{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.052 visninger | Oprettet:

Efterspil med listehund og boligforening {{forumTopicSubject}}

Til jer af jer der ikke ved så meget om sagen så er linket her til den tidligere tråd jeg oprettede - vil lige sige tak til alle i den tråd for hjælp og råd og lidt hård tone.


http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/524764-min_listehund_har_angrebet_en_anden_hund


Inden vi nu starter på den her tråd, har jeg kun brug for at vide hvad jeg kan gøre eller hvad de kan gøre.
DET HER ER IKKE EN DISKUSSION OM AT MUSKEL HUNDE SKAL UDRYDDES!


Ja min hund bed en anden hund i opgangen, havde ikke sele eller mundkurv på i opgangen. Den anden ejer og jeg blev enige om ikke at politianmelde det, da det jo sker at 2 han hunde prøver at dominere hinanden.


Så var den sag lidt lukket efter jeg betalte dyrlæge regning for den anden og fik en snak om det.


Men nu ønsker bestyrelsen det sted jeg bor til leje at tage det op for de vil ikke have sådan en hund her. forståeligt nok self.
Sket er sket, og jeg ønsker nu at høre fra jer, hvad kan de gøre?

Hunden er født før hundeloven trådte i kraft, han er 6 år gammel.
Han boede her i boligforeningen inden de lavede forbud mod listehunde i deres lejemål. Så derfor kunne de ikke forlange at han skulle væk på den ene eller anden måde.

men nu er sagen så lidt tvistet efter han har bidt en anden hund og det er første gang i hans liv han har gjort det.

bestyrereelsen vil tage det op på mandag med de andre medlemmere om hvad de kan gøre.

Den anden ejer ønsker det ikke politi anmeldt, men jeg snakkede med en bestyrelses formanden som sagde at de overvejede at politi anmelde det så, men han forstod mig godt, og jeg sagde at jeg ikke skiller mig af med ham. eller flytte og jeg mener da heller ikke de kan sige at hunden skal væk eller jeg skal flytte fx.
jeg har taget det til mig sagde jeg og min hund har mundkurv på i opgang og snor hele tiden pga. og det min sikring til dem sagde jeg så. også vægtede jeg på det var første gang han havde bidt en anden hund. vi har boet der i over 10 år.

Men nogen der lige kender til sådan noget her?

sorry hvis jeg har skrevet det lidt tåget. men håber i kan finde hoved og hale i det smiley god dag der ude til jer alle.

Dem som har de lejemål jeg bor i hedder www.domea.dk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Efterspil med listehund og boligforening
  • #1   27. sep 2012 Jeg er 99% sikker på, at de ikke kan "tvinge" dig til at afskaffe dig hunden, da du havde den før forbuddet i boligforeningen. Jeg havde en veninde i samme situation som dig, og hun skulle ikke af med sin, da hun boede der før reglerne blevet lavet om.

  • #2   27. sep 2012 Jo, de kan desværre godt forlange, at din hund kommer væk. I virkeligheden er det værre, hvis man lægger sig ud med boligforeningen end med politiet, da de faktisk selv kan bestemme, hvilke hunde de vil have boende - altså de kan forlange en hund fjernet. Såmænd også, hvis den larmer for meget.

    Så hvis jeg var dig, så ville jeg begynde at se mig om efter noget andet at bo i.


  • #3   27. sep 2012 Tror ikke de kan anmelde det til politiet når "offeret" ikke vil være med.
    Med hensyn til om de kan forlange ham aflivet eller at du flytter er jeg ikke sikker. Tror faktisk godt de kan. ikke fordi hunden er listehund men fordi hunden har bidt.

    Der var mange tror og ikke sikker. Kan desvære ikke hjælpe dig er jeg bange for.


  • #4   27. sep 2012 Altså også selvom hunden boede der før de lavede den regl i boligforeningen om at ikke "tog" imod flere listehunde... og at den aldrig i de 6 år har fået en klage?

  • #6   27. sep 2012 bala: Ja, desværre - det har ingen betydning, hvis det bliver besluttet, at din hund skal væk.

    Hvis det er politiet, så skal de jo forholde sig til loven, en boligforening har langt videre beføjelser - selvfølgelig ikke til at forlange hunden aflivet, men de kan bestemme, at hunden er uønsket i beboelsen.


  • #7   27. sep 2012 En boligforening er den bestemmende magt i det her - desværre.. De er jo ligeglade med at hunden aldrig har gjort noget før - problemet er at det har den nu..
    Og de må gerne politi anmelde - det behøver ikke være offeret der gør det..

    Jeg tror også jeg vil begynde at se mig om efter noget andet...


  • #8   27. sep 2012 det er vel lidt det samme som det der skete i den boligforening, hvor der rendte nogen 'unge mænd' rundt og gjorde området utrygt for alle beboerne - hvor familierne blev smidt ud pga deres afkoms ballade.

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #9   27. sep 2012 Fruktansvärt hoppas det löser sig för er.

  • #10   27. sep 2012 Nå jeg er da helt forkert på den så smiley er det fordi hunden har bidt, eller kan de altid smide ens hund ud? Undrer mig nemlig, for min veninde fik lov til at blive boende med sin muskelhund. Men der var heller ingen bidepisode bag.

  • #11   27. sep 2012 R - I den her episode er det fordi den har bidt..


  • #12   27. sep 2012 R: Ja, det kan de, hvis de mener, hunden er til gene for andre beboere.

  • #13   27. sep 2012 De kan ikke altid smide folk ud. der skal være en årsag.
    Her er årsagen så at hunden bed.


  • #14   27. sep 2012 bala: Jeg ville sige til de, som ønsker at afholde møde, at jeg havde taget beslutning om at flytte og så håbe på (evt. bede om), at de ikke anmelder til politiet. For ellers kan der jo yderligere ryge bøder og aflivning oveni smiley Jeg er ked af at sige det, men du står i en rigtig skidt situation.

  • #15   27. sep 2012 Fam. Larsen - lige præcis!

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #16   27. sep 2012 Fam Larsen?? er det så alla steder/boligselskab?

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #17   27. sep 2012 Fam larsen. Ok tack

  • #19   27. sep 2012 Hvordan er det i grunden i ejerforeninger? (hedder det overhovedet det *GG* jeg mener i ejerlejligheder)

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #20   27. sep 2012 Jag bor i ejerlejlighed og her er mange hundeejer der borde få sig et advarsel, rænner ikke deres hunde omkring uden snor hele daganra så står dem o gøer och er allmänt irriterande.

  • #21   27. sep 2012 Det har jeg spurgt om men det er kun et bestyrelses møde med de medlemmer hvor de drøfter det... :S

    Det er lejeligheder og ikke ejer... smiley


  • #22   27. sep 2012 Hvis jeg var dig, ville jeg klart kontakte LLO for at finde ud af, om de må gøre det. Lejere er så beskyttet, at det er svært at smide dem ud. Hvad står der præcist i din lejekontrakt?
    Jeg mener der skal stå i lejekontrakten vedr hold af husdyr og at ejendommen kan træffe beslutning desangående (og forlange hunden fra lejemål)

    R: i Ejerforeninger skulle det gerne stå i ordensreglerne for ejendommen


  • #23   27. sep 2012 I ejerforeninger er der også en bestyrelse. Min kæreste er formand for en ejerforening, han har så fået mandat til at give tilladelse til hundehold, når en lejlighed bliver solgt (eller lejet ud), og den tilladelse bliver bare givet. Man skriver under på, at hunden ikke sviner, at der bliver samlet op osv.

  • #24   27. sep 2012 Bente: Vi har det lidt på samme måde i vores ejerforening, hvor jeg er bestyrelsesformand. Her skal vi godkende alt hundehold, og man skal søge hos bestyrelsen om man må holde hund. Hunde er generelt tilladt i opgangen, så længe der bliver søgt herom

  • #25   27. sep 2012 Rikke: Man er jo ikke smidt ud, fordi man forlanger hunden væk. Der er ret stor forskel. Det er korrekt, at lejere er godt beskyttede af lejeloven - lejeres hunde nyder dog ikke samme beskyttelse.

  • #26   27. sep 2012 Der står blot at man må holde ét husdyr. Ligemeget om det er en akvariefisk eller en schæferhund (ja det står der faktisk - i bogstaveligste forstand). Og at man skal søge om at holde flere dyr, hvis man ønsker det. Intet andet.

  • #28   27. sep 2012 Jeg ved desværre ikke ret meget om emnet. Håber andre kan hjælpe dig med svaret.

    Men er ked af at høre at sagen ikke stopper her.
    Din hund har bidt og det må den ikke, og normalt ville du være sådan en hundeejer jeg ville tænke dårligt om, men jeg syntes virkelig du har håndteret dette efter bogen, og jeg ønsker for dig at det går i orden, hurtigst muligt.



  • #29   27. sep 2012 Maj-Britt: Nåå ja self - vi har det også selv til at stå i vores ordensregler

  • #30   27. sep 2012 Tror det folk tænker på er om Bestyrelser kan smide folk med eksempelvis listehund ud bare fordi. Det kan de ikke. De kan heler ikke smide folk ud fordi reglerne bliver lavet om Efter hunden er flyttet ind, og lejer vel at mærke har søgte og fået tilladelse til den/dem.
    Men er reglerne ikke overholdt så kan de godt. Bid går ind under reglen at hunden ikke må være til gene for de øvrige beboere. Alt andet lige er et bid til gene uanset om offeret vil gå videre med sagen eller ej.


  • #31   27. sep 2012 Find din lejekontrakt eller husregler frem og læs den igennem smiley De fleste skriver om husdyr, at de til enhver tid kan kræve at hunden (gælder som regel alle dyr) skal væk hvis den er til gene for andre beboer og område. Her hvor jeg bor gælder det alt fra bid til hvis man ikke samler op efter hunden...

  • #33   27. sep 2012 Jeg kan se at det var din mor der gik med hunden da det skete, måske det kan have en formildende omstændighed? Håber ihvertfald du slipper ud af det med både lejlighed og hund i behold smiley

  • #35   13. okt 2012 Er det blevet afklaret om du bliver smidt ud eller skal skille dig af med hunden eller om i begge kan bliver boende?

  • #36   14. okt 2012 Det samme har jeg tænkt på?

  • #39   14. okt 2012 Det er så ikke helt rigtigt det som en del skriver. Hvis der er tilladelse til at holde hund i lejekontrakten og hunden er en listehund som er anskaffet og født FØR 17 Marts 2010 og man har boet i lejemålet FØR boligforeningen ændrede husordenen. Så kan udlejer IKKE bare ophæve lejemålet.

    "Mange mener, at når en beboer ved at holde husdyr klart overtræder husordenen, skal vedkommende straks siges op. Men så enkelt er det ikke.Sagen skal normalt tages op i beboerklagenævnet. En udlejer kan kun sige beboeren op straks, ”Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på grund af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse” eller ”når lejerens husdyrhold, uden at der er tale om de i nr. 8 nævnte tilfælde, er til gene for de pågældende personer” (§ 81, stk 1 nr. 8 og 10)."

    "Landsrettens dom præciserer nogle af de meget formelle og strenge regler om opsigelse af lejemål, der findes i loven om leje af almene boliger.”Loven er en afvejning af at beskytte såvel den enkelte lejer som fællesskabet. Her har retten bestemt, at besiddelse af et kæledyr, selv om det er imod husreglerne, ikke er tungtvejende nok til at udsætte lejeren. Navnlig ikke når de gængse procedurer i en sådan sag ikke er opfyldt. Man kan ikke gå direkte fra en advarsel til en opsigelse af lejemålet. Der er en helt fast procedure, der skal overholdes, inden man som udlejer kan opsige et lejemål,” forklarer jurist i Boligselskabernes Landsforening, Preben Mathiesen."

    Udlejer kan godt anmelde forholdet, men uden velvilje fra forurettede og da sagen er ordnet i mindelighed, vil politiet sandsynligvis vælge at henlægge sagen.


  • #41   14. okt 2012 Palle det er muligt at nogle boligforeninger tror at de kan det og at klager er grundlag nok for en opsigelse af et lejemål, men det holder bare ikke i retten. Så hvis lejer ikke ønsker at fraflytte og ikke mener at der er hold i de klager, så må sagen gå for nævnet og derefter boligretten. Der er love og regler her i landet og dem skal boligforeningerne også overholde, lige som lejerne skal det. Man kan ikke bare springe over hvor gærdet er lavest og tro at fordi man ejer nogle ejendomme, så kan man selv lave sine egne regler og love, den holder ikke.

  • #43   14. okt 2012 Boligforeningen kan godt vælge at sige at hunden ikke må være der, men hvis hvis der står i lejekontrakten at der må holdes hund og TS har haft hunden før de lavede nye regler for hundehold, så kan boligforeningen ikke ophæve deres lejemål, bede dem om at flytte eller forlange at de skiller sig af med hunden. Der har været en del af den slags sager og de falder ikke ud til boligselskabernes fordel, derfor var politikerne f.eks. også nød til at lave en lovændring for at boligforeningerne kunne opsige lejer/familier som udgjorde en fare eller chikanerede andre beboere eller hele området. Men den ændring kan ikke tages i brug i hundesager, med mindre der er en stor fare for de andre beboere.

  • #45   14. okt 2012 Det vil med stor sandsynlighed heller ikke holde.

    1.: Hvis lejeren har boet der i et stykke tid med sin hund og der fra udlejers sider ikke er rettet henvendelse, så anses det det for passivitet fra boligforeningens side.
    2.: En mundtlig tilladelse er lige så bindende som en skriftelig i disse sager, så det er nok at der er sagt at man må holde hund.
    3.: Skal der laves særskilte regler for hundehold ( racer/typer ) skal de være meget specifikke og der skal være et faktuelt grundlag for at indføre dem. Det er ikke nok at sige at man bare ikke bryder sig om dem, eller at man frygter dem, der skal være beviselig grundlag for frygten.
    En ting er hvad man sætter regler i en boligforening, en anden ting er om de regler er juridisk holdbart, hvis det kommer til en retssag. Det viser sig i største delen af tilfældene at de ikke holder og at lejer får medhold.

    Feks. visser denne dom hvor svært det er at smide en lejer ud på baggrund af hundehold og på baggrund af at denne ikke følger boligselskabets regelsæt og advarsler.

    Lejer i almen andelsboligforening fik advarsel om at overholde foreningens regler for hundehold. Der var ikke grundlag for at ophæve lejemålet eller tvinge lejer til at fjerne sin hund fra lejligheden.Under denne boligretssag, der har været behandlet med boligretsdommere, og som er anlagt den 16. oktober 2002, har sagsøgeren, X boligforening, nedlagt påstand om, at sagsøgte, L., principalt tilpligtes at fraflytte sit lejemål beliggende S.vej, jvf. Beboerklagenævnets afgørelse af 26. september 2002. Fraflytning skal ske senest på en af Retten fastsat dato, subsidiært, at sagsøgtes tilpligtes at fjerne sin hund fra lejemålet. Fjernelsen skal ske senest på en af Retten fastsat dato. Sagsøgte har nedlagt påstand om frifindelse. Dommen afsiges i medfør af retsplejelovens § 366 a, stk. 2, idet sagsfremstillingen og de under sagen afgivne forklaringer udelades.

    Sagsøgeren har til støtte for sin påstand gjort gældende: at sagsøgte i strid med husordensreglerne har ladet sin hund løbe frit rundt på fællesarealerne i betydeligt omfang, at sagsøgte trods gentagne påkrav om at holde sin hund i snor, når den var udenfor hans lejemål, fortsat har ladet hunden løbe frit på fællesarealerne, at sagsøgtes fritløbende hund skaber utryghed blandt de øvrige beboere i afdeling 16 og er til væsentlig gene for disse, at sagsøgtes hundehold er i strid med lov om leje af almene boliger § 81, stk. 1, nr. 8, subsidiært nr. 10 og, at tilsidesættelsen er af så væsentligt et omfang, at lejemålet kan ophæves i medfør af lov om leje af almene boliger § 82, stk. 1, nr. 1, subsidiært at hunden skal fjernes fra lejemålet, at kompetencen til at pålægge retsfølger som følge af tilsidesættelse af lov om leje af almene boligers § 81 henhører under

    Beboerklagenævnte, at der ikke er krav om, at de konkrete retsfølger, som Beboerklagenævnet pålægger, skal fremgå af advarslen/påkravsskrivelsen, som fremsendes til sagsøgte forud for sagens indbringelse for Beboerklagenævnet, at Beboerklagenævnet frit kan vælge mellem de mulige sanktioner og således godt kan pålægges retsfølger af tilsidesættelse af lov om leje af almene boliger § 81, uanset at sagsøgte ikke tidligere er blevet oplyst om, at den pågældende sanktion kan tænkes at blive bragt i anvendelse.

    Sagsøgte har til støtte for sin påstand gjort gældende: at betingelserne for ophævelse af lejemålet jfr. lov om leje af almene boliger § 81 og 82 ikke er opfyldt, at der ifølge vedtagelse i den afdeling, hvori sagsøgte bor er tilladelse til husdyrhold, at sagsøgtes husdyrhold ikke har været til væsentlig gene p.g.a. støj, lugt, uhumskhed eller fare eller frygtfremkaldelse, at sagsøgtes husdyrhold iøvrigt ikke har været til gene for de pågældende personer, altså andre lejere i ejendommen, at forudsætningen for at lejemålet kan ophæves efter § 82 er at der er meddelt lejeren en advarsel, at udlejers advarsel alene indeholder mulighed for at afgive et påbud om, at hunden skal fjernes, at sagsøger ikke senere efter fremsættelse af dette påkrav kan ændre sin advarsel til at medføre risiko for ophævelse af lejemålet, at Beboerklagenævnets kompetence ikke overstiger hvad udlejer forlanger, at udlejer i denne sag har nedlagt påstand overfor

    Beboerklagenævnet om lejemålets ophævelse. Boligrettens bemærkninger: Efter bevisførelsen hvoraf ganske vist fremgår, at der tidligere har været problemer med sagsøgtes hund, men hvoraf også fremgår, at problemerne ophørte efter Beboerklagenævnets afgørelse af 26. september 2002, bortset fra at sagsøgte i strid med husordensreglementets bestemmelse om, at hunde ikke må færdes løse på afdelingens område, alligevel undlader at føre den i snor, når han går med hunden fra sin bopæl til offentlig vej, finder boligretten hverken grundlag for, at sagsøgte skal fraflytte lejemålet, eller at han skal fjerne hunden fra lejemålet. Sagsøgtes påstand tages derfor til følge, som nedenfor bestemt. Boligretten tildeler sagsøgte følgende advarsel: Sagsøgte skal føre sin hund i snor på sagsøgerens fællesareal, og hunden må ikke besørge på fællesarealerne. Med sagens omkostninger forholdes som nedenfor bestemt, idet bemærkes, at der i medfør af retsplejelovens § 259, stk. 3, 2. pkt., har været beskikket advokat for sagsøgte.

    T h i k e n d e s f o r r e t: Sagsøgte, L., frifindes.


  • #46   14. okt 2012 Men nu har den hund i sagen du refererer til jo ikke bidt nogen. Det har hunden i denne tråd. Du kan heller ikke blive smidt ud af boligforeningen hvis du går og truer andre, men hvis du gør alvor af truslen, så kan du.

  • #47   20. jan 2013 Ja, uden at have læst alt det andet der er skrevet ned gennem tråden, vil jeg sige at de 2 hunde muligvis har spillet op overfor hinanden, det er ikke noget der nogensinde kan be eller afkræftes, via deres kropssprog sender de jo signaler/meddelelser, og så har de lige prøvet kræfter og det gik så galt for en af dem.
    Jeg er ikke fortaler for muskelhunde og de fleste der har dem vil jeg ikke udtale mig om her, men mon ikke det hele bare er en storm i et glas vand.
    Mon ikke de lader dig beholde den hund de 5 år den har tilbage, det tror jeg på.


Kommentér på:
Efterspil med listehund og boligforening

Annonce