{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
572 visninger | Oprettet:

Hvordan skabes et trygt møde mellem hund og hest? {{forumTopicSubject}}

God aften smiley

Vi skal i familien snart have hvalp, og da vi samtidig er hestemennesker og derfor bruger en del tid i stalden, er det oplagt, at hunden skal med en gang i mellem (ikke i starten selvfølgelig). Vi skal have en Coton de Tulear, så det er ikke en stor hund, vi har med at gøre. Jeg ville høre, om i der ude har nogle gode råd til første gang hest møder hund, for at det ikke bliver en gruopvækkende oplevelse for den lille vaffer. Min hest er helt cool med hunde, så det er mest hvordan man bedst muligt får dem præsenteret for hinanden.

På forhånd tak for svar! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skabes et trygt møde mellem hund og hest?
  • #2   27. feb 2016 Tag hunden med og lad hesten blive i boksen.

    Løft hunden op, så hesten kan snuse.

    Lad hunden løbe rundt ude på staldgangen og opserver hvordan hesten reagere.

    Bind hunden. Tag hesten ud af boksen og bind den.

    Tag hunden i snor hen til hesten, hold øje med hestens reaktion.

    Når hesten er vandt til hunden kan du have hunden løs når hesten står bundet.

    Det sker ikke på en gang smiley


  • #3   27. feb 2016 Jeg er helt enig.

    Tag hunden med. Snor på hund, så den ikke forvilder sig væk. Og kontrol over hest.

    Men en tilføjelse. Elhegn.
    Hunden kommer jo til at stifte bekendtskab med elhegn.
    Jeg ville lade den få stød under kontrollerede forhold. Ikke nødvendigvis i starten, men før den selv rør ved hegnet. Dvs uden at hesten er der (hunden skal koble det til hegn og endelig ikke hest) og mens strømstyrken er skruet ned.
    Ellers opdager hunden hvordan stød føles på et tidspunkt du ikke vil have det...


  • #4   27. feb 2016 Hunden skal ikke have stød, en så lille hund kan tage skade af den volt man bruger på en mark

  • #5   28. feb 2016 Hvad skulle stød gøre godt for? Det er bestemt ikke sikkert at hunde kopler stød med at gå ind på folden.

  • #6   28. feb 2016 Stød er ikke godt.


    Problemet er netop at jeg vil undgå "rigtige stød".
    For kommer hunden regelmæssigt med ud til hesten, er det ren sandsynlighedsregning. Mulighed for at røre hegn vil opstå.

    Jeg ville kun have 2 muligheder
    1) hunden er i snor. Det kræver en hjælper nonstop
    2) hunden lærer elhegn giver stød. For at minimere ubehag ville jeg bruge samme teknik som ved kalve og føl. Dvs skru ned. Læg noget lækkert, så de rører hegnet med på en måde dyret ved at det rører hegn. Så fanger dyret det i første forsøg.

    Hvis hunden ikke ved det er ubehageligt, vil den jo ikke passe på. Og røre. Og få gigantisk chok.


    Jeg ved ikke om jeg tror på at det er farligt. Mennesker kan røre svagstrøm, dvs 220 volt x op til 16 ampere før hfi relæet slår fra, og det er meget sjældent det giver skade.
    Ved DC konvertering (send strøm gennem kroppen for at få hjertets rytme til slå om) giver man 150 joule....
    Selvom jeg ikke tror på at det er farligt, ville jeg ikke have min hund fik stærkere eller gentaget ubehag.
    Så ja, for at undgå værre ubehag senere ville jeg under kontrollerede forhold lade dyr få stød.


    - eneste alternativ er at holde hund i snor, altid, nær elhegn.


  • #7   28. feb 2016 Tak for jeres svar smiley

  • #9   1. mar 2016 Tak for svar Birgitta smiley

    Som sagt er min hest også helt tryg ved hunde - det er alle hestene i stalden - så der er der intet problem.


Kommentér på:
Hvordan skabes et trygt møde mellem hund og hest?

Annonce