{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.547 visninger | Oprettet:

3-benet hund,erfaring? {{forumTopicSubject}}

Hvem har erfaring?
Nogle bestemte udgifter og hvad skal der tages hensyn til?
Da vi går med tanken om at "adoptere" en hunhund på 6-7 måneder, som desværre lige har fået forbenet fjernet efter en slem påkørsel.
Jeg har ikke mødt hunden, da hun ikke er i Dk.
Vi er klar over at trapper ikke er en god ide, dem har vi heldigvis heller ikke nogle fra smiley
,men er der nogle bestemte udgifter og udfordringer forbundet med en hund på tre ben?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  3-benet hund,erfaring?
  • #1   17. nov 2015 Vi har en her på Vesterbro.. og ja jeg fatter det ikke.. hvorfor man ikke afliver. Bagben kan gå an ved let hund.. forben er sgu synd. De kan ikke løbe .. og de humper afsted.

    Jeg forstår ikke meningen med at holde liv i alt!!


  • #3   17. nov 2015 Der findes masser af firbenede hunde på internaterne i Danmark - de ville helt sikkert blive glade for et nyt hjem hos dig.

  • #6   17. nov 2015 Afliv den. Helt ærligt. Det skærer mig i hjertet at se hunde lide på den måde.

  • #7   17. nov 2015 Den bliver jo ikke aflivet... der skal penge i kassen!!

    Og hvis man har bare lidt forstand på hundens krop, så ved man hvor sårbare albuer er.. en hund der humper afsted på et forben belaster albuen meget.


  • #9   17. nov 2015 Here we go again....det sædvanlige ekko. Det er jo ikke jeres mening om gadehunde eller holdning til aflivning TS spørger om. Hvorfor kan man man ikke bare svare på spørgsmålet og ellers holde sine holdning for sig selv...det er da utroligt, i skriver det samme gang på gang, den samme lille klynge...svar dog på spørgsmålet og ellers hold jeres negative evindelige kommentarer om gadehunde og aflivning for jer selv...og lad dem svare som rent faktisk har en reel objektiv holdning til det TS spørger om svare?
    TS Laila Thøgersen kan du spørge, du kan finde hende på FB (evt under gruppen Lanas sted), hun har haft en 3-benet hund. Held og lykke med det


  • #10   17. nov 2015 Jeg har ikke oprettet tråden, for at få kritik!
    Fint at I har en mening omkring det, men jeg spørger ikke efter jeres mening.

    Vi har valgt dén hund, fordi at hendes blik har fanget mig, ligesom min hund gjorde for 6 år siden på et billede, og hun er her stadig! Jeg vælger ikke hvilken som helst hund, og internaterne er kigget på fra nettet, ofte ældre hunde og de fanger mig ikke.
    Vi ønsker at hjælpe hunde som kræver ekstra, derfor vil jeg hører erfaringer fra ejer der har en hund med tre ben!


  • #11   17. nov 2015 Lise Lotte.. Århhhh stop nu.

    Jeg har svaret, at jeg ikke vil have en hund med manglende forben, og det samme har andre.

    Skal vi igen opremse, at dette er et debatforum ... måske TS meget detaljeret skal beskrive, hvilket svar hun ønsker...





  • #13   17. nov 2015 Camilla... Du spørger efter erfaring... den får du.. og måske du burde læse lidt, hvad der står og så er dette et forum, hvor folk gerne må komme med deres mening.. hvorfor tager du det som kritik.. rammer det et ømt punkt???

  • #14   17. nov 2015 Christina ja jeg personligt har kun kontakt med fine hunde med stamtavle... Bryder mig ikke om bastarder... hold kæft hvor kommer fordommene bare fra dem, som har så travlt med at tude om andre.

  • #16   17. nov 2015 Nej hvor du kommer med samme klagesang hver eneste gang.

    Jeg har trukket vejret helt fint smiley


  • #18   17. nov 2015 Klagesang over os andre... for ja vi er jo faktisk enige.. men den skal lige med, at alle vi andre er nogle frygtelige folk, som kun kan lide hunde med tavle.



  • #20   17. nov 2015 Hmm..

    Problemet med gadehunde er jo dels at de kan tage sygdomme med til DK som vi ikke har herhjemme, og dels får vores "egne" hunde, på internaterne, så ikke det hjem.

    Sørger man for at udrydde gadehundene? Sørger man for at få dem neutraliseret, så der ikke fødes hvalpe på gaden?

    Jeg tror langt de fleste her på HG kan forstå hvorfor man gerne vil hjælpe sådan en stakkel, men samtidig også ser ovennævnte problemer.

    Nøjagtig det samme som med tavlehunde vs. blandingshunde. Med en race kender man temmelig meget til den type hund der kommer ud af det og med en tavle så har man en chance for at undersøge om opdrætter nu også laver et ordentligt stykke arbejde. Ved at købe tavlehund fra en seriøs opdrætter støtter man samtidig det gode arbejde. Det kan så forhåbentlig føre til at de brådne kar kan blive frasorteret.

    Om en 3-benet hund skal have lov at leve eller ej er nok en smagssag for den enkelte, men det ændre ikke på faktum af at det VIL belaste på den albue der så er nødt til at bære hele vægten, og at hunden ikke har mulighed for at løbe og lege på lige fod med andre. Så skal man gøre op med sig selv om det er et liv der er værd at leve for en hund. Mange mennesker kan finde værdi i andre ting her i livet i tilfælde af at handicap, men de fleste hunde har værdi af at kunne, snuse, træne og løbe.


  • #21   17. nov 2015 Jeg synes det er utrolig synd at holde liv i en hund der manglet et forben. Havde det været et bagben så ville det betyde mindre. Men langt størstedelen af hundens vægt ligger på forparten.

    Hunden på video, synes jeg løber noget mere besværet end den ville have gjort på 4 ben.


  • #22   17. nov 2015 Jeg har jordens dejligste (og i manges øjne smukkeste) hund. Hun ville ikke få lov at leve med kun 3 ben, og jeg har vanskeligt ved at forstå, at man ved gadehunde ikke afliver og i stedet bruger pengene på at sikre et bedre liv for de 4-benede artsfæller.

  • #25   17. nov 2015 Nej nej nej, den hund ville jeg aldrig købe. Hvorfor??

  • #26   17. nov 2015 Maya men hånden på hjertet...gør de det for HUNDENS skyld? smiley

  • #28   17. nov 2015 Og det kan også redde hunden at få amputeret begge bagben men selvom mange falder i svime over den heltegerning så er det nok ikke lige det fedeste for hunden smiley

  • #31   17. nov 2015 Maya men det var ikke spørgsmålet...omend vi er enige, det er nogenlunde lige egoistisk smiley og på ingen måde i hundens bedste interesse...

  • #33   17. nov 2015 Den hund vil blive dyr i dyrlægeregninger og skal nok inden alt for længe have smertestillende medicin resten af sit liv.

    Hunde kan leve med 3 ben, men jeg tror næppe, at hunden vil få en rigtig god livskvalitet.
    Da det er forbenet vil den aldrig kunne løbe og lege som en normal hund. Som andre påpeger, så havde det været knap så slemt hvis det have været et bagben.

    At hunden er så ung, er både en fordel, men samtidig også en bagdel.
    Prøv at bruge din logiske sans. En hund i den alder er endnu ikke færdig udviklet. Den humper rundt på 3 ben, hvilket gør at hele dens krop bliver skæv. En skævhed som vil vare ved hele dens liv. Skævhed er lige med smerter. En hvalp vil blive mere skæv end en voksen hund, da den endnu ikke er færdig udviklet.
    Ikke engang et besøg hos en kiropraktor en gang om ugen kan ophæve skævheden.
    Hunden vil med garanti få AD, da den overbelaster albuen, den vil også få problemer med skulderen da denne også bliver overbelastet.

    Følgeskaderne vil komme hurtigere på en hvalp end hos en voksen hund, da hvalpen endnu ikke har et 100% stabilt skelet.
    Det vil tage lidt længere med en voksen hund, da denne har et færdigudviklet skelet, men også den voksne hund vil få problemer.

    Det her er det min dyrlæge/kiropraktor har forklaret mig da min hund havde brækket bagbenet og vi talte om 3 benede hunde.

    Jeg synes lige som de andre, at sådan en gadehund skulle aflives, det er ikke for hundens skyld at man har amputeret benet og holder den i live. Det er i mine øjne misforstået kærlighed til dyr.
    Og speciel en gadehund mad sådan en skavank skulle have været aflivet.
    Tænk på, hvor meget pengene på operationen kunne have gjort gavn hos sunde og raske gadehunde.
    Nu er pengene brugt til en hund, som vil have nedsat livskvalitet og som vil leve et liv i smerter. Er det et værdigt liv.
    Jeg håber på hundens vegne, at vedkommende som overtager den vil gøre kort proces og aflive den når den begynder at få smerter. Man kan nemlig ALDRIG smertebehandle så hunden er helt smertefri........................

    Det gør ikke ondt at dø, men det kan gøre pokkers ondt at leve.


  • #35   17. nov 2015 Eller det er da lige præcis sådan at kompenserer man for én del vil den modsatte muskel/legemsdel osv lige præcis blive overbelastet og føre til skævhed og smerter smiley

  • #37   17. nov 2015 Ah ja lige præcis, mange tror jo netop at den bare kan kompensere for det manglende ben og overvejer ikke rigtig hvad det medfølger smiley

  • #38   17. nov 2015 Min erfaring - hvis det havde været en hund, du havde haft et nært forhold til, en god ven du havde haft fra den var hvalp, så ville du måske, som en ven jeg en gang havde, have svært ved at sig farvel, og ville derfor vælge at lade hunden gå med de tre ben - for DIN skyld. Den hund han havde var relativt ung, knap 2 år, og en let type hund ( whippet) og han kunne ikke give slip, bla. fordi han følte skyld over at han ikke havde forhindret uheldet, der førte til det mistede ben.
    Hunden humpede - kom aldrig til at løbe igen, kunne kun omgås udvalgte meget fredelige hunde, og blev derfor hold for sig selv. Et trist hundeliv! Dertil kom selvfølgelig ekstra dyrlægeregninger, smertedækning etc.
    Den blev ikke særligt gammel - husker ikke hvor lang tid der gik, men 2-3 miserable år, fik den. Han indrømmede senere, at han burde have givet den fred og have anskaffet en ny hund i stedet.

    Lige nu har du ikke et bånd til den hund du omtaler, og det blik og den "kontakt" du taler om, kunne du måske finde andet sted, hvis du gav dig tid til at besøge nogle af internaterne, eller nogle af de hunde, som folk annoncerer til videreformidling rundt omkring. Der er masser at vælge imellem!


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #39   17. nov 2015 hvorfor skulle man dog aflive en trebenet gadehund?? der skal da nok dukke en op der sikkert vil betale dobbelt for at BÅDE og kunne have "reddet" en hund og endda en stakkels tre benet hund.. det giver til mange gode snakke i hundeskoven og likes på FB!!..

    om jeg begriber det mand,,,, hvis Pixie en dag skulle have amputeret et ben blev det et farvel og tak for denne gang.. jeg ville simpelthen have den sorteste samvittighed over at byde hende sådan et liv.. på den lyse side bliver den sikkert nem at omplacerere NÅR den som de fleste andre gadehunde skal omplaceres på et tidspunkt...


  • #40   17. nov 2015 Jeg kan se, hvad et brækket bagben gjorde ve min 6-7 måneder gamle hund.
    Hun gik med glasfiber i 8 uger.
    Det blev skiftet hver eneste uge under fuld narkose da hun voksede.
    Hunden var hos kiropraktor en til to gange om ugen, lige netop fordi hun voksede og ikke skulle blive skæv.
    Hun har et super fint i dag om man kan overhovedet ikke se at hun har haft brækket benet.
    Men jo, jeg kan se det, for siden hun gik med glasfiber på, har hun haft problemer med korsbenet, det begyndte at sætte sig "fast" en uges tid efter at hun have brækket benet. Derfor så meget kiropraktor.
    Hun går stadig til kiropraktor - nu kun efter behov. Jeg kan se på hende når det er tid, for begynder hun at ligge med bagbene bagud i "frøstilling" og helst med bagbenene op af noget, evt bagbene bagud på armlæn af sofa eller lænestol og resten af kroppen nede på sædet.

    Dette er så kun følgerne af et brækket bagben, og efter et kiropraktor besøg er hun som ny. Så mon ikke der følger meget mere med til sådan en arme trebenet hund hvis krop ALDRIG kan rettes op da der jo mangler et ben...................


  • #41   17. nov 2015 Hvad hvis et menneske skulle have amputeret et ben, vil I også synes at aflivning vil være det bedste? smiley
    Jeg forstår ikke hvorfor det møder så meget kritik. Hunden skal jo ikke leve hvis den tydeligvis ikke kan leve sådan, eller har smerter! Hvem skal ikke have lov at få en chance her i livet når man kun er mellem 6-7 måneder.

    Tak til jer som har kommenteret med jeres erfaringer.


  • #42   17. nov 2015 Hund kontra menneske... total unødvendig sammenligning!!!

  • #43   17. nov 2015 Ikke særlig meget Louise

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #44   17. nov 2015 hooooold nu op en åndsvag sammenligning..

  • #45   17. nov 2015 Jeg synes det er meget meget svært at sammenligne hunde og mennesker. Vi har ansvaret for vores hunde og det er os der skal sige fra for dem. Det er slet ikke det samme. Men ja derudover er jeg da stærk fortaler for aktiv dødshjælp hvis det er det smiley

  • #46   17. nov 2015 Hvis et menneske kan klare sig på ét ben, så kan en hund vel også klare sig på tre ben, hvis der også bliver taget hensyn til det.


  • #47   17. nov 2015 Ej Camilla det er altså helt åndssvagt at sammenligne et menneske med protese og en hund der har fået amputeret forbenet. Du kan IKKE sammenligne hunde og mennesker på den måde smiley

  • #48   17. nov 2015 Det er simpelthen SÅ komisk at der hvert evig eneste år aflives jeg ved ikke hvor mange sunde og raske hunde, ganske enkelt fordi de er i vejen.
    Men en trebenet gadehund der end ikke er fyldt et år og som var været kørt ned af en bil, gennemgået en stor operation og som nu skal lærer at den aldrig vil kunne gøre de samme ting som hunde med fire ben, DEN holder vi sku liv i!
    Bræk.


  • #49   17. nov 2015 Hvordan f****n kan du finde på at sammenligne mennesker og hunde ?
    Ja undskyld mig, men det er da pervers.
    Mig bekendt, så er et ikke tilladt at aflive mennesker, de skal leve uanset hvor mange smerter de har.
    Hunde/dyr må aflives så de ikke skal leve et liv uden livskvalitet og et liv i evige smerter.
    Med den bemærkning mistede jeg godt nok al respekt for dig, for du er åbenbart et af de der egoistiske mennesker der absolut skal holde liv i alt uanset hvor meget det kommer til at lide.

    Med venlig hilsen Anni, et menneske, som har slidegigt næsten i hele kroppen, og som har smerter 24/7. Somme tider ville jeg ønske at jeg kunne aflives..................


  • #50   17. nov 2015 Du sammenlignede ikke lige mennesker og hunde, vel?

  • #52   17. nov 2015 Jeg stemmer i med de andre at sammenligning mellem menneske og hund ikke kan bruges, men du skal tænke det sådan at et menneske kan finde værdi i andre ting. Det kan en hund ikke

  • #53   17. nov 2015 Jeg synes, at sammenligningen mellem hund og menneske er forfriskende. Når man så har fordøjet forfriskningen, vil man erfare, at der praktisk talt ikke er nogle lighedspunkter mellem et ben-amputeret hund og et ditto menneske.

  • #54   17. nov 2015 Vi skal behandle dyr ordentligt. Ikke fordi vi tror de er mennesker men fordi VI er det!
    Afliv den hund og find du en med fire ben. Der er vel flere fra samme land hvis du partout vil importere.
    Men du har jo besluttet dig. Gør som du vil!

    PS - jeg har aflivet en fem en halv uge gammel hvalp sidste år. Syg og dårlig. Jeg græd mine bitre tårer for hunden havde SÅ meget at byde på og livet var kun lige begyndt smiley Men hans liv var ikke værdigt og derfor sagde vi farvel for det var i HANS bedste interesse.

    Tænk på hunden!


  • #56   17. nov 2015 Ét menneske der får amputeret et ben få da både krykker, gang stativ og kørestol netop for at aflaste det tilbageværende ben, de går til Fysioterapi, kiropraktor og køre mange gange på smertestillende pga fantom smerter+ smerter fra overbelastning i det andet ben.

    Men er du klar til at betale for kiropraktor for hunden hver 2-3 uge resten af dens liv, køre den dagligt på smertestillende om har bivirkninger for resten af kroppen ?
    Er du klar den dag det sidste forben ikke kan mere til at tage afsked med hunden du lige har knyttet dig til ? for den dag kommer og den kommer langt hurtigere end du regner med , skuldre/albue i det tilbageblevne forben bliver hurtigt overbelastet og slidt forkert , samtidig med at nakke /ryg bliver skæv og gør ondt.

    Også er der det psykiske er du klar til at stå med en hund der højst sansynligvis bliver aggresiv ? Den finder hurtigt ud af at sige voldsomt fra når andre hunde vil lege , da det betyder skæve vrid i kroppen =smerter =andre hunde ikke velkomne.
    Og husk hunde viser ikke smerter da det ligger i deres natur at skjule dem, vi mennesker spotter tit smerter hos hunden alt for sent

    Men kan du sige ja til det så hent den endelig, jeg ville have valgt at aflive for jeg synes ikke det er værdigt overhovedet for hunden.



  • #57   17. nov 2015 Tasja var en hund på 3 ben.
    Hun havde det meget godt, men det var et bagben. Tilgengæld havde hun kæææææææææææææmpe adfærds problemer smiley

    Hun blev kørt ned af sin egen ejer, da hun faldt ud af cykelkurven.
    Derud over var hun bange for alt. gøede af alt, angreb alt. og var kun god med mennesker indenfor. Uden for gøede hun indtil man kom ind.


    profilbillede
  • #60   17. nov 2015 Jeg har mødt én trebenet hund. Den står og skriger når dens venner skal ud og arbejde. Den kan ikke længere løbe. Hvem gør sådan noget mod sin hund?!
    Det er ikke et liv.

    Hvis du vælger et liv med en trebenet hund, så forventes udgifter til osteopat, kiropraktor og massage.


  • #62   17. nov 2015 Jeg ville ikke have hjerte til at se min hund blive valgt fra, som du beskriver, Isabelle og som Malene beskriver.

  • #64   17. nov 2015 Camilla -du har helt ret...rent fysisk kan en hund måske klare sig med tre ben smiley Men der er en stor essentiel forskel på hunde og mennesker -man kan kalde det "åndelighed" "kultur" "dybere mening" som man ikke kan se sig ud af....med det mener jeg ikke at dyr har mindre eksistensberettigelse af den grund...men at mennesker finder glæde ved en hel masse ting der ikke er forbundet med vores funktion..

    Det kan være alt fra kunst..billede, skulptur, teater film og tv. -til mental stimuli der ikke kræver nogen form for fysisk aktivitet.
    Vores værdisæt er udvidet i forhold til dyrs...der i høj grad har lige så meget livskvalitet -men forbundet med deres funktion, deres instinkter og deres fysik.
    Så tager man noget fysiologisk fra dem -risikerer man nemt at hele deres livskvalitet bliver forringet i en hel anden grad end et menneskes vil blive.

    Det handler om for alle levende væsner at leve meningsfuldt -ikke blot at overleve smiley


  • #65   17. nov 2015 Jeg tænker også at andre hunde måske hurtigt opfatter en hund med tre ben som en svag hund og det ville jeg heller ikke have samvittighed til at se på.

  • #66   17. nov 2015 Nej.. Bare.. nej. En hund der ikke kan grave i jord, løbe rundt og lege pind, ikke kan lege på lige vilkår med andre hunde. En hund, som ikke kan træne på samme vilkår som andre. En hund som ingen egentlig ved, om har ondt. En hund, som er så ung. Er det virkelig et værdigt hundeliv? Vil du virkelig byde en hund det i 8-10-12 år? .. Jeg ville afgjort ikke. Ligemeget om det var en gadehund eller en hund til 25.000.

  • #67   17. nov 2015 Lad mig lige forstå det rigtigt:
    Du beder om erfaringer og får svar, der alle går på at det er dyrt, til meget stor gene for hunden, og efter alt at dømme, forbundet med en hel del smerte.

    Og din konklusion er stadigt at du vil have hunden, og vi er nogen amøber der ikke har forstået et hak..........


  • #68   17. nov 2015 Kongelig barmutter - Jeg har læst jeres meninger omkring emnet, og en enkel med lidt kendskab dertil.
    Hunden bliver også vurderet med tre ben, jeg har da ikke tænkt mig at lukke øjnene hvis jeg kan se at den lider ved det, eller vrider forkert i kroppen.


  • #69   17. nov 2015 En ting er at få en gadehund som har en masse man skal arbejde med, hvorfor så vælge en der oven i det, kun har 3 ben hvor det med tiden højst sandsynligt vil give smerter, det forstår jeg ikke. Men jeg forstår overhovedet ikke at man vil have en gadehund som man aldrig har mødt, for hvad nu hvis kemien i mellem hund og ejer aldrig bliver god, hvad vil man så gøre...? sende den videre og sige hov det gik sørme ikke.


  • #70   17. nov 2015 Der er da langt mere end "en enkelt", i denne her tråd, med kendskab til trebenede hunde...

  • #71   17. nov 2015 Jeg forstår bare ikke hvorfor det ofte er sådan at TS spørger folk om deres erfaring/hvad de havde gjort mm., der kommer der mange svar og så bliver det til at TS modargumenterer alle svarene man har bedt om smiley

  • #72   17. nov 2015 Ts - hvad skulle der til for at du tænkte, ej det er for synd at kalde den hund leve?

  • #73   17. nov 2015 Små hunde kan klare det ok, hvis det er et forben.
    Store hunde, der bliver belastningen for stor, og det vil være forbundet med smerter for hunden.
    Hvis det er en hund af en aktiv type, så er det heller ikke værdigt.
    Men ellers er der jo ikke andre udgifter forbundet med den end andre hunde. Du bør dog nok snakke med forsikringsselskaberne på forhånd, om de har særlige forbehold mod at forsikre sådan en smiley

    Jeg håber du har i tankerne, at den risikere at slæbe sygdomme med sig til Danmark, som vi endnu ikke har i Danmark, og dermed udgører en sundhedsrisiko mod alle de hunde, der bor i landet.
    Vi har en del lækre internathunde herhjemme, der ikke udgører den samme risiko. Har du kigget på dem? Så kan du også møde hunden først. En del af de gadehunde jeg kender, har haft nogle gevaldige adfærdsproblemer. Ejerne har formået at håndtere det, men det har ikke været lige nemt ved alle smiley


  • #74   17. nov 2015 Belastningen er lige stor om det er en lille eller en stor hund...........................


  • #75   17. nov 2015 Funke - Jeg har på intet tidspunkt modargumenteret det der bliver skrevet. I går straks i stødet og angriber selvom jeg spørger efter erfaringer fra hundeejer med en hund i samme situation.


    Einstein - sygdomme? Hunden bliver vaccineret mod alt inden den overhovedet kommer til landet, lige nu sidder hun på en dyreklinik, og der skal hun være de næste 2 måneder. Så det med sygdomme, tror jeg ikke i skal tænke over.


  • #76   17. nov 2015 Camilla: Ja, det gør de alle sammen, alligevel er der sluppet sygdomme med før... Fordi mange af sygdommene kan man ikke teste sikkert for, uden en lang karantænetid. Og så er der også lidt forskel på kvaliteten af dyrlægearbejdet i de lande, gadehundene oftest kommer fra.

  • #77   17. nov 2015 Ginne - at jeg kan se den lider last

  • #80   17. nov 2015 Nu er den artikel fra 2012, så de har det ikke med, men året efter, 2013, fik Holland rabies ind i landet, pga. nogle gadehundehvalpe... Der også var indført efter alle reglerne. Det synes jeg er voldsomt skræmmende!!!

  • #81   17. nov 2015 Den er fra 2012, måske de har fået andre krav fra de klinikker der godkender hundene til landet

  • #82   17. nov 2015 Det har de ikke.

  • #83   17. nov 2015 Her er en fra 2015 hvis det gør det mere korrekt.

    http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=113


  • #84   17. nov 2015 Norge har gjort det forbudt at indføre gadehunde, netop pga. sygdomme. Det viste sig at hundene ofte ikke var vaccineret mod rabies, selv om det stod i deres papirer at de var vaccineret.

  • #86   17. nov 2015 Min Sigurt blev i øvrigt død syg af Ehrilisia canis, da han var 3 år gammel. Den møjsygdom stammer fra Sydeuropa, og kunne godt være blevet hevet med her op af flået der har siddet på en gadehund...

    Hvis det er tilfældet, så skide tak! smiley


  • #89   17. nov 2015 Dværgbændelorm som er dødeligt og som spreder sig godt i Danmark er kommet ind med gadehunde, mener også at vi kan takke gadehunde for hjerte/lungeorm

  • #91   17. nov 2015 Maya ja man kan læse trådene herinde, som fanden læser biblen.

  • #93   17. nov 2015 Hmm Maya jeg synes nu der er en del fortalere herinde for hellere at aflive hunden en dag for tidligt end en dag for sent smiley

  • #94   17. nov 2015 Maya - sneglene er mellemvært (dvs. nej det kommer ikke fra dem)

  • #97   17. nov 2015 Nej det kan du sørme tro de ikke ville Maya, jeg har generelt indtrykket af at folk her på HG er godt kritiske over for hvad vi udsætter vores hunde for, og de fleste ret immune over for følelsesporno smiley

  • #98   17. nov 2015 Hvis du er i tvivl, så prøv at tjekke nogle tråde ud angående de hunde der bliver "reddet" bl.a. i USA, dem der får et "helt nyt liv" med amputerede bagben, eller nogle af de berømte "søde" deforme hunde, det er sørme ikke noget der bliver givet applaus for smiley

  • #100   17. nov 2015 Hvordan vil den kompensere for "problemet" ? Du tror altså vitterligt ikke på at der skulle være nogen komplikationer ved at kompensere for et manglende forben? Hvad er det der gør, at den slet ikke vil blive skæv eller få smerter bare fordi den er ung?

  • #101   17. nov 2015 Jeg forstår ikke helt...hvorfor den forøgede smittefare fra gadehunde er irrelevant fordi hvalpen er trebenet? den ene ulempe sletter vel ikke den anden?

    Jeg kan slet ikke se hvorfor det er så mærkeligt at folk reagerer på begge dele... frem for at male et rosenrødt "vi skal gøre alt for hundene" billede af det...

    Personligt er jeg lidt...TS må gøre hvad hun vil smiley men spørger man ud på et forum går jeg automatisk ud fra det er fordi man vil have folks holdninger -vil man have klare facts (eller om man vil..præcis det ene svar man ønsker) så er google et så ganske udmærket redskab til den slags smiley


  • #102   17. nov 2015 Forstår slet ikke at man spørger herinde. For beslutningen ER jo taget.

  • #104   18. nov 2015 Herinde er det "flot" når man afliver sin hund. "Den rette beslutning", "respekt"...

    Jeg har oprettet en tråd om det engang - om en HG-konsensus der handler om at man altid går opbakning når man vælger at aflive en hund med fysiske eller mentale udfordringer.

    Her er det IKKE populært at holde liv i alle hunde for enhver pris. I mine øjne er det noglegange lidt for upopulært.

    Og når det så er sagt - en trebenet hund. En omplaceringshund fra et miljø man på forhånd ved er problematisk, men uden man kender detaljer. En hund, der har været påkørt med alt hvad det indebærer af konsekvenser.

    Jeg forstår simpelthen ikke hvordan man kan komme frem til at det er en god ide for den.
    Odds er ekstremt dårlige for sådan en hund.
    Risikoen for smerter og elendighed livskvalitet er overhængende.

    Jeg bliver trist over hvad man er villig til at byde dyr - og for hvad?


  • #105   18. nov 2015 TS - ja så er du jo nødt til at tage hunden til dig. Et godt råd er at du ikke skriver under på noget der kan begrænse din mulighed for ud fra din egen dømmekraft at vælge at sige farvel til hunden. Skulle du nu synes det er et uværdigt liv når det kommer tæt på. Så vil det være så synd for jer begge, hvis en organisation forhindre dig i at sige tak for denne gang.

  • #106   18. nov 2015 Og til diskussionen med at det kun er fordi det er en gandehund folk stejler. Jeg stejler altid når folk ønsker at købe en hund der forventeligt er begrænset i sin helt alm. Funktion som hund. Det være sig manglende vitale dele, skodavl på syge individer, mentalt problematiske hunde. Og det er lige meget om det er en gandehund uden ben eller en DKK bulldog uden luftveje.
    Hvorfor købe katten i sækken, når der er masser af gode dejlige sunde og raske hunde der ude?


  • #111   18. nov 2015 Hvorfor søge råd om noget når man allerede har truffet sin beslutning smiley Jeg kender til udgifterne ved at have en trebenet hund fra en meget nær bekendt. En collie, der mestede et forben i en ulykke, da den rendt i vejen for en traktor hjemme på gården. Den fik amputeret forbenet og blev genoptrænet. Men det var for det første en MEGET dyr omgang og resten af hundens liv havde den en fast aftale hos kiropraktor hver 14. dag (=temmelig dyrt at have pågældende hund!). Den skæve belastning satte sig i hele ryggen og det tilbageværende forben fik den ret hurtigt slidskader i. Husk på at hunde bærer ca 60% af vægten på forparten ! Iflg kiropraktor havde den formegentlig konstant hovedpine. Det gjorde også en hel del ved dens adfærd overfor andre hunde. TIdligere var den imødekommende og ville altid gerne lege når vi fx kom på besøg med vores hunde. Efter amputationen og genoptræningen kom den til at hade andre hunde; den har slet og ret følt sig svag og presset. Den var ikke den samme glade hund overfor mennesker som den var før ulykken. Et år efter ulykken valgte ejerne at give den fred fordi de måtte indse at et liv på tre ben ikke var værdigt for deres elskede hund.
    For et par måneder siden stod jeg selv overfor valget: Aflivning eller amputation. Min højtelskede 'once-in-a-lifetime' hund Stormy fik konstateret knoglekræft i en af 'skinnebensknoglerne' i et bagben. Iflg dyrlægen ville min hund kunne redde livet, hvis vi amputerede bagbenet. Men det dyrlægen fortalte mig om genoptræningen og det liv han efterfølgende ville få gjorde at der for mig ikke var noget andet valg end at sige farvel til min hund. Min hund var 6 år gammel og en kanonkugle af aktivitet. Jeg kunne ikke bære tanken om at han skulle humpe rundt på 3 ben med konstante smerter fra muskelspændinger i resten af kroppen og i løbet af få år udvikle slidgigt i andre led.
    Jeg mener ikke at man i den slags sager kan sammenligne mennesker og hunde. Hunde er noget vi anskaffer os for vores egen skyld og vi har et ansvar for (og en lovmæssig forpligtelse til !) at sørge for at de ikke har et liv med unødige smerter. Den store forskel på os og hundene er at vi forstår hvorfor vi får ondt i skroget og hvor vi må spise smertestillende og engang i mellem besøge en kiroprakter og blive 'mishandlet' (kiropraktik er jo ikke ligefrem smertefrit smiley ) engang imellem. Alt det forstår hunden ikke.


  • #113   18. nov 2015 Storytelling, selviscenesættelse og sociale medier. Uha for en cocktail. Jeg tror, at jeg springer over. Giv mig i stedet et glas vand smiley

  • #114   18. nov 2015 Hunde lægger størstedelen af deres vægt på forbenene, da de så er i bedre balance.
    Du fratager den så halvdelen af det vægtpunkt ved at amputere et forben (du, som i den, der gør det, ikke dig specifik)
    Det er en meget stor belastning for benet, men skaber også et skævt balancepunkt, hvilket vil sige at hunden bevæger sig forkert, og jeg tænker umiddelbart, at du skal være forberedt på, at den måske allerede om et halvt år er i så store smerter, at du må aflive, måske efter store udgifter til smertestillende.
    Det er egentlig et spørgsmål om tid, og hvis du kan leve med det, og tænke på hunden før dig selv, for hunden fortjener ikke at leve i smerter, fordi det gør for ondt på dig at miste den, så holder du bare fast i din beslutning.
    Men det er hårdt med sådan en hund, for du har den i meget kortere tid end en firbenet hund, netop pga. belastningen på det resterende ben.


  • #115   18. nov 2015 Det handler ikke om økonomi det der, Birgitta.

    Det handler om livskvalitet for den hund. Om smerter og ubehag.
    Hvis man tror man kan betale sig ud af konsekvenserne for hunden tager man fejl. Men man kan sagtens købe sig selv aflad..


  • #116   18. nov 2015 Kigger man nu på den video der blev lagt ud i indlæg 19 så ser det da overhovedet ikke fint ud. Jo vist den løber glad afsted efter en bold, men bevægemønstret er bare ikke godt og den vil fx aldrig kunne bevæge sig trav og derved rette ryggen ud. Den kan kun den ene gangart hvor den hopper afsted i en galopagtig gangart. Og de kaninhop den laver med bagparten, hvor den ikke skiller bagbenene ad ser man fx typisk hos HD hunde med smerter i bagparten eller hunde med låsninger i den nederste del af ryggen/korsbenet. Bare sådan få at få lidt perspektiv på at de 'sagtens kan klare sig på 3 ben'.

  • #119   18. nov 2015 Hver sine prioriteringer...

    Hvis ingen køber en sådan hund, kunne man jo håbe på at internatet ville tænke sig om en anden gang.

    Men ok - penge ordner nok det meste. Ihvertfald for nogen.
    Så skide være med de hunde, det går ud over, når mennesker skal føle sig som frelsende engle..


  • #121   18. nov 2015 Det er sgu noget af et paradoks...

    Lad andre om at lave de input de finder passende. Det er faktisk ikke din sag Birgitta. ..



  • #122   18. nov 2015 Jeg er enig med dig CH, langt hen af vejen.
    Én ting er at hunden er gadehund og uden tvivl har skeletter i skabet, en anden ting er at vi i DK har rigeligt med hunde osv.
    Det der er afgørende for mig i den her sag er netop at hunden er ung og kun har tre ben. Det er sku synd.
    Man skal ikke holde liv i alt for enhver pris og i omtalte sag der ER det sku hunden der betaler.


  • #123   18. nov 2015 Fanme synd når en tråd konverteres til en tonetråd. Især når tonen er ganske fin.

    Det ødelægger enhver god debat og underminerer det sted her. Der er ikke noget at sige til her er så kønsløst.


  • #131   18. nov 2015 D-Hofter er altså ikke ensbetydende med at hunden er invalid eller har smerter.

  • #133   19. nov 2015 @Pjevsen: Jeg tager ikke stilling til gadehund eller ej i mine indlæg. Jeg tager udelukkende stilling til tre- eller fire ben! Den Collie jeg kendte var forøvrigt en rigtig 'hundehandlerhund' ....
    Jeg ville da heller aldrig sige 'go for it' til operation og fx evigt smertestillende til en hund med D eller E hofter, hvis ikke den allerede var et elsket familiemedlem og havde udsigten til nogle smertefrie og gode år. Der temmelig stor forskel på dårlige hofter, der kan smertedækkes og hvor man kan træne musklerne omkring hofterne til at holde sammen på det hele og så på at mangle noget så væsentligt som et hjørne af fundamentet. Det sidste vil uværgeligt fører til smerter og uhensigtsmæssigt slid alle andre steder i kroppen. Hvis ikke det sted hvor hunden bor nu er meget opmærksomme på træning og bruger resourcer på kiropraktik, så kan hunden allerede nu være godt slidt i den andet forben. Og med slidgigt i det er den ilde stedt. Jeg forstår ikke at man ikke aflivede den istedet for at amputere benet og stille den en uvis skæbne med et sansynligvis kort liv med store gener i udsigt. Skal dens fremtidige ejer (måske TS?) give hunden et anstændigt liv så vil udgiften formegentlig ligge et sted mellem 30.000 og 50.000 kr årligt (kiropraktor, dyrlæge, smertestillende, adfærdsbehandling/træning). Det er forholdsvis mange penge.....


  • #136   19. nov 2015 Sådan rent personligt så må jeg tilstå at jeg faktisk heller ikke ville vælge at operere en hund med fx svær HD (D eller E). Jeg ville sørge for at den var smertedækket og så aflive den dag det ikke var nok mere. At andre vælger operation kan jeg godt forstå så længe det gør hunden smertefri og giver den et godt liv. Jeg mener ikke at dette er hykleri for sådan rent nøgternt så er der fan**** til forskel på at være en hund i DK og så at være en hund på et udenlandsk internat. Den vil med 99% sansynlighed allerede have en del med i bagagen der gør at den på ingen måde starter fra samme udgangspunkt som en normal dansk hund og om den nogensinde vil få et godt hundeliv vil være stærkt tvivlsomt. Uanset hvor stort et dyrehjerte man har.
    Jeg har som tidligere nævnt selv stået og skulle beslutte om min elskede hund skulle have amputeret benet og have et liv på tre ben. Jeg valgte aflivningen, da hunden simpelthen ikke ville have en chance for nogensinde at komme til at forstå hvorfor den skulle igennem smerter, genoptræning, der til tide ville være ubehagelig og kiropraktor jævnligt (ikke smertefrit!). Og hvordan ville han få det med andre hunde efter en amputation. Nej, det kunne jeg simpelthen aldrig byde en hund.
    ... og jeg har det på samme måde med fx HD.


  • #137   19. nov 2015 For mig er der - I HØJ GRAD - forskel på, om det er en hund, der allerede ER et højt elsket medlem af familien, eller om det er ideen om at rede en hund, du aldrig har mødt.
    De to ting kan bare slet ikke sammenlignes!

    Havde spørgsmålet gået på en dansk internat hund med tre ben, havde mit udgangspunkt været det samme; Find en anden hund!


  • #138   19. nov 2015 Helt enig. Hvorfor med vilje købe sig til problemer?

  • #142   19. nov 2015 Heidi L: Der er sådan set ikke ret mange danskere der ikke indeholder et aller andet 'ikke-etnisk-dansk' tilført inden for de sidste 4-5 generationer. Jeg er lysblond og har blå øjne og ser ret typisk dansk ud. Min mormor var kvart sigøjner smiley og havde arvet et særdeles 'sydlandsk' udseende og temperament smiley

  • #146   20. nov 2015 Jeg kan kun sige.. lad være..
    det ikke noget ordenligt liv for en hund.

    et familie medlem havde for et par år tilbage en unghund der blev påkørt og fik fjernet det ene forben.
    hunden var.. 10-11 mdr tror jeg.
    og nøj hvor var det forfærdeligt at se.. hunden kunne ikke lege og følge med de andre, men humpede langsomt afsted.. oftest kom den ikke længere med på lange ture da den ikke kunne humpe den lange distance som den anden hund på 4.
    kort tid efter begyndte den at få problemer med skuldren i det forben den havde samt ryggen.
    den kom mange gange til kiopraktor, blev fik smertestillende.. og til sidst.. ja så lå den bare der.. den kunne ingenting
    den blev 1 år og 8 mdr og så måtte de aflive den.. den krop var simpelhen ødelagt fordi den ikke var færdig udvokset dengang den fik fjernet benet.


  • #148   21. nov 2015 Gadehund eller hund herhjemmefra, det vil jeg ikke blande mig i hvad folk gør.
    men jeg vil råde til i det mindste at tage en hund med 4 ben..

    jeg tænkte også selv førhen "herre gud det jo bare 1 ben den mister det kan den sagtens" indtil jeg oplevede hvad Balder gik igennem af lidelser indtil han måtte aflives.
    det har gjort at jeg hvertfald aldrig skal eje en 3 benet hund, eller vil udsætte nogen af mine hunde for en operation hvor man amputere benet.
    så er det farvel og tak.


  • #150   26. jan 2016 Nu har jeg læst alle jeres kommentarer, nogle uvidende og andre er jo bare direkte latterlige..

    Jeg kan godt se at tråden er 2 måneder gammel, men nu kommenterer jeg den altså, fordi jeg er kompetent til at kommentere den, da jeg har en 3-benet hund, jeg har adopteret fra Bosnien for knap 6 år siden.
    Min hund mistede hendes forben da hun blev påkørt, da hun var 2 måneder gammel.
    Jeg adopterede hende, da hun var 6 måneder gammel, og jeg har ALDRIG fortrudt en eneste gang.. hun ér den bedste beslutning jeg nogensinde har taget i mit liv!

    Gud hvor lyder mange af jer højrøvede, når i skriver "Gadehund?? Hvorfor i alverden tage sådan en herop??".. Det er en hund! Det er da bedøvende ligemeget om den har stamtavle eller ej.. Og til dén person der skrev "at de bringer sygdomme her til danmark", er jo totalt uvidende.. de skal igennem dyrlægetjek, have vacciner et vist antal dage/måneder før, for netop at sikre at der ikke bringes noget med..

    Og alle de kloge mennesker, som sidder og skriver, at det ikke er et værdigt liv for en hund, at mangle et forben, har tydeligvis ikke haft en 3-benet hund.. Min 3-benede hund, som mangler et forben er 6 år, hun er sund og rask, bliver tjekket ved dyrlægen regelmæssigt for at tjekke om alt er som det skal være, og der har aldrig været noget, andet end noget ørebetændelse engang! Hun er en lykkelig, glad, legesyg hund, som elsker at gå lange ture, komme med i skoven osv.. Jeg tager de forholdsregler der er når man tager en 3-benet hund til sig, men der er ingen som skal komme og sige, at min hund er ulykkelig, og burde været blevet aflivet, bare fordi hun mangler sin forpote..

    Og så har gadehunde det altså værrere end internat-hunde i Danmark, som også er grunden til at mange vælger at adoptere en gadehund.. For mig var det kærlighed ved første blik, da jeg så et billede af min Lea.


    Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du har nogle spørgsmål eller andre tanker smiley Det er fantastisk at adoptere en gadehund.. 3-benet eller ej.


    Ellers kan jeg anbefale at blive medlem af gruppen på facebook "Tripaws - Three legged dogs" med omkring 1400 medlemmer inde på facebook smiley



  • #151   26. jan 2016 Zenja måske du skulle nærlæse tråden lidt mere.

    Det her har intet at gøre med stamtavle.

    Sygdomme bliver slæbt herop selvom de har været igennem dyrlægetjek og det er et problem.


  • #152   26. jan 2016 Javel ja... så alle de dyrlæger der siger at der er risiko for sygdomme og Norge er simpelthen med i et komplot mod gadehunde...?

    Ej, mod dog. Tror diverse instanser har bedre til at tage sig til. smiley


  • #153   26. jan 2016 Sådan noget sludder og vrøvl.. Ja der er måske et par svipsere men det er der med alt, men det er ikke grund nok til, at jeg ikke ville adoptere en gadehund.. Jeg er sikker på at dyrlægerne dernede er kompetente nok og ved hvad de gør.

    Min gadehund har aldrig nogensinde fejlet noget i hendes liv, så det er åbenbart ikke alle gadehunde som slæber noget med herop.. chok



  • #154   26. jan 2016 Ej nu stopper det....de fleste herinde har intet mod hunde (og det ligemeget hvilket fortegn du kan sætte foran gade-, blandings-, muskel- eller "har specielle behov"-)

    Tværtimod så holder folk enormt meget af -hunde! Men det gør også at man nogle gange må sætte individets behov under fællesskabets....
    Det betyder at selvom lille muffi ser MEGA sød ud og BURDE have en anden skæbne end et skodbur i serbien, bosnien, kreta eller hvor end de burde lære sig en ting eller tusind om dyrevelfærd.
    Så kan man ikke tillade sig at sætte alle andres hunde i fare...for de elsker sjovt nok også deres hunde højt...blandings, race osv.

    DTU har ikke lavet en rapport ...en hel forskningsbaseret rapport (er du klar over hvad den slags koster???) omkring smittefare i forbindelse med indførsel af hunde -på baggrund af "et par svipsere"...og deres resultater taler deres tydelige sprog -hvilket de heller ikke ville gøre pga "et par svipsere".

    De færreste hundeejere får deres hunde gennemtjekket for om de er raske bærere af forskellige sygdomme, så de ved ikke om hvorvidt deres hunde rent faktisk spreder smitte -selvom de ikke har nogle symptomer.
    Det giver god mening at en hvalp der overlever i et land med høj forekomst af disse sygdomme netop er rask bærer...

    DTU, Fødevarestyrelsen og Norge der har forbudt gadehunde....er ikke ude på at forhindre folk i at redde og elske hunde...de er ganske simpelt ude på at redde hunde der allerede bliver elsket i landet..


  • #156   26. jan 2016 Hvis du har læst alle kommentarerne, så har du også set det her link:
    http://www.dyrefondet.dk/nyheder/vis.htm?nid=113

    Måske fik du ikke klikket på linket? Som en service, vil jeg her kopiere den tekst, der linkes til:

    "Hjælp gadehundene lokalt

    07/08-2015

    Lad være med at tage en gadehund med hjem fra udlandet. Den kan lide af smitsomme sygdomme, viser en ny rapport.

    Af Dorte Schmidt, Pressefolden.dk

    Udenlandske hunde kan være smittet med mange sygdomme, uden man kan se det på dem. Så hvis man tager en hund med hjem fra ferie, er der stor risiko for, at den smitter andre dyr eller mennesker,.

    Sådan lyder advarslen i en pressemeddelelse fra Fødevarestyrelsen.

    Advarslen kommer på baggrund af en ny rapport, som DTU Veterinærinstituttet har lavet for Fødevarestyrelsen.

    Rapporten viser, at man kan få en række alvorlige sygdomme med sig hjem, hvis man adopterer en gadehund.

    Sygdom kan ikke altid ses

    En hund kan sagtens være syg, uden at man umiddelbart kan se det på den. Det gælder også selv om papirerne om vaccinationer og andet tilsyneladende er i orden.

    - Når man støder på en hund i udlandet med en tvivlsom eller ukendt baggrund, har man ikke en chance for at vide, hvad den render rundt med af smitsomme sygdomme. Mit bedste råd er, at man i stedet for at redde gadehunde eller herreløse dyr ét af gangen for eksempel donerer penge til lokale dyrevelfærdsorganisationer eller foreninger, så de får bedre muligheder for at hjælpe dyrene der, hvor de er, siger souschef i Fødevarestyrelsen, Stig Mellergaard.

    Den vurdering er Dyrefondet enig i. Det er langt bedre at støtte de lokale dyreværnsorganisationer i deres arbejde end at tage en gadehund med hjem. Ikke mindst i betragtning af, at vi på de danske internater også har mange hunde, der trænger til et kærligt hjem.

    Almindelige sygdomme i udlandet

    Det er især hunde fra Øst- og Sydeuropa, der kan have alvorlige sygdomme, som vi ikke har i Danmark – herunder også sygdomme, som kan overføres fra hunde til mennesker – de såkaldte zoonoser.

    DTU Veterinærinstituttet har undersøgt infektioner, der overføres af flåter og myg, samt infektioner af for eksempel orm, der har brug for en mellemvært for at formere sig.

    Rapporten advarer blandt andet mod sygdomme som:

    Rævens dværgbændelorm, som allerede er konstateret i danske ræve, og derfor formentlig på vej til at sprede sig.
    Den flåtbårne sygdom babesiose.
    Dirofilarier, som er parasitiske orm, der spredes med myg.
    Sygdommen leichmaniose, der overføres til hunde af sandfluer.
    Risiko for rabies

    Det er med andre ord langt fra risikofrit at adoptere gadehunde fra Syd- og Østeuropa. Oven i risikoen for, at hunden er ramt af en sygdom, som vi ikke kender i Danmark, er der risikoen for, at den kan smitte med andre sygdomme som for eksempel rabies.

    Selv om alt ser fint ud på papiret, er det ikke sikket, at vaccinationer, ormebehandling og behandlingen af lopper og andre parasitter er i orden.

    Det bekræftes af en undersøgelse fra Norge, hvor forskere har undersøgt importerede gadehunde.

    Det viste sig, at halvdelen af de hunde, der kom til Norge fra Østeuropa ikke er ordentligt beskyttet mod rabies, selv om de har papirer på, at de er vaccineret. Forklaringen kan være, at vaccinen kun har en lille effekt, hvis hunden allerede er smittet, oplyser Aftenposten.

    En femtedel af hundene har så lidt antistof mod rabies i blodet, at det er tvivlsomt, om de er vaccineret, selv om de har papir på det.

    Det norske studie er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Veterinary Record.

    Pas også på din egen hund

    I øvrigt råder Fødevarestyrelsen også til, at man passer godt på sin egen hund, hvis den skal med til udlandet. Den risikerer nemlig at blive smittet under rejsen og tage sygdomme med sig hjem."


  • #158   26. jan 2016 Læg specielt mærke til denne del:
    "rapport, som DTU Veterinærinstituttet har lavet for Fødevarestyrelsen. "

    Det betyder at det ikke er race-forhippede-nørder, der har grebet det her med den øgede risiko frit ud af luften, undersøgelsen er lavet at fagfolk, og rapporten er lavet for Fødevarestyrelsen, der er landets øverste myndighed på området.

    Når danske ( og svenske, norske ) hundejere er meget urolige for de gadehunde der tages her til landet, så beror det i høj grad på, at vi holder af vores hunde - gadekryds eller racehunde - og gerne vil sikre at vi ikke skal slås med endnu flere nye sygdomme og parasitter, end vi allerede gør i dag.


  • #162   26. jan 2016 zenja m

    Hvor må det være dejligt at være klogere end mange landes specialister og dyrlæger.
    Gid det var mig som var så intelligent.

    Og pyt da med et par "svipsere", det betyder jo ikke noget at vores hunde/dyr herhjemme får endnu flere sygdomme.
    Lad os få godt med "svipsere" her hjemme, så kan vores egne hunde her hjemme dø og vi kan så i stedet for adoptere invalide og psykisk ustabile gadehunde


  • #163   26. jan 2016 Misforstået kærlighed til hunde og misforstået vrede mod folk der rent faktisk har kærlighed til hunde !

    Mit hundehjerte brister, når jeg ser hvor mange gadehunde der sidder på vores internater rundt omkring, fordi de ejere der synes det kunne være så fin en ting at redde en stakkels hund, måske ikke helt liiiiiige havde kompetencerne alligevel. Og så er der hele problematikken omkring hvor meget de stakkels gadehunde skal udsættes for, af karantæne, miljøskift m.v. så de kan blive et statussymbol hos en dansk familie. ØV !


  • Mk
    Mk Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 7 Følgere: 4 Svar: 1
    #164   27. jan 2016 Jeg vil gerne lige kommentere på hele denne diskussion, som jeg kan se eskalere. Hvor er det ærgeligt, at vi kvinder ikke kan finde ud af og snakke sammen om tingene i en sober tone. Det ville være dejligt.

    Vi ved vi er i en verden, hvor alle har en mening og det skal der være ret til. Vi er vel fra Danmark. Men derfor burde vi alle have lært hjemmefra at holde tonen pæn og tælle til 10, når man bliver revet lidt for meget med.

    Nu vil så sige, at jeg har arbejdet, som dyreværnsassistent for en kendt organisation og hjælper til med diverse nødstedte dyr, hvor jeg kan. Jeg er selv ejer af 2 hunde, 1 kat og 2 heste. Jeg har mødt denne hund på 3 ben. Jeg ved den har været ved både adfærdseksperter og dyrlæger. Den blev da den kom hjem vaccineret (også mod rabies) og gennemgået total - også fordi den var på 3 ben og det skulle udelukkes om den havde ondt. Jeg står af ved dyr på 2 ben, det skærer i mit hjerte! Man skal ikke redde alle dyr for egen vindings skyld! Men 3 ben og hvis den ikke har smerter, så syntes jeg det er etisk korrekt.
    Jeg syntes samtidig at har man den hund på 3 ben, så skal man hele tiden mærke og fornemme om den har ondt og følge op på forandringer, så man varetager dyrets bedste smiley

    Jeg tror vi alle vil dyrene det bedste. Men vi er også nød til at være åbne og kikke med andre øjne. Jeg var også imod da Zenja fik denne hund. Men den har det faktisk fantastisk, er glad, løber i fuld galop og hopper. Man kan ikke mærke på den, at den har 3 ben. Så jeg måtte bide i det sure æble og indrømme, at de faktisk godt kan trives uden smerter. Det var ikke nemt smiley

    Og mht. sygdomme, så ja! Det forbandede skidt!! Men hunden blev tjekket, da den kom til DK (netop fordi Zenja havde mistanke om den nu også var rask) og den fejlede INTET. Men derfor kan der jo godt komme hunde her hjem, som er syge smiley Og det giver jeg piger ret i at vi skal bekæmpe. Vi elsker alle vores dyr og åh ha hvor bliver man bange, når de er syge og alt det med sygdomme vi læser på nettet. Men jeg har om nogen været ude blandt syge hunde, katte, heste og tonsvis af bakterier med mit tidligere job og kom hjem til mine dyr bagefter (skiftede tøj inden etc). Og mine hunde er aldrig blevet smittet med noget og de er til deres faste helbredstjek hvert år og endnu mere pga. den ene hund altid har en sart lille mave og allergi). så jeg ved hvis mine fejler noget straks. smiley

    Og vi kan jo ikke ændre på at mennesker rejser jorden rundt, souveniere som er ulovlige, som kontrollerne ikke altid opdager, tager sygdomme med hjem (se bare den nye sygdom med ZIGA myg), HIV, hepatitis og parasitter etc. Og her er også folk som smugler levende dyr med hjem. Der foregår så meget i verden. Hvalpefabrikker, hvor hundene kommer hertil bag i en kassebil? Smækfyldte med parasitter og sygdomme. Vores kendte Frede Mattrup og alle de andre, som også sælger syge hunde.
    Så at importere en hund hjem er vel nok ikke den mest risikofyldte, når der står den er vaccineret(om det så passer eller ej, kan tjekkes straks den lander).

    smiley


  • #165   27. jan 2016 Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til det lange indlæg der....
    Synes dælme du taler ned til andre debattører i tråden - dem du kalder "piger"

    Alt det føleri der...

    Måske det bare er mig...


  • #166   27. jan 2016 *CH* nej...men alt jeg læser er også "Vær god mod de mennesker der får hundene"...intet af den påståede omsorg for hundene...

    Og så undrer det mig igen at de kan blive ved med at negligere et problem som offentlige instanser, DTU osv. siger er der...det fortæller mig bare igen de tænker med hjertet...ikke med hjernen -og det er sødt idealistisk og fint...det er bare ikke særligt realistisk. Sødt...men lidt naivt..


  • #167   27. jan 2016 CH enig... og at der er problemer med souvenirs og Gud ved hvad du kommer ind på ændrer ikke på problematikken ved gadehunde.


    Og i denne tråd taler vi om gadehunde. Nogle sygdomme slæbes herop og det kan man ikke vaccinere imod.


  • #168   27. jan 2016 Jeg har efterhånden deltaget i mange debatter omhandlende gadehunde. Hver eneste gang bliver der brugt argumenter med hvor godt vedkomnes egen gadehund har det, hvor stærk psykisk den er osv.
    Men hvad med alle de andre hunde ? Dem er ikke har det godt, dem som har skjulte uhelbredelig sygdomme, dem som ikke kan tilpasse sig et familieliv, dem som havner hos mennesker der ikke har kompetencer til at tage hånd om en skadet hund ??? Hvorfor tænker I, der er for import af gadehunde ikke på dem ?


  • #170   27. jan 2016 AG

    jeg tror faktisk det fordi mange af de steder hvor du køber en gadehund fra, de kalder det selv for at "adoptere".

    ofte synes jeg når man går ind og kigger så står der aldrig "hunde til salg" men netop altid "hunde til adoption".

    så jeg tror egentlig at den ligger meget der, at det er organisationerne selv der starter med at kalde det for en adoption



  • #171   27. jan 2016 Jeg tænker at det er en god marketingstrategi at kalde det "adoption". På den måde bliver hunden mere menneskeliggjort, man adoptere jo menneskebørn. Ergo når man nemmere folks følelser. Og alle ved jo at det bare er en pissegod ide at købe hund med sine følelser.... eller nej.

    Jeg personligt synes det er enormt upassende at kalde anskaffelse af en hund for adoption. smiley


  • #172   27. jan 2016 #171

    det tror jeg du har helt ret i.
    ordet adoption rammer mange folk nemmere.


  • #174   27. jan 2016 I øvrigt klinger det også bedre i mange folks øre når de høre at Karen-Sofie har adopteret en hund frem for at købe en. Og det giver plus på "barmhjertig Samaritaner-kontoen".
    Og Vupti så har Karen-Sofie iscenesat sig selv som værende et rætti godt menneske.


  • #175   27. jan 2016 kan kun give dig ret.. det er jo ikke en adoption.

    men ved at kalde det det, så rammer det bare liiiige lidt bedre ind på folk som så "adoptere" en gadehund og hermed så følger sig som en bedre menneske fordi man har reddet en gadhund istedet for at købe en fra en snobbet avler.(som jo tjener stjeeeeeerne mange penge på det..eller noget)


  • #176   27. jan 2016 Når man får sit dyr fra et internat, er det da en af de bedste historier overhovedet. Vi elsker i forvejen at tale om vores dyr. Når der så ovenikøbet er en stærk baggrundshistorie, tør jeg vædde med den bliver fortalt til ethvert menneske, man kommer i nærheden af.

    Når ens venner ser billeder af dyret på facebook - for der kommer historien jo også op -vil de sige "Hvor er det godt og fantastisk, at i har taget imod den her hund" Den følelse kan vi selvfølgelig godt lide


    Henrik Byager -Kommunikationsrådgiver og livsstilsekspert i Dyrevennen (Læs: Dyrenes beskyttelses medlemsblad) 1 -2016.

    (i artiklen lige før Anne-lise 77 og Bjarne 80 år -der har adopteret den tidl. mishandlede 3 årige rottweilerblanding der ikke kan lide at være for meget alene, ikke kan lide andre hunde, ikke kan lide for høje stemmer, ikke er renlig, har et "unaturligt forhold til mad" og skal startes forfra som en hvalp..)

    Ok jeg var måske ikke helt tilfreds med kvartalets medlemsblad? .....men det siger det da meget godt...ik?

    Det handler meget om selviscenesættelse at "Adoptere" et dyr...jo værre baggrundshistorie..jo bedre...i samfundet og på facebook....


  • #177   27. jan 2016 Jeg har også adopteret et marsvin, med en riiigtig slem baggrundshistorie. Er et godt menneske nu ..

    Gu har jeg ej - jeg har hentet et marsvin, der boede ved Dyreværnet. Jeg kender intet til baggrunden, jeg ved kun at han ikke kunne lide at blive holdt ind til kroppen eller vidste hvordan man puttede. Slem skæbne? Næ, jeg gætter sådanset bare på en børnefamilie, hvor ungerne ikke gad ham. Jeg er ikke et bedre menneske af den grund - jeg er faktisk bare et menneske, der har en svaghed for små pelsdyr.

    Bøøøøøvs..


  • #179   27. jan 2016 Hej Camilla smiley
    Jeg har ikke selv så meget erfaring med trebenede hunde, men har med både en trebenet ged og kanin - samt en etbenet kanariefugl :3

    Anyway, jeg stemmer for at DU GØR DET smiley Synes det er mega fedt, at du vil hjælpe den - den dag jeg skal have hund igen bliver det helt sikkert også en gadehund! smiley

    At folk siger, at der er mange hunde herhjemme, der mangler hjem eller aflives - det bør ikke stoppe dig, men bør derimod stoppe dem i at avle/støtte avl, det er trods alt problemets kerne. Der bliver lavet alt for mange hunde end der er gode hjem til.

    Held og lykke med det hele smiley


  • #180   27. jan 2016 Ja...det er nemlig renracede tavlehunde hvis avlere har brugt lang tid på at vælge køberne...der sidder flest af på landets internater og sælges som ældre hunde på DBA..... o.O


    Og NEJ det er ikke et oplæg til en tavle vs. gadehunde debat....men det ER da slående så sjældent man ser renracede hunde med stamtavler disse steder?


  • #181   27. jan 2016 Har set flere tavle hunde på internater ja.
    Men pointen var mere, at hvis alle, der avlede hunde (tavle eller ej) stopper for en stund, og folk, der køber tavlehvalpe eller ladehvalpe i stedet tager en af de hunde, der manglede hjem, så ville man rimelig hurtig komme problemet til livs.

    At sige, at det er folk, der får gadehunde hjem,s skyld at mange hunde aflives herhjemme, er for langt ude.


  • #182   27. jan 2016 Veo men har du læst hele debatten? hvordan MYNDIGHEDERNE og FORSKERNE (ikke os) mener de er en potentiel fare for de hunde der allerede har hjem og ejere der elsker dem i DK?

    Og jeg har også set få...meget få og de er der sjældent ret lang tid. -Du må da indrømme der er en forskel i forekomsten...hvorfor tror du det er?

    Jeg synes ideen er fin...jeg synes også så mange hunde skal hjælpes som muligt både her og i udlandet -jeg elsker hunde -uanset fortegn....

    Men allerhøjest elsker jeg min egen hund...og hvis han (og alle andres hunde) sættes i fare pga. man hellere vil "redde en hund fra bosnien end købe en på dba"....så synes jeg faktisk man er knaldhamrende egoistisk og på INGEN MÅDE hundeelsker...!


  • #183   27. jan 2016 Veo sludder og vrøvl.

    Der bliver aflivet ca 10.000 hunde pr år som ikke fejler noget fysisk.

    Så hvis folk tænkte sig om inden de anskaffede sig en hund ville vi komme langt.. både mht at købe fra en seriøs avler og ikke aflive pga hunden bliver teenager.


    Det med tavle på internater passer ikke.. det er de færreste hunde på internater, som sidder med DKK tavle, og dem der gør er oftest fra dødsboer.

    Afliv de hunde i Runænien og hvor de end sidder i internater eller behold dem i eget land.. Vi har rigeligt med hunde i dk.

    3 ben er ikke ok for en hund, selvom nogle mennesker har behov for at lege Moder Theresa og redde alt.


  • #184   27. jan 2016 Veo

    At folk siger, at der er mange hunde herhjemme, der mangler hjem eller aflives - det bør ikke stoppe dig, men bør derimod stoppe dem i at avle/støtte avl, det er trods alt problemets kerne. Der bliver lavet alt for mange hunde end der er gode hjem til.

    Ja, ok, du mener at det er i orden at der aflives over 15.000 hunde her hjemme hvert eneste år., lad os aflive lidt flere så kan vi hente endnu flere invalide gadehunde.

    Jeg er enig med dig i, at der avles alt for mange hunde her hjemme, og at vi kunne nedbringe antallet af aflivninger hvis folk tænkte sig om inden de sætter hvalpe i verdenen.
    Enig, at det problem skal løses her hjemme.

    Men det samme gælder for gadehundene.
    Det hjælper ikke en disse at slæbe dem her hjem.
    Ved at slæbe dem her hjem laver man jo bare plads til at der kan komme en ny. Det er den samme skrue som med hvalpefabrikker.

    Problemet med gadehundene SKAL løses i deres hjemland og ikke i Danmark og andre lande.
    Lad gadehundene blive hvor de er, og brug kræfterne på at ændre indstillingen til dyr der hvor de kommer fra.

    De griner godt af vores dumhed i gadehundenes hjemland og straks, så bliver den næste smidt på porten, for der kommer nok en eller anden og rydder op.....


  • #185   27. jan 2016 Veo

    Men pointen var mere, at hvis alle, der avlede hunde (tavle eller ej) stopper for en stund, og folk, der køber tavlehvalpe eller ladehvalpe i stedet tager en af de hunde, der manglede hjem, så ville man rimelig hurtig komme problemet til livs

    Det samme gælder jo for gadehundenes hjemland.
    Så hvorfor ikke stoppe deres hensynsløse avl og behandling af hundene, for så gik der ikke ret lang tid så var der ikke flere gadehunde


  • #186   27. jan 2016 Anni: Hvor ser du jeg skriver, at der er i orden at aflive hunde ? smiley
    Det er jo netop det jeg ikke synes.

    Både avlen her i Danmark, men så sandelig også i de andre lande, bør der tages langt mere hånd om.

    Derfor vil jeg aldrig avle, eller købe en planlagt hvalp (tavle eller ej). Her er for mange hunde og ikke nok hjem, og jeg vil ikke søtte, at der bliver sat flere i verden.

    Når jeg engang skal have hund igen (om mange år), så bliver det nok i forbindelse med en ferie, hvor jeg selv kan bringe gadehunden hjem, samt sørger for at alt med sundhed og dyrlæge er i orden.

    Har fulgt nogle grupper på fb omkring gadehunde - sikke en masse tøssefnidderi. Jeg stoler desværre ikke helt på disse grupper, og tror helt sikkert der er nogen, der kører det som en forretning. Men det er sgu ikke til at finde hoved og hale i. Derfor vil jeg godt selv have styr på, at det bliver gjort ordenligt.



  • #187   27. jan 2016 Veo og har du læst artiklen vedr sygdomme og hvorfor Norge feks ikke vil have gadehunde til landet... og at nogle sygdomme de slæber med slet ikke findes i landet og ikke kan testes for?

    Hvad med at finde en på de danske internater.. eller er det ikke eksotisk nok?


  • #188   27. jan 2016 Du vil ikke støtte avl i Danmark, men gerne i udlandet, Veo - Hvorfor?

  • #189   27. jan 2016 Jeg vil ikke støtte avlen nogen steder overhovedet.

    Kunne også sagtens finde på en fra et dansk internat - det virker bare som om, det ofte er mere kritisk i nogle af de andre lande, hvor døden hænger lige over deres hovedet. Hvor Dyreværnet jo har en fantastisk nokill politik smiley


  • #190   27. jan 2016 Hvorfor ikke adoptere en hund fra et dansk internat? Der er også masser at vælge imellem?
    i guder..


  • #191   27. jan 2016 Så fordi de har no-kill politik, så lader vi dem bare sidde, fordi en hund i et andet land har det værre...
    Okay så...
    Må indrømme, at jeg ikke forstår logikken.


  • #192   27. jan 2016 Men Veo - Når vi bliver ved med, at hjælpe de hunde i andre lande, så bliver de ved med at være der.. Det er en ond cirkel.

  • #199   31. jan 2016 Se bare den her gadehund som er kommet til Danmark i pleje, og søger hjem. Hvad godt er der i at få sådan en her til Danmark.

    Er du Snippe's redning?
    Snippe er en usikker rumænskgadehund på ca. 3-4 år, der nu er i pleje på Lolland, nær Nakskov.
    Han søger sit helt eget blivende hjem.

    Snippe's plejemor skriver:
    Han er en super dejlig hund og med den rette familie kan han blive den skønneste familie hund.
    Snippe søger en familie, hvor gerne én går hjemme, da han ikke kan være alene hjemme endnu. Dette skal trænes. Det er dog muligt, at han kan være alene, hvis der er en anden hund i hjemmet.
    Familien skal være uden børn under 18 år, da han er meget utryg ved børn.
    Det er et krav, at man har en 100 % indhegnet have på min. 180 cm højde, da han stadig er usikker på ukendte lyde og kan panikke. Bliver han bange, vil han gøre alt for at komme ud af haven...
    Han kan endnu ikke gå i snor, men der skal arbejdes mere med hans tillid til mennesker, før man begynder på det.

    Han kan med alle hunde, dog skal de helst være på størrelse med ham selv, da han er MEGET legesyg og ville uden at ønske det, komme til at skade en lille hund i hans leg.
    Han er en super god hund.
    Jeg kan stadig ikke røre ham, men han er begyndt at komme tæt på mig og spiser af min hånd.
    Her har han været renlig siden sit besøg hos dyrelægen, hvor han blev kastreret.

    Han skal havde mulighed for at være i hele hjemmet sammen med familien, men det er vigtigt, at de lader ham komme til dem og ikke omvendt. Det skal være en familie, hvor der er masser af ro og fred. De skal havde meget tid, de kan bruge på ham og helst ikke for mange gæste på besøg i starten.

    Nåååå ja han stjæler mad hvis det ligger på køkkenbordret uden opsyn ??
    Og ingen åbne vinduer for så vil han nok prøve at hoppe ud...

    Han er en glad hund, som bare skal lære, at han godt kan stole på mennesker.

    Snippe er en mellemstor hund på ca. 20 kg, han er vaccineret, chippet, har pas og er kastreret.
    Pris 1000 kr.
    Kontakt venligst Nini Kristine Mý Dochedahl
    på Den danske Valcea side... DDVG


  • #200   31. jan 2016 Tekst kopieret fra Facebook i dag.

  • #202   31. jan 2016 Og vinduerne skal være lukket for ellers springer den ud, man kommer til at leve i et fængsel, alt skal være lukket, kan ikke gå i snor, kan ikke være alene hjem og så som du skriver kan man ikke komme til den.

  • #206   31. jan 2016 Arme hund, at den skal lide så meget i sit liv.
    Den lever et liv i evig angst - så bange at den panikker - og hvor i den her historie lever den et liv et liv hvor dens basale behov for en hund bliver dækket.

    De mennesker som har slæbt den her arme hund til Danmark burde forbydes al omgang med dyr - det samme gælder for vedkommende som køber hunden.

    Det her har ikke noget som helst med kærlighed med dyr at gøre, det er tvært imod ren egoisme.

    Det gør ikke ondt at dø, men det kan gøre forbandet ondt at leve............................


  • #210   31. jan 2016 Jeg vil også gerne give en skilling til aflivning.
    Jeg tror endda, at min dyrlæge vil aflive den kun for medicinens pris.


  • #211   31. jan 2016 Dejlig hund! Der er bange for mennesker, ikke kan være alene, er panisk angst ved høje lyde, der stikker af så snart der er en mulighed for det og som ganske givet vil være urenlig, når den bliver kastet videre til næste hjem!
    Jow jow - så en lotterisedel med garanteret gevinst!

    Det MÅ da være til at finden et mindre belastet eksemplar på et dansk internat.....


  • #212   31. jan 2016 Kongelig Barmutter det gør der!!!

    Skizo er en voldsomt charmerende dreng med kæmpe personlighed, men også et stort temperament. Han er en fyr, der lidt har to personligheder, for lige Så så kær, klog og ekstremt glad og kærlig han er, lige så varsomt skal han håndteres, og han er derfor bestemt ikke egnet som førstegangs-hund. Man skal virkelig vide, hvad man har med at gøre, for at alle parter vil kunne trives i hinandens selskab. Han markerer øjeblikkeligt, hvis han bliver presset og overskredet sine grænser.
    Hans store ego og egenrådighed kræver en helt bestemt type ejer. Men forstår man ham til fulde, så får man altså også hans enormt elskelige side, hvor han bare er den gladeste lille trold. Han leder efter en børnefri familie, og har i tidligere hjem kunnet være alene hjemme. Han trives fint i sit møde med andre hunde og skulle efter sigende heller ikke have nogen problemer med katte. Han vil på ingen måde bæres eller løftes, og dyrlæge-tjek er bestemt heller ikke et hit. Hvis man til gengæld finder melodien med ham, og accepterer ham som han er, så har man verdens gladeste og ekstremt charmerende flotte fyr i Skizo.
    Han er nok det, vi kalder en enmands-hund, og han skal ud til en single-person, uden børn, hvor han kan få lov til at have sine særheder, uden at komme i store problemer.
    Skizo er kastreret.

    Man skal nok bare være glad for han er en lille selskabsrace og ikke en 20kg stor hund...men her har jeg altså godt nok også funderet over hvor lille en målgruppe der kan have ham...og hvor længe han skal sidde på internat vs. få en potentielt knapt så egnet ejer.. smiley


  • #213   31. jan 2016 Ja, en helt igennem dejlig hund................

    I mine øjne en kandidat, som på et eller andet tidspunkt kan føle sig så presset at den bidder.
    Sker det, så må man håbe på at det ikke er et barn det går ud over.
    Men så langt tænker disse dyreelskende gadehundereddere desværre ikke.


  • #217   31. jan 2016 Obsternasig - charmerende!
    Men i det mindste, kan NOGEN mennesker komme til den og den kan være alene hjemme + er renlig.........


  • #218   31. jan 2016 Endnu et selvmål fra Rødovre...

  • #220   31. jan 2016 Og det med hvor hunden befinder sig - jeg ville ikke en gang spørge, regnede egentlig med at det var der, den befandt sig.

  • #221   31. jan 2016 Kongelig Barmutter ja den er bedre...det er den -og ikke at glemme skal man nok være lykkelig for den ikke er en 20kgs hund...men puha jeg har godt nok græmmet mig hver gang jeg kiggede på den smiley

  • #222   31. jan 2016 Arme Skizo
    Der burde være en lov at når sådan en hund kom på et internat, så skal den aflives.

    Sådan en Pekingeser havde jeg engang på at af mine lydighedshold.
    Det var et ældre ægtepar som havde den.
    Mange gange sov de på sofaen og i lænestolen, for når hunden var gået i seng før dem, så tillod hunden dem ikke at gå i seng.

    De boede i et lille lejet rækkehus, hvor hunden ikke måtte larme.
    En aften stod hunden og gøede helt hysterisk ude i haven og de kunne jo selvfølgelig ikke få den til at ti stille eller komme ind.
    Det endte med at manden måtte tage en spand og sætte over hunden og så lige så stille trække spand og hund ind i huset.

    Dette var også en hund fra Rødovre.
    De arme mennesker var lykkelig da jeg sagde at de skulle aflive den, selv om de ikke måtte for Rødovre.


  • #223   31. jan 2016
    Adopterer man Skitzo, så kan man jo stadig leve nogenlunde ordentligt. Man kan endda få åbnet vinduerne og lufte ud, klart en stor fordel


  • #224   31. jan 2016 Anni - det er jo helt galt at man videreformidler sådan en hund, medmindre det er til en, der kan dedikation og viden til at håndtere den slags.

  • #227   31. jan 2016 Fuck, det er trist smiley

  • #228   31. jan 2016 Kan man ikke anmelde Rødovre for mishandling og for at sætte andre i fare? Og med fare mener jeg at de videreformidler hunde med kuk i kysen.

  • #230   31. jan 2016 Ved i hvor i Danmark hunden fra 199 befinder sig ?
    Jeg vil gerne være med til at købe og aflive den.


  • #232   31. jan 2016 Fyck - nej! Jeg vil ikke give en krone til at betale for en af de hunde, selv om det er for at aflive. Så henter de bare nogen flere..............

  • #235   31. jan 2016 mig kan i også prikke til hvis der skal gives et bidrag.

  • #236   31. jan 2016 Nu er teksten en ny, som lyder mere fint

    profilbillede
  • #237   31. jan 2016 .

    profilbillede
  • #238   31. jan 2016 Hvordan skal man egentlig hente Sippe? En spand overhovedet på ham? Bedøve ham? Eller? Når han hverken kan ha snor eller sele på, og heller ikke stoler på mennesker, så blir det da pære let at få ham smidt i en bil o.O

  • #239   31. jan 2016 Jeg tænker hvordan fanden har man fået den hund til dk. Man kan ikke røre den, man kan ikke gå i snor med den. Den skal være bag hegn som et fort..
    Jeg ville da end ikke ane hvordan man skulle tage den til dyrlægen. Og hvordan den skulle kunne undersøges.


  • #241   31. jan 2016 Frikøbe? Er det ikke noget man gør med slaver?

  • #245   31. jan 2016 Hmmm - ja og de er altid HELT sikre på at der ikke følger sygdomme og parasitter med til DK - jow jow, for det er jo sunde og friske hunde!

    Det kan godt være de har fået den helet for en del af det, men nogen garanti for at den ikke tager smitte med, er der vist ikke!


  • #246   31. jan 2016 Den kan da ikke være rask når den går med krave ?
    Gad vide, hvad den fejler ?


  • #247   31. jan 2016 Anni

    mon ikke det fra den blev kastreret måske ?


  • #249   1. feb 2016 Stakkels hund. Der er intet, som indikerer, at den nogensinde kan rettes op, til at få et godt liv. Hver dag må være et mareridt for dem. Lad den dog få fred.

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #252   1. feb 2016 mon ikke hende birgit er hende birgit hansen der står for den organisation der fik hevet den der 6 ugers hvalp hjem der var lam ?? smiley

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #256   1. feb 2016 ja ja .. med undskyldningen om at det var dem fra shelteret velcea der havde taget den med til hamburg hvor de skulle hente de andre hunde.. det er som sådan fint nok de tog den med hvis de så havde fået den aflivet.. men næh nej det skulle jo spindes guld på historien.. den ene hund der kom til lolland var den mest forskræmte hund jeg nogensinde har set billeder af. den stak så også af og var på fri fod i 1½ mdr. eller lign.

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #258   1. feb 2016 sikkert. men igen er der mig ubegribeligt at man ikke bare hjælper de hunde hvor de er .. men det er selfølgelig sværere at score likes på FB hvis man bare donere et beløb til en organisation der hjælper dem hvor de er


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #260   1. feb 2016 min kæreste er frivillig dyrlæge for en organisation der hjælper rumænske gadehunde.. men de hjælper dem dernede.. de laver neutralisations programmer osv. man KAN godt adoptere en hund derfra. men man skal selv ned og hente den og matches med den,
    ikke noget med at kan mærke en stærk tilknytning over nettet osv. osv... det er der pudsigt nok ikke nogen der gør,. de fleste hunde fra det internat bliver adopteret til familier i rumænien og nogen til tyskland.. men igen.. de skal hentes dernede. .. for dem er det ikke hovedformålet at hente dem til DK og vise billeder af hvor forfærdeligt de har det på shelteret, for de har det faktisk temlig godt. og gør meget udad at de skal blive ved med det.. den store hurtle som jeg ser det er rumænernes og danskernes forskellige syn på No Kill osv. men det hjælper jo kun hvis man arbejder sammen med dem.. DERNEDE, og bare det års tid jeg har kendt til det er der ihvertfald sket en del.. jeg begriber ikke hvad de hunde skal heroppe.. der er alt alt for mange tilfælde af at det går galt, men igen.. der er likes i lortet


  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #262   1. feb 2016 man vurdere jo ikke.. det er likes og kroner og øre.. ikke en skid andet.. om jeg begriber man vil støtte de såkaldte døds sheltere som feks, velcea der bevidst ligger billedet ud af hvor forfærdeligt de behandler dyrene så danskere føler trang til at "redde" de hunde. man skal bare lige huske på at så længe de får penge udad at behandle dyrene dårligt har de ikke rigtig nogen grund til at begynde og behandle dem godt.

  • steffen C
    steffen C Online Tilmeldt:
    jan 2014

    Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.127
    #264   1. feb 2016 både og direkte. du kan læse om det projekt hun er med i her... pengene går ikke direkte til internatet men bliver administreret af organisationen i DK. så de feks. betaler penge direkte til en lokal dyrlæge så internatet altid kan henvende sig der.. eller til neutralisations program som de køre når der er mulighed for det, .

    der er ikke nogen omkostninger til det som sådan. ikke af hvad jeg ved af ihverfald , transport og kost og logi når man er frivillig er selv betalt så det er ikke sådan nogle ting pengene bliver brugt til.
    så de penge man støtter med går udelukkende til internatet, men det bliver administreret herfra hvad det går til. http://www.freeamely.dk/


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #267   14. nov 2016 Til alle jer "kloge" mennesker.
    Det er MEGET generaliserende, at sige, at en trebenet hund ikke får et godt liv, at det er synd og bla bla bla.
    Jeg har selv en trebenet hund, og hun er præcis lige så glad og legesyg som før.
    Hun trives med sine tre ben, og vi tager ikke andet hensyn end at bærer hende op ad trapper og møbler, og går kortere ture end før.

    Så get your facts straight og stop med at spille kloge og generellisere. Tak.


  • #268   14. nov 2016 Når nu du udtaler dig så skråsikkert om hvor fantastisk det går med din hund, så formoder jeg at den bliver tjekket regelmæssigt at en kiropraktor og dyrlæge? Bliver den ikke det kan jeg ikke rigtig tage din bøvs seriøst.
    For det ville dælme ikke været første gang en hundeejers virkelighed er en helt anden end den faktiske/hundens virkelighed. smiley


  • #269   14. nov 2016 Jeg kan slet ikke tage det seriøst smiley

  • #270   14. nov 2016 Jeg kan ikke forstå at det åbenbart er volapyk for nogen, at 3-benede hunde har øget risiko for at blive slidt/ få smerter fordi de bruger deres krop forkert, ift. hvordan det er meningen de skal bruge deres krop. Og 3-benede hunde bevæger sig dælme alternaivt.

  • #271   15. nov 2016 Der er mange ting i tråden jeg så ikke kan forstå...

    Det er åbenbart ikke ok at generalisere at 3-benede hunde nok ikke er så smart - men det er ok at generalisere på baggrund af én hund, at 3-benede hunde er fjong. Dobbeltmoral?

    Og hvorfor hidse sig op og genoplive en pænt gammel tråd bare for at komme med et bøvs


  • #272   15. nov 2016 Zara- hvorfor går i kortere ture end før?

  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #274   15. nov 2016 Hvor er I blevet udlærte dyrelæger, siden at I ved så meget om det her?
    Kys min ...: hvor fortæller jeg dig i min besked, at ALLE trebenede hunde har det godt?
    Ginne: fordi der er øget chance for slidgigt, hvis man går lange ture med hende.
    Anne Julie: Din besked understreger virkelig min pointe. Min hun har fået amputeret sit ben. Dyrlægen på Karlslunde dyrehospital, har sagt at den eneste form for terapi hunden behøves er massage engang imellem for at undgå spændinger.

    Nej - hun kommer nok ikke til at leve lige så længe, som en firbenet hund. Men får fandme en lige så lykkeligt og dejligt liv som de fleste 4-benede hunde.
    Ja - der er ting man skal være opmærksom på, og det er vi.
    Og - jeg genopliver denne tråd, da det er iøjenfaldende, at så mange mennesker faktisk ikke ved, hvad de taler om.


  • #275   15. nov 2016 Min far er lam i det ene ben....og derfor har jeg en del viden fra ham og ligesindede...og de mennesker lever i et smertehelvede...nogle kun i perioder, andre hvert sekund af deres liv..men stort set alle er dømt til de smerter resten af livet.

    I min fars tilfælde har han følgeligt ikke ondt i det ben der er lamt...men både overanstrengelse i det andet ben, eller modsat, den degeneration der er i musklerne -faktisk alt der har med en ubalance og skrævvridning i brugen af hans krop og muskelgrupper i hele kroppen giver ham helt ekstreme smerter.

    Er det noget vi hører om dagligt? er det noget han viser? nej....han bider det i sig og møder op på et flexjob det tog ham årtier på at søge om....hvorfor? fordi hvis man ikke kæmper for at opretholde en form for normalitet selv med alvorlige kroniske smerter...så kan man for mange ligeså godt bare give op...

    Det er en biologisk copingmekanisme....fra dengang hvor svaghed var = stor risiko for ikke at overleve. -Den lever hunde også og i større grad instinktivt under. Jeg har kendt dyr der har gået normalt med brækkede lemmer, med så invasiv knoglekræft et led faktisk var i opløsning osv. og det blev først opdaget da dyret var så langt ude at aflivning var næste skridt.

    Hvordan er det så at folk så skråsikkert kan udtale sig om smertere faktisk ikke heller selv har mærket i første række? Det er fint man kan eje en hund...men man føler jo ikke synkront med den...


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #276   15. nov 2016 Jeg siger heller ikke, at jeg ved med 100% sikkerhed, at min hund ingen smerter har. Men at dømme på hendes adfærd og livsglæde, er hun fuldstændig den samme, som da hun havde 4 ben.

  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #278   15. nov 2016 Det er også en helt fair holdning. Var heller ikke ude på andet, end at åbne folks øjne for, at en amputation ikke nødvendigvis er en dårlig vej at gå.

  • #279   16. nov 2016 Det er en forkert og egoistisk vej at gå.

  • #280   16. nov 2016 Gå og gå..?

  • #281   16. nov 2016 Nå ja .. bob bob smiley

  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #282   16. nov 2016 Din mening. Ikke dyrlægens. Men der er jo også de mennesker, der bare giver op og afliver deres dyr, selvom de kan få et skønt liv.
    Så pøj pøj med dine hunde og dit tab, hvis en af dem skulle komme til skade en dag. Magen til snæversynethed skal man lede længe efter.


  • #283   16. nov 2016 Hahahahahahaha av av min mave smiley :D smiley
    Du kender mig vist ikke smiley


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #284   16. nov 2016 Det er den holdning du poster her, jeg går ud fra. Det lyder ikke som om, at du vil tage den samme beslutning, om at amputerer, som jeg gjorde?
    Den dygtigste kirurg på Karlslunde sagde, at han selv ville ha gjort det. Så kan ikke rigtig tage din kommentar på anden måde en negativ mod mig.


  • #285   16. nov 2016 Nej det har du ret i.
    Aldrig i livet om jeg vil udsætte mine hunde for at rende rundt på 3 ben.
    Men det er ikke ensbetydende med at jeg bare afliver, for hvis jeg gjorde det, så havde jeg nok ikke en Schæferhund med gigt på 11,5 år.


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #286   16. nov 2016 Hvis du stod mellem at aflive en hvalp på 16 uger, men kunne vælge at amputere benet istedet, hvilket kirurgen anbefalede?
    Så forstod jeg det som om, at du ville aflive.
    Hvis jeg tager fejl, så undskylder jeg for at være hurtig på tasterne.


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #288   16. nov 2016 Det kommer nok også an på racen. Jeg har en fransk bulldog og hun kan stadig alle de samme ting som før.
    Jeg har måske været lidt for generaliserende overfor dig, og det beklager jeg. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at for min hunds vedkommende, var det den rigtige beslutning.


  • #289   16. nov 2016 Jeg har ikke stået i situationen, men jeg er ret sikker på, at jeg med så ung en hund ville vælge at aflive.
    Det er simpelthen for meget op ad bakke fra så tidlig en alder.

    Jeg ville uden tvivl have noget sværere ved det valg med en ældre hund - men alt afhænger af prognosen.
    Den forventede livskvalitet bagefter skal være helt i top og her har vi så den udfordring at det ville betyde øjeblikkeligt træningsstop. Og dette er netop en stor del af mine hundes livskvalitet.

    Jeg håber jeg ville tage det rigtige valg i den situation - hvad det så end er.

    Men en ting ligger helt fast det er, at det ikke bare pr. definition er det rigtige at amputere...


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #290   16. nov 2016 Enig. Dyrlægen fortalte dog, at det var en god ting, at hun var så ung, da de har nemmere ved at adapte sig, da de ikke vil kunne huske, at de har haft fire ben.

    Men igen, jeg var måske for generaliserende i den her. Men Lima og jeg er glade for beslutningen, der blev taget her.


  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #292   16. nov 2016 Det er også forståeligt, når det er en hund der kræver aktivering. Det gør franske også. Men ikke i samme grad.

    Jeg beklager, at jeg farede op på den måde. Men jeg følte mig lidt udstillet som dårlig hundeejer.


  • #293   16. nov 2016 Jeg forstår godt Zara, og ingen kan egentlig reelt redegøre for hvad de gør før de står i situationen smiley

    Min egen franske bulldog ville ikke kunne de samme ting som før med tre ben og jeg vil tolke det som en voldsom forringelse af hans livskvalitet. Når man så samtidig skal tænke i at det kan være forbundet med ligeså voldsomme smerter. Så tror jeg at jeg i hans tilfælde vil være nød til at træffe det sværeste valg for mig...men det bedste valg for hans skyld...


  • #294   16. nov 2016 Zara sjovt...jeg har en helt anden opfattelse af de franske....men jeg har bemærket at mange ejere deler din opfattelse. Jeg synes tit (og dermed ikke sagt i alle tilfælde) at deres hunde virker pacificerede...uden drift og den naturlige aktivitet jeg ser hos min egen.
    Og når jeg spørger hvad de laver med deres hunde ser jeg klart at hunden er vænnet til langt mindre aktivitet og at de har håndteret hundens "tegn på større behov" med adfærdsmodificerende træning eller forhold, frem for at aktivere mere.. smiley


  • #295   16. nov 2016 Hunde kan tilpasse sig meget... det er mere trist end godt.



  • Zara P
    Zara P Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 11
    #296   16. nov 2016 Det kommer nok også an på hvor meget ejeren aktivere deres hunde.
    Men Lima elsker at lege med andre hunde, og er faktisk ofte den der muler dem smiley
    Og hun får sine daglige buller flips og der bliver ikke sparet på noget :).
    Jeg kan helt ærligt ikke mærke forskel på hende fra før til nu :). Men det er klart, at alle tilfælde er forskellige.


  • #297   17. nov 2016 Zara...se det argument møder jeg altid smiley :D smiley men jeg er verdens mest dovne menneske og vejede omkring 12 kg mere da jeg fik hund... jeg vil godt forsikre ALLE om det ikke var min ide at han skulle have et stort aktivitetsbehov smiley og jeg bestemt ikke har hverken opfordret til det eller lign. men blot imødekommet det smiley

    Hvor jeg som sagt er stødt på flere ejere der har valgt at adfærdsmodificere sig ud af problemer der i mange tilfælde også kunne løses med mere stimuli...mental som fysisk smiley

    Problemet som jeg ser det er at racen har et rygte som dovne og lette. og tiltrækker ejere der gerne vil have en doven let hund, og når der så er problemer, så handler de ud fra det mindset...der er en ret stor overvægt af franske bulldogs i forhold til alle andre racer synes jeg, som f.eks er i bur når de er alene hjemme. Jeg vil næsten vove at påstå at 70-80% af alle franske bulldogs er ret overvægtige. Og ja racen FÅR bullerflips...men hvor mange skelner mellem et bullerflip...og så de flip hunde får når de ved det er påkrævet at falde til ro, men der stadig er energi der skal ud...mange hvalpe får dem om aftenen (ulvetimen) og indrømmet, jeg kan ikke selv kende forskel...jeg ved bare min hund slet ikke får dem efter en god dag smiley men godt kan få dem de dage hvor vi ikke har ydet max.

    Men altså overvægtig med tillært passitivitet -det er en nem hund...desværre, og skulle den lige have et gran af uligevægtighed tilbage, så stop den i et bur.

    Jeg siger ikke at det er møntet på dig og Lima Zara, tværtimod, men jeg oplever det godt nok tit. Og som tilføjelse så ville jeg ikke mene at min hund ville kunne løbe, lege og bare have den hverdag han plejede og elsker..hvis han manglede et ben, og jeg ønsker ikke at se en aktiv glad hund, sygne hen i en passiv tilstand...


  • #298   17. nov 2016 Sidste år da jeg stod i situationen valgte jeg aflivning. Min 6 år gamle hund havde fået knoglekræft i en af de lange rørknogler i et bagben; det eneste vi kunne gøre var at amputere eller aflive. Det var min 'once-in-a-life-time-hund', min soulmate, den bedste hund jeg nogensinde har ejet (og jeg har haft nogle stykker smiley ). Jeg får aldrig en hund, der når ham til sokkeholderne. Han var en superaktiv hund og min skønne og altid parate træningsmakker (lydighedstræning). Jeg ville simpelthen ikke byde min hund et liv på tre ben med evige kiropraktorbesøg o.s.v. Så jeg valgte at sige farvel til min hund, så snart vi havde fået dommen. Det var det hårdeste jeg nogensinde har prøvet og jeg stortudede ned i hans pels, da han sov ind. Jeg følte mig slet og ret som en bøddel. Men jeg var alligevel sikker på at det var den rigtige beslutning. Jeg tænker lidt på ham hver dag, men jeg tænker tilbage på ham med glæde. Og mindet om ham er mindet om en rød superkærlig kanonkugle, der uddelte krammere og udviste begejstring ved at springe lodret op i luften og dutte en på øret og som elskede at sprinte efter en apportbuk og returnere den i store glade hop og glimt i øjet.
    Min dyrlæge var hudløst ærlig og sagde at hun ikke kendte en eneste solstrålehistorie med benamputerede hunde; de har alle smerter i en eller anden grad. Både fantomsmerter i det manglende ben og kompensationssmerter i resten af kroppen. Iflg min dyrlæge ville kiropraktor blive en fast bestanddel af min hunds liv og så fedt synes min hund altså ikke at den slags var.


  • Marie-Louise R
    Marie-Louise R Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 6
    #299   26. dec 2016 Jeg ved godt, at der her er en gammel tråd, men jeg er nødt til at blande mig når jeg læser, hvad folk kommenterer. Især fordi jeg har konkret erfaring med en trebenet hund!!
    Jeg har en trebenet gadehund, Teddy, som er snart tre år gammel. Han er en sund, rask, robust og glad hund! Han mangler sit ene forben, som han fik amputeret i Grækenland, hvor han var blevet påkørt og benet desværre ikke stod til at redde.
    Teddy vejer ca. 13 kg. og er nok det man vil kalde en mellemstor hund. Han/vi oplever INGEN problemer. Han kan løbe (endda utrolig hurtigt) gå lange ture, lege med andre hunde, snuse, lette ben, svømme og hvad der ellers høre til et godt hundeliv! Vi har haft Teddy til en hundefysioterapeut i sommers, hvor han blev tjekket og testet grundigt igennem, og han har ingen gener eller smerter. Han har et ligeså godt liv som så mange andre hunde, og den dag hvor han skulle få smerter eller ikke længere kan have et godt hundeliv vil vi selvfølgelig, i samråd med dyrlæge, vurderer om han skal aflives. Vi har ingen ekstra dyrlægeregninger forbundet med hans manglende ben eller andre problemer med ham - til forskel fra en del af de hunde vi møder her på Vesterbro, som fejler alverdens ting og sager, er overvægtige eller har adfærdsproblemer. Ligemeget hvilken dyrlæge vi har rådført os med, får vi at vide at han virker til at stortrives og at han højst sandsynligt vil have mange gode år endnu. Vi valgte at tage en gadehund fra Grækenland, og vi kunne selvfølgelig også have taget en fra et dansk internat. Og vi valgte Teddy, fordi han bare gik lige i vores hjerte - at han så mangler det ene ben er fuldstændig ligegyldigt! Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål dengang det var aktuelt og at i fandt en løsning! Har du nogen spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig.

    Mvh. Marie-Louise


  • #303   27. dec 2016 Der er bare det at hunde er ekstremt gode til at skjule smerte....

  • #311   27. dec 2016 Når nu hunde er så gode til at skjule smerte, hvordan ved I og jeg så, om vores respektive hunde lider? Vi har da ikke meget andet end vores egn fornemmelse og evt. dyrlægens ord for, at tingene er i orden.

  • Marie-Louise R
    Marie-Louise R Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 6
    #313   27. dec 2016 Jeg VED heller ikke om Teddy ikke har ondt. Ligesom alle andre hundeejere ikke VED om deres hunde har ondt et eller andet sted. Jeg kan kun vurderer det ud fra Teddys adfærd - både fysisk og psykisk og hvad dyrlæge/fysioterapeut fortæller mig. Ligesom alle andre hundeejere! smiley

    Hvorfor skal Teddy ikke have lov til at leve et godt liv indtil han får ondt og mister livsmodet? Han er en frisk ung, glad og sund hund! Bare fordi han fik fjernet benet da han var 3 mdr. har han da lov til at have et godt hundeliv så længe han kan. Vi holder løbende øje med hans tilstand - og den dag han skulle begynde at få ondt, vil vi vurderer hvad vi kan gøre for Teddy.



  • Marie-Louise R
    Marie-Louise R Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 6
    #317   27. dec 2016 Vi behøver heller ikke allesammen at forstå hinandens valg og fravalg. Jeg forstår heller ikke, hvorfor nogen mennesker vælger at anskaffe sig svært indavlede hunde, som eksempelvis franske bulldogs, der ofte lider af voldsomme vejrtrækningsproblemer. Men sådan er folk så forskellige, og så må vi jo håbe at ejeren gør det bedste de kan for at deres hunde har et godt liv.

    Jeg tror næppe, at mit eller andres valg om at adopterer gadehunde er skyld i at andre raske hunde må lade livet. Det må vist stå for de uansvarlige ejeres egen regning. smiley Og til jeres information så er Teddys ben fjernet af frivillige dyrlæger, der næppe lader en gadehund leve, hvis ikke de mente at den havde en chance for et godt liv. Derudover betalte vi 3000 kr. for Teddy. De 3000 kr. dækkede vacciner, hundepas og flyrejsen hjem. Og så går en del af beløbet i øvrigt til at steriliserer gadehunde i Grækenland.

    Jeg håber, at jeg kunne give et lille smule mere nuanceret blik på debatten.
    Nu vil jeg og Teddy ud og gå en lang tur i det solrige og blæsende vejr. smiley


  • Marie-Louise R
    Marie-Louise R Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 6
    #319   27. dec 2016 Jeg er helt enig, Aslans ven! Teddy skal også trives og leve for sin egen skyld. Ikke for min skyld!

  • #325   27. dec 2016 Jeg er ret sikker på, at når man henter en trebenet gadehund fra udlandet, så er det fordi det giver masser af opmærksomhed.
    Folk henvender sig jo og spørger til kræet og så kan man fortælle hvor godt et menneske man er.
    Man får jo ikke samme opmærksomhed når man går rundt med en sund og rask hund.


    Teddys mor skriver, at de tog Teddy til sig, fordi de straks forelskede sig i ham.
    Dette kan så ikke være rigtig. Man kan ikke forelske sig i nogen man ikke kender.
    At man ser et billede, forelsker sig og straks må eje hunden på billedet er i mine øjne utrolig useriøs.

    Skulle jeg anskaffe mig de hunde jeg forelsker mig i når jeg ser billeder, så havde jeg Comodor, en Australien Cattledog, en Bull Terrier mm.
    Desværre for mig, så er det de "grimme" hunderacer som passer til mig, og dem har jeg så valgt at anskaffe mig og har lært at elske dem, for de har væsenet som passer til mig og når man passer sammen, så elsker man helt af sig selv uanset udseendet


  • Marie-Louise R
    Marie-Louise R Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 6
    #327   27. dec 2016 @Anni. Hold dig på din egen banehalvdel, tak. Du udtaler dig om ting (mig som person og situationen med min hund), som du ikke ved noget som helst om. Og din kommentar har intet med den oprindelige tråd at gøre! Jeg vil opfordrer dig til evt. at lave en ny tråd, hvor du kan fortælle, hvad du tror og tænker om andre mennesker og deres valg af hunde.

  • #328   27. dec 2016
    Hold dig på din egen banehalvdel, tak. Du udtaler dig om ting (mig som person og situationen med min hund), som du ikke ved noget som helst om. Og din kommentar har intet med den oprindelige tråd at gøre! Jeg vil opfordrer dig til evt. at lave en ny tråd, hvor du kan fortælle, hvad du tror og tænker om andre mennesker og deres valg af hunde.

    Vi behøver heller ikke allesammen at forstå hinandens valg og fravalg. Jeg forstår heller ikke, hvorfor nogen mennesker vælger at anskaffe sig svært indavlede hunde, som eksempelvis franske bulldogs, der ofte lider af voldsomme vejrtrækningsproblemer. Men sådan er folk så forskellige, og så må vi jo håbe at ejeren gør det bedste de kan for at deres hunde har et godt liv.



    .... smiley :D smiley


  • #329   27. dec 2016 Uanset, så kan man altså ikke elske noget man ikke kender....................


  • #330   27. dec 2016 Marie Louise.
    Synes så at du selv skal holde dig til dit råd med ikke at udtale dig om noget du ikke kender noget til.

    Vi behøver heller ikke allesammen at forstå hinandens valg og fravalg. Jeg forstår heller ikke, hvorfor nogen mennesker vælger at anskaffe sig svært indavlede hunde, som eksempelvis franske bulldogs, der ofte lider af voldsomme vejrtrækningsproblemer. Men sådan er folk så forskellige, og så må vi jo håbe at ejeren gør det bedste de kan for at deres hunde har et godt liv.





  • Marie-Louise R
    Marie-Louise R Tilmeldt:
    dec 2016

    Følger: 1 Svar: 6
    #331   27. dec 2016 Det var et svar til en anden kommentar om, hvorfor de ikke forstod at folk valgte en gadehund? Derudover er det jo ingen hemmelighed, at fx. franske bulldogs bliver så indavlet, at deres snuder er deforme. Du kan jo evt. Google det, hvis du mener jeg ikke ved, hvad jeg taler om.
    Det var egentlig kun min hensigt at nuancere den oprindelige debat om trebenet hunde og udtale mig om min egen konkrete erfaring - ikke at diskuterer ligegyldige holdninger med folk jeg ikke kender. Hav en god aften!


  • #332   27. dec 2016 Hvor ved du fra at din gadehund ikke er indavlet....?

  • #333   27. dec 2016 Hvor har du det fra at alle franske Bulldog er indavlet ???
    Hunde og andre dyr for den sags skyld kan sagtens have en deform snude og også arvelige sygdomme selv om de ikke er indavlet.
    Det kan du så lige google, så bliver du måske lig klogere på avl


    Og hvordan ved du at din hund ikke er indavl ?


  • #334   27. dec 2016 Flertal: indavlede

    Og jeg jeg er ikke ubetinget uenig...jeg finder det bare hyklerisk og helt ekstremt komisk at reagere SÅ skarpt på noget man selv gør.. ???? smiley og det bliver kun sjovere af at man retfærdiggør at man selv gør det..


    Det er bare en dårlig argumentform at debattere ved at skyde skyld på noget tredje...


  • #335   27. dec 2016 Fordi hunde uden tavle ikke er indavlede, mens hunde med DKK tavle alle er indavlede .. Det ved I sku da!

  • #336   27. dec 2016 En anden detalje, nu det er et forben der mangler, det er umuligt at finde en sele der sidder ordentligt. Så man er tvunget til at bruge halsbånd.

  • #337   27. dec 2016 Der er selvfølgelig ikke noget galt med at bruge halsbånd, når hunden går pænt. Men det er da træls ikke at have muligheden. Samt at man ikke kan bruge sikkerhedssele til hunden heller

  • #341   27. dec 2016 Jeps, når man lader hundene parre på kryds og tværs forekommer der ikke indavl, men det gør der på hunde med tavle!
    Det er sku da logik!


  • #344   27. dec 2016 Naturligvis kan man da forelske sig i en hund på et billede. Gør man det hver gang man ser et billede af en hund ? Nej ! Men kan det lade sig gøre ? Jada !
    Og nej, det er IKKE useriøst - en af de mest seriøse hundemennesker jeg kender - Kisser fra Rescuedog - der har et hjerte der banker inderligt for hunde i særdeleshed, så netop et sådant billede af en rumænsk hund og fik den herop. Engang imellem er der bare noget, der rør ens hjerte mere end andre gange.

    Til den med den 3-benede hund - næ, det var nok ikke en model jeg ville benytte mig af, men jeg har ikke stået i situationen.

    Og så lige et spørgsmål til alle jer, der synes det er synd at en hund render rundt med smerter - hvilket vi vel allesammen gør ? - går I regelmæssigt til kiropraktor og får mærket jeres hund igennem ? Går I regelmæssigt til dyrlæge og får monitoreret jeres hund og fotograferet den igennem på kryds og tværs ?
    Stikker I den med jævne mellemrum en smertestillende pille, for lige at tjekke om adfærden bliver anderledes derefter ?

    Hvis ikke - så aner I jo lige akkurat heller intet om, hvorvidt jeres Fido render rundt med smerter.
    Iøvrigt - lige en tanke der slår mig .. er det mon værre at have tre ben end at være overvægtig ????

    Nogen der ved det - eller er vi bare ude i gætværk her også ?


  • #346   28. dec 2016 ... og uden ører ...



  • #348   28. dec 2016 Jeg ved ikke ret meget om amputation af hundes lemmer, så jeg ved ikke om de har smerter hele tiden?

    Jeg ville ikke selv overveje amputation - og da Ken Lindeblad fik hentet mig ind i operationsstuen her først på måneden, hvor Flax lå i fuld bedøvelse, og Ken informerede mig om at der ikke var mere han kunne gøre .... så strejfede tanken om amputation af benet med den ødelagte albue mig da heller ikke.

    Jeg undrer mig blot over, at amputation er no-go - fede hunde er "nåja, det ER jo så svært at holde dem slanke" ... og så nikker vi allesammen sådan lidt indforstået sammen, og fniser lidt af de "frække hunde" der næsten ikke tigger.

    Og DET forstår jeg intet af ?
    Overvægt er enormt skadeligt for hunde - jeg har læst om følgevirkningerne og de er en del - men hvis man nu hiver dem væk ... så kig og HØR på de overvægtige hunde.
    Det er imho ligeså (hvis ikke mere ??) synd for disse hunde, som det er for dem, der får amputeret et ben.

    At jeg ikke ville byde en hund nogen af delene er sagen ligegyldig - jeg undrer mig som sagt engang imellem bare over prioriteringen herinde smiley


  • #350   28. dec 2016 Min hund kommer med jævne mellemrum til kiropraktor, der går ikke to måneder imellem.

    Og nej, man kan ikke elske noget man ikke kender.
    Man kan forelske sig i et billede, men man kan ikke sige at man elsker individet på billedet hvis ikke man kender det.
    Det kunne jo være, at individet fra billedet havde et virkeligt træls temperament - hvis det er en hund, kunne den måske være bidsk - og helt ærligt, hvem ville elske en bidsk hund med et rigtig træls temperament ?

    Jeg er helt enig i, at både overvægt og kun at have tre ben er synd for hunden.
    Men de to ting kan ikke sammenlignes.
    Overvægten kan man gøre noget ved, det kan man ikke ved et manglende ben, benet vokser jo ikke ud igen uanset hvor meget umage man gør sig.


  • #356   28. dec 2016 Jeg er helt enig i, at både overvægt og kun at have tre ben er synd for hunden.
    Men de to ting kan ikke sammenlignes.


    Naturligvis kan de da det.

    Ja, klart kan en fed hund "bare" tabe sig - men hovedet på blokken .. jeg vil vædde på at du kender (har hørt om) ihvertfald en, der har en af de her helt specielle hunde, der uanset hvor "lidt" de indtager, bare ikke taber sig.
    Jeg taler ikke om de hunde, hvor ejeren trods alt finder ud af at det kan lade sig gøre at få en hund til at tabe sig, jeg taler om alle de, der sådan lidt smågrinende synes det er lidt sødt at Fido ikke er superslank "Det er jeg jo heller ikke, og jeg har det da meget godt".

    Disse hunde ser jeg på ingen måde bedre stillede end de, der må nøjes med tre lemmer.

    Og jo, man KAN forelske sig i en hund udfra et billede - men KAN få nogle følelser frem, der bliver udløst af et blik, en situation ... et eller andet.
    Det kan godt være at du ikke har prøvet det - men det er ikke lig med, at det ikke kan lade sig gøre smiley

    Jeg var tæt på at starte bilen og trille en tur til .. jeg kan ikke huske hvor .. for at hente en TÆVE af alt. Jeg kan ikke engang lide tæver ret godt. Men ... ja, der var bare noget i hendes blik som gjorde et eller andet i mig. Nej, jeg startede ikke bilen, men jeg synes ikke det havde været useriøst, hvis jeg havde gjort det smiley


  • #357   28. dec 2016 Isabelle -

    Du skal ikke bøje, hverken hovede, eller andre kropsdele i skam eller begejstring for min skyld smiley
    Mit indlæg er et udtryk for min mening og en af de ting, jeg slet, slet ikke kan acceptere er det folk, der ikke kan finde ud af at passe deres hunde ordentligt. For mig er overvægt en fantastisk måde til at gøre det dårligt for ens hund.

    Men det er jo bare MIN mening - det behøver andre ikke være enige i.

    Jeg har da også hørt for at jeg har min hund i hundegård - det er der folk der synes er værre end alt !!! Jeg er - surprise - ikke enig, men deres mening er da rigtig nok for dem.

    Jeg kan bare ikke med fede hunde og (især) deres ejere - og tysk eftersynkroniserede pornofilm .... sådan er jeg bare smiley


Kommentér på:
3-benet hund,erfaring?

Annonce