{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.524 visninger | Oprettet:

hundeloven mundkurv... {{forumTopicSubject}}

Hej.
Hvilke racer skal bærer mundkurv ifølge loven?
der kom en ældre dame hen til mig igår på min aftentur med Kian (ren boxer) som var meget offensiv med hendes holdninger og min hvalp skulle ihvertfald bærer mundkurv.. Men jeg synes ikke rigtig selv jeg kan finde frem til noget om det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hundeloven mundkurv...
  • #1   24. maj 2016 Det er kun de 13 racer på forbudslisten der skal bære mundkurv.

    Damen har ikke en anelse om hvilke racer det er, og hun kan sikkert ikke kende forskel på en bokser og puddel smiley

    De forbudte racer som er omfattet af hundeloven og påbudt mundkurv er :

    1) Pitbull terrier
    2) Tosa inu
    3) Amerikansk staffordshire terrier
    4) Fila brasileiro
    5) Dogo argentino
    6) Amerikansk bulldog
    7) Boerboel
    8) Kangal
    9) Centralasiatisk ovtcharka
    10) Kaukasisk ovtcharka
    11) Sydrussisk ovtcharka
    12) Tornjak
    13) Sarplaninac


  • #2   24. maj 2016 En ren boxer skal i hvert fald ikke smiley

    Taget fra Fødevareministeriet:

    Hundeloven

    Hundeloven regulerer det ansvar og de forpligtelser, som følger med det at være hundeejer.
    Der er regler om indgreb overfor hunde, der skaber frygt eller forvolder skade. Hundeloven regulerer også herredømme over hunde og strejfende hunde. Hundeloven stiller desuden krav om ansvarsforsikring for hunde. Heru??dover er der regler af dyrevelfærdsmæssig karakter. Derudover er der forbud mod 13 hunderacer og krydsninger, hvori disse racer indgår.

    Folketinget vedtog den 11. juni 2014 en ændrin?g af hundeloven. Det betyder blandt andet, at det er forbudt at skyde strejfende hunde, og at den såkaldte skambidsregel er ændret. Lovændringerne træder i kraft den 1. juli 2014.

    Du kan læse om flere af emnerne i hundeloven og de væsen?tligste lovændringer herunder.


    Vis alle|Skjul alle
    Hundelovens forbudsordning – hvilke hunde er omfattet?
    Forbudsordningen indebærer, at besiddelse og avl af 13 nærmere bestemte hunderacer og krydsninger, hvori de omfattede racer indgår, er forbudt. Forbuddet trådte i kraft den 1. juli 2010. (Pitbull terrier og Tosa inu har været forbudt siden 1991).

    Reglerne om forbudsordning findes i hundelovens §§ 1 a og 1 b, som du finder nederst under "Lovstof og regler".

    Besiddelse og avl af følgende hunderacer er forbudt:
    Pitbull terrier
    Tosa inu
    Amerikansk staffordshire terrier
    Fila brasileiro
    Dogo argentino
    Amerikansk bulldog
    Boerboel
    Kangal
    Centralasiatisk ovtcharka
    Kaukasisk ovtcharka
    Sydrussisk ovtcharka
    Tornjak
    Sarplaninac
    Der er endvidere forbudt at besidde eller avle krydsninger, hvori ?en eller flere af de nævnte racer indgår.

    Bemærk, at der gælder en særlig regel for opdrætt?ere af de forbudte hunderacer, hvis opdrætteren har etableret selvstændig virksomhed senest den 17. marts 2010 (med undtagelse af pitbull terrier og tosa inu samt krydsninger, hvori de indgår). Disse opdrættere kan fortsætte deres virksomhed indtil den 30. juni 2015, men kan – pga. forbudsordningen – ikke lovligt afsætte deres hunde til købere, der bor i Danmark.

    Se 'Vejledning til hundelovens forbudsordning' under 'Lovstof' nederst på siden.


  • #3   24. maj 2016 Øv, TG var først smiley

  • #4   24. maj 2016 Ninjaaaa.... smiley

  • #5   24. maj 2016 Ej ok, jeg snød smiley
    jeg redigerede min besked mens du skrev din smiley smiley


  • #10   26. maj 2016 Min kollega, som har haft boksere i mange år, har også oplevet at "kloge" hoveder besluttede at skælde ham ud, fordi de åbenbart mente at hans hunde var ulovlige, og dermed skulle have mundkurv på smiley Han har heldigvis stamtavle på sine hunde, så han kan bevise at de IKKE er ulovlige.

  • #12   26. maj 2016 Ulla: Lige præcis ! Min bullmastiff blev en gang kaldt en Golden retriver smiley jow, jow, Hr. og Fru Danmark har skam helt styr på hvordan de forskellige racer ser ud.....eller noget smiley

  • #14   26. maj 2016 Mine mastiffer blev enten kaldt heste, eller Grand danois smiley Kun et fåtal der vidste at det var mastiffer. Man skal nok være hundenørd for at gå op i den slags "detaljer" smiley

Kommentér på:
hundeloven mundkurv...

Annonce