{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.278 visninger | Oprettet:

Angrebet af grævling! {{forumTopicSubject}}

Så fik jeg da lige en på opleveren.
I dag midt på dagen, gik vi en tur i skoven, som vi nu plejer.

Balto lidt foran snusende til det hele, han havde færten af noget kunne ses, og kroppen blev lige sat ind i et buskads, men han kom hurtigt ud igen brummende og med børsterne rejst.

Jeg kaldte ham på plads, og mens han fik snor på, kunne der høres rumsteren i bladene.
Pludseligt kom et hoved frem, det var så en grævling der kiggede og gav nogle lyde, der ikke lød som velkommen. smiley

Der var en 6-8 meter hen til den, så vi stod stille, mens jeg forsøgte at finde mobilen for at nappe et billede inden den forsvandt.

Det nåede jeg dog ikke, for den valgte så at løbe hen mod os, med nogle ubehagelige lyde, så løbeskoene blev da lige afprøvet, med en brummende schæfer hængende i snoren bagefter. smiley
efter 10-15 meter valgte den at forsvinde i krattet på den anden side af stien, hvor jeg ved nærmere eftertanke, har set nogle huler, for et halvt års tid siden.

Jeg har aldrig set skyggen af en grævling der før, og havde da slet ikke forestillet mig, at man kunne møde den ved højlys dag i 25 graders varme..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Angrebet af grævling!
  • #1   4. jul 2014 Shiiiit smiley - Godt der ikke skete noget!
    Sådan en grævling kan bare knase knogler smiley
    Ergerligt du ikke fik et billede smiley


  • #2   4. jul 2014 Åhhhh! Jeg elsker grævlinger, også selv om de kan være nogle hissige børster. Særligt når de har unger. smiley

  • #3   4. jul 2014 La Chica:

    Ja jeg ville gerne have haft et billede, men det tog nu ikke mange brøkdele af et sekund, at vurdere at et billede var af mindre betydning, da den valgte at sætte af mod os. Den har helt sikkert været bange, og ville bare op til hulerne der ligger 20-25m væk, så det er min egen skyld, jeg skulle bare have trukket hunden længere væk.


  • #5   4. jul 2014 Ja kan godt se det var mindre betydning at få et billede i forhold til at blive bidt af en sur grævling men hold da op én på opleveren i har fået jer smiley

  • #7   4. jul 2014 Maj-Britt, hvad så med de jægere som går på jagt med knas i støvlerne? Har hørt at man gør det for at grævlingen slipper fordi de netop bider indtil der knases knogler. Overtro eller ej ved jeg ikke, men har fået det fortalt af flere jægere smiley

  • #9   4. jul 2014 Anne Julie:

    Ja jeg har nu heller aldrig haft noget imod dem, og har det da stadigt ikke, men tidligere har jeg kun set dem tidligt om morgenen, eller få gange sent aften.

    Har søgt lidt info omkring dem, og det ser ikke ud til at være usandsynligt, at den har unger nu, og måske derfor er lidt mere aggressiv.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #10   4. jul 2014 La Chica

    Det er ammestue-historier der absolut intet har på sig.


  • #11   4. jul 2014 Maj-Britt:

    Jeg tror nu også, at dens angreb, eller jagen os væk, var for at hindre os i at se, hvor hulen er, hvor der måske er unger.


  • #12   4. jul 2014 Som sagt, jeg ved det ikke, jeg er ikke grævlingeekspert.
    Ved kun hvad jeg har fået fortalt af nære jægervenner


  • birgit n
    birgit n Online Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 34 Følgere: 8 Emner: 39 Svar: 1.483
    #13   4. jul 2014 Jeg vil være bange hvis det var mig, der så en grævling smiley

  • #14   4. jul 2014 Jeg så en død grævling for leden. Første gang jeg nogensiden har set en grævling..

    Gad vide om den har haft unger smiley


  • #16   4. jul 2014 Sikker på at det ikke var en mårhund?

  • #17   4. jul 2014 Kennel :

    Ja jeg er helt sikker på, at det var en grævling.
    Jeg har set en del af dem, den første for 25 år siden, da jeg knækkede nakken på den med min knallert, på vej ud med jyllandsposten kl. " alt for tidligt " om morgenen.


  • #18   4. jul 2014 Jeg havde også stukket af uanset hvad, men tvivler på at mine hunde ville løbe samme retning som mig. De har trods alt mødt flere grævlinge på jagt end ræve, så de har lært at undgå deres bid, men jeg vil sgu ikke nyde noget smiley

  • #19   4. jul 2014 Jeg har kørt en grævling over en gang Ja helt ærlig troede jeg det var en gris jeg påkørte Den var sku stor Men får standset bilen og skulle selvfølgelig ud at se hvad jeg havde ramt Min mand var der først og så gik jeg hen og kiggede hvor han skreg at jeg skulle komme væk fordi det var en grævling Som kunne være farlig hvis den ikke var helt død Ja han sagde også at den kunne knuse knogler Men den var heldigvis død på stedet Så puh ha Så kun en smadre forende på bilen smiley

  • #21   4. jul 2014 OK Majbritt Det var hvad jeg fik at vide Og jeg er også fra gamle dage smiley smiley

  • #22   4. jul 2014 En grævling KAN være en arrig satan hvis man forstyrrer den i/ved dens hjem, og jeg ville ikke ønske et møde mellem hund og grævling, for ja de kan lave ret alvorlig skade.
    Men derfra og til "knuser knogler" osv er der dog et stykke smiley

    At den kom ud midt på dagen kan jo skyldes at din hund har snuset rundt lige ved dens grav og den så er kommet ud for at jage jer væk.

    Mine forældre har haft grævlinge på grunden, og de kan blive frygteligt arrige hvis hundene kommer for nær deres grav, men så længe man holder passende afstand har jeg nu aldrig bemærket dem, heller ikke når hundene har rendt rundt på marlen ud for graven


  • #23   4. jul 2014 Michelle:

    Jeg tror ikke at vi var nær dens grav, men vi har nok befundet os mellem den, og dens grav, som nok er den jeg har observeret tidligere, omkring 20 m. på den anden side af stien. Den forsvandt i denne retning, efter at have jagtet os lidt væk.


  • #24   4. jul 2014 En grævling smiley hvor imponerende, de er meget sky dyr, man skal vist være heldig for at få en af se smiley

    Men af samme grund, vil jeg lige påpege at hunde skal have snor på i skovene, med mindre det er en hundeskov smiley


  • #25   5. jul 2014 vi har haft en grevling på gården som bodde i det ene indgang hvor en båd står og da hestepigen sto i paddocen og lorgeret sin hest kom grevlingen ud fra ingangen ( den bliver ikke brugt da den bare er til at opbevare ting ) og gikk de 25 meter til paddocen og sto og lavet lyde og gikk/løb mod pigen som sto midt inni paddocen (hun hadde stået der i ca 10 min før den kom ), den løb tilbage da hesten kom løbende... så denne grevling var ikke sød ihverfall , den har flere ganger løbt mod stall folket osv , måske den hadde børn osv , det hved vi ikke , ingen har villet gå der ind pag den har vist aggresiv mod mennesker og dyr , heldigvis har vi ikke sett den på lang tid ( dette var sidst år ) så håber den har gået tilbage til skoven igjen

  • #26   5. jul 2014 Marianne: I sådan et tilfælde skal man have en ud at flytte den væk så den ikke kan gøre skader på dyr eller mennesker :o)

  • Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76
    #27   5. jul 2014 Pindhunden. Fantastisk oplevelse! Man får mange oplevelser på tur med sin hund.

  • #28   5. jul 2014 Har set en grævling to gange.
    Første gang var jeg ude en aften at gå med hunden i udkanten af vores lille landsby, vi var næsten hjemme. Jeg går ned ad vejen fra skolen og kan på afstand se, hvad jeg først troede var et pindsvin. Men nej..ALT for stor og da jeg så ordentlig efter, kunne jeg godt se, at det var en grævling... Min hund var uden snor og han stod bare og stirrede på dyret, han aldrig havde set/lugtet før (tror jeg). Skal lige siges, at den overhovedet ikke havde set os...den gik bare i ro og mag ca. 20 meter fra os. Jeg fik Joey i snor og så blev vi nødt til at fortsætte ned mod grævlingen (der nu var gået ind i et buskads hos genboen), da den gik lige ude foran vores hus -.- Kom forbi uden problemer, andet end hundes interesse pludselig blev vækket. Min mor og stedfar troede ikke på mig da jeg kom indenfor smiley blev endda gjort grin med i flere måneder -.-'

    Anden gang kørte en veninde og jeg på motorvejen en sen aften omkring Kolding og pludselig går der grævling rundt ude i vejkanten MELLEM de to motorveje i forskellige retninger. Må da ikke håbe, den er blevet kørt ned smiley


  • #29   5. jul 2014 BanDana #24

    "Men af samme grund, vil jeg lige påpege at hunde skal have snor på i skovene, med mindre det er en hundeskov "

    Lige ved denne episode, er jeg nu rigtig glad for at han var løs i starten.
    Havde han været i snor, ville vi have været under 2 meter fra grævlingen, da han satte hovedet ind i buskadset ved stien.
    Jeg ville ikke have nået at afværge en slåskamp, og mine bare ben kontra de bisser der sidder på en grævling, samt de skader den kunne lave på hunden, ville ikke have været sjovt.

    Vi ville stå mellem den og hulen, så den ville utvivlsomt føle sig presset.


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #30   5. jul 2014 Sjov oplevelse. smiley Men hvorfor har du snor på din hund i skoven ?

  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #31   5. jul 2014 En løs hund forstyr vildet ret meget


  • #32   5. jul 2014 Nick:

    Efter dit andet indlæg, gætter jeg på, at der skulle have stået, hvorfor har du ikke snor på din hund i skoven i det første.

    Grundene hertil er følgende.
    Han trasker afsted på stien foran, uden at tæske rundt i skovbunden omkring stien, hvor han kan forstyrre vildtet..
    Kommer der fremmede mennesker, kommer han i snor.
    Møder vi andre hunde, så kommer han i snor, medmindre at det er nogle af hans legekammerater.
    Den vigtigste grund er, at ejerne af skoven, har mødt ham adskillige gange, og intet har imod at han går løs, medmindre at det lige er tidligt om morgenen, eller sent om aftenen i jagtsæsonen.
    Han er nu ikke ene om, at have fået denne gode.


  • #34   5. jul 2014 Tror Vaxhound har et mere trist liv siden man paratut skal kommentere hvad andre skriver smiley

    Pindhunden : jeg ville føle mig mere sikker med snor på hunden, da de sjældent reagere roligt på en springende hjort, den er pænt fristende smiley

    Men det er da æv at du ikke fik et billede af sådan en sjældenhed som en grævling smiley


  • #35   5. jul 2014 grævlinge er nu ikke så sjældne endda. De kommer bare typisk ikke ud på de tidspunkter de fleste af os render rundt i skovene og hvor de nu ellers bor

  • #37   6. jul 2014 Tsk tsk.... sikke et trælst menneske du er smiley

    Gider ikke spilde mere af min tid på en person, der har så træg en tankegang.

    byebye smiley


  • #40   7. jul 2014 Linda -ikke hvis de føler sig truet. Og en hund der stikker snuden ind hvor den befinder sig kunne godt opfattes som en trussel.


  • #42   7. jul 2014 Linda -men hvis hunden har stukket hovedet ind i en busk hvor grævlingen befandt sig i/ved, så er hunden jo stadig en trussel set med grævlingens øjne.
    Og så har den jo kun to muligheder, flygte eller angribe. Vi har en del grævlinge i mit områder, har ikke set dem ligefrem komme ud og angribe, men kommer man for tæt på, kan de hvæse ret voldsomt.


  • #44   7. jul 2014 Linda -tænker at det vel afhænger af hvor de holder til. Hvis de er vandt til at der er mennesker i området, trækker de sig nok ikke ret langt.

    Der har boet en nærmest som nabo til en legeplads her hvor jeg bor -den hvæsede når man gik forbi om aftenen, hvis man ikke holdt passende afstand, så den har jo i hvert fald vænnet sig til at der er mennesker og at man ikke behøver forlade stedet helt bare fordi nogen kommer gående


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #45   8. jul 2014 Så du synes ikke din hund forstyr Grævlingen ? Få snor på hunden i skoven !

  • #46   8. jul 2014 #45
    Jo det gjorde han bestemt, ligesom han havde gjort i snor, eller jeg også selv havde gjort, på en løbetur eller gåtur uden hund. Det er så ret ligegyldigt, i forhold til trådens emne.


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #47   8. jul 2014 nej

  • #48   8. jul 2014 Nick .-nu er det så vidt jeg kan læse en privat skov, og så er det tilladt at have hunden løs, hvis det er aftalt med skovens ejer.

  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #49   8. jul 2014 Og det skal man så velvidende at det forstyr vildt ?

  • #50   8. jul 2014 næh det SKAL man ikke, men det MÅ man gerne. Og hvis jeg forstår det skrevne korrekt, har hunden altså befundet sig på stien og derfra stukket hovedet i en busk. Det havde den såmænd osse kunnet gøre i snor.

    Jeg er da absolut fortaler for at passe på vildtet, men lige i dette tilfælde er snor-debatten altså ikke særlig relevant


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #51   8. jul 2014 Den er da bestemt relevant. Det lyder til ejeren er pisse ligeglad. Nu kan jeg ikke se der er aftalt at hun må gå uden snor ? Selvom det så er det åbenbart ligemeget for ts om hendes hund skræmmer dyrene i skoven. For hun MÅ altså gå med hunden uden snor.

  • #52   8. jul 2014 Nick F, det er privat grund, hvor TS har fået lov at gå uden snor på sin hund... Så der er vel egentlig ikke noget at diskutere?

    "Den vigtigste grund er, at ejerne af skoven, har mødt ham adskillige gange, og intet har imod at han går løs, medmindre at det lige er tidligt om morgenen, eller sent om aftenen i jagtsæsonen."


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #53   8. jul 2014 Ja hvis det passer .....


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #54   8. jul 2014 Og fordi man MÅ så skal man gøre det ? Igen viser en hundeejer sig så uansvarlig i sin gang i naturen at man ryster på hovedet ....

  • #55   8. jul 2014 nick -igen er der ingen der har sagt man SKAL, blot at man MÅ. Og i dette tilfælde kom hunden så i snor da ejer så den havde fært af noget.
    Den har befundet sig på stien indtil da.

    Der er altså ikke tale om en hund der har jaget rundt med vildt eller sågar fanget det, så skulle vi nu ikke bare lige holde os til trådens emne -og i øvrigt måske vælge at gå udfra det der fortælle ser sandt medmindre der rent faktisk er grund til at tro andet


  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
    #56   8. jul 2014 Og der er grund til at tro andet end at hunden forstyr vildt i skoven ?

  • Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 193
  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #58   8. jul 2014 Hold nu op Nick. Du fisker sgu bare efter et eller andet at brokke dig over, og er der ikke bid, så opfinder du.


    Hunden og ejeren holdte sig på stien igennem skoven. Om den var i snor eller ej, ændrer ikke på at de gik hvor de måtte.
    At der så står en grævling inde i en busk i kanten af stien lige hvor de kommer forbi, er der dælme ingen der kan forudse. Der var heldigvis en god hundeejer med hunden, som straks fik hunden i snor, da hunden fik fært, om det var nødvendigt eller ej. Under alle omstændigheder satte hunden ikke efter grævlingen.


    Intet af det skete, er der nogen som helst med bare en smule omløb på øverste etage, der kan have ondt i røven af.

    Hvad havde det ændret, om hunden havde haft snor på på hele gåturen, og ikke kun da der måske/måske ikke var grund til at putte snoren på?


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #59   10. jul 2014 Har man snor på hunden kan man trække den væk med det samme. Hvem ved hvordan hunden tager det såfremt grævling angriber. Her er der altså noget større mulighed for at få hunden væk hvis den er i snor. Har selv prøvet det med rådyr der lå tæt på stien. Hvis min hund ikke have været i snor når de rejste sig,have de fået knækket nakken.

    Noget helt andet er det manglende respekt og ansvar at lave sine egne love. Det lyder ikke til der er lavet nogen egentlig aftale. Man vælger at gøre som det passer en bedste og er så heldigt at dem der ejer skoven ikke har noget imod det. Sådan ting skal man have på plads før man tilfældig møder ejer i skoven.


  • #60   10. jul 2014 Max -men hundeejeren har jo her osse fjernet hunden med det samme. Udfra hvad der er skrevet, kunne det vel næppe være sket hurtigere hvis snoren havde været på.

    Hunde er forskellige -Reiki ville reagere helt som du beskriver med din hund. Min tæve har intet begreb om jagt/slå ihjel. Hun glor bare forundret når vildt springer frem (smid en flok får for næsen af hende, så vil jeg tilgengæld have mit hyr med at få hende til at lystre)
    Nu går vi kun i offentlig skov, så der har hun jo snor på. Men havde jeg, i privat skov, fået lov at lufte uden snor, så kunne jeg såmænd godt finde på at gøre det. reiki derimod, ville ikke få snoren af, uanset hvem der havde givet lov.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #61   11. jul 2014 Problemet er at man i det her tilfælde har fået lov før man gør det. Uanset hvordan ens hund reagere på det ene og det andet må man have hunden i snor såfremt andet ikke er aftalt. Noget andet er,at rigtig mange dyr kommer til skade,fordi at folk ikke tror at den kan finde på at gøre noget.

  • #62   11. jul 2014 Max H:

    Jeg havde egentlig lovet mig selv, at jeg ikke ville kommentere mere på snor/ikke snor, da det er irrelevant for emnet, men efter at have læst mine egne indlæg igen, kan jeg godt følge dig i, at det virker tilfældigt at jeg mødte ejeren af skoven.

    Før han fik lov at gå løs, det gælder i øvrigt alle steder, da jeg lige havde fået ham, og ikke viste hvordan han reagerede ved møde af andre hunde eller dyr,, mødte jeg ejer af skoven, med barnebarn i hånden, i villakvarteret ned mod skoven. Der fik jeg bekræftet hvad jeg havde hørt tidligere, ved et par andre med løse hunde vi havde mødt.

    Grunden til at jeg viste at det var ejer, var at jeg har kendt dem siden jeg var 4 år gammel, ( nu er det så 36 år ), dog er det kun når vi tilfældigt mødes, at vi snakker sammen.

    Den sidste sætning i #61, vil jeg give dig ret i, man kan ikke vide sig 100% sikker, når man har med selvstændige individer at gøre.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #63   11. jul 2014 Ok. Det fremgik ikke klart og der for at jeg skriver som jeg gør.

  • #64   11. jul 2014 Nej det var ikke klart uanset hvordan man læser det, derfor valgte jeg at give et indlæg til dine Max.


Kommentér på:
Angrebet af grævling!

Annonce