{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

KD
KD
Tilmeldt:
18. aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.553

Sorg, dyr vs. mennesker {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke forklare et formål med denne tråd, der er blot sat nogle tanker igang hos mig.

Vi har for knapt en uge siden måttet aflive min mors knapt 12 år gamle hund, da kræften blev så slem at kroppen nu ikke kunne bære den mere. Det var ikke bare min mors hund, for oprindeligt var hun min. Jeg fik hende i konfirmationsgave i sin tid. Da hun ikke var ret god til at være alene hjemme og min mormor flyttede tæt på min mor (og mig og min søs), blev det hverdagsrutine at min mormor hentede Kira, som hun hed, om morgenen, og så hentede jeg Kira hos min mormor når jeg kom hjem fra skole. Da jeg skulle flytte hjemmefra sagde jeg til min mormor at Kira skulle med mig, men med det ansigtsudtryk hun fik da jeg sagde det gjorde at jeg ikke kunne bære at tage Kira fra hende. Det betød så meget for hende at have Kira hos sig hver dag. Hun havde selv haft hund i mange år, men ville ikke købe ny, da hendes collie måtte tage den sidste rejse.

Så altså alt i alt blev Kira med tiden min mors/mormors hund, da jeg ikke boede hjemme. Kira var altså derfor en hund jeg også holdt utrolig meget af og som har været en stor del af mit liv.

Min søster på 16 bor stadig hjemme med min mor, og ny hund blev bragt ret hurtigt på banen af mig fordi jeg selv ved hvordan jeg har det. Mit liv kan praktisk talt ikke rigtig fungere uden hund/dyr i det. Det lyder måske helt overdrevet og jeg har ikke mødt mange der kan forstå det, men det er nu engang et faktum.

Når jeg har mistet dyr har jeg hurtigt skulle ha' et nyt hos mig. For mig er den nye slet slet ikke en erstatning, men en kæmpe hjælp for mig til at tackle sorgen, til at mindes det dyr jeg har måttet sige farvel til på en langt mindre tung måde fordi jeg har fået en ny støttepædagog, om man vil.

Desværre mistede vi også min mormor for ca. 2 år siden, og jeg er stadig temmelig tynget af det tab. Jeg er desværre ikke typen der kan græde en ordentlig mængde, forstået på den måde at jeg kan mærke at jeg nok ville få meget mere luft hvis jeg kunne tage en ordentlig tudetur, men gråden vil ikke rigtig komme frem. Der sker af og til, men jeg skal presses langt ud før jeg tipper udover den kant som gør at jeg kan tage en ordentlig tudetur.

Mine tanker er så faldet omkring det her med at jeg gerne straks vil fokusere på en ny glæde (nyt dyr), men altså samtidig mindes den gamle. Den nye er på ingen måde en erstatning, men en ny glæde. Men da jeg mistede min mormor havde jeg ikke brug for at skulle ha' en ny mormor. Faktisk vil jeg ikke ha' en ny mormor, så vil jeg hellere leve uden, og det er nok flertallet der har det sådan, men det undrer mig hvorfor det er sådan. Mens familiemedlemmer man har kært lever og mens ens dyr lever, så kan jeg ikke mærke den mindste forskel på hvor meget jeg holder af dem, men når først jeg mister er forskellen så markant.

Disse tanker er dukket op fordi min mor og søster slet ikke er klar til ny hund. De føler begge at den nye vil møve sig ind. Jeg har fuld forståelse for deres følelser omkring det, selvom sorgen for mig ville være lettere med fokus på ny hund.

Jeg ved ikke om jeg virkelig er en del at et helt lille fåtal som straks skal ha' et nyt dyr. Jeg læste "Farvel til en ven" (af Anders Hallgren) igår, og også her beskriver den hvor onde man kan føle mennesker er omkring en når de spørger om man skal ha' ny hund, så måske har jeg virkelig en underlig måde at tackle sorg på? For jeg vil til en hver tid benægte at det er fordi jeg elsker mine dyr mindre end andre elsker deres. Det er helt sikkert ikke det indtryk jeg har, da jeg flere gange har oplevet at folk har svært ved at forstå hvor vigtigt det er for mig at jeg har dem hos mig.

Puh! Det blev meeeget længere end jeg havde tænkt. Jeg har blot brug for at dele mine tanker, og dette forum virker som det rette sted. Her støder jeg ikke ind i de mennesker som ikke kan sætte sig ind i hvad en hund betyder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sorg, dyr vs. mennesker
  • #1   21. apr 2015 Først vil jeg lige sige at jeg jeg føler med dig, det er aldrig nemt at miste uanset om det er dyr eller mennesker. smiley

    Jeg tror egentligt det du føler er meget normalt.
    Det med at du ønsker en ny hund, men ikke en ny mormor, kan det ikke være lidt fordi du ikke ser en ny hund som erstatning, men netop som noget andet. Det ville først blive det samme hvis du ønskede en ny Kira, eller at du ønskede en ny person der kunne være der i stedet for din mormor, men som stadig var en person for sig selv. Giver det mening?

    Jeg er en af dem som skal bruge tid på min sorg. Jeg kiggede da annoncer osv. da Vaks døde (det kom ret pludseligt) men udover at jeg ikke følte mig klar til en ny hund, så var tidspunktet bare ikke rigtigt. Men da jeg 1 år efter fik en ny hund, fik jeg rigtig dårlig samvittighed overfor Vaks, for han var min allerbedste ven og han havde en helt speciel plads i mit hjerte. Men jeg måtte netop minde mig selv om at Lucky ikke var en erstatning for Vaks, men havde sin egen plads, og der var plads nok i mit hjerte til dem begge to.
    Så jeg tror egentligt ikke der er den store forskel for mig fra menneske til hund, uanset om de er levende eller døde. Jeg tror dog der er få mennesker i mit liv, hvor sorgen ville blive værre end ved hundene, f.eks. min mor eller min kæreste. Men ellers tror jeg egentligt mine følelser omkring det er ret ens.

    Jeg har altid sagt at jeg skal have mindst en chihuahua i huset, og det håber jeg da også, men selvom lucky kun er 2 år, tænker jeg nogle gange på om jeg kan bære det, men så tænker jeg at jeg måske kan hvis bare hunden er en anden farve, for jeg tror ikke jeg kunne holde ud at få en black and tan. Hvis Lucky havde været død, og det var derfor vi fik Rosa, ville jeg ikke kunne holde ud at kigge på hende, så havde jeg aldrig valgt hende, for hun ligner Lucky så meget i både sind og skind, at jeg ville sammenligne hende med ham hele tiden. Så det er kun fordi han lever at vi valgte hende smiley smiley Men elsker hende nu også rigtig højt!


  • #2   21. apr 2015 Ja kender godt det med at hunden ikke må ligne. Jeg har toller nu og selvom hun kun er 3 år, ha jeg som dig også haft tanken om det nu skal være en toller igen, simpelthen fordi det vil komme for tæt på, men det er svært at sige på forhånd.

  • #3   21. apr 2015 Jeg har det egentlig som dig , når jeg har mistet en hund, siger jeg altid til mig selv , at nu skal jeg vente lidt med at få ny hund , men det kan jeg så bare ikke overholde over for mig selv .Jeg føler også, at smerten ved at miste, bliver lettere at komme igennem, med en ny hund, men ikke at den erstatter den anden .
    Da jeg mistede min mand, kunne jeg heller ikke græde ,det hele sad bare som en fast klump .Men da jeg måtte aflive Argo (som ikke var syg ) ,aldrig har jeg hylet så meget over en af mine hunde ,og kan stadigvæk græde over ham .Det kommer jeg aldrig over ,også nok fordi jeg føler skyld fordi jeg fejlede


  • #4   21. apr 2015 Mennesker fejler, men jeg forstår at det er svært for dig at forlige dig med tanken smiley

    Jeg er glad for at det ikke lyder helt ude i hampen sådan som jeg har det smiley


  • #5   21. apr 2015 Ja jeg skulle jo aldrig ha haft sådan en hund , som jeg overhovedet ikke havde sat mig ind i .Han var jo VOGTER med stort og det var mig han vogtede .Da han så havde bidt flere og til sidst gik på min x mand , ja så måtte jeg jo være den som sagde stop smiley

  • #6   21. apr 2015 Kan godt forstå det er hårdt at tænke på, men vi begår jo alle fejl. Du lærte noget af det og har forbedret dig. Så kan man ikke gøre så meget andet.

Kommentér på:
Sorg, dyr vs. mennesker

Annonce