{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.422 visninger | Oprettet:

Bør jeg aflive hende? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Er blevet meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre med min hundehvalp. Igår aftes bed hun mig, da jeg ville tage et stykke brød fra hende. Hun skal tjekkes for hundegalskab og jeg ligeså, da vi bor i et område hvor det eksisterer, og jeg tog hende til mig fra gaden - så egentlig aner jeg jo ikke, hvad der kan være hændt hende før jeg fik hende. Jeg aner ikke, hvilken raceblanding hun er heller.

Nu er jeg så blevet meget i tvivl om, hvorvidt jeg kan forsvare at beholde hende. Hun har et hidsigt temperant, og på trods af sine 2½ måneder, har hun allerede bidt mig. Der bor en lille pige her i huset, der ikke forstår hvordan man bør behandle dyr med respekt, og jeg er bange for, at hun måske bider hende. Det skal lige siges, det var rimelig hårdt hun bed mig, med blod fra fingeren og det hele.

Kan jeg forsvare at beholde hende og forsøge at lære hende ikke at bide? Eller bør jeg aflive hende? Jeg vil helst ikke ud i den anden situation, da jeg holder meget af det lille kræ, på den anden side kan jeg bare heller ikke forsvare at have en aggrasiv hund i et hus med små børn.

Hvad er den bedste løsning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bør jeg aflive hende?
  • #1   4. dec 2012 Der er intet unaturligt eller uopretteligt i din hunds adfærd, men det hele står og falder på om du kan/vil magte opgaven. Hvis ikke så er det bedste nok at du får hende aflivet.

  • #2   4. dec 2012 Hvis du ikke har en hundekyndig voksen til at støtte dig, er det måske for stort et projekt.


  • #3   4. dec 2012 Ville ikke kalde min værtsfamilie hundekyndig - jeg holder meget af dem og de er nogle hjertevarme mennesker, men deres løsning på problemet er at rulle en avis sammen og tjatte hende i hovedet, når hun bliver aggresiv - ikke ligefrem den optimale løsning.

    Jeg tror godt, jeg vil kunne magte det - jeg har bare brug for at vide, at hun sagtens kan blive en god og venlig hund.


  • #4   4. dec 2012 Med tålmodighed og kærlighed kommer man langt. Og det er en god ide at tjekke om hun har nogle sygdomme.
    Hundehvalpe bider, og hvis hun har været en lille gadehund har hun ikke nødvendigvis haft den bedste start på livet, det kan sagtens betyde noget.
    Hvordan er hun aggressiv, kan du beskrive det?


  • #5   4. dec 2012 Nu skal det ikke forståes som, at jeg mener det bare skal fortsætte sådan, bare lige for at sikre at folk ikke misforstår mig smiley

  • #6   4. dec 2012 Tror godt hun kan blive en god hund, hun er ikke særlig gammel jo.. Og hvis du ikke kan magte opgaven, synes jeg du skal prøve at se om du ikke kan videreformidle hende, til nogle der har tålmodighed og gåpåmod til at træne hende, hvor de ved præcis hvad de får smiley

  • #7   4. dec 2012 Petra J: Hun knurrer og er meget beskyttende omkring sin mad, bed mig ligeledes da jeg forsøgte at tage et stykke brød fra hende. Under leg kan hun blive meget hidsig og voldsom i sin leg, men det er trods alt leg. Det primære problem er omkring mad.

    Jeg tror såmænd godt jeg kan magte opgaven, og jeg tvivler på jeg finder en bedre familie til hende end her. Desuden er hun også kun aggresiv når hun spiser, så måske handler det bare om, at hun tidligere har oplevet ikke at få nok at spise, og derfor er overdrevent beskyttende overfor sin mad?


  • #9   4. dec 2012 Det gælder først og fremmest om, at hun får tillid til dig.
    Hun er - som du selv skriver - vant til at skulle forsvare sin mad og har samtidig ikke vidst, hvornår hun fik noget at spise igen.
    Desuden er det en "ret" for selv den svageste hund i en flok at forsvare sin mad.

    Jeg ville overhovedet ikke forstyrre hende, når hun spiser, men gøre meget ud af at lade hende vide, at det er dig, der sørger for hendes mad.

    Først når hun er helt klar over det og tryg ved dig, ville jeg begynde at træne hende til at slippe.

    Men du kan allere nu træne hende i det små, f.eks. at komme, når du kalder. Det skal udløse en godbid hver gang, samtidig med, at du roser hende. Du må IKKE skælde ud, hvis hun ikke kommer.

    Lad også være med at lege voldsomt med hende, og slet ikke med dine hænder.
    Giv hende f.eks. en stor rebknude at ruske løs i og slæbe rundt med.
    Hænder skal være rolige og rare.

    Lær hende at respektere dig. Og med respektere mener jeg IKKE være bange for.
    En god leder er en problemløser. Det kan du f.eks. opnå ved at lægge en godbid eller et stykke legetøj så højt oppe, at hun kan se den, men ikke nå den.
    Når hun så piver, kan du komme og tage den ned til hende.
    Dyyygtiige mor smiley

    Man når langt med positiv forstærkning, og lige den med avisen:
    Jo, den skal være våd og hårdt presset, og så slår man SIG SELV hårdt i hovedet med den, når man har gjort noget forkert over for hunden.


  • #10   4. dec 2012 Camille, jeg har været lidt i tænkeboks, for jeg tænke nok, at det er dig, der p.t. er udvekslingsstudent i Chile og rejser tilbage til Danmark om 7 mdr., hvor du IKKE må tage hunden med tilbage.
    Du skrev også, at din værtsfamilie godt vil lade hunden blive, da den leger så godt sammen med deres egen hvalp.

    I så fald ville jeg - om muligt - satse på at inddrage din værtsfamilie mere omkring Nala (som hunden jo hedder), hvis du vel at mærke kan være sikker på, at de ikke bare sender hende tilbage på gaden, hvis de synes, hun er for besværlig eller bare ikke gider hende mere.

    Det bedste havde selvfølgelig været, hvis din far havde givet grønt lys for, at du tog hende med tilbage, men da han ikke gør det, synes jeg, at hendes fremtid er alt for usikker.

    Har du hård hud nok på nervespidserne til at rejse fra hende, når du ikke ved, hvad der siden sker med hende? Og vil du kunne lade hende aflive til den tid, hvor du sikkert har knyttet dig mere til hende?

    Tænk dig grundigt om!


  • #11   4. dec 2012 ...en hund skal have lov til at spise i ro og fred uden at blive forstyrret af nogle (mennesker, hunde, katte, børn, dyr) ville da osse blive skide sur hvis der var nogle der tog min mad fra mig det er jo en ressource der bliver frataget ën...

    ''Det er en myte at hunde ikke må forsvare sin mad, godbid, legetøj m.m.
    I hundens verden er det den, der finder en genstand, der ejer den. Går man fra genstanden kan en anden overtage den.

    Tæver med hvalpe lærer denne kunst fra sig, fra hvalpene er små. De ligger et stk. legetøj foran sig, og når hvalpen kommer og vil tage det, siger tæven fra. Vi er desværre ikke gode nok i vores timing og hundesprog til at efterligne tævehunden.

    Når en voksen hund spiser, skal man lade den være i fred. Hvis den knurrer når den spiser, eller kigger op samtidig med at den sluger maden, er det tegn på at den nervøs for at man tager maden fra den; altså manglende tillid til ejeren.

    Forsvarer den noget man ikke ønsker hunden skal indtage eller lege med, må man få dens opmærksomhed på anden vis og lede den væk fra det. Evt. knitre med en hundepose eller andet. Husk at belønne med godbid med det samme den smider det den havde i munden, for så kan du ende med at have en hund som samler alt op, for derefter at smide det og forvente en godbid som beløning.''

    Kilde: http://www.omhunden.dk/html/myter_om_hunden.html

    ...med andre ord der er ingen årsag til aflivning derimod må du tage ansvar og være observant når den er sammen med barnet i hjemmet og lad aldrig hund og barn være alene sammen (ex. hvis man er dagplejer i DK må hund og barn/børn ikke opholde sig i samme rum) og ligeså tage ansvar ved spisesituationer.

    Held & lykke med din vaps og god træningslyst smiley


  • #12   4. dec 2012 Vil lige gøre dig opmærksom på grosserguiden, hvor der også står om bdehæmning smiley

    http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/ny_hvalp_i_huset.html


  • #13   4. dec 2012 Min hvalp snapper også af hulen til. det er normalt. :o)

  • #14   4. dec 2012 Det er en god ting at lære hunden, at man godt må tage dens mad fra den.
    Du kan evt. sætte dig ed vd siden af vapse når du spiser, og så have nogle lækre godbider, som du giver den, for at vise at du skal nok lade være med at tage dens rescource, men den får n oget BEDRE end det, og så til sidst vil du ku tage madskålen fra den. Men det er meget dumt at tage mad fra ens dyr når de har fået det, men hvis nu der kommer en nød situtation hvor du blievr nød til det, kan det være godt atlære smiley


  • #15   4. dec 2012 første gang Trunte knurrede af os, da hun havde mad Gik jeg med det samme ud i skabet og hentede noget endnu bedre (½ pølse) som jeg tilbød hende, men stadig holdt fast i. så måtte jeg gerne tage den tyggepind hun havde. Og jeg måtte også holde i den ene ende af pølsen smiley
    Det var hvad der var nødvendigt. Nu kan vi alle tage hvad mad hun har, så glor hun bare på os, til hun får det tilbage smiley

    Jeg ved godt Trunte ikke kan sammelignes med din hvalp, da Trunte er en meget blid hund.
    Men jeg vil bare sige... prøv at træne det væk. flere gange om dagen. så burde du se en ændring i løbet af en uges tid, hvis du gør det hver dag.

    Da jeg var barn, havde mine forældre schæfere. der sad mine forældre på skift tæt op ad madskålen, når hvalpen skulle spise, det havde de fået anbefalet af opdrætter.


  • #16   4. dec 2012 Lav bytteleg med hende. Hvis hun har noget hun ikke må have, så byt med en lækker godbid. Så plejer de at lære hurtigt at de ikke behøver at vogte maden. Men det er altså helt naturligt.

  • #17   4. dec 2012 Jeg har lige læst din profil tekst på hende.
    Hvor du beskriver hvor glad hun er - især når du kommer hjem til hende.

    Mit svar er NEJ - du bør absolut ikke aflive hende.
    Det hun har gjort er for det første slet ikke grund nok til at aflive, man bør slet ikke pille ved en hunds mad når den spiser.
    Derefter ved du ikke hvad hun har været igennem, hun har jo tydeligvis ikke haft det nemt.

    Giv hende tid - masser af kærlighed og tålmodighed! Så tror jeg du får en ven for livet!


  • #18   4. dec 2012 Altså min hvalp knurre når man løfter hende ( Kun hvis hun sover)
    Og knurre af de andre hunde hvis de tager hendes mad Alt med mad er jo ligesom en ''ulve sag'' Den stærkeste får. Ved ikke om du forstår mig, ellers kan du bare skrive i besked(-:


  • #19   4. dec 2012 Jeg er (desværre) enig med Minion, ja din værts familie synes hun er sød, men vil det være ved ? især hvis der er problemer med hende og hvis hun så ryger tilbage på gaden igen smiley Jeg tænker også at det bedste ville være at lade hende få fred.

  • #20   4. dec 2012 Minion

    Mangler-du-en-mellemrumstast?-:)


  • #21   4. dec 2012 Tja smiley

  • #22   4. dec 2012 *LOL*

    Det havde jeg ikke lige bemærket smiley


  • #23   4. dec 2012 Camille - Er din far slet ikke til at overtale?

    PS: Et er, at begge hvalpene lige nu leger godt indbyrdes, men det er ikke sikkert, at de gør det om 7 mdr., hvor de både vil være teen-ager umulige og måske begynde at fighte om førstepladsen.
    Helt naturligt, men det er ikke sikkert, din værtsfamilie vil acceptere og forstå det og hvad så?


  • #24   4. dec 2012 Ja, jeg er enig med Minion-nu-uden-mellemrums-tast (så-få-det-dog-lavet!-lol*-)..

    Hvad har denne hvalp egentligt af chancer for et godt liv, når du rejser hjem igen? Og kan du klare tanken og uvisg´heden om hvad der er blevet af den?
    Ingen ved hvad deb er blevet udsat for fra fødsel og til du tog den til dig... Jeg ville mene det mest humane ville være en aflivning... så går den da ikke en kummerlig fremtid i møde!


  • #25   4. dec 2012 Ja desværre minion,
    Hunden har maaaange år tilbage at leve i og hvad er alternativet hvis værtsfamilien ikke vil mere ? smiley

    Iøvrigt har jeg måske et ekstra keyboard liggene hvis det er smiley smiley ?


  • #26   4. dec 2012 Jeg havde ikke lige opdaget at hunden ikke kan komme med til DK. Kan den ikke det er jeg enig i at en aflivning er det bedste.

  • #27   4. dec 2012 Måske-vi-alle-skulle-starte-med-at skrive-på-denne-måde-?

  • #28   4. dec 2012 Det går ikke, jeg er for lyshåret til både at koncentrer mig, og sætte bindestreger.

  • #29   4. dec 2012 Jeg tænker også på, hvad der sker, når hun kommer i løbetid og evt. bliver drægtig.
    Ryger hun så på gaden, hvor hendes hvalpe får samme skæbne som hun selv?


  • #30   4. dec 2012 Natravnen: Lige præcis.

  • #31   4. dec 2012 Hej alle sammen, tusind tak for jeres svar og mange gode råd.

    Jeg synes ærlig talt det er en pissesvær situation. Hun er min lille skat, og jeg ved nu, at det er naturligt, hunde er beskyttende omkring deres mad, så nej, jeg kan ikke forsvare for mig selv at aflive hende - jeg vidste bare ikke, om hun muligvis ville ende som en farlig hund, der kunne skade mennesker.

    Men ja, jeg har da tænkt over, om min værtsfamilie er kompetente nok til at beholde hende. De har en anden måde at opdrage på, det er helt sikkert, og jeg er ikke altid enig i det.. Men jeg ved at de har masser af kærlighed tilovers for hende og aldrig ville smide hende på gaden. Aldrig. Og med den viden synes jeg trods alt, at det er okay ikke at aflive hende, men lade min værtsfamilie få hende.

    Nej, hun kommer sikkert ikke til at få et hundeliv som i Danmark med klikker-træning, hvalpetræf og hundeskov, men hun kommer til at få et liv med nogle mennesker der elsker hende og vil hende det bedste. Så min beslutning er at nej, jeg afliver hende ikke.

    Der er ingen mulighed for at jeg kan overtale min far.


  • #32   4. dec 2012 Jeg har haft hunde fra udlandet flere gange, både hvalpe og voksne og der er en tydelig forskel i deres adfærd.
    Gadehunde - På trods af, at de måske kun er 8 uger - Er meget tydelige i deres sprog.
    I foråret havde jeg en sort mellem str hund fra Rumænien i pleje og hun var meget selvsikker, men ikke mere end 12 uger gammel. Intet stod i vejen for, at hun forsvarede sit sovested og sin mad og hun snappede også nemt mig, hvis jeg gjorde noget hun ikke lige gad. Hun var aldrig bange.
    Og allerede fra dag 1 satte hun både min gårdhund på dengang 9 mdr, og min hønsehund på 4 på plads. Det gjorde mig også meget i tvivl hvordan hun ville blive som voksen, men dem der fik hende, fik kun hende og uden børn, dog børnebørn. Der har aldrig været noget og hun er meget elsket.
    Jeg var også i tvivl hvordan hun ville blive med andre hunde, for fremmede hunde sagde hun også ekstrem fra overfor. Og hun blev tjekket for smerter, der var intet.

    Men ingen tvivl om, at der er en kæmpe forskel i adfærd fra gadehunde og danske hunde.

    Det er vigtigt i lader hende være i de situationer i ved, hun vil være alene - Der er ingen grund til, at opsøge konflikter. Og ja, så leg lidt med hende og forsøg at lære hende "slip" smiley

    Mange mennesker bliver nemt optaget af, at hunden ingen grænser skal ha og hvis den knurrer så får den skæld ud. Men come on.. Bare fordi den placeret som kæledyr hos en familie, betyder det ikke den ikke har rettigheder!

    Hvis hunden knurrer, eller giver udtryk for, at "jeg knurrer eller bider lige om lidt, hvis ikke du går væk!" - Så gå væk, så er problemet løst smiley
    Alt andet vil gøre det MAX værre! smiley

    Ansøger dig og høber det vil gå jer godt smiley



  • #33   4. dec 2012 Ja, det kunne sagtens være en mulighed smiley

  • #34   4. dec 2012 Har ikke læst det hele.
    Men det første jeg lærte Vaks, var stop.
    - Foregår sådan, at når man leger med en hund, og den bider i noget (hænder, træklegetøj, alt egentlig), så siger man stop og sidder helt stille, og derved ophører legen.
    Vi har aldrig haft problemer med, at Vaks har bidt noget eller nogen efter det.

    Derudover, så lær hende at apportere og aflevere ting til dig.
    Og samtidig, så byg en masse tillid op. Kontaktøvelser er key, for du ved ikke, hvad hun har været igennem, og derved skal hun lære at stole på dig.


  • #36   4. dec 2012 Er overbevist om der nok skal sidde en sød hundefamilie i Danmark, der vil tage hende :o)


  • #37   4. dec 2012 Jeg har ihvertfald tilbudt at tage hende til mig smiley

  • #38   4. dec 2012 Lige pt. er jeg ved at undersøge muligheden for, at Petra J. kan overtage hende smiley

  • #39   4. dec 2012 Det synes jeg lyder, som en spændende løsning smiley

  • #41   26. jan 2013 Nu har jeg ikke læst alle beskederne, eller læst om du har fået råd, men prøv at piv nå hun bider dig (Hvis det sker igen). Min hund bider ikke mere efter jeg begyndte at tale "hunde sprog". Men håber du kunne bruge hjælpen.

  • #42   26. jan 2013 Sara: Nogen gange er det en rætti god ide at læse hele tråden. smiley Hvad mener du iøvrigt med "hundespog"? Taler vi smaske, gabe og andre dæmpede signaler, oder was?

  • #43   26. jan 2013 Jeg mener hunde kan ikke forstå hvis du siger av, men den kan forstå dig hvis min piver.. smiley

  • #44   26. jan 2013 Eller også køre den end nu mere op.

  • #45   26. jan 2013 Ja det kan være en god ide at læse hele tråden, eller måske bare alderen på sidste indlæg smiley det har jeg ikke altid været lige god til:)

  • #46   26. jan 2013 Jeg ved fra Camille, at Nala blev kørt endnu mere op hvis hun sagde piv når Nala bed. Derimod har det hjulpet på hendes hvalpebideri at fratage kontakt når hun bed for hårdt og hvis hun kører alt for højt op, give hende en time-out smiley

Kommentér på:
Bør jeg aflive hende?

Annonce