne og Enhedslisten til at gå i rette med hundeloven.

- Den her lov tager ikke hånd om det virkelige problem, nemlig ejeren, som oftest er årsagen til, at en hund ikke kan opføre sig ordentligt. Det er jo ret interessant, at det er schæfere, rottweilere og gravhunde, der ifølge forsikringsselskabernes statistik bider mest. Og de er ikke er omfattet af nogen liste, siger SFs Karina Lorentzen.

Hun mener, at et hundekørekort til hundeejere er en god idé, og det er De Radikale klar til at diskutere. Også Socialdemokraterne er klar til at kigge på ændringer af hundeloven, når den efter planen skal evalueres om et år.

Dansk Folkeparti, der var med til at indføre hundeloven sammen med den daværende VK-regering, mener imidlertid, at man lige så godt kan evaluere hundeloven her og nu. Dyrevelfærdsordfører Dennis Flydtkjær mener dog ikke, at det var en decideret fejl at indføre loven, selv om den »åbenlyst« ikke virker.

Han peger på flere mulige modeller, der kan afløse den nuværende hundelov.

- Det kan for eksempel være et hundekørekort, og der er også en god model, som hedder Calgary-modellen, der blandt andet indebærer, at man giver ejeren et kursus i, hvordan hundens adfærd er. Hvad skal den have at spise og så videre, siger Dennis Flydtkjær.

På landsplan var der ifølge undersøgelsen 67 episoder med bid på mennesker i løbet af det år, der gik, inden loven blev en realitet, Der var 107 året efter og 106 i den seneste periode fra 1. juli 2011 og et år frem.

• #312   25. jul 2012 Læs artiklen oven, og jeg har ikke set bevis på at de vil have den fjernet, de taler om det fordi den iflg medierne ingen effekt har haft, og at de derfor skal overveje om den skal fjernes eller man skal lave en anden lov, og i den forbindelse er hundekørekortet et af de forslag jeg har læst om. Så nej der er intet sikkert endnu og ingen der ved om de vil få flertal for en lovændring.

• #313   25. jul 2012 Lærkevej. Der er ikke nogen, der vil fjerne hundeloven.
    Der er tale om ændringer. Og der er ikke enighed i regeringen. Så til de har et fælles bud på ændringer er det umuligt at sige hvor det ender.

• #314   26. jul 2012 Liberal Alliance:

LA: Afskaf hundeloven nu

23. 07 2012

Den tåbelige og virkningsløse hundelov skal afskaffes så hurtigt som muligt.

Det siger Liberal Alliances politiske ordfører, Simon Emil Ammitzbøll, efter at Jyllands-Posten i dag kan afsløre, at hundeloven ikke har fået antallet af bidskader til at gå ned.

”Helt som man kunne have sagt sig selv, har hundeloven overhovedet ikke betydet noget for antallet af folk, der hvert år bliver bidt. Det viser med al ønskelig tydelighed, at loven var endnu en panisk hovsa-løsning på linje med knivloven og alle de mange andre forbud og regler, som Folketingets flertal hvert år vedtager,” siger Simon Emil Ammitzbøll.

Et stort flertal i Folketinget – dog ikke Liberal Alliance – stemte i 2010 for et forbud mod 13 kamphunderacer i Danmark. Ud over at den ikke har betydet en nedgang i antallet af bidskader, har den samtidig betyder aflivning af hundredevis af uskyldige hunde og hvalpe.

”Hundeejere har naturligvis ansvaret for deres hunde, og hvis ikke de kan håndtere det, skal der selvfølgelig gribes ind. Men det er ikke en løsning at begynde at aflive hunde til højre og venstre – og derfor skal hundeloven afskaffes så hurtigt som muligt,” siger Simon Emil Ammitzbøll

• #316   26. jul 2012 Krumme -.elsker dine indlæg .. simpelthen smiley

• #317   26. jul 2012 Lidt mere hundelov, lånt tekst:

"Vidste du at foruden hundelovene ( der er 2 ) skal du tjekke hvilke regler der gælder i din by. LBK nr 717 § 3 »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der i kommunen eller nærmere opregnede områder af kommunen skal gælde en pligt til i byer og områder med bymæssig bebyggelse altid at føre en hund i bånd på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel. Båndet skal være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren.«

F.eks i Viborg Kommune står skrevet - For store eller aggressive hunde som schæfere, rottweilere, bulldogs mv. gælder skærpede regler om aftenen og natten. De skal holdes i snor fra solnedgang til solopgang, dog mindst fra kl. 18 til kl. 6."
    (link fjernet)

• #318   26. jul 2012 Schæferhunde bider mest :

En liste over 278 bidepisoder viser, at Schæferhunden topper som den hund, der bide mest fra sig. Men også blandingshunde og selskabshunde ligger blandt top fem

11:57, 23. jul 2012 (Opdateret tid: 13:31, 23. jul 2012) | Sarah Stilling Skrivergaard

13 hunderacer blev for to år siden forbudt i Danmark og en undersøgelse har mandag vist, hvordan loven mod racerne er virkningsløs.

Men nu viser det sig, at de forbudte racer ikke er dem, der bider mest. Hvis man skal tro på en undersøgelse fra foreningen Fair Dog fra 2011, er den race, der bider mest fra sig nemlig schæferhunden - skarp forfulgt af rottweilere, blandingshunde og selskabshunde.

LÆS OGSÅ: Hunden bider stadig: Raceforbud virker ikke

- Jeg har set andre undersøgelser, der bekræfter, at schæferhunden har et ry for at bide mest. Men det er ikke hunden, men personen forenden af snoren, der problemet, understreger dyrlæge og hundeekspert Bille Ruwald, der blandt andet har flere års erfaring med at undervise hundførere inden for politiet og SKAT.

Store skader anmeldes
    Hunde, der ikke kan findes på listen over de 13 forbudte hunderacer, er blandt andet pitbull terrier, tosa inu og amerikansk staffordshire terrier. Men dyrlægen mener, at hundeloven er 'problematisk.'

- Det, man anmelder som skader, er altid store skader. En lille hund med en lillebitte mund laver ofte ikke så stor en skade, at det vil blive anmeldt. Derfor er jeg overbevist om, at hunderacer er ens, men vedkomne forenden af snoren giver et skævt billede, siger Bille Ruwald.

Fair Dogs undersøgelse er baseret på 278 bidepisoder fra dyrlæger, politirapporter, internettet og hundeejerberetninger.

• #319   26. jul 2012 Hvad siger Dansk Folkeparti:

"DF: Hundeloven skal laves om nu."

23 Jul. 2012 kl. 15:11

Skrevet af:Maria Malmdorf LaugesenDR Nyheder

Dansk Folkeparti, der har været med til at indføre den omstridte hundelov, er vendt på en tallerken. Derfor tegner der sig nu et flertal for at lave loven om.

- Vi kan se ud fra de tal, der er kommet frem i dag, at loven ikke har virket 100 procent efter hensigten. Derfor mener vi også i Dansk Folkeparti, at der skal laves en revidering af den allerede nu, siger Dennis Flydtkjær, dyrevelfærdsordfører for DF.

Læs også Flere hundebid trods hundelov

Som eksempler på, hvor loven har slået fejl, siger Dennis Flydtkjær følgende:

- Som det er nu, kan en muskelhund ikke skifte ejer. Og der har jeg oplevet, at en eneboer går hen og dør. Han har en sød og rar hund, som familien gerne vil overtage, men da hunden er på forbudslisten, bliver den i stedet aflivet.

Hundeejere skal have et førerkort

SF har foreslået et hundeførerkort, som skal få ejere til at sætte sig ind i lydighedstræning og regler omkring brug ad snor og mundkurv.

Og det forslag ser Dennis Flydtkjær positivt på:

- Det, synes jeg bestemt, lyder fornuftigt, så vi undgår, at folk bare impulsmæssigt anskaffer sig en hund uden at vide noget om, hvordan en hund skal opdrages.

Han vil nu presse på for sammen med andre kritiske politikere at få lavet hundeloven om med det samme.

- Jeg synes, det er helt tosset, hvis vi skal vente et år med at kigge på den, når den nu ikke virker, siger Dennis Flydtkjær til DR Nyheder.

Det siger hundeloven

I korte træk betyder hundeloven, at det efter 17. marts 2010 har været forbudt at anskaffe, overdrage/sælge eller avle de 13 racer på listen. Hundene må dog passes kortvarigt.

Der er dog undtagelse, hvis man før denne dato har haft selvstændigt opdræt. Det må man fortsætte med frem til 30. juni 2015, men hvalpene må kun sælges til udlandet.

Det er fortsat tilladt at eje de 11 nye racer på listen, hvis de er anskaffet før 17. marts 2010.

Hunden skal i så fald altid have mundkurv på og føres i fast, kort snor på maks. 2 meter, når den færdes i det offentlige rum.

• #322   26. jul 2012 Hundebid sender flere danskere på skadestuen.

Mandag d. 23. jul. 2012 kl. 00:57 af ritzau / marbfor TV 2 Nyhederne (opd. d. 23/7 2012; 06:00

To år efter, at 13 kamphunderacer blev forbudt i forsøget på at stoppe bidske overfald, tyder intet på, at lovstramningen har haft den ønskede effekt, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten mandag.

Nye tal fra Odense Universitetshospital viser, at der i 2011 skete en mindre stigning i antallet af behandlinger efter hundebid på de danske skadestuer i forhold til årene før lovændringen. 4140 personer blev sidste år behandlet, hvilket er 200 - 500 flere end i årene tilbage til 2005.

Ledende overlæge Michael Hansen-Nord understreger, at den nye hundelov hverken har gjort fra eller til.

"Både antallet og sværhedsgraderne af de tilfælde af hundebid, som vi behandler, er de samme som for fem år siden. Billedet er helt uforandret," siger han.

Alverdens racer kan bide
    Heller ikke de politikredse, der har et samlet overblik over sager om hundebid, oplever en nedgang.

"Dels har ejerne rig mulighed for at omgå reglerne, da størstedelen af hundene er blandingsracer, som vi umuligt kan fastsætte," siger politikommissær Gert Nielsen, leder af dyreværnsenheden i Midt- og Vestsjællands Politi til Jyllands-Posten.

"Dels er det jo alverdens racer, som bider. Fornemmelsen af, at det kun er de farlige hunde, holder ikke," fastslår han.

Er trygge på falskt grundlag
    Lotte Brink, dyrlæge og dyreinspektør ved Dyrenes Beskyttelse, mener, at loven er "fuldstændig tåbelig".

"Den har kun betydet, at borgerne er blevet trygge på et falskt grundlag, og at hundredvis af sunde og uskyldige hunde og hvalpe bliver aflivet," siger Lotte Brink, dyrlæge og dyreinspektør ved Dyrenes Beskyttelse.

Socialdemokraternes dyrevelfærdsordfører, Orla Hav, mener trods kritikken stadig, at der er behov for restriktioner, men han erkender over for Jyllands-Posten, at forbuddet ikke er en ideel løsning.

• #323   26. jul 2012 Dogs4Life du er galt på den omkring loven i Viborg. Her er ingen særregler, med undtagelse af snorepåbud i nogle parker.

• #324   26. jul 2012 Det er mig en gåde hvordan polittikerne kan være uforstående over for, at den lov de lavede ikke virker.
    Det som er sket, er jo lige netop det de fik at vide ville ske.
    Alle hunde kyndige har jo fortalt dem, at forbuddet ikke ville være en god løsning, og ikke ville fjerne bid episoder i Danmark.
    Gad vide om de så endnu en gang mener de ved mere om hunde, og blæse på de indput de får, fra et ekspert udvalg de selv har nedsat.
    Det næste lov forslag bliver vel, at hunde over 10 kg skal have fjernet deres tænder og er stattet dem af nogle a blødt gummi.....

• #325   26. jul 2012 Tonny&Maja, ja man kan bliver alvorlig bange for at uanset hvilken ændring de laver så er den ikke gennemtænkt. At Dansk Folkeparti og De liberale skriver som de gør, er ikke underligt, de har jo været imod loven hele tiden, så er det jo let at sige øv bøv smiley Håber virkelig at de ikke bare fjerner loven uden at have et godt alternativ.

Kommentér på:
Regeringspartier vil slagte kamphundeloven

Annonce