{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.234 visninger | Oprettet:

Allergihund, hvor er opdrætter??? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.. For 2,5 år siden, købte vi en skøn Engelsk Bulldog.. Vi havde undersøgt racen længe og var forberedt på div. sygdomme osv.. Vi ringer rundt til forskellige danske opdrættere, men blev generelt mødt af snobbet og snæversynet opdrætter, der mente vi skulle mødes 4-5 gange, før vi overhovedet ville blive overvejet, som mulige købere.. Dette irriterede os jo en del, så vi talte med andre ejere af EB og igennem en kammerat, fandt vi en, som havde købt fra en kennel i Holland.. Vi mødte hendes hunde og de var super fine og hun roste opdrætter til skyerne.. Vi tog kontakt og skrev frem og tilbage og reserverede en hvalp.. Vi hentede ham og brugte en hel formiddag, sammen med dem og alle deres andre hunde.. SUPER SØDE MENNESKER! Moderen og faderen var internationale champions og hele avlen så virkelig fin ud! Vi besluttede hurtigt at vi ville barfe Elvis, da han blev meget tyk- MEGET hurtigt Og vi ville bruge ham i avl, hvis han klarede sig godt på udstilling.. Han var så super fin, sund, rask og dyrlægerne var vilde med ham.. Nu står jeg så her.. I maj blev han opereret for distichiasis og for en måned, efter en del behandlinger, fik han konstateret allergi overfor loppespyt, lagermider og husstøvmider;( Mit hjerte sprang i tusinde stykker.. Min lille skat.. Alle vores drømme om at bringe sunde og raske gener ind i den danske avl og være med til at fremme avlen på EB, sank til jorden.. Vi har siden købet, haft en super dialog med opdrætter og talt med dem næsten ugentligt.. men nu.... De tager INTET ansvar! Påstår at distichiasis ikke er arveligt.. at allergien heller ikke er og at de aldrig har set det i deres 17 år, som opdrættere af EB.. og desuden som de skriver...Så gælder garantien kun arvelige sygdomme, som opdages inden for hundens første leveår.. Jeg er målløs... Som dyrlægen sagde, har vi ikke haft en jordisk chance for at undersøge disse ting inden det første år, med mindre vi havde brugt flere tusinde kroner på undersøgelser fra a - z... Distichiasisen blev først opdaget da Elvis var 2 på trods af tidligere øjenundersøgelser.. Og det er ganske normalt.. Jeg har bedt om en delvis tilbagebetaling og krav på at de andre købere informeres om dette.. Men dette vil de ikke !!! Har kontakt med en anden køber og hendes er også blevet opereret for distichiasis..! Jeg har opgivet alt om tilbagebetaling og forståelse fra opdrætters side og vil nu bare fokuserer på at skabe det optimale allergihundeliv for Elvis.. Jeg håber inderligt ikke at nogle andre kommer ud for det samme! For satan hvor gør det ondt! Jeg håber at alle opdrættere, er ansvarlige nok, til ikke at avle på syge hunde- for guds skyld! Selvom mange racer ikke har de vilde avlsrestriktioner, så se på det etiske og ikke på reglerne!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Allergihund, hvor er opdrætter???
  • #1   24. okt 2013 Og det er ulempen ved at købe hund i udlandet. Der er ikke den gode danske købelov.

  • #3   24. okt 2013 Det er super ærgeligt, og trist for jer ja. Men opdrætter har lidt ret, når i først opdager det når hunden er over 2 år, er der ikke noget at gøre. Du har kun reklamationsret i 2 år.

  • #4   24. okt 2013 Du må undersøge hvordan Hollands regler på området er, samt hvad din kontrakt sige. Den danske købelov gælder jo altså ikke når man køber i udlandet, så medmindre kontrakten eller Hollandsk lov giver dig nogen muligheder, så er det jo sådan det er. Det er jo en af de ting man må overveje og veje for og imod, når man vælger at købe hund fra udlandet.

    Alternativet havde været at i have føjet de danske opdrættere og besøgt dem flre gange og fået en dansk hund -om den havde været sundere ved ingen, men havde den været syg, var i dækket af den danske købelov.


  • #5   24. okt 2013 Hov -havde set det som at den var 1,5 år. Når den er 2,5 år havde den danske købelov hller ikke nyttet. Der har du 2 års reklamationsret og de 2 år er jo gået.



  • #6   24. okt 2013 Er man nu snævertsynet og snobbet, fordi man udvælger sine hvalpekøbere med omhu og ikke bare sælger til den første i rækken?

    Jeg som køber ville da FORETRÆKKE en sælger, som helst vil se mig flere gange og stille mig en masse spørgsmål. Det er i min optik et udtryk for seriøsitet.

    Jeg tror desværre ikke du kan stille noget op m.h.t. erstatning, men kun sørge for det rette foder og behandling for din hund.

    Allergi kan vel også opstå, selvom ingen af forfædrene har haft det, eller tager jeg helt fejl?


  • #8   24. okt 2013 Det er ikke fordi de er snobber.... Grunden til en del af de danske opdrættere vil man kommer flere gang er at de ikke sælger til den første og "bedste" der træder ind ad døren, hvilket også er fornuftigt set med mine øjne... rart for opdrætter må det være at man stoler på de hvalpe købere man giver lov til at købe hos sig, at det er gode hunde ejere, at der er god kommunikation imellem opdrætter og køber.....

    Tilføjer: pøj pøj med ham, håber han alligevel får et godt hundeliv hos jer smiley


  • #9   24. okt 2013 Hov, det var altså ikke for at træde nogle over tæerne, når jeg skriver at de opdrættere vi talte med var snæversynede og virkede snobbede.. Vi oplevede igennem disse samtaler at vores hus på 160kvm med stor have ikke var godt nok, at hunden skulle være alene max 6 timer, ikke var godt nok, at manden er værkfører og jeg studerende, var heller ikke tilfredsstillende, men det der var gældende for alle var at vi ikke havde haft EB før og derfor var de ikke meget for at sælge til os.. Jeg havde gerne besøgt opdrætter MANGE gange hvis det var kravet, men de opdrættere der bad om dette, boede over 300km fra os og vi foreslog selv om det var muligt med 2 lange besøg, men dette var heller ikke tilfredsstillende..


  • #10   24. okt 2013 Jeg fortryder inderligt at vi har købt fra udlandet, men vi blev lokket af tanken om nye gener og en kennel med meget vindende hunde.. Opdrætter er uden tvivl nogle dygtige nogle og jeg forlangte heller ikke tilbagebetaling, jeg foreslog det, men jeg forventer bare at de andre købere, bliver informeret om denne allergi og distichiasis.. Elvis blev ikke "rigtig" øjenlyst, men fik undersøgt hans øjne i forbindelse med en rift... Først senere begyndte øjnene at løbe og han begyndte så småt at klø.. og så opdagede vi det..

  • #11   24. okt 2013 Jeg kender altså ikke mange opdrættere der ligefrem ringer rundt og fortæller alle deres hvapekøbere at nu har en hund fået sygdom x eller y.

    Men det burde self være noget de selv tog højde for i deres fremtidige avlsarvejde, hvis det er noget der forekommer i de linier de bruger


  • #12   24. okt 2013 Jeg ville selv sørge for at være tryg ved sælger og ikke, som i skriver, vælge den første og den bedste...! så vi er helt enige, vi blev bare mødt af nogle mennesker der ikke så hvad vi kunne tilbyde som ejere, men så alt det vi åbenbart ikke kunne tilbyde.. Syntes bare at jeg havde skrevet så meget i indlægget, at det ikke lige blev uddybet smiley

  • #13   24. okt 2013 Jeg ville da blive ked af det, hvis Elvis var rask og jeg om 5 år fandt ud af at en eller flere fra kuldet var syge, med muligvis arvelige sygdomme.. Er ikke sikkert at det er et direkte krav, men er da klart etisk forsvarligt at informere..!


  • #15   24. okt 2013 Isabelle -hvad er det for en sygdom?

    Tænker bare at der er vel osse forskel på hvad vi snakker om af sygdomme. Hvis en i Reikis kuld f.eks. havde HD, ville jeg da ikke forvente et opkald eller en mail (men jeg ville jo, hvis jeg skulle avle, selv falde over det på hundeweb smiley )




  • #16   24. okt 2013 Tak for det, så er jeg også en af de der snobbede snæversynede opdrættere !!!
    Men pyt, det er jeg faktisk glad for, for mine hvalpe skal ikke ende ved den første den bedste og da slet ikke hos mennesker som synes at det er at være snobbet og snæversynet at jeg gerne vil give mine hvalpe det bedste hjem.

    Hvis du nu have købt hos en af snobberne fra Danmark, så kunne du have undersøgt hvilke arvelige sygdomme der ligger bag ved hvalpen.

    Du må jo også have været så letsindig at have købt hvalp efter forældre, som ikke er tjekket for arvelige sygdomme, ellers kan det jo ikke lade sig gøre at din hvalp pludselig popper op med flere arvelige lidelser.

    Og hvorfor fik du ikke din hund tjekket inden den fyldte 2 år, speciel når nu du havde i sinde at bruge den i avlen ?
    Have du gjort dig den ulejlighed, så havde der været en erstatningspligt.

    Venlig hilsen
    en snæversynet snob.............


  • #17   24. okt 2013 hmm Anni er du ikke lidt hurtig på aftrækkeren? Allergi kan altså godt dukke op, uden at forældrene har det. Både fordi det ikke altid er arveligt betinget og fordi man altså godt kan have en hvalp ed allergi, hor forældrene ikke har det (men måske har bedsteforældre e.l.)
    Øjenlidelsen kender jeg ikke, så den tør jeg ikke udtale mg om. Men der findes altså et hav af arvelige lidelser der sagtens kan springe generationer over, så TS behøver altså ikkehave købt efter utestede forældre, blot fordi hendes hund har fået sig en (eller flere) arvelige lidelser


  • #18   24. okt 2013 Rolig Anni smiley Hvis du syntes det er fair IKKE at være tilfreds, med ovennævnte ting, så er det fint! Min/vores holdning er bare en anden og så er den ikke længere.. Vi har begge haft hund hele vores liv og mener selv at vi kan tilbyde det bedste hundehjem og voksne nok til at indse hvis vi ikke var.. Men vi havde aftalt at "nyde" hans første par år, uden udstillinger og kun træne engang imellem og når vi så syntes han var moden nok, så ville vi gøre det til noget seriøst.. Derfor ventede vi også med at undersøge ham, indtil vi syntes han ville klar og moden nok til udstilling.. Michelle- distichiasis er en øjenlidelse hvor hunden har en række ekstra øjenvipper på indersiden af øjenlåget...

  • #20   24. okt 2013 Selvfølgelig kan arvelige lidelser springe en generation over, Men hvis man har købt efter dyr, som er tjekket, vil de arvelige sygdomme jo dukke op bag ved hvalpens aner.........
    Jeg ville da aldrig købe en hvalp efter evt bedst/oldeforældre som havde distichiasis, pra eller hd, og da slet ikke, hvis jeg ville bruge hunden til avl


  • #21   24. okt 2013 Årh Isabelle, du lyder som en fantastisk opdrætter, der værner om dine hundes sundhed.. Stor ros til dig! At avle på en hund med distichiasis er, i min optik, heller ikke uansvarligt, så længe der handles, på den måde du gjorde.. Elvis havde over 40 hår på hvert øje! og opdrætter skrev bare til mig at jeg da bare selv kunne fjerne hårene, for det gjorde de !


  • #22   24. okt 2013 Av for den da, og kommer de ikke bare igen?

  • #23   24. okt 2013 Anni -men nu er det jo ikke alle sygdomme der registreres, så opdrætter (eller måske bare en ejer til en hanhund der har været brugt på et tidspunkt) kan jo have fortiet at den fejlede x eller . Og så er der sygdomme som dukker op på trods af at den ikke umiddelbart er at finde i linierne.
    Da jeg fik Reiki HD-fotograferet var det sammen med et andet kuld fra amme opdrætter. Kuldet var 5 generatoner hD-fri bagud (rene A-hofter), havde på det tidspunkt det højest reg index herhjemme og burde altså være tip top. Der var flere C og D hofter.

    Så selvom man self skal gøre sit forarbejde grundigt, så kan man ikke helgardere sig. Visse sygdomme kan man 100% undgå fordi man kan DNAteste for det og på den måde heltundgå at bruge en und der har sygdommen i avl.
    Men med mange andre sygdomme er der altså en risiko for at de forekommer, selv når der kun bruges gennemtestede sunde hunde i avlen. Det er velkårene ved levende væsner.

    Isabelle -men så var det jo osse en sygdom hvor det var vigtigt at opdage det hurtigst muligt, såfremt andre i kuldet skulle have den osse (går ud fra den er arvelig).

    Det er da super hvis opdrætter oplyser det til hvalpekøbere når en af deres hvalpe fejler noget, men sådan generelt set, synes jeg altså ikke det er opdrætters pligt (hverken juridisk eller moralsk) at meddele hele verden når en hvalp viser sig at fejle noget.
    Men de BØR tage forholdsregler i fremtidig avl,


  • #24   24. okt 2013 Jo hvis du selv fjerner dem, kommer de igen ! Det jo ligesom at plukke øjenbrynene.. Så der gik jeg i baglås og siden maj, har vi ikke haft en "ordenlig" dialog med opdrætter..

  • #27   24. okt 2013 jaa de skrev også at det altså var meget normalt.. Men no way.. har nemlig også hørt om det, du beskriver der ! og det er jo skrækkeligt...! Heldigvis har vi fået en hund, med et FANTASTISK sind og super temperament og egentlig er jeg ligeglad med avlen, jeg er selvfølgelig bare rigtig ked af det, når han sidder og bider i luften og slikker sine poter helt røde smiley sådan som du beskriver din hanhund, ville jeg da bestemt også avle videre på ham, men med skrappe krav til tæven.. tages der disse forholdsregler, så ser jeg intet forkert i det!


  • #28   24. okt 2013 Ja, jeg synes så at opdrætter bør meddele alle ejere af kuldsøskende, hvis en i kuldet får konstateret en arveligt lidelse af en vis sværhedsgrad - især hvis denne lidelse er racerelateret. Alt andet er uansvarligt. Tænk hvis en i kuldet går i avl, og giver en alvorlig lidelse videre? På den måde får vi aldrig sunde hunde.

    Det er ingen skam at have lavet sygt afkom, det er en skam og uetisk at fortie det!

    Min hanhund har alvorlig kranspulsåre forsnævring (aortastenose), og bliver ikke ret gammel. Jeg var blevet tosset hvis jeg havde opdaget, at åbenhed kunne have forhindret det.


  • #30   24. okt 2013 Hov hov trine, jeg snakker ikke om at fortie noget. For naturligvis skal det ikke hemmeligholdes hvis en hund fejler noget, det ville da ikke gavne nogen (måske lige bortset fra opdrætters pengepung).
    Er der forespørgsler om noget, skal det da naturligvis oplyses, og har man lyst kan man da råbe det ud til hele verden for min skyld. Min pointe er blot at jeg ikke ser det som uetisk og fordækt hvis ikke opdrætter kontakter alle hvalpekøbere for at oplyse at nu har de ene eller anden hvalp fået en sygdom.

    Og "af en vis sværhedsgrad" -jamen så vidt jeg forstår, er øjenlidelsen jo åbenbart ikke alvorlig.

    I Isabelles tilfælde, hvor dt kan redde hundeiv at kontakte køberne, ville jeg da absolut forvente af en ordentlig opdrætter at det blev gjort.
    Men at opdrætter laver en hund med HD e.l. ville jeg altså ikek forvente et opkald omkring.


  • #31   25. okt 2013 Enig Trine !! Nu var det ikke så meget distichiasis, jeg forventede de informerede om, men mere allergien.. Jeg syntes at det er en alvorlig lidelse, især fordi der ikke er en "nem" vej til forbedring, som f.eks. ved distichiasis, der krævede en enkelt operation... Nej allergien, kommer vi til at kæmpe med resten af hans liv:(
    Tilbagebetaling eller ej, den er svær.. Jeg vil mene at det er et vurderingsspørgsmål og hvad man som opdrætter føler vil være passende.. Jeg forventede ikke det fulde beløb tilbage for Elvis, men eftersom vi købte ham, med ønske om at udstille og muligvis avle og opdrætte valgte en "god" udstillingshund, føler jeg at et symbolsk beløb ville være passende.. Distichiasis operationen kostede 3700 og allergitesten lå på lidt over 3000, samt alt det medicin vi har måtte købe de sidste 5 måneder.. Hvilket opdrætter er informeret om.. At de ikke vil tilbagebetale, må jeg så acceptere, men jeg bliver først frustreret, når de ikke informere de andre købere.. Den ene bor i Indien og vinder alt i udstillinger og bliver også brugt til avl.. Rimelig surt hvis det viser sig at dette kuld, har noget med allergi smiley


Kommentér på:
Allergihund, hvor er opdrætter???

Annonce