{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
978 visninger | Oprettet:

Jakob B
Jakob B
Tilmeldt:
30. aug 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Bøvl med hund på markvej... {{forumTopicSubject}}

Hej vi har et problem med en hund der er træls når den skal hjem fra ture omkring huset.
Min kone og jeg har en Golden Retriever på 11 måneder. Det er vores første hund og vi prøver så godt vi kan. Vi har fået en fin hund ud af det. En hund der kan det meste af det den skal. Min kone går til træning med den - den er ikke den bedste - men den falder heller ikke igennem. Den er ekstremt ivrig og nysgerrig på alt. Glad for andre hunde og alle mennesker - dejligt.
Vores problem går på at den når vi er på vej hjem fra tur opfører sig meget irriterende. Den klør sig - ruller rundt - skal grave - skal sidde og kigge - spise pinde og majskolber - lege trækkeleg med snoren. Det tager en evighed.... Lokker vi den så med godbider går det fint indtil godbiden er spist. Engang er jeg blevet så træt af den - at jeg slap den fri - min kone binder den nogle gange til et træ og henter bilen...
Går vi en anden runde og kommer hjem en anden vej - opfører den sig tilsvarende - den "opdager" bare langt senere at den er på vej - og derfor kommer problemerne senere.
Kører vi et sted hen - er der ingen problemer. Det kunne vi selvfølgelig bare gøre hver dag - men det kan bare ikke passe at man ikke kan gå en tur med hunden der hvor man bor! den lange markvej er i øvrigt udgangspunkt for en del forskellige ture i en fin skov.
Teori 1: Hunden vil ikke hjem! Vil gerne på en længere tur!? Synes jeg ikke holder da den gør det uanset om vi har gået 4 km eller 10 km. Eller for den sags skyld bare har været på "pølletur".
Teori 2: Den er træt og kan ikke mere!? Og har brug for pauser! Tror jeg heller ikke på pga. variationen i km - og den ens opførsel
Teori 3: Den lange markvej er for kedelig og hunden er nødt til at finde noget spændende at lave på den!? En mulighed. Jeg ved det ikke - der er dog majsplanter eller rester af dem på begge sider af vejen som den meget gerne vil ud til - muldvarpeskud og lignende.
Teori 4: Hunden tror, det er sådan vi ønsker, at den skal opføre sig, når vi går den del af turen? Det er den teori jeg tror mest på. Og så ved jeg ikke hvad vi gør ved det? Synes vi har prøvet at vende ryggen til - give den godbider når den gør noget godt... Skal man give den en måneds pause fra at gå ture omkring huset og så prøve igen?
Nogen gode råd fra jer dygtige og erfarne hundeejere?
VH


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøvl med hund på markvej...
  • #1   7. maj 2013 Hvis den til træning har lært at gå "på-plads-ved-fod", så er det jo bare at kommandere den ind og gå fint ved fod lige så snárt den begynder på det.

    Og så give den fri med passende mellemrum og se om den gør det igen...

    Den burde ret hurtigt fatte at når den tosser rundt, bliver den kaldt ind på plads, og så er det slut med at gå og snuse, og så lader den nok være..

    Og hvis ikke, så lad den gå ved fod på den vej der er problemet....



  • #2   7. maj 2013 Lav decideret træning på markvejen..

    Træn 5 skridt ud og 3 tilbage, således at når vovse går pænt på vej hjem, så vender i straks om og går modsat..

    På en eller anden måde er overspringshandlingerne jo blevet " belønnet", sådan at vovse nu har set lyset i at lave ulykker på vej hjem smiley


  • #5   7. maj 2013 Hvis en gåtur bare er en gåtur, så bliver hunden ikke specielt stimuleret i hovedet.

    Måske skulle I indlægge noget sjov og ballade undervejs på gåturen - ikke kun på det sidste stykke, men under hele turen, sådan så alt sammen bliver fornøjeligt og fuld af samvær. Ikke bare at gå og at hunden underholder sig selv.

    (så vil jeg i øvrigt advare mod at hunden gnasker i majskolber, de kan sætte sig i tarmsystemet og lave rigtig kedelige problemer).


  • #6   7. maj 2013 Jeg tror ikke at overspringshandlingerne kan afbrydes med kiks.. Vovse har jo tydeligvis luret at nølen på markvej er lig med " lokke lokke" ..

    Ergo er det er sprøgsmål om at knække koden og få hunden til at forstå at ude godt, men man skal også hjem igen;-)

    Så ud og gøre markvejen " kedelig" med frem og tilbage træning og beløn den gode " tilbage adfærd" med straks at gå UD.. Når i så er på vej ud, går i lige 20 meter i den retning og vender så om.. 5 skridt hjem- og en ejer der lyder som en smølf på helium og i det øjeblik vovse går med, vend om og gå ud...

    Det sjoveste på hele turen skal være når i vender om og går hjem ad..


  • Jakob B
    Jakob B Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #7   7. maj 2013 Jeg takker for alle rådene - det giver noget at tænke over. Vi skal bestemt prøve det med at lægge en godbid hjemme før vi går ud og det med at gå frem og tilbage. Det med en 30 meter line er også en fin idé - havde det ikke været for alle de majskolber kunne vi som også bare have sluppet den fri. Men det har vi også hørt at den ikke må spise - men uha de trækker selvom de er halvrådne efterhånden smiley

Kommentér på:
Bøvl med hund på markvej...

Annonce