{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.136 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om collien {{forumTopicSubject}}

Hej herinde!

Jeg har de sidste mange måneder gået og tænkt lidt på om collien kunne være en mulig kandidat
som kommende hund,og specielt efter at have mødt en i virkeligheden. smiley
Så nu er jeg på info jagt, og søger google tom for svar smiley
Men der er dog stadig nogle svar jeg ikke rigtig syntes jeg kan finde,og som jeg håber i vil være behjælpelige med,
og høre jeres mening om det i det hele taget er en go idé smiley

Ud fra hvad jeg læser sådan generelt, passer dens sind perfekt til mig. Størrelsen er måske det eneste jeg kan se nogle problemer ved,
er der nogle der har erfaring med at have collier eller lignende størrelse hunde med i bus og tog?
Jeg har læst mig til visse busser ikke vil tage store hunde med.

Er pelsen "selvrensende", og hvor mange gange ville i sige man skulle rede pelsen igennem?

Jeg kunne rigtig RIGTIG godt tænke mig at gå til Rally lydighed og almindelig lydigheds træning, med agility er jeg så lidt usikker,
men det skal helt sikkert prøves engang. Men hvis det viser sig ikke at være noget, ville en collie så kunne affinde sig med Rally og alm. lydighed som træning? smiley

Jeg har læst mig til der er en amerikansk og europæisk/engelsk/moderne(??) "version", og at den amerikanske skulle være størst,
mere robust og have et lidt stærkere sind. Smid facts og viden i hovedet på mig, det vil jeg gerne vide mere om smiley

Og så er jeg faktisk også lidt nysgerrig på at høre hvad forskellen på en collie og shetland sheepdog er. smiley


Smid gerne om jer med facts, viden osv! smiley Jeg vil gerne vide alt hvad der er værd at vide, og mere til smiley


Og hvis der er nogle der skal til udstillingen i ballerup i september, og er friske på at hilse, så tager jeg imod med kyshånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om collien
  • #1   26. jul 2013 Jeg ved at en shetlands sleepdog er mindre men de ligner hinanden
    Shetlænderne er også mere følsomme og de er opmærksomme.


  • #2   26. jul 2013 Hov der skulle ikke stå sleepdog smiley men sheepdog

  • #3   26. jul 2013 Hehehe sleepdog, den var ellers meget sjov smiley

    Ja størrelsen er jeg klar over, men ellers så kender jeg faktisk ikke lige forskellen på de to smiley


  • #4   26. jul 2013 der findes mange forskellige typer af collies og jeg synes du skal bruge god tid til at finde den type der passer til dig og du skal kun købe hos en opdrætter der gør sig arbejde ordentligt.

    Collien er generelt en sund race, men den har som andre også lidt at slås med. Det største problem er nok mentaliteten, nogle har tendens til nevøsitet, så ønsker du en collie du kan bruge til eks rally, så køb en collie fra en opdrætter der har hunde med stærk mentalitet og som bliver godt præget inden den flytter hjemmefra. Nogle både hvalpetester og unghundementaltester deres afkom, det kan være et godt redskab, men jeg vil sige, at det fortæller bestemt ikke alt, så man skal stadig se sig godt for.

    Jeg går til rally og agility med min Alba og hun elsker begge dele. Jeg har gået til lidt almindelig lydighed med hende da hun var yngre, det kunne hun også godt lide, det syntes jeg bare ikke var særlig sjovt. En collie elsker at samarbejde med sin ejer/"hyrde", så det er bare om at komme igang med noget sjov træning, det vil den elske dig for.

    Ang typer, så er det rigtigt, at der er en amerikansk og en engelsk type og så er der dem der er sådan lidt midt imellem. Amerikanerne er lidt større og grovere end de engelske typer, men jeg har den engelske typer, og de er faktisk meget store, Alba og Fie går lige til grænsen for, hvad standarden foreskriver, så de engelske kan også sagtens have en rigtig god størrelse.

    Udseendes mæssigt findes der nogle meget moderne typer af collier der som oftest er små og meget pelsrige og som nogen gange har et meget markant stop, dvs hovedet får et noget andet udtryk, øjnene sidder som oftest også tæt.
    De klassiske (som Fie og Alba repræsenterer) har det mere "gammeldags" udtryk og ligner mere den oprindelige Lassie. De er større og længere end de moderne, de har knap så voldsom pels og de har et mere kileformet hoved.

    Ang brugsegenskaber, så er det nok amerikanerne og de klassiske engelske collier der gør sig bedst, men jeg har hørt om nogle af de moderne der også godt vil arbejde. Ønsker du at komme langt med din collie indenfor træning, så køb hos nogle af dem der har bevist, at deres collier kan arbejde.

    Ang soignering, så synes jeg den klassiske collie er nem at holde pelsen på, jeg børster mine ca hver 14. dag, i fældeperioden lidt oftere. De moderne collier tror jeg kræver lidt mere, da de har meget større pels, min Frida er halvt moderne og hendes pels er mere træls end de to andres.

    Forskellen på shelties og collie vil jeg ikke udtale mig for bombastisk om, da jeg ikke kender sheltien særlig godt, men jeg tænker at den er mere aktiv og mere gøende, men en god hund at træne med.
    Fælles for collie og shelti er jo, at de er hyrdehunde, og de elsker at samarbejde med deres hyrde, de er meget signalfølsomme og nemme at opdrage.


  • #5   26. jul 2013 Kennelmor


    Af hvad jeg har læst mig til skal de testet for PRA, HD og muligvis noget MDR1.
    Nu er jeg ikke lige klar over om jeg mangler noget smiley

    Mentaliteten er helt sikkert noget jeg vil kigge godt efter, jeg ville godt
    nok være ked af at ende med en nervøs/sky hund smiley

    Jeg skal helt sikkert prøve en masse forskelligt af mht. træningen!
    Jeg er heller ikke helt afvisende overfor agility, måske bliver jeg bidt af det når jeg prøver, hehe smiley

    Hmm, den med typerne er måske også lidt tricky, for jeg er faktisk ikke helt klar over hvilken type
    den jeg mødte var, jeg vr slet ikke klar over der var forskellige typer på det tidspunkt smiley
    Men umiddelbart har den været i den store ende. Meget flot stor zobel dreng smiley

    Er der nogen decideret forskel på den engelske og amerikanske ?

    Troede faktisk den engelske var den moderne, umiddelbart tror jeg ikke den moderne er noget for mig.
    Jeg er nok mere henne i de "gammeldags" af slagsen.

    Men jeg kan forstå det er den engelske og amerikanske jeg skal ha læst noget mere om. smiley

    Pelsen lyder jo ikke som noget helt vildt smiley Havde regnet med et par gange om ugen.

    Ja det kan du godt have ret i, syntes også jeg har læst et sted at sheltien kræver lidt mere aktivering smiley

    Det med signalfølsomheden, hvordan er det? Reagere de meget på ejerens humør og lign.?


  • #6   26. jul 2013 Collien skal HD testes og øjenlyses for CEA (collie eye anomali) og det er faktisk de krav der er nu, da udstillingskravet er bortfaldet.

    MDR1 skal de ikke testes for, det er ikke noget der normalt har særlig stor indflydelse for racen (og andre hyrdehunderacer), da de som regel kan få andre typer medicin end lige de typer de ikke tåler.


  • #7   26. jul 2013 Sheltier er da ikke mere følsomme end collien, ved mindre du mener følsom for førerens signaler Asta.

    Sheltien er en selvstændig race (100 år gammel) og altså ikke en *formindsket* version af collien. De er lærenemme, har behov for at løbe frit (de elsker fart) og kan have tendens til stresse og være lidt lydhøre smiley De har beholdt deres "drive" og ses altid i flertal ved agility stævner. De egner sig også til Rally og alm. lydighed, dogdancing og hyrdning (kender kun én sheltie som ikke havde instinktet til hyrdning)

    Der findes den engelske og amerikanske type sheltie, den amerikanske er større (kender en amerikaner han på 12 kg) Jeg skal ikke kunne sige om der er sindsmæssig forskel på de to.



  • #8   26. jul 2013 Med signalfølsom mener jeg, at collien reagerer særdeles hurtigt på signaler, så som bevægelser, lyde, blikke ... det er simpelthen en egenskab der har været vigtigt når den har skulle hyrde.
    Et lille signal fra hyrden, et får der gør en lille bevægelse/ændrer retning, en fremmed lyd (der kunne betyde fare for fåreflokken), ændring i kropssprog osv osv er noget hyrdehundene reagerer promte på - de læser omgivelserne hurtigt.

    Signalfølsomhed må ikke forveksles med nervøsitet, og nervøsitet på ikke dækkes ind under begrebet signalfølsomhed-


  • #9   26. jul 2013 Meget enig kennelmor, det var det første indlæg af Asta jeg referede til i mit indlæg.

  • #10   28. jul 2013 Kennelmor

    Ahh, jeg har vidst fået byttet det lidt rundt kan jeg se.
    Okey, det er meget godt at vide med MDR1, for lige det bekymrede mig faktisk lidt smiley

    Ahh på den måde! Jeg var en lille smule i tvivl om hvordan det skulle tolkes,
    så tak for info smiley Det lyder jo som en god egenskab.



    Buch

    Ork! Bare rolig, jeg er ikke en af dem der tror det er en mini collie smiley hehe
    Jeg var ikke klar over der også var forskellige typer indenfor den race, hold da op smiley
    Jeg kender også en ret stor sheltie dreng, han er vidst også omkring de 12 kg smiley


  • #11   28. jul 2013 Lige et par sidespørgsmål som jeg håber er ok:)

    Er der forskel på de kort og langhårede modeller psykisk og fysisk? kan forstå at de langhårede har taget en del skade af Lassie (både mentalt og fysisk)?
    Følger den korthårede med der?

    Har lidt en skjult drøm om at eje en korthåret en dag , hvordan ville de klare sig i f.eks gruppe c i PH?


  • #12   28. jul 2013 Hehe, fint smiley er måske blevet lidt træt af at folk hele tiden spørger om min hund er en dværg collie - neeeej hun er ikke et eller andet modefænomen x-)



  • #13   28. jul 2013 Spørg Marianne om de korthårede, hun opdrætter dem og træner også med sine hunde såvidt jeg ved. Jeg har ikke den store forstand på de korthårede collier, har ikke set dem arbejde, har kun set dem på udstillinger.

    http://www.hundegalleri.dk/bruger/30425-marianne_n_nu_med_10_hunde


  • #15   28. jul 2013 Det var da vildt maj-Britt, går ud fra du har haft dem på får?

    De kenneler jeg kender shelties fra har hyrdeinstinkt (med undtagelse af en)



  • #17   28. jul 2013 Sjovt, min oplevelse er en helt anden.

    Lyder som en meget kærlig sheltie sådan at uddele "kys" til fårene.


  • Nita
    Nita Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
    #18   29. jul 2013 En collie er en dejlig hund, men for stor efter min smag - blandt andet derfor fik vi sheltier (og har nu to hanner på hhv. 9 og 16 kilo!!!). Lydighed og rally kan du fint dyrke med begge racer, men prioriterer du agility vil det nok være sjovest med en sheltie, der normalt har lidt mere fart. Temperament og følsomhed handler væsentligt mere om linjerne end om racerne - der er meget stor forskel fra kennel til kennel.
    I øvrigt synes jeg generelt at en hund har "krav på" at blive aktiveret uanset race:-)


  • #19   29. jul 2013 Anita - haha, der har jeg det helt omvendt (-: syntes sheltierne er en tan for små,
    Har en veninde hvis sheltie er for stor i forhold til standarden,
    Og han har en ok størrelse men jeg ville ikke have noget i mod det blev større (-:

    Jeg har påtænkt mig rally træning, og måske agility som noget hygge ved siden af,
    Så det gør mig ikke noget at collien ikke er verdens mesteren inden for den sport (-;

    Det kunne lyde som om jeg skal ha fat i en masse forskellige kenneler og se mig omkring (-: jeg mødte en mand med den dejligste collie udstillingen i Roskilde i år, og jeg ærger mig meget over jeg ikke fik et navn eller visitkort smiley

    Og mht at hundene har krav på aktiveringen, kan jeg kun give dig ret! (-:


  • #20   29. jul 2013 Kan se du bor i København, snak med Nette fra Lapinette Collies, hun holder til på Amager og bruger hendes collie til bl.a rally. Hun opdrætter de engelske klassiske collies.

  • #21   29. jul 2013 Kennelmor

    Ah, perfekt! (-: jamen hende vil jeg da lige skrive til så, tak (-:


  • #22   29. jul 2013 Undskyld at jeg lige låner tråden, men jeg synes ikke der var grund til at lave en helt ny for et spørgsmåls skyld. Men hvor meget pelspleje kræver collier generelt?

  • #23   29. jul 2013 Jeg børster mine igennem ca hver 2. uge, nogle børster oftere. I fældeperioden børster jeg noget oftere, men der tager jeg karte og kam med p åtur og så står vi ved stranden elelr i skoven og børster smiley

    Ud over børstning skal poterne, ørerne og fanerne rettes til.


  • #24   29. jul 2013 Ok, det var jo ikke galt. smiley Tak for svar.

  • #25   29. jul 2013 Jeg synes ikke det er galt, men igen, se efter type, de moderne collier har meget mere pels og der kan pelsarbejdet være noget større end hos eks mine, der er meget klassiske og ikke har den enormt store pels.

Kommentér på:
Spørgsmål om collien

Annonce