{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.344 visninger | Oprettet:

Jo mere jeg lærer, jo mere forarges jeg! {{forumTopicSubject}}

Som overskriften antyder; jo mere jeg lærer om avl - jo mere forarges jeg!

Omgåelse af avlsrestriktioner ved at lade tæve registrere i et andet land, lade hende parre og blive drægtig under det givne lands restriktioner, der er væsentligt mere lempeligere end i dk. Når tæven så er drægtig, importeres hun til opdrætter i dk, som hurtigt får den drægtige tæve omregistreret i DKK, og vupti har tæve DKK tavle, ligesom hvalpene både får opdrætters kennelnavn samt DKK tavle.

Jeg forarges over opdrættere, der omgås regler og restriktioner på den måde. Jeg er målløs faktisk. Ens avlshund falder for restriktioner i Dk, man "sælger" den til fx Finland som har færre restriktioner end dk.. Tæven har nu finsk stamtavle og bor i Finland. Parres under finske regler. Hvalpe er berettiget til stambog i Finland. Tæven er nu drægtig, sælges til en opdrætter i dk, sjovt nok den opdrætter, der oprindeligt ejede tæven. Tæven kommer tilbage i dk, og føder og får DKK stambog på en parring, der ellers ikke ville give stamtavle i dk.

Det handler tilsyneladende udelukkende om penge, prestige og profilering af kennelnavnet. Hvad skete der med den god avl? Den seriøse avl, hvor man ikke omgås regler for at lave de flotteste showhunde? Hvor sundhed og hundevelfærd var i højsædet?

Hvilken opdrætter med respekt for sig selv og sit opdræt, vil sende en ikke godkendt tæve til udlandet, hvor man måske parre på d-hofter, eller hvor indeks ikke tæller - og på den måde alligevel avle på en halvskidt, men sikker rigtig pæn tæve?

At nogle er så kurrupte forarger mig, og det er ikke til racens bedste.


Andre har en pæn tæve, der i sit første kuld fik en hvalp med alvorlig aortastenose. Med denne viden prøvede opdrætter at få en ny parring, uden at få sin tæve hjertescannet. Hvilken seriøs opdrætter med respekt for sig selv og racen vil avle videre på en tæve, der har givet alvorligt sygt afkom. Hvordan kan man se kommende købere i øjnene, når man avler på en tæve, der i værste fald giver50% afkom med aortastenose?

Hvad er det der sker for folk når de har lavet X antal kuld?

I dag stødte jeg på en tæve, der har 2 kuld. I første kuld har 4 hvalpe operationskrævende OCD, i andet kuld er en hvalp på 7 mdr ligeopereret for svær OCD. Dette glemmer opdrætter at oplyse til specialklubben, og hun planlægger nu kuld 3 på samme tæve. Hvilken seriøs opdrætter vil lave endnu et kuld på en tæve, der med 2 forskellige hanhunde har givet afkom med alvorlig OCD?

Jeg forarges når en opdrætter planlægger parring i førstkommende løbetid efter tæven lå med 11 hvalpe. Hvor er hensynet til tæve ?


Det er som om folks moral og etik efter år i branchen, pludselig viger for udsigten til at tjene penge og lave udstillingshunde - sundheden kommer i sidste række.
Jeg forundres hver dag over hvor beskidt hundeverderen er, hvor langt opdrættere vil gå for det perfekte kuld.

Synes sgu det ser skidt ud for vores hunde!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jo mere jeg lærer, jo mere forarges jeg!
  • #1   31. okt 2013 Det er jo heldigvis ikke normen at det er sådan det foregår. Men det er simpelthen umuligt at lukke alle huller (uden så at rende på andre problemer, osse for de seriøse og dygtige opdrættere), og er der så meget som et lille hul, skal der osse nok være en eller anden der benytter det

  • #2   31. okt 2013 Læste det som ord der kom ud af min egen mund! Super godt formuleret! Det er sku trist at NOGLE (flere og flere) Opdrættere har avl, penge og kvalitet i 1 prioritet, frem for sundhed! (:

  • #3   1. nov 2013 Hold kæft det klamt og pisse synd for hundene og de avler/opdrætter der gør det af kærlighed til racen og hunden.. man skulle lave en black liste på nette, for de opdrætter der avler som du beskriver.. Hvad for en race handler det om her?

  • #4   1. nov 2013 Man kan kun håbe på, at sådanne opdrættere med tiden fældes ved mund-til-mund metoden ... med mindre andre opdrættere, der ganske vist i første omgang forarges, alligevel køber disse hvalpe, hvis de er "spændende" nok.

  • #7   1. nov 2013 Sådan noget skal meldes til fx DKK eller FCI, hvorefter der vil blive lukket for avl på de hunde. Det er jo ikke tilladt at omgåes reglerne sådan.

  • #8   1. nov 2013 Der vil altid være brodne kar, men jeg er ret overbevist om, at det ikke er normen blandt danske opdrættere. De fleste opdrættere jeg kender går virkelig op i deres hundes ve og vel, øsnker racen det bedste og er ømme om deres navn og rygte.
    Men opdrættere afspejler vel befolkningen som helhed, dvs. både folk, der prøver at opføre sig ordentligt, og folk, der ikke gør.


Kommentér på:
Jo mere jeg lærer, jo mere forarges jeg!

Annonce