{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.086 visninger | Oprettet:

To tæver slås, hvad gør jeg? {{forumTopicSubject}}

Hej... Det drejer sig om min Karla på nu 10 mdr. chihuahuablanding, og min datters Mille på 10 år mopsblanding.

Jeg tænker, det handler om noget "rangorden", men har ikke haft tæver sammen før, da jeg har haft hanhunde.

De har haft det rigtigt fint sammen, indtil Karla kom i løbetid. De ses jo kun, når vi besøger hinanden. Men efter løbetiden har Mille nu ganske umotiveret meget kraftigt overfaldet Karla hele 3 gange.
De to første gange havde jeg Karla i snor og løftede hende væk. 3. gang var begge løse og der blev virkelig slåskamp kort, til vi fik dem skilt ad. Karla skulle vel sådan set have "overgivet" sig, men det gjorde hun desværre ikke. Alle gangene skete det i haven hjemme hos Mille.

Desværre har det gjort, at Karla nu er begyndt at være på vagt overfor andre hunde på vores gåture. Småknurre og gør. Før hilste hun glad og gerne på dem, der ville. Det er jeg rigtig ked af både på Karlas og egne vegne.

Om 14 dage skal jeg passe Mille, som jeg plejer, mens familien er på ferie.

Men nu er jeg da kommet i tvivl, om jeg tør udsætte Karla for det, som det er nu. Jeg vil da ikke have ødelagt mere for hende, end der allerede er sket.

Og der er jo så også et problem fremadrettet, når vi ses.

Slagsmål mellem familiens hunde har jeg godt nok ikke oplevet før. Så gode råd og erfaringer er meget velkomne.


Kommentarer på:  To tæver slås, hvad gør jeg?
  • #1   24. jun 2016 Tæver der slås, de stopper sjældent med det igen.

  • #4   24. jun 2016 Jeg har også læst et sted, at tæver kan slås værre end hanner, og måske have svært ved at blive gode venner igen.
    Mille er også meget aggressiv i forbindelse med mad/andre dyr. Ellers havde det jo været oplagt at håndfodre med guffer, mens de sad ved siden af hinanden og så rose osv., men den mulighed er der så heller ikke.
    Jeg tænker bare, de må da for søren kunne blive gode venner igen, så familien kan ses medbringende vores hunde.


  • #5   24. jun 2016 Tæver ER værre end hanhunde og når først de ser sig sure på hinanden, så er det yderst sjældent at man kan gøre dem gode venner igen.

  • #6   24. jun 2016 De bliver næppe venner, og du skal heller ikke forvente, at det overhovedet bliver, så de kan tåle hinanden. Du må nok indstille dig på ikke at have din hund med fremover, når du besøger din datter og vice versa.

    Når først tæver er så meget uvenner, som du beskriver, så har jeg personligt aldrig hørt om, at det kunne fikses.


  • #8   24. jun 2016 Nej, det er jeg også bange for. Og det er jo også synd for dem begge to gamle Mille og helt unge Karla.
    Så fremadrettet skal de begge være i snor, når familien ses, jeg håber min datter accepterer det.
    Min datter siger i forbindelse med feriepasningen, at jeg tager det for tungt, og vi må se, hvad der sker. Men det kan man jo næsten regne ud. Eller vil Mille måske lade være med at overfalde Karla, fordi det så er på Karlas territorie?


  • #9   24. jun 2016 Du kan jo evt dele huset op, så hundene ikke skal opholde sig i samme rum, evt. med en babylåge, afhængigt af i hvor høj grad, de ønsker at slås. Men nej, jeg tror bestemt ikke, du skal regne med, at de finder ud af det i løbet af en kort ferie.

  • #10   24. jun 2016 Det er så din datters mening...men det er for det første heller ikke hendes hund der bliver angrebet. For det andet er det altså dit ansvar at beskytte din hund mod den slags hændelser. smiley

  • #11   24. jun 2016 Okay, mange tak for svarene. Så er det, som jeg sådan set frygtede. Hvor er det ærgeligt, det besværliggør jo det hele noget mere.
    Jeg havde en boxer for mange år siden. Han blev overfaldet af en gul labrador som ung. Han hadede alle gule labradorer resten af sit liv, og han blev 11 år.


  • #13   24. jun 2016 Ja det er mit ansvar at beskytte min hund, men for at undgå " familieskærmydsler", havde det jo været rart, hvis jeg havde kunnet få dem gode venner.

  • #14   24. jun 2016 Min datter synes jo, at det sådan set er Karlas skyld, fordi hun ikke overgiver sig, men forsvarer sig i stedet smiley

  • #16   24. jun 2016 Enig med de andre.
    Og så skal din datter læse op på hundesprog.. Det har ikke noget med skyld, at gøre eller at hunden skal overgive sig.


  • #17   24. jun 2016 Well, frk. curlinge-mor. Måske man skulle droppe Disney-tankerne om, at alle bliver gode venner til sidst, sætte grænser over for sit barn, og fortælle hende, at hun må finde et andet sted, hvor hendes hund kan være, og at mor ikke kommer rendende hver gang.

    Sorry, men det sgu lidt det indtryk, jeg får af dig.


  • #18   24. jun 2016 Du har desværre helt ret smiley Også derfor jeg vrider mig for at finde en løsning, så jeg kan slippe for at skulle "skældes" ud.

  • #19   24. jun 2016 Din datter skal jo heldigvis ikke bestemme over hvad du gør med DIT liv og DIN hund. Så hun må jo bare acceptere at det altså ikke går med feriepasning osv, når jeres hunde ikke kan sammen.

    Det er jo heller ikke jordens undergang , så må man jo lade hunden blive hjemme ved besøg, og finde andre til at passe ved ferie. Det er vi mange andre mennesker der fint klare smiley


  • #20   24. jun 2016 Jeg ville under ingen omstændigheder udsætte Karla for flere overfald, for nej det er ikke så tit de "overgiver" sig, og selvom de gør opgiver den overfaldende hund sjældent.

    Jeg har selv været møllen igennem for 3 års tid siden, der var begge tæver "desværre" bare mine, så de kunne ikke bare skilles ad. efter 1 løb. Begyndte den ældste tæve at vise sig lidt og ville styre, og det endte desværre med at en hyggelig leg i haven resulterede i de kom voldsomt op at slås og de begge havde små overfladiske skræmmer.. De kunne ikke sammen efterfølgende og den unge tæve gav jeg til en af min mors veninder.
    Der har ingen problemer været med nogen af de tæver efterfølgende med andre tæver.

    Tæver slås meget værrer end hanhunde, uden tvivl.


  • #21   24. jun 2016 Du har helt ret smiley Jeg må mande mig op, ikke være så konfliktsky og tage snakken smiley . Og komme over den følelse, at jeg svigter "ved ikke at træde til" . Men det er ikke nemt. Men her handler det jo om at passe på lille Karla.

  • #22   24. jun 2016 Uh, det lyder ikke godt med de to tæver, og de boede endda sammen før løbetid. Jeg kan godt se, at det skal der ikke ekspermenteres mere med efter nu 3 helt umotiverede overfald.

  • #23   24. jun 2016 Nej det syntes jeg i hvert fald bestemt ikke der bør..

    Du risikere at ende med en total angst og aggressiv hund (chihuahuaen er desværre ofte en usikker race så ikke der skal så mege til), hvis du fortsætter med at lade hende blive overfaldet og presset til at være sammen med en hun ikke kan li/der ikke kan li hende.


  • #24   25. jun 2016 Hvis jeg skulle have de to tæver i samme hus igen, ville jeg skille dem af med en babylåge.

  • #25   25. jun 2016 Jeg har haft 4 tæver sammen hvor 2 ikke fungerede optimalt, når de tog en tur hvilket de kun gjorde når der var mors nussen i farvandet.
    De kunne altid stoppes men har valgt de ikke skal bo sammen mere, har så 3 tæver sammen nu og heldigvis har de sådan nogenlunde fundet deres pladser herhjemme, og de ved det er mig der bestemmer om hvor og hvordan.
    Den ældste er næsten 10 den næste er 6 og den mindste er lige over 1 år.
    Den mindste har mistet sin hvalpestatus og respektere for det meste de ældste og hun har lige været i sin anden løbetid.


  • #26   25. jun 2016 Jeg synes du tager rådene, og kritikken, rigtig flot.

    At være konfliktsky, er vi mange der er. Det plejer at være nemmest at bryde, hvis konflikten gælder fx. ens dyrs velbefindende. Så tilsidesætter man sin angst for dyret :o)

    Kan du ikke sige det til din datter, i første omgang, så kan du måske skrive det?

    Du beskriver, at din datters hund lider af et voldsomt ressourceforsvar. Hvis din datter tror, at det handler om magt og hiarki, og sikkert ikke engang kender begrebet ressourceforsvar, afstandssøgende signaler, dæmpende signaler etc., så er hun den sidste, du skal tage råd fra, ang. hundeadfærd. Hvis man bruger de meget gammeldags træningsmetoder (grænseoverskridelser), på en hund med voldsomt ressourceforsvar, vil man kun forstærke denne uønskede adfærd.

    Nogle tæver kan trænes til at være sammen igen. Men dette skal ALDRIG foregå på bekostning af den ene, eller begges psyke.

    Nogle tæver "bærer nag", og deres slåskampe kan være fatale, hvis ikke de stoppes.

    Hvis I først tager hundene i snor, skal I sikre jer at de ALDRIG, mens de er i snor, kommer tæt nok på hinanden, til at de kan tage fysisk kontakt. "Aggressive" hunde (uanset om det er pga. usikkerhed, ressourceforsvar etc.) vil ofte flå hinanden, hvis deres hundesprog er det mindste hæmmet, som fx. i en snor hvor det er ekstremt hæmmet.
    Hunde med ressourceforsvar kan have det rigtigt svært med, at en anden hund kommer så tæt på et af de mennesker, den tror den ejer (jeg ved ikke hvor tæt et forhold du havde til Mille tidl.?), som en snor vil medføre.

    Selv den skikkeligste hund (uden snor), kan med snor, blive voldsomt udadreagerende.

    Kan I ikke styre det, så bør I slet ikke have hundene i samme rum, eller de kan måske være i bur på skift (IKKE en varig løsningsmodel).

    Jeg har nogle venner der har 2 fertile tæver (af ret potente racer), der går i løb, og falsk drægtighed sammen. Hundene flår hinanden, hvis de er uden opsyn, under løbetid og falsk drægtighed. Resten af tiden har de ikke problemer. De har derfor hundene i bur på skift, i de perioder de ikke kan sammen.

    Jeg har et vennepar, der havde 2 tæver som voksede op sammen. En dag kom hundene op at toppes pga. ressourceforsvar, og selv med professionel hjælp, lykkedes det ikke, at genskabe ro imellem dem. Den ene måtte derfor omplaceres ...


  • #27   25. jun 2016 lige et OT-spørgsmål til alle jer tæveejere smiley (er bare nysgerrig): bliver den slags aggression værre eller bedre eller ingenting, hvis den ene eller begge af tæverne er eller bliver neutraliserede?

  • #28   25. jun 2016 Det er skrækhistorier som denne, der er en af grundene til at jeg ikke ønsker at have tæver, selvom jeg også ved der er MANGE herinde der har flere tæver sammen uden problemer, og at hanhunde altså også kan have problemer .

  • #29   25. jun 2016 Jeg er blevet meget klogere af denne tråd smiley . Men som #27, det kunne være rart at høre om, for det ville måske så være en god ide.

  • #30   25. jun 2016 Mht besøg hos hinanden og ikke medbringe hunde, så prøv at tænke på at hundene jo er i deres egne vante omgivelser imens, og der er de trygge, fremfor at skulle stresse og ende i slåskamp, det er da 500 gange bedre.

    Vores hunde er stort set aldrig med os når vi besøger nogen, kun en sjælden gang imellem hos mine svigerforældre der også har en hund. Og det er altså ikke fordi vores hunde ikke kan med andre mennesker eller hunde, det er bare et valg vi har taget, da ikke alle gider have hunde på besøg, og vi bedre kan være 100 procent til stede, når vi ikke også har hundene at holde øje med . Så fiser de jo bare husleje af herhjemme imens, og er klar til leg og ballade når vi kommer hjem smiley


  • #32   25. jun 2016 Mine forældre og jeg har en tæve hver, som der er tre uger imellem aldersmæssigt. De er hinandens bedstevenner smiley

    Der er dog flere faktorer, der spiller ind:
    -De er samme race, en race som man ofte har mange og samme køn af sammen.
    -Selvom racen kan være skarp overfor andre hunde, er familien noget andet
    -Der har altid været en skarp opdeling i din og min hund, indtil de var voksne, således at de ikke blev for tætte.
    -Jeg har været enormt opmærksom på det mulige problem helt fra start, og de har fået mere end almindelig skæld ud, hvis der var optræk - der er ikke noget, der hedder rangorden her - jeg bestemmer alt, punktum.
    -De er hinandens modsætninger: hvor min havde enormt resourceforsvar, som lille, var mine forældres ligeglad. Hvor mine forældres er hidsig af temperament, bærer min ret meget over og lader hende gå først og sådan. De opvejer hinanden godt.


    Rotteberg:
    Min blev steriliseret i december, det har ændret lidt på mins generelle adfærd, men det har intet ændret i deres forhold.


  • #33   25. jun 2016 Rotteberg - sterilisation hjælper sjældent i sager hvor to hunde har set sig sure på hinanden. De kan sagtens kende hinanden alligevel.

    Sterilisation forværrer tit problemerne for de lidt skarpere racer, idet hunden ikke kan genkendes som værende et bestemt køn, og billedet derfor forvrænges.


  • #35   25. jun 2016 Jeg ville ikke have de 2 tæver sammen før der evt. kommer en løsning...

    Min ældste hakkede også efter den yngste da jeg fik hende .... nu var det jo så mine begge 2 så kunne jo ikke lige aflevere den ene ... men i 2 måneder gik jeg og ikke vidste om jeg måtte af med den ene .... en lang historie kortet ned, er at det hele viste sig at være hormonel ubalance og fra den ældste blev steriliseret har der ingen problemer været .... den yngste er så senere blevet det for at få de helbredsmæssige gevinster med .....

    Men min yngste nåede altså også at blive lidt på vagt overfor andre hunde, og det er jeg træt af ..... Jeg ville aldrig hvis jeg havde valget udsætte min hvalp for det igen ....


  • #37   25. jun 2016 Man kan vel heller ikke mene at Karla skal være underdanig i eget hjem ... i det hele taget er hun i risiko for at ende som en usikkerhed, og det viser sig så ved at hun bliver udadreagerende overfor andre/fremmede hunde, det kan ikke være meningen .... synes ikke de datter kan bede dig på din hunds vegne betale den pris .....
    Har hun i det hele taget tænkt på at det er Karla der er den unge og stærke, det kunne jo være hendes hund der endte med de værste fysiske skader .... og Karla der mentalt betaler prisen ....

    Teoretisk kan I ende med 2 ødelagte hunde ..... for så ikke tale om familie ballade ...


  • #39   25. jun 2016 Jeg synes at du skal vise din datter den her tråd.
    Når hun har læst den igennem burde hun forstå alvoren i det der er mellem jeres to hunde.


  • #42   25. jun 2016 Hold da op hvor jeg får myrekryb af de historier i denne tråd smiley

    Jeg har haft skilt to hunkaniner ad i en bitch figth .det gik ud over min hånd...tør da slet ikke tænke på at skulle i mellem to hunde der slås. ..


    Jeg vil kraftigt fraråde dig at passe Mille. Jaja man kunne skille dem ad med gitter eller lukket dør. Men du tilgiver aldrig dig selv hvis det går galt! Det mindste splitsekund hvor man er uopmærksom og de to hunde vil slås. Måske med fatale følger for især din hund da hun er mindst. Men det er ikke til at vide hvordan karla vil reagere på at blive trumlet på hjemmebane. .måske hun rent faktisk flår Mille.


    De to bør aldrig være i samme rum igen. Ej heller i snor. Tænk om en af dem trækker snoren ud af hånden på jer.eller vrider sig ud af selen/halsbåndet. Undervurder aldrig to tæver der vil myrde hinanden hvad de kan være i stand til.


  • #46   25. jun 2016 Jeg er så glad for alle kommentarerne i tråden. Det løser selvfølgelig ikke problemet på den måde, jeg havde håbet, at de to tøser kunne blive gode venner igen og have glæde af hinanden, som de havde før.

    Men jeg ser nu realistisk på problemet fra en helt anden vinkel. De to tøser bestemmer selv hvem de vil være venner med, og skal ikke tvinges fordi de tilfældigvis er havnet i samme familie.

    Mille skal ikke påtvinges i en alder af 10 år, til at hun skal knuselske en nytilkommen, som hun åbenbart opfatter som en, der måske vil overtage hendes privilegier. Og det er så egentlig også synd for gamle Mille at komme "slæbende" med en i hendes øjne ung konkurant. Hun skal have fred og ro på sine gamle dage.
    Og Karla er så ung, at hun kan ødelægges mentalt i hendes forhold til andre hunde.

    Så der bliver tænkt i andre baner. Besøge hinanden uden hundene, selvom det har været så hyggeligt førhen, fordi hundene jo også elskede familiesammenkomsterne, og det var en glæde for os, at de vimsede rundt og nød det.
    Og vi har kunnet passe hinandens hunde ved behov.

    Så vel, det er rigtigt ærgeligt, men det er sådan, det bliver.

    Det var rigtig godt at få hjælp til at se det hele i et andet perspektiv, og høre om andres erfaringer med tilsvarende problemer.


  • #47   25. jun 2016 AG føj for den.

  • #48   25. jun 2016 To tæver, der har set sig sure på hinanden, er, som de andre skriver, nærmest umulige at have sammen.
    Jeg er bare så heldig, at jeg har 3 tæver sammen, og der er aldrig problemer. Vi har heller aldrig oplevet problemer, når nogle af vores "hvalpe" kommer på besøg, uanset om det er Nynne fra Færøerne (som kommer på besøg hver sommer), eller om det er én af de andre smiley


  • #49   25. jun 2016 Malene: Det er ikke korrekt, at andre hunde ikke kan genkende kønnet på en neutraliseret hund.

  • #50   26. jun 2016 Jeg oplevede det for mange år siden.
    Jeg ønskede hund nummer to og fandt en Schæfertæve mere. Jeg havde Zenta i forvejen.
    Mig og ejer af den anden hund gjorde virkelig tingene grundigt, mødtes på neutral grund, gik turde sammen, lod dem lege, var hjemme hos mig med begge hunde, inden jeg overtog Indy. Jeg vil skyde på at vi brugte 14 dage på det og at vi mødtes 5 gange på de dage inden jeg overtog hende.
    Men det viste sig at da ejeren af Indy gik ud af døren, der kastede Indy sin kærlighed på mig og den ville hun ikke dele med Zenta, som jeg jo havde haft fra hvalp.
    Hverken Zenta eller Indy ville trække sig og de hoppede i hovedet på hinanden nogle gange, en af gangene måtte Zenta syes i kinden, 1 juledag.
    Jeg ringede til ejer og sagde at det ikke gik, men de ville ikke tage hende igen.
    Jeg holdte så hundene adskilt i lejligheden og fandt et nyt hjem til Indy.

    Jeg prøvede også for nogle år siden da jeg flyttede i hus på landet. Huset lå i forlængelse af stalden, på en gård. Gårdens ejere boede på gården og jeg delte grund med dem, havde dog eget hus og egen have, men altså på deres grund.
    Inden jeg flyttede ind, snakkede vi om at Zenta gerne måtte rende på hele den indhegnede gård og lege med deres 3 hunde og hun ikke havde nødt kun at være i min meget mindre indhegnede have og det var jo dejligt med legekammerater.
    De havde to hanhunde og en tæve.
    Jeg skulle dele gårdsplads/p-plads med gårdens ejere og min bil holdte hvor deres hunde gik. Ingen problem i det.
    Men den dag jeg flyttede Zenta i det nye hus, der går udlejer og jeg på en eller anden måde fejl af hinanden, så deres hunde er ude på grunden da jeg kommer. Jeg går over og banker på, men ingen åbner og ingen hunde er at se. Så jeg tænker at de er kørt og har taget hundene med. Jeg lukker derfor Zenta ud på gårdspladsen og hun undersøger tingene.
    Indtil det splitsekund hvor deres 3 hunde kommer spurtende rundt om hjørnet og deres hunde og Zenta bliver lige forskrækkede alle sammen og det ender med at deres tæve og Zenta hopper direkte i hovedet på hinanden.
    Jeg boede på gården i 4 år og Zenta og deres tæve var ALDRIG sammen igen, for de havde set sig sure på hinanden og de kunne derefter ikke tåle synet af hinanden.
    De sloges nærmest igennem hegnet og jeg skulle sørge for at deres tæve var lukket inde når jeg skulle læsse Zenta i bilen som jo holdt på den fælles p-plads hvor deres hunde gik.
    Enkelte gange på de 4 år jeg boede der, glippede tingene og hundene hoppede direkte i hovedet på hinanden.

    Zenta har efterfølgende mødtes med Laika for 5 år siden og Laika bor hos mig og Zenta i dag, uden problemer.
    Laika og Zenta kan begge to enes med mine forældres tæve og det har de kunne fra dag 1.
    De er 6½, 9 og 11 år.


    profilbillede
  • #52   26. jun 2016 #51 Mange Tak smiley

  • Lene Rifbjerg E
    Lene Rifbjerg E Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Svar: 5
    #53   26. jun 2016 Hanhunde overgiver sig for en hanhund der er stærkere. Hunhunde overgiver sig ikke, hvis de bliver uvenner. Det siges at hunhunde kæmper til den ene dør. smiley
    Jeg tænker, at Mille ikke vil lade Karla komme op og være lige så meget værd for så mister hun retten til hannerne, som parer sig med de stærkeste hunner. Helt naturlig adfærd for hunde.


  • #55   27. jun 2016 #54 Mange tak smiley . Jeg føler slet ikke, at det har været barsk, men har været glad for, at rådene, forslagene og egne historier har været så i mine øjne godt fortalt.
    Jeg synes, det er en supergod tråd, fordi jeg netop fik belyst problemet fra flere sider.


Kommentér på:
To tæver slås, hvad gør jeg?

Annonce