{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.671 visninger | Oprettet:

tag hunden væk fra min hest (er det svært) {{forumTopicSubject}}

øv nu kommer der altså lige et lille brok indlæg fra mig af, i er hjertens velkommen til at komme med input og konstruktiv hjælp, for jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

Det er sådan at jeg har en lille welsh mountain hoppe, det er ikke en særlig frygtingydende størrelse med sine små 117 cm, men hun ejer et ego der fylder for 4 heste.
Jeg har i mange år trænet hende til at kunne komme ud iblandt mennesker og ud i verden, men der er en ting jeg aldrig nogensinde har kunne pille af hende, hun hader fremmed hunde, her snakker vi ikke om at hun synes de er ubehagelige eller lige lægger ører af dem, nej hun bliver helt anspændt i kroppen, har ørerne helt ned langs halsen og blotte tænder, som hun og klapper med hvis hun bliver presset med en fremmed hund i nærheden, jeg skal sige hun er ikke en hest der udfarende, hvis jeg går fordi en fremmed hund med hende går hun ikke angreb på den, men hun fortæller tydeligt at hun ikke kan lide at den er der indtil vi er gået forbi, det har heller aldrig været et problem.
Men nu er vi flyttet hen et nyt sted hvor der virkelig er et smukt natur område som bliver brugt af mange forskellige, alt fra heste til stavgang og cykler, ja det er et dejligt område og der er plads til alle, men hunde skal være i snor, og jeg holder min pony forsvarligt i snor, eller tov, som man kalder det på hest.
Jeg møder mange hundemennekser, der synes det kan være sjovt at deres hund nu møder en sådan veldresseret hest (læs: hun står stille når jeg beder hende om det, selvom hunden hopper rundt og skaber sig åndsvag) de fleste gange har jeg nemt ved at forklarer dem at det ikke er godt og de fleste kan også selv se på hestens udtryk at den ikke vil, når jeg påpeger det.
Men så er der bare nogle hundeejere som slet ikke forstår det, som begynder at argumentere med at deres hund jo ikke gør noget, og sågar med at hvis min hest er farlig for hunde skal jeg holde den hjemme på gården, og flere der argumentere med at hvis jeg har styr på min hest angriber den ikke hunden. Ja tit ender det med at jeg bliver nødt til at være kælling og gå fordi min hest bliver så anspændt i situationen at jeg ved at jeg vil begynde at få problemer med at styre hende, i den situation er jeg flere gange blevet kaldt alt fra psykopat til dyremishandler.
Jeg ved godt at der er et problem i at min hest hader andre hunde, og jeg ved at hun vil gå til angreb hvis jeg ikke tager situationen under kontrol, men er det virkelig så svært at forstå at min hest ikke skal hilse på andres hunde ? jeg er især nervøs ved det fordi hunde jo har det med at skulle sniffe til bagen af dyret hvilket er en rigtig dårlig ide, da der sidder to sprængfarlige bagben som vil sparke hvis den kommer ind for række vidde.
Problemet lægger især med små hunde, da hesten blev angrebet af en dsg som bed sig fast i mulen på hende, da hun var yngre, og jeg ved at hvis en af de små hunde bliver angrebet af min pony er jeg bange for at det har dødelige konsekvenser.

Jeg vil rigtig godt finde en løsning på problemet hvor jeg stadig kan få lov til at lufte min hest uden at der opstår farlige situationer, jeg har prøvet med at give den en rød sløjfe i halen, men det er desværre ikke alle der forstå at det betyder at hesten kan sparke, jeg har også prøvet med bare at vifte af med at hesten bider, men det hjælper ikke, da folk så mener at den er for farlig til at jeg tage den med ud, men den er jo ikke farlig for mennesker, og det er jo ikke fordi den frådne kaster sig over alle hunde på dens vej, de skal bare holde sig væk fra den.

Og så lige et bonus spørgsmål, hvad gør jeg hvis hun en dag sparker en hund der går løs uden ejerens kontrol på det område ?
Vi har nemlig stødt på nogle hunde der, der gik løs, uden at ejeren kunne kalde den tilbage, der har jeg med nød og neppe undgået ulykker ved at stille mig imellem hesten og hunden også bagved hesten, da hun ikke sparker mig, men sådan nogle hunde er jo hurtigere end mig og jeg er bange for at jeg en dag ikke er hurtig nok.

Det skal lige siges til hestens forsvar at den ikke angriber hunde den er vant til, den hilser ikke på dem eller noget, men hun lader de hunde der bor på gården være


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tag hunden væk fra min hest (er det svært)
  • #1   3. aug 2012 " jeg har styr på mit kræ... Hvis du også har styr på dit kræ, så sker der ikke noget"

    Hvor er folk dog bare hensynsløse... Hvad blev der af almindelig pli ?


  • #2   3. aug 2012 hvor er det dog ærgeligt smiley
    synes da du gør en helt del for at være hensynsfuld, ja - alt hvad du kan ud over at "lade den blive hjemme på gården" men det er da heller ikke sjovt at være hest sådan.

    har ingen gode råd smiley jeg ville personligt gå helt ud i modsatte side af jer, hilse ( nikke og smile til dig ) og gå hurtigere videre .
    jeg kender ikke engang meget til heste, men de signaler er da ikke til at misforstå!

    stakkels hest ! smiley og stakkels dig..


  • #3   3. aug 2012 problemet er at hvis hun endelig en dag bliver så presset at hun går til angreb er der j ikke tale om makering, jeg vil så nødig have at hund skal have en hund på samvittigheden.
    Der er mange der er søde til at gå uden om, og møder også løse hunde, som går væk når deres ejer kalder.
    det er heller ikke hver gang jeg møder disse hundeejere, men når jeg gør er det bare virkelig øv


  • #4   3. aug 2012 Vær du glad for det blot er en welsh, min DV'er på 167 bryder sig heller ikke om hunde, hun finder sig i, at de er der, men bliver de for nærgående, ja så losser hun altså ud efter dem.
    Jeg har prøvet noget lignende dig, jeg red engang en tur i skoven, hvor hunde SKAL være i snor, der var så en stor schæfer-blanding som kom farende uden snor, manden var total ligeglad og gik bare videre, jeg bad ham tage hunden med sig, da hesten ikke bryder sig om hunde, "så kan du lade være med at ride her" fik jeg bare at vide. Så laver min kæmpe-hest en VILDT bukkespring med begge bagben lossende bagud efter den hund der, der skete hverken hund eller hest noget, men jeg fik sendt et "hvis-blik-kunne-dræbe" efter ham manden der. Tænk hvis hunden var kommet til skade, hvis jeg var faldet af og kommet til skade, hvis hesten var kommet til skade, ja jeg kunne se mange skrækscenarier! Kæmpe idiot mand..

    Der var ingen løsning på det, manden fortsatte med at gå med hunden uden snor, men vi flyttede fra stedet, så jeg har ikke det problem mere. Men det er SÅ træls, og nogen mennesker fatter bare ingenting!! Du har lige så meget ret til at være der som hundene, og I skal begge overholde reglerne, hvilket du jo også gør.


  • #5   3. aug 2012 Jeg forstår simpelthen ikke at folk for det første er så respektløse
    Jeg tænker da at vores fornemmeste opgave som hundeejere er at sørge for at vores valg om at have hund ikke er til gene for andre
    For det andet undrer det mig at folk ikke har deres hund mere kær, end at de risikerer at den hilser på en hest der potentielt kan skade den


  • #6   3. aug 2012 jeg har kendt flere heste der ikke kunne fordrage hunde.. og her var der ingen pardon, vi taler om ørerne ned af nakken, blottede tænder og forben over det hele.

    Som hunde-ejer må man sgu holde sin hund væk fra en 'ukendt' hest, og når man bliver bedt om det. Uanset det er en lille pony vi her taler om, så laver den altså hakkekød ud af hunden.

    Jeg hjalp engang en veninde med hendes hest, og omgikkes den derfor næsten dagligt - hun kunne ikke fordrage hunde - og jeg havde altså 2 styks løse med i stalden. Det blev 'løst' med gensidig respekt - hundene fik besked på at holde afstand fra hesten, og hesten opdagede jo så ret hurtigt at jeg 'gik imellem', så hun ikke fik overskredet sine grænser.

    Det problem lyder tydeligt om om det ihvertfald ikke er heste-mennesker, som du render på... for vi har nok mere respekt.

    Jeg husker osse hvor mange mennesker der ikke holdt deres hunde fra ridestien, når man kom til hest - en del af stien går igennem vores hundeskov.
    Når man så har sådan en hund galopperende bag om haserne, så kan selv den mest rolige hest/pony få nok.
    Jeg er ikke så diskret, så jeg brølede af folk, at hvis de ikke kaldte deres hund til sig, så var det ikke mit problem når min hest om lidt lossede den ad helvede til.
    Mod tumper kan man lisså godt droppe diplomatien med det sammen.


  • #7   3. aug 2012 Yup meget mystisk folk er lige glade med deres hund.... Ønsker dig held og lykke med dine gåture med hesten :o)

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #9   3. aug 2012 Nu siger jeg muligvis noget naivt, som du sikkert har prøvet tusind gange...

    Men kunne man prøve at tilvænne hende..? Alliér dig med en, der har en sød og rolig større hund, og siden en der er lidt mindre og lidt mindre osv. Måske kunne hun lære, at de ikke er små djævle, der er ude efter hendes mule allesammen...

    Jeg tror desværre du må regne med fortsat at møde hundeejere der er hensynsløse eller ikke forstår, dem erder lidt for mange af.


  • #10   3. aug 2012 man må da ride i alle de skove hvor der ikke er skiltet med ridning forbudt. eller i private skove og på marker , medmindre man har fået lov af ejer smiley

    til ts: jeg ville holde på at folk bare skulle holde deres hund på afstand. evt. sæt en hul sløjfe på tovet, som jo betyder at andre hunde ikke skal hilse smiley


  • #11   3. aug 2012 susanne: nu er det jo grussti og skov, så der ikke lige mulighed for at masse hesten ud på vejen, der er ridestier som ligger langs gangstierne og et ganske fint regelsæt der beskriver hvor jeg må opholde mig med min hest smiley
    Jeg opholder mig fuldt ud lovligt der hvor jeg er med hesten og nej jeg er ikke på landevejen, da jeg går ved siden af hesten og der ikke er nogen landevej i området, jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med dit indlæg ? er det så iorden at folk fremtvinger et møde med deres hund og min hundehadende hest ?

    Det er kommunal offentligt område, som jeg ved kommunens regelsæt der for har lov til at færdes med hest og til hest, det meste af området er udlagt med græs og vildt beplantning med stier imellem


  • #12   3. aug 2012 det med den gule sløjfe var smart. jeg må finde med noget gult bånd

  • #13   3. aug 2012 Selvfølgelig må man da ride i skove hvor der ikke er ridestier; sikke noget pjat.... Man må ride på de almindelige stier medmindre der er skiltet med ridning forbudt. Som regel skal man dog betale for det....

  • #14   3. aug 2012 ja altså betegnelsen fr stierne er multi stier, og vi må alle være der undtagen bil, stierne er lavet at der er asfaltere sti og grussti ved siden af hinanden, nogen gange bliver grustien så til græs jord sti

  • #15   3. aug 2012 Der er overhovedet intet at disskutere om. Hunde skal have snoren på, så snart ejere spotter et andet menneske, eller et fremmed dyr i det fjerne. Det være sig hunde, heste, katte mm. For det er bestemt heller ikke alle hundeejere, der er interesserede i disse "hilsetosser", som partout mener, at deres hund må og skal ha' lov til at "snakke" med andres. Det er som om, mange mener, at fordi man bor i åbne og naturskønne omgivelser, at det så er en menneskeret, at lade sin hund flintre afsted 50-100m. foran deres ejer. Det er højden af respektløshed og uansvarlighed, at bare lade dyrene styrte rundt uden snor på. For det er jo kun de alle færreste, der virkelig har fuldt tjek på deres hund og kan holde den ved fod, når som helst. "Normalt" står de og galer nytteløst efter dem, når det endelig går op for dem, at andre altså helst er meget fri for at ha' noget at gøre med deres "gode Fido". For "Fido" har da ingen som helst intetioner om at lystre, når der nu er nye spændende hunde, der skal snuses til.
    Som i lørdags, da min mand og jeg, faktisk var lige ved at miste vore to Chihuahuaer, til to store hunde (den ene en muskelhund), der kom farende ud fra noget buskads. Vi nåede lige på et sekund, at rive begge hunde op i vejret. Men de to rovdyr ville bestemt gerne ha' fat i dem alligevel og sprang op ad os. Derfor var vi nødt til at sparke dem væk. Til vores rasende svada til de to unge ejere om det sindssyge i ikke at ha' snor på sådan nogle hunde, svarede de: "Jamen det gør da alle" "Og det er da et frit land". Uvidende og ansvarsløse idioter, kan man kun sige om dem.
    Og når det er holdningen. Så er der desværre meget lang vej, til man skal gøre sig håb om, at folk vil tage hensyn til andre, når de skal ud og gå med Fido. Så jeg gør som jeg hele tiden har gjort, når jeg spotter en person med en løs hund. Jeg råber : "Vil du godt gi' den hund snor på"? "Mine er bange for fremmede hunde og går til angreb".


  • #16   3. aug 2012 nu er mine heste heldigvis hunde glade, men de fleste mennesker holder nu alligevel afstand til den store af dem smiley en kamp elg på 900 kg kamp vægt og 175 den anden vej smiley .. hove så store som toilet låg hjælper også en del smiley

    så det du gør er at klæde hende ud smiley .. store hugtænder, lidt brede i hovedet og skriver pitbull langs siden af hende smiley
    nej pjat..

    du skal lade være med at diskutere med dem der ikke vil lytte og forstå.. så tager du din hest og går.. så må de stå der med deres talenter.. du skal ikke bruge din energi på det, da det oven i købet stresser din hest..
    kort forklaring - så videre, ikke stoppe..

    held og lykke med det smiley


  • #17   3. aug 2012 Du kunne fra starten af lægge ud med at sige til disse dumme mennesker, at din hest sprker, og har skadet en anden hund alvorligt.

  • #18   3. aug 2012 problemet er lidt at når man siger den sparker så ryger diskussionen helt over på om det er forsvarligt at jeg så tager den hest med ud i offenligheden

  • #19   3. aug 2012 ellers er der den klassiske: "vær venlig at fjerne din hund, ellers fjerner JEG den - og du vil ikke bryde dig om at jeg gør det!"

  • #20   3. aug 2012 Vidste faktis ikke det med den gule sløjfe, men kendte til den røde sløjfe i ridesporten. Det er smart. Jeg er enig med de andre. Utrolig t mange folk er så overbevist om at deres hunde må snakke med alt og alle. Kan godt se hvad du mener, du kunne i teorien være "lige glad" og lade hesten gøre hvad den vil, men hvis dét sker hænger balladen jo stadig på dig. Jeg synes der er kommet mange gode forslag i denne tråd og kunne ikke have sagt tingene bedre selv

  • #21   3. aug 2012 jeg vil uden og blinke tilstå, at når jeg har været til hest, og møder en hund 'om benene', så har jeg været 110% klar til at wappe den en med min dertil indrettede ridepisk for at få den væk. I sidste ende er det trods alt bedre end en søndersparket/bidt hund.

  • #22   3. aug 2012 Jeg synes det er forfærdeligt, at folk ikke holder deres hunde væk fra din hest.
    Virkelig synd for Jer.

    For nogle år siden, var der en nabo (plørefuld) som synes det var så morsomt, at hans belgiske hyrdehund løb ind på vores mark, og jagtede vores heste.
    Jeg var rasende på ham, og advarede ham flere gange.
    Da den en dag bed vores gamle hoppe på 32 år i hasen, langede hun den en baghov i panden, så den blev slået bevidstløs.
    Hvis jeg ikke havde løbet derud og fået trukket hunden væk, så var den blevet slået ihjel. Vores store vallak kom nemlig hoppende, for at forsvare hoppen.
    Han bankede forhovene ned mod hunden, som jeg i sidste øjeblik fik trukket væk.

    Jeg var rasende på ejeren af hunden. Den overlevede heldigvis, men turde ikke jage heste mere. Den gav sig i stedet til, at æde de andre naboers høns og kaniner.

    Jeg havde advaret ejeren så mange gange, men han fattede ikke hvor farligt, det kunne være, at lade hunden løbe ind til hestene. Han stod bare og grinede.

    Nu har vi ikke heste mere, men jeg går lange ture i skoven med vores hund.
    Vi møder mange heste, for vi bor lige mellem to store rideskoler ved vestskoven.

    Når vi møder en hest, en løber eller en cyklist på skovstierne, så bruger jeg det som påskud til lydighedstræning, nemlig at have min hund på plads, sit og 100% kontakt.
    Der er mange ryttere, som roser os, når de rider forbi. Det er så dejligt.
    Hun har selvfølgelig altid snor på i skoven.


Kommentér på:
tag hunden væk fra min hest (er det svært)

Annonce