{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.858 visninger | Oprettet:

Polar pels og bad {{forumTopicSubject}}

Jeg synes, der er en del forskellige holdninger til det med, hvor ofte en hund skal i bad og kunne godt tænke mig, at høre jeres meninger -især jer med hunde med polar pels eller andre hunde med meget underuld.

Jeg har en eurasier, som snart er 1 år gammel, jeg har endnu ikke haft hende i bad og tanken var egentlig, at jeg kun ville have hende i bad ca. én gang om året.

Men igår talte jeg med en malamute ejer, som fortalte, at hun giver hendes hunde et bad ca. hver 3-4. mdr. og mente, at jeg burde gøre det samme med Sally for at holde hendes underpels og hud sund. Hun mente, at det var en gamle skørne, at man ikke skal give hunde med selvrensende pels bad ofte..

Hvad er jeres erfaringer og hvor tit bader I jeres hunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Polar pels og bad
  • #1   14. maj 2014 Vi vasker så sjældent som det er muligt. Det er lidt forskelligt fra hund til hund.

    Hvis bare underulden bliver fjernet fra huden, når den er har løsnet sig, så er der ikke noget problem.


  • #3   14. maj 2014 Brugte en times tid i går på at rede Sally´s pels igennem med en stålkam og fik en god portion underuld ud af det. Nu er hun så lækker og blød og jeg synes slet ikke hun trænger til bad, men ja, er lidt i tvivl..

  • #4   14. maj 2014 Zena (shiba) har rigtig meget underuld, og jeg vasker hende 1 til 2 gange om året. Shibaens pels er selvrensende, så det er egentlig ikke fordi det er nødvendigt med et bad pga. snavs. Jeg bader hende mest for at hjælpe hende af med noget af alt den pels når hun fælder, og så i forbindelse med udstillinger da vi gjorde det...

    Men nej umiddelbart ville jeg ikke vaske hunden hver 3-4 mdr for at holde huden sund, for det kan også være hårdt for huden at man fjerne det naturlige fedtlag hele tiden. Men prøv dig frem, og se hvad der fungere bedst for dig og din hund - de er jo lige så forskellige som os mennesker...
    Personligt ville jeg dog prøve at lære din hund det der med at bade nu når den ikke er ældre... Jeg gjorde det med Zena at jeg tog hende hurtigt ind under bruseren med massere af godbidder og ros - gjorde hende lidt våd, og så ud igen... Alt det med shampoo skal nok komme senere hen, men det kan godt blive overvældende hvis hunden skal igennem et helt bad første gang... smiley


  • #5   14. maj 2014 Man fjerner pelsens gode isolerende evner med bad, så lad være med det.
    Min race har selvrensende pels. De fælder to gange årligt og lugter aldrig.
    Et årligt bad med føn bagefter kan være godt i årets lune halvdel. Så kommer gammel pels helt af.


  • #6   14. maj 2014 Brug en underuldskam - den tager hvad der skal tages smiley

    http://www.honnibonni.dk/kategori.php?itemId=1316

    Bemærk at der er ruller på takkerne - det er dem, der gør underværker...


  • #7   14. maj 2014 Aqui kommer i bad to gange om året, når han for alvor kommer i fæld - og så bliver han blowet til den store guldmedalje bagefter, så jeg får flest muligt af de løse hår af.

    Jeg vil ikke ligefrem sige, at det er nødvendigt, men jeg slipper for adskillige timer med børste og strigle smiley


  • #8   14. maj 2014 Vi har givet Wolf bad 1 gang. Og det var kun pga lopper som sidste udvej/ prøvelse på at komme af med dem. Og det hjalp gudskelov. Men vi har ikke planer om at bade ham ellers..

  • Lea Ø
    Lea Ø Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
    #9   14. maj 2014 Har en finsk lapphund og bade ikke smiley


  • #10   14. maj 2014 Jeg bader ikke mine hunde Hvis de ruller sig i noget lort bliver de skyllet smiley

  • #11   14. maj 2014 Hmm hende, jeg talte med, sagde, at pga. vores klima herhjemme, som jo ikke ligefrem er polarklima, har hunde med polar pels en øget tendens til at få svamp og/eller hotspot.
    Hun mente, at hunde faktisk har godt af, at man vasker med en god hundeshampoo og dermed reducere det naturlige fedtlag. Hun sagde yderligere, at myterne omkring ikke at vaske hundene, hænger sammen med, at man før i tiden har haft alt for kraftige shampoo´er og derfor ødelagt den naturlige balance i huden, men det ikke er tilfældet med mange af de nutidige hundeshampoo´er der findes.

    Tror nu alligevel jeg vil holde fast i kun at vaske Sally en om året, det virker jo til, at det fungere meget godt..

    Tak for linket CH, den er måske værd at prøve:-)



  • #12   14. maj 2014 De fleste af de artiske spidshunde har en smuds- og vandafvisende pels, hvilket vil sige, at den er selvrensende. Det er bla. derfor de ikke lugter af hund efter en tur i regnvejr. Jeg har Pomeranier, som bliver vasket hver 3.-4. måned, fordi hanhundene kan finde på at strinte op af hinanden.


  • #13   14. maj 2014 Jeg tror det der tit går galt, når polarhundene får svamp/hotspot/hårsæk-betændelse osv. er at man enten ikke får al sæben ud (det KAN virkelig også være en udfordring) eller at man lader dem selvtørre, så de går og er fugtige inde på huden i dagevis nærmest.

    Og så er det selvfølgelig også en fordel at bruge en god mild shampoo. Jeg har en speciel hyper-allergi-shampoo til Aqui for en sikkerheds skyld, hvor jeg til Lanka både bruger tee-tree-oil-shampoo, mink-olie-shampoo og en masse andre lækre hundeprodukter smiley


  • #14   14. maj 2014 Jeg vasker to gange om året. Forårs- og efterårsfældningen. Det hjælper helt enormt meget på fældningen. Jeg har aldrig haft problemer med hverken det ene eller det andet hudproblem selvom han har ti ton underuld.
    Og så får han bad, hvis der er blevet rullet i noget smiley


  • #15   14. maj 2014 Jeg har en husky og en mutte. De får en skyller, hvis de skal i svømmehal, da det er påkrævet.

    Men et rigtigt bad, nej aldrig.


  • #16   14. maj 2014 Vi har badet Blaze 1 gang da han var syg og havde lort i hele pelsen, der brugte vi en mild shampoo og var grundige med at få det skyllet ud..
    Ellers bliver han skyllet inden hundesvømning, men mere gør vi ikke


Kommentér på:
Polar pels og bad

Annonce