{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  steriliseres
  • #1   25. nov 2013 Jeg er blevet oplyst at hunden skal være minimum 2 år og der skal gå præcis 100 dage fra løbetiden til sterilisation, da det er præcis der at hundens hormonspejl er i balance.

  • #2   25. nov 2013 om ca. 3 måneder .... midt imellem 2 løbetider .....

  • #3   25. nov 2013 @ Veronika , det med at de skal være mindst 2 år er ingen "regel" ... for at opnå de helbredsmæssige fordele ved sterilisation anbefaler flere dyrlæger faktisk i dag at man gør det mellem 1. og 2. løbetid, der er hunden ofte omkring 12-13 måneder ....

    Har endda hørt en dyrlæge udtale at steriliserede egne tæver omkring 5 måneders alderen, altså inden løbetid ...

    Nogle siger efter 3. løbetid da de mener hunden da typisk er ca. 17-18 måneder og den har opnået større mental modning ....

    har 2 steriliserede tæver, begge først efter de fyldte 2 år, skulle jeg gøre det om i dag havde jeg klart gjort det efter 1. løbetid for at få den størst mulige helbredsmæssige effekt.


  • #4   25. nov 2013 tak Hanne smiley
    Hmm - jeg synes det lyder barsk at sterilisere så tidligt... har du været plaget af sygdomme siden du ville sterilisere tidligere?


  • #5   25. nov 2013 Man sterillisere midt imellem to løbetider. Så om ca. 3 måneder.


  • #6   25. nov 2013 Har for år tilbage mistet en hund til brystkræft ... det er en af de kræft former som minskes kraftigt jo yngre man steriliserer .... og får hver løbetid der går inden man steriliserer øges risikoen med mange procent ....

    Og så skal man ofte huske på at yngre dyr er stærke og som med mennesker ofte kommer nemmere igennem en operation end ældre hunde ...

    Vil man under alle omstændigheder sterilisere sin tæve ser jeg ingen grunde til at vente længere .... så kan man lige så godt få de størst mulige gevinster med ...


  • #7   25. nov 2013 Man skal jo også tænke på, at racerne ikke er vokset færdige i samme alder. Jeg ville f.eks. aldrig sterilisere en berner eller andre store racer efter første løbetid, da den overhovedet ikke er vokset sig færdig, hverken kropsmæssigt eller i hovedet. Ergo ved man ikke på hvilket grundlag, man steriliserer....
    Jeg ved godt kræftrisikoen mindskes jo yngre hunden er, men jeg vil også gerne sikre mig, at det er en hund, der er mentalt færdigudviklet, der kommer under kniven.


  • #8   25. nov 2013 LisBeth skal sterilliseres i dec. , der er det lige midt imellem 2 løb , nemlig hendes første løbetid for 3 mdr. siden og nr. 2 som burde komme om 3 mdr. , hvis hun altså ikke var blevet ster. inden...

    jeg er også blevet kraftigt anbefalet , at gøre det lige netop på dette tidspunkt af hensyn til statistikken for cancer....

    LisBeth vil være næsten 13 mdr. til den tid


  • #9   25. nov 2013 LisBeth... er formodentlig også voksen på dette tidspunkt, kunne jeg forestille mig ud fra racen.
    Vores kom første gang i løb som 8-9 mdr. og en berner på ca. et år er bare en teenager med hormonerne helt i koks... smiley


  • #10   25. nov 2013 Jeg har denne gang - i samråd med dyrlægen efter at vi begge pløjede nettet og diverse litteratur igennem om emnet - valgt at sterilisere FØR første løbetid. Alt i alt virkede det somom fordele og ulemper opvejede hinanden. Min tæve var 8 mdr, da hun blev steriliseret. Størrelsesmæssigt er hun blevet en meget normal brugslinie dobermanntæve på ca 65 cm i skulderhøjde og vægten er ca 30 kg. Hun er ikke helt udvokset endnu (19 mdr) så med tiden kommer der nok et par kilo til på. Sindsmæssigt virker det ikke somom det har gjort noget negativt for hende; hun er stadig en glad og imødekommende hund uden issues. Hvad det gør på længere sigt må tiden så vise for en intakt Dobermann er ikke voksen i hovedet før den er ca 3 år gammel. Men jeg har endnu ikke set noget der har kunnet give mig andledning til bekymringer.

  • #11   25. nov 2013 Jeg er med tiden blevet mere og mere overbevist om at den aldersmæssige mentale modning/udvikling intet har med den hormonelle udvikling at gøre, har læst flere der har steriliseret inden hundens alder egentlig indikerer færdig mental udvikling og som har fortalt at det ingen indflydelse virker til at have haft på denne ...

    så tror ikke man skal rode de 2 ting sammen, hvis endelig det gør noget tror jeg faktisk mest på at den mentale udvikling bliver mere rolig netop fordi tæven ikke tilbagevendende får den hormonelle påvirkning samtidig .... men disse tanker/konklusioner er helt mine egne ...


  • #12   25. nov 2013 Ditte skal sterilliseres den 27. december.
    Lige midt i mellem 2 løbetider .. For hende er det mellem 2. og 3. løbetid.
    Dixie var lidt ældre, da hun blev sterilliseret, for hende var det mellem 3. og 4. løbetid


Kommentér på:
steriliseres

Annonce