{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

hjælp til dårligt seende hund {{forumTopicSubject}}

Min hund på 4 år (dansksvenskgårdhund blanding) lider af Linseluksation, hun har fået opereret det venstre øje, dvs flyttet linsen helt ud bag i øjet, hvor det ikke længere skader eller generer. Dog nåede øjet at blive skadet inden pga forhøjet tryk og linsen ødelagde hornhinden. Hun er derfor blevet total blind på dette øje.

Det højre øje er også ramt, og trådene der holder linsen på plads opløses mere og mere. Og hun vil med tiden også blive blind på dette øje. Hvornår vides ik, det kan ske fra dag til dag eller gå år før det rammer. Hun er i behandling på begge øjne, og har stadig noget syn på det højre.

Vi skal til kontrol i næste uge. Det går dog lidt ned af bakke med det højre øje, hvilket resulterer i at hun er begyndt at slå hovedet imod fx mit ben, eller bord, seng osv hvis hun ikke lige har fokus på hvad hun laver og hvor hun er. Og hun er blevet mere vagtsom derhjemme, ser hun, eller fornemmer hun nogle gå forbi ude på fortorvet gør og knurrer hun længe, hvor jeg før har kunne stoppe hende, men hun bliver nu ved rigtig længe.

Desværre er hun også påvirket nu på turene smiley Så snart solen begynder at gå bare en smule ned og lyset ikke er total dagslys, så er hendes syn udenfor værre.
Hun er derfor meget vagtsom på aftenturene, og slapper ikke af, hun går meget stift i det og helt oppe på dupperne ang lyde, bliver enormt hurtigt forskrækket, og kan pludselig opdage lygtepæle, buske, postkasser ja you name it, som hun pludselig opdager og mener er farlige, så hun nærmest ikke tør gå forbi, eller også bliver der rejst børster og knurret af det.

Hun er vant til at gå fri, men i dag på aften turen sakkede hun pludselig bagud, jeg kiggede på hende og sagde kom, men så så hun helt forvirret op på mig, og jeg vidste der var noget galt, så jeg kaldte hende på plads, og hun er normalt 100% lydig, men hun bakkede vendte sig rundt og løb den vej vi var kommet fra, jeg kaldte hende på plads, hun kiggede bange på mig og løb så ind i højt græs (mark) så måtte jeg løbe alt jeg kunne, og fik fat på hende næsten med det samme.
Snoren kom på resten af turen, og hun var ekstrem opmærksom på alt.
Jeg ved ikke hvad der skræmte hende, for der var intet andet end mig (ude på landet).

Jeg er klar over at snor er påkrævet nu, medmindre jeg er sikker på hun ikke kan løbe væk nogen steder, men det er ikke det der er mit egentlige spørgsmål, det kommer her :

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende på turene, så hun ikke er så påvirket af lyde og at de lygtepæle, kantsten, buske osv altid har været der og altså ikke er farlige?
Hun nyder slet ikke sine ture, medmindre det er ved ordentlig dagslys, så jeg tænker jo selvfølgelig også på når hun bliver helt blind....vil hun så blive endnu mere skræmt over lydene end hun er blevet nu, endnu mere nervøs?
Hvordan kan jeg hjælpe min hund, så hun atter kan nyde vores aften gåture, uden at være anspændt og nervøs?


Kommentarer på:  hjælp til dårligt seende hund
  • #2   27. maj 2016 Det er ik så meget det at hun mister synet helt der er det store problem...eller jo det er det, men det er ang gåturene.. Hun nyder dem slet ik mere, hun er nervøs og anspændt, overopmærksom på lyde og ser pludselig spøgelser.
    For første gang i dag, blev hun åbenbart bange over mig (der car kun mig og intet andet) og løb væk fra mig, hvor hun altid har søgt mig og hun ignorerede mit indkaldt. Så den var helt gal lige der.
    Så problemet er mest på gåturene. Hvordan får jeg hende til at være rolig igen, nyde turen.
    En anden hun er ikke muligt, og hun fungere ok derhjemme, det er som sagt kun sjældent hun lige går imod noget og oftest fordi hun lige fokuserer på at lege og derned ik lige orienterer sig ordentligt.


  • #3   27. maj 2016 Hmm... Umiddelbart tønker jeg, at du skal rose alle tegn på bare et lille øjebliks lænen mod rolighed. Træner I nogensinde udenfor? Det kunne måske hjælpe hende lidt, hvis du vel og mærke kan få hendes opmærksomhed.

    Dem er godt nok svær, synes jeg ):


  • #4   27. maj 2016 Jeg ville overveje hundens livskvalitet. Ved godt det er svært, og at hunden er ung, men hvis den er så utryg på turene, så lyder det ikke rart.

    De to hunde jeg kendte blev begge aflivet efter luksation, da de heller ikke trivedes med ikke at kunne se.


  • #5   27. maj 2016 Jeg har ikke nogle bud på hvordan du kan hjælpe din hund, udover at det hele tiden har snor/flexline på da det måske kan give den noget tryghed. Eventuelt kan du selv have en klokke på så den altid kan hører hvor du er, særligt på gåture.

    Når det så er sagt, så ville jeg nok overveje aflivning, da det lyder til at hundens handicap, som kun bliver værre, allerede har påvirket hundens livskvalitet i en meget negativ retning. Når en hund af den ene eller anden årsag ikke kan nyde de små glæder i livet herunder en gåtur(særligt så ung en hund), syntes jeg at det er på tide at hjælpe den herfra på en værdig måde, selvom at det er uretfærdigt.


  • #6   27. maj 2016 Jeg har også haft aflivning inde og vende, og jeg har også fortalt til min søn på 8 år, at hvis Lady ikke har det nok når hun ik kan de mere, så skal hun i himlen...så der er forberedt lidt på det smiley
    Indtil videre er det kun på aftenturene at det er så galt, om eftermiddagen hvor solen stadig er god, der er der ik de store problemer, hun holder øje, men er slet ik usikker/nervøs før lyset så småt ændrer sig.
    Indendørs er hun egentlig helt rolig, det er kun øget vægtning, og så at hun kan daske hovedet ind i noget, hvis hun ikke lige er rolig og fokuserer på hvor hin er fx ved leg.
    Skal til tjek i næste uge og vurdere hvordan det står til.
    Jeg tænker at når lyde om aftenen hvor hendes syn så er værst og den reaktion, så tror jeg hun vil stresse meget når hun blir helt blind..hun er meget aktiv og hun elsker at tage benene på nakken og spæne derudaf, så at hun nu kun skal være i snor piner mig, så får hun ik den glæde mere, medmindre det er lukket område.
    Det er sgu svært..tænker jeg gir hende lidt mere tid, og blir det ligeså slemt om dagen som om aftenen, så blir det farvel. Hun skal trives og ik være angst.
    Det gir hende dog mere ro, så snart snoren kom på igår aftes, så den må bare være på fra nu, hvis der støtter hende..


  • #8   27. maj 2016 Jeg kender en hund, der er helt blind. Den er glad, hilser på alle gæsterne, går rundt og skulle eftersigende ikke være plaget af det. Men den er vist også nærmest født sådan.

    Jeg synes ikke det lyder til at diner hund trives på en god måde, der giver hende en ordentlig livskvalitet. Det er ikke rettet mod dig, for du vil jo kun det bedste for hende, men fra nu af bliver det jo kun værre og værre... så spørgsmålet er ifølge mig hvornår man skal sige stop.
    Er hun mere vagtsom end normalt og stresser negativt over de ting hun ikke kan se, og bliver hun så utryg når der ikke er fuldt dagslys... så ville jeg ærlig talt også overveje hvor meget mere utryg jeg ville lade hende blive. Det er jo kun dig der kan træffe den afgørelse. Men kram til dig, også, det er frygteligt at se sin hund sådan smiley


  • #9   27. maj 2016 Og så ville jeg personligt under INGEN omstændigheder slippe en blind hund løs, også selvom hun vænner sig til sin nye tilstand

  • #10   27. maj 2016 Hun er også i snor fra nu af, med undtagelse af hvis det er et lukket(indhegnet) område, som vi kender.
    Jeg tænker lidt, at så længe hun er glad, fuld af spilopper og ikke nervøs om dagen, så nyder vi hver dag, men begynder det at påvirke hende yderligere på dagsturene, så vil det blive til et farvel. Jeg tror ikke hun vil trives som blind, jeg håbede det, men tvivler efterhånden på det.
    Hun er absolut ikke en næse hund, har altid brugt synet, så selv søg er hun total ringe til hehe. Havde hun være næse hund, havde det måske også hjulpet mere på det.
    Jeg ved hvad retning det går og jeg holder øje med hende.
    Så længe det ik bliver værre end det her, så tager vi taknemmeligt imod den tid vi får.
    Vi er slet ikke klar til farvel. Når alle turene ikke længere er noget hun nyder, så vil jeg ik byde hende at gå igennem det. Åh det er sgu svært at skulle acceptere


  • #12   27. maj 2016 Jeg tænker at det bliver et problem til vinter når det er mørkt 17 timer om dagen, men hun kan jo godt få en fin sommer og så tager man afsked til den tid.

  • #13   27. maj 2016 Jeg har selv haft en næsten blind hund, og har luftet hund sammen med nogen der havde en blind hund. De klarede det fint. Tror at de fleste hunde kan vænne sig til at miste synet.
    Har pt. en hund, som er næsten albino (helt lyse øjne), som har svært ved at se i skarpt lys, samt svært ved at omstille fra skarpt lys til mørke. Hun tager bare tingene rimeligt roligt (går forsigtigt), men ellers giver det ingen problemer.

    Håber at din hund vænner sig til at miste synet, så I kan få en god hverdag igen, og forhåbentligt mange gode år fremover.


  • #14   27. maj 2016 Min hund er næsten blind på grund af sukkersyge. Hans hornhinder er helt hvide nu, men jeg er ikke helt klar over hvor meget han kan se. Han har svært ved at bedømme afstande, og hopper tit for tidligt og ramler ind i noget i stedet for op på det.
    Han prøver så bare igen...

    Min tidligere hund mistede synet meget hurtigt, osse på grund af sukkersyge, og hun fik noget jeg tolkede som en depression, så hende fik jeg aflivet.

    Luka er sej og klatrer stadig i træer, det har han jo altid gjort


    profilbillede
  • #15   27. maj 2016 Har en mikro have, så den giver hende intet, og hun elsker sine ture, så det er synd at tage det fra hende, det er da et kedeligt liv kun at være i haven, når hun er vant til en aktiv gåtur.
    Hun får en kort morgen tissetur, en ok tur om eftermiddagen og så tager vi den lange tur om aftenen...jeg gruer lidt for når vi går efteråret i møde...så jeg har besluttet, at så snart hun begynder at reagere på dagsturene som hun gør om aftenen, så blir det farvel.
    Så vil hun ik kunne være den hun her, og den begrænsning sys jeg ikke hun er fortjent med smiley


  • Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

    Emner: 2 Svar: 120
    #16   28. maj 2016
    Jeg synes du modsiger dig selv, da du jo har skrevet at hun tydeligvis ikke længere nyder sine ture, men er blevet tiltagende nerøs og vagtsom..

    Har du mulighed forat omlægge din dag så hun får lang tur, mens det er lyst?

    Mht mikrohaven, så er det vel kun nattisseri hun skal når det er mørkt og det kan haven vel godt bruges til?
    Jeg ser problemet og tænker, at hvis du har mulighed for at omlægge rutinerne så kan hun have en god sommer og når det bliver mørkere tider, må du vurdere, hvad der skal gøres.
    Da min Rasmus mistede synet, gik jeg med en lille bjælde på, så han altid kunne høre mig, når vi var på tur. Det gav han ro og tryghed. Måske kunne sådan en bjælde hjælpe i din hunds tilfælde også, så hun ikke igen bliver bange for om du nu er dig.


  • #18   28. maj 2016 Den lange tur ligger om aftenen fordi det er der jeg har tiden til det.
    Jeg gider ikke ligge hele min hverdag op.
    Det har aldrig været et problem og ja hun elsker sine gåture. Dog nyder hun ikke den sene aftentur længere, og jeg ville bare høre om der var nogle gode råd til om jeg kan lære hende, at lydene hun pludselig registrerer bedre ikke er farlige og bare skal ignoreres.
    Snoren er på kontant nu. Hun har en flexline hun får på ude på de større områder, så hun stadig kan løbe lidt "frit"
    På alm vej er hun i den faste snor.

    Hvis bare hun kunne lære på en eller anden fiks måde, at lydene og det skærpede syn ikke er farligt, så kunne hun måske godt få nogle gode aftenture igen.
    Dagsturene er intet problem endnu.
    Jeg snakker meget på turen, og bruger kommandoer, som sit når vi kommer til en kantsten, siger "over" når vi kan gå over vejen, "op" når vi kommer til en kant hun skal over, og "venstre" når hun går i flexlinen og hun fx går for langt ude mod midten på stien, så hun helst holder sig til den ene side..
    Hvad kan mere være godt at lære hende?


  • #19   28. maj 2016 Hun kender også "plads" ved mit venstre ben og "her" hvor hun skal komme hen til mig, det indkald er jo så ikke sikkert længere og er derfor i snor nu.
    "Vent" kender hun også, så stopper hun op, vender sig i min retning og blir stående til jeg gir fri igen


Kommentér på:
hjælp til dårligt seende hund

Annonce