{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.008 visninger | Oprettet:

Sele - hvilken størrelse {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har overvejet at købe denne sele til min sheltie som et redskab til at lære ham at gå lidt mindre overgearet på vores gåture: http://www.dogdays.dk/shop/freedog-walker-antitraeksele-3080p.html

Jeg har dog det lille problem at han er en relativt stor sheltie på 10 kg, og hans brystmål er på 53 cm lige præcis. Grænsen mellem small og medium går lige der, så jeg er sgu lidt i tvivl om hvilken han ville passe bedst smiley Hvad tror I er bedst at tage den lille eller store størrelse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sele - hvilken størrelse
  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #1   22. sep 2015 Er der en speciel grund til at det skal være en sele hvor karbinhagen skal sættes på brystet?
    I min optik trækker hunden blot skævt, og kan på den måde få skævheder i ryggen.

    Jeg vil anbefale dig en almindelig sele og så tage en tur i maxizoo fx og prøve selen. smiley


  • #2   22. sep 2015 Nu har jeg jo chihuahua, så en lidt anden hund, men jeg synes stort set altid, hvis ikke altid, at jeg har skulle have den mindste, hvis Lucky har lagt imellem to str. smiley
    Men her er mit problem jo nok oftest, at jeg har svært ved at finde noget ordentligt der er småt nok, men det sker da at Lucky ligger imellem to str.


  • #3   22. sep 2015 I dit eget link står der længere nede på siden et telefonnummer man kan ringe til hvis man er i tvivl om størrelsen.

  • #4   22. sep 2015 Jeg ville ringe og spørge syntes det meget forskelligt om jeg har skulle havde en større eller mindre til min smiley

    Du kan også overveje
    http://shop.dogwise.dk/produkt/balance-harness-hundesele/

    Ellers har ruffwear også en sele hvor ser er til at sætte snoren forand.

    Den første har jeg bestilt i håb om endelig at få noget der sider ordentlig på min mærkelige hund da den kan indstilles alle steder og noget det ikke sider i vejen for hendes skuldre når hun går smiley


  • #5   22. sep 2015 Til Anne, selen er kun ment som et redskab i min optik, kan godt se hvad du mener og har også hørt forskellig kritik generelt af antitræk seler, men synes nu at denne ser meget skånsom ud for hunden, så ville give det et skud smiley Til myonly og about, tak for svar og havde slet ikke set at man kunne ringe, dumme mig XD hihi

  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #6   22. sep 2015 Ville blot oplyse om det, da man sagtens kan træne sin hund uden sådan en sele. Og selvom den ser skånsom ud er den det ikke.



  • #7   22. sep 2015 Jeg kan virkelig ikke anbefale den sele, min hunds kiropraktor vil hellere ikke anbefale den.
    Jeg købte selen, ikke fordi min hund trækker, men fordi den var så dejlig blæd.

    Desværre er det sådan, at selen konstant sidder skæv. Trækker hunden en lille bitte smule, så trækkes selen skæv, sådan at maveremmen gnaver helt ind i armhulen på modsatte side hvor snoren sidder.

    Min hund blev meget rød og nærmest hudløs i armhulen bare ved at have selen på en tur.
    Og som sagt, så anbefalede hundens kiropraktor at jeg smed selen ud, da den ikke er ergonomisk korrekt.

    I stedet for at investere i diverse gå pænt seler, så ville jeg i stedet for lære min hund at gå pænt.
    Måske du skulle melde dig til noget hundetræning.......................


  • #8   22. sep 2015 Anni ok, så kan det være at jeg ikke skal investere i den, som sagt kender jeg ikke andet til den end hvad jeg har kunnet læse mig frem til. Og du kan tro at jeg træner meget at gå pænt med ham, men uanset hvad er det bare svært at kontrollere ham lige i starten da han er meget energisk. Jeg prøver så vidt muligt at få brændt hans energi af inden gåturen, men han bliver jo selvfølgelig alligevel overgearet når først vi er ude på gaden. Men jeg har trænet hunde siden jeg var 7 år og træner regelmæssigt agility og generel lydighed derhjemme med mine hunde, så træning er ikke lige det vi mangler.... Nu handlede denne tråd også nere om selen end træningen

  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #9   22. sep 2015 Giver dig helt ret Anni.

  • #10   22. sep 2015 Men er der nogle andre seler I kan anbefale, som skåner hunden mest muligt? Den sele jeg har lige nu er fin nok og slider ham ikke nogen steder, men den glider meget nemt rundt på ham og er godt slidt, så det ville være rart med et tip til en med en god pasform, der ikke trykker de forkerte steder. smiley

  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #11   22. sep 2015 Jeg kan godt lide Julius k9 og tre point.
    Men der findes mange forskellige som er gode. smiley


  • #12   22. sep 2015 K9 har jeg hørt neget godt om men tror jeg ikke lige passer ham så godt. Vil helst have noget der går mellem benene og ikke skærper skulderbladet når han går. Af samme årsag bruger jeg kun vores hurrta-t sele til ham når vi træner og han derfor hurtigt skal have noget af og på. Desuden er han ikke så glad for at få noget over hovedet smiley Hvad er den anden for en? smiley

  • #13   22. sep 2015 Jeg er ikke til K9 seler. De er ikke sikre, da de fleste hunde kan bakke ud af dem.

    Jeg kan godt lide Hurta Y seler eller den forholdsvis nye Hurta Active sele.
    Har dem begge og er glade for dem.
    Active selen kan reguleres flere steder, men man skal passe på, hvis man har en hund som er meget smal mellem forbenene så den ikke kommer til at genere, da den er rimelig bred mellem benene.

    http://www.dogsfirst.dk/shop/hurtta-active-sele-6442p.html
    http://www.dogshop.dk/shop/hurtta-seler-108c1.html?gclid=CNur9LjAi8gCFQEXwwodAaYJiA


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #14   22. sep 2015 Tre point selen er en sele som hunden træder ind i og så lukkes den på ryggen. Den er super god til hunde der ikke er glade for at få noget over hovedet. Og meget nem at give på. Den kan bl.a. købes his thedoghouse.dk som ligger i Viby J men også har en webshop.
    Den findes i mange størrelser og også i halve størrelser.
    Den er i et lækkert materiale og designet i Italien. Desværre har hverken maxizoo eller Petworld den.

    At en hund kan trække sig ud af en Julius k9 sele kan jeg ikke se. Min hund har aldrig gjort det og har heller ikke hørt om det. Selen bliver også brugt af flere brugshunde fx narko hunde i lufthavne.


  • #15   22. sep 2015 Anne O
    Jeg har haft to hunde som i løbet af 20 sekunder kunne komme ud af en K) sele. Jeg kender også andre hunde som kommer ud af dem
    At K9 selen bliver brugt af nogle hunde i lufthavnen er jo ikke ensbetydende med at hundene ikke kan komme ud af dem.
    Endvidere er hverken tre point selen eller k9 selen ergonomisk korrekt.
    K9 selen er den værste, hundene kan komme ud af dem og de hare n elendig pasform.
    Både min dyrlæge og min hunds kiropraktor er ved at græde når de hører K9 sele.



  • #16   22. sep 2015 Anni, det er altså ikke ved alle hunde at Julius k9 er dårligt. Jeg har haft Lucky til kiropraktor, hvor hun sagde at den faktisk sad fint på ham, og at der umiddelbart ikke var nogen grund til ikke at bruge den på ham. Og hans små "steder" som i øvrigt ikke var noget særligt, lidt som når vi andre bliver lidt spændt i ryggen, så var der altså intet pga selen.
    Vi har dog alligevel købt en puppia til ham, for at ligge trykket et andet sted, men det er lidt hip som hap hvilken en vi bruger, og der er ingen tvivl om at Lucky selv foretrækker sin K9, han er faktisk ikke specielt glad for andre seler.

    Men der er da helt sikkert nogle hunde som de ikke sidder ordentligt på, og hvor det kan være en faktor for noget, men sådan tror jeg det er med alle seler. Hverken min dyrlæge eller kiropraktor, som ellers begge er gode til hvad de laver, ser nogle problemer i at Lucky bruger sin Julius k9, men man skal selvfølgelig altid købe en sele der passer til sin hund.


  • #17   23. sep 2015 Den hurtta aktice sele ser ud som noget jeg godt kunne overveje. Det eneste er som du bare nævner det med forbenene smiley ved du om de sælges i maxi zoo eller andre steder, hvor de kan prøves?

  • #19   23. sep 2015 Jeg har en stor hund, der som unghund var ved at drive mig til vanvid med sit trækkeri. Hun var meget insisterende trods træning, træning og atter træning. Jeg har aldrig før haft en hund med det problem, så jeg var simpelthen ikke hurtig nok til at få det stoppet i tide og det var så ris til egen rumpe. I ren desparation købte jeg en lignende sele. Det var godt nok spile af penge. Hun trak fuldstændig lige så meget som hun plejede også selvom teorien var at med karabighagen hægtet foran så ville hunden bare blive drejet omkring når den trak. Yeah, right ..... Min trak så bare videre gående helt sidelæns. Jeg smed selen i skraldespanden og gik tilbage til helt basalt 'hvis-du-trækker-stopper-turen-træning'. Og Ok det tager lang tid og meget tålmodighed når trækkeriet først er blevet et mønster. Men altså min er 3 år gammel nu og hun har gået rigtig pænt i snor det sidste år smiley
    Mht hvilke seler der bliver siddende på hundene så er min oplevelse at ingen sele ikke kan 'afmonteres' hvis Fido virkelig vil men at Julius K9 er den absolut nemmeste for hunden at 'afmontere'. Når vi starter et hvalpehold op kan det være meget underholdende at overvære det de første par træningsgange smiley smiley smiley Indtil folk køber et halsbånd og bruger istedet.


  • #20   23. sep 2015 Ruffwear front range sidder super godt på min unge cocker. hun vejer 10 kg. Dette er en str. small.

    Hvis du køber Freedog selen, skal du have den i medium.


    profilbillede
Kommentér på:
Sele - hvilken størrelse

Annonce