{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.342 visninger | Oprettet:

Kirsten P
Kirsten P
Tilmeldt:
30. nov 2008
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12

Valg af race {{forumTopicSubject}}

Jeg prøver igen: Min karelske bjørnehund døde 14 år og 20 dage gammel, den 28. maj i år. Jeg vil meget gerne have en ny hund, og har i de sidste måneder besøgt forskellige racer: Shiba Inu, Dansk spids, Eurasier, Finsk Lapphund,Islandsk Fårehund m.fl., været på forskellige internater og på hundeudstilling i Hillerød og talt med folk. Men jeg bliver mere og mere forvirret. Jeg er 68 år, og selvom jeg har haft bjørnehund i 25 år, skal det ikke være denne race mere, den er meget stærk, og det er jeg ikke mere. Jeg havde tænkt mig en lidt mindre hund. Valget er en spidshund: Og valget er nok?? mellem en islandsk fårehund eller en shiba.
Fordelene ved shiba er den korte pels (bor i lejlighed) og den lille størrelse. Karaktermæssigt ligner den også mine tidligere hunde mest. IF har en del mere pels, og jeg har jo læst, at den gør meget og kan have svært ved at være alene hjemme. Til gengæld er det en meget mere social hund, og det er jo rigtig dejligt. Det er jo et kæmpeplus. Jeg har 7 børnebørn fra 1½ år og op. Går mange ture, cykler en del, men kan forstå at IS skal have meget andet end ture ?? Mon det er rigtigt?? Altså min kareler var med, hver gang, jeg overhovedet kunne tage ham med, vi lavede da også nogle søgelege m.m. men det var primært gåture i skov og mark, vi lavede, og det var meget fint for ham. Han var rolig inde og gøede aldrig. Nem hund... Jeg ved ikke hvilke erfaringer I har, med de to racer, eller I har et andet forslag til hunderace, men det skal være en spidshund, for det har vi haft altid. Mange hilsner


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af race
  • #1   16. okt 2014 den spidshund jeg kender bedst er en Norsk Lundehund, den jeg kender er stille og rolig, men kan holde til gode ture . Efter ejers udsagn også rolig inde, og god til børn.


  • #2   16. okt 2014 Dette er nok ikke til megen hjælp, men jeg havde valgt Eurasieren. Den lader til at være en dejlig og rimelig nem hund at have.

  • #3   16. okt 2014 Hvad med en vestgøta spids?

  • Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #4   16. okt 2014 Jeg synes både Eurasier og finsk lapp er for store. De er nemme, og søde og venlige, men jeg skal som pensionist kunne have den med alle vegne, også på besøg hos børn og børnebørn, så det var derfor, at jeg tænke på en mindre race, og ikke stærk. Jeg har mange gange hængt efter min Bjørnehund, når han så en kat eller et egern, det var ikke til at træne jagten ud af ham. Det er han jo født til. Jeg synes fårehunden er smuk, lige som mine gamle hunde. Shiba kan ikke gå løs, det kan fårehunden, så der både + og - ved alle racer, tror jeg. (altså spidserne)


  • #5   16. okt 2014 Ja jeg har haft Schiba en lille nem hund ,og min gøede ikke og kunne også sagtens være alene hjemme Men det kan alle hunde jo lære Det værste med den er ,at den ikke kan gå løs ,men det er vel heller ikke meningen Samtidig er de en del egenrådige ,men det er de fleste spidshunde Hun lugtede ikke af hund og har ikke så lang en pels ,så nem pelsplege smiley

  • #6   16. okt 2014 Hvad med japansk spids? Eller keeshond?

  • #7   16. okt 2014 Vil lige tilføje ,at jeg tror ikke, nogle af mine andre hunde racer jeg har haft ,var så rolige som min Schiba smiley

  • #8   16. okt 2014 Jeg tror ikke du vil blive skuffet med en shiba.
    Ellers tænkte jeg japansk spids hvis det skal være lidt mere selskabshundeagtigt.


  • #9   16. okt 2014 Basenji har også en god størrelse - men der får du endnu mere speciel hund end kareleren.

  • #10   16. okt 2014 keeshound er en dejlig race hvis vi skulle have afløser for trunten blev det euracier eller keeshound...men det skal vi nu ikke vi nøjes med de 7 pomsere vi har.....

  • #12   17. okt 2014 Du skal nok regne med, at det er svært overhovedet at få lov til at købe en Shiba.
    Og hvis du bliver godkendt er ventetiden lang.
    Jeg kender to Shiba`er.
    Den ene har et ekstremt dårligt sind og er meget aggressiv over for andre hunde.
    Dette skyldes dog sikkert en utrolig dårlig opvækst hos opdrætter.
    Den anden er rigtig sød og venlig, men ser den sit snit til at stikke af, så gør den det.
    Racen er vist mere kat end hund.


  • #13   17. okt 2014 Har man haft kareleren i 25 år, så burde man være selvskrevet til en shiba..
    Spørgsmålet er om den er 'light nok' i forhold til hvad du ønsker dig.


  • #14   17. okt 2014 Inger R Hvad mener du med ,at få lov til at købe en Schiba ?

  • #15   17. okt 2014 Jeg stemmer også på Shiba.
    Når du har været vant til kareleren, så tror jeg, det vil være meget svært at skifte til én af de mere gøende spidser (som fx. den islandske) og derfor tror jeg, at shibaen er et bedre bud.
    Jeg kunne også godt forestille mig, at det er der, jeg selv ender, når jeg en dag synes jeg bliver for gammel til husky smiley


  • #16   17. okt 2014 Da mine svigerforældre for knapt 3 år siden skulle have en afløser for deres gamle collie ville de have en lidt mindre hund og en hund der var knapt så reserveret som deres collies havde været. Valget faldt på Islandsk Fårehund. Det er en sød, skøn og blid hund. MEN den har været en stor mundfuld for dem rent opdragelsesmæssigt. Den kræver en del aktivering så de har måtte til at lave lidt om på deres hundehold. Mine svigerforældre bor en gård med får og heste og deres collies har altid været sådan nogen, der bare trissede med rundt på gården hele dagen. De fik lidt en overraskelse med islænderen for den krævede simpelthen mere aktivering end det. Så svigermor har måttet igang med at træne hund smiley Heldigvis kan den få afløb for en del af sine behov ved at deltage i pasningen af stedets får og heste; den er faktisk rigtig god til at hyrde og henter både får og heste ind om aftenen smiley Den gøer RIGTIG meget og det gør alle de andre islændere jeg kender også. Jeg vil have svært ved at forestille mig racen trives i en lejlighed og uden træning af en eller anden art.
    Jeg har faktisk kendt et par karelere engang for mange år siden og jeg synes der er meget langt fra kareler til Islandsk Fårehund, så jeg vil også tro at shibaen er et bedre bud hvis man i bund og grund egentligt helst ville have en kareler.


  • Kirsten P
    Kirsten P Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #17   20. okt 2014 Tak for mange og rigtig fine og gode svar. Men hensyn til Eurasier og Keeshunden så har dem vi har været på besøg hos en utrolig stor pels. Det kan være svært, når det er dårligt vejr, og vi har intet bryggers el. lignende, kommer direkte ind. Derfor har vi været glade for Kareleren, som har en underuld, jeg kan børste væk udenfor ved fældning og så korte strihår som dækhår, nemt at holde. I går var jeg på besøg hos Islands fårehund. Ejeren sagde, at deres gøede meget - og det kan jeg ikke have her, da vi har 1 sart nabo !! - han klager også, hvis der er mså børn i opgangen, som græder meget og længe !! - Nogle siger, at IF kan trænes til ikke at gø, men at han altid vil gø når der er nogen i opgangen, og der er børn, der kommer hjem på alle tider af døgnet, en har fast hjemmehjælp 3x dagligt, og yderdøren går og op i, og det mener de vil fremkalde gøen. Så har jeg talt med nogle shibaejere, der har haft store problemer med shiba de første 2 år : Den gik på væggene, sagde de, det har jeg adlrig hørt før, og nu blev jeg ærligtalt slået lidt ud, for his den ene hund efter den anden bliver udelukket, så enter det jo med ingen hund. Jeg hælder nok mest til Shiba, (med fornuften) hvor min mand hælder mest til IF (med hjertet) da den ligner Kareleren mere i udseende, shiba mere i sind. Japansk spids er for lille, synes vi, så er der det med shiba og købet. Der er da nogle der har shiba, men hvor kræver de meget forskelligt af de kommende ejere. Mest noget der er dyrt. Tvungen hundeforsikring i 2 år (som de har tegnet et bestemt sted, og meget andet. Men nu må vi se. Jeg får besøg af en IF - som jeg har fundet på facebook. Men desværre har jeg ingen fundet, der bor i lejlighed. Enten har folk to IF eller også bor de med hus og have . Tak for svar. Dejligt at I gad del jeres tanker med mig.


    profilbillede
  • #18   20. okt 2014 Jeg kender kun én shiba, som var "vanskelig" om unghund, men jeg er nu ret sikker på, at det mere skyldtes ejeren end racen smiley

    De øvrige, jeg kender har været yderst velfungerende og nemme i det daglige, hvis man ellers bare har tålmodighed til spidshundenes lidt specielle temperament, og det må man jo sige, at I forlængst har bevist, at I har med kareler smiley


  • #19   20. okt 2014 Held og lykke med din søgning smiley

Kommentér på:
Valg af race

Annonce