{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.394 visninger | Oprettet:

I bur ved alene hjemme? {{forumTopicSubject}}

Hvor mange af jer har jeres hund/e i bur når de er alene hjemme?
Hvor mange timer er hunden så i buret af gangen?
Hvor stort er buret i forhold til hunden?

Sagen er den at jeg TRÆNER med min hund i at være alene hjemme, fordi en anden hund står og gør og derved bliver min hund utryg..

Ejeren af den anden hund har valgt at flytte, så jeg fortsætter selvfølgelig træningen indtil et godt stykke tid efter han er flyttet..

Men hvis det virkelig ikke hjælper er jeg blevet foreslået at komme damen i bur.. Ikke at jeg som sådan har noget imod det, men jeg synes jeg mangler nogle oplysninger omkring hvordan og hvorledes..

Hun ligger i bur til udstillinger og har intet problem med det, men hvad med tilvænning og sådan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  I bur ved alene hjemme?
  • #1   14. dec 2012 Der er lige et stort men her - medmindre man har en arbejdsdag, hvor man kan tage hjem hver tredje time, så er det faktisk ikke lovligt, at opbevare sin hun i bur.

    For mig er bur et no go. Fuldtstændig. Så mange skrækscenarier, nej, det holder jeg ikke ud. Heller ikke at man egentlig bare gør det let for en selv, mens hunden måske stadig har problemet. Blot kan dens udtryk for det ikke længere ses og generer derfor ikke dens ejere....

    Sorry, det var ikke svar på dit spørgsmål, blot tanker.


  • #2   14. dec 2012 Det er helt ok CH.. Vidste faktisk ikke det var ulovligt...

    Men nu håber jeg selvfølgelig af HELE mit hjerte det bliver bedre så snart han er flyttet med sin larmende hund smiley


  • #3   14. dec 2012 CH: kan du smide et link til at det skulle være ulovligt?

  • #4   14. dec 2012 Jeg vil også gerne se et link til, at det er ulovligt. For det vidste jeg ikke, at det var?

  • #5   14. dec 2012 Jeg vidste heller ikk det ikk var lovligt, hvor fremgår det CH...? Linker lige til denne tråd som minder lidt om din.... (håber jeg ikk der er noget galt for??) smiley http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/258280-lovgivning_om_hunde_i_bur

  • #6   14. dec 2012 Jeg indrømmer blankt at jeg ikke gider at lede efter det nu.

    Men - jeg tænker faktisk at det gælder ved erhverv og ikke privat.

    Ikke desto mindre er det en tanke værd....


  • #7   14. dec 2012 Det er ikke i orden i mit hoved.

  • #8   14. dec 2012 Jeg har heller aldrig hørt om at det var ulovligt.
    Og kan ikke rigtig se noget link til den lov.
    Vil da gerne læse den.

    Sagen er den at vores 2 tæver ligger i bur når vi ikke er hjemme.
    Men blev selvfølgelig også brugt da de var helt små og det er deres " soveværelse".

    De ligger der om natten og når vi ikke er hjemme.
    De går selv derind også når vi er hjemme. Og er ALDRIG brugt som straf.

    Så jeg syntes bestemt ikke det er negativt at bruge bur.....men man skal gøre det på den rigtige måde.

    Og det skal lige siges at de ikke ligger der hver dag. Den ene uge er de kun alene 1½ time. men den anden uge ligger de er nogle timer.

    Nu er de blevet snart 2 år. Og når vi giver dem et kødben eller tager overtøj på, så går de frivilligt i burene. Så negativt......nej ikke her.


  • #9   14. dec 2012 NEJ! -til bur

  • #11   14. dec 2012 reglerne for erhvervsmæssigt hundehold er her:
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2680

    Der står intet om de 3 timer, men i Sverige er reglen om de 3 timer gældende, generelt må hunde her ikke opbevares i bur, andet end under jagt, udstilling og lignende:

    Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

    •Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
    •I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
    •Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.


    Jeg har kopieret et af mine indlæg om bure fra tidligere, jeg bryder mig ikke om permanent anvendelse af bur:

    "Et bur kan bruges kortvarigt i forbindelse med alene hjemme træning, men bør aldrig blive en permanent løsning.

    Jeg kan supplere med et par skrækeksempler på, hvor galt det kan gå, hvis hunden sidder i bur en hel arbejdsdag, begge hændt for år tilbage hos personer i min bekendtskabskreds.

    Ejer til en hund kører ind i en snestorm på vej hjem fra arbejde og kommer af den grund 5 timer senere hjem end forventet.
    Hunden har været alene i 14 timer og ligger død i sit bur da ejer endelig er hjemme.
    En obduktion viser en sprængt blære, hunden har simpelthen ikke villet tisse i buret, og det kostede den livet.
    Det var før mobiltelefoner blev almindelige, så ejer kunne ikke umiddelbart få fat i nogen på sin hjemtur, der evt. kunne have luftet hunden.

    En anden hund fik dårlig mave, mens den sad i bur og da ejer kom hjem, sad den rystende klemt op i det ene hjørne, smurt ind i sit eget lort, buret var overskidt.
    Meget var tørret ind, så den har højst sandsynligt befundet sig i den situation temmelig længe.
    Den kom aldrig i et bur igen, den var simpelthen ikke til at få bare i nærheden af et.
    Tilvænning til bilkørsel måtte startes forfra i sele på bagsædet, Udstillingskarrieren blev droppet, den gik i panik over synet af bure på udstillingsarealet og blev generelt aldrig helt den samme hund som før.

    Desuden kan jeg huske et par tråde herinde, hvor hunde har siddet fastklemt i trådbure, fordi de har forsøgt at bryde ud.

    Slutteligt er min erfaring omkring plads og alene hjemme problemer, stik modsat af det jeg ofte læser i div. tråde.

    Jeg har oplevet med Alfa + et par gravhunde tidligere, at de har lavet ballade og været destruktive, når de har gået på begrænset plads, men har de hele huset, er der ingen problemer (heller ingen støj ifølge naboer)."



  • #12   14. dec 2012 min gravbasse er i bur.. et udstillingsbur til new foundlænder, så det er rimeligt stort smiley

  • #13   14. dec 2012 Bur er forbudt i mine øjne, med mindre det står åbent.
    Flokdyr skal ikke sættes i bur.

    Man fjerner ikke hundens problemer ved at sætte den i bur. Du fjerner blot symptomerne.


  • #15   14. dec 2012 mine corgi'er sidder i bur når vi ikke er hjemme og det samme om natten
    De elsker deres bur og går selv ind så snart det bliver åbnet og ligger sig med det samme . det er stort nok så de begge kan ligge i det og kan bevæge sig rundt smiley


  • #16   14. dec 2012 Hun kommer IKKE i bur før det er afprøvet om hun ikke kan være alene i hytten når den anden hun, som går hende på, er flyttet..

    For et par uger siden opdagede jeg at der var system i hendes destruktive adfærd.. Hver gang den anden hund var alene hjemme (den gør voldsomt når den er alene), havde min hund ødelagt noget når jeg kom hjem.. Småting, men alligevel.. Men er på det sidste synes jeg hun er blevet værre og det er ikke kun når den anden hund er alene mere, synes jeg at jeg kan se...

    Nu flytter hunden heldigvis, så venter med at komme hende i bur til at se hvordan det går når den er flyttet..

    Hun bruger rigtig meget sit bur i dagligdagen og er tryg ved at være i det.. Hun har før (hos tidligere ejer) været i bur om natten og til tider når hundene skulle være alene hjemme.. Det har hun overhoved ikke haft noget problem med, så det er også derfor jeg tænker om hun måske kan abstrahere fra den anden hund, hvis hun kom i bur.. Men igen.. Hun kommer ikke i bur foreløbig.. Vil hellere træne hende ud af det, men hvis det er totalt umuligt, så skal jeg jo finde en løsning smiley


  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #17   14. dec 2012 I sverige må man IKKE benytte sig av bur, (I bilen og på udstilling må man gerne)

  • #20   14. dec 2012 Jeg synes ikke det er synd... Hvis hunden selv kan lide det og selv går derind ser jeg ingen problemer i det smiley



  • #22   14. dec 2012 Jeg har 3 store bure i huset, og 1 bur i bilen...Jeg har brugt buret i bilen mens jeg havde aftenvagt til en hvalp..Har også brugt det ene om natten for nogle år siden...Jeg har aldrig afprøvet at gå på arbejde og lade en hund sidde hjemme i bur...Det er jo mange timer..Når jeg havde den med i bilen så blev den lukket ud 2 gange på 8 timer.

  • #23   14. dec 2012 Jeg kunne ikke drømme om at lade mine hunde være i bur - og da SLET ikke, når jeg ikke er hjemme.

    Hunden har heller ikke en chance for at søge væk, hvis der f.eks. udbryder brand.


  • #24   14. dec 2012 Bur er også no go herhjemme. Synes det er SÅ synd, og igen; det fjerner jo ikke problemerne, kun de synlige symptomer...


  • #26   14. dec 2012 Jeg er ret så sikker på at der flere hunde der kommer galt afsted i huset, når de er alene, end dem som er i bur.

  • My
    My Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 556
    #27   14. dec 2012 Kunne ikke sige det bedre Kathrine, Dog ved jag en del hunde der finder deres bur som en tryghedsplads, well ta tag i problemet hvis din hund ikke kan være tryg hjemme. Og dem som førvarar sine hunde i lukked bur om natten?! Giver jag ikke mina sista 5 øre før!

  • #28   14. dec 2012 Bliver helt trist over jeg nærmest bliver kategoriseret som ond!
    Min tæve sider i bur, pt på ubestemt tid, hun hadede mig for det, jeg hadede mig for det. Men i min verden var det klogest at lytte til dyrlægen på lang sigt!
    Hun har idag ikke noget imod sit bur hvis hun er stimuleret ordentligt, og det fungerer fint.
    Jeg gruer dog for jeg har overset hvis hun har problemer med at være alene, men det finder jeg jo nok ud af når hun skal til at være løs på et eller andet tidspunkt
    Min hanhund er ikke i bur.
    Og vore hunde har aldrig været det.
    Men ond må jeg være!!


  • #29   14. dec 2012 2-3 timer i bur er ok, hvis hunden er tryg ved sit bur.
    8 timer eller mere . No go her.


  • #30   14. dec 2012 Når min hund er i sit bur, så lukker hun nærmest af fra omverdenen.. Hun har også lært at få et lækkert, lækkert ben til nytår, ind i buret og så lægger hun ikke mærke til at det buldre og brager..

    Hvis hunden er tryg i sit bur og lukker alt andet ude, så kan jeg ikke se det store problem i at være i buret.. Nu går hun løs i lejligheden og den anden hund går hende virkelig på.. Hvis hun kunne abstrahere fra den anden hund ved at være i buret, ville det så ikke være meget godt?

    Jeg vil som sagt MANGE gange gerne træne hende ud af det, men hvis buret bare er den bedste løsning for hende, så kan jeg ikke se det store problem?


    Men ud over det.. Så var det egentlig ikke meningen at det skulle være en diskussion om for og imod bur, for der vil hele HG ALDRIG blive enige smiley Vi holder alle hund forskelligt og mener at vi selv gør det på den helt rigtige måde smiley
    Jeg ville egentlig bare gerne have svar på de spørgsmål jeg stillede, men som sagt, IGEN, så er buret min sidste løsning, men hvis den duer for min hund, så er det vel fint.. Så længe hun har plads nok smiley


  • #32   14. dec 2012 Køb en hvalpegård, og sæt hunden deri. Køb så mange elementer at hunden kan bevæge sig rundt og komme væk fra evt uheld.

  • #34   14. dec 2012 Nej Ulla, det kan jeg heller ikke..

    Hvis det ender med at hun skal være i bur, skal hun klart have et der er større end det hun har nu..

    Men nu bor vi på 25 kvm, så en eller anden KÆMPE hvalpegård er der altså ikke plads til smiley


  • #35   14. dec 2012 http://www.roager.eu/index.php?id=192 Her kan du læse lidt om størelse i pensioner. Skal hunden være i bur mange timer må dette være min.

  • #38   14. dec 2012 Jeg synes bare, at det er temmelig trist, hvis hunden ikke er tryg i sit eget hjem. Argumentet for bur/små lukkede rum, er jo tit at hunden bliver utryg ved for meget plads.... Det synes jeg godtnok lyder mærkeligt. Og jeg tror at det handler om utryghed ved at være alene - en utryghed som man så forhindrer hunden i at vise, ved at begrænse dens plads så meget, at den ligger stille....
    synes det er trist. Men ja, det fungerer åbenbart for mange, så noget godt må der jo være ved det


  • #39   14. dec 2012 Linket omhandler størrelsen på bokse ved erhvervsmæssigt hundehold, dvs. enten kennel eller hundepension og er omskrevet herfra:

    "Bokse

    § 16. Når hundene opstaldes i andre bygninger end private boliger, skal hundene opstaldes i bokse. Bestemmelserne vedrørende hundenes opholdsrum finder tilsvarende anvendelse på hundenes bokse.

    Indretning af hundenes opholdsrum

    § 17. Hundenes opholdsrum skal være forsvarligt indrettet og skal i størrelse og indretning tilgodese dyrenes behov for bevægelse og naturlig udfoldelse. Hundenes opholdsrum skal indeholde et beriget miljø, der som minimum består af legeredskaber og mulighed for at søge skjul.

    Stk. 2. Hundenes opholdsrum skal som minimum opfylde følgende arealkrav:

    1) Hunde med en vægt på indtil 40 kg: 6 m2.

    2) Hunde med en vægt på imellem 41 og 60 kg.: 8 m2.

    3) Hunde med en vægt på over 60 kg.: 10 m2.

    Stk. 3. Minimumsarealkravene i stk. 2 halveres for efterfølgende hunde, hvis der opstaldes mere end én hund pr. opholdsrum.

    Stk. 4. Har hundene permanent adgang til en løbegård, kan arealkravene i stk. 2 og 3 nedsættes med indtil det halve, forudsat det samlede areal af hundenes opholdsrum og løbegården opfylder minimumsarealkravene i stk. 2 og 3."



  • #40   14. dec 2012 Camilla - Hvis du læser hvad jeg skriver, så bliver min hund først utryg når en af hundene i nærheden er alene hjemme og begynder at gø..

    Men han er jo væk hjemmefra hver dag og det synes jeg da ikke at jeg vil byde min hund.. Han flytter heldigvis og vi fortsætter vores træning som hidtil..


  • #42   14. dec 2012 Isabelle: du siger lige hvad jeg tænker... smiley

    Krøll: Nu var det ikke din specifikke situation, jeg forholdt mig til. Men hvis det er lyden af en anden hund, som gør din hund utryg, så har jeg meget svært ved at se hvordan buret gør det bedre? Lyden er der vel stadig, så forskellen er vel bare, at hunden så ikke har mulighed for at vise, at den er utryg.


  • #43   14. dec 2012 Hun har altid lært at buret er hendes fristed..

    Nu skyder de en del fyrværkeri af har hvor vi bor - allerede nu.. Hvis hun er ude af buret bliver hun opmærksom på det og kigger efter det, selvom gardinerne er trukket fra.. Jeg har så prøvet, som opdrætter fortalte at hunden var/er vant til, at komme hende ind i buret med noget lækkert.. Hun lagde overhoved ikke mærke til at der blev fyret fyrværkeri af..

    Hvis hun er så ligeglad med omverden når hun er derinde med noget godt, ville hun så ikke også være ligeglad med at den anden hund gør? Det er jo bare en tanke.. Lige så snart den anden hund er flyttet, så vil jeg da bestemt træne på at hun ikke skal ligge i sit bur.. Det er jo det mest optimale og det er jeg da bestemt ikke i tvivl om..


  • #45   14. dec 2012 Jeg er overhoved ikke sikker i min sag og det er jo derfor jeg spørger her..

    Nu skal det måske lige nævnes at jeg går uden job og jeg først skal starte i skole til sommer.. Der skulle den hund der genere min meget gerne være flyttet og jeg har tid til at lære min forfra at være alene..


  • #46   14. dec 2012 Altså jeg har ingen intentioner om at sable nogen ned, hvorfor skulle jeg dog det. Jeg forstår bare ikke logikken.
    Det undrer mig, at hunden så åbenbart skulle være utryg i sit eget hjem?
    Mon ikke det er det, at hunden er vant til buret, og har erfaret, at den ikke har muligheden for at reagere på stimuli, der gør, at den ligger stille derinde.
    Hvis lågen er åben, bliver den så også derinde?


  • #47   14. dec 2012 Utryg? Jeg ville da heller ikke synes det var rart som flokdyr at være alene og så kan jeg høre der står en anden og er vildt utryg.. Det ville da også gøre mig frustreret... Hvis jeg nu kunne finde et sted jeg kunne slappe af, så ville jeg da klart foretrække det..

    Min hund har lært at hvis buret bliver lukket, så skal hun ikke koncentrere sig om noget som helst omkring sig.. Der har hun fred og det er hendes rum.. Jeg ved da ikke hvad der foregår oppe i hovedet på hende, og hvorfor den anden hund går hende på.. Hvis hun kunne fortælle mig det, ville det gøre det hele meget lettere.. Men det kan hun ikke.. Så må jeg prøve mig frem og finde en metode der virker for os..


  • #48   15. dec 2012 En vane - uanset om den er dårlig eller god - kan godt give tryghed, og en hund, der kun føler sig tryg i sit bur, får mig til at tænke på en beretning af Eberhard Trumbler (mener jeg, det var) eller Desmond Morris.

    Han havde løskøbt en ældre lænkehund og glædede sig nu til give den muligheden for frit at kunne løbe rundt.

    Det ville hunden bare ikke.
    Først da han gav den lænken på (uden at tøjre den), ville den gå rundt, og han fjernede så led for led lænken.


  • Beanmor *
    Beanmor * Tilmeldt:
    okt 2012

    Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 225
    #49   15. dec 2012 Jeg synes det er trist at det er blevet så almindeligt at anvende bure. Hos os er bure også no go.

  • #50   15. dec 2012 jeg bruger sådan et her.
    det bliver dog ikke lukket men jeg har den ene låge stående på klem så kun den lille kan komme ud og ind. silke hun elsker sin hule, jeg har lagt et tæppe over og hun bruger det mange timer om dagen og som regel det meste af natten, men her bestemmer hun jo så også selv over tiden hun vil være der, da lågen aldrig er lukket, men jeg købte det dengang hun var hvalp så hun havde et sted hun kunne komme væk fra den anden hund holger hvis han blev for vild, det har han nu aldrig været, men når jeg ser hvor stor glæde silke har ud af sit bur, er jeg nu ikke så meget i mod hvis folk bruger bur,
    til når deres hund skal være alene hjemme, blot at den er tryg ved buret,
    og det har en stor størrelse, synes jeg har læst om mange der har haft en utryg hund som har haft glæde af ikke at skulle "vogte" et stort område, og nemmere har kunne slappe af i et bur.
    men kan nu ikke selv forstille mig at have mine hunde i et lukket bur, da de er lukket ud i gangen når de er alene hjemme og der bliver de filmet,
    og kan se de godt kan lide både at ligge de samme steder op af hinanden.
    men så sandelige også at kunne vælge hinanden fra


    profilbillede
  • #51   15. dec 2012 Men hvis man kan lære sin hund at skal være tryg og rolig i buret, hvorfor lærer man den så ikke bare at være tryg og rolig i huset? Hvorfor skal lågen absolut være lukket, hvis hunden virkelig nyder det så meget?
    Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan et lukket bur kan være andet end tvang. Hvis det der det, der skal til for at hunden kan fungere, så fair nok, men jeg synes stadig at det er en trist udvikling


  • #54   15. dec 2012 Efter en diskussion omkring bur og brand spurgte jeg min far, som var brandmand i rigtig mange år, hvad han ville anbefale. Og her var talen klar. ALDRIG i bur - hunden har ikke en chance. Og det har den, hvis den kan bevæge sig hen, hvor der ikke er røg, ikke er ild eller mod en åbning som brandfolkene skaber, når de kommer frem.

    Masser af kæledyr er kommet ud på den måde - men det gør de altså ikke, hvis de ikke selv kan bevæge sig mod åbningen.


  • #55   15. dec 2012 jo men hvis man blander fx brand ind i det om man skal bruge bur eller ej, så kan man vel også sige at man ikke burde gå tur med hunden for så kan den jo blive kørt ned, for mig er det noget jeg ikke vælger at se på som en faktor hvis jeg skulle træffe den beslutning, men som sagt mine er kun i åbent bur men lukket inde i en stor gang med gulv varme som de nyder at ligge på, men kommer der brand eller røg er de lige så udsat der som var de i bur, det rum ville bliver fyldt med røg så hurtig det ikke ville gøre den store forskel, men til gengæld har jeg takket være et spark fra CH fået taget mig sammen og fået sat mine røgalarmer op smiley

  • #56   15. dec 2012 Jeg kom engang hjem til en hund som havde bidt en ledning til køleskabet over, og der stod gnister op af ledningen. Det kunne kun ske, fordi hun havde adgang til det.

    Basse var i bur. Da vi boede i den gamle lejlghed var hun begrænset til køkkenet, men efter en flytning virkede det ikke et begrænse hende på den måde, og hun åd en dørkarm og et gulvtæppe. Hun pev eller kaldte ikke, hun aktiverede blot sig selv.

    Jeg blev ret desperat og bekymret for mit indbo, og købte hurtigt et bur og startede tilvænning.
    Det gik rigtig fint, og efter forholdsvist kort tid, havde hun vænnet sig til at være i buret, og at det blev lukket, og jeg kunnne nu lære hende at være alene hjemme i det.
    Det gik supergodt, og hun fangede den hurtigt.
    Når jeg begyndte at gøre mig klar om morgenen lagde hun sig i sit bur, og ofte faldt hun i søvn mens hun ventede på sin Kong. Hun var altså på ingen måde stresset over situationen!
    Jeg fik dog lidt dårlig samvittighed over størrelsen på buret, og købte derfor et større stofbur på en udstilling.

    Jeg var rigtig glad for løsningen med et bur, især fordi vi kunne tage det med i sommerhus, og hjem til venner når hun skulle passes, så hun fortsat havde sit helle, og endda kunne være alene hjemme andre steder.
    To gange havde hun fået dårlig mave i buret, hvilket selvfølgelig var en rigtig ærgerlig situation for hende fordi hun var virkelig trist da jeg kom hjem (og også for katten som havde sneget sig ind i buret, og var lortet til). Jeg tror nu at hun havde været trist og ked uanset hvor hun havde haft afføring. Buret var stort nok til at hun ikke sad oven i det, dog var hendes bagpart beskidt.

    Når jeg engang får en ny hund, skal den klart have et stofbur som den vænnes til at bruge fra start af, og betragte som en hule eller et helle. Det er ikke sikkert det skal lukkes, men hunden skal lære det at kende!

    Jeg var ikke en dårlig hundeeejer fordi Basse var i bur.


  • #57   15. dec 2012 Det er muligt det ikke er ulovligt men syntes ikke det er etisk korrekt, og nu tænker jeg i den sammenhæng hvor hunden skal være alene 6-8 timer... 2 max 3 timer kan vel gå an, men ville hellere undvære.

  • #61   16. dec 2012 Isabelle,
    hun var ikke angst eller ked af at være alene, og stressede ikke over at jeg gik. Men hvis hun havde meget plads, fandt hun på noget at lave. Hun kunne æde fjernbetjeninger, spise en kuglepen, æde en sko, spise mit nattøj, æde en dørmåtte eller andet i den stil.
    Hun var selvfølgelig velstimuleret og aktiveret både fysisk og mentalt, og vi havde været hjemme lidt tid, så hun var afslappet igen. Men efter hendes kong var færdig skulle der ske noget.
    Hun endte som regel med at ligge i sofaen eller min seng med sine tyvekoster og sove med en kat, når hun engang var færdig.
    Ingen angst eller panik, bare en slag rastløshed som først til at hun hele tiden skulle finde på noget.

    I den første lejlighed, var det fint nok at hun var afgrænset til køkkenet. Så nøjedes hun med at bide i og lege med de ting der var beregnet til formålet, før hun lagde sig til at sove, men efter vi flyttede virkede det bare ikke. Der gik flere uger før hun var alene hjemme i den nye lejlighed, og jeg havde selvfølgelig taget det gradvist, men hun blev voldsomt destruktiv.

    Et bur var løsningen, og var et dejligt helle. Deri spiste hun sin kong, gnavede måske lidt i sit legetøj, og lagde sig derefter til at sove.
    I nogle perioder stod det åbent, mest fordi hun en dag havde åbnet det, og ikke havde lavet unoder, men efter noget tid kom unoderne igen.

    Hun fungerede altid bedst med at være afgrænset, og fordi det var så tydeligt for mig, hvordan det virkede uden at have nogle negative konsekvenser, kan jeg slet ikke se det forkerte i det.

    Det var jo et stofbur - var hun ked af at være derinde, kunne hun bare være gået igennem.


  • #64   16. dec 2012 Jeg var også strengt imod det, indtil jeg oplevede hvor positivt det fungerede her.

    og en kæmpe fordel var jo at hun havde et dejligt og trygt sted med, uanset hvor vi var, og når hun blev passet. Det var IMO ret fantastisk!

    hendes gamle stålbur, som jeg droppede fordi jeg syntes det var for lille, stod hjemme hos mine forældre, og der lagde hun sig ofte ind for at tage en blunder, eller hvis hun fik en kiks. Og hun havde altså både kurv og tæppe derhjemme.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.320
    #65   16. dec 2012 Hvis man er bange for brand,indbrud osv,så få en hundegård.En hund skal have lov til at bevæge sig hvis vi snakker længere tid.At en hund skal være i et bur i længere tid alene, er og bliver i mine øjne forkert.

  • #67   16. dec 2012 Man kan også diskutere måden den skal tilvænnes buret på, den vil jo blive tvunget det første stykke tid, til noget som den ikke har lyst til. At den så efterfølgende får sit "helle", kan man sagtens skabe uden et bur. Der findes da 10000-20000-30000 hunde som er alene hjemme uden at lave unoder osv..

  • #69   16. dec 2012 Eddy,
    hvorfor skal den tvinges?


  • #72   16. dec 2012 Anja & Ulla:

    Altså du skal jo starte et sted, og det er næsten med garanti ingen hunde kan lide at være i buret fra start af, derfor bliver den tvunget, til at starte med. Det lærer den så efterfølgende, at det er fint nok.....

    Men det var antal af hunde, ikke pris !


  • #74   16. dec 2012 Jeg kan altså ikke undgå, at tænke hvorfor folk er så bange for at der kommer brand, og hunden er i bur... Jeg kan self. godt se at det vil være rigtig slemt, men i glemmer også at man høre næsten aldrig om hunde som er "Døde, eller kommet til skade når de ligger i buret" Jeg har i hvert fald ikke.

    Men til gengæld har jeg hørt en del, som er kommet galt afsted, når hunde har været alene hjemme.

    Hørte i ikke for nogle år tilbage, disse to små hunde, som var døde af røgforgifning, da ejeren var kommet hjem?? Jeg husker ikke så meget om det, og ikke alle oplysningerne derfra, men jeg kan huske at det var to små hunde, som på en eller anden måde, have fundet en mulighed for at komme op på køkkenborderne, og havde med "deres poter" vel, (Kan ikke huske helt hvad der skete) Fået tændt for komfuret, så der sivede gas ud. Den ene døde, kan ikke huske om det var begge to som døde eller kun den ene...

    Jeg kender også nogle, som havde to hunde i deres hus. Den ene var en store hund, (Kan ikke huske racen) Som var i bur når den var alene, og en mindre hund, som ikke var. De fik indbryd, og da de kom hjem til dette, var den lille hund i meget dårlig stand. hvor på den store, ikke var rørt ved.

    Jeg siger ikke at et bur, er verdens bedste ting, og jeg siger ikke at der aldrig kan ske en hund noget når den ligger i et bur, for self. kan der det...

    Jeg siger bare, at der sker altså ligeså farlige og grimmme ting for hunde som ikke er i bur..

    Jeg lader aldrig mine hunde få hele legeligheden/huset at gå i. Jeg lukker dem i gangen, eller stuen, eller hvor de nu har det godt.

    Den lille hund jeg har er i bur, og så længe hun kan lide det, bliver det ved med at være sådan..

    OG det er heller ikke alle hunde som skal tilvænnes et bur. Nogle føler sig hjemme i det med det samme. Min den store gjorde, hun elsekde det fra staten af.

    I dag er hun (den store hund ikke i bur) Men hun får stadig ikke lov til at rende i hele hytten, når jeg ikke er hjemme. smiley


  • #75   16. dec 2012 Ulla: Ja tilvænning, hvordan foregik det ? Mens du var hjemme og med buret lukket ? Så ved du jo heller ikke med sikkerhed hvordan den reagerede første gang den var alene - det kan sagtens være en anden historie.

    Men vil sige så meget, at der er forskellige måder at holde sin hund på - nogle sværger til det ene, andre til det andet. Jeg kender bare ingen hundeejere som har deres hund i bur derhjemme, eneste tidspunkt er under transport. Og det er ikke således at de hærger hjemmet osv. De er selvfølgelig begrænset i deres færden.


  • #76   16. dec 2012 Øøh, men som alt andet hunden skal lære, læres det med positive metoder???

    her blev "Ind i buret" indlært med pølsestykker og et trådbur som blev åbnet i begge døre. I starten skulle hun bare vise det interesse, så snuse til det, så sætte poten ind, så stikke hovedet ind, så gå ind i det og ud igen, så gå ind, vente og ud igen. Så blev den ene låge lukket så hun skulle gå ind, vende og ud igen, så skulle hun ind, vende, vente og ud igen og således blev den trukket længere og længere, indtil jeg til sidst lukkede og åbnede lågen, lukkede og ventede to sekunder, lukkede og ventede fem sekunder og til sidst kunne lade det være lukket i længere tid mens jeg lavede andre ting. med tiden forlod jeg lejligheden og gik ud med skraldet og trak den således længere og længere.

    Hun blev ALDRIG tvunget til noget hun ikke ville, og var aldrig utilpas, presset eller trykket når hun skulle ind i buret. Hun var ofte lidt spændt, fordi hun fik en Kong, men lige så ofte faldt hun i søvn inden jeg forlod lejligheden.


  • #77   16. dec 2012 Og en hund som er alene i et stofbur, kan til hver en tid komme ud af det, hvis den panikker, eller går helt i koma. Basse kunne faktisk lyne buret op, hvis jeg lukkede det på et forkert sted.

  • #80   19. dec 2012 Hvis så bare fok kunne indrømme at de bure deres utrygge hunde inde fordi deres hund ødelægge deres ting og de ikke vil have deres hjem splittet af i den tid det tar at lave alenehjemmetræing.
    Tror virkelig ikke på at folk sætter deres hund i et lukket bur hvis den sagtens kunne være alene og var tryg ved det. Om det så er separationsangst, at man ikke har kunne eller gidet at lære den det er sådan set underordnet men lad dog vær med at pakke det ind i at hunden kan li at være lukket inde.
    Hvis man bruger så lang tid på tilvænning hvorfor kan man så ikke gøre det samme udenfor buret....det er for at spare ens ting, ikke for hundens skyld.
    Et bur kan da fint være et helle for hunden som en kurv eller tæppe kan, men hvis det bare er et helle hvorfor skal den låge så lukkes hvis det ikke er fordi det bliver brugt til andet.


  • #81   20. dec 2012 La vær,
    nogle hunde fungerer bedst, hvis de bliver frataget alternativerne. Et alternativ til at slappe af i buret/kurven/sengen er at forlade det, og ikke slappe af.

    Hvis man lukker buret, fjerner man alternativet, og hunden skal ikke selv vælge at være afslappet, men bare fortsætte med at være det.


  • #83   20. dec 2012 Nogle fungere bedst hvis man fratager alternativet ?! Come on...

    Og hvis det er for at beskytte hunden, så skulle man jo nok have tænkt på det inden man fik den "ekstra" hund?


  • #85   20. dec 2012 likewise ?

  • #87   20. dec 2012 Men det gør nogle hunde jo? Det samme i andre situationer..

Kommentér på:
I bur ved alene hjemme?

Annonce