{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
878 visninger | Oprettet:

Dagens overraskelse: Berta vil være mor.. {{forumTopicSubject}}

Ja, hvis det altså stod til hende selv. Hun er nemlig falsk drægtig smiley det fik vi bekræftet af dyrlægen, som vi lige var et smut forbi i dag. Jeg er lidt overrasket over det, må jeg indrømme, for sidste gang hun var i løbetid, var der ingen problemer (det er 2. gang).

Jeg fik at vide, at det formentlig vil komme igen, næste gang hun vil komme i løbetid, og at jeg derfor skulle overveje sterilisation, hvis det fortsatte, fordi det er eneste løsning..

Men er det så slemt for dem at være/falsk drægtige? Hun har ikke virket deprimeret eller lignende og er ikke stærkt knyttet til sin bamse, som hun dog har puttet lidt omkring, men ikke usædvanligt meget ift. hvad hun plejer.


Kommentarer på:  Dagens overraskelse: Berta vil være mor..
  • #1   10. mar 2014 Nu skyldes det jo ikke at hunden vil være mor, men er ganske enkelt hormonpåvirkninger der gør at den ændrer adfærd/lægger mælk ned eller hvad netop din hunds symptomer nu måtte være.

    Om det er så slemt for dem afhænger af hvor hårdt de er ramt -for nogen tæver er falsk drægtighed blot = at de får lidt hævede patter, for andre er det rent helvede med mælk, redebygning, pasning af "hvalpe" i form af tøjdyr o.l. og faktisk forbundet med meget stress.

    Så jeg ville tage et kig på tæven. Hvis jeg synes det giver unødig stress eller den virker nedtrykt osv, ville jeg kraftigt overveje at sterillisere.


  • #2   10. mar 2014 Kaido blev falsk drægtig. Hun havde det elendigt. Mere mentalt end fysisk. Det synes jeg var synd at hun skulle bøvle med flere gange om året, så hun blev steriliseret.

  • #3   10. mar 2014 Michelle: Jeg ved godt, det er p.g.a. hormonelle forandringer - tror ikke på, at hunde kan udtrykke sådanne ønsker - det var et (dårligt) forsøg på at være sjov smiley
    Jeg synes nemlig ikke, at hun virker synderlig stresset eller påvirket, det var kun p.g.a. mælken i hendes patter, at vi lagde mærke til det.
    Tænker at det er meget at sterilisere bare p.g.a. det, men er så alligevel usikker på, om det giver mere stress end jeg lige umiddelbart lægger mærke til.


  • #4   10. mar 2014 Trille bliver også falsk drægtig efter hver løbetid.
    Jeg har valgt at hun skal sterilliseres da det også giver øde chance for brystkræft og underlivs betændelse. Eller mælkekirtelkræft .. smiley


  • #5   10. mar 2014 Mette: Jeg tænker nemlig, at det mentale må være værre end det fysiske. Så hvis det var tilfældet her, ville jeg også overveje sterilisation kraftigt.

  • #6   10. mar 2014 Hvis hun producerer mælk, så kan det øge risikoen for kræft i mælkekirtlerne. Underlivsbetændelse hænger også sammen med hormonpåvirkning.

    Jeg har aldrig steriliseret mine hunde, men må indrømme at hvis jeg engang får en hund som bliver falsk drægtig, så ville jeg kraftigt overveje det.


  • #7   10. mar 2014 Jeg må indrømme at jeg er lykkelig over at begge mine tøser er steriliseret. Jeg behøver ikke gå og være skrækslagen for livmoderbetændelse (jeg så min brors hund dø af det), undvære træning/svømmehal, passe på i forhold til hanhunde, tænke på løbetid og leje af huse i forbindelse med ferier osv. osv....... Jeg siger ikke at alle skal sterilisere. Jeg siger bare at jeg nyder at begge mine er smiley

  • #8   10. mar 2014 Åh, er der så mange sygdomme forbundet til det? åh, det må jeg lige tænke meget over så. Jeg synes bare sterilisation er et stort indgreb smiley

  • #9   10. mar 2014 Tænker du stort indgreb fysisk eller mentalt?

  • #10   10. mar 2014 Her er Kaido dagen efter hun blev steriliseret:

    http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hund/54560-sterilisation_


  • #11   10. mar 2014 Primært fysisk. Jeg er ikke så glad for narkosedelen af det og de komplikationer, en operation kan medføre.

  • #12   10. mar 2014 Okay, det ser jo faktisk meget pænt ud. Gik helingen ok?

  • #13   10. mar 2014 sterilisation er et stort indgreb, men det er en akut operation for evt. livmoderbetændelse også, eller operation for brystcancer .... risikoen for livmoderbetændelse fjernes jo helt ved sterilisation, og risikoen for brystcancer mindskes betydeligt, jo yngre tæven er når det gøres jo større gevinst....

    og hellere få en hund opereret når den er sund og rask, for det mindsker muligheden for noget går galt , samt dens evne til at komme hurtigt over det ....

    Ikke for at reklame for, bare for at understrege fordelene ved at gøre det planlagt...

    er også glad for at begge mine er steriliserede, den ene havde det lidt hårdt, tog en uges tid om at komme ovenpå, den anden var stort set i fuldt vigør dagen efter ...

    jeg har mistet en tæve pga, brystcancer så den erfaring var bestemt med til at jeg traf beslutningen ....


  • #14   10. mar 2014 Jeg får steriliseret nalsen her til april. Jeg er dødsens bange for livmoderbetændelse, og alle de andre sygdomme der også er nævnt her. Ville bare vente il efter anden løbetid og det har jeg gjort nu smiley

  • #15   10. mar 2014 det er selvfølgelig rart at få hende ordnet, inden der ville komme evt. problemer. Jeg har det bare ikke godt med tanken om selve det fysiske indgreb, kan jeg godt mærke.

  • #16   10. mar 2014 Så stort et indgreb er sterillisering ikke... Jeg var med under Einsteins, og det gik simpelthen så hurtigt... Alt for hurtigt, for det var møg spændende smiley Og de kommer sig jo lynhurtigt ovenpå det igen smiley

    Jeg er lykkelig for at begge mine er. Netop pga. de så ikke får livmoderbetændelse. De slipper for løbetider, hvor de skal holdes i snor og alligevel får trælse hanhunde efter sig. De slipper for falsk drægtighed.

    Men der er jo forskel på hvor meget de lider under falsk drægtighed smiley Nogen bemærkes næsten ikke af det...

    Er især glad for at Einstein blev sterilliseret, for det viste sig at hendes livmoder var fyldt med cyster smiley


  • #17   10. mar 2014 En almindelig sterilisation er som regel ikke nær så voldsom et indgreb som i.f.m. en kraftig livmoderbetændelse. Hverken for tæven fysisk eller for ens egen pengepung.

    Vi har prøvet begge dele, og var ved at miste Nadia ved hendes livmoderbetændelse, så jeg vil 100 gange hellere sterilisere forebyggende end at løbe risikoen. Vi er mere end stærkt i overvejelserne pt., da Nala bliver mere og mere generet af hendes falske drægtighed. Så er vi nemlig som Mette også siger færdig med at skulle holde hende fra vandet i lang tid, færdig med at skulle holde dem fra hinanden, færdig med at hun må undvære de fælles ture i løbetiden etc. Og da hun ikke skal have hvalpe, så er beslutningen faktisk taget....


  • #18   10. mar 2014 Okay, hvis vi kommer nærmere på en sterilisation, vil jeg da bestemt også høre dyrlægen nærmere omkring, hvordan det konkret foregår, hvilken risiko der kan forekomme osv. Forhåbentlig er det ikke så slemt, som jeg går og forestiller mig.

    Jeg har tænkt på sterilisation tidligere, da vi ikke skal have hvalpe på hende, men selve indgrebet har afholdt mig fra det. Og så må jeg også indrømme, at rent prismæssigt vil det også kunne mærkes, da et forebyggende indgreb ikke vil blive dækket af sygeforsikringen. Men det skal selvfølgelig ikke være prisen, der afgør det i sidste ende.


  • #19   10. mar 2014 Jeg har set en del sterilisationer af tæver i Portugal - det er selvfølgelig et større indgreb end en kastration, men det virkede ikke voldsomt på mig smiley

  • #20   10. mar 2014 Nå okay, det er det meget rart at høre. Det er bare tanken om en hund i narkose, der skræmmer mig smiley Er så bange for, at hun ikke vågner op igen.

  • #21   10. mar 2014 Det er skræmmende, det synes jeg også altid.
    Hos min dyrlæge er de altid to dyrlæger til alle operationer, og en sygeplejerske, så der bliver holdt godt øje.
    Hvis hun ellers er sund og rask ville jeg ikke være meget bange, men jeg forstår sagtens du synes det virker farligt.


  • #22   10. mar 2014 Hun har været bedøvet før, men det har været med mindre ting som tjek af øjne og tandudtrækning. Men det tog hun fint. Tror bare det er mig, der er lidt pylret omkring hende smiley

  • #23   10. mar 2014 Det er helt forståeligt smiley

  • #24   10. mar 2014 Det bliver kun værre med alderen. Havde aldrig troet jeg ville have steriliseret en tæve, men min ældste er så plaget af de falske drægtigheder nu, som knap 6 årig, at det er synd at holde hende intakt...

  • #25   10. mar 2014 Anna, øv det lyder ikke sjovt smiley

    Jeg har snakket med kæresten om det her til aften. Vi vil lige se ved næste løbetid, om der er det samme problem. Hvis det er tilfældet, bliver hun steriliseret.


  • #26   10. mar 2014 Nu har jeg 4. og 5. tæve ...

    den første blev aldrig steriliseret ... den anden blev det da hun samtidig skulle opereres for brystkræft ... den trejde blev det efter en akut underlivsinfektion ... den fjerde var så mentalt påvirket af løbetid, og den femte viste de samme tegn, men blev det nu mest da jeg havde fået øjnene op for de helbredsmæssige fordele...

    må sige (ved nogle er stærkt imod) at jeg den dag i dag ikke ser andet end fordele ved indgrebet (minus at det jo er en operation), og ved man at ens tæve aldrig skal have hvalpe så vil jeg til enhver tid vælge at sterilisere fremtidige tæver.. nok efter første løbetid for at få så stor en helbredsmæssig gevinst med som mulig.


  • #27   10. mar 2014 Jeg har siddet og læst lidt om det (eller meget!) og jeg kan godt se, at der umiddelbart er flere fordele end ulemper. Kan forstå at det bedst ml. 1 og 2. løbetid men det har Berta overstået, men tænker det er "bedre sent end aldrig".

  • #28   10. mar 2014 Trille er 5 år gammel og skal sterilliseres næste måned smiley

  • #29   11. mar 2014 2 timer efter at Kaido var kørt på opvågningen tog jeg hende med hjem. Jeg ville lige åbne havedøren, så hun kunne komme ud og tisse, men inden jeg overhovedet nåede med ud, var hun på vej ned i den anden ende af haven på fuld knald. Ingen smertestillende overhovedet bagefter.

    Lotus måtte have lidt smertestillende om aftenen. Hun kunne ikke rigtig få lagt sig. Men dagen efter var hun fit for fight.

    De er begge 2 steriliseret laparaskopisk smiley


  • #30   11. mar 2014 Jeg er så glad for at vi fik Lady steriliseret!! Hun døjede så en del med smerter, ville stort set ikke rejse sig fra vi fik hende hjem om eftermiddagen, til næste morgen.. De første to dage var hårde, der havde hun ondt, det var tydeligt at se.. Hun blev holdt godt varm, og kom ud for at tisse på korte ture (hun ville ikke tisse i haven).. Efter de første to dage havde hun vænnet sig til det, og vi havde ikke flere problemer.. Jeg fjernede selv hendes sting, og arret er super pænt, knapt synligt..
    Hun havde en body på for at undgå hun kunne slikke i såret, det fungerede fint for os... Vi kan kun anbefale sterilisation, Lady blev også falsk drægtig..


    profilbillede
  • #31   11. mar 2014 Hun fik selvfølgelig smertestillende efter OP, men hun havde ondt selvom hun fik max dosis... smiley så længe hun lå stille var der ingen problemer, men når hun skulle bevæge sig, var det ubehageligt for hende, mest det første døgn, aftagende på andet for til sidst, slet ikke at være noget at mærke på hende..

  • #32   11. mar 2014 Jeg er glad for at høre jeres inputs. det lyder ikke til at det er så galt igen, som jeg forestiller mig. Selvfølgelig skal der nok være nogle smerter senere (måske), men i længden er det nok det bedste.

Kommentér på:
Dagens overraskelse: Berta vil være mor..

Annonce